Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 10, 2010, 23:17:39
Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 10, 2010, 22:00:38
Ihan vain uteliaisuuttani kyselen...
Oletko jtbo ajanut ammatiksesi raskaan liikenteen puolella?

Kokeilin minä sitä nuorena, kävi aika pian tylsäksi  :-\

Mulla on yksi tuttu, joka on ajanut isoja autoja vissiin 25 vuotta ja on sitä mieltä, ettei siinä hommassa hirveesti kapasiteettia kysytä... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Lexa - joulukuu 10, 2010, 20:11:46
Kauheaa teorisointia :) Jotenkin tuntuu, että tiukasti liikennesääntöjä noudattavilla tuntuu olevan omasta mielestään jotenkin suurempi oikeus olla tien päällä kuin kaikilla muilla...ja pitää niistä oikeuksistaan tiukemmin kiinni. Liekö asenne?

Kuitenkin myös he ovat potentiaalinen riski muille tienkäyttäjille, se muistettakoon...

Kuinka omista oikeuksistaan tiukasti kiinni pitävä ottaa huomioon esimerkiksi juurikin sen pienen lapsen, jonka liikenne käyttäytyminen on kaukana liikennesääntöjen mukaisesta?

Tai vanhukset, kiireiset, mielenhäiriöiset, humalaiset, invalidit, työtään tekevät, nuoret, kaaharit, eronneet, karanneet, jne jne. Jotka kaikki ovat normaaleja tienkäyttäjiä  ;)

Pitämällä omista oikeuksistaan entistä tiukemmin kiinni? Vai ymmärsinkö jotain aivan väärin?

Toimimalla tieliikennalain edellyttämällä tavalla, joka velvoittaa kuljettajaa erityiseen varovaisuuteen kohdatessaa lapsia, vanhuksia tai muita joilla on vaikeuksia selvitä liikenteessä (mm. juoppoja). Samoin laki kieltää vaikeuttamasta hankalaan tilanteeseen joutuneiden selviytymistä.
Liikenteessä on ns. luottamusperiaate, joka lähtee ajatuksesta, että jokainen saa luottaa toisen toimivan liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla. Tosin vain sillä ehdolla, että itse noudattaa sääntöjä.
Kuten huomaat laki asettaa myös velvollisuuksia, joten suosittelen toimimaan lain edellyttämillä tavoilla. Se takaa parhaan lopputuloksen, paremman kuin sooloilu omilla tavoilla.

Taitaa vauhti kasvaa mahdottomaksi, jos aikoo vauhtia lisäämällä karistaa esimerkiksi kehätiellä perässä roikkujat. Siihen, kun näyttää syyllistyvän lähes kaikki.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 11, 2010, 07:14:32
Aika paatoksellista... Aivan kuin jonkun pastorin suusta.  :)

Paatoksellista tai ei, mutta eikös se vähän noin elävässä elämässä homma kuitenkin mene?  :)

Jos ei Logos uppoa, eikä Eetos oikein tekstiviestinnässä toimi, niin jää Paatos ainoaksi kommunikoinnin välineeksi ;D

marx

Liikenteessä on mukana niin monenlaisia, meitä heikompia, osaamattomampia, hitaammin reagoivia. Muutama vuosi sitten Italiassa ärsyynnyin matelevaan jonoon, lopulta kun pääsin jonon aiheuttaneen pikkufiatin taakse näyttelin kaikenlaisia sormimerkkejä ennen ohitusta. Ohittaessa huomasin 80-vuotiaan Abbedissan siinä kulkevan neljä nunnaa matkassaan...
Tunnen myös miehen, joka lähemmäs 90-vuotiaana piti kynsin hampain kiinni ajokortistaan ja aiheutti usein pitkiä jonoja ajaessaan huomattavasti muita hitaammin. Hänelläkin oli oikeus liikkua teillämme kuten on juuri ajokortin saaneella tyttärelläni. Hänkin ajelee muita hitaammin ja varovaisemmin. Törkeitä kiilaamisia ja sormimerkkejä kuulemma tulee usein.
Olisi hyvä liikkua niin, että ajattelee muiden tiellä liikkuvien olevan itseään huonompia kuskeja ja antaa näille tilaa, ennakoida heidän mahdollisia virheitään.
Ihminen tuntuu todellakin muuttuvan autossa istuessaan. Tyttärelle ei kukaan sano pahasti jalankulkiessaan, taitavatpa nämä "kusipäät" enemmänkin vilkuttavan silmää ja ajattelevan jotain aivan muuta kuin tieltä kiilaamista!
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: marx - joulukuu 12, 2010, 14:26:04
Olisi hyvä liikkua niin, että ajattelee muiden tiellä liikkuvien olevan itseään huonompia kuskeja ja antaa näille tilaa, ennakoida heidän mahdollisia virheitään.

Jep, se on sitä pelisilmää mielestäni ja koska tilastollisesti useimmat ajattelevat olevansa keskivertoa parempia kuljettajia, niin noin ajattelemisen ei pitäisi olla edes kovin haastavaa  :laugh:

Tänäänkin annoin useasti merkin vilkulla, että menee vaan ohi, tilaa oli vaikka kuinka, mutta ei kelvannut mennä ohi, niin sieltä takaa sitten vetäisi bemari ohi jotain 140 vauhtia, no näkyvyyttä ja tilaa oli, samanlaisen tempun teki myöhemmin joku pakukin.

Jos se takana tullut olisi nätisti mennyt ohi, niin ei olisi kertynyt sitä kolmea autoa sen taakse. Kun sitten itsekkäästi ajoin sitä 80-82 nopeutta lumisella ja jäisellä, hyvin mutkaisella ja mäkisellä pikkutiellä 20km matkan, niin siinä jo pari tuskastui ja repäisi oikein reilulla kaasulla ohi, vaikka vähemmälläkin olisi päässyt, olisin voinut helposti kurvata pysäkille ja siitä jatkaa taas matkaani, jolloin nämä kaikki olisivat voineet jatkaa sitä 93km/h nopeudella ajeluaan, jota hyvin monet tuolla tekee, myös se joka pelkäsi ohittaa.

Se tosin oli veikeää, kuinka eräässäkin mutkayhdistelmässä tuli yks kaks 400m tilaa taakse, eikä tuolla ollut edes liukasta, vaan normaali talvinen keli  ???

Lopulta kun käännyin pois laitoin vilkun ajoissa ja jarrutin myöhään, kun takanatulija ymmärsi hidastaa ajoissa, niin sen ei tarvinnut hidastaa niin paljoa ja sain herkisteltyä takajarrujakin siinä sivussa  ;)

Jollain tavalla sitä sujuvuus paranee, kun ajaa vähän toistenkin edestä, vähintään se, että hups ja oho jää liki tyystin pois.

ealab

Juuri noin itsekkkin tuppaan ajelemaan. Vaan kyllä joku raja pitää olla "seinän viertä kulkemisellakin". Sekä pitää omastakin turvallisuudesta huolta. Ei sitä voi kaikkien puolesta jatkuvasti....kun välillä tuntuu siltä, että olisin ainoa.....siellä, missä liikun.
Nämä "tuskastujat" ovat ehkä juuri niitä omaan napaansa tuijottajia, etteivät edes tajua edellä ajavan syytä nopeuteensa. Heidän vaan pitää yksinkertaisesti päästä kulkemaan, kuten itse haluavat.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 12, 2010, 20:03:07
Juuri noin itsekkkin tuppaan ajelemaan. Vaan kyllä joku raja pitää olla "seinän viertä kulkemisellakin". Sekä pitää omastakin turvallisuudesta huolta. Ei sitä voi kaikkien puolesta jatkuvasti....kun välillä tuntuu siltä, että olisin ainoa.....siellä, missä liikun.
Nämä "tuskastujat" ovat ehkä juuri niitä omaan napaansa tuijottajia, etteivät edes tajua edellä ajavan syytä nopeuteensa. Heidän vaan pitää yksinkertaisesti päästä kulkemaan, kuten itse haluavat.

Kai vähemmän yllättävästi näen tässä hieman eritavalla tuon seinien viertä kulkemisen, kun mun mielestä se on sellaista, että ei rohjeta eikä uskalleta tehdä/sanoa mitään ja vaan myötäillään, eli junnataan sillä omalla tavalla tekemättä isommin mitään, kun sitä voisi sen heikkolahjaisen takapuskuriin läähtävän antaa juosta omaan surkeaan kohtaloonsa, mikä sitten lie onkaan.

Helposti liigenteessä näkee egojen vastakkainasettelua, en oikein ymmärrä miksi, onko se joku kilpailu? Ei siinä ole mitenkään heikompi jos välillä poikkeaa sivussa laskemassa takanatulijan ohi, joka ei itse ymmärrä ohi mennä, päinvastoin, harvalla tuntuu olevan kanttia jeesata kanssa-autoilijaa. Sillähän ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta mitä se kiirehtijä ajattelee, tuskin sillä on merkitystä mihinkään muuhunkaan, sillä jos kykenee läähättämään toisen puskurissa kiinni maantienopeuksissa, ei sellaisella voi olla kovin suuri tuo järjellinen kapasiteetti ja tuskin kovin merkittävää sanottavaakaan, mutta sehän on kokonaan sen läähättäjän ongelma.

Itsemurhakanditaatti jos pyytää veitseä, niin saattaisin antaa, sen oma elämähän se on, mutta onneksi liikenteessä jos antaa tilaa toisen hölmöillä, siitä ei tule seuraamuksia, toisin kuin jos menet antamaan sen veitsen itsemurhakanditaatille,

Olen muuten pari kertaa nähnyt jonkin muunkin stoppaavan pysäkille, että turhankiireiset pääsee menemään menojaan, mulle kyllä tuli hyvä mieli, kuljettaja joka ajattelee muitakin kuin itseään ja seuraa liikennettä, ymmärtäen mikä osa on kokonaisuudesta, sellaisia mulle tuli siitä mieleen, olisin nostanut hattua jos olisi ollut.

Jotenkin mun on vaikea nähdä tuota toimintaa seinivieriä pitkin kuljeskeluksi.

PicassoHDI

http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=550992

LainaaTila-auto ja henkilöauto kolaroivat Pohjan valtatiellä, Atrian kohdalla tänään perjantaina kello 13.23 aikaan. Kolarissa loukkaantui yksi henkilö vakavasti ja kaksi lievästi. Vakavasti loukkaantunut mies kuoli myöhemmin iltapäivällä sairaalassa.

Paikalle tulleet pelastusmiehet joutuivat irroittamaan yhden henkilön pelastusvälineillä autosta.

jtbo

Höh, taas kolaroitu liki suoralla tiellä tuolla Seinäjoen pohjoispuolella, mikä kumma siinä on, että siellä aina noin onnistutaan? Tänä vuonna tuolla on monta kuolonkolaria ollut tai ainakin kaksi, mun muisti ei ole niin hyvä tai siis se ei toimi lainkaan.

PicassoHDI

Tie oli ainakin jäinen. 5 vaihteella hkpl7 renkailla 90km/h nopeudessa kun painoi kaasun pohjaan, niin alkoi luistonesto vilkkua.

MarieCurie

joka kerta, kun katson noita kolarikuvia, tulee mieleen että onko mun auto jonain päivänä kolariuutiskuvassa  :( (ilman mun omaa syytä tietenkin)  

jtbo

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - joulukuu 12, 2010, 22:53:17
Tie oli ainakin jäinen. 5 vaihteella hkpl7 renkailla 90km/h nopeudessa kun painoi kaasun pohjaan, niin alkoi luistonesto vilkkua.

Sitähän se tahtoo talvisin olla, tuolla vielä viskovat suolaa ja välillä järjenvastaisestikkin, ehkä se liemi oli jäässä, taas kerran, silloin tulee just noin hervottoman liukasta, että isoimmallakin vaihteella suttaa, normijäällä ei sellaista oikein käy, ainakaan mun kärryn tehoilla.

Onhan se ajotyyli siellä seudulla osalla sellainen, että edesauttaa sattumaan ja tapahtumaan, sivutieltä on usein tultu eteen vanhasta muistista, katsoen vain sinne mihin käännytäänkin, kun ei sieltä toiselta puolelta koskaan ketään tule, tai ainakin se joka tulee ajaa kumminkin 20 alle rajoituksen, no en aja, räikkä soi kyllä  ;D

Tänään oli kyllä mullakin sattumus, kun joku tuli suht reippaalla vauhdilla sivutieltä, sellaisen mäen alla vielä tuo paikka, pukkasi täysin katsomatta tosiaankin ja ajoi 200m, jonka jälkeen kääntyi pois, sain kahdesti tappaa vauhdin aika kokolailla pois, kun ei tuo suvainnut ilmaista kääntymisaikeitaan sen kummemmin, ajeli vaan aika hitaasti, joten ajattelin puhaltaa ohi, kun sitten vilkku syttyi, voisi sitä ajoissa tiedottaa aikeistaan ja jos meinaa jotain tietä alle kilsan ajaa, niin eiköhän tiellä jossa ei juuri liikennettä ole, kerkeä vilkaisemaan että voi liittyä ja poistua tieltä ennen kuin se lähestyvä auto tulee kohdalle.

Niin ainakin itse pyrin tekemään, yritän ottaa muut huomioon, enkä vain toimi kuin olisin yksin koko maailmassa.

mjk47830

Eikös tuossa ole ykköskoppainen Xsara, vai näkevätkö silmäni väärin? Kyseessä siis ketjukolari Lempäälässä...

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/kolmen-auton-ketjukolari-tampereen-ohitustiella/201022
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

metronomi

On se, neliovinen sedan... rauha Hänen sielulleen... olemme menettäneet jälleen yhden Auton joukostamme :'( Mutta ehkä hän auttaa meitä muita selviytymään, meitä, jotka kulumme ja vanhenemme. Saara VTS

jtbo

Joku CX25TRD meinasi ottaa puskurin mukanaan, kun ohituksen jälkeen palasi takaisin oikealle kaistalle  ???

Lexa

...Hilijaa ja matalalla...
Ex-C6 2007 2.7HDI

Ralle

Lainaus käyttäjältä: metronomi - joulukuu 14, 2010, 20:17:09
On se, neliovinen sedan... rauha Hänen sielulleen... olemme menettäneet jälleen yhden Auton joukostamme :'( Mutta ehkä hän auttaa meitä muita selviytymään, meitä, jotka kulumme ja vanhenemme. Saara VTS

Ei ole kyllä Sedanina Saara tehty. Mutta kovasti HB:ltä toi näyttää ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Xsara

jtbo

Lainaus käyttäjältä: HOTHeaDFIN1 - joulukuu 15, 2010, 13:46:52
Ei ole kyllä Sedanina Saara tehty. Mutta kovasti HB:ltä toi näyttää ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Xsara

Kyllä minä luulen, että niitä on Sedaneita muutama tässäkin maassa, vai ZX:kö se oli? Niitä on joissain kummissa paikoissa tehty kummia versioita.

edit: Kumma tapa muuten joillain liikenteessä alkaa hidastamaan useampi kilometri ennen kuin kääntyy pois pienemmälle tielle, noita on ihan sellaisia paikallisia kuskeja, joilla tuo on oikeasti tapa, ei siis etsitä mitään risteystä, 3km ennen kääntymistä yhdellä alkoi vauhti puutumaan, mentiin sitten pitkät matkat alle 60km/h 80-alueella, kiva että ajoi kuten tykkäsi, ainut vaan, että me 10 muuta siinä perässä ei välttämättä oltaisi tahdottu ajaa juuri kuten tuo yksi.

Teuski

Meinas osua kohdalle kaksinkertainen peurakolari äsken...

Just vähän ennen työmaan porttia tultiin letkassa sellasta 50-60km/h ja vasemmalta singahti peura edelläolevan vanhan passatin eteen. Passattikuskille ei vissiin tullut mieleen että perässä usein tulee lisää ja hipaisi seuraavaa persuksiin sen verran, että peura heitti parit kuperkeikat oikean puolen ojanpenkalla. Siinä sitten itse matelin ja katselin kun peura nousi ylös ja singahti takaisin, hyvä ettei xantun keulalle tullut kun meni takaisin yli tien mun ja vastaantulijoien kaistalle pysähtyneen bussin välistä.

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 15, 2010, 22:46:27
Kyllä minä luulen, että niitä on Sedaneita muutama tässäkin maassa, vai ZX:kö se oli? Niitä on joissain kummissa paikoissa tehty kummia versioita.

Ainakin sedan-C4 oli Nettiautossa jonkun aikaa sitten...

ZX:stä ainakin on Kiinassa sedan-malli, Xsarasta ei äkkiseltään löytynyt tietoa mutta tällainen kuva löytyy, ilmeisesti on editoitu mutta näyttää ihan toimivalta ;) :
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

xantiano

Juuh ZX oli vielä vuosituhannen alkupuolella erittäin suosittu taksina. Nykyisin valtamerkki taitaa olla Hyundai tosin tämä on Pekingin tilanne.
Heh pekingin ZX takseja ei jousitukseltaan juuri ranskattariksi tunnista :x mutta kuskeilla on samantyyppistä temperamenttia.

Ralle

No lähinnä nyt kattelin tuota kuvaa, ja ne turkki/kiinakopiot nyt on mitä on emmä niitä virallisiksi malleiksi kovin nopeasti laskisi :D

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: xantiano - joulukuu 16, 2010, 08:40:35

Juuh ZX oli vielä vuosituhannen alkupuolella erittäin suosittu taksina. Nykyisin valtamerkki taitaa olla Hyundai tosin tämä on Pekingin tilanne.
Heh pekingin ZX takseja ei jousitukseltaan juuri ranskattariksi tunnista :x mutta kuskeilla on samantyyppistä temperamenttia.

Nämä kiinanihmeet on ainoita zx-pienoismalleja, joita EN halua kokoelmaani. Yks tossa vitriinissä tosin on ihan vaan erikoisuutena ja se saa riittää!
Ja mites tää liittyy topikkiin  ???

Topelius

Mikähän tuossa 3 tiessä on kun aina saa manata kun joku on aivan puskurissa kiinni jos joutuu vähänkin letkassa ajelemaan esim. rekkojen vuoksi. Yksi ooppeli meinas kolmeisen kertaa ajaa perään kun letkan nopeus aina hidasteli aina välillä ja silti piti jatkaa puskurissa roikkumista. Joskus kyllä vielä tekisi mieli tehdä totaali jarrutus ja antaa puskurissa roikujan kolauttaa takapuskuriin... Aaargh
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

Jasu

Kokemuksia väliltä Jyväskylä-Reisjärvi-Jyväskylä...

Nelostie ainakin toimi, sekä "vaihtoehtoreitti" Yli-Lestin kautta tuossa toissapäivänä sekä viitisen päivää aiemmin, niin rekkojen kuin henkilöautojenkin kanssa...

Ei perässäroikkujia, rekat vinkkaa vilkulla kun tilaa on mennä ohi, ei "reikäpäisiä" ohitteluja jne... Tuolla välillä ku on satasen pätkiäkin, ohituskaistoja, pitkiä matkoja valaisematonta jne. Varsinkin tuo vaihtoehtoreitti on käytännössä kokonaan pimiää, Viitasaarelle asti, siitä sit kun pyyhkäisee Suolahden kautta Laukaan suuntaan, niin pimiää vaan jatkuu edelleen, melkein koko parisataa kilometriä...

Ehkä tieteski joku voi olla sitä mieltä että käyttämälläni ajankohdalla olisi jotain suurta merkitystä, mutta menomatka alkoi hetki ennen neljää, paluun ollessa iltakuudelta, ei juuri eroa liikennetiheyksissä...

Ja juu, itte tykkään enempi pimiässä ajella, kun valot on kunnossa. Näkee paljon kauempaa mitä on vastaan tulossa, vallankin näin talvikelissä kun lumi vielä hieman avustaa niin hyvin tuolla näkee. Toki nuo Xm:n valot ei ihan vakiot ole, mutta lailliset kuitenkin..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01