Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Jasu - joulukuu 03, 2010, 18:53:03
Lainaa
Tutkimuksien mukaan vallan tuhottoman moni kiusaa työpaikalla toisia, viidesosaa on kiusattu ja Suomessa kiusataan ihmisiä työpaikoilla tuplasti sen mitä muualla euroopassa.
Harva kuitenkaan menee omalla vapaa-ajallaan toisen työpaikalle toista kiusaamaan, muuten kuin mahdollisia rekkaa kuskaavia "kiusatessa"... (tähän haluamansa hymiö)

Mikähän siinä muuten on ettei ole vielä ittelle tullu taustapeiliin jatkuvasti häiritseviä rekkoja, tietysti joskus on, muttei ollenkaan tuossa laajuudessa kuin eräs/eräät antavat ymmärtää..? Kuitenkin tulee jonkun verran oltua näemmä tielläkin, menneen vuoden aikana kumpaankin ajopeliin on se 12tkm kertynyt, ja toinen niistä on Rättäri joka kuulemma aina pitää ohittaa ja on aina edessä varsinkin ylämäissä..!

Olisinkin vahvasti sitä mieltä, että jos kokee tällaisen jatkuvan ahdistelun kohteeksi joutuneen, niin olisiko kuitenkin osaltaa syytä tarkistaa omaakin liikennekäytöstään..? Muutenkin tuo jatkuva "tappajarekkojen" syyllistäminen ja niistä ainainen valittaminen tuntuu olevan melkeinpä elämän pääasia liikenteestä puhuttaessa...

Joo, on lisenssi myös isommaalle, ja on joskus tullut jopa ajettuakin sellaista. Ei tosin vaunun kanssa, mutta yhtä korkealta sieltä katsellaan...

Ei se liikenne suju jos vaan ollaan sitä mieltä että "mulla on oikeus mennä näin ja minähän menen eikä noin lähellä mua saa ajaa!!!" Joustavuutta puolin ja toisin, sillai ei satu, eikä hermot mene...

Joustavuutta tarvitaan, mutta ihan matemaattisesti laskien, jos jotain loikkaa tielle ja isketään jarrut pohjaan, niin minkä verran pisemmän matkan se iso ottaa pysähtyäkseen? Voisiko sitten tuo huoli takana alle 10m päässä olevasta isosta autosta jotenkin kulminoitua siihen, että todennäköisyys on aika suuri siihen, että käy huonosti jos tarttee se äkkipysäys tehdä, siinä ei korkealta katsominen auta, ei se sen nopeammin pysähdy vaikka kuinka korkealta katsoo, havaita voi vähän aiemmin, mutta jarruviive syö jo kivasti metrejä.

Sekin on sitten, että jos edellämenijä kohteliaasti tahtoo antaa tilaa ja väistää sinne pysäkille, niin siinä puskurissa kiinni ajaen ison auton saa himmailla aika hitaaseen nopeuteen, jättäisi reilusti väliä, niin ei tartteisi.

Jos haluaa välttyä enemmältä paskalta kun jotain sattuu (munkin kilometreillä todennäköisempää on, että joskus sattuu jotain kuin, että ei sattuisi mitään), niin on viisainta suurinpiirtein määräyksien mukaan ajella, jos pitää ajella rajoitinta vasten, niin saa toki niin tehdä, mutta ei se ohitusta helpota yhtään, jos tunkee siihen puskuriin kiinni, täysin tarpeettomia riskejä.

Alle rajoitusnopeuksien ei tule kyllä ajeltua, mutta ei suuremmin ylikään juuri tuon oikeusvastuun takia, yleisimmin liimautuu yhdistelmät puskuriin 60 alueilla, mikä siinä on niin vaikeaa ajaa sitä 60 se kilsa tai kaksi mitä sitä on lätkäisty keskelle korpea? No, ainakin se yksi Joensuun sankari miettii kannattiko parin sekunnin säästön takia ottaa omia erivapauksia, paskaa siitä tulee niskaan jos jotain sattuu, sellainen on tämän maan oikeusjärjestelmä.

Mulla on sellainen periaate liikenteessä, että näkyvällä alueella mihinkään suuntaan ei ole kulkinetta mitä en huomaisi ja tietäisi jatkuvasti missä kohtaa se menee, tiedän paljon kuskeja jotka seuraavat vain edellämenevän puskuria, siksi kai sitä sitten tulee väärä kuva, jos kertoo siitä mitä näkee, kun tulee nähtyä aika paljon, niin edestä kuin takaa.

Järkeä, malttia ja joustoa tuonne tarvittaisiin.

Pirkanmaalla varsinkin jos ajat 80-82 nopeutta, niin jonoa tulee ja äkkiä perään, kyllä sitä saa usein laskea ohi, kun ohituspaikkoja ei paljoa ole liikenteen suuresta määrästä johtuen, siellä tuntuu myös olevan tapana ihan perässä roikkuminen, jostain kumman syystä, itse epäilen vahvasti, että dynaamiset turhankiireiset eivät käytä järkeä eivätkä logiikkaa vaan ajavat täysin tuntemuksiinsa pohjautuen.

Nopeudetkin seuraan GPS ruudulta, mutta ainoastaan ajamalla sakkorajalla tai vähän ylikin tuolla pysyy muun liikenteen matkassa, mikä olisi toki optimaalinen sujuvuutta ajatellen, mutta kun jos joku urvelo vetäisee mun keulaan ja olen ajanut reilumpaa nopeutta mitä saa, niin siitä napsuu automaatilla syytteitä tässä maassa, niin kauan kunnes tohon tulee jotain muutosta, on itselle parempi ajella sitä noin suurinta sallittua, vaikka mieluummin ajelisinkin 10% yli, se ei kuitenkaan olisi loogista tai järkevää, kun maa on sellainen kuin on.

Häiritsevyys tietenkin on taas varsin kyseenalainen termi, se jos havaitsee ja jakaa havaintojaa tuskin automaattisesti tarkoittaa häiritsevää, se voi olla järjetöntä toimintaa, turhaa riskeeraamista jne. mistä on suotavaa keskustella, eikä vaan tuppisuuna koheltaa vääriin käsityksiin nojaten 30 vuotta autonratissa ja kun jotain sitten sattuu niin itkeä, kun napsuu syytettä ja tuomiota.

Quotea korjattu //KariM

edit: Kiitokset KariM, mulla taas nakkisormet  :-[

ensokorlomi

Olin ja ehkä olen vieläkin hieman ylinpopeuden nollatoleranssia vastaan, mutta kun tuolla liikenteessä pyörii viikoittain n. 1000km, niin alkaa sitä jossain vaiheessa kaipaamaankin. Itse ajan aina tietoisesti suurinta sallittua mutta tien tukkona tuntuu citikka olevan missä liikkuukin. Jos siinä alkaa tietä antamaan, niin työlääksi käy matkustaminen sillä tavallakin. No oli tuo "tukko" ehkä hieman liioitellen sanottu, mutta kyllä niitä ylinopeutta ajavia löytyy joka päivä. Ja jos ne ei pääse ohi, niin puskurissa roikkuvat.

Moottoritiellä, kun yrittää turvaväliä pitää, niin nämä kiireisempien on aina pakko käydä siinä välissä suttaamassa toisen tuulilasin, vaikka otsallaankin näkee, että ajan samaa vauhtia edellisen kanssa.
Ja talvella sitten kun tulee rekka hitaampana eteen ja lähden ohittamaan sitä. Täydellisessä maailmassa rekan ohitus kävisi kuin ajaisi parkissa olevan rekan ohi pokupyörällä. Sehän on ohitettu hetkessä. Mutta jos yrittää ohittaa vakkarilla ilman nopeuden nostoa, niin kyllä se on lähempänä reipasta marssivauhtia kuin pyörällä ajoa. Tässä vaiheessa perään ilmestyy joku, jolla on pitkissä valoissa jokin sähkövika.. tai ainakin se ajaa hyvin, hyvin lähellä.

Tällä viikolla oli kaksi oikein pirullista roikkujaa. Ajoivat niin lähellä, että annoin oikein tilaa. Ensimmäinen autoilija oli liikkeellä Skoda Octavialla ja se kehno kääntyi muutaman sadan metrin jälkeen pihaan.. argh. Toinen taulapää oli liikkeellä ILLO nimisellä paikkakunnalla ja ajoi kohti Punkalaidunta jollain pikku Chevroletilla. Päästin sen ohi ja kyljessä oli punainen teksti: Veripalvelu. Olikohan sillä verta mukana jos vaikka sattuu jotain..No myöhemmin edestään löytäneestä pakusta se ei enää ohi päässytkään, joten saavuimme Punk_laitumelle yhdessä. Olisi pitänyt ilmoittaa HQ:n mokomasta kaahijasta.

ealab

Lause alkoi: Olisinkin vahvasti sitä mieltä.....! Mitä tämä itse asiassa tarkoittaa. Tästä on ennenkin ollut juttua ja myös perusteltu syyt. Mitä esim. Itse voisin tehdä? Pysyä nöyrästi isosten kintuista pois; liikkua vain silloin, kun raskasta liikennettä ei ole, ajaa sen verran ylinopeutta, että ainakaan rajoittimia käyttävät eivät saisi kiinni, mitä vielä. Mikä keinoksi välttää näitä tapahtumia. Anna esimerkkejä, ne auttanevat muitakin.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 03, 2010, 22:43:03
Lause alkoi: Olisinkin vahvasti sitä mieltä.....! Mitä tämä itse asiassa tarkoittaa. Tästä on ennenkin ollut juttua ja myös perusteltu syyt. Mitä esim. Itse voisin tehdä? Pysyä nöyrästi isosten kintuista pois; liikkua vain silloin, kun raskasta liikennettä ei ole, ajaa sen verran ylinopeutta, että ainakaan rajoittimia käyttävät eivät saisi kiinni, mitä vielä. Mikä keinoksi välttää näitä tapahtumia. Anna esimerkkejä, ne auttanevat muitakin.
Tätä itse asiassa odotinkin.

Takerrutko asiaan vai oikeinkirjoitukseen..? Ilmeisesti jälkimmäiseen...

Jos et halua että niitä perääntuppautuvia isoja autoja tulee, niin katsele sitä peiliä useammin ja anna tilaa jo silloin kun havaitset tällaisen reilummankokoisen auton peilissäsi. Näin sitä riskiä ei synny että tämä tulisi metrin päähän kiinni... Kummallisena kun pidän sitä että tällaista tapahtuu vain "harvoille ja valituille"...

Se on totta että mikäli tuollainen iso 60 tonninen on aivan puskurissa kiinni, niin siitä ei ihan helposti edestä pois väistetä. Siinä on silloin vaihtoehtoina kiihdyttää pois alta, ajaa edelleen piittaamatta mitä takana tapahtuu (ei kovin suositeltavaa), tai sitten katsella ajoissa taaksepäin jottei tätä pääse tapahtumaan. Isoja autoja on aina liikkeellä, omia liikkumisiaan ei pysty siten ajoittamaan että voisi olla "rekkavapaaseen aikaan" liikkeellä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Jasu - joulukuu 03, 2010, 22:57:19

Tätä itse asiassa odotinkin.

Takerrutko asiaan vai oikeinkirjoitukseen..? Ilmeisesti jälkimmäiseen...

Jos et halua että niitä perääntuppautuvia isoja autoja tulee, niin katsele sitä peiliä useammin ja anna tilaa jo silloin kun havaitset tällaisen reilummankokoisen auton peilissäsi. Näin sitä riskiä ei synny että tämä tulisi metrin päähän kiinni... Kummallisena kun pidän sitä että tällaista tapahtuu vain "harvoille ja valituille"...

Se on totta että mikäli tuollainen iso 60 tonninen on aivan puskurissa kiinni, niin siitä ei ihan helposti edestä pois väistetä. Siinä on silloin vaihtoehtoina kiihdyttää pois alta, ajaa edelleen piittaamatta mitä takana tapahtuu (ei kovin suositeltavaa), tai sitten katsella ajoissa taaksepäin jottei tätä pääse tapahtumaan. Isoja autoja on aina liikkeellä, omia liikkumisiaan ei pysty siten ajoittamaan että voisi olla "rekkavapaaseen aikaan" liikkeellä...

Ehkä se on niinkin, että iso osa ei edes huomaa sitä perässä roikkuvaa yhdistelmää, välillä tuntuu siltä, kun vastaan tulee parin kilsan jonoja ja veturina pikkuauto.

Aika harvinaista kyllä on, että mun perään tulee isompi auto. Viimeksi sitä tapahtui, kun oli reilummin kattokuormaa, eikä kuorman takia voinut ajaa kuin 50km/h, liinat piti sellaisen paukutuksen kovemmassa vauhdissa, ettei sitäkään kyllä korvat olisi kestäneet, mutta merkillistä kyllä mun perässä ei koskaan ollut kolmea autoa enempää ja yksikään ei minuuttia, eikä tarvinnut kovin paljoa edes stoppailla, aika hyvin oli noita pientareita, kumma vaan jos ei ohi pääse vaan pitää puskurissa alkaa roikkumaan, näitäkin näkyi, useammankin kerran jatkoin samalla linjalla ajamista ja kun auton alla sattui olemaan leveän kohdan jälkeen pysäkki niin pysäytin vaan autoni siihen, sitten madeltiin ohi, aika pitkästi takanatulijan päässä se syy on, että se ei ole edellä.

Sen verran kuitenkin erilaisilla vehkeillä harjoitellut ajamista, että aika helppoa mulle on ajaa ihan penkan vieressä aurausviittoja hipoen, himmaus ja ohitusmerkkikin järjestyy, jos vastaantulevaa liikennettä paljon niin aina annan tietä himmaamalla pysäkille, ei se kovin vaikeaa ole, eikä se nyt mahdottomasti aikaakaan vie. Yli 300km matkalla läpi Pirkanmaan Hämeeseen noita stoppeja tuli aika paljon, kun oli vielä kesärajoitukset ja ajelin vain 80, mutta mikä kiinnitti huomiotani oli, että mut saavutettiin erittäin hitaasti ja se joka saavutti kiskoi perässään jopa kilometrin jonoa, merkillistä mielestäni.
No taisi se olla, että kesimäärin alle 10km ajoa ja puikkaus sivuun, mutta helppoahan se on kun konevoima vie, eikä ajo ollut likikään niin rasittavaa kuin jos olisin ajanut vaan omaa ajoani ja katsonut kun vedetään riskillä ohi, sitten väistellä pientareelle, kun on kolmea autoa rinnan, no kyllä niitäkin tapahtui muutama, kun heikkopäisillä ei ollut aikaa puolta minuuttia olla takana, yksi tälläinen kääntyi alle kilsan päästä huoltsikan pihaan, en oikein ole vieläkään oivaltanut moisen toiminnan järkevyyttä.

Kun mua ohitetaan niin yleensä himmaan, helpottaa kummasti ohitusta ja paskakelissä se eteen pujahtava dynaaminen ohjus ei pasko tuulilasia.

Motarilla sitten aika paljon noita isompia tuli takaa ohi, kun ajelin sitä 80 todellista, noille näytin motarillakin vilkulla merkkiä että olen huomannut ja jeesaan ohituksessa, himmasin sitten vauhtia sopivasti, niin pääsivät sujuvammin ohi, ei sekään ollut vaikeaa, siinäkin on kumminkin äkkiä ruuhkaiseen aikaan jono yhdistelmän perässä jos motarilla alkaa 8km/h nopeuserolla ohitusta tekemään, kun muut vetää 120, pikkainen himmaus 70-60 välille nopeuttaa aika paljon sitä ohitusta, toki pitää huomioida takana tuleva liikenne.

Ilman lätkää meinasi muuten motarilla tulla konttiin aika moni, lätkän kanssa vähemmän, jotenkin ei sitä liikennettä osa seuraa ihan sillä tasolla mihin olisi avuja, hirveän harva sitten katsoi peiliin, kun puikkasi vasemmalle kaistalle, oli aika karmean näköistä touhua, lätkän kun laitoin niin enää ei sitä ongelmaa ollut, vaan ajoissa ottivat vasemman kaistan, aivan yhtä hyvin sen ilman lätkääkin olisi voinut ottaa, se olisi edellyttänyt vain aktiivista muiden nopeuksien arvioimista ja oman toiminnan suunnittelua ennen toimintaa, ei sen kummempaa.

Mutta se tietenkin tulisi pitää mielessä työkseen ajavienkin, että ei se työajo tarkoita oikeutta ajaa yli rajoituksen salliman, vielä vähemmän se tuo oikeutta vaatia muita väistymään tieltä jos eivät aja sitä ammattikuskin käyttämää nopeutta, se pieni asennemuutos tekee yllättävän paljon tilaa ohittaa parhaassa tapauksessa, vaikka sitä ajelisikin rajoitinta vasten, kuten pari surullisenkuuluisaa tapausta.

edit: Aijjuu, mulla on usein ollut ajot sellaiseen aikaan, ettei siellä kyllä ole muita ollut liikenteessä, perjantaina illasta lähtee ja lauantaina on aamupäivästä perillä, niin on tilaa ajella, kumma kyllä silloin ei puskuriinkaan kukaan tule roikkumaan, vain sivistyneet kuskit ajaa öisin ???

Aakku

Noin se henkilöauton kuljettajan kannalta on valitettavasti.
Lähden kuitenkin siitä ajatuksesta, että on täysin väärin syyllistää pienen auton kuljettajaa siitä, että kuorma-auto roikkuu maantienopeudessa 5 m päässä takana. Vielä vaarallisempaa se on, jos edellä ajava ajaa vaikka varovaisesti 60km/h 80 alueella. Sellaisella raskaan kaluston kuljettajalla ei ole minkäänlaista ammattitaitoa, vaikka olisi ajanut kymmeniä vuosia.
Itse en aja ikimaailmassa henkilöauton perseessä, vaikka se kulkisi hitaastikin. En isolla, enkä pienellä autolla. Jokainen voi miettiä mitä tapahtuu, jos henkilöauton eteen tämänkin päivän kelillä olisi tullut yllättävä este. Matkanopeudesta pieni auto olisi pysähtynyt 50-70m matkalla. Minun täysperävaunullinen ehkä 150-300m matkalla. Olisi takuulla ylittänyt uutiskynnyksen.
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 03, 2010, 23:26:09
Noin se henkilöauton kuljettajan kannalta on valitettavasti.
Lähden kuitenkin siitä ajatuksesta, että on täysin väärin syyllistää pienen auton kuljettajaa siitä, että kuorma-auto roikkuu maantienopeudessa 5 m päässä takana. Vielä vaarallisempaa se on, jos edellä ajava ajaa vaikka varovaisesti 60km/h 80 alueella. Sellaisella raskaan kaluston kuljettajalla ei ole minkäänlaista ammattitaitoa, vaikka olisi ajanut kymmeniä vuosia.
Itse en aja ikimaailmassa henkilöauton perseessä, vaikka se kulkisi hitaastikin. En isolla, enkä pienellä autolla. Jokainen voi miettiä mitä tapahtuu, jos henkilöauton eteen tämänkin päivän kelillä olisi tullut yllättävä este. Matkanopeudesta pieni auto olisi pysähtynyt 50-70m matkalla. Minun täysperävaunullinen ehkä 150-300m matkalla. Olisi takuulla ylittänyt uutiskynnyksen.

Näinhän se menee, ohi kumminkin pääsee aika samoin oli siinä turvaväliä tai ei, turvavälin kanssa ehkäpä jopa helpommin, kun voi kerätä vähän vauhtia ennakkoon, joten miksi ajaa perässä kiinni?

Vilauttaa valoja tai käväisee lähellä, tollahan sitä voisi ilmaista halunsa ohi, henkilöautokuski sellaisen havaittuaan nyt viimeistään voisi väistää vähän sivuun, ei se paljoa vaatisi ja kaikilla olisi taas asteen kivempaa, näin minä ainakin näkisin liikenteen.

KariM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 03, 2010, 23:17:08
heikkopäisillä ei ollut aikaa puolta minuuttia olla takana, yksi tälläinen kääntyi alle kilsan päästä huoltsikan pihaan, en oikein ole vieläkään oivaltanut moisen toiminnan järkevyyttä.

Muutaman kerran on sattunut itselleni, että olen liikkeellä oudolla seudulla, ja olisi tarve esim. käydä seuraavalla huoltoasemalla, mutta ei tiedä onko se kilometrin vai kolmenkymmenen kilometrin päässä. Siihen sitten ilmaantuu eteen joku hitaampi, ja sopivan paikan tullen kun huitaisee siitä ohitse, niin kylläpä nolottaa kääntyä pois heti seuraavan mutkan takana.

Tai sama juttu nopeusrajoituksen muuttuessa heti ohituksen jälkeen satasesta kahdeksaankymppiin. Se äskeinen rajoitintavastenköröttelijä onkin yhtäkkiä takapuskurissa mieltään osoittamassa.

Sori!

jtbo

Lainaus käyttäjältä: KariM - joulukuu 04, 2010, 09:58:54
Muutaman kerran on sattunut itselleni, että olen liikkeellä oudolla seudulla, ja olisi tarve esim. käydä seuraavalla huoltoasemalla, mutta ei tiedä onko se kilometrin vai kolmenkymmenen kilometrin päässä. Siihen sitten ilmaantuu eteen joku hitaampi, ja sopivan paikan tullen kun huitaisee siitä ohitse, niin kylläpä nolottaa kääntyä pois heti seuraavan mutkan takana.

Tai sama juttu nopeusrajoituksen muuttuessa heti ohituksen jälkeen satasesta kahdeksaankymppiin. Se äskeinen rajoitintavastenköröttelijä onkin yhtäkkiä takapuskurissa mieltään osoittamassa.

Sori!

Vaan harvemmin taidat kuitenkaan ilmestyä puskuriin Toyotan tila-autolla kuin F1 kisassa konsanaan ja syöksyä ohitukseen, niin että vastaantulijan kanssa väistetään pientareelle, kuten yksi dynaaminen Pirkanmaalainen kuski näki tarpeelliseksi, toki perhe kyydissä ja lomareissun kamat ikkunoista tursuten ;D

Noissakin ohituksissa vaikuttaa paljon kuinka sen ohituksen tekee, on sellaisia ohittajia, että kortin ottaisin pois, jos olisi mahdollisuus.

Mulle kävi kerran niin, että satkun ohituskaista kohdalla ohdistin rekan, no sitten liikennevirta ei antanutkaan myöten tehdä ohituksia, autoja oli tosi paljon tienpäällä ja kaikki tuntuivat matelevan, tämä rekka sitten oli jotain 10m päässä takapuskurissa ellei lähempänäkin, yksi hätäisempi tuota rekkaa ohittanut C5 farkku sitten ei tietenkään nähnyt tilannetta ennen kuin myöhään, siinä aika liki tuli vastaantulija jo, ei sekään pitkästi ajanut kun kääntyi huoltsikalle, mitään hyötyä ei moisessa letkassa ohittelulla voinut saavuttaa tietenkään, en minäkään paljoa sillä ohituksella ohituskaistalla sitten saavuttanut, mutta satkun alueella kun ohituskaista on, niin miksipä sitä ei käyttäisi, eipä ole ainakaan riskejä moisessa ohituksessa.

No alkoi tietyöalue ja 50 rajoitus, rekka ajaa sitten ohi, vaikka ajoin 55km/h, no ei se enää sitten roikkunut vaarallisen lähellä takapuskurissa, mutta mitähän tuo aikoi tehdä sillä säästetyllä ajalla? Tietyön jälkeen sitten olikin vapaata baanaa ja olisi voinut ajaa satkua, mutta kun käännyin aika liki sen työmään jälkeen, niin tyydyin ajelemaan samaisen rekan perässä.

Kerran sitten oli sellainenkin yhdistelmä, joka varsin pienellä maaseututiellä ilmestyi takapuskuriin kiinni 60 alueella, 500m ennen 60 alueen päättymistä se puhaltaa ohi, tuossa oli vielä tajaama-aluettakin, no sitten alkoi oikein kiva syherömutkainen osuus, ei se yli sitä 60 nopeutta siellä päässyt millään, oikoi pimeissä mutkissa kokonaan vastaantulijan kaistalle jne, puiden lehdet peittivät täysin näkyvyyden ja oli siinä yksi vaaratilannekkin, paljon tuokin säästi taas aikaa, kun 80 alueella tuolloin ajelin kuitenkin saman kuin sekin, ainut, että mutkissa ei tarvinnut hidastella. Rykäisin sitten ohi, kun päästiin isommalle tielle ja satkun rajoitus alkoi, sillä tuli sähkövika valoihin jostain kumman syystä  ???

Kyllä siellä välillä on noita kesähessuja joita ilman maailma olisi parempi paikka, mutta aivan kuten henkilöbiilienkin osalta, myös noissa suurin harmaa massa ei aiheuta mitään muistikuvia, vain nuo poikkeavat tapaukset jää mieleen.

Putkimies22

... tai sitten katsella ajoissa taaksepäin jottei tätä pääse tapahtumaan. Isoja autoja on aina liikkeellä, omia liikkumisiaan ei pysty siten ajoittamaan että voisi olla "rekkavapaaseen aikaan" liikkeellä...

Miten tuo ajoissa taaksepäin katsominen auttaa tilanteeseen? Ei liikenteeseen sovi sellainen tapa että ylinopeutta ajavia tulisi väistä bussipysäkille
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 - joulukuu 04, 2010, 14:12:42

... tai sitten katsella ajoissa taaksepäin jottei tätä pääse tapahtumaan. Isoja autoja on aina liikkeellä, omia liikkumisiaan ei pysty siten ajoittamaan että voisi olla "rekkavapaaseen aikaan" liikkeellä...

Miten tuo ajoissa taaksepäin katsominen auttaa tilanteeseen? Ei liikenteeseen sovi sellainen tapa että ylinopeutta ajavia tulisi väistä bussipysäkille
Jos siis muutenkin on tapana väistää rekan edestä pois, kuten tässä ketjussa on tullut esille..? Eikö silloin voisi katsella hieman enemmän sitä peiliä ja poistua jo "ajoissa" edestä niin ei tulisi sitten sitä kauhutilannetta siitä että se rekka onkin ihan persiessä kiinni..?

Miksi nopeammin menevälle ei tilaa saisi antaa, sillai järkevästi..? En tietenkään tässä tarkoita että joka helekutin auton tullessa taakse pitäis aina poistua sivuun, mutta kun kerran on kokenut häiritseväksi/itseään vaarantavaksi tuollaisen, niin miksi sitten ei voisi pyrkiä välttämään sitä?

Ainahan sitä tietenkin voi lopettaa omalla autolla liikkumisen ja turvautua julkisiin, jos ei ihan mahdottomia kilometrimääriä vuoteen tule, niin yllättävän paljon sitä "perse kestää" ajella vuotuisilla auton ottamilla kuluilla vaikka taksilla... :)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Xari

Kumma kun noita perässä roikkuvia rekkoja ei juuri omalle kohdalle ole osunut vaikka toista vuotta on tuota työmatkaa ajettu talvirajoituksilla pilkulleen kahdeksaakymppiä, muita roikkujia sitten aina joskus tulee mutta kohteliaana autoilijana hiljennän ohittamisen helpottamiseksi >:D

Kaheleita pakukuskeja sitten tapaa huomattavasti useammin mut kyllähän sitä voi kaikkea pientä koiruutta keksiä jos nyt ihan öykkäröimään aletaan :-*

.:WildFinn:.

Peileihin tulisi vilkaista joka 3-4 sekunti, niin ei tule takaa yllätyksiä, esim. ohittavia ajoneuvoja, hälytysajoneuvoja tms.
Nopeusrajoitukset koskevat kaikkia tiellä liikkujia, myös raskasta liikennettä. Ei ole taloudellisestikkaan järkevää ajaa rajoittimessa kiinni.
Jos ajat alinopeutta, niin anna tietä nopeammille.
Mulla on usein pitkiä huikosia ajettavana koko perhe kyydissä(3 lasta) ja kyllä enemmän hulluja on henkilöautojen ratissa, ja joskus voi vain ihmetellä ammattiautoilijoiden toilauksia...
Itsekkin teen kyllä virheitä ja joskus tuli hurjasteltuakin. Lasten kanssa matkustamiseen menee muutenkin aikaa, niin ei paljon vaikuta hurjastella, taukopaikalla se saavutettu etu menetetään kuitenkin =)
>>C4GP HDi 136 Exclusive Vision BMP6 2008 210tkm<<

ealab

Eräs visio: Tästähän tulisi mukava "maan tapa", kun muu liikenne jo varhain lakoisi pitkin penkkoja, pysäkkejä, raskaan liikenteen/ muiden öykkärikuskien lähestyessä. Kuten taas tänäänkin motarilla, näitä tuli, kuin köyhän talon porsaita.  Epävirallinen etuajo-oikeusko. Olisi aikamoista sirkusta. Asiallisesti ottaen hommaan pitäisi löytyä fiksummat lääkkeet. Mikä ne jakelisi, liikenneturhako, Liikkuvatkin menee vain taakse tässä asiassa.
Ps. Pysytään vaan asiassa, ei sitä aina viitsi tuulimyllyjä....kielioppia.... :).
Nyt, kun pyryttelee taas mukavasti, on hyvä havaita, että turhia etusumareita näkyi harvemmassa autossa palavan, kuin mitä näkyy hyvän sään aikana. Sen sijaan nyt hyvin tarpeellisia takasumareita näkyi vain kaksi, eikä yhdelläkään ylinopeutta ajavalla ohittajalla. Vain lumipöllystä saattoi jotain päätellä. Eikö tämäkin kerro jotain kuskien aivotoiminnoista. Takasumarit kyllä näkyvät, jos palavat.
Olisiko niin, että jos rekkoja ei ilmaannu takapuskuriin, niin niitä ei sitten sillä tiellä liiku. :)

vibes

Emännällä meni tänään käpy pyllyyn, kun hain sen töistä. Melkoisen tuppurainen keli kun on, paljon autoja ja tiekarhuja sun muita väisteltävänä niin en sit tarpeeksi keskittynyt kuuntelemaan sen selitystä duunipäivän tapahtumista.

Välillä tuntuu että sais mokoma ajaa kortin ihan vaan siks että osais samaistua kuskin asemaan.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Aakku

Lainaus käyttäjältä: vibes - joulukuu 04, 2010, 16:43:08
Emännällä meni tänään käpy pyllyyn, kun hain sen töistä. Melkoisen tuppurainen keli kun on, paljon autoja ja tiekarhuja sun muita väisteltävänä niin en sit tarpeeksi keskittynyt kuuntelemaan sen selitystä duunipäivän tapahtumista.

Välillä tuntuu että sais mokoma ajaa kortin ihan vaan siks että osais samaistua kuskin asemaan.
Höh...Kukas teillä sitten viikonloppuisin ja pikkujoulun aikaan ajaa?

vibes

Sen kerran kun itse en aio ajokuntoinen olla, taksi ajaa. Tätä tapahtuu siis max kaks kertaa vuodessa :)

Onpahan Sitikka kokonaan mun!
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 04, 2010, 15:08:00
Kumma kun noita perässä roikkuvia rekkoja ei juuri omalle kohdalle ole osunut vaikka toista vuotta on tuota työmatkaa ajettu talvirajoituksilla pilkulleen kahdeksaakymppiä, muita roikkujia sitten aina joskus tulee mutta kohteliaana autoilijana hiljennän ohittamisen helpottamiseksi >:D

Kaheleita pakukuskeja sitten tapaa huomattavasti useammin mut kyllähän sitä voi kaikkea pientä koiruutta keksiä jos nyt ihan öykkäröimään aletaan :-*

Eipä niitä kovin usein tulekkaan kohdalle ja toisilla alueilla on selkeästi enemmän 'osumia' kuin toisilla.

Tossa tilan antamisessakin on maalaisjäjren käyttö sallittua, jos ajelee muuta liikennevirtaa hitaammin ja jonoa tulee perään, niin kyllä silloin on aika oma napa kuski, viis siitä mitä vauhtia muut ajaa, niiden asiahan se nopeuden valinta on, menkööt valitsemallaan tiellä vaikka raastupaan sitten jos niin tykkäävät, mutta eihän sekään nyt oikein ole laitaa, että tyhjällä tielläkin poukkoilee tien sivuun.

Hommassa pitää olla pelisilmää, kuten kaikessa toiminnassa, ilman sitä voi olla aika haastavaa pelata yhteen muiden tiellä kulkijoiden kanssa.

Jos ajan Pirkanmaalle esim. Multia-Tampere välin pienempää reittiä, niin kyllä helposti saan kerättyä jonoa ajamalla pilkulleen rajoitusten mukaan, jos taas ajan pienemmillä maaseututeillä, niin yleensä joudun tekemään ohituksia ja aniharvoin tulee ketään perään. Ähtäri-Seinäjoki välillä harvemmin kukaan ohittaa, mutta harvemmin tarvitsee ohittaakkaan, kun ajelen pilkulleen rajoituksen mukaan, niin paitsi Tuurin kohdalla liikenne aina seisoo, kylän läpi rajoitus on 50, mutta porukka vetää 20-30 nopeudella ja kaikilla haavit auki  ???

Kaikki tietty kulminoituu siihen, että enemmistö ei käytä järkeä ja logiikkaa päätöksiensä tekemisessä, vaan tuntemuksiaan, jolloin ne päätökset eivät ole kovinkaan yhteensopivia eikä todellakaan usein järkeviä.

Jos takana on liikennettä, niin taidan katsoa melkein joka kolmas sekunti peileihin, tai ehkä joka toinen, kuitenkin katse on jatkuvassa liikkeessä.

Taitolaji kai se tuokin on loppupelissä, ei sujuvaa liikennettä saada aikaan jos ei harjoitella sitä, vielä vähemmän jos ajetaan vain omien mieltymyksien mukaan viis muista, mikä oikeus juuri itsellä siihen olisi, miksei jollain muulla olisi sitten tismalleen sama oikeus, ajaa heidän mieltymyksiensä mukaan? No siitähän tulee sitten nykyinen täysin joustamaton ja tökkivä liikenne, jossa tapahtuu paljon turhia onnettomuuksia vain siksi kun minä ja mun napa on se ainoa mitä halutaan nähdä.

Xari

Lainaus käyttäjältä: ealab - joulukuu 04, 2010, 15:25:32
Olisiko niin, että jos rekkoja ei ilmaannu takapuskuriin, niin niitä ei sitten sillä tiellä liiku. :)

Jaa ei liiku valtatiellä 12 ???

MarieCurie

uskaltaakohan tällainen tavallinen zxisti enää lähteä liikenteeseen ollenkaan, kun vaaditaan ihan ammattimaista käyttäytymistä joka tilanteessa  ???
- en roiku
- en kiilaa
- ei sumareita
- pyrin huomioimaan muutkin
- yritän nähdä kokonaistilanteen
- pyrin ennakoimaan
mutta kuitenkin oon vaan ihan tavallinen tienkäyttäjä, yksi monista...

Aakku

Lainaus käyttäjältä: MarieCurie - joulukuu 04, 2010, 18:38:01
uskaltaakohan tällainen tavallinen zxisti enää lähteä liikenteeseen ollenkaan, kun vaaditaan ihan ammattimaista käyttäytymistä joka tilanteessa  ???
- en roiku
- en kiilaa
- ei sumareita
- pyrin huomioimaan muutkin
- yritän nähdä kokonaistilanteen
- pyrin ennakoimaan
mutta kuitenkin oon vaan ihan tavallinen tienkäyttäjä, yksi monista...
Suurin osa on tavallisia tienkäyttäjiä ja pyrkii käyttäytymään juuri noin.

Topelius

Kyllä tänään piti kirota yhtä vanhaa Toyota-kuskia Jalasjärvellä kun oltiin menossa Tampereelle päin. Carina hyppäsi suoraan vanhalta tieltä eteen. Onneksi huomasin tilanteen ajoissa, mutta autojen väliin ei kyllä jäänyt paljon sunnuntain hesarin paksumpaa väliä, ettei osunut. Miksi pitää väkisin tukkia sivutieltä eteen? Tie oli vielä melko liukas aamulla ja vaikka alla melko uudet misukat niin tuntui että auto vaan luistaa ja luistaa Toyota-kuskin päälle väkisin.  Ei se mitään, jos olisin ollut autossa yksin, mutta kun kyydissä oli 9-kk vanha poika, niin ei tunnu oikein kivaltaa ajaa kolaria, varsinkin jos tilanne johtuu muiden tiellä liikkujien välinpitämättömyydestä.
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 04, 2010, 18:46:35
Suurin osa on tavallisia tienkäyttäjiä ja pyrkii käyttäytymään juuri noin.

Juurikin näin, poikkeuksia ne muut on, mutta on niitä, jotka eivät edes yritä, vain minimisuoriutuvat enemmän onnella kuin yrittämällä ja niitä kykyjään käyttämällä.

Teuski

Samassa vähän erikoisessa risteyksessä meinas ensin tänään tulla 607 kylkeen ja tuntia myöhemmin megane keulaan. Syytön olin kummassakin :D
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

eemeli

Hep.

Edelleenkin mielestäni yleisten teiden käyttämiseen on suurempi oikeus sillä, joka noudattaa tiellä voimassa olevia lakeja, asetuksia ja määräyksiä jne, kuin sillä joka ei. Jos ei kykene toimimaan yleisesti hyväksyttävällä tavalla, niin kortti, auto, kaasujalka tms pois ihan kylmästi vain. Kansanterveydellinen hyöty olisi merkittävä.

Liikenneimbesillejä on taas tällä viikolla saanut katella sen verran, että ei vähään aikaan tee mieli tien päälle.

Hautaanko näillä perseessäroikkuvilla kaahari-idiooteilla on kiire? Menis sinne etes sitten yksin eikä ottas muita mukaan...

Ja kyllä, olen varmasti joustamaton kun vaadin että muutkin kuin minä pitävät turvaväliä, käyttävät vilkkuja ja noudattavat nopeusrajoituksia sekä edes alkeellista järkeä. Jo nyt on kumma: kun taakkepäin on 200 m turvaväliä, kun tulen 80 alueelta 50 alueelle joka muuttuu takasin 80 alueeksi; oma nopeus 85-55-85; turvaväli taakkepäin kutistuu 5 metriin. Minunko vika muka on jos takana tuleva on liripää?

-eemeli-