Kirjoittaja Aihe: Polttimoiden kesto  (Luettu 47565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
Polttimoiden kesto
« : Elokuu 10, 2009, 19:58:56 »
Jaettu uudeksi aiheeksi tuolta viimeisin hankinta aiheesta.


Lainaus
Vaikka mitä, mutta mainittakoon nyt GE +90% H7-polttimot. Kilpaileviin merkkeihin verrattuna parihinta oli kohtuullinen 19,90e, katsotaan talvella kestääkö paremmin kuin Osram Nightbreakerit (5tkm ja 8tkm). Perusboschia olisi saanut puoleen hintaan, pitänee siirtyä siihen jos nuo eivät osoittaudu hintansa väärtiksi.

Jaa: Anti-hankin, eli palautin kauppaan: Osramin ladattava H3 6V/55W käsivalaisin. Akun kesto noin minuutti. Pitäisiköhän laittaa Osramin tuotemerkki kokonaan mustalle listalle

Joo tuo Osramin laatu on aika huonolla mallilla nykyään.


« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2009, 16:45:42 kirjoittanut PicassoHDI »

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2009, 20:10:07 »
Volvossa night breakerit yhä ja kai niillä tuli 80tkm ajeltuam tosin siinä on H4, ZX:ssä kestivät night breakerit ehkä 20tkm eli reilu pari kuukautta nuo oli H1 polttimot, vaihdoin sitten Hellan H1 long lifet tilalle ja kesti ne 30tkm, nyt on Philipsin jotkut perusmallit, toivottavasti kestäisi edes jonkin aikaa (edes 12kk), kun ei jaksaisi jatkuvasti vaihtaa noitakaan, niin ahdasta ja pimeääkin tuolla paikkeilla.

Startissa laitan aina parkit päälle säästääkseni polttimoita, kai nuo muutoin olisivat kypsyneet nopeamminkin, mutta tuntuu joko polttimoiden laatu romahtaneen tai sitten sitikka vaan syö polttimoita.


Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 301
  • Peukkuja: 24
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2009, 09:35:59 »
tai sitten sitikka vaan syö polttimoita.

Oman C5:n kohdalla tuo lienee suurin syy. Foorumilta ja patongista löytyy muidenkin valitteluita siitä, ettei C5:ssä ajovalopolttimot kestä. Yleisen arvelun mukaan sähköisen hydepumpun syklaaminen rasittaa polttimoita. Valot himmenevät välähdyksenomaisesti, kun pumppu pyörähtää.

80tkm olisi kerrassaan mainio kesto.

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2009, 09:44:31 »
Yleisen arvelun mukaan sähköisen hydepumpun syklaaminen rasittaa polttimoita.

Vaimolla oli jonkin aikaa -02 Peugeot 307 hdi joka söi polttimoita aivan holtittomasti. Eikä kyse ollut pelkästään ajovaloista, vaan vilkku- ja parkkipolttimoita meni molemmista päistä niin että kerran kuussa sai olla jotain polttimoa vaihtamassa. Sen jälkeen sitikka- ja pösökuskeja haastateltuani olen tullut siihen johtopäätökseen että nimenomaan se pienempitehoinen 2.0 hdi olisi kova särkemään polttimoita. Ymmärtääkseni niissä on sähköinen ohjaustehostin joka voi hyvinkin olla syypää lamppujen särkymiseen.
Millaisia johtopäätöksiä muut ovat tehneet?
(tästä varmaan olisi tehtävä oma topicci)
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

rth

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2009, 10:04:05 »
tai sitten sitikka vaan syö polttimoita.

Oman C5:n kohdalla tuo lienee suurin syy. Foorumilta ja patongista löytyy muidenkin valitteluita siitä, ettei C5:ssä ajovalopolttimot kestä. Yleisen arvelun mukaan sähköisen hydepumpun syklaaminen rasittaa polttimoita. Valot himmenevät välähdyksenomaisesti, kun pumppu pyörähtää.

80tkm olisi kerrassaan mainio kesto.

Oma Xsarani syö kanssa vaihtelevasti 5-50tkm välein, yleensä kuskinpuoleista pitkää, lyhyttä sekä parkkia.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2009, 10:43:32 »

Startissa laitan aina parkit päälle säästääkseni polttimoita, kai nuo muutoin olisivat kypsyneet nopeamminkin, mutta tuntuu joko polttimoiden laatu romahtaneen tai sitten sitikka vaan syö polttimoita.

Ajovalojen kuuluu(-isi) syttyä vasta kun kone käy.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2009, 16:48:54 »
Yleisen arvelun mukaan sähköisen hydepumpun syklaaminen rasittaa polttimoita.

Vaimolla oli jonkin aikaa -02 Peugeot 307 hdi joka söi polttimoita aivan holtittomasti. Eikä kyse ollut pelkästään ajovaloista, vaan vilkku- ja parkkipolttimoita meni molemmista päistä niin että kerran kuussa sai olla jotain polttimoa vaihtamassa. Sen jälkeen sitikka- ja pösökuskeja haastateltuani olen tullut siihen johtopäätökseen että nimenomaan se pienempitehoinen 2.0 hdi olisi kova särkemään polttimoita. Ymmärtääkseni niissä on sähköinen ohjaustehostin joka voi hyvinkin olla syypää lamppujen särkymiseen.
Millaisia johtopäätöksiä muut ovat tehneet?
(tästä varmaan olisi tehtävä oma topicci)

307:n tapauksessa H7:n palaminen johtuu tästä:

Tarkistakaa 307:sta ajovaloumpiot (vm.2001-2005). Lyhyen valon ympärillä (umpion sisällä) on sellainen suoja joka voi olla liian lähellä polttimoa ja tämän takia polttimo kuumenee liikaa. Korjauksen voi tehdä itse.

- Tarkista H7 polttimon ympärillä oleva suoja (umpion sisällä)
- Jos suoja ei ole keskellä, poista polttimo ja säädä sormella sitä suojaa.
- Kokeile laittaa polttimo takaisin ja katso kuinka suoja asettuu polttimon ympärille.  Tarvittaessa säädä uudelleen. Jos suoja ei ole tasaisesti polttimon ympärillä, niin polttimon kesto heikkenee, kun polttimo käy liian kuumana.


PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2009, 16:50:53 »
- Ajovalon kantajännitteen ollessa hieman yli 14 volttia lyhenee polttimon kesto-ikä jonkin verran.
- Kunnossa oleva akku vaimentaa jännitepiikkejä...  Yleismittarilla akunnavoista mitattu jännitearvo ei kerro kyllä piikeistä/jännitteen tasaisuudesta juuri mitään. Skooppikuvasta pystyy päättelemään jo paljon enemmän..
- Eräässä autossa H7 polttimoiden kesto on kasvanut huomattavasti akun vaihdon jälkeen. Nyt jotkut polttimot ovat kestäneet yli viisikuukautta entisen kahden kuukauden sijaan.

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2009, 17:52:04 »
Ajovalojen kuuluu(-isi) syttyä vasta kun kone käy.

Noin on monissa uudemmissa, mutta ilmeisesti tuossa -97 ZX:ssä on vielä vanhemman polven automatiikka?

Tosiaan parempi se olisi jos syttyisi vasta koneen käynnistyttyä.

Niin omassa ZX:ssä auto tyhjäkäynnillä ja valot päällä on lampun kannalla 14,3V ellen ihan väärin muista. Akulla taisi olla 14,6V

Aiemmin mainitsin tuon toisen reissupelin, Volvon, siinä oli muistaakseni 13,2-13,4V akulla ja valoilla samassa tilanteessa, samalla mittarilla.

Tuo on se syy miksi polttimoilla on eri ikä, niin ja se, että H1 poltin kuulemma kestäisi luonnostaan vähemmän käyttöä kuin H4.
On se ainakin pienempi, muusta en tiedä.

Lisäpitkien Xenonit tuntuu kestävän ihan hyvin, vaikka syksystä kevääseen ovat melkein jatkuvasti ajaessa päällä ;D (ajo pimeään aikaan ja noita pienempiä teitä).

XsaraVTR84

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2009, 18:15:43 »
- Ajovalon kantajännitteen ollessa hieman yli 14 volttia lyhenee polttimon kesto-ikä jonkin verran.
- Kunnossa oleva akku vaimentaa jännitepiikkejä...  Yleismittarilla akunnavoista mitattu jännitearvo ei kerro kyllä piikeistä/jännitteen tasaisuudesta juuri mitään. Skooppikuvasta pystyy päättelemään jo paljon enemmän..
- Eräässä autossa H7 polttimoiden kesto on kasvanut huomattavasti akun vaihdon jälkeen. Nyt jotkut polttimot ovat kestäneet yli viisikuukautta entisen kahden kuukauden sijaan.
Tuo akun vaihto voi kyllä auttaa. Itsekkin hankin uuden akun viime vuoden puolella ja nyt on polttimotkin kestäneet paljon pidempään.

2fast4u

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #10 : Elokuu 12, 2009, 16:43:12 »
Minulla kesti -07 C4 HDI:ssä ensimmäinen kuljettajan puoleinen lähivalopoltin 36 tkm, vänkärin puolelle vaihdettiin 50500 km:n kohdalla. Alkuperäisen tilalle vaihdettu Bosch kesti lukemaan 54 tkm kuskin puolella, vänkärin Biltema on nyt toiminut sen 5 tkm, saa nähdä jatkossa, sillä joillakin näitä on mennyt nopeastikin. Hintahan niissä ei hirvitä, mutta ei jatkuvasti viitsi vaihtaa.

SEE5

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #11 : Elokuu 12, 2009, 20:18:09 »
C5-II alkuperäiset polttimot, siis lyhyet Philips merkkiset, kesti reilu 600 tuntia keskinopeuden mukaan laskettuna. Tuo on ihan linjassa polttimoille luvatun keston kanssa. Ensimmäinen hajosi noin 32tkm kohdalla. Tosiaan polttimo ei tiedä kilometreistä vaan aika tulee täyteen. Kaupunkiajossa kestää vähemmän kilometrejä ja maantiellä yli tuplasti. En tiedä vaikuttaako elinikään jatkuva sytyttely jos ajaa vaan lyhyttä ajoa.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 530
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2009, 16:18:57 »
Tossa lomilla tuli tehtyä tienpäällä havaintoja...paljon pimeitä polttimoita noissa I & II mallisista C5:sta. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #13 : Elokuu 17, 2009, 16:21:43 »
Tossa lomilla tuli tehtyä tienpäällä havaintoja...paljon pimeitä polttimoita noissa I & II mallisista C5:sta. :)

Huomattu sama ja lisätään vielä, että ei merkillä väliä... aika monessa vastaantulevassa autossa ollut toinen lyhty pimeänä. Itse vaihdan autoihin aina syksyllä uudet polttimot vaikka eivät ole vielä palaneet -> Uudet polttimot valaisevat huomattavasti paremmin mitä n. vuoden vanha polttimo.

rth

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #14 : Elokuu 17, 2009, 16:23:55 »
Tossa lomilla tuli tehtyä tienpäällä havaintoja...paljon pimeitä polttimoita noissa I & II mallisista C5:sta. :)

Huomattu sama ja lisätään vielä, että ei merkillä väliä... aika monessa vastaantulevassa autossa ollut toinen lyhty pimeänä. Itse vaihdan autoihin aina syksyllä uudet polttimot vaikka eivät ole vielä palaneet -> Uudet polttimot valaisevat huomattavasti paremmin mitä n. vuoden vanha polttimo.

Sama homma täällä, ja samalla tulee jotenkin ostettua sellaiset mitä vielä mainostetaan "30% enempi valotehoa."

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #15 : Elokuu 17, 2009, 17:35:47 »
Tehkääpäs muutkin vähän tutkimusta.
Katselkaa onko hdi-moottorisissa enemmän sököjä polttimoita kuin muissa. Hdi-moottorisen peugeot 307 farmarinhan tunnistaa siitä että takavalo tai takavalot on pimeänä :)
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

rth

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #16 : Elokuu 17, 2009, 18:03:21 »
Tehkääpäs muutkin vähän tutkimusta.
Katselkaa onko hdi-moottorisissa enemmän sököjä polttimoita kuin muissa. Hdi-moottorisen peugeot 307 farmarinhan tunnistaa siitä että takavalo tai takavalot on pimeänä :)

Voin ihan itse osallistua tähän tutkimukseen. Viimeisen kuukauden aikana vaihdettu 1 kpl pitkiä, 1kpl lähivaloja, 1kpl jarruvaloja, 1kpl parkki sekä vielä 1kpl vilkunpolttimo. Vikkaa en tiijä, mutta voi olla jotta tulivat tiensä päähän.

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #17 : Elokuu 17, 2009, 20:28:47 »
Minulla oli munamallin kadetti reilut 3 vuotta ja varmaan ajelin joku 60tkm. Yksikään lamppu ei muistaakseni siitä palanut tuona aikana.
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

rth

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #18 : Elokuu 17, 2009, 20:42:28 »
Minulla oli munamallin kadetti reilut 3 vuotta ja varmaan ajelin joku 60tkm. Yksikään lamppu ei muistaakseni siitä palanut tuona aikana.

Yks munamallin kadetti vuoden ja sedan mallinen kadetti vuoden vai kaks? Jokatapauksessa toiseen vaihdettiin umpio, niin siinä samalla sitten polttimotkin tuli vaihdettua. Näissä uudemmissa autoissa tuo vaihtotarve on melkoinen.

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 835
  • Peukkuja: 1
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #19 : Elokuu 17, 2009, 21:11:55 »
Viimeisen kolme vuotta ajeltu hdi koneisilla autoilla...Xsara on ollut paras polttamaan H7 polttimoita,joskus jopa seuraavana päivänä vaihdosta,ja muutama parkki sekä rekisterikilven valo...ei yhtään jarru eikä takavaloa...406 pösö ei polttanut 2 vuoden aikana yhtään poltinta,boxer yhden puolivuotisen ajon aikana ja nyt kokeillaan onnea c5 ja 307 kanssa...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 530
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #20 : Elokuu 19, 2009, 12:24:10 »
H7 polttimot on skeidoja. Sonataankin niitä piti vaihdella tuon tuosta. Philips X-treme Power polttimot  30 € pari ja eka pamahti 3 kk. kuluttua.

Ilokseni huomasin, että C5 umpiosta löytyy myös kestävämmät H4 polttimot, joten niillä mennään päiväsaikaan...yhtään H7:aa ei ole vielä tarvinnut vaihtaa... ;)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Citronella82

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #21 : Elokuu 19, 2009, 19:39:06 »
Mulla HDi 110, vii me syksynä laitoin oikein hienot ja kirkkaat Philipsin Vision Plussat ajovaloiksi, kahden kuukauden sisään molemmat oli käytetty loppuun  >:( Ja hintaahan oli tarpeeksi...Edellisissä ranskiaisissa Philipsin Night Guidet ja on kestänyt toista vuotta. sitten autot lähti paaliin :P

Talvella kärähti pari osramin H7:aa melko lyhyellä aikavälillä (duunista sieppasin Visionien tilalle), vaihdoin Philipseihin niin valaisee vieläkin. Jaa toinen etuparkki kilahti kai eilen, muite valoja en ole havainnut pimenevän vuoden sisään.

Poissa MarieCurie

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 803
  • Peukkuja: 9
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #22 : Elokuu 19, 2009, 19:58:21 »
...koskahan olen vaihtanut zxään polttimoita? En taida edes muistaa.

jtbo

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #23 : Elokuu 19, 2009, 21:15:21 »
...koskahan olen vaihtanut zxään polttimoita? En taida edes muistaa.

Sulla onkin H4:t, eikös? Taitaa olla paras poltin kestoltaan ja suurin, tiedä sitten vaikuttaako se koko, mutta hyvin nuo kestää.

rth

  • Vieras
Vs: Polttimoiden kesto
« Vastaus #24 : Elokuu 19, 2009, 21:31:33 »
Tänään vaihdettu rekkarikilven valot, joista toinen ehti jo pimetä matkalla kauppaan. Näin meillä, entäs teillä?