Kirjoittaja Aihe: C5 III akun vaihto  (Luettu 12305 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 049
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #75 : Helmikuu 06, 2014, 09:18:07 »
Ei kannata.
If in doubt, go flat out.

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 483
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #76 : Helmikuu 09, 2014, 06:02:53 »
Kuopion Mätänet oli kyseessä. Yllättäen paikalla oli samaan aikaan toinenkin asiakas puolalaisen akun takuuasioissa. Hänelle oli ensin kerrottu että akku kunnossa, mutta tuomio kuitenkin muuttui hovissa...

Mikäs olisi edullisin ylläpitolaturi joka lähtee lataamaan heti kun saa virtaa? Benton on jo, mutta se lähtee lataamaan vasta kun valitsee moodin virran kytkemisen jälkeen joten ei toimi tässä tapauksessa. Ajattelin asentaa laturin matkustamoon ja syöttää virran takapenkin tupakansytytinliitännän kautta. Virran sille voi tietty ottaa sisätilalämppärin pistorasiasta.

Ainakin Koivuhaan Vehossa oltiin sitä mieltä, että laturin kytkeminen tupsyyn ei ole suositeltavaa. Tehdas on liikkeen mukaan samaa mieltä. Eikä se ainakaan minulla olisi onnistunutkaan, koska yhteenkään tupsyyn ei tule virtaa, jos moottori ei käy.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #77 : Helmikuu 09, 2014, 09:08:38 »
Jos en hommaa plug-and-play Calixia, pitää kuitenkin ostaa Calixin haaroituskappale, panssarijohto ja pistorasia asennettavaksi konetilaan. Menee melko hankalaksi vs. toi sisäasennus joka hoituu normaalilla haaroittimella sisätilan lämppärin pistorasiasta.

Purkaamolta saa nuita panssarijohtoja todella edullisesti vrt. varaosatiskin hintoihin... Vakuutusyhtiökään tuskin tykkää, mikäli on omia virityksiä sisäpistokkeen jälkeen ja auto ottaa tulta allensa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 271
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #78 : Helmikuu 09, 2014, 11:01:51 »
Isompi hazardi se 230V-pistorasia konehuoneessa on kuin 12V laturi tupakansytkärissä :o

Poissa Juhani

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #79 : Maaliskuu 07, 2019, 06:12:30 »
Hankin uuden Exide akun 2013 malliseen C5:een. Sitten aloin ihmettelemään voiko akun itse vaihtaa ja lueskelin täältä ja naapurifoorumilta aiheesta, mutta epävarma olo jäi edelleen. Soitin Veholle ja sain hyvät ohjeet homman oikeaoppiseen suorittamiseen.
- auto sammuksiin ja avaimet pois, nokkapelti auki ja auton annetaan olla 15min koskematta mihinkään.
- nyt akun voi vaihtaa
- edelleen ei kosketa oviin tai muuallekaan
- auto saa jäädä vaikka yön yli seisomaan uuden akkunsa kanssa (tekee jotain mitä en nyt muista). Tämä ei ollut ihan pakko, koska eihän korjaamollakaan voi seisottaa tuntikaupalla.
- voila!
Eli mitään koodaamista korjaamon testereillä ei tarvita.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 879
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #80 : Maaliskuu 07, 2019, 06:57:44 »
Kunhan on samankokoinen ja tyyppinen, niin menee varmaan noin mutta muuten ei?
Et kirjoittanut, että jätitkö jonkun oven auki tai edes ikkunan?

Poissa Juhani

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #81 : Maaliskuu 10, 2019, 08:55:22 »
Kunhan on samankokoinen ja tyyppinen, niin menee varmaan noin mutta muuten ei?
Et kirjoittanut, että jätitkö jonkun oven auki tai edes ikkunan?

Ovia tai ikkunoita ei kuulemma tarvitse jättää auki. Ikkunat pelasivat vaihdon jälkeen normaalisti.
Uusi akku oli samankokoinen kuin vanhakin, eikä tuosta koon tai tyypin vaihtamisesta ollut puhetta. Tuon voisi joku innokas vielä selvittää...

Poissa Aatee

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #82 : Maaliskuu 10, 2019, 17:49:07 »
Ite vaihdatin akun 70 Ah kokoon ja vaihto tehtiin niin että plus ja maa oli vaihdon ajaksi kytketty laturiin. Eli virtaa ei katkaistu missään vaiheessa

Poissa Juhani

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #83 : Maaliskuu 19, 2019, 06:04:05 »
Opittu lisää akun valinnasta C5:een. Oikea kylmäkäynnistyvirta (EN) pitäisi olla 800 mikä lukee keskitolpassa  kuskin oven kohdalla ja minä ostin muistaakseni 640. 
Olin siis ostanut aivan liian pienen luottaen liikkeen luetteloihin. Lähipäivinä menen ja vaihdan akun isompaan.