Kirjoittaja Aihe: C5 III akun vaihto  (Luettu 12302 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2012, 23:06:37 »
Onnistuuko virtakatkoton akun vaihto esim. siten että kytken älylaturin tupakansytytinliitäntään siksi aikaa kun irroitan akun? Ei muuten, mutta ei kehtais irroitella soitinta että saa kojelaudan kellon taas oikeaan aikaan...
ei välttämättä... ennen tuota sytkää voi olla suojaus väärinpäin tulevaa virtaa vastaan (diodi) joka estää siis sytkään sähkön syöttämisen.

mieluummin lataa auton akun täyteen. hommaa jostain pikkuakun esim 6ah tms ja kytkee sen hyppylangoilla tms auton akun viereen tms ja sitten irroittaa auton akun ja laittaa uuden tilalle ja sitten viimeiseksi irroittaa pikkuakun taas pois ja valmis. 12v pysyi koko vaihdon ajan :)

Vakiosoittimen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Tota vielä mietin osaako toi älylaturi puskea virtaa autoon jos akku on irti?
älylaturi varmaan heittää erroria kun ei ole mitään ladattavaa eli luultavasti ei.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #26 : Marraskuu 16, 2012, 20:57:36 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen. Irroitin omasta akun, enkä kytkenyt mitään varavirtoja. Akku takaisin paikalleen ja virrat kiinni. Virrat päälle ja startti. Eikä tarvinnut tapella minkään ajoneston kanssa  ;D

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #27 : Marraskuu 17, 2012, 00:21:54 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen. Irroitin omasta akun, enkä kytkenyt mitään varavirtoja. Akku takaisin paikalleen ja virrat kiinni. Virrat päälle ja startti. Eikä tarvinnut tapella minkään ajoneston kanssa  ;D

Juuri näin, kello piti laittaa aikaan, ei mitään muita säätöja :)

Poissa akkep

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #28 : Marraskuu 17, 2012, 20:20:39 »
Itse vaihdoin akun laturin syöttäessä virtaa (power supply) toiminto,muutaman ampeerin isompaan akkuun.Ei ole ollut ongelmia.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 730
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #29 : Joulukuu 03, 2012, 21:37:52 »
Snazjderin AGM-akku tuli sitten laitettua. Hämärässä ja pakkasessa akkua vaihtaessa kannattaa olla varovainen sen lampun päällä olevan suojamuovin kanssa. Olis varmaan pitänyt ottaa muovi irti ennenkuin nostin akun pois, onneksi korvake oli helppo korjata liimalla. Muuten homma sujui ilman ylimääräistä ohjelmaa, ainut vaan että käytin auton pesussa samana iltana ja konepellin tuulihakahan se tietty jäätyi siten ettei pelti nyt aukene ennen sulatusta. Jäi sitten uuden akun alkulataus pariin-kolmeen tuntiin, mut tuntuihan tuo ainakin tänä aamuna 20 asteen pakkasessa iloisesti pyörittävän.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2012, 21:01:27 »
Ei osaa. Kun kuorma katoaa, niin laturi menee nollatilaan automaattisesti.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #31 : Joulukuu 07, 2012, 09:14:03 »
Huomenta! Täällä ihmettelen Economy Modea... Joka aamu kun istuu autoon, niin näytössä on ko. teksti. Mikä on tämän tarkoitus? Tiedän että se on virransäästötila, mutta pitääkö sen mennä aina päälle? Onko akku siis lähellä kuolemaa? Auto on kyllä lähtenyt käyntiin, mutta 20-asteen pakkasilla melkoisen laiskasti pyörittää. Akku on Vartan tekele 60Ah, luulen että alkuperäinen.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #32 : Joulukuu 07, 2012, 09:21:50 »
...ja vielä tyhmempi kysymys perään. Voiko akkua ladata sen ollessa paikoillaan autossa?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 049
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #33 : Joulukuu 07, 2012, 09:26:12 »
...ja vielä tyhmempi kysymys perään. Voiko akkua ladata sen ollessa paikoillaan autossa?

Kyllä voi.
If in doubt, go flat out.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 879
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #34 : Joulukuu 07, 2012, 09:33:03 »
Miten näitä akkuja ladataan nykyään kun miinusnapa on piilossa suojakuoren alla (kun on paikallaan autossa)?  ???

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #35 : Joulukuu 07, 2012, 10:03:57 »
Kai se miinus-napa on vielä liitetty auton runkoon jostakin kohtaa? Tai sitten heitetään se muovinpala siitä akun päältä pois.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #36 : Joulukuu 07, 2012, 11:22:18 »
Voikos akussa olla myös kengät kiinni kun latailee? Eipä taida akkukaan olla ihan ok. Mittasin ennen starttia jännitteeksi 12.2V. Ladatessa 14.6V, tuo lienee normaali? Pitäskö jo lähteä akkukauppaan, vai kokeilenko latausta?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Joerkka

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 843
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #37 : Joulukuu 07, 2012, 12:04:36 »
Kai se miinus-napa on vielä liitetty auton runkoon jostakin kohtaa? Tai sitten heitetään se muovinpala siitä akun päältä pois.
Yleensä näissä uudemmissa on erillinen maadoituspiste, tai oikeastaan maadoitustanko. xsara picassossa (tosin akku etujakkaran alla) tulihaka toimii maadoituspisteenä (ohjekirjan mukaan) ja GC4P:n maadoituspiste löytyy(akku puoliksi etulasin alla) vasemman etulyhdyn ja akun välistä (näyttää akkunavalta, mutta korkeampi). Tuli nimittäin kokeiltua, kun en ole viikkoon pitänyt autoa latauksessa (Defa ylläpito- ja elvytyslaturi) ja käyttänyt Webastoa liikaa. Sähköhän joskus loppuu, kun miiluttaa 50 min ja sisälämppärikin käy melkein puoliteholla 2 kertaa päivässä.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #38 : Joulukuu 07, 2012, 13:01:31 »
Nyt on akku laturin päässä.. Se vielä kummastuttaa, että tarkastussilmä akussa näyttää kaikesta huolimatta vihreää.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 730
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #39 : Joulukuu 07, 2012, 20:59:15 »
Mullakin näytti ilmeisesti alkuperäisessä Vartassa vihreää toi silmä, mutta hengetön tapaus oli ko. akku vaikka sitä koitti älylaturilla täyttääkin. Tyyliin tyhjeni kesälläkin jos autossa oli virrat päällä muutamia minuutteja pihassa seisoessaan, eikä jaksanut lähteä käyntiin. Uudella akulla pyörittelee ihan iloisesti näilläkin pakkasilla mitä on ollut. Eikä mulla ainakaan ole muuta suojusta akun päällä kuin se suojakansi, sen jälkeen on navat näkyvillä joihin vaan laturi kiinni.

Toi economy-mode on mullakin taulussa uudesta akusta huolimatta aina kun kylmää autoa menen starttaamaan. Eipä toi nyt suuremmin haittaa sinänsä, parempi vaan ettei turhaan sähköä kuluteta näin talvisaikaan.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #40 : Joulukuu 08, 2012, 08:58:37 »
Kai se miinus-napa on vielä liitetty auton runkoon jostakin kohtaa? Tai sitten heitetään se muovinpala siitä akun päältä pois.
Yleensä näissä uudemmissa on erillinen maadoituspiste, tai oikeastaan maadoitustanko. xsara picassossa (tosin akku etujakkaran alla) tulihaka toimii maadoituspisteenä (ohjekirjan mukaan) ja GC4P:n maadoituspiste löytyy(akku puoliksi etulasin alla) vasemman etulyhdyn ja akun välistä (näyttää akkunavalta, mutta korkeampi). Tuli nimittäin kokeiltua, kun en ole viikkoon pitänyt autoa latauksessa (Defa ylläpito- ja elvytyslaturi) ja käyttänyt Webastoa liikaa. Sähköhän joskus loppuu, kun miiluttaa 50 min ja sisälämppärikin käy melkein puoliteholla 2 kertaa päivässä.

Taitaa C5 mallisarjassa olla akku konehuoneessa yhden suojakannen alla, lukuunottamatta ihan niitä tehokkaimpia moottoreita, jolloin akku löytyy takakontista. Esim. bmw:ssä "virtanasta" on tuotu konehuoneeseen ja maadoituksen voi tökätä moottoriin suoraan.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #41 : Joulukuu 08, 2012, 09:02:25 »
Mullakin näytti ilmeisesti alkuperäisessä Vartassa vihreää toi silmä, mutta hengetön tapaus oli ko. akku vaikka sitä koitti älylaturilla täyttääkin. Tyyliin tyhjeni kesälläkin jos autossa oli virrat päällä muutamia minuutteja pihassa seisoessaan, eikä jaksanut lähteä käyntiin. Uudella akulla pyörittelee ihan iloisesti näilläkin pakkasilla mitä on ollut. Eikä mulla ainakaan ole muuta suojusta akun päällä kuin se suojakansi, sen jälkeen on navat näkyvillä joihin vaan laturi kiinni.

Toi economy-mode on mullakin taulussa uudesta akusta huolimatta aina kun kylmää autoa menen starttaamaan. Eipä toi nyt suuremmin haittaa sinänsä, parempi vaan ettei turhaan sähköä kuluteta näin talvisaikaan.

Täällä silmä loistaa "akku kuollut" tilassa, mutta silti toimii...

Economymoden saan omassa aikaiseksi esilämmittämällä autoa webastolla. Ilmeisesti auto tulkitsee että joku laite käyttää virtaa ja yrittää katkaista vuodon. Ärsyttävästi takakontti toimii sähköllä, ja ecossa se ei tietenkään aukene. Pitää könytä autoon ja käynnistää, että saa kontin auki. Tämä yhdistettynä 155cm pitkään toiseen kuljettajaan ja ihan etuasentoon ajettuun sähköpenkkiin tuottaa välillä lämpimiä tunteita suunnittelijoita kohtaan.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 469
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2012, 11:14:36 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen.
OT:
I-koppasessa akun vaihto menisi varmaan alle minuutissa, jos oikein lähtis yrittämään. Työkaluja kun ei tarvii.
Täällä muuten mennään edelleen ekalla akulla vm. 2003. Mutta ei oo webaa... :)

Täällä silmä loistaa "akku kuollut" tilassa, mutta silti toimii...
Sama juttu oli täällä toissa keväänä, silmät mustana, mutta avasin korkit kieloista huolimatta pääsiäisenä ja jussina oli silmä kirkas vihreä... :P
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #43 : Joulukuu 08, 2012, 13:00:30 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen.
OT:
I-koppasessa akun vaihto menisi varmaan alle minuutissa, jos oikein lähtis yrittämään. Työkaluja kun ei tarvii.

Jos vaatii lisäksi nuo suvijuhlaliikkeet, ei minuutti ihan riitä:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.msg110088.html#msg110088
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2012, 14:00:35 kirjoittanut Pasis »

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #44 : Joulukuu 08, 2012, 13:46:29 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen.
OT:
I-koppasessa akun vaihto menisi varmaan alle minuutissa, jos oikein lähtis yrittämään. Työkaluja kun ei tarvii.

Jos vaatii lisäksi nuo suvijuhlallikkeet, ei minuutti ihan riitä:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.msg110088.html#msg110088

Oma ykkönen tuuppasi aina hävittämään ajoneston ja avaimien synkkauksen. Tämä kolmoskoppainen ei sitä ole vielä tehnyt.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #45 : Joulukuu 17, 2012, 20:47:08 »
Nyt on uusi akku ostettu. Ei tuo vanha enää ihan järissään tunnu olevan.. Osti Euroglobe-merkkisen akun, myyjä suositteli. Sanoi hinta-laatusuhteen olevan todella kohdillaan. Esim. viime talvena ei tullut ollenkaan takuu-palautuksia, ja Exiden akkuja oli tullut useita. Uusi on 65Ah, maksoi 65 EUR..
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #46 : Joulukuu 17, 2012, 21:26:53 »
Hinta ei ollut paha = edullinen, mutta taitaa olla aika pieni tuo 65Ah akku tuohon C5 malliin. Akku kokoa kun muuttaa, niin pitää testerillä laittaa autolle tieto kuinka iso akku autossa on.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #47 : Joulukuu 17, 2012, 22:33:50 »
Vanha on 60 Ah.. Jos oikein ymmärsin, niin pikkasen suuremmasta ei ole haittaa. Auto ei vaan osaa käyttää sen kaikkea kapasiteettia. Pitääkö paikkansa?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 483
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #48 : Joulukuu 20, 2012, 09:23:45 »
...ja vielä tyhmempi kysymys perään. Voiko akkua ladata sen ollessa paikoillaan autossa?
[/quote

Voi vallan mainiosti esim. CTEKin laturilla. Siinä on loistava pikaliitinmahdollisuus. Ei tarvitse kikkailla hauenleukojen kanssa.

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 483
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
Vs: C5 III akun vaihto
« Vastaus #49 : Joulukuu 20, 2012, 09:34:31 »
Kivuttomammin tähän kolmeseen käy akun vaihtaminen verrattuna ykköskoppaiseen C5:seen.
OT:
I-koppasessa akun vaihto menisi varmaan alle minuutissa, jos oikein lähtis yrittämään. Työkaluja kun ei tarvii.
Täällä muuten mennään edelleen ekalla akulla vm. 2003. Mutta ei oo webaa... :)

Täällä silmä loistaa "akku kuollut" tilassa, mutta silti toimii...
Sama juttu oli täällä toissa keväänä, silmät mustana, mutta avasin korkit kieloista huolimatta pääsiäisenä ja jussina oli silmä kirkas vihreä... :P

Ole tyytyväinen, että auto menee economymodeen ja estää webaston käytön, jos jännite putoaa liian alas. Jos käytät webastoa säännöllisesti, niin osta ihmeessä CTEK tai vastaava ja lataa sitä akkua. Jos käytät webastoa 20 minuuttia, niin sinun pitää ajaa autolla 20 minsaa, jotta akku on samassa latauksessa kuin startatessa. Kovilla pakkasilla vielä enemmän.