Nopeusrajoitus

Aloittaja TeeKoo, heinäkuu 09, 2009, 14:58:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lujaako ajaisit

100 tai alle
6 (12%)
100 - 110
10 (20%)
110 - 120
19 (38%)
yli 120
15 (30%)

Äänestäjiä yhteensä: 45

Äänestys päättynyt: heinäkuu 16, 2009, 14:58:33

maximi

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - heinäkuu 24, 2009, 08:46:42
Maaseutukaupungeissa kannattaa siis käyttää vilkkua mahdollisimman myöhään, varsinkin kaihtaa vaihtaessa, ettei kukaan ehdi estämään ;)
Ja tämän takiahan esim täällä Turussa ei vilkkua kaistanvaihdon yhteydessä kannata lainkaan käyttää...ja varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi ajetaan välillä kaistojen välissä...Kyl toimi liikenne hianost tääl Turuus ;D
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

vibes

Lainaus käyttäjältä: maximi - heinäkuu 24, 2009, 09:15:38
Maaseutukaupungeissa kannattaa siis käyttää vilkkua mahdollisimman myöhään, varsinkin kaihtaa vaihtaessa, ettei kukaan ehdi estämään ;)
Ja tämän takiahan esim täällä Turussa ei vilkkua kaistanvaihdon yhteydessä kannata lainkaan käyttää...ja varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi ajetaan välillä kaistojen välissä...Kyl toimi liikenne hianost tääl Turuus ;D

Mä en tätä Turun dissausta ymmärrä, täällähän pelaa liikenne hiton hyvin. Toisaalta ehkä mä vaan oon vieläkin tottunu Lahen meisinkiin:)
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

ealab

Joskus tapahtuu tällai: haluan hyvästä syystä vaihtaa kaistaa Aninkaisten sillalla. Eikun vilkkua. Kohdekaistalla vieressä ja taaempana tulevat nostaa vauhtia. Mikäs siinä auttaa, minun on päästävä sinne minne tarvitseekin, ei sitä muut määrää. Niinpä odotan pysähdyksissä rauhassa, että tulisi joku älykäs kuski, joka ymmärtäisi antaa hiukan tilaa. Torvet soivat takanani! On turha kuvitella , että tämä saisi kuskit edes ajattelemaan ja ymmärtämään muuta, kuin omaa napaansa. Siis syitä ja seurauksia. Vaikka yhteispeliä ja joustavuutta. Tietysti voidaan ajatella, että minun olisi pitänyt ajatella kaistoja jo pari korttelia aikaisemmin....mutta jos koko matkan ollut tiukkaa ja kaistanvaihto jätetty viimeiseen tilaisuuteen.

TeeKoo

Onhan se tommosta täällä.

Mutta kysytääs, kuinka moni viitsii heilauttaaq kättään kiitokseksi, kun joku antaa tilaa.

Itse koitan muistaa, ite ainakin tykkään, kun kiitetään.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Igor

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - heinäkuu 24, 2009, 10:35:57

Mutta kysytääs, kuinka moni viitsii heilauttaaq kättään kiitokseksi, kun joku antaa tilaa.

Heilautan kättä kiitokseksi myös silloin kun joku tööttää... yleensä ne nääs tööttää sen jälkeen kun ovat joutuneet antamaan tilaa. ;D  Vapaaehtoisesti sitä tilaa ei tule täällä Tampereellakaan, varsinkaan jos erehtyy vilkulla kertomaan aikeistaan.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Aakku

- Maaseutukaupungeissa kun laitat vilkun päälle, kaikki ahtautuvat niin nopeasti ja tiiviisti kuin mahdollista estämään kaistanvaihtoaikeesi.

Olet ymmärtänyt asian väärin. Viereisellä kaistalla vain yrittävät antaa kiihdyttämällä tilaa taakseen, jotta voisit kaistaa vaihtaa. ;D
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

Kun kerta 70% autoilijoista ajaa ylinopeutta, niin loogisintahan on kiristää valvontaa, eihän missään nimessä se ole osoitus siitä, että nopeusrajoitukset ovat autoilevan kansan mielestä liian alhaisia?

Itseäni eniten tosin häiritsee liikennevalistuksen propagandamaisuus, jatkuvasti luodaan kuvaa kuinka aivan liikaa ihmisiä menehtyy liikenteessä ja vuosittain tulee lisää kontrollia ja valvontaa, vaikka alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee jo yksistään yli 10 kertaa enemmän ihmisiä vuodessa + välilliset vaikutukset joka nostanee yli 20 kertaiseksi tuon määrän, mutta noihin tarpeettomiin kuolemiin ei puututa eikä niistä kerrota.

Kuinkahan monta perhettä rikkoutuu vuosittain alkoholin takia? Se ei ole kovin pieni määrä, entäs ylinopeuden takia?

Tässä maassa on tietoisesti otettu linja, jossa nostetaan liikenneonnettomuudet suuremmaksi ongelmaksi kuin alkoholin liiallinen käyttö.

Eilen viimeksi ajoin 80 tiellä, jossa mutkan takaa ilmestyi perä-edellä vastaan auto, jonka nopeus oli 55km/h todellista, sopivassa mutkassa tuollainen tulee aika äkkiä vastaan.

Turussa yllätti itseni se liikenteen sujuvuus, vaikka aamuruuhkassa oli paljonkin autoja, niin ei siellä vaan sellaisia jonoja muodostunut, valoista porukka lähti järkevästi liikkeelle eikä yksi toisensa perää seuraten jne. Tampere on paljon pahempi.

Itse käytän aina vilkkua merkkinä aikeestani vaihtaa kaistaa / kääntyä, ärsyttävä sellainen tapa jossa vilkku laitetaan päälle kun on aloitettu jo kaistan vaihto. Ohituksissakin on useamman kerran käynyt niin, että kun olen laittanut vilkun päälle ja parin välkyn jälkeen vaihtanut kaistaa, niin edestä joku pukkaa eteen puskuria viistäen, luulisi vilkkuni näkyvän, mutta ei. Niin ja miksi en odota, että edellä olevat menevät hitaammasta ohi? No siksi kun valtaosa tuntuu odottavan suoran loppua tai vähintään puoliväliä ennen kuin lähtevät ohi, itse tykkään lykätä vilkun päälle suoran alussa ja parin vilkun jälkeen ohi matelematta.
Tuokaan ei tosin sovi tuohon alisuoriutumisen lehmä haaleassa vedessä suoriutumismalliin  ;D

rth

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 24, 2009, 23:11:52
Kun kerta 70% autoilijoista ajaa ylinopeutta, niin loogisintahan on kiristää valvontaa, eihän missään nimessä se ole osoitus siitä, että nopeusrajoitukset ovat autoilevan kansan mielestä liian alhaisia?

70% ihmisistä ajaa sen 10km/h ylinopeutta jokatapauksessa. Itse lukeudun siihen kastiin, sitten loput 30% on joko haaveilijoita, saatikka sen verran avuttomia etteivät uskalla ajaa sitä perkeleen suurinta sallittua kattonopeutta, vaan körötellään pikkuhiljaa rauhalliseen omaan vauhtiin sinne jonnekkin.

Lainaa
Turussa yllätti itseni se liikenteen sujuvuus, vaikka aamuruuhkassa oli paljonkin autoja, niin ei siellä vaan sellaisia jonoja muodostunut, valoista porukka lähti järkevästi liikkeelle eikä yksi toisensa perää seuraten jne. Tampere on paljon pahempi.

Älä puhu paskaa. Täällähän lähdetään valoista, kuin ihmetellen ensin vaihdekepin asentoa, ja sitten ihmetellään mikä se vihreäksi muuttunut valoilmiö olikaan siinä, jonka jälkeen muistellaan sitä kytkimen käyttöä.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: rth - heinäkuu 25, 2009, 08:45:59
Älä puhu paskaa. Täällähän lähdetään valoista, kuin ihmetellen ensin vaihdekepin asentoa, ja sitten ihmetellään mikä se vihreäksi muuttunut valoilmiö olikaan siinä, jonka jälkeen muistellaan sitä kytkimen käyttöä.

Ei vastaa omia kokemuksia, kokeile Savonlinnaa vaikka verrokiksi, niin Turku yllättää reippaudellaan  :)

Gitikka

LainaaTäällähän lähdetään valoista, kuin ihmetellen ensin vaihdekepin asentoa, ja sitten ihmetellään mikä se vihreäksi muuttunut valoilmiö olikaan siinä, jonka jälkeen muistellaan sitä kytkimen käyttöä.

onneksi on automaatti, ei tartte revontulia ootella ;) .... työkamunkin vamo ajelee automaattia ja kuittailee et äijät ne vaan sitä kepakkoaan vemputtaa kun hän jo kaukana....

jännä homma muuten tuolla uudella Turunmotarilla ne tunnelit, nopeus toisilla kuskeilla laskee huomattavasti ajettaessa tunneliin, miksiköhän? tuskin siellä seinä vvastaan tulee vaikka vuorensisään mennään....

peijoona

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - heinäkuu 25, 2009, 20:53:28
jännä homma muuten tuolla uudella Turunmotarilla ne tunnelit, nopeus toisilla kuskeilla laskee huomattavasti ajettaessa tunneliin, miksiköhän? tuskin siellä seinä vvastaan tulee vaikka vuorensisään mennään....

Ties vaikka tulisikin, liikenneturvallisuusnatsit voi laittaa sinne seinän hillitäkseen nopeuksia!

c52007

Olen pitänyt sitikkakuskeja fiksuina,mutta kyllä täytyy muuttaa käsitystä asiasta. Jotkut kehuvat ajavansa jatkuvasti ylinopeutta,jotkut haukkuvat lainlaatijoita natseiksi. Joku ihmettelee,kun jyrkässä kurvissa ajetaan vain 55 vaikka on 80 rajoitus, ilmeisestiainakin 90 olisi pitänyt ajaa.Ihme uhoa luultavasti aikuisilta ihmisiltä.Voi helvetti teidän lapsellisuuttanne! ???

Gitikka

ei sitikka kuskit ole keskivertoa fiksumpia, vain rohkeempia kun uskaltaa ajaa sitikalla ;)

eikä tällä ole iän tai sukupuolen kanssa tekemistä...

ja onko seinän tekevä liikenneturvallisuusnatsi lainlaatija vai vitsi? ainakin se seinä pudottas nopeuksia kertaheitolla, kaikilta...

sen sanon omastapuolestani: turvallisemmin olen ajanut "lujaa" kuin körötellen... siis palttiarallaa rajotusten mukaan.... eipähän pääse kaaharit kovin yllättään...

CitikasC4

Mutta kysytääs, kuinka moni viitsii heilauttaa kättään kiitokseksi, kun joku antaa tilaa.

Itse tulee kyllä kiitettyä rehellisesti sanottuna joka kerta, vilkulla(pätee lähinnä raskasta liikennettä, joka ymmärtää mitä sekin tarkoittaa) tai kättä heilauttamalla maantiellä ja kaupungissa.

Lainaus käyttäjältä: Igor - heinäkuu 24, 2009, 10:39:01
Heilautan kättä kiitokseksi myös silloin kun joku tööttää... yleensä ne nääs tööttää sen jälkeen kun ovat joutuneet antamaan tilaa. ;D  Vapaaehtoisesti sitä tilaa ei tule täällä Tampereellakaan, varsinkaan jos erehtyy vilkulla kertomaan aikeistaan.

Olen huomannut saman, vilkun kun pistät ajoissa päälle, eli kerrot muille että vaihtaisit kaistaa tms, niin saman tien vedetään "ovi kiinni" asenteella " -Sinähän et tähän väliin tule! ". Tampereellapa hyvinkin tämä on todella yleistä.

Xari

Lainaus käyttäjältä: CitikasC4 - heinäkuu 26, 2009, 01:10:30
Olen huomannut saman, vilkun kun pistät ajoissa päälle, eli kerrot muille että vaihtaisit kaistaa tms, niin saman tien vedetään "ovi kiinni" asenteella " -Sinähän et tähän väliin tule! ". Tampereellapa hyvinkin tämä on todella yleistä.

Nykyään kun joutuu ajamaan kaupungin läpi töihin oon alkanut vetää "ovea kiinni", kyrsii nää hiton suharit jotka koukkii kaistalta toiselle päästäkseen muutaman auton mitan edelle ja eteen valoihin seisomaan, sit kun päästään kaupungista läpi nää samat hätähousut jurraa satasella yhdeksääkymppiä, mihin hittoon se kiire sit katoaa kun sais ajaakin, TÄ ??? >:(

rth

Lainaus käyttäjältä: c52007 - heinäkuu 25, 2009, 23:08:28
Olen pitänyt sitikkakuskeja fiksuina,mutta kyllä täytyy muuttaa käsitystä asiasta. Jotkut kehuvat ajavansa jatkuvasti ylinopeutta,jotkut haukkuvat lainlaatijoita natseiksi. Joku ihmettelee,kun jyrkässä kurvissa ajetaan vain 55 vaikka on 80 rajoitus, ilmeisestiainakin 90 olisi pitänyt ajaa.Ihme uhoa luultavasti aikuisilta ihmisiltä.Voi helvetti teidän lapsellisuuttanne! ???

Näytä mulle fiksu autoilija, niin yritän näyttää sulle rehellisen poliitikon. :D Kyllä kaikilla sumenee vintissä liikenteessä, ainakin sen verran, että kerran elämässään törttöilevät. :D

rth

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 25, 2009, 19:05:10
Lainaus käyttäjältä: rth - heinäkuu 25, 2009, 08:45:59

Ei vastaa omia kokemuksia, kokeile Savonlinnaa vaikka verrokiksi, niin Turku yllättää reippaudellaan  :)

On sitä Suamenmuata reissattu jokunen kesä, ja Kuopio on vieläkin ankeampi kuin Turku.. :D

peijoona

Lainaus käyttäjältä: c52007 - heinäkuu 25, 2009, 23:08:28
jotkut haukkuvat lainlaatijoita natseiksi.

Minusta naurettavaa on liikenneonnettomuuksien "nollavisio", sehän ei ole mahdollinen vaikka kaikki kävelisivät. Myös tavat, jolla tähän pyritään, ovat outoja. Huonoa suunnittelua ja rakentamista koitetaan laastaroida vaikka pitäisi leikata ja toimista tulee haittaa kaikille, eikä turvallisuus silti juurikaan parane.

ps. Kirjoituksia on helppo ymmärtää väärin, ja lisänä ovat vielä kärjistykset, trollailut ja vitsinä tarkoitetut asiat, eli ei kannata heittää toivoaan ihmisten suhteen ennenkuin heidät on tavannut oikeasti :)

Putkimies22

Nopeusrajoituksia tarvitaan, se on selvä. Ja yhtä selvää on myös se ettei kiinteällä rajoituksella voida määrittää kunkin tiekohdan optiminopeutta. Siihen kun vaikuttaa tien lisäksi keli, kuljettaja, muu liikenne sekä alla oleva auto.

Esim hyvällä tiellä, hyvällä autolla, hyvässä kelissä ja hyvällä kuljettajalla voisi korkeampikin nopeus olla turvallinen. Mutta jos muu liikenne ajaa hiljempää niin se ei enää sitä ole. Eli päästään siihen oikeaan tilannenopeuteen mikä vaihtelee kaikkien noiden muuttujien summana. Ja vielä listtävä soppaan se ettei kaikki itse osaa sitä määritellä. Kuten se pakettiautokuski jonka piti valtatien ohituskaistalla päästä ohi vaikka kaatosade teki jo 80km/ nopeuden uhkapeliksi (näkyvyys olematon).

Poliisilta odotan myös näkemystä näihin muuttujiin. 140 km/h tyhjällä motarilla ei ole vaarallisempaa kuin 80 km/h lumisohjoisella mutkatiellä. Ensinmainittu kuitenkin on lainvastainen.

Suurin osa meistä pärjää niin sakoitta kuin onnettomuuksittakin kun huomioi nämä muuttujat. Ajaa järkevästi, ennakoiden ja muut huomioonottaen.
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Reverend

Satasen alueella ajaisin ehkä 120-130, motarilla siinä 150km/h. Nämä on omalle xsaralle vielä mukavia matkanopeuksia. Jos olisi uudempi auto jossa mukautuva vakionopeudensäädin, ajaisin tuskin yhtään kovempaa, sillä sitten nopeus on jo aika suuri meidän teille ja reagointiaika alkaa olla liian lyhyt turvalliseen liikkumiseen, mutta käyttäisin säädintä ja cruisailisin reilulla turvaetäisyydellä edelläajavaan sikäli kun mennään sopivaa haipakkaa ;D

ealab

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 26, 2009, 09:13:31
Lainaus käyttäjältä: CitikasC4 - heinäkuu 26, 2009, 01:10:30

Nykyään kun joutuu ajamaan kaupungin läpi töihin oon alkanut vetää "ovea kiinni", kyrsii nää hiton suharit jotka koukkii kaistalta toiselle päästäkseen muutaman auton mitan edelle ja eteen valoihin seisomaan, sit kun päästään kaupungista läpi nää samat hätähousut jurraa satasella yhdeksääkymppiä, mihin hittoon se kiire sit katoaa kun sais ajaakin, TÄ ??? >:(
Mihinkään ei ole niin kiire, kuin maantielle kiusaa tekemään perässätulijoille. Hyviä tyyppejä? ::)

XsaraVTR84

Itse yritän ainakin useimmiten kiittää... välillä kun päästää pyörälijöitä/kävelijöitä niin jotkut kiittävät, tulee itsellekkin hyvä mieli. Toisaalta välillä on näitä ns. mulk**** jotka ei osaa kiittää, siis autoilijoita.  :-\

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 - heinäkuu 26, 2009, 11:51:29
Nopeusrajoituksia tarvitaan, se on selvä. Ja yhtä selvää on myös se ettei kiinteällä rajoituksella voida määrittää kunkin tiekohdan optiminopeutta. Siihen kun vaikuttaa tien lisäksi keli, kuljettaja, muu liikenne sekä alla oleva auto.

Esim hyvällä tiellä, hyvällä autolla, hyvässä kelissä ja hyvällä kuljettajalla voisi korkeampikin nopeus olla turvallinen. Mutta jos muu liikenne ajaa hiljempää niin se ei enää sitä ole. Eli päästään siihen oikeaan tilannenopeuteen mikä vaihtelee kaikkien noiden muuttujien summana. Ja vielä listtävä soppaan se ettei kaikki itse osaa sitä määritellä. Kuten se pakettiautokuski jonka piti valtatien ohituskaistalla päästä ohi vaikka kaatosade teki jo 80km/ nopeuden uhkapeliksi (näkyvyys olematon).

Poliisilta odotan myös näkemystä näihin muuttujiin. 140 km/h tyhjällä motarilla ei ole vaarallisempaa kuin 80 km/h lumisohjoisella mutkatiellä. Ensinmainittu kuitenkin on lainvastainen.

Suurin osa meistä pärjää niin sakoitta kuin onnettomuuksittakin kun huomioi nämä muuttujat. Ajaa järkevästi, ennakoiden ja muut huomioonottaen.
Tottakai tarvitaan. Minkähänlaista tuo meno olisi jos ei olisi nopeusrajoituksia... samanlaista kuin venäjällä luultavasti tai samantyylistä kuin saudi-arabiassa: http://www.youtube.com/watch?v=bWax-G1AlvA. Tuo 140km/h on ihan yleistä nykyään motareilla, jos ajat itse 120km/h niin kaikki menee varmasti ohi, tämä tuli mukavasti huomattua mökkireissulla ehkä noin 1-2% ajoi tuota 120km/h.  ::)

Jallu

No niin, aamun Hesarikin osallistuu meidän keskusteluun:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+sakottaa+ylinopeudesta+entist%C3%A4+herkemmin/1135247971984

Ihalainen on ihan pihalla tai kusettaa muuten vaan:

LainaaSisäministeriön ylikomisario Heikki Ihalainen uskoo, että tiellä liikkujat hillitsevät vauhtiaan sen jälkeen, kun poliisi ottaa uuden puuttumislinjan käyttöön ja tiedottaa siitä näyttävästi julkisuuteen. Ihalainen arvioi, että keskinopeudet laskevat 2–3 kilometrillä tunnissa.

"Se vähentää paljon loukkaantumisia. Myös liikennekuolemat voivat vähentyä muutamalla", hän arvioi.

Täytää p....kaa.

c52007

Jallu on hyvä esimerkki siitä,mitä aikaisemmin totesin.