muiden autoilijoiden asenne on erikoinen: ilmeisesti pienempi auto ärsyttää monia tielläkulkijoita niin paljon, että takapuskurissa pitää roikkua vaikka itse ajaisi jo roimaa ylinopeutta (köh, eikun siis ajaa rajoitusten mukaan, köh...), kahjoja ohituksia näkee useammin
Komppaan tuota. Tänään ajelin 80:n rajoitusta vakkari asetettuna 87:ään ja enkä siis mielestäni nysvännyt yhtään niin eikö sieltä takaa lähe vasten vastaantulevaa liikennettä vanha Mese paahtamaan ohi. No ei siinä mitään, paahtakoon vaan, mutta sitten kun se oli just päässyt siihen eteen niin sen olikin pakko hypätä seisoon jarrulle. Kas kun sattu tuleen kameratolppa vastaan…
Mutta niin joo, kai tähän käy kokemukset C3 Picassostakin. HDi 110 Exclusive ollut nyt käytössä tasan kuukauden ja mittarissa 3000 km ja muutama kymppi päälle. Tähänastisella kokemuksella paras puoli löytyy sieltä konepellin alta: kulkupuoli ja taloudellisuus kerrassaan oivassa balanssissa. Erittäin joustava ja virkeä kone toi 1.6:nen on. Viimeisin tankkaus osoitti 5.17 l/100 km keskikulutusta sekalaisella ja kaupunkipainotteisella ajolla ja tähänastinen keskikulutus 5.31. Häpeään joutuu edellinen kulkuväline eli kansanauto 2-litran pumppusuutindieselillä, joka identtisillä ajoilla nykäisi vähintään 5.7 kulutusluvut ja taloudellisena sitä tottui pitämään..
Listailin C3P:stä muutamat plussat tuon koneen lisäksi ja pienempää miinusta:
+ Massasta poikkeava sympaattinen ulkonäkö
+ Näkyvyys ulos, isot peilit, korkea istuma-asento
+ Käsiteltävyys kaupunkiajossa, helppo pysäköidä
+ Runsas varustelu
+ Helppokäyttöinen vakionopeudensäädin
+ Samoin radio-soittimen viiksi
+ Digitaalinen nopeudennäyttö (se on tosi hyvä keksintö!)
+ Panoraama-kattoikkuna
+ Makeen näköset 17" alut
+ Ihmeen vähäinen rengasmelu, vaikka alla 16-tuumaiset piikkirenkaat (Michelin X-Ice North)
- Vakionopeudensäätimeen ei saa talletettua muistiin eri nopeuksia
- Selkänojan kaltevuuden portaallinen säätö ja säätövipu hankalassa paikassa
- Kartturin penkin korkeudensäätö puuttuu (oli toki ostettaessa tiedossa)
- Metallinen vaihdekepin nuppi (pakkasaamuna taatusti herää kun eka kertaa koskee paljain käsin...)
- Takaluukku rämähtää suljettaessa
- Eksoottiset (=hinnakkaat) rengaskoot: kesä 205/45-17, talvi 195/55-16