Kokemuksia uudesta C5 III mallista

Aloittaja Quincy, huhtikuu 21, 2008, 13:53:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkis

Otin itselleni C5:n työsuhdeautoksi. Auton sain maaliskuussa ja nyt on takana 32 tkm. Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen, varsinkin ajo-ominaisuudet ovat mielestäni varsin hyvät. Vikojakin on jo toki ollut:

1. 11 tkm:n kohdalla meni vasemmalta edestä jousisylinteri

2. 16 tkm kohdalla lopetti sähköinen takaluukku toimintansa

3. 23 tkm kohdalla vaihdettiin oikealta raidetangon pää

Muuten auto on ollut varsin passeli menopeli.

BX19GT

Lainaus käyttäjältä: jakasa - heinäkuu 29, 2009, 13:08:11

Minulla maksoi 20.000 km:n huolto laskun mukaan 528 euroa. Jarrupalasarja sisältyy tähän hintaan, automaatti kun syö perinteisesti niitä kaupunkiajossa...

Miten jarrupalat voi loppua 20tkm aikana? Itse olen ajanut vuosia ja kymmeniä tuhansia kilsoja automaateilla enkä ole vielä koskaan joutunut maksamaan jarruremontista. Omassa vitosessa on nyt noin 24tkm ja jarrupaloissa pintaa silminnähden reilusti jäljellä. Tosin pyrin välttämään kaupunkiajoa kaikin keinoin koska se tuo mukanaan imupyörteen tankkiin...
Hyvin kelluu;)

Kane80

Lainaus käyttäjältä: BX19GT - elokuu 07, 2009, 22:41:24
Lainaus käyttäjältä: jakasa - heinäkuu 29, 2009, 13:08:11

Minulla maksoi 20.000 km:n huolto laskun mukaan 528 euroa. Jarrupalasarja sisältyy tähän hintaan, automaatti kun syö perinteisesti niitä kaupunkiajossa...

Miten jarrupalat voi loppua 20tkm aikana? Itse olen ajanut vuosia ja kymmeniä tuhansia kilsoja automaateilla enkä ole vielä koskaan joutunut maksamaan jarruremontista. Omassa vitosessa on nyt noin 24tkm ja jarrupaloissa pintaa silminnähden reilusti jäljellä. Tosin pyrin välttämään kaupunkiajoa kaikin keinoin koska se tuo mukanaan imupyörteen tankkiin...

Johtuiskohan siitä, että tää diesel automaatin konejarrutus on erittäin pieni ? Ainakin vanhassa bensa vehkeessäni konejarru oli aivan eriluokkaa, tätä saa jarruilla himmailla alvariinsa kun koneella ei sitä tee.

Ps. Perjantaina maalle lähtiessä herjas käynnistäessä öljyn vähyydestä, kärry perässä ja koko auto täyteen lastattuna sitten Veholle, jossa litra luikautettiin koneeseen ja matka saattoi alkaa, (kilometrejä autossa oli noin 14500) .

jukkis

Tänään rupesi Citikan vaihteisto temppuilemaan. Kesken ajon tuli gearbox faulty ja enää oli vain 3.vaihde käytössä...ajelin kotia pari kilsaa sillä kolmosella. Kotipihaan tultaessa tuli vikailmoitus pollation system faulty. Katsotaan mitä Veho löytää huomenna autosta, onko vaihteisto oikeesti hajalla vai jotain muuta.

Onko muilla ollut vastaavaa tapausta?

jakasa

Tervehdys...niin hullulta kun se tuntuukin, niin tarkista auton renkaiden paineet. Minulla oli renkaiden vaihdon jälkeen joka renkaassa eri paineet ja teki saman jutun. Paineet laitettiin huollossa oikein ja taas pelitti. Ei ollut boksissa mitään vikaa ainakaan mulla. Oireet olivat samanlaiset kuin sinullakin...

jukkis

Veholla vaihdettiin boksiin uudet softat ja nyt on toiminut normaalisti. Täytyypä tarkastaa renkaanpaineetkin...outoja vehkeitä.

TKU

Jopa on hiljaista tässä topicissa. Ilmeisesti pelit käy ja kukkuu?

Velmanteri

Tonttu, ajatko sinä talvirenkailla kesällä?
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Tepi

Tosiaan eilisiltana tuli käytyä hakemassa tuo allekirjoituksessa näkyvä peli ja tarkoitus olisi tänne raapustella jotain käyttökokemuksia, kunhan niitä sitten aidosti kertyy. Vielä 160km kokemuksella ei oikein osaa kertoa pitkäkestoisia tarinoita. ;) Ainakaan vielä ei ostomorkkista ole syntynyt, joten se kai lienee pääasia.

Jos nyt verrataan C5 II 2.0 bensa berline vs III HDiA Tourer, seuraavat asiat tulevat ainakin mieleen:

+ Uusi on huomattavasti hiljaisempi sivuääniltään (ts. niitä ei ole). Vanhakaan ei ollut meluisa, mutta lähinnä kaupunkinopeuksissa kuuluvat ylimääräiset äänet ärsyttivät, ajoittain kuitenkin täysin äänetön.
+ 6-portainen automaattilaatikko on se mihin tuli joskus ihastuttua ja siinä kyljessä olikin täysin toimiva moottori, vaikka se söikin aivan vieresta polttoainetta. PlusPlus siitä, että kulutuslukematkin näyttävät ihan erilaisilta kuin bensakoneisella. ;)
+ Kolmonen tuntuu oikeasti aivan täysin uudelta autolta, ettei mikään tunnu samalta. Vähän kuin olisi automerkkiä vaihtanut. ;)
+ Pehmeän jämäkkä, nyt alkaa olla se hydemallinen jousitus siinä mallilla kuin pitääkin.

- Vanhassa oli säätyvä keskikyynärnoja (molemmille etuistuimille omansa) -> vähän parempi ajoasento
- Ajotietokoneessa pystyi määrittelemään paljon määränpäähän on matkaa kilometreissä (en ole vielä uudesta lukenut ohjekirjaa)
- Ajovaloautomatiikka oli vanhassa tosiaan automatiikka, tässä pitää viiksen nokasta pyöritellä valoisuuden mukaan (ohjelmoitavissa?)
- Säilytyslokerot, onkohan kukaan muistanut niitä suunnitella eli niitä ei juurikaan ole

Palataan asiaan, kunhan tässä tosiaan kokemuksia kertyy.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

seefive

Lainaa- Ajotietokoneessa pystyi määrittelemään paljon määränpäähän on matkaa kilometreissä (en ole vielä uudesta lukenut ohjekirjaa)
- Ajovaloautomatiikka oli vanhassa tosiaan automatiikka, tässä pitää viiksen nokasta pyöritellä valoisuuden mukaan (ohjelmoitavissa?)
- Säilytyslokerot, onkohan kukaan muistanut niitä suunnitella eli niitä ei juurikaan ole

Turha lukea ohjekirjaa, tuota matkaa ei voi määrittää ja toinen tylsähkö puute on, että kulunutta ajo-aikaa ei saa mistään selville

Ajovaloautomatiikka on ainakin mun Hdi 136 exlusivessa niinkuin pitää, hämärän tullessa valot syttyy autom. (ja tunneleissa kanssa) ja sammuvat kun on valoa tarpeeksi. Muuten pitää pelkät huomiovalot päällä. Ei ole meikän autossa mitään valoisuussäätimiä.

Jep, lokeroitten suunnittelijan voisi pistää kiertoon..ne mitä on ovat liian pieniä.

Takana nyt 35tkm ilman ongelmia.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: seefive - lokakuu 11, 2009, 18:50:07

Ajovaloautomatiikka on ainakin mun Hdi 136 exlusivessa niinkuin pitää, hämärän tullessa valot syttyy autom. (ja tunneleissa kanssa) ja sammuvat kun on valoa tarpeeksi. Muuten pitää pelkät huomiovalot päällä. Ei ole meikän autossa mitään valoisuussäätimiä.

Vähän ohjekirjaa tavailin ja tämä vaikuttaisi olevan Exclusive-varustetason varuste (viiksestä puuttuu Auto-asento). Saattaisi onnistua ehkä jälkikäteenkin päivittää, kun kakkoskoppaiseenkin onnistui?
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

haki48

Kävin viime viikolla koeajamassa uuden C5 HDI Tourer A Ex. (kunnon koeajo kotiin ja takaisin 150 km).
Auto on erittäin hiljainen, mittaritaulu oli minun makuuni, joskin ohjaus on jäykempi kuin aikaisemmissa malleissa, siitä miinus, pääni kolautin oviaukon yläosaan oikein kunnolla autosta pois noustessani, kuskin jalkatila tuntui jotenkin pienemmältä. Ja sitten ne suuremmat miinukset. Sisä tavaroille ei todellakaan ole tiloja, istuimien alta esim. puuttuu säilytyskotelot, tilaa olisi ollut (minä säilytän siellä auton papereita ja navigaattoria), Aurinkosuojan takaa puuttuu pidike, jonne sai laitettua papereita (esim. minulla A5 kokoinen kulkulupalappu) yms.
Ja kun > 5 vuoden ja kahden C5:n jälkeen keksin vihdoinkin käyttöä aukeavalle takaikkunalle, niin on se poistettu (tuli koira taloon).
Toisaalta, kun otetaan esim. ovista pois lokerot, saadaan auto hiljaisemmaksi.
Istuimet ovat hyvät, sähkösäätö miellytti, varsinkin kun on kaksi kuskia, joista toinen on 180/95 ja toinen 160/55, niin istuimien muistitoiminto on kova sana.
Muuten auto oli miellyttävä ajaa (hiukan ehkä panssarivaunumainen, mutta kuitenkin). Valot, vaikka olivatkin normaali halogeenit, olivat selvästi paremmat (ainakin lähi).

Niin juu, konehuoneeseen katsoessani meinasin saada konepellin päähäni, kunnes tajusin että senkin ylhäällä pidossa on menty taakse päin.

Tarjouksen olen saanut, mutta kuitenkin vielä hiukan mietityttää...

jakasa

Palataan asiaan, kunhan tässä tosiaan kokemuksia kertyy.
[/quote]

Minulla on C5 vm.-08 "Confourttina" Xenon-valoilla ja siinä kyllä löytyy viiksestä AUTO-asunto. Mihinkähän se sinun pirssistä on kadonnut, vai tuleeko se mukana vain Xenoneissa?
Valot tosiaankin syttyy esim. parkkihalliin mennessä...

Tepi

Lainaus käyttäjältä: jakasa - lokakuu 12, 2009, 14:11:52
Minulla on C5 vm.-08 "Confourttina" Xenon-valoilla ja siinä kyllä löytyy viiksestä AUTO-asunto. Mihinkähän se sinun pirssistä on kadonnut, vai tuleeko se mukana vain Xenoneissa?
Valot tosiaankin syttyy esim. parkkihalliin mennessä...

Taitaa tulla Xenoneiden mukana sitten. Tuossapa kuva valoviiksestä eli en kai mä harhoja näe, että se siitä puuttuu... ;)
BX Sport

seefive

Lainaus käyttäjältä: haki48 - lokakuu 12, 2009, 11:29:05
Niin juu, konehuoneeseen katsoessani meinasin saada konepellin päähäni, kunnes tajusin että senkin ylhäällä pidossa on menty taakse päin.

Tuo konepellin ylhäälläpitohärveleistä on mun tietääkseni/ymmärtääkesni yleisesti luovuttu sen takia, että ne sylinterit ovat vaarallisia jalankulkijan päälleajossa, vissiin konepelti ei anna periksi tms. ja ne kun jättää pois niin törmäyspisteet paranevat. Tai sitten ei..

skt

Tuli laitettua nastarenkaat alle ja ajettavuus parani selkeästi. Auto kulkee HKPL 5 nastoilla kuin kiskoilla.
Kesärenkailla ajellessa esiintyy pienen pientä tarvetta korjaillla kulkusuuntaa, mutta nastoilla ei.
Kesärenkaat Michelin Primacy 225/60/16 ja nastarenkaat saman kokoiset. Onko muilla vastaavaa havaintoa?

Tepi

Lainaus käyttäjältä: skt - lokakuu 24, 2009, 20:31:22
Tuli laitettua nastarenkaat alle ja ajettavuus parani selkeästi. Auto kulkee HKPL 5 nastoilla kuin kiskoilla.
Kesärenkailla ajellessa esiintyy pienen pientä tarvetta korjaillla kulkusuuntaa, mutta nastoilla ei.
Kesärenkaat Michelin Primacy 225/60/16 ja nastarenkaat saman kokoiset. Onko muilla vastaavaa havaintoa?

Kesärenkailla ei hirveän kauaa ehtinyt ajaa (just samanlaiset renkaat samankokoisina), mutta suuntavakaus ei ainakaan negatiivisessa mielessä tullut esiin.
BX Sport

MarkoCee

^ oma huomio on että nastarenkaat vaihdettuani (ed. mallin Michelin X-Ice 17") ohjaus ei palauta sitäkään vähää mitä kesiksillä, mutta ei se nyt varsinaisesti haittaakaan. Meno on myös hiukan pehmeämpää kuin kesägummeilla ja pikkasen renkaat lotisee ja tietty nastat rapisee. Suuntavakausasiassa ei ole kumpaisellakaan yhdistelmällä mitään huomauttamista; menee tasaisesti sinne minne nokka näyttää.

Kane80

Huomenna vaihtuu talvikumit alle, noista kesärinkuloista sen verran, että jumaliste miten perä vikuroi kun ajelee sellaisella kuoritulla asfaltilla, jossa on ne aikamoiset urat ennen uutta asfalttia. Tai että esim. ratikka kiskoilla vetelee toinen puoli tuntuu kuin penkiltä putoisi, oudot suvikumit.

hermala

"Tuli laitettua nastarenkaat alle ja ajettavuus parani selkeästi. Auto kulkee HKPL 5 nastoilla kuin kiskoilla.
Kesärenkaat Michelin Primacy 225/60/16 ja nastarenkaat saman kokoiset. Onko muilla vastaavaa havaintoa?"

Minulla on samoja kokemuksia. Kesärenkaat ovat Michelin Primacy 225/55/17 ja talvirenkaat 215/60/16 X-Nortit. Pyöränkulmat säädettiin heti uutena takuuseen mutta se ei täysin poistanut suuntavakauden puutetta. Nyt syy vaelteluun todennäköisesti löytyy siitä, että toinen takarengas oli kulunut epätasaisesti ulkoreunasta ja sitten löytyi vielä väljä raidetangonpää kun piti alkaa säätää pyörän kulmia. Ajettu on vasta 30000km. Odotellaan vaihtoa ja säätöä.

Muita takuuasioita on ollut seuraavasti: Kolme kutsua eri tarkistuksiin, takaoven lukko vaihdettu, EGR- venttiili on tilattu vaihtoa varten

TKU

Saksan sivuilla ja Brittien esitteessä (s. 26-27) näyttäisi olevan jo tarjolla C5:sta THP155 bensakoneella, sekä 2.0 HDi 165 hv dieseliä myös automaattina. Onkohan näitä saannissa Suomeen milloin? Näyttää tuolla Suomenkin sivuistoilla tipahtaneen 2.2 HDi jo pois. Ennakointiako jo Suomessakin? Jostain luin myös, että C-Crosseriin olisi tulossa kaksoiskytkinvaihteisto.. aikovatkohan laittaa myös tuon C5:een.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: TKU - marraskuu 03, 2009, 22:30:46
näyttäisi olevan jo tarjolla C5:sta THP155 bensakoneella, sekä 2.0 HDi 165 hv dieseliä myös automaattina. Onkohan näitä saannissa Suomeen milloin?

Kauppias jutteli, että vuodenvaihteen jälkeen olisi tulossa 163HDi (jos muistan mallinimen oikein). Kuulemma selkeästi kalliimpi kuin nykyinen 136/143HDi. Mutta senhän sitten verotus (päästöt) yms ratkaisee, että mikä on lopullinen totuus.
BX Sport

PicassoHDI

Joo kyllä tuollainen hdi kone on tulossa. 1.6 hdi koneet uudistuvat myös.

Igor

Lainaus käyttäjältä: TKU - marraskuu 03, 2009, 22:30:46Jostain luin myös, että C-Crosseriin olisi tulossa kaksoiskytkinvaihteisto.. aikovatkohan laittaa myös tuon C5:een.

Toivottavasti. Ja sille tietty kaveriksi se 3.0 HDi. ;D

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

PicassoHDI

Ei tule muihin malleihin tuota kaksoiskytkintä ainakaan vielä.