Kirjoittaja Aihe: C5 - Lämmityslaite  (Luettu 51384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #125 : Joulukuu 13, 2014, 09:16:06 »
^Pitkäakselinen ei toiminut? Onko se pitkä akseli itse tehty vai ihan tehdastekoinen? Voiko myös I-koppasessa olla sama ongelma kuin II-koppasessa että läppää ajetaan liian isolla teholla rajoitinta vasten ja tässä tapauksessa (I-koppanen) menee boorit sileeksi. Ei ole tainut vielä aikaisemmin keneltäkään hajota booreja joka on käyttänyt tehtaan valmistamaa pitkäakselista moottoria.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #126 : Heinäkuu 27, 2015, 18:12:15 »
Eli nupista kiertämällä numerot suurenee tai pienenee, mutta puhallusilman lämpötila ei muutu ?
Vaihda läppämoottori, joka säätää ilman kiertoa kennolle tai ei !

Lisäys !

Itse olen tehnyt reiän kojelautaan, jota kautta saa sen toisenkin ruuvin auki , toinen vaihtoehto on irroittaa kojelautaa niin paljon että voi vetää sitä ulospäin n.10cm !
Kohta johon teet reiän (varmista kohta )on siinä rattiakselin alapuolella josta saat sen palasen irti, teet sen auton pituussuuntaiseen sivuun !! Ei näy kuskille, hyvä .
Moottoreita on näköjään kahta mallia, riippuu rp numerosta kumpi käy.
Hinnat 106€/130€

Olisiko mahdollista, että ottaisit kuvan reiästä jonka teit kojelautaan? Osais ittekkin sitten tehdä juuri oikeaan paikkaan. Voihan olla, että kun säätömoottorin ruuvinpaikan näkee niin osaa kohdan päätellä, mutta kun olen 193 cm äijä, niin ei oikein mahdu sinne jalkatilaan möyriin. Siksi olis kiva kun vois jo kuvasta päätellä paikan.  :)

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 617
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #127 : Heinäkuu 27, 2015, 18:32:24 »
Ei voi ottaa, oli asiakkaan auto.
Kun ottaa sen suorakaiteen mallisen muovin pois siitä rattiakselin alapuolelta, siihen kolon reunaan tein.
Pitää sieltä vain tähdätä ja hakea oikea kohta.
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #128 : Heinäkuu 27, 2015, 18:38:10 »
Ok pitää tutkailla.

Poissa Kyde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #129 : Toukokuu 31, 2016, 10:33:58 »
ennenkuin siirretään..

lisään oman version ko. ongelman korjaukseksi.

(otin kuvatkin mutta lisääminen ei äkkiä onnistunutkaan)

sen säätömoottorin vaihto on 10 minuutin homma kun ottaa alakeskikonsolin pois ja ne pari 10mm kannalla olevat pultit kojetaulun keskikonsolista ja sen puujäljitelmä/harmaa keskikonsolin suojan.

sitten ratin alta se lokero pois ja vaikka rautasahalla keskeltä siitä alhaalta lokeron kohdalta halki - konsoli taipuu siten mukavasti ja moottori käsillä ja booritkin näkyvät hyvin missä kunnossa ovat.Kun kasaa ei näy juurikaan tuo sahaus kohta.

itse laitoin pikku tipan pu liimaa hieman haljenneeseen booriin ja vanha (lyhyt akselinen) servo takaisin ja toiminut ihan ok. Kohdallani oli servo jonka boorit ja servon hammastukset eivät kohdanneet lähellekään joten jouduin purkamaan moottorin irti säätimestä ja käsin säädin moottoriakselin kohdilleen - oiskohan joku joskus tutkinut ja "korjaannut" eri servolla kuin juuri tuohon kuskin puolen säätimeen kuuluu.

no mutta näin kuitenkin korjaus tehty ja toiminut jo hyvän aikaa..

Morjenttes,

Näistä ois kyllä hyvä saada kuvia. Mguelilla tai jollain muulla kuvia tästä ronskimmasta (mutta huomattavasti helpommasta) korjauskeinosta?

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #130 : Toukokuu 31, 2016, 19:31:45 »
Tässä pari kuvaa. Meni tuossa jonkin aikaa kun moottoria etsi vaikka periaatteessa tietää mistä se löytyy. Moottorin "korjasin" liimaamalla puusta veistellyn tapin moottoriin :) Uusi moottori on jo tilattu, kestää mitä kestää..
Kuva sivusta. Työnsin puhelimen ratin alapuolella olevasta aukosta. Aukon päällä oli suojamuovi.

Kuva edestä. Lämppärin paneelin kohdalta näkyy tuo yksi ruuvi.

Poissa Kyde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #131 : Kesäkuu 01, 2016, 08:31:04 »
Kiitos Starglazer!

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #132 : Kesäkuu 01, 2016, 08:47:35 »
Pitääkö toi lämmönsäätöpaneeli irroittaa, että moottorin saa vaihdettua, vai onnistuuko pikkukätönen vaihtamaan sen muutenkin?

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #133 : Kesäkuu 01, 2016, 12:53:06 »
Ei varmaankaan tarvitse paneelia irrottaa mutta kyllä se helpottaa :) Se päälymuovi on alhaalta kahdella ruuvilla kiinni ja radion ruuveilla. Ylärullalle meni joku johto. Muuten lähti vetämällä irti. Ainakin minulla  :P Lämppärin säätöpaneeli on kiinni neljällä ruuvilla.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #134 : Kesäkuu 01, 2016, 15:59:13 »
Ei varmaankaan tarvitse paneelia irrottaa mutta kyllä se helpottaa :) Se päälymuovi on alhaalta kahdella ruuvilla kiinni ja radion ruuveilla. Ylärullalle meni joku johto. Muuten lähti vetämällä irti. Ainakin minulla  :P Lämppärin säätöpaneeli on kiinni neljällä ruuvilla.

Ok. Mä en varmaankaan mahdu jalkatilassa kömyään, enkä oikein saa näitä lapioita mahtumaan minnekään. Pitää yrittää palkata joku pikkukätinen kaveri joka osais sen kuvien avulla vaihtaa.  :)

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #135 : Kesäkuu 01, 2016, 16:48:42 »
Tosi ahdas se paikka on. Olisin ottanut enemmänkin kuvia mutta ei siitä oikein järkevästi saa. Ikävä että kojelauta on yhtä osaa ylhäältä alas asti. Tuo olisi helppo homma jos kojelaudan alaosan saisi irti.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #136 : Kesäkuu 02, 2016, 10:25:25 »
Tosi ahdas se paikka on. Olisin ottanut enemmänkin kuvia mutta ei siitä oikein järkevästi saa. Ikävä että kojelauta on yhtä osaa ylhäältä alas asti. Tuo olisi helppo homma jos kojelaudan alaosan saisi irti.

Tai olisi suunniteltu siihen luukkuja jotka saa auki remonttia varten ja sitten siististi takasin kiinni.

Poissa Ton Eric

  • Iloisen laakson onnen onkija
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #137 : Kesäkuu 04, 2016, 01:15:13 »
Moi.
Meitsi on 176cm 100kg. Mahtuu seljälleen jalkatilaan, ja sopivalla avaimella moottorin irrottaa alta kymmenen minuutin. Helppo tai mukava asento ei kyllä ole  ;D

Itse korjasin tuon hiomalla pultista sopivan kulmikkaan jatkon moottorissa olevalle säätöosalle.
ex. Saab 99, Saab 900, Saab 900T, Opel Corsa, Subaru Legacy 200, Ford Scorpio, BMW 518, Audi 100, Ford P100, Mitsu L-200, Toyota Hilux, Nissan King-Cap, Hyundai H1 Van, Fiat Bravo, Peugeot 406, BMW 325, Volvo 850 T5, Renault Laguna. Nyt C5.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #138 : Heinäkuu 22, 2016, 10:22:08 »
Nyt on uusi pitkäakselinen lämmönsäätömoottori vaihdettu kuskinpuolelle ja lämmönsäätö toimii normaalisti. Olipa homma. Kaverilla meni siinä 2H koska ei vielä ollut oikeat työtavat hallussa. Onneksi kaverilla oli pieni pää jolla mahtui painamaan kaasun pohjaan. Päällä siis pitää painaa kaasu pohjaan, niin näkee moottorin. Kaikki tehtiin siis alakautta ja purin ainoastaan sen pienen muoviläpyskän joka on lähinnä kaasupoljinta.
Se keskikonsolin pitkä muovi joka tulee siihen lähelle polkimia muuten taipuu uskomattoman paljon. Taivutin sitä 90 astetta tai enemmän, että kaveri sai kaksi kättä käyttöön. Sitten oli pieniä ongelmia kun muovi ei enään näyttänyt palautuvan. Onneksi kuitenkin itsekseen palautui muutamien minuuttien päästä.

Kun laittaa ruuveja takaisin moottoriin, niin on hyvä laittaa ruuvi maalarinteipillä kiinni hylsyyn ( 6mm ) niin ruuvi ei putoa kun sitä sohottaa reikään. Ja pitää käyttää aika pitkää jatkovartta.

Laitan vielä kuvan siitä missä moottori on. Löysin kuvan jostain toisesta keskustelusta.  http://citroen-foorumi.com/index.php?action=dlattach;topic=25543.0;attach=12326;image

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #139 : Elokuu 14, 2016, 14:38:12 »
Autossa ei kumpikaan lämmönsäädin toimi.Oon vaihtanut kuskinpuolen lämmönsäätimen, mutta ei muutosta. Apukuskin puhallin puhaltaa kylmää, ei reagoi säätöihin. Molemmilla puolilla puhalluksen suuntaukset pelaa. Missä lienee vika??
Auto on C5 -05 farkku 2.0l

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #140 : Elokuu 14, 2016, 15:39:53 »
Eikös ton ikäisessä ole vikana sen lämmönsäätöläpän akselin katkeaminen? Siitä on paljon juttua forumilla.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=7276.0

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #141 : Elokuu 14, 2016, 15:42:45 »
Autossa ei kumpikaan lämmönsäädin toimi.Oon vaihtanut kuskinpuolen lämmönsäätimen, mutta ei muutosta. Apukuskin puhallin puhaltaa kylmää, ei reagoi säätöihin. Molemmilla puolilla puhalluksen suuntaukset pelaa. Missä lienee vika??
Auto on C5 -05 farkku 2.0l

Onko kyseessä I vai II-koppainen C5?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #142 : Elokuu 14, 2016, 15:45:21 »
Siinähän sanottiin, että se on 2005 mallinen eli kakkoskoppainen. :)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #143 : Elokuu 14, 2016, 16:19:39 »
On I-koppasiakin  rekisteröity 2005.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #144 : Elokuu 14, 2016, 18:07:48 »
Missäs tämä lämmönsäätöläppä on ?? lämppärimoottorissa ilmeisesti ja täytyy tietenkin vaihtaa koko "paska" ja maksaa tieten paljon :) Onko tietoo miten tuo lämppärimoottori on vaihdettavissa. Lähteekö apukuskin puolelta pois vai miten? Joku tiedusteli onko ykkös vai kakkoskoppanen. Ei tietoo kun ei ole aikasemmin sitikkaa ollunna. Miten nuo erottaa toisistaan.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #145 : Elokuu 14, 2016, 18:16:28 »
I ja II-koppaisessa erilaiset viat.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #146 : Elokuu 14, 2016, 18:25:47 »
2- koppanen on oma kottero :) voe perskele. Taitaa olla kohtuullinen savotta eessä :)

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #147 : Elokuu 14, 2016, 20:23:18 »
On I-koppasiakin  rekisteröity 2005.

Ok sitä mä en tiennytkään.  ???

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #148 : Elokuu 15, 2016, 17:30:51 »
Lämppärin läppäkorjauksesta voi päästä helpollakin jos katkenneessa akselissa on sopivasti tynkää jäljellä. Jostakin täältä löysin vihjeen jossa läppäsysteemiin oli tehty manuaalisäätö kupariputken pätkällä ja siihen sopivalla puutapilla, jota sitten käsin käänneltiin.

Itse jalostin tuota ideaa siten että n. 8cm pitkään 15 mm kupariputken pätkään tein n. 3-4 mm leveän ja n. 5 mm syvän loven toiseen päähän ja asetin sen väliaikaisesti katkenneen akselin jatkoksi. Tuo 15mm cu-putki menee katkenneen säätöläpän aksen päälle juuri sopivasti ja loven kohta pitää pyörittää läpän varren kohdalle, johon se lukkiutuu. Kun putki on saatu lukittua paikalleen, se pyörii vain läpän ääriasentojen välillä ( ehkä n. 90 astetta). Tämän jälkeen merkataan tussilla putken katkaisukohta akselin reiän tasalle ja putken pätkä vielä irti ja lyhennetään putki merkitystä kohdasta. Seuraavaksi hiukan teippiä säätömoottorin neliömäisen akselin päälle, jolloin säätömoottorin neliömäinen akseli menee sopivan hihkeästi kupariputken sisään. Sitten vaan kupariputki taas paikalleen, nyt putken pää pitäisi olla akselireiän kanssa tasalla. Käännetään läppä käsin valmiiksi kylmään ääripäähän (kuskin puolella muistaakseni vastapäivään ja pelkääjän puolella myötäpäivään). Ennen säätömoottorin paikalleen asennusta on se muistettava pyöräyttää lämmönsäädöllä myös kylmään ääripäähän ja sitten liitin irti ja moottori paikalleen ja liitin takaisin kiinni.

Itse tein ensin homman pelkääjän puolelle kun siellä on enemmän tilaa ja hyvä harjoitella. Tässä on vielä se hyvä puoli että säätömoottorin ja kupariputken liitos ei ole kiinteä vaan siinä on sopiva kitka, jolloin akseli ei enää uudestaan katkea.

 Harmi kun en ottanut yhtään kuvaa hommasta, tämä selostus voi alkuun tuntua aika epäselvältä, mutta kannattaa katsoa aiemmin postatuista kuvista säätöläpän mekaniikaa. Tämä on tehty C5 II (vm. 2006) autoon, jossa molemman puolen läpät oli rikki.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2016, 20:08:25 kirjoittanut reijos »

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #149 : Elokuu 15, 2016, 18:40:30 »
Ymmärsinkö nyt oikein, eli säätömoottori on yhteydessä säätöläppiin. Teit kuvailemasi putkiviritelmän ja homma toimii. Toimiiko säädöt ihan normaalisti paneelista? Löytyykö säätömoottorit pelkääjän paikalta hanskalokeron sivusta. Eli lokeron sisusta irti ja sieltä sisään.