Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

20km on niin lyhyt matka, ettei siinä tosiaan mitään voita.

Ilmajoelta Seinäjoelle tuossa kerran ajellessani noin 15km matkaa oli jäljellä, kun pari autoa meni aika railakkaasti ohi, ajelin sitä 80 vauhtia kun ei mielestäni tuossa mitään säästä, niinpä sitten seisottiin samoissa liikennevaloissa, ne kääntyivät keskustaan ja minä Areenan suuntaan ja kappasvain, sainhan minä ohitettua ne siinä valo-opasteen kohdalla, kun pääsin ihan kärkeen sinne oikealle kääntymään ja niillä kesti tajuta, että vihreä paloi, mutta kova oli kiire, paljon tekivät ohituksia ja turvaväleistä ei mitään käsitystä.

Antaahan se vauhdikkaamman etenemisen tunteen ja jos ei hallitse tuntemuksiaan niin alle maksimirajoituksen eteneminen voi aiheuttaa hermojen kiristymistäkin, ongelma on kuitenkin korvien välissä, pitää hallita itsensä ja osata nähdä millä nopeudella se liikenne soljuu, sitä kovempaa meneminen kun teettää aika paljon töitä eikä se kovakaan pyristely paljoa vaikuta, sitten on taas paikkoja joissa vaikutus on merkittävästi suurempi.

Olen huomannut, että tuossa yhdellä 30km/h alueella on alkanut enemmän autoilijoita olemaan, jotka ajaa sitä 30 nopeutta, muutamia viikkoja sitten olin likipitäen ainoa, nyt jo selvästi liki puolet ajaa rajoituksen mukaan, liekkö siinä ollut tutkia tai jotain...

Xari

Lainaus käyttäjältä: EnzoGorlomi - lokakuu 20, 2010, 18:40:09
On se jännä miten järkevätkin ihmiset voivat olla täysiä taulapäitä liikenteessä. Kuljimme työkaverin kanssa työmaalle vuoropäivinä toisen kyydillä. Työmatka oli aina sama, mutta se ei sille kaverille tullut koskaan tutuksi. Matkalla oli n. 20km pätkä Lahti-Tampere tietä, jossa on 50/50 osuudet 80km/h ja 100km/h. Aina sen oli päästävä ohi, jos joku ajoi satasen alueella hieman alinopeutta tai edessa oli esim. rekka. Kerrankin se ohitti 5-6 auton letkan, jonka veturina oli rekka. Ei siinä mitään, jos matkaa olisi ollut enemmänkin, mutta käännyimme 2km päästä sivutielle. Koko letka ehti mennä risteyksen ohi ennen kuin olimme kunnolla sillä sivutiellä.

Toisaalta miksi jäädä sinne perään käkkimään jos ohikin pääsee, 2km takia ei ehkä kannata, ei ainakaan riskillä mut vähänkin pidemmällä matkalla tämä meno välillä ihmetyttää, 10 autoa vetää tappituntumalla letkassa jonkun 20 alle ajavan perässä vaikka ohituspaikkaa on kilometritolkulla ja se toinen ei pääsee siitä ensimmäisestä ohi millään vaikka itse pääsen sieltä perältä ohi koko letkasta  ??? >:D

jtbo

Itse tulee stopattua aina sivuun kun taakse ilmestyy se ohituskyvytön, joskus se ohituskyvytön on niin orientoitunut seuraamaan mun takapuskuria, että havahtuu seisovansa samalla pysäkillä, tätä ei tosin ole sattunut kuin kahdesti...

Ihan juuri äsken olikin veikeä tilanne, lähestyin mäen nyppylää, sen takaa ilmestyi matkailuauton katto ja yks kaks se sujahtikin mun kaistalle poikittain, heittelehti sitten koko tien leveydeltä pari kertaa, vanhempi herra siellä oli puikoissa, aika nätisti se otti vekottimen haltuun, mutta kyllä tuli abseille töitä, kun himmasin tien reunaan suht hätäiseen, kas kun jos ei olisi ollut taitoa sillä matkailuauton kuljettajalla, niin olisi aika piankin ollut sylissä.

Tuo Googlen kamera taisi olla melkein 2 metrin korkeudessa, joten en nähnyt tuosta matalasta ZX:stä likikään tuota, mutta tuossa paikkaa olin 80 tiellä ajamassa alamäkeen ja tietty nyt oli lumista:

Google Streetview -näkymä

Onneksi päätin myös testata rullaako alamäkeen lumisohjossa yhtä hyvin kuin asfaltilla, ei rullaa, asfaltilla tossa on yli 80 vauhtia, kun mäen päältä on aloittanut rullaamaan 80 nopeudella, nyt 65km/h, jos en olisi päättänyt testata rullausta olisin osunut tietenkin paikalle hieman epäsuotuisasti tai mennyt ohi ennen kuin matkailuauton lipsuminen tapahtui, mutta jälleen osoitus siitä kuinka aivan kaikkeen tulee olla varautunut joka hetki, mikäli meinaa huijata todennäköisyyksiä, lisäksi onnea tarvitaan sekunnin-kaksi nopeammin jos olisin matkaani taittanut, niin olisi ollut juuri kohdalla kun matkailuauto lipsui mun käyttämälle kaistalle ja olisi tullut jonkinlainen onnettomuus, ulosajo tai pahki päräyttäminen lähinnä.

[Mode Edit] Linkkiä lyhennelty näytölle sopivammaksi

jtbo

Jahas, olin taas tientukkona, kävin vähän noita eristelevyjä ja eihän ne katolla voinut ajella kuin hätäseen viittäkymppiä, kun alkoi mahdoton mekkala ja valitus, no etenee se matka noinkin, kestää vaan vähän pisempään.

Kovasti pyrin antamaan tietä, eikä perässäni jonoja kyllä ollutkaan, joskus vajaan minuutin saattoi muutama auto olla, kun osa ei uskaltanut ohittaa...

Bongasin siinä yhden punaisen BX vanin, se ohitti, mutta vaikka oli aika pimeää, en bongannut sen vaihtavan pitkille valoille, hetki sen jälkeen sininen CX ohitti, noita CX malleja ei näekkään jokainen päivä.

Vain kerran peili vähän hipaisi aurausviittaa, mutta se aurausviitta oli jo kenossa tielle päin, joten sen syy  ;D

Kaksi autoilijaa ei nähnyt syytä vaihtaa lyhyitä kun lähestyi takaa, en minäkään  :-[

maximi

Tänään, noin klo 15.30:n aikaan olin kääntymässä Turussa Uudenmaantieltä rampille, alla olevassa linkissä paikka:
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=turku+uudenmaantie&sll=60.426648,22.323446&sspn=0.019316,0.084543&ie=UTF8&hq=&hnear=Uudenmaantie,+Turku&ll=60.427537,22.308383&spn=0.009658,0.042272&z=15&layer=c&cbll=60.427405,22.308785&panoid=pAcBHFtaYKRiPwBsF0sDNg&cbp=12,117.14,,0,5
Muutaman vuoden ikäinen Äudi Ä6 (se pyöröp**semallinen) päätti heittää vasemmalta kaistalta edestäni suoraan rampille. Kyseessä siis 70:n rajoitus, nopeus varmaankin sitä luokkaa, eli tuollaiseen käännökseen ns. "riittävä". Kaveri sai hienon nelipyöräluisun aikaiseksi, ja niitti linkissä näkyvän liikennemerkin matalaksi, johon matka siis tyssäsi. Audin koko vasemmanpuoleinen takalisto tohjona, puskurinpalasia katu täynnä ja takimmaiset pyöränkulmat uusiksi. No, sitikkamiehenä heti auto seis (varoitusvalot päälle) viereiselle pyörätielle ja nopsasti tarkistamaan ettei kenellekkään käynyt pahasti. Onneks ei tullut henkilövahinkoja (kuskin ylpeyttä lukuunottamatta).
Jälkeenpäin jäin miettimään mitä olisi tapahtunut jos kuski olisi just onnistunut väistämään merkin. Kyseessä siis noin 90:n asteen käännös, ja kohtalaisen korkea penger rampissa... Huh! Tai jos vastakkaisesta suunnasta joku olisi tullut vastaan?
Ja mitä johtopäätöksiä voimme tästä tapahtumasta vetää?

• Talvella Suomen tiet tuppaavat olemaan liukkaita
  • Vasemmalta kaistalta (tässä kohdassa) ei saa kääntyä oikealle...ihan syystä!
  • Neliveto ei kumoa fysiikan lakeja (se "tilannenopeus"...)
  • Sitikkakuskit ovat ystävällisiä, ja pysähtyvät auttamaan  ;D ... näin on ainakin isot pojat mulle kertoneet...
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

MarieCurie

Oho, kovinkin tuttu paikka... Positiivista tässä oli se, että Sitikkakuski pysähtyi kysymään, tarvitaanko apua!

jtbo

^ Että "minä just äkkiä kerkeen" Oho, hupsis  ;D

Tollaisessa paikassa autonsa tärvääminen vaatii kyllä jo jonkinlaisia lahjoja  :-\

vibes

Niinhän sitä sanotaan, että nelivedolla pääsee pidemmälle metsään ;D
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Teuski

Lainaus käyttäjältä: vibes - marraskuu 29, 2010, 06:32:38
Niinhän sitä sanotaan, että nelivedolla pääsee pidemmälle metsään ;D
Olin jokunen vuosi sitten Volvon AWD-kiertueella "opastajana". Olivat meidän jokkisradalla ajamassa. Kyllähän ne hienosti meni, varsinkin kun otti ajonvakautuksen pois päältä ja vaihtoi automaatin tiptronicille :D Neljällä autolla ajettiin koko päivä ja kertaakaan yksikään ei pyöräyttänyt persettä menosuuntaan. Poikittain meni mutta ei enempää. Mutta siinä vaiheessa kun nelikko lähtee lapasesta niin eipä sitä enää paljoa pelasteta...

Vieraita oli vähänlaisesti niin saatiin itse ajaa paljon, ja ohjeet oli että ei tartte turhaan tuntea sääliä :) Kyllä ne sitten kyytiä saivatkin...
Välillä meni muutama kierros ennen kuin vieraat tajusi että parhaiten pääsi eteenpäin kun painoa ronskisti kaasua vaan :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Xari

Respo vs Ducato 6-0

2 viikkoa pakkasta ja lumi maassa ja silti vielä talvi jonkun yllättää ???

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 01, 2010, 23:50:10
Respo vs Ducato 6-0

2 viikkoa pakkasta ja lumi maassa ja silti vielä talvi jonkun yllättää ???

Kaverilla on suurinpiirtein samankokoinen Lewo Trailer kuomuperäkärry, joka painaa tyhjänä reilut 400 kiloa (teetetty vähän reilummasta kamasta) ja tuntuu siis perässä ihan sellaisenaankin. Oon aina sanonut, että jos joku siihen kuorma-autoa pienemmällä vehkeellä törmää, niin hopialle jää... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

IDDS

Itse ajan säädöllä todellista 83-84 (kamerat eivät armahda paljon enempää). Näin talviaikaan hankaluutena ovat rekat, jotka hengittävät välillä niskaan.
Jos huomaan peilistä lähenevän yhdistelmän, niin joko teen lisärakoa pienellä kirillä, tai sitten vedän pysäkille hetkeksi.

ealab

Joskus pitää ryhtyä häijyksikin. Kun puskurissaroikkujaan ei muu auta, niin sitten jarruvalot palamaan ja vauhtia hissukseen pois. Eräskin idiootti tajusi vasta jouduttuaan peräti pysähtymään, että ohikin voisi mennä! Tämä vauhdinpudotusidea on liikenneturvasta kotoisin. Ei ole mitään järkevä syytä "odottaa sormi suussa vaikka tappamistaan", tilanne vaan pian pois päiväjärjestyksestä. Toki vauhti saa olla olosuhteiden mukaan!. Tämä konsti voi tulla maksamaan, jos takana on rekka. Varsinkin ilman rajoitinta ajavat. Näiden lastit ja kuljetusajat voivat olla niin arvokkaita, että siinä yhden henkilöauton tieltäpuskeminen ei maksa paljon. Paha kauhunäkemys.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 02, 2010, 08:52:27
Joskus pitää ryhtyä häijyksikin. Kun puskurissaroikkujaan ei muu auta, niin sitten jarruvalot palamaan ja vauhtia hissukseen pois. Eräskin idiootti tajusi vasta jouduttuaan peräti pysähtymään, että ohikin voisi mennä! Tämä vauhdinpudotusidea on liikenneturvasta kotoisin. Ei ole mitään järkevä syytä "odottaa sormi suussa vaikka tappamistaan", tilanne vaan pian pois päiväjärjestyksestä. Toki vauhti saa olla olosuhteiden mukaan!. Tämä konsti voi tulla maksamaan, jos takana on rekka. Varsinkin ilman rajoitinta ajavat. Näiden lastit ja kuljetusajat voivat olla niin arvokkaita, että siinä yhden henkilöauton tieltäpuskeminen ei maksa paljon. Paha kauhunäkemys.

Joku C5 aikoinaan puski perässä kiinni, ihan sama ajoiko 70-140, välimatka oli sama, ohituskaista kun alkoi, niin hidastin pysähdyksiin niin teki sekin, liki 10 sekuntia kesti ennenkuin äärimmäisen hitaasti valui sitten ohi, ei voi käsittää mikä järki tollakin oli ajella siinä parin metrin päässä takapuskurista  ???

Hittolainen menee ohi ihan rohkeasti kun merkillä näytetään että ohi vaan, jos kerta mun vauhti ei riitä, tartte alkaa persiissä roikkumaan  >:(

80 lätkän laittamisen jälkeen ovat paljon vähentyneet puskurissa roikkujat, vaikka talvirajoituksien myötä en ole edes osunut tielle, jossa saisi ajaa satkua, merkillistä, ajan ihan samoja nopeuksia kuin ennenkin, ohikaan ei tule kuin pari hassua, ennen talvikeliä ohi tunki porukkaa aika reilustikkin, mutta eipä nyt enää, onko noilla sitten niin surkeat renkaat, että 80 todellista on liian lujaa sulalla tiellä?

Mikä siinä muuten on, että Seinäjoen ohitustiellä popula vetää 60-70, vaikka on 80 rajoitus?

Oxalainen

Heh, parisen vkoa sitten vaimo ajeli melkein satasta 80km/h alueella maantiellä (ilta-aikaan, ei ollut pahemmin liikennettä) ja eikös takapuskuria raapinut bussi.
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Putkimies22

Lainaus käyttäjältä: IDDS - joulukuu 02, 2010, 07:34:56
Itse ajan säädöllä todellista 83-84 (kamerat eivät armahda paljon enempää). Näin talviaikaan hankaluutena ovat rekat, jotka hengittävät välillä niskaan.
Jos huomaan peilistä lähenevän yhdistelmän, niin joko teen lisärakoa pienellä kirillä, tai sitten vedän pysäkille hetkeksi.

Eilen Hangontiellä oli tällainne tilanne. Takasumarit ei mulla vaan kovin paljon hehkua lisää maadoitusviasta johtuen (työn alla on..). Lopulta Kirkkonummen suoralla pääsi ohi. Mutta näköpiirissäni se silto oli seuraavat 20km koska ohitettavia oli jatkuva jono.
Soitin sitten Kuljetusliike Honkaselle Turkuun vähän turvaväliterveisiä  :police:
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Jallu

Pitääpä munkin hieman vuodattaa.

Tuossa H:ki -T:ku konetiellä Stadiin päin menessä kehä III:n jälkeen on pitkähkö ylämäki,
jonka rekat on kiillottanut ruuhka-aikoina liukkaaksi. Sutivat, kun joutuvat pysähteleen. Nooh, aamun lumipyryssä pari hemmoa olivat hiukka törmäilleet ja seisoivat keskikaistan puolella hätävilkut päällä keskellä em. mäkeä. Odottelivat vissiin poliisia, kriisiapua tai jotain. Toisen auton takakulmassa näkyi pieni klommo. Porukat joutu jarrutteleen ja väisteleen aivan viimehetkellä, kun lumipyryn ja pöllyn takia ei niitä ajoissa voinut nähdä. Mahtoivat kerätä gigantisen ruuhkan tai pahimmassa tapauksessa ketjukolarin.

Siis oliko ihan pakko jäädä siihen aamuruuhkaan patsastelemaan ja odottelemaan. Olis voinu ajaa seuraavasta luiskasta ylös sopimaan ne vahingot, mutta kun äiti lienee opettanut, että AINA soita ja odota sitä poliisia, ....ttu.  >:(

Lexa

Muutaman kuukauden veivannut noita raskaampia vehkeitä, niin tässäpä pari toivetta:

Jos se iso vehjes ilmestyy siihen takapuskuriin, niin päästäkää ohi. Tuolla pohjosessa näin tekevätkin.

Antakaa tilaa etenkin risteyksissä. Joskus niillä joutuu jopa rikkomaan liikennesääntöjä (aikas useinkin).

Älkää ängetkö eteen, jotta rekan ei tarvi jarruttaa...menee aikaa ja energiaa taas pirusti kiihdyttämiseen.

Olkaa kohteliaita, niin nekin voivat olla...ainakin tyytyväisempiä.

Mäkisissä paikoissa antakaa niiden kerätä vauhtia, ettei istu mäkeen...alamäet rullataan vauhdilla...

Muistakaa, että ne ovat töissä, siis aivan oikeissä töissä juurikin kaikkia teitä varten. Jos joku näkee raskasta kalustoa liikenteessä turhaan pyörimässä, niin käsi ylös! Ja vielä: tiet ovat niiden työpaikka...kuinka moni kiusaa työpaikoilla toisia?

Minäkin rauhallinen mies, niin oon joutunut kiroamaan jonkun kerran henkilöautoilijoita... :'(

Edit: Autokouluissa pitäis olla pakollisena kaikille rekan kyydissä oloa päivä pari, niin uskoisin monen silmien aukeavan.
...Hilijaa ja matalalla...
Ex-C6 2007 2.7HDI

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Lexa - joulukuu 03, 2010, 13:46:37
Muistakaa, että ne ovat töissä, siis aivan oikeissä töissä juurikin kaikkia teitä varten. Jos joku näkee raskasta kalustoa liikenteessä turhaan pyörimässä, niin käsi ylös! Ja vielä: tiet ovat niiden työpaikka...kuinka moni kiusaa työpaikoilla toisia?

Tutkimuksien mukaan vallan tuhottoman moni kiusaa työpaikalla toisia, viidesosaa on kiusattu ja Suomessa kiusataan ihmisiä työpaikoilla tuplasti sen mitä muualla euroopassa.

Kyllä autokoulussa pitäisi olla sillä isolla autolla ajamista sen verran, että alkaa hoksaamaan niitä ongelmapaikkoja.

Liikenteessä nyt muutenkin toisien huomioonottaminen pitäisi jotenkin saada kantavaksi aatteeksi toiminnassa, ei niin, että hampaat irvessä rystyset valkeana ajetaan vain sitä omaa ajoaan, vaan pitäisi enemmänkin ajamisessa pohtia sitä kuinka voi toimia siten, että toisillakin olisi kivaa.

Hitaampi antaisi aina tilaa nopeammilleen ja nopeammat ei roiskuttaisi sulapaskoja silmille, sellainen rapsuta mun selkää, niin rapsutan sun selkää, en ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa.

Sekin kannattaa muistaa, että Suomessa on teillä jäätäkin, se vaunu ei oikene, jos ajaa jo valmiiksi rajoitinta vasten, jos rajoituksien mukaan ei ehdi, niin sitten urakanlaskija vaihtoon, liikenteessä menee se aikansa, eikä siitä pitäisi lähteä tinkimään, tiedän kyllä että käytännössä näin ei homma pelaa, siihen olisi saatava muutos, eikä se tapahdu ellei kuljettajat yhteisesti pistä hommaa kuriin.

Se Joensuun likellä sattunut kolarihan oli aika paha varoittava esimerkki, kuskin ainoa moka oli se, että 60 lätkän kohdalla ei nopeus ollut 60, henkilöauton kuljettaja mokasi pahemmin, mutta johtuen ison kuskin mokasta hän on lainopillisesti heikomassa asemassa kuin jos olisi muutoin, sen takiakin rahtarit tietty valistaa tuosta nopeudesta, kun se on todella paskamaista saada tuomiota vaikkei itse edes oikeastaan mokaa mitään.

Vaan onhan noita hitaampia sitten, jotka ajaa 60 kilsaa tunnissa 80 alueella, sitä en käsitä miksei moiset laske nopeampia ohi, mutta ei ne juuri koskaan niin tee, kyllä itse jos hitaammin ajelen vaikka kuorman takia, niin aina väistän sivuun, ei se mun matkaani juuri jatka ja siinä kumminkin omalla toiminnallani vähennän riskiohituksen pieleenmenemisen mahdollisuutta ja siten lisään liikenneturvallisuutta, sekä muiden tienkäyttäjien matkatekokin sujuu vähemmän stressaantuneena. Jos jokainen tahollaan moisia tekoja tekisi, niin kylläpä se tekisi ison vaikutuksen tuolla tienpäällä, hyvä mielikin kun tarttuu, aivan kuten paha mielikin.

Silloin tosin en kiirehdi tilan antamisessa, jos joku läähttää miljuunaa ihan konttiin kiinni, joskus sattui niin, että 'kytkin alkoi luistamaan', kun pahuksen jäisellä mutkaisella maaseututiellä tukkirekka tuli ihan puskuriin kiinni, vaikka ajoin renkaiden pidon äärirajoilla, harmillisesti kytkimen luistaminen kävi pari kilsaa pitkässä todella jyrkässä ja jäisessä nousussa, mulla oli pitoa lähteä siitä nousemaan, mutta rekkaan tuli sähkövika valoihin ja torveen. Olisin minä sen ohi laskenut heti kun tilaisuus olisi tullut, mutta kun piti ajaa metrin päässä puskurista, niin sitä saa mitä tilaa, tosin ei sitä pitäisi noin provosoitua, hyi mua.

Niin se varmaankin joutui etsimään hiekkaa jostain, kun sitä ennen oli vielä mutka ja alamäki, se tuskin sai sitä mitenkään nousemaan siitä laaksosta ja tiekin liian kapoinen rekan kääntämiseen, saattoi sillä tuntikin mennä, ennenkuin se pääsi jatkamaan kiirehtimistään, vähäisellä maltilla ja järjellä ei olisi montaa sekuntia aikaa menettänyt, mutta tuskinpa mokoma mitään oppi.

ealab

Edelliseen viestiin: Oikeudet tuollaisen asialliseen vaatimiseen menee, kun ajavat reiluja ylinopeuksia! "Rahvaalla" saattaa olla sen verran tiukka moraali/ laiha kukkaro, että noudattaa tarkemmin nopeusrajoituksia. Tässä ei auta edes nopeusrajoituksen pieni, rangaistusrajan alittava ylinopeus. Raskas liikenne saisi? painostaa joko suurempaan ylinopeuteen, tai väistelemään pitkin pientareita! Ja mihin väistelee 2-kaistaisella tiellä,  talvella, lumipenkkaanko, pysäkille vaan vauhdissa, kun hiljentää ei voisi...
Sille ei voine mitään, että aivokuolleita juntteja vaan on liikenteessä. Ne ovat vaaraksi kaikille. Homma pelaa oikeastaan vain siksi, että muut ottavat tavallaan vastatakseen heidän osansa turvallisuusvastuusta.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 03, 2010, 14:49:31
Sille ei voine mitään, että aivokuolleita juntteja vaan on liikenteessä. Ne ovat vaaraksi kaikille.

Jeps, ja näitä oikeassa olevia juntteja jääräpäitä löytyy ihan joka sarjasta, niin ammattilaisista kuin amatööreistäkin. Lajiin katsomatta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 03, 2010, 14:49:31
Edelliseen viestiin: Oikeudet tuollaisen asialliseen vaatimiseen menee, kun ajavat reiluja ylinopeuksia! "Rahvaalla" saattaa olla sen verran tiukka moraali/ laiha kukkaro, että noudattaa tarkemmin nopeusrajoituksia. Tässä ei auta edes nopeusrajoituksen pieni, rangaistusrajan alittava ylinopeus. Raskas liikenne saisi? painostaa joko suurempaan ylinopeuteen, tai väistelemään pitkin pientareita! Ja mihin väistelee 2-kaistaisella tiellä,  talvella, lumipenkkaanko, pysäkille vaan vauhdissa, kun hiljentää ei voisi...
Sille ei voine mitään, että aivokuolleita juntteja vaan on liikenteessä. Ne ovat vaaraksi kaikille. Homma pelaa oikeastaan vain siksi, että muut ottavat tavallaan vastatakseen heidän osansa turvallisuusvastuusta.

Kyllä minä pysäkille hiljennän, sehän voi olla vaikka luikas, mutta jos seuraa liikennettä aktiivisesti, niin aika hyvin sitä voi ennakoida tarpeen, ei se yhdistelmä hetkessä perään ilmesty.

Turvallisuuttahan on myös se, että tietää mitä takana tapahtuu, kovasti painotettiin peileihin katsomista autokoulussa, esimerkiksi sellainen rutiini, että aina ensin peiliin ennenkuin jarruun, tota harjoiteltiin kanssa paljon, eipä tule ylijyrätyksi, vaan pystyy valitsemaan vaihtoehdon B ratkaisuksi tilanteeseen.

Samaa mieltä siitä, että siellä on liikenteessä tosiaan aivokuolleita juntteja, niitä tulee varmasti aina olemaan, itse sitä voi yrittää olla niitä parempi, aivan sama miten älytöntä ylinopeutta ajavatkaan, menköön edellä, niin ei tule ainakaan niskaan  :laugh:

Jasu

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 03, 2010, 14:43:32

Tutkimuksien mukaan vallan tuhottoman moni kiusaa työpaikalla toisia, viidesosaa on kiusattu ja Suomessa kiusataan ihmisiä työpaikoilla tuplasti sen mitä muualla euroopassa.
Harva kuitenkaan menee omalla vapaa-ajallaan toisen työpaikalle toista kiusaamaan, muuten kuin mahdollisia rekkaa kuskaavia "kiusatessa"... (tähän haluamansa hymiö)

Mikähän siinä muuten on ettei ole vielä ittelle tullu taustapeiliin jatkuvasti häiritseviä rekkoja, tietysti joskus on, muttei ollenkaan tuossa laajuudessa kuin eräs/eräät antavat ymmärtää..? Kuitenkin tulee jonkun verran oltua näemmä tielläkin, menneen vuoden aikana kumpaankin ajopeliin on se 12tkm kertynyt, ja toinen niistä on Rättäri joka kuulemma aina pitää ohittaa ja on aina edessä varsinkin ylämäissä..!

Olisinkin vahvasti sitä mieltä, että jos kokee tällaisen jatkuvan ahdistelun kohteeksi joutuneen, niin olisiko kuitenkin osaltaa syytä tarkistaa omaakin liikennekäytöstään..? Muutenkin tuo jatkuva "tappajarekkojen" syyllistäminen ja niistä ainainen valittaminen tuntuu olevan melkeinpä elämän pääasia liikenteestä puhuttaessa...

Joo, on lisenssi myös isommaalle, ja on joskus tullut jopa ajettuakin sellaista. Ei tosin vaunun kanssa, mutta yhtä korkealta sieltä katsellaan...

Ei se liikenne suju jos vaan ollaan sitä mieltä että "mulla on oikeus mennä näin ja minähän menen eikä noin lähellä mua saa ajaa!!!" Joustavuutta puolin ja toisin, sillai ei satu, eikä hermot mene...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

olli__o

En autokoulusta muista että tulisi jotain erityisoikeuksia siitä että ajamisesta maksetaan palkkaa (riippumatta auton koosta).
Näin tosin varmaan päätteli Itellan kuorma-autokuski joka päätti pysähtyä kerrostalon porttikongin ajoväylän kohdalle (aamulla töihin lähtöaikaan ja ihan keskelle), osittain suojatien päälle, ja oli lähtenyt jakelemaan paketteja häkkikaupalla kahteen seuraavaan liiketaloon.
- täytyyhän ____päätä ymmärtää kun kerran on ammattilainen ammattiajossa :) eikä jakelukaan kestänyt kuin ihan hetken (puolituntia), kyllähän muiden hermon nyt täytyy kestää, töissähän tässä kuski oli (ja ne muut ei päässyt edes lähtemään töihin).

Keskimäärin ammattilaiset ovat parempia/mukavampia/kohteliaampiakin kuskeja, mutta kyllä joukkoon mahtuu ihan uskomattomia tapauksiakin. Lisäksi vaikkapa esimerkiksi isojen autojen (bussien) perässäroikkumiset ja täysin kahjot ohitukset herättää huomiota ja jää varmasti myös paremmin mieleen kuin joku "normaali" liikenteen tohelo.
Esimerkiksi minä muistan vieläkin hyvin kaksi täyskahjoa bussikuskia nähneeni liikenteessä ~20 v aikana (eikun kolmas meinasi teilata suojatiellisen väkeä), tavallisia kahjoja on paljon enemmän, mutta niistä ei jää mieleen kuin ihan viimeiset. Koheltavia rekkoja en nyt muista suoraan yhtään, mutta kuorma-autoja taas paljonkin, ei tosin niitäkään roikkumassa itsellä perässä.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Jasu - joulukuu 03, 2010, 18:53:03
Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 03, 2010, 14:43:32

Harva kuitenkaan menee omalla vapaa-ajallaan toisen työpaikalle toista kiusaamaan, muuten kuin mahdollisia rekkaa kuskaavia "kiusatessa"... (tähän haluamansa hymiö)
Harva menee toisen työpaikalle tappamaankaan itseään, muuta kuin rekan eteen...(tämä ei tarvinne hymiöitä)
Citroën 2CV AZ Berline -56