Ajo-opetusta

Aloittaja Esben, toukokuu 06, 2009, 19:31:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gitikka

antaahan näille formulakuskeille talli ohjeita napin kautta läpi kisan... ja siinä joutuu varmaan montaakin asiaa puntaroimaan...

sitkun sinne radalle vielä laitetaan vastaantulevaa liikennettä, pari kännikuskia ja huumehörhöö, mummo köröttelemään ja karavaanareita ja itärajan ylittäviä romurekkoja, johan muuttuu sekin ajaminen....

niin, siis pojat pärjää ainakin siellä radalla, miten normiliikenteessä ei olekkaan ihan samat säännöt eikä enään niin itsestä kiinni se homma....

ähäkutti

kaikilla ei vaan oo kompetenssia tehdä kahtaa "vaativaa" asiaa yhtäaikaa niin että molemmat sujuu...

jtbo

Itse pystyin nuorempana huomattavasti useampaa asiaa tekemään yhtä-aikaa, nykyään on parissakin jo ihan riittävästi, eipä tosiaan nuorempana ajoon vaikuttanut paljoa mikään teknisen ongelman ratkominen luurissa, mutta nykyään tekee mieli ottaa varikkostoppi moisten puheluiden ajaksi, ikä ja tapahtuman elämän varrellakin muuttaa ihmistä.

Se on mielestäni kyllä melkein se ja sama onko handsfree pakkoa vai ei, kun puhuminen se ongelma on eikä luurin roikottaminen korvalla, vaan tässäkin asiassa meillä tehtiin ratkaisu, jossa kaikki kärsii, itse ongelmaan ei saada paljoakaan muutosta ja helppo nyhtää sanktiomaksuja, sakon saat vaikket puhuisi puhelimeen, se riittää jos nostat puhelimen taskusta telineeseen ajon aikana, mutta samaan aikaan saat kyllä järjestelmäkameralla ottaa kuvia sen minkä kerkeät toisella kädellä ja ohjastaa millä lystäät  ;D
Ei noissa paljoa ole sitä nk. järkeä käytetty, kun on paniikissa säädetty uusia määräyksiä joilla muka saataisi jotain aikaan.

Juu, ei nuo formulakuskit paljoa joudu maantiellä ajamaan, formulanratissa taitaa aika mennä tai PR-kuvioissa. Maantieliikenteessä hyvä kuski omaa paljon muutakin kuin sitä auton hallintakykyä, ennakointi ja maltti korostuu, mutta hyvä se olisi edes jonkinlainen käsitys auton rajoista olla, etenkin kun syksy siirtyy talveksi, osaisi sitten jättää riittävästi pelivaraa odottamattoman varalle, mitä se sitten onkaan, ei ole paljoa odottamattomia näkynyt liikenteessä vuosiin, mutta varsin erikoisia vetoja senkin edestä, sitäkin osaa jo odottaa, että joku tulee motarilla vastaan väärään suuntaan ilman valoja...

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 12, 2009, 16:43:49

Se on mielestäni kyllä melkein se ja sama onko handsfree pakkoa vai ei, kun puhuminen se ongelma on eikä luurin roikottaminen korvalla, vaan tässäkin asiassa meillä tehtiin ratkaisu, jossa kaikki kärsii, itse ongelmaan ei saada paljoakaan muutosta ja helppo nyhtää sanktiomaksuja, sakon saat vaikket puhuisi puhelimeen, se riittää jos nostat puhelimen taskusta telineeseen ajon aikana, mutta samaan aikaan saat kyllä järjestelmäkameralla ottaa kuvia sen minkä kerkeät toisella kädellä ja ohjastaa millä lystäät  ;D
Ei noissa paljoa ole sitä nk. järkeä käytetty, kun on paniikissa säädetty uusia määräyksiä joilla muka saataisi jotain aikaan.

Ei niitä sakkoja saa, jos pitää puhelinta kädessä. Edellyttää puhelimeen puhumista. Sallittua sekin, jos on luuripuhelin tai handfriilaite.
Se, että jotakin kielletään ei tee säännöstä typerää. Kyllä se kameralla räpeltäminen voi tuottaa sakon, jos samalla vaarantaa liikennettä. Varmaa on, jos ihmiset ovat niin typeriä, että yleisesti aloittavat ajonaikana kameran kanssa touhuaminen, kuten tapahtui kännykän kanssa, tullaan sekin kieltämään. Toivottavasti ihmiset osaisivat ajatella paremmin eli turvallisemmin asioista, ei tarvittaisi niin paljon yksityiskohtaisia kieltoja kuin nykyisin.
Ainakin itse ymmärrän tieliikennelain niin, että sen mukaan jokaisen tulisi käyttäytyä elämänkokemuksensa, tietonsa ja taitonsa mukaisesti vaarojen vähentämiseksi eli mahdollisimman turvallisesti eli jopa abstrakti vaarantaminen on kielletty mm. kameran kanssa räpeltäminen. Viisaan ja kokeneen tulisi myös ymmärtää, että tiellä liikkuu paljon niitäkin joiden henkiset eväät tai ruumiilliset kyvyt eivät ole hyviä.  Heidän läsnä ollessa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta mm. lasten, vanhusten, vammaisten tai jopa juopuneiden näköpiirissä ollessa. Auton ratin takana on usein vasta kortin saaneita. Heiltäkään ei voi vaatia samaa tietoa ja taitoa kuin kokeneemmilta. Rekkamiehenä minun tulee mm. ymmärtää ja ottaa huomioon, että henkilöautoilijat eivät täysin tiedosta ison auton käsittelyyn liittyviä ongelmia mm. jarrutusmatkojen pituutta jne.
Lyhyesti: ei niitä sääntöjä laadita niitä varten, jotka muutenkin ymmärtäisivät, mikä on oikein ja turvallista vaan niitä varten, joilta puuttuu kyky ajatella ja sen takia tarvitsevat selkeitä kieltoja ja rajoituksia. Niinpä fiksut ajattelevat ihmiset ymmärtävät, että niin tuleekin olla, vaikka itse osaisivat toimia ilman kieltoja oikein  (mm. eivät puhuisi kännykkään ajonaikana). Kiellot ovat siis myös turvallisesti toimivien ihmisten turvallisuutta lisäävää.

Xari

Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 12, 2009, 09:24:48
Lainaus käyttäjältä: Xari - toukokuu 12, 2009, 09:20:25
LainaaVähintään kolme viidestä ammattiautoilijasta silti ajaessaan puhuu kännyyn, sehän onkin hyvää valistusta ja kertoo aikapaljon tieliikennelain yleisestäkin kunnioituksesta.

Tieliikennelain yleisestä kunnioituksesta kertoo varmaan eniten se että monesti itse poliisi ajaa suurinta ylinopeutta  ;D
Niillä on kai siksi ne siniset vilkut katolla ja koulutus ajoon suurellanopeudella :mrgreen:

Niin, poliisi saa ajaa ylinopeutta ilman niitä vilkkujakin mikäli virkatehtävä välttämättä vaatii, 20km/h ylinopeus tuotaessa työkaveria maijalla töistä kotiin ei kaiketi ole ylinopeutta vaativa virkatehtävä ???

ealab

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 11, 2009, 18:41:24
Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 11, 2009, 18:02:02
Olisiko sovinismia kertoa, että erityinen osa puskurissaroikkujista on vaaleahiuksisia, kännykkään jaarittelevia tytönhupakoita.
No ei, ainakaan jos sulla on jotain faktaa väitteesi tueksi
Tänään klo 20.45 lähestyin rekkaa, jonka takana  lähituntumassa punainen korealaiscoupe. Siinä kuskina vaaleahiuksinen tytönhupakko, kännykkään puhumassa. Mentyäni niistä ohi tyylikkäästi hyvää etäisyyttä ja
vilkkua käyttäen läksi sitten tuo punainen siitä heti takaa, ilman vilkkua, tai sitä ei näkynyt! Ajoi sitten rekan ohi ja heti sen eteen, ilman vilkkua. Taisi hupakko edelleen jaaritella kännykkäänsä.  Mitään ruuhkaa ei ollut, joten selitykset eivät auta. Tämmöst se o liikentees. Eikä ollut matkallani ainoa "liikennenihilisti"

jtbo

Miksi teillämme sallitaan sellaisia kuljettajia, jotka vaativat muilta joustoja ja täten aiheuttavat vaaraa omalla kykenemättömyydellään? Eikö perusvaatimus auton kuljettamiseen ole kuitenkin se, että löytyy sitä kykyä? Puolisokea ei saa lentää, mutta saa kyllä ajaa autoa, riskit ovat autolla ajamisessa vain huomattavasti kovemmat.

Työkaveri sai sakot, kun oli kännykkä kädessä eikä todellakaan puhunut siihen vaan oli laittamassa juurikin taskusta telineeseen, joten väittäisinpä ettei puhumisella ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ihan sama itselleni ainakin on vaikka porukka harrastaa lapsille sopimattomia toimenpiteitä ajaessaan, kunhan se ajaminen luonnistuu ilman riskejä.

Näillä turhan tarkoilla säännöillä on saatu aikaan vain se, ettei juuri kukaan enää ajattele ajamista, mennään vaan sääntöjen puitteissa ilman sen kummempaa aivotoimintaa, hyvänä esimerkkinä on ainaiset onnettomuudet talven tullen, tuijotetaan vain sitä mittaria ja kylttiä, eikä aktivoida harmaata massaa olosuhteiden havainnointiin.

Eipä täällä tosiaankaan paljoa sääntöjä tarvittaisi, jos jokainen kuljettaja osaisi ajaa ja varautua myös muiden tekemiin virheisiin, se vaan on niin, että ihminen jostain kumman syystä tykkää valita aina sen helpon tien, on helpompi tuijottaa taulua ja mittaria ja lillua eteenpäin säädettyä turvalliseksi sanottua nopeutta, kuin käyttää omaa harkintaa, jossa joutuisi pohtimaan jopa hieman muutakin kuin mitä salkkareissa tapahtuukaan seuraavaksi, siitäpä sitten äkkiä tuleekin vaaratilanteita.

Raskas kalusto voi muuten alkaa ohittelemaan syksyllä näitä 70 ajavia, kuitenkin saavat rajoitinta vasten jo vähän nopeuseroa ja varsinkin tyhjänä jopa jaksavat kiihtyä 70:stä, nykyäänkin 60 alueella jos ajat 60, niin ei mene kauaa kun joku raskaan kaluston kuljettaja päättää mennä ohi säästääkseen aikaa, siihen kun ynnättään nämä nopeuden nostajat, jotka estävät ohituksia tahallaan, niin eiköhän saada muutama uusi kuolonkolarikin tällä tavalla aikaan.

Gitikka

kuinkas moni täällä antaa tietä jos takapuskuriin ilmestyy joku hätähousu? minä ainakin, varsinkin jos siihen on turvallinen mahdollisuus, muuten en, en ala omaa/perhettäni saati muiden turvallisuutta vaarantamaan sen takia....

jos nyt kuvitellaan tilannetta motarilla jossa 120km/h: ajat vasenta kaistaa oikealla olevan jonon ohi, itse n 123km/h jono oikealla 90-100km/h, ja takapuskuriin tuuppaa joku, mitä teet? no kun väylä oikealla vapaa riittävästi, siirryn sinne, mutta eipä vaan kaikki näin tee, jäädään roikkumaan siihen vasemmalle ja "opetetaan" takana tulevaa, jotkut jopa jarrua polkien -tätä en ymmärrä, nopeudet sen verran suuria, turvavälit välillä olemattomia, jonoja ja sitten jarrua poletaan kun ei itse osata ajaa...

näkeepä näitäkin että hälytysajossa oleva ajoneuvo perässä vilkut päällä ja torvet, eikä tietä anneta, se on kummaa se... kyllä sen verran narsisti täytyy olla että peileihin tuijottaa ;) vaikkei aina sieltä itseään katsoisikaan...

toistaalta, jos kaikki ois yhtä täydellisiä kuin itse, mistä täällä enään purnais???

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - toukokuu 12, 2009, 22:55:30
kuinkas moni täällä antaa tietä jos takapuskuriin ilmestyy joku hätähousu? minä ainakin, varsinkin jos siihen on turvallinen mahdollisuus, muuten en, en ala omaa/perhettäni saati muiden turvallisuutta vaarantamaan sen takia....

jos nyt kuvitellaan tilannetta motarilla jossa 120km/h: ajat vasenta kaistaa oikealla olevan jonon ohi, itse n 123km/h jono oikealla 90-100km/h, ja takapuskuriin tuuppaa joku, mitä teet? no kun väylä oikealla vapaa riittävästi, siirryn sinne, mutta eipä vaan kaikki näin tee, jäädään roikkumaan siihen vasemmalle ja "opetetaan" takana tulevaa, jotkut jopa jarrua polkien -tätä en ymmärrä, nopeudet sen verran suuria, turvavälit välillä olemattomia, jonoja ja sitten jarrua poletaan kun ei itse osata ajaa...

näkeepä näitäkin että hälytysajossa oleva ajoneuvo perässä vilkut päällä ja torvet, eikä tietä anneta, se on kummaa se... kyllä sen verran narsisti täytyy olla että peileihin tuijottaa ;) vaikkei aina sieltä itseään katsoisikaan...

toistaalta, jos kaikki ois yhtä täydellisiä kuin itse, mistä täällä enään purnais???

Noin tulee itse toimittua, mutten voi silti täydelliseksi omaa toimintaa sanoa, kaukana siitä, vaan millään ei voi välttyä ajattelemasta, että jos kaikki yrittäisi ihan pikkiriikkisen enemmän yhteispeliä ja harkintaa liikenteessä, niin sillä olisi iso merkitys.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 12, 2009, 23:14:27
vaan millään ei voi välttyä ajattelemasta, että jos kaikki yrittäisi ihan pikkiriikkisen enemmän yhteispeliä ja harkintaa liikenteessä, niin sillä olisi iso merkitys.
Tuo on kyllä ihan totta! Alan vaan vähitellen menettää uskoani siihen, että näin tapahtuisi  :-\

ealab

Jos tielläliikkujat tajuaisivat olevansa vain osa kokonaisuutta, jota liikenteeksi nimitetään. Eikä vain kukin erikseen "minä itte"- sooloilija. Parhaimmillaan liikenteessä tuntuu siltä, kuin sodassa olisi. Hyökkäilyä ja puolustusta. Johtunee osaltaan varmaankin siitä, että nykynuoret jaksavat sotia vain videopeleissä ja auton ratissa.

jd69dj

Käväisin tossa Kouvolassa viikonloppuna ja huomasin 6-tien muuttuneen leveäkaistatieksi sitten viimenäkemän.
Kas, sehän toimii, ryssät ja Finskit ihan sulassa sovussa toistensa lomi ajelivat, vaikkei mitään ihme kylttejä pintareilla ollutkaan.
Mikä siinä on ettei 5-tie toimi nyt tai voisi toimia leveäkaistatienä?
Se ei ole minulta yhtään pois kun vedän pientareelle selvästi nopeamman tieltä, mitä minä olen pyytämässä  kun edelläni "varovasti"ajava ei toimi samoin ???

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - toukokuu 12, 2009, 22:55:30jos nyt kuvitellaan tilannetta motarilla jossa 120km/h: ajat vasenta kaistaa oikealla olevan jonon ohi, itse n 123km/h jono oikealla 90-100km/h, ja takapuskuriin tuuppaa joku, mitä teet? no kun väylä oikealla vapaa riittävästi, siirryn sinne, mutta eipä vaan kaikki näin tee, jäädään roikkumaan siihen vasemmalle ja "opetetaan" takana tulevaa, jotkut jopa jarrua polkien -tätä en ymmärrä, nopeudet sen verran suuria, turvavälit välillä olemattomia, jonoja ja sitten jarrua poletaan kun ei itse osata ajaa...

Myönnän kyllä joskus kerran vilkutelleeni jarruvaloja motarin ohituskaistalla. Pitäähän sitä osallistua leikkiin, jos takana tuleva vilkuttelee kaukovalojaan. ;D Alinopeutta en aja, tosin en suurta ylinopeuttakaan. Väistän kyllä kiireisimpiä kun oikealla tulee vapaata. Siihen saakka ajelen cruise säädettynä 130 km/h (GPS:n mukaan n. 127 km/h). Pitäisi riittää kiireisemmillekin.

Tunnustetaan nyt vielä toinenkin rikos samaan syssyyn: Ajelin vääränmerkkisellä vasenta kaistaa. Mittarin neula n. 140 km/h kohdalla. Todellinen nopeus siis jossain 130 km/h "paremmalla" puolella. Saksalainen laatuauto ilmestyy salamana takapeliin ajovalot vilkkuen. Tulkitsin vilkuttelun varoitukseksi laittomaksi karanneesta ajonopeudestani. Nostin kaasupoljinta, kunnes mittarin neula oli 120 kohdalla. Näin varmistin, että en vahingossakaan aja suurinta sallittua lujempaa. Kohtelias kanssa-autoilija jatkoi ajovaloillaan varoittelua vielä pitkän aikaan senkin jälkeen, kun ajonopeuteni oli taas lain rajoissa. Ilmeisesti hän kohteliaasti halusi varmistaa, että varmasti olin ymmärtänyt nyt ajavani oikeaa ajonopeutta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen siirryin takaisin oikealle kaistalle. Uusi ystäväni, saksalaista laatuatoa kuljettava teiden ritari sensijaan jatkoi kohti seuraavaa autettavaansa n. puoli kilometriä meidän edessämme. Nopeus saksalaisessa laatuautossa kiihtyi n. sataankahdeksaankymppiin silmänräpäyksessä. Hän selvästikään ei halunnut aikailla seuraavan liikennevalistusasiakkaansa tavoittamisessa.  Olisipa näitä herrasmiehiä liikenteessä enemmänkin.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 13, 2009, 09:37:42
Käväisin tossa Kouvolassa viikonloppuna ja huomasin 6-tien muuttuneen leveäkaistatieksi sitten viimenäkemän.
Kas, sehän toimii, ryssät ja Finskit ihan sulassa sovussa toistensa lomi ajelivat, vaikkei mitään ihme kylttejä pintareilla ollutkaan.
Se ei ole minulta yhtään pois kun vedän pientareelle selvästi nopeamman tieltä, mitä minä olen pyytämässä  kun edelläni "varovasti"ajava ei toimi samoin ???

Oulun seudullahan on pitkään ollut tuollainen leväkaistainen tie, toimii oikein hyvin, kunhan ei satu sellainen keskivertoa pienempää autoa kuljettava alinopeutta ajava kuljettaja ajamaan siellä täsmälleen keskellä leveätä kaistaa, muutaman kerran tälläinen sattunut  tuolla, logiikkaa en ymmärrä moisessa toiminnassa, siellä on jopa kylttejä kertomassa että aja oikealla, ehkä ko. kuljettaja ei vaan tajua ajavansa keskellä kaistaa, ei vaikka tuollaisen ohittamisen jälkeen itse siirryn ajamaan oikealle niin että vasemmasta peilistä näkyy tyhjää kaistaa ohitetun auton oikealla puolella...

Vaan ehkäpä tuo ajokorttiuudistus korjaa tuon varsin pienen ongelman.

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 13, 2009, 11:13:30
Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 13, 2009, 09:37:42

Oulun seudullahan on pitkään ollut tuollainen leväkaistainen tie, toimii oikein hyvin, kunhan ei satu sellainen keskivertoa pienempää autoa kuljettava alinopeutta ajava kuljettaja ajamaan siellä täsmälleen keskellä leveätä kaistaa, muutaman kerran tälläinen sattunut  tuolla, logiikkaa en ymmärrä moisessa toiminnassa, siellä on jopa kylttejä kertomassa että aja oikealla, ehkä ko. kuljettaja ei vaan tajua ajavansa keskellä kaistaa, ei vaikka tuollaisen ohittamisen jälkeen itse siirryn ajamaan oikealle niin että vasemmasta peilistä näkyy tyhjää kaistaa ohitetun auton oikealla puolella...

Vaan ehkäpä tuo ajokorttiuudistus korjaa tuon varsin pienen ongelman.
Nastolan seuduilla myös ollut jo kauan ja siellä myöskin nuo "leveäkaistatie aja oikealla" kyltit ja sielläkin on noita oman-autonsa-huomattavasti-todellisuutta-levemmäksi-kuvittelevia, mutta ei tuolla kutosella ainakaan minun kohdalleni sattunut yhtään...

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 12, 2009, 22:00:24

Työkaveri sai sakot, kun oli kännykkä kädessä eikä todellakaan puhunut siihen vaan oli laittamassa juurikin taskusta telineeseen, joten väittäisinpä ettei puhumisella ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ei pidä uskoa kaikkea, mitä työkaveri sanoo. Moni muistaa sakon perusteet täysin väärin. Ilmeisesti on ollut sillä hetkellä laittamassa puhelinta telineeseen, kun poliisi pysäytti. mutta puhunut siihen hetkeä aikaisemmin, jonka poliisi nähnyt. Väitän, että sakko on kirjoitettu puhelimen käyttämisestä ei sen telineeseen laittamisesta. Ainakin TLL:n perusteella rikos on nimenomaan puhelimen käyttäminen pitämällä sitä kädessä. Käyttäminen on soittamista, numeron näppäilemistä tai vastaamista jne.

Muuten sama pykälä kieltää muittenkin laitteiden (radio, kamera jne.) käyttämisen, jos se häiritsee kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Voin toki olla väärässä tulkitessani lakia, siksi en aloita väittelemään asiasta paremmin perillä olevien kanssa. Toisaalta olen elämäni aikana kuullut niin paljon tosissaan kerrottuja "satuja", että uskon lähinnä vain itse kokemiini juttuihin.

Väitetään säännöistä mitä väitetään. Tosiasia on kuitenkin, että liikenne on nykyisin huomattavasti turvallisempaa kuin -90 luvulla, puhumattakaan -70 luvusta, vaikka ajoneuvojen määrä on huomattavasti suurempi. Aina on ollut niitä, jotka eivät piittaa säännöistä. Suurin osa sääntöjä kuitenkin kohtuudella noudattaa ja ajavat aika siististi.
Aina tulee kuvioihin mukaan uusi sukupolvi, joka hetken aikaa pöyhistelee rintojaan ja osoittavat sen käyttäytymisellään. Kokemuksen karttuessa ja itsetunnon kehittyessä muuttaa suuri osa käyttäytymistään turvallisempaan suuntaan. Siihen voi tietenkin vaikuttaa kuvioihin mukaan tulleet lapset jne.

Riittävästi kohellettuaan jotkut jopa oppivat huomaamaan muitten virheitä ja arvostelemaan sekä paheksumaan niitä. Joistakin tulee jopa ns. siviilipoliiseja, jotka pitävät oikeutenaan "kouluttaa muita". Tosin parhaalla itsetunnolla varustetut tietävät, että väärää menettelyä ei saa kostaa väärällä menettelyllä. 

Joku viisas on joskus todennut, että historia pyrkii aina toistamaan itseään, joten voin todeta: näin on aina ollut ja ilmeisesti aina tulee olemaan.

berlingo-partner

Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 13, 2009, 12:42:36

Nastolan seuduilla myös ollut jo kauan ja siellä myöskin nuo "leveäkaistatie aja oikealla" kyltit ja sielläkin on noita oman-autonsa-huomattavasti-todellisuutta-levemmäksi-kuvittelevia, mutta ei tuolla kutosella ainakaan minun kohdalleni sattunut yhtään...

Kyllähän noita "keskitien kulkijoita" näkee jokaisella leveäkaistatiellä, myös Auran suunnalla. Aja oikealla -kyltit ovat häviämässä, ja virallinen selitys on niiden tarpettomuus, koska kaistan oikealla laidalla ajminen on jo valmiiksi määräyksissä.  :) :)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - toukokuu 13, 2009, 13:51:41
Ei pidä uskoa kaikkea, mitä työkaveri sanoo. Moni muistaa sakon perusteet täysin väärin. Ilmeisesti on ollut sillä hetkellä laittamassa puhelinta telineeseen, kun poliisi pysäytti. mutta puhunut siihen hetkeä aikaisemmin, jonka poliisi nähnyt. Väitän, että sakko on kirjoitettu puhelimen käyttämisestä ei sen telineeseen laittamisesta. Ainakin TLL:n perusteella rikos on nimenomaan puhelimen käyttäminen pitämällä sitä kädessä. Käyttäminen on soittamista, numeron näppäilemistä tai vastaamista jne.

Muuten sama pykälä kieltää muittenkin laitteiden (radio, kamera jne.) käyttämisen, jos se häiritsee kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Uskoakko työkaveria ja omia silmiä/korvia, vai internetin välityksellä kommentoivaa Citroën veljeä, no kuitenkin sanasta sanaan:
Poliisi: "Oliko puhelin kädessä?"
Työkaveri: "Kyllä oli"
Poliisi: "Tulisitko tuonne autoon, tästä joutuu nyt kirjoittamaan sakon"

Ei puhunut siis puhelimeen, kohtalaisen varma olen asiasta, kun noin metrin päässä apukuskin penkillä tapahtumaa todistin.

Turvallisuuden parantumiseen on varmasti vaikuttanut moni muukin seikka kuin sääntöjen kiristäminen, tiet ja autot ovat merkittävästi parempia, myös ihmiset ovat pikkuhiljaa oppineet vähän tuota ajamista, mutta kyllä nuo nopeusrajoitukset ovat osaltaan auttaneet.

Mielestäni ne tosin voisivat olla nopeus suosituksia ja tilannenopeus olisi se mitä vahdittaisiin, se kun liittyy huomattavasti oleellisemmin turvallisuuteen ja toimisi kuljettajia aktivoivana tekijänä, pitäisi pohtia mikä on se oikea tilannenopeus.

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 13, 2009, 14:57:56
Uskoakko työkaveria ja omia silmiä/korvia, vai internetin välityksellä kommentoivaa Citroën veljeä, no kuitenkin sanasta sanaan:

Ei puhunut siis puhelimeen, kohtalaisen varma olen asiasta, kun noin metrin päässä apukuskin penkillä tapahtumaa todistin.

Tuostahan kannattaisi jo vaikka valittaakkin kun kerran on todistajakin on ettei puhuttu ja selviäähän se puhelutiedoistakin.

Ihmisiähän ne on poliisitkin - ilmeisesti - ja näin myös erehtyväisiä...

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 13, 2009, 15:26:10
Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 13, 2009, 14:57:56

Tuostahan kannattaisi jo vaikka valittaakkin kun kerran on todistajakin on ettei puhuttu ja selviäähän se puhelutiedoistakin.

Ei se siitä olekaan kiinni onko siihen puhelimeen puhunut vai ei. Poliisi voi sakoittaa mistä tahansa ajamiseen kuulumattomasta näpräämisestä, jonka katsovat ajoa haittaavaksi. Radion näppäilystäkin voivat periaatteesta sakottaa jos katsovat sen haittaavan liikaa ajosuoritustasi.

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - toukokuu 13, 2009, 15:44:08
Ei se siitä olekaan kiinni onko siihen puhelimeen puhunut vai ei. Poliisi voi sakoittaa mistä tahansa ajamiseen kuulumattomasta näpräämisestä, jonka katsovat ajoa haittaavaksi. Radion näppäilystäkin voivat periaatteesta sakottaa jos katsovat sen haittaavan liikaa ajosuoritustasi.
No sittenhän esim. bussikuskia voidaan sakottaa mikrofonin käytöstä ajon aikana.

Gitikka

Lainaus käyttäjältä: quai_de_javel - toukokuu 13, 2009, 15:51:13
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - toukokuu 13, 2009, 15:44:08
No sittenhän esim. bussikuskia voidaan sakottaa mikrofonin käytöstä ajon aikana.

Niin varsinkin jos se laulaa karaokee ja häiritsee näin kyydissä olevia matkaajia ;)

jtbo

Helpommalla pääsee, kun maksaa, niin ei päädy mustalle listalle.

Xari

Lainaus käyttäjältä: berlingo-partner - toukokuu 13, 2009, 14:07:12
Kyllähän noita "keskitien kulkijoita" näkee jokaisella leveäkaistatiellä, myös Auran suunnalla. Aja oikealla -kyltit ovat häviämässä, ja virallinen selitys on niiden tarpettomuus, koska kaistan oikealla laidalla ajminen on jo valmiiksi määräyksissä.  :) :)

Menohan noilla on kuin Puolassa, jatkuvasti tulee ohittavia vastaantulijoita omalla kaistalla vastaan >:(

Muuten se oikeassa laidassa ajaminen tuntuu olevan pahiten hukassa lasikuitukopin ja autotrailerin vetäjiltä, varsinkin jos kyydissä on ralliauto ei meinaa tie riittää millään ::)

jtbo

Leveäkaistaisella tielläkin kuitenkin pääsee rekasta ohi ylittämättä keskiviivaa, niin onhan se hassua ettei pikkuautoista samaisella tiellä tuo onnistu ;D

Sopu sijaa antaa, mutta kyllä sitä tulee mietittyä, että pitäisikö tuota asiaa hieman tarkemmin valvoa nopeuksien sijaan ja ehkä tuollaisten kuljettajien ajoneuvon mittojen hahmottaminen kannattaisi kartoittaa ja joko pistää opiskelemaan asia kuntoon tai pois liikenteestä, kyllähän se perusedellytys auton kuljettamiseen on, että kykenee liikenteessä toimimaan ilman, että muiden tarvitsee venyä ja paukkua normaalia enemmän.

jd69dj

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 14, 2009, 09:46:36

Helpommalla pääsee, kun maksaa, niin ei päädy mustalle listalle.

Toi on keskiaikaista ajattelua, ei poliisilla ole aikaa syynätä kuka on valittanut ja mistä ja pitää mitään listaa.
Sakoista valitetaan jatkuvasti, asia tarkistetaan ja annetaan päätös. sakon kirjoittanutta poliisia ei käsittelyssä välttämättä edes kuulla, sakon päättää aina syyttäjä.