Kirjoittaja Aihe: C5 - Lämmityslaite  (Luettu 51385 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #150 : Elokuu 15, 2016, 19:57:46 »
Säätömoottorit ovat molemmin puolin suoraan lämmönsäätöläppien päissä. Ne saa irti iroittamalla kaksi ruuvia 5,5 mm hylsyllä, liittimen voi irroitta sitten kun moottori on irti. Pelkääjän puolella moottori on helpommin irroitettavissa. Säätömoottoreissa on neliömäinen uloke joka menee lämmösäätöläppien akselin päässä olevaan vastaavan muotoiseen koloon. Kun akseli sitten katkeaa, tämä neliönmuotoinen akselin pää läppäakelista irtoaa ja putoaa yleensä lämppärikotelon pohjalle. Lämmönsäätöläpän akseliin on alunperin tehty heikennys, joka sallii jossain määrin akselin kiertymisen. Lopulta se kuitenkin pettää ja lämmönsäätö ei sitten toimi.

Tein viime syksynä muutoksen toiselle puolelle, joka toimi talven yli hienosti. Eilen väsäsin myös toisen puolen kuntoon. Lämmönsäätö toimii normaalisti paneelin painikkeista. Minulla oli talven yli kuskin puolella manuaalinen säätö, joka oli toteutettu samalla periaattella mutta ilman moottoria. Kupariputki varustettuna lovella ja taipuisa vääntöakseli putken sisään, sen verran pitkä että sitä ratin alapuolelta saattoi käsin säädellä.

Jos haluat tätä kokeilla, kannattaa ensin testata saako lovetulla kupariputkella pitävän otteen läppäakselin päähän. Kannattaa lukea tarkkaan edellisten viestien linkit ja katsoa lämmösäätöläpän kuvat. Siellä oli myös tämä kupariputki-idea.

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #151 : Elokuu 15, 2016, 20:41:53 »
Kiitokset täytyy kokeilla ja tehdä vaikka kuvasarja niin muutkin voivat korjailla omiaan. Näitähän taitaa riittää tällä merkillä :) Löytyyhän se lämpösäädin pelkääjän paikalla hanskalokeron kautta. Täytyy se puoli ensin laittaa kuntoon kun sieltä puskee kylmää ja nuo ilmat on jäähtymään päin.

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #152 : Elokuu 15, 2016, 21:16:25 »
Kannattaa myös katsoa onko säätömoottorin sisällä olevat hammaspyörät ehjät. Omassa vaunussa oli hammaspyörästä irronnut hammas ja säätö ei sen takia toiminut. Toi huomattiin vasta sen jälkeen kun kojelauta oli purettu ja läppäakseli todettu ehjäksi. Akselissa oli kyllä jo halkeamia ja tuskin se olisi enää kauaa kestänyt.

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #153 : Elokuu 16, 2016, 08:41:17 »
Toi linkitetty ohje on I-koriseen. Nythän oli II-koppainen kyseessä. Jonkin verran niissä on eroja.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #154 : Elokuu 16, 2016, 09:08:53 »
Toi linkitetty ohje on I-koriseen. Nythän oli II-koppainen kyseessä. Jonkin verran niissä on eroja.

No niimpäs olikin. Mun virhe. Poistan väärän ohjeen.  :-\

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #155 : Elokuu 17, 2016, 17:54:01 »
Naapurifoorumilta: http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=28&t=54552

Ja kun tuolta on kuvat poistuneet bittiavaruuteen niin tästä löytyy: https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11BpkN-GOXzErvQB4VyV9MtNeJWC97ARQK_0

Vaikkei koko kojetaulua alkaisikaan irti repimään niin näkee kuvista vähän rakennetta ja osien paikkojakin. :)
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Ika

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #156 : Syyskuu 01, 2016, 19:10:21 »
Korjasin kassa läppävian muoviputkella sähköjohtojen suojaputki on kanssa16mm .Päähän pitkä noin 1cm leveä ja 3 cm pitkä lovi keskelle ja työntää katkeneeseen läpänakseliin katkasee sopivaksi ja moottorinakseliin teippiä millä tekee sovitteen tiukaksi.
jäi vaan toi putken  lämmönkesto mietityttää ,aika kuumaa tulee kun on lämmöt täysillä .mutta raportoin miten on toiminu kunhan tulee kokemusta.
Niin läppä ja moottori pitää kääntää täysin kylmälle asentaessa

Poissa Kyde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #157 : Syyskuu 11, 2016, 12:04:59 »
ennenkuin siirretään..

lisään oman version ko. ongelman korjaukseksi.

(otin kuvatkin mutta lisääminen ei äkkiä onnistunutkaan)

sen säätömoottorin vaihto on 10 minuutin homma kun ottaa alakeskikonsolin pois ja ne pari 10mm kannalla olevat pultit kojetaulun keskikonsolista ja sen puujäljitelmä/harmaa keskikonsolin suojan.

sitten ratin alta se lokero pois ja vaikka rautasahalla keskeltä siitä alhaalta lokeron kohdalta halki - konsoli taipuu siten mukavasti ja moottori käsillä ja booritkin näkyvät hyvin missä kunnossa ovat.Kun kasaa ei näy juurikaan tuo sahaus kohta.

itse laitoin pikku tipan pu liimaa hieman haljenneeseen booriin ja vanha (lyhyt akselinen) servo takaisin ja toiminut ihan ok. Kohdallani oli servo jonka boorit ja servon hammastukset eivät kohdanneet lähellekään joten jouduin purkamaan moottorin irti säätimestä ja käsin säädin moottoriakselin kohdilleen - oiskohan joku joskus tutkinut ja "korjaannut" eri servolla kuin juuri tuohon kuskin puolen säätimeen kuuluu.

no mutta näin kuitenkin korjaus tehty ja toiminut jo hyvän aikaa..

Itsekin pääsin viimein tähän hommaan käsiksi. Täytyy kyllä sanoa, että tämä Mguelin ohje on äärimmäisen hyvä mikäli haluaa aikaa ja hermoja säästää. Kaikkine ihmettelyineen hommaan meni alta puoli tuntia. Ja niinkuin yllä mainittu, niin ei tuo sahauslinja näy käytännössä lainkaan, jos ei päätä ratin alle työnnä.

Poissa Ton Eric

  • Iloisen laakson onnen onkija
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #158 : Huhtikuu 17, 2017, 14:11:47 »
Sen säätömoottorin saa vaihdettua mitään rikkomatta. Ite modasin vähän ruuvaria sellaseksi että menee sinne väliin. Sellainen "boorit kulunu, metallilla jatkettu"  säätömoottori voisi olla myynnissä sopuhintaan  :)
ex. Saab 99, Saab 900, Saab 900T, Opel Corsa, Subaru Legacy 200, Ford Scorpio, BMW 518, Audi 100, Ford P100, Mitsu L-200, Toyota Hilux, Nissan King-Cap, Hyundai H1 Van, Fiat Bravo, Peugeot 406, BMW 325, Volvo 850 T5, Renault Laguna. Nyt C5.

Poissa Juissi

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #159 : Syyskuu 01, 2017, 11:52:19 »
Nostellaan nyt vanhaa aihetta ylöspäin. Vikana on että vänkärille alkaa puhaltamaan kylmää kun sisälämpötila saavuttaa asetusarvonsa. Autona -01 c5 bensa. Vänkärin puolelle läppämoottori vaihdettu 2v sitten. Kuskin puolelle puhaltaa oikean lämpöistä.

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #160 : Syyskuu 01, 2017, 13:17:32 »
Itse kokeilin nuita korjauksia. Lopulta meni hermot ;) ja laitatin pajalla. 600 egua meni, mutta nyt toimii!!

Poissa adamas

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 2
  • C5 ll 3.0l V6 Exclusive 2007
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #161 : Syyskuu 01, 2017, 16:00:11 »
Itse kokeilin nuita korjauksia. Lopulta meni hermot ;) ja laitatin pajalla. 600 egua meni, mutta nyt toimii!!

Tee se itse mies:


Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #162 : Huhtikuu 29, 2018, 18:50:48 »
Mun vuoro yrittää tätä hommaa. Ykköskoppaisessa kuskin puolen boorit menneet, normi juttu. Sain säätömoottorin irti pelkästään irrottamalla radion ja keskikonsolin muovit, ja ehdin jo innostua. Tein jatkopalan säätömoottorin ja läppäakselin väliin, mutta ongelmaksi on muodostunut kasaaminen.

Otin lämppärin säätöpaneelinkin irti tilan maksimoimiseksi ja irrotin vielä moottoriyksikön säätäjästä, jotta voin ruuvailla akselin mihin tahansa kulmaan. Helvetin vaikeatä silti saada säätäjä kiinni oikeaan kohtaan, jotta se loksahtaisi pohjaan asti. Taaimmainen, radion puoleinen ruuvi on yllättäen helpoin laittaa kiinni, mutta ne kaksi muuta ruuvia, jotka irtosivat helposti, ovatkin harvinaisen hankalia laittaa takaisin, kun ovat siellä korkealla ja kauempana.

Pitäisi saada säätäjä kiinni tarpeeksi monesta kohtaa, että loput menisivät melkein itsekseen. Esimerkiksi se taaimmainen helppo ruuvi ja akseli. Tai muut ruuvit, jolloin voisi pyöritellä akselin oikeaan kohtaan ja painaa kiinni. Lisäksi ongelma on, että joko sitä näkee tai sitä tekee. Mutta ei kumpaakin yhtä aikaa. Helppohan noi reiät olisi asemoida kohdalleen, jos näkisi päältä päin.

Muovin sahaaminenkaan ei houkuttele, etenkin kun moottori tulee silti sen metallisen tukipalkin alle, eli täysin välitöntä näkö- ja käpistelyyhteyttä ei siltikään kaikkii ruuveihin yms. saa.

Katotaan kauanko tässä menee, ja meneekö pakettiin vai meneekö hermot.

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 397
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #163 : Huhtikuu 29, 2018, 19:04:55 »
Ei mulla juuri lisävinkkejä ole, mutta peukkuja voin pitää. Käsikopelolla joutuu tosiaan tekemään ja niitä sormia joutuu aikansa siellä pyörittelemään että saa päähänsä kuvan mistä mikäkin ruuvin paikka löytyy. Moottori pitää olla irti että saa pitkän akselin sisään ja taipuisa putkiklemmarimeisseli auttaa ruuvauksessa. Tsemppiä!

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #164 : Huhtikuu 30, 2018, 08:03:59 »
Hyvää asiaa löytyy "lämmönsäätö"- haulla. Sieltä mm. "apukuskille puhaltaa......."   On ohjeet ja kuvia läppäkorjauksiin. Niin itsekin tehnyt.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #165 : Toukokuu 01, 2018, 17:40:46 »
Ei mulla juuri lisävinkkejä ole, mutta peukkuja voin pitää. Käsikopelolla joutuu tosiaan tekemään ja niitä sormia joutuu aikansa siellä pyörittelemään että saa päähänsä kuvan mistä mikäkin ruuvin paikka löytyy. Moottori pitää olla irti että saa pitkän akselin sisään ja taipuisa putkiklemmarimeisseli auttaa ruuvauksessa. Tsemppiä!

Tulipa jumpattua tuota sen verran monta kertaa, että alkoi touhu luistamaan. Harmi, kun ei ole toista C5:sta: nyt tuon rempan tekisi nopeasti ja tehokkaasti toiseen kertaan, mutta tämän nykyisen osalta ei tarvinne tuohon puoleen enää koskea...

Nyt toimii lämmönsäätö täydellisesti.

Ostin Motonetistä 10x10 mm rautatangon ja dremelöin siitä sopivan jatkopalan. Käännekohta oli, kun tajusin, että jotta moottorin akseli ja jatkopala mahtuvat sinne läppäakselin muhkuroituun koloon, jatkopalan täytyy olla mieluummin hiukan väljä kuin sopivan timmi. Siinä vaiheessa moottori loksahti yhtä syvälle kiinnikkeisiin jatkopalan kanssa kuin alunperin ilman jatkoa. Fiksusti olin ajatellut, että hieman tahmea kontakti olisi parempi, mutta läppäakselin pää ei ole enää mitoissaan ja jatkopala ei mennyt tarpeeksi syvälle.

Samalla purkuvaivalla sain putsattua keskimmäiset ilmanohjaimet ja suihkuttelin sinne ohjainten muovimekanismiin vähän silikonia varmistamaan liukkaan toiminnan jatkossa. Ilmastoinnin lämpötilamittarin sain myös hyvin puhtaaksi pohjia myöden, kun kerran oli lämmönsäätöpaneeli irti. Ja ilmanohjainmoduulin ja jalomuovipaneelin väliin sekä paneelin ja kojelaudan väleihin lisäsin kätevästi vähän äänenvaimennusvaahtomuovia, niin ei vahingossakaan nitise mikään.

Kysymys: lämmönsäätöpaneelille menee ruskea liitin, jossa on n. 10 johtoa. Vaan paneelin kolossa, johon liitin kiinnittyy ei ole... mitään. Ei yhtään mitään. Siis ihan tyhjä muovikolo. Ei nastoja tai mitään. Eli tuo kymmenen johdon nippu ei mene minnekään. Mikä johtosarja on kyseessä?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #166 : Toukokuu 01, 2018, 20:27:36 »
Voisiko olla niin tyhmästi että yksialue- tai manuaali-ilmastoinnille on oma johtonippunsa? Johtojen numeroita kytkiksiin    vertaamalla selviäisi.

Se taas näissä on hienoa että käyttämättömät pistokkeet on laitettu siististi "tyhjään töpseliin" eikä jätetty kolisemaan irrallaan. Löysin juuri vastaavan olemattoman esp:n napin alta.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #167 : Toukokuu 01, 2018, 20:35:18 »
Voisiko olla niin tyhmästi että yksialue- tai manuaali-ilmastoinnille on oma johtonippunsa? Johtojen numeroita kytkiksiin    vertaamalla selviäisi.

Se taas näissä on hienoa että käyttämättömät pistokkeet on laitettu siististi "tyhjään töpseliin" eikä jätetty kolisemaan irrallaan. Löysin juuri vastaavan olemattoman esp:n napin alta.

Voispa muuten hyvinkin olla. Käytössä oleva keltainen liitin oli n. tuplasti suurempi johtomäärältään. En tosin tiennyt, että ykköskoppaista oli manuaali-ilmastoinnillakin. Oliko netti-servicessä kytkentäkaaviot? Tai sillä PC-ohjelmalla, jossa on servicen tiedot?

Sinänsä fiksua tehdä samaan johtosarjaan, koska yksi liitin ja vähän johtoa ei maksa paljon mitään, mutta kokonainen erilainen johtosarja sen sijaan maksaa.

Paikalla apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #168 : Toukokuu 02, 2018, 08:04:03 »
Onkohan tuo johtosarja navigaattorin. Sijaitsee kun asennettu hansikaslokerossa.
C5 Hdi break aut

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #169 : Toukokuu 02, 2018, 08:26:47 »
Onkohan tuo johtosarja navigaattorin. Sijaitsee kun asennettu hansikaslokerossa.

Ei riitä millään sinne asti. Isommasta johtosarjasta haarautui ehkä 10 cm mittainen pienempi johtonippu, joka päättyi ruskealle liittimelle.

Poissa Nöse

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Ilmastoinnin sekoaminen
« Vastaus #170 : Heinäkuu 14, 2018, 20:20:19 »
Moi, potilas C5 hdi 03"ajettu 340 th -tänään lähtiessä kuskinpuolen  suuttimista tuli kuumaa ja vänkärinpuolelta kylmää mitä pitääkin. Eli viisaat mikä/mitkä on kilahtanut ??? Koetin sekä manuaalilla että autom. säätää mutta kuuma puski. Hikeä pukkaa.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: Ilmastoinnin sekoaminen
« Vastaus #171 : Heinäkuu 15, 2018, 10:50:04 »
Katso tuolta: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=13365.0 kohdasta "I-korisen lämmityslaite".

Tunnettu juttu, helpohko korjaus verrattuna II-koriseen. Lämmönsäätöläpän akseli varmaan nuljahtanut pyöreäksi läppämoottorin puolelta.

Poissa Nöse

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmastoinnin sekoaminen
« Vastaus #172 : Heinäkuu 15, 2018, 21:29:59 »
Kiitos, joo haulla näköjään löytyy :-\
[Mode edit, yhdistetty samaan aiheeseen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2018, 08:11:21 kirjoittanut olli__o »