C5:lla 150 km/h 80 km/h alueella - kortti lähti

Aloittaja Le Citroën, helmikuu 08, 2008, 16:25:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Le Citroën

Kuinkahan pitkäksi aikaa lähtee ja entä sitten kun huomioidaan, että tartten autoo työssä? Sakon määrä suunilleen?

Ps. Käräjille menee!

Jasu

Kokeilepas mitä polliisin sakkolaskuri tarjoaa. Täältä sellainen löytyy...

Ottavat helposti pitkäksi aikaa pois, työssä kortin tarvitseminen on hieman kaksipiippuinen juttu, periaatteessa lyhentää ajokieltoa, mutta korttiaan tarvitsevan pitäisi tietää ettei tuollaista nopeutta ajaa pitäisi... Koventuivat nämä ajokiellot tuossa joku aika sitten, taitaa tuolla ylityksellä saada ainakin puoli vuotta-vuoden, riippuen olosuhteista ja siitä onko aiempia vastaavia taustalla... Taitaa tuo ylitys olla jo harkittu, ei ihan vahingossa tuollaista ylitystä synny..?

Tietysti tähän heti tullaan sanomaan että "paraskin puhuja", mutta jos ajaa lujaa, niin siitä kiinnijäädessään ei sitten itketä ajokiellon pituutta... Omaa tyhmyyttä on tuo...

Kuten oma viimetalvinen ajamattomuutenikin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Xari

Olisi kannattanut ajaa samantien sen mitä kulkee,rangaistus kun ei siitä juuri kovene :P

Tepi

Nykyään taitaa olla puoli vuotta se minimiaika noissa "törkeä liikenteen vaarantamisen" -nimikkeen alla suoritetuissa toimissa. Yhden päiväsakon hinnan voit laskea tuolla poliisin sakkolaskurilla, kappalemäärä on takuulla jotain +20kpl. 60 päiväsakkoa on käytännössä koko kuukauden nettopalkka...
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

PicassoHDI

Tyhmyydestä sakotetaan. Itse ajoin 100 alueella 139 tutkaan ja n. 2000 tuli sakkoa.

Xari

Tälläistä se poliisivaltiossa eläminen on >:(

Näkyi navin muistissa olevan maksimi nopeutena 182km/h kun kaveri sen lainasta palautti,selvisi samalla mitä HDi Xantia kulkee  :) Saksanmaalla tuollaiset vauhdit ei vaan kiinnosta ketään pätkääkään mut suomessa kävelet puoli vuotta.

Jankos

Pah, suomalainen liikennevalvonta on kokolailla olematonta. Ja kaaharit jää todella harvoin kiinni. Onhan niitä peruspaikkoja missä kyttäillään mutta aika vähissä on.

Mitä tulee saksavertaukseen niin kyllä siellä on ihan eri meininki muilla kuin autobahnalla. Ei tarvii muilla teillä syrjemmässäkään pitkästi ajella kun poliisin näkee. Täällä kotomaassa saa ajella viikkojakin ettei poliisia näe ja ajelen kuitenkin 40 tkm vuodessa eteläsuomalaisilla teillä (pääosin kantateitä).

Mun puolesta liikennevalvontaa voitaisiin lisätä reilusti, senverran paljon tuolla liikenteessä näkyy epämäärästä menoa. Yleensä tätä kotomaatamma poliisivaltioksi haukkuu ne joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa...
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

CelaVii5

Toi opettaa. Itselle kävi sama juttu noin 6kk ajokortin saannin jälkeen. Sitten pitikin olla 6kk ajamatta ja voin sanoa että söi miestä rotan lailla...

Tuon tapauksen ja muutaman lähipiirissä sattuneen pahan kolarin myötä (tuloksena mm. pyörätuolipotilas) on hurjasteluhalut kadonneet. Ei tässä maailmassa kellään voi noin kiire olla että pitää toisten hengen uhalla kaahata.

PS. Anteeksi "jeesustelu".  :-\

Le Citroën

Joo, olen hyvin paljon ajellut 80-90 km/h mittarin mukaan ja kaikki ajaa ohi talvellakin.
Tyhmä olin mutta varmaan useimmat meistä ovat ajaneet joskus hiukan kovempaakin.

Nykyautot eivät edes kuulu Suomen teille - 40-50 hv:n tehot riittäisivät näillä nopeuksilla autoihin.
Kun huomioidaan lisäksi, että yleensä henkilöautossa on vain yksi henkilö, niin kaikki autot ovat liian tehokkaita 80 - 100 Km/h nopeuksille.

Koko autobisnes ja sen trendit sekä tehoista, päästöistä, ympäriystävllisyydestä ja taloudellisuudesta puhuminen on loppujen lopuksi suuri kupla. Autoja mainostetaan kuin niillä ajavat olisivat yksinäisiä ratsastajia, oman tien kulkijoita ja suuria tutkimusmatkailijoita. Suomessa tämä voisi vielä jossain mielessä päteä - meillä suuri maa ja kaikkialla liikenne ei ole kovin vilkasta - mutta nopeusrajoitukset ovat sitä luokkaa, että kannattaisi vain ajaa vuoden -84 Datsun ihan loppuun asti piittaamatta päästöistä vittujakaan. Kuitenkin jokainen uusi ekologinen ja ympäristöystävällinen auto on tehty sillä tavoin, että sen valmistus on kuluttanut ja vienyt luonnonvaroja valtavsti. Ajais vain sen datsunin loppuun sen sijaan, että autoteollisuus valmistaa sulle luonnovaroja tuhlaillen ympäriystävällisen auton!

Vittu ku vituttaa lauloi Ismo Alanko pää alaspäin roikkuen!

Jasu

Se on aivan totta ettei tuota moottoritehoa tarvitse ollenkaan niin paljoa kuin mitä sitä nykylaitteissa tarjolla on. Tai oikeastaan on ollut tyrkyllä jo useamman vuosikymmenen... Itse asiassa, Citroenin tehdas tutki joskus Geesun kanssa, että kyseinen laite kulkee ihan kivasti 120km/h noin 20kW:n teholla..! Eli siis normiaeromystiikalla varustettu laite, siihen riittää sata kaakkia vähemmän kuin mitä nykyään käytännössä kaikista löytyy.

Niin, Tinskulla pärjää nykyliikenteessä, ei se Jetronic niin kamalasti lisää tehoja tuonut ole, Megasquirtia odotellessa... Ja ystäväni 18 SAE-hevosvoimaisella 2CV:llä pysyy jopa satasen rajoitusalueella liikennevirran mukana, kiihdytys on ainua missä jää enempi jälkeen..! Kyseisellä 2CV:llä on muuten otettu ylinopeussakot satasen alueella!!!

Ei kohtaa nämä olosuhteet, rajoitukset ja autojen ominaisuudet toisiaan. Eikä tuolla Xm:llä ajellessa, sillä tulee monasti paha mieli. Ja pienemmillä teillä monasti rikottua rajoituksiakin... Lujaa ajaminen ja kaahaaminen on kaksi eri asiaa...

Tietämättä tapausta tarkemmin, en ole "tylysti tuomitsemassa" tätä tapausta. Kuten itsekin totesit, ei tänne pitäisi tällaisia autoja tuoda, kiusantekoa se on. Jos tuo nopeus oli muun liikenteen seassa, ei sympatiaa heru. Jos taas tyhjällä tiellä, ainoan muun tielläliikkujan ollessa lisenssin poisnoukkinut polliisi, sympatiaa saattaa hieman löytyäkin...

Nimim. vähän vapaampien nopeuksien kannattaja, tykkää vauhdista
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Jankos

Vauhtia saa kun alkaa harrastaa vauhtilajeja. Eikä tarvii muita ärsyttää eikä aiheuttaa vaaratilanteita. Ja yksien tuollasten sakkojen hinnalla saa jo monenlaista tehtyä...

Tehon suhteen 100 heppaa tonnia kohti on suomessakin ihan ok sujuvan liikenteen takia, kiihdytykset sujuu paremmin ja kun joskus joutuu ohittaan niin se onnistuu.

Ja jos auton ylimääräinen teho ärsyttää niin eikös kannattaisi ostaa tehottomampi peli? C5 pienimmällä koneella ei todellakaan ole mikään vahinkosakkojen kerääjä.

Niin ja mitä kauemmin on harrastanut mitä tahansa motorsporttia niin sitä rauhallisemmaksi meno muuttuu tienpäällä. Joka ikisessä kisassa ja testissä sitä oppii että mitä vähemmän keskittyy siihen ajamiseen niin sitä suuremmat vahingot. Ja siviiliauton ajaminen on varmaan 90 prosenttisesti kaikkea muuta kuin siihen ajamiseen keskittymistä, ainakin kaikkien niiden suhteen kenen kanssa minä olen tekemisissä...

Edit: Niinjoo kyllä minäkin olen sitä mieltä että moottoriteillä saisi olla huomattavasti suuremmat rajoitukset...
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

japa

Nykyiset talvirajoitukset on kyllä aikamoista liioittelua. Ja varsinkin kun muistaa, että päätös vilkkaimpien teiden nopeuden pudottamisesta tehtiin konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Eli kun rekka alkoi heittelehtiä huonosti hoidetulla tiellä ja huonosti kiinnitetty kuorma aiheutti vuosisadan (?) vakavimman onnettomuuden, niin kaikkien ajoneuvojen nopeutta laskettiin!

Tuollainen rajoitukseen nähden lähes kaksinkertainen nopeus on kyllä jo tietoinen riski ja siitä on aivan oikein laittaa pyörämieheksi.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Xari

Saksassa saa ajaa lujaa mutta ei saa muuten tötöillä,suomessa saa taas tien päällä tehdä ihan mitä tahansa kunhan ei aja ylinopeutta.

Pääteillä talvella saa ajaa yleensä korkeintaan 80,jollain onnettomalla kapealla pikkutiellä saa ajaa saman ( jos uskaltaa) ???

Samoin noi sakot,reilusta ylinopeudesta tyhjällä tiellä saa tonnitolkulla,kuolemantuottamuksesta liikenteessä saattaa selvitä muutamalla satasella ???

Gusse

Lainaus käyttäjältä: japa - helmikuu 08, 2008, 22:29:16
Nykyiset talvirajoitukset on kyllä aikamoista liioittelua. Ja varsinkin kun muistaa, että päätös vilkkaimpien teiden nopeuden pudottamisesta tehtiin konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Eli kun rekka alkoi heittelehtiä huonosti hoidetulla tiellä ja huonosti kiinnitetty kuorma aiheutti vuosisadan (?) vakavimman onnettomuuden, niin kaikkien ajoneuvojen nopeutta laskettiin!

Tuollainen rajoitukseen nähden lähes kaksinkertainen nopeus on kyllä jo tietoinen riski ja siitä on aivan oikein laittaa pyörämieheksi.
Onhan nuo talvinopeusrajoitukset olleet käytössä jo vuosia ennen konginkankaan onnettomuutta.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

VTSBOY

xari kirjottaa juuri asiaa.

tänään kun ajelin turusta raisioon päin juuri ennen moottoritien alkua herra ku¤¤p## taksikuskin oli pakko päästä edelle. takana oli vaikka miten tilaa, mutta sen oli pakko kiihdyttää edelle ja heittää sorat mun konepellille. harvoin hermostun noin paljon liikenteessä, mutta tämä meni kyllä aivan yli.......noh kun palo hermot totaallisesti, niin lähdin ohittamaan sitä ja ajattelin et annan samanlailla takaisin. se huomasi et lähdin kiihdyttää takana ja painoin tottakai sitten myös kaasun pohjaan. itselleni oli aika yllätys et xsara kiihtyi  volvo 2,5 turbo 100km/h noin 160km/h aika paljon paremmin. siitä siitten se seurasi raision centterin parkkipaikalle perässä aivan takapuskurissa kiinni. tästä alkaa naurettavin osuus :) taksikuski tuli mun luokse ja sano "mä soitan poliisit paikalle nyt" siihen vastasin "hyvä homma niin voit sitten korvata nuo kiveniskut mun auton konepellistä. no se taksipoju alkoi sitten soittelee, niin ajettelin et käyn sillä välin ostaa ruokaa kotiin. kun tulin takaisin kaupasta niin taksipoju oli hävinnyt eikä näkynyt missään poliiseja...
luulis et taksikuskit olisivat ammattilaisia eikä teinipoikia bemarien kanssa. näin turussa

danbomp

Lainaus käyttäjältä: VTSBOY - helmikuu 09, 2008, 04:31:30

tänään kun ajelin turusta raisioon päin juuri ennen moottoritien alkua herra ku¤¤p## taksikuskin oli pakko päästä edelle. takana oli vaikka miten tilaa, mutta sen oli pakko kiihdyttää edelle ja heittää sorat mun konepellille. harvoin hermostun noin paljon liikenteessä, mutta tämä meni kyllä aivan yli.......noh kun palo hermot totaallisesti, niin lähdin ohittamaan sitä ja ajattelin et annan samanlailla takaisin. se huomasi et lähdin kiihdyttää takana ja painoin tottakai sitten myös kaasun pohjaan. itselleni oli aika yllätys et xsara kiihtyi  volvo 2,5 turbo 100km/h noin 160km/h aika paljon paremmin. siitä siitten se seurasi raision centterin parkkipaikalle perässä aivan takapuskurissa kiinni. tästä alkaa naurettavin osuus :) taksikuski tuli mun luokse ja sano "mä soitan poliisit paikalle nyt" siihen vastasin "hyvä homma niin voit sitten korvata nuo kiveniskut mun auton konepellistä. no se taksipoju alkoi sitten soittelee, niin ajettelin et käyn sillä välin ostaa ruokaa kotiin. kun tulin takaisin kaupasta niin taksipoju oli hävinnyt eikä näkynyt missään poliiseja...
luulis et taksikuskit olisivat ammattilaisia eikä teinipoikia bemarien kanssa. näin turussa

No tässäkin tapauksessa oli selvästi kaksi älyllisesti sellaista joille ei pitäisi antaa ajo-oikeutta eikä mitään vempelettä käytettäväksi. Itse häpeisin moista käytöstä niin paljon että en edes viitsisi kirjoittaa siitä julkisesti. Toisille se oma napa on se ainoa ja sopu ei tilaa anna kuin väkisin.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

Aakku

Moni meistä näyttää osaavan autonsa hallitsemisen omasta mielestään. :)
Millähän konstilla oppisimme hallitsemaan itseämme?? :-\
Citroën 2CV AZ Berline -56

ealab

No, näyttää ammattilaiset olevan pahimpia teiden aivottomia pikkuoravia raskainekin ajoneuvoineen. Olen monta läheltäpiti- tilannetta joutunut syyttäni kohtaamaan. Yksi sellainen oli, kun rekka tulee huomattavaa ylinopeutta takapuskuriin mitenkään vauhtia vähentämättä. Viiden metrin etäisyydellä oli pakko vetää penkalle. Ja omassa autossani mittarissa 90, 80:n alueella! Tämä on lisäksi aivan tavallista rekoilta, kuskit eivät "näe" edessä olevaa. Huomattavan tavallista on, että nämä sattuvat pimeän vuorokauden aikaan, kun liikenne on  rauhallista. Kyllä autossani valot ovat! Molemmissa päissä!

Aakku

Lainaus käyttäjältä: ealab - helmikuu 09, 2008, 09:24:59
No, näyttää ammattilaiset olevan pahimpia teiden aivottomia pikkuoravia raskainekin ajoneuvoineen. Olen monta läheltäpiti- tilannetta joutunut syyttäni kohtaamaan. Yksi sellainen oli, kun rekka tulee huomattavaa ylinopeutta takapuskuriin mitenkään vauhtia vähentämättä. Viiden metrin etäisyydellä oli pakko vetää penkalle. Ja omassa autossani mittarissa 90, 80:n alueella!

On aina tuomittavaa nuo perässä roikkumiset. Tuosta jäi vain epäselväksi, mikä oli se läheltä piti tilanne? Miksi piti vetää penkalle? Oliko edessäsi jotain yllättävää, johon et ehtinyt varautua?
Citroën 2CV AZ Berline -56

peijoona

Lainaus käyttäjältä: Xari - helmikuu 08, 2008, 22:35:07
Samoin noi sakot,reilusta ylinopeudesta tyhjällä tiellä saa tonnitolkulla,kuolemantuottamuksesta liikenteessä saattaa selvitä muutamalla satasella ???

Kuinkahan moneen onnettomuuteen liittyy tyhjä tie ja ylinopeus.. "se vaan ilmesty jostain eteen"

Ammattilaiset tuntuvat monesti ajavan miten sattuu, joskus vaarallisestikin. Itse pysäytän yleensä jollekin pysäkille tms siksi aikaa, että idiootit, olivat ne sitten ammattilaisia tai eivät, pääsevät ohitse (joskus ne silti löytää edestään uudestaan, roikkumassa jonkun toisen puskurissa kiinni). Pääteiden 80kmh-rajoitus on aikamoista matelua, mutta ei haittaisi niin paljon, jos rajoitus edes pysyisi samana koko ajan. Yli 100kmh ei surkeassa kunnossa olevilla pääteillä haluiaisikaan ajaa. Motareille kannatan n.150kmh rajoitusta, ehkäpä samalla voitaisiin kiristää seuraamuksia onnettomuuden aiheuttamisesta.
Rankka sakottaminen pelkästä ylinopeudesta tuntuu jotenkin turhalta, jos ei ole aiheuttanut mitään varsinaista vaaratilannetta. Nopeus nostaa reilusti onnettomuuden vakavuutta sitten kun jotain käykin, nykymallin sijaan ankarampi seuraamus ylinopeudesta onnettomuustilanteessa voisi olla parempi motivaattori nopeuskurille. Olisi vapautta ja vastuuta.. tämä vain ei taida olla maan tapa :)

Xari

Niinpä,ja nykyisin kun se kortti taitaa lähteä jo 50 vai peräti 40 ylityksen jälkeen niin moni vetelee sitten samalla kunnolla ylitse,harvalla autolla nyt kauheita ylinopeuksia pääsee vetämään mut yli 300km/h kulkevia pyöriä on paljon ja harvemmin niitä poliisi kiinni saa.

Samoin noita ilman korttia ajelevia taparikollisia on nykyisin paljon,ja kun ei kerran kortti lähde kun sitä ei enään ole niin millään muullakaan ei paljoa ole väliä.

VTSBOY

Lainaus käyttäjältä: xs2jammu - helmikuu 09, 2008, 09:15:24
Lainaus käyttäjältä: VTSBOY - helmikuu 09, 2008, 04:31:30

No tässäkin tapauksessa oli selvästi kaksi älyllisesti sellaista joille ei pitäisi antaa ajo-oikeutta eikä mitään vempelettä käytettäväksi. Itse häpeisin moista käytöstä niin paljon että en edes viitsisi kirjoittaa siitä julkisesti. Toisille se oma napa on se ainoa ja sopu ei tilaa anna kuin väkisin.

tuohan on vain sun mielipiteesi asiasta. en ole koskaan saanut sakkoja enkä kolairoinut sillai et olisin syyllinen.
ehkä sä häpeäisit sitten, mutta en näe hävettää tässä kirjoituksessa.

kyllä meillä kaikilla on varmasti palanut joskus hermot liikenteessä

ealab

Lainaus käyttäjältä: Aakku - helmikuu 09, 2008, 09:49:40
Lainaus käyttäjältä: ealab - helmikuu 09, 2008, 09:24:59
No, näyttää ammattilaiset olevan pahimpia teiden aivottomia pikkuoravia raskainekin ajoneuvoineen. Olen monta läheltäpiti- tilannetta joutunut syyttäni kohtaamaan. Yksi sellainen oli, kun rekka tulee huomattavaa ylinopeutta takapuskuriin mitenkään vauhtia vähentämättä. Viiden metrin etäisyydellä oli pakko vetää penkalle. Ja omassa autossani mittarissa 90, 80:n alueella!

On aina tuomittavaa nuo perässä roikkumiset. Tuosta jäi vain epäselväksi, mikä oli se läheltä piti tilanne? Miksi piti vetää penkalle? Oliko edessäsi jotain yllättävää, johon et ehtinyt varautua?
Yllättävä oli takana! Lue uudelleen ja kuvittele tilanne itse tykönäsi. Ei siinä odoteta "sormi suussa tappamistaan"!

japa

Lainaus käyttäjältä: Gusse - helmikuu 08, 2008, 23:27:18
Lainaus käyttäjältä: japa - helmikuu 08, 2008, 22:29:16
Onhan nuo talvinopeusrajoitukset olleet käytössä jo vuosia ennen konginkankaan onnettomuutta.

Oli toki, mutta aika paljon niitä lisättiin ko. tapauksen jälkeen. Tai ainakin niille teille (mm kasitie), joita itse lähinnä ajelen :)
Tuulilasin nettisivuilta:
Ministeriö muutti talvinopeusrajoitusten yleisohjetta yhtenä Konginkankaan onnettomuuden jälkitoimena. Ohje annettiin vuosiksi 2004–06.
Talvinopeuksia alennettiin tuolloin aiemmasta 100 km/h:sta 80 km/h:iin eräillä vilkasliikenteisillä, kaksikaistaisilla pääteillä lähinnä Etelä- ja Länsi-Suomessa.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksia tulee ensi talvena (2007) arviolta 9 600 tiekilometrille. Satasta saa talvellakin ajaa noin 2 300 tiekilometrillä.

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

marx

Eihän se tosiaan niinkään ole, että kaikki kusipäät Bemarilla tai Audilla ajaisivat, on näitä Citikoitakin nähty älyttömyyksiä tekemässä. Varmaankin ei ollut kovin syrjäinen paikka, koskapa poliisi nopeuksia valvomassa. Joku syy tuohon 80 rajoitukseen varmaankin olemassa. Onnittelenkin itseäni, ettet vähään aikaan ole liikenteessä mukana. Ja merkkiä voisit todellakin vaihtaa, ettei mene meidän herrasmiesten maine.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)