Kirjoittaja Aihe: C5 III akun vaihto  (Luettu 11554 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
C5 III akun vaihto
« : Lokakuu 21, 2012, 17:33:35 »
C5 III 2,0HDI:n akku voisi olla hyvä ennen talvipakkasia päivittää uuteen. Miten olette vaihdon suorittaneet? Motonetin akkujen kohdalla lukee että uusi akku on testerillä kerrottava autolle? Onko tosiaan näin vai onnistuuko perinteisin keinoin?

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2012, 21:27:57 »
Testerillä voi valita minkä kokoinen akku autoon on asennettu.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2012, 21:45:20 »
Testerillä voi valita minkä kokoinen akku autoon on asennettu.

Elikä ei muuta haittaa että jos pistää isomman kuin orkkiskun niin lisäkapasiteetista ei ole hyötyä? Eli itse uskaltaa vaihtaa?

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 706
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2012, 07:55:29 »
Testerillä voi valita minkä kokoinen akku autoon on asennettu.

Elikä ei muuta haittaa että jos pistää isomman kuin orkkiskun niin lisäkapasiteetista ei ole hyötyä? Eli itse uskaltaa vaihtaa?

Uskaltaa vaihtaa itse. Hanki samankokoinen korvaava akku niin ei tarvitse testeriä.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2012, 08:51:24 »


Uskaltaa vaihtaa itse. Hanki samankokoinen korvaava akku niin ei tarvitse testeriä.
[/quote]

Mutta mitä tapahtuu jos uusi on muutaman Ah:n järeämpi ? Tuleeko jotain herjoja/ongelmia?
Noita 70Ah:n akkuja ei kauheasti ole,  melkein kaikki on jotain 74-77Ah

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2012, 08:59:37 »
Nimellisarvoon verrattuna nuo 5-10%:n erot kapasiteetissa, mitä väliä? Onkohan nuo 70Ah:n akutkaan täsmälleen 70Ah. Kunhan sopii mekaanisesti. Laita uuden akun napojen ja metallinpuhtaaksi hiottujen napakenkien kontaktipintoihin akkunaparasvaa. Älä ylikiristä.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2012, 09:28:01 »
Nimellisarvoon verrattuna nuo 5-10%:n erot kapasiteetissa, mitä väliä? Onkohan nuo 70Ah:n akutkaan täsmälleen 70Ah. Kunhan sopii mekaanisesti. Laita uuden akun napojen ja metallinpuhtaaksi hiottujen napakenkien kontaktipintoihin akkunaparasvaa. Älä ylikiristä.

Mutta mistä tuo moponetti sitten on keksinyt tuon huomautuksen? Ainoa tilanne jossa luulis ongelmia voivan tulevan on että laittais uuden paljon
pienemmällä kapasiteetillä, ja siinäkin tapauksessa olis epätodennäköistä.

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 293
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2012, 14:40:30 »
Täytynee vääntäytyä akkukaupoille.

Minkähänkokoista/kapasiteettista akkua pitäisi miettiä tähän 136 HDi-malliin jossa webasto aktiivikäytössä ja ajoajat melko lyhyitä?

Suosituksia akkumerkeistä ja eritoten niistä joihin ei kannata rupliansa tuhlata??

Jos asennuksen haluaa ottaa varman päälle, niin kannattanee kytkeä uusi akku ohkaisemmilla piuhoilla akulta lähteviin kaapeleihin ennen vanhan irtikytkemistä? Niin voisi kai estää sähkösysteemien hämmennystilan?
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2012, 16:31:27 »
Jos asennuksen haluaa ottaa varman päälle, niin kannattanee kytkeä uusi akku ohkaisemmilla piuhoilla akulta lähteviin kaapeleihin ennen vanhan irtikytkemistä? Niin voisi kai estää sähkösysteemien hämmennystilan?

Näin ne oikeassa akkukaupassa tekee + vaihto kuuluu samaan hintaan.

Mene Lainiolle.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 040
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2012, 08:45:28 »
Suosituksia akkumerkeistä ja eritoten niistä joihin ei kannata rupliansa tuhlata??

Suosittelen Vartan AGM akkua. Etenkin jos käytät Webastoa. Vartan E39 pitäis olla passeli mut varmista vielä mittojen kanssa että menee paikalleen.

Itelläni on Mitsussa akku takakontissa, mikä tarkoittaa että talvella ei lämpene pahemmin ja sen takia ei ota kovin hyvin virtaa vastaan. Aikasemmin meni akku per talvi mutta tuo kestää ja toimii älyttömän hyvin. *kop kop* Pitänee ehkä silti hankkia Defan laturi lataamaan tuota sillon ku auto on tolpassa.
If in doubt, go flat out.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2012, 10:32:43 »


Suosittelen Vartan AGM akkua. Etenkin jos käytät Webastoa. Vartan E39 pitäis olla passeli mut varmista vielä mittojen kanssa että menee paikalleen.

Itseäni kiinnostaa myös tuollainen AGM-akku. Onko kellään kokemusta tästä?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 706
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2012, 15:25:32 »
Jos asennuksen haluaa ottaa varman päälle, niin kannattanee kytkeä uusi akku ohkaisemmilla piuhoilla akulta lähteviin kaapeleihin ennen vanhan irtikytkemistä? Niin voisi kai estää sähkösysteemien hämmennystilan?

Sillä tavallahan se tulee varmasti varman päälle tehtyä. Vaihdoin aikaisemmin eksään ihan "perinteisellä" tyylillä eli vanha pois ja uusi tilalle eikä auto mitään herjannut. Ohjekirjassa mainitaan, että ennen ensimmäistä starttia tulisi odottaa minuutti avain virta päällä -asennossa, jotta tietokone saa kaikki parametrit luettua.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 293
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2012, 12:54:11 »
Tuo Vartan E39 näkyy olevan aika hyvissä hinnoissa, halvin olikohan n. 170 eur, kallein 235 eur. Motonetin snautseri-agm kiinnostaisi kyllä myös. Kuka haluaa toimia koekaniinina  ???
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 040
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2012, 14:04:07 »
Snautserista en tiiä mut ainakin mun vartan agm on ollu hintansa arvoinen.
If in doubt, go flat out.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2012, 14:47:25 »
Sznajderista (ZAP) löytyy ainakin kuukkelilla jotain kokemuksia.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2012, 19:04:32 »
No niin, tällainen tuli sitten valittua

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-7415

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #16 : Marraskuu 12, 2012, 20:02:05 »
Mulla akku käyttäytyy hieman omituisesti. Kesällä tyhjeni kertaalleen autostereoita rassatessa pihalla niin, ettei enää jaksanut startata. Samoihin aikoihin olin lomalla, joten ajoakin tuli vähemmän mikä osaltaan selitti heikomman varaustilan. Latasin Benton älylaturilla täyteen, ja on sen jälkeen pelannut useamman kuukauden. Tänä aamuna kuulosti startatessa ettei puhtia enää hirveästi ole, lähti kuitenkin nätisti käyntiin. Töistä tultuani laitoin älylaturin lataamaan, ja alle 2h päästä näytti että akku täynnä. Eihän tolla vajaat 4A pukkaavalla laturilla kovin tyhjää akkua noin nopeasti täyteen pitäisi saada ladattua, vai kuinka?

Voiko akku olla vialla siten ettei se ota latausta vastaan kuin nimeksi, ladattiinpa sitä sitten auton omalla laturilla tai fiksulla älylaturilla? Akkuvian puolesta puhuu kyllä sekin että auton ostaessani akunkengän lukitus oli auki, mikä voisi viitata siihen että akkua elvytettiin jo myyjäliikkeessä...

Poissa Jaffa2

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #17 : Marraskuu 13, 2012, 18:17:42 »
Kyllä 4 vuotta on lähellä nykyisten akkujen vaihtoaikaa, varsinkin jos päässyt välillä tyhjäksi. Huoltovapaissa akuissa on tarkistusilmä josta näkee varaustilan (vihreä =OK, musta =lataa, valkoinen =vaihda akku). Tarkastussilmä on melko luotettava koska se perustuu akkunesteen ominaispainoon.
Itse vaihdoin akun kesällä. Aditalta hain MBat 80Ah 750A(EN) (58017) 119€, sopii paikoilleen nätisti.
http://www.mbat.fi/ah_citr.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2012, 18:50:14 kirjoittanut Jaffa2 »
C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #18 : Marraskuu 14, 2012, 11:02:47 »
Motonetissä näyttäs olevan Snajderin AGM-akku 109€. Onko toi jotensakin parempi akkutyyppi kuin perinteiset?

Onnistuuko virtakatkoton akun vaihto esim. siten että kytken älylaturin tupakansytytinliitäntään siksi aikaa kun irroitan akun? Ei muuten, mutta ei kehtais irroitella soitinta että saa kojelaudan kellon taas oikeaan aikaan...

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #19 : Marraskuu 14, 2012, 17:12:52 »
Agm akku kestää paremmin webasto käyttöä. Akkulaturi pitää olla agm akulle sopiva. Tavallisella akkulaturilla ei saa ladata, koska muuten akku menee pilalle. Katso akkulaturisi ohjekirjasta käykö se agm akulle. Aika edullinen agm akku tuo. Omaan autoon laitoin 95Ah micro hybrid akun. Olikohan exide. Olihan tuo aika kallis...

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 236
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #20 : Marraskuu 14, 2012, 17:15:44 »
Onnistuuko virtakatkoton akun vaihto esim. siten että kytken älylaturin tupakansytytinliitäntään siksi aikaa kun irroitan akun? Ei muuten, mutta ei kehtais irroitella soitinta että saa kojelaudan kellon taas oikeaan aikaan...

Kuinkas tuo soitin liittyy kellon asetuksiin??
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #21 : Marraskuu 14, 2012, 18:28:26 »
Olikos tuossa mallissa niin että vakiosoittimen napeilla ohjattiin näyttöä - josko on joku muu soitin?

AGM akuista on muuten monenlaista juttua: Varta kertoo näin
Lainaus
AGM-teknologia akkujen lataaminen on erittäin helppoa ja yksinkertaista: tavallinen laturi riittää - erikoislaitteet ja adapterit ovat tarpeettomia!

Periaatteessahan AGM akun latauksen loppujännite pitäisi olla hieman isompi kuin normaalilla latureilla, mutta eipä silti auton laturiakaan säädetä uudelleen jos/kun akku vaihdetaan.
(Jollain perinnelaturilla ja liian pitkällä ajalla saa ehkä tehtyä pysyvääkin vahinkoa jos akkua ylilataa reilusti )

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #22 : Marraskuu 14, 2012, 21:43:40 »
Juu soitin on vaihdettu eikä can-adapterilla toimi kellon säätö vaikka rattinapit nyt pääpiirteissään pelaakin. Vaatii siis vakiosoittimen kytkemisen paikalleen jos kojelaudan kelloa haluaa säädellä...

Ymmärtääkseni tolla Benton BX-1 älylaturilla pystyy tommosta AGM-akkuakin lataamaan, joten siltä osin asia kunnossa.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 236
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2012, 21:45:23 »
Mulla ainakin ohjataan ratista tuota näyttöä. Kiinostaa vaan tuo, kun omassanikin rupeaa akussa ilmenemään hyytymisen merkkejä. Enkä haluais että akun vaihdosta tulee hirveä sirkus.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #24 : Marraskuu 14, 2012, 21:51:04 »
Vakiosoittimen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Tota vielä mietin osaako toi älylaturi puskea virtaa autoon jos akku on irti?