Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elwood

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - elokuu 14, 2010, 11:51:56
Seinäjoen alueella tympii yksi C5 (III) taksi.

Ajaa aina puskurissa kiinni eikä lähde ohi ei sitten millään. Tässä tällä vko:lla se ajoi kaverini Toyota Corolla farmarin puskurissa kiinni. turvaväli n. 1-2 metriä ja nopeus n.110km/h. Itse tulin noiden perässä n. 100m turvavälillä.

Noille on paras lääke se, kun hiljalleen nostaa omaa kaasujalkaansa. Ei vaaranna kenenkään turvallisuutta, ainakaan enempää kuin tuo puskurissa roikkuminen (kannattaa toki käyttää pelisilmää, missä tuon tekee). Kyllä ne jossain 30 km/h kohdalla viimeistään tajuavat, että syyllinen on tunnistettu.

VTSBOY

tänään ajelin ohikulkutietä piikkiöön päin ja olin laittanut 105km/h vakionopeuden säätimen rajaksi. edessä sitten oli audi a4 1.8t

se ajeli noin 95km/h. lähdin ohittaa ilman lisäkaasua ja kun pääsin rinnalle kaveri rupesi painaa kaasua ??? ??? mikä ihme ihmisiä vaivaa??? onko se joku nöyryytys jos ohittaa toisen? no palasin taakse uudestaan kiltisti (ketutti silti) taas kaveri laski alle 100km/h vauhdin. päätin sitten nyt menen sitten vauhdilla ohi, ettei taas rupee kaasuttaa vierellä. lähdin ohittaa 140km/h vauhdilla eikä siinä sitten audi enään pysynyt perässä. pääsin ohi, mutta kaveri tuli melkein puskurissa kiinni ja tööttäili. onneksi se kääntyi pian pois seuraavasta liittymästä.

oliko se sitä kun citroen meinaa ohittaa niin sitä ei voida suodattaa ??? ei toi  c4 vts mikään hirveä tykki ole, mutta kyl 100km/h lähtee aika liukkaasta kiihtymään verrattuna audi a4 1.8t:hen. käytin vielä itse kiihdytyksessä vakionopeuden säädintä. eli en koskenut itse kaasun ollenkaan :) oli tuo audikin ihan hieno punainen viimeisen päälle vahattu,kromivanteet ja tuplaputket. joskus bemarit ja honda kuskit olivat aina olevinaan muiden yläpuolella. nyt tuntuu ajat muuttuneen audit ja volvot tuntuu olevan nyt puolijumalia. olisko sitten nämä bemarin ja honda kuskit siirtyneet juuri näihin audiin ja volvoon. omalla kohalla olen huomannut asian, en sitten tiedä miten muut näkevät asian.

olli__o

Vakionopeussäätimellä ajaessa tuon huomaa monasti myös moottoritielläkin, ensin saavuttaa auton aika nopeastikin (eli nopeuseroa yli 15 km/h), mutta kun pääsee rinnalle, yllättäen ohitettava kaasuttaakin. Osan noista olen tulkinnut kyllä hajamielisyydeksi, eikä tahalliseksi kiusanteoksi => kun ohitettava huomaa että muut menevät ohi, katsoo mittariin ja huomaa että vauhti on päässyt putoamaan ja vaistomaisesti (ja ajattelemattomasti) kiihdyttää, ja kuvittelee ajavansa kovinkin tasaisesti...

VDK590

OKT alueella 40 km/h aluella ajelin töihin. Edellä oleva auto poukkoili vähän agressiivisesti, joten pidin pientä väliä. Heti risteyksen jälkeen löi servot pohjaan. Ihmettelin että mikä? mikä? mikä? Ohitin seisovan auton varovaisesti, niin oli naisella pää etupenkillä olevassa käsilaukussa. Olisiko etsinyt kännykkää?

VDK

jtbo

Lainaus käyttäjältä: olli__o - elokuu 15, 2010, 22:18:49
Vakionopeussäätimellä ajaessa tuon huomaa monasti myös moottoritielläkin, ensin saavuttaa auton aika nopeastikin (eli nopeuseroa yli 15 km/h), mutta kun pääsee rinnalle, yllättäen ohitettava kaasuttaakin. Osan noista olen tulkinnut kyllä hajamielisyydeksi, eikä tahalliseksi kiusanteoksi => kun ohitettava huomaa että muut menevät ohi, katsoo mittariin ja huomaa että vauhti on päässyt putoamaan ja vaistomaisesti (ja ajattelemattomasti) kiihdyttää, ja kuvittelee ajavansa kovinkin tasaisesti...

Tyypillisintä tuntuu olevan Oulun motarilla tuollainen tämän maan motareista, mitä kokemuksia on tullut, tosin kerran oli Tampereelta Hesaan päin ajellessa hauskaa erään avomersun kanssa, kun ensin saavutin ja menin ohi, kohta se tulee ainakin 150 nopeudella ohi, kun taas vähän matkan päässä taas menen siitä ohi kun ei vauhtia olekkaan lain sallimaa.

GPS:n avulla kun tulee nopeus katsottua ja pidettyä vakiona ilman vakkariakin, niin huomaa hyvin tuon humppaamisen, itse-asiassa ajan tasaisemmin samaa nopeutta itse kaasupedaalia polkemalla kuin vakkaria käyttäen, tiedä sitten onko noissa vakkareissa paljon eroa, mutta ainakin tuon yhden vakkari puutuu mäkiin ja ryntää alamäissä muutaman kilsan verran, omalla jalalla nopeus vaihtelee sen 1-2 kilsaa tunnissa, minkä nyt tuuli lähinnä vaikuttaa, siihen kun on vähän hankala välillä varautua.

Tietty sitten kun yksikseen tyhjällä pikkutiellä ajelee, niin nopeus seilaa aika paljonkin, nuukana kun säästän polttoainetta, rullailen vapaalla enkä polje mäkiin kaasua kovinkaan syvälle vaan hyödynnän edellisen alamäen vauhtia jne. Ei kai tuolla vanhan tekniikan diesel farkulla muuten alle 5 litran kulutuksiin pääsisi ;D

Monet jotka kiihdyttää ohituskaistan alettua, eivät myöskään itse välttämättä tajua edes kiihdyttävänsä, he eivät tietoisesti aja autoaan, vaan matkustavat kuljettajan paikalla, jolloin leveämmän tien vaikutelma hitaammasta nopeudesta saa heissä aikaan tuntemuksen kiihdyttämisen tarpeesta, tuskin koko matkalla edes vilkaisevat mittaria, 40-50v miehet yleensä siellä kuljettajan paikalla näissä tapauksissa.

Muutaman kerran on noita ihan tahallaan ohitusta estäviäkin ollut, jos mennään vähän reilu 80 100 alueella ja kun lähtee ohittamaan niin ei 120 meinaa piisata edelle pääsyyn, en minä enää vahingosta puhuisi tuossa tilanteessa.

Sellaista ajattelemattomuutta paljolti, mikä mielestäni se suurin ongelma on, joku 10 ylitys nopeudessa ei ole niin paha, kuin se ajattelemattomuus, josta seuraa ne huonot ratkaisut ja se ettei olla tilanteen tasalla jne. Aika moni kuolema oltaisi vältetty tänäkin kesänä ajattelemalla ja harkitsemalla ennen toimintaa  :-\

PicassoHDI

80 km/h rajoitus ja ajan GPS:n mukaan 90km/h. Eiköhän joku audi a6 farmari mene ohi kovalla kiireellä ja sitten kun on ohi päässyt niin jää tien tukoksi. Körötteli GPS:n mukaan jotain vähän yli 80km/h. Sitten vaihtu 100km/h rajoitus niin ohihan tuosta oli mentävä.

Xari

http://www.ess.fi/?article=293371

Ole vissiin koskaan kuullut kuorman sidonnasta kun hidastuksessa lasti leviää tielle, moisesta pitäis viedä kortti samantien >:(

CelaVii5

Kuopion motarin tietyömaan oikealle taipuvat kaistat Joensuun liittymän kohdalla ei vaan tunnu menevän kaaliin kaikille. Tällä viikolla olen todistanut jo kahta tapausta joissa oikeaa kaistaa ajava vaihtaa älyämättään vasemmalle kaistalle tietyömaan kohdalla, vaikka asiasta varoitetaan kahdella 3m x 3m taululla, sekä sulkuviivalla kaistojen välissä. Ekalla kerralla vasenta kaistaa ylinopeutta ajanut auto oli ehkä 2m päässä tämän kaistapään takana, eli olipa lähellä ettei napsahtanut. Toisella kerralla ajelin mopolla kaistapään perässä, onneksi en lähtenyt ohittamaan tuossa kohdin, olis voinut käydä kalpaten betoniporsaan ja Saabin välissä.  :-\

Voipi olla että tulee tuollainen hajamielisyys vielä kalliiksi tavalla tai toisella ennenkuin tämä työmaa valmistuu.

jtbo

Täti onnistui loistavasti parkkeerauksessa kaupan pihassa, sai vietyä kolme ruutua, 1 invapaikan sekä kaksi tavallista, Toyota Auriksella :o ::)

VTSBOY

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2010, 19:23:50
Kuopion motarin tietyömaan oikealle taipuvat kaistat Joensuun liittymän kohdalla ei vaan tunnu menevän kaaliin kaikille. Tällä viikolla olen todistanut jo kahta tapausta joissa oikeaa kaistaa ajava vaihtaa älyämättään vasemmalle kaistalle tietyömaan kohdalla, vaikka asiasta varoitetaan kahdella 3m x 3m taululla, sekä sulkuviivalla kaistojen välissä. Ekalla kerralla vasenta kaistaa ylinopeutta ajanut auto oli ehkä 2m päässä tämän kaistapään takana, eli olipa lähellä ettei napsahtanut. Toisella kerralla ajelin mopolla kaistapään perässä, onneksi en lähtenyt ohittamaan tuossa kohdin, olis voinut käydä kalpaten betoniporsaan ja Saabin välissä.  :-\

Voipi olla että tulee tuollainen hajamielisyys vielä kalliiksi tavalla tai toisella ennenkuin tämä työmaa valmistuu.

aivan sama juttu raisiossa >:(

VTSBOY

Lainaus käyttäjältä: jtbo - elokuu 20, 2010, 20:05:01
Täti onnistui loistavasti parkkeerauksessa kaupan pihassa, sai vietyä kolme ruutua, 1 invapaikan sekä kaksi tavallista, Toyota Auriksella :o ::)

olisit napannut kuvan ;D ei uskois et niin pienellä autolla saa vietyä kolme paikkaa.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: VTSBOY - elokuu 20, 2010, 20:20:52
olisit napannut kuvan ;D ei uskois et niin pienellä autolla saa vietyä kolme paikkaa.

Kävi mielessä, mutta ei ollut kamera matkassa, siinä oli muuten kuski paikoillaan vieläpä, ilmeisesti matkustaja oli sitten kaupassa.

Noi ruudut on sen verran kapoisia, että jenkillä molemman puolen renkaat ottaa valkoisiin viivoihin kiinni.

ealab

Oli siinä kaiketi yläpääinvalidi, ratin ja selkänojan välissä.

Xari

Olipa taas erikoinen vankkurinvetäjä, näin jo kaukaa että edellä menee asuntovaunu oudosti kallellaan, meinasi kääntyä huoltoasemalle mut ei kääntynyt, 500m ja pirunmoiset savut tuli toiselta sivulta, tiedä sit kuinka pitkään oli täysin tyhjälle renkaalla vedetty mut komeat savut siitä lähti ::)

Renee

Olen kriminaali kun ajoin tolppaan 78km/h kun 70km/h alue oli risteys kuulemma(80 km/h tie ).Maksoi 70€, aina oppi uutta.

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Renee - elokuu 25, 2010, 22:18:52
Olen kriminaali kun ajoin tolppaan 78km/h kun 70km/h alue oli risteys kuulemma(80 km/h tie ).Maksoi 70€, aina oppi uutta.

Tossa menee sitten se "raja". Mulla 60 alueella 67 ja huomautuksella meni.  :)

Xari

Lainaus käyttäjältä: Jallu - elokuu 26, 2010, 13:13:05
Lainaus käyttäjältä: Renee - elokuu 25, 2010, 22:18:52

Tossa menee sitten se "raja". Mulla 60 alueella 67 ja huomautuksella meni.  :)

Mä ajelin samoja vauhteja 50-alueella eikä edes pysäytetty, mut mä ajoinkin sen poliisiauton perässä ;D

vibes

Tänään Raision Bauhausin parkkipaikalla joku urpå Mersukuski jäi autonsa kanssa pönottämään puhelin korvalla poikittain mun auton taakse kun mun oli tarkoitus lähteä pois. Luulin, oon itseasiassa varma, että se huomas mut kun menin autooni ja aloin sitä starttailemaan mut silti se ei tehnyt elettäkään siirtääkseen pirssiään v*ttuun ihmisten tieltä. Noh, kiitos peruutustutkan, lähdin peruuttamaan ja vähän ennen tasaista piippausta alkoi takana torvet soimaan ja kädet viuhtomaan niin hitosti ja tilaa löytyi. Miks tollaset m*lkut löytyy aina tähtinokan ratista?

Myönnettäköön että olin "hieman" herkässä mielentilassa rankan duunipäivän jälkeen käveltyäni Bauhausin päästä päähän todetakseni, ettei niillä mitään tervapaperia ole hittovie. Onneksi K-Rauta pelasti tilanteen.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

renkimikko

Hatunnosto pelkästään jo tuosta tervapaperin käyttämisestä.

vibes

Tarttee seinästä vähän lautaa vaihtaa eikä vuonna 47 rakennettuun taloon parane nykyajan kotkotuksia pistää.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

Lainaus käyttäjältä: vibes - elokuu 27, 2010, 21:26:54
Tarttee seinästä vähän lautaa vaihtaa eikä vuonna 47 rakennettuun taloon parane nykyajan kotkotuksia pistää.

Teet oikein  :laugh:

Mullakin vanha talo ja muovilla pilattu moni paikka  :-\

PicassoHDI

Audin kiire loppui siihen. Tänään eräs harmaa Volvo V50 (Herzin auto) huristeli 100km/h alueella (Jalasjärvi-Seinäjoki tiellä) lähes 200km/h. P

ealab

Lainaus käyttäjältä: jtbo - elokuu 27, 2010, 22:18:07
Lainaus käyttäjältä: vibes - elokuu 27, 2010, 21:26:54

Teet oikein  :laugh:

Mullakin vanha talo ja muovilla pilattu moni paikka  :-\
OT jatkuu: Ja kun puhutaan ulkoseinistä, niin varsinkin silloin muovit täytyy pitää kaukana, paitsi jos kaljakassi siinä kintuissa..Eräs esimerkki: Vanha hirsimökki joskus kunnostettu ulkoseinä mineriitillä (tiivis ulkopinta) levyttämällä, sokkeliin valettu betonia, tiiviisti levyjen alareunoihin. Seurauksena pehmennyttä hirttä, ei edes polttopuuta saanut.

jtbo

Matkustin tuossa viikolla yhden harmaaseen massaan sulautuvan perusjapsin kyydissä, sain aitiopaikalta seurata kuinka nopeus nousi, kun joku ohitti, nopeus oli vähän mitä sattuun, esim. 120 alueella 90, 60, alueella 90, 100-alueella 75, 40-alueella sattoi olla liki 70 alamäessä, hyvin keskitiellä ja mutkat hyvin kulmikkaita.

Jos tienvieressä näkyi joku pienikin elukka, niin tiukka jarrutus.

Kuljettajalla ei aavistustakaan useimmassa tapauksessa oman toiminnan vaikutuksesta ympäröivään liikenteeseen, motarille liittymisessä, melkein pysähdyttiin rampilla, sitten liittyminen liikenteen sekaan taajamanopeudella, sekoilua vaihteiden kanssa ja takana tulijat jarrutteli reippaasti.
Kuljettaja kuvitteli ajavansa tasaista nopeutta, 90-70 välillä aika pitkästi nopeus seilasi, 60 alueita jäi täysin huomaamatta jne.

Kuljettaja on ajanut yli 40 vuotta, ajaa todella paljon enemmän kuin keskiarvo.

Muutama provosoitu aika reilustikkin ja veti aika hullun riskiohituksen täysin pimeässä mutkassa, tuplakeltaisilla, tuli siinä mieleen, että kuinkahan moni kolari oikein johtuu kuljettajasta, joka välinpitämättömällä asenteellaan provosoi tietämättään muita kuljettajia, joista taas heikkohermoisimmat menettävän täysin järjen ohjauksen toiminnastaan?

Ei ole niin, että kuljettajan toiminta olisi vain hänen oma asiansa, tuolla ollaan kaikki yhdessä tienpäällä, on pakko miettiä omaa toimintaa muiden näkökulmasta, jotta voi ymmärtää oman toimintansa vaikutukset, se ei vaadi kovin paljoa, mutta vähän pitää ajattelutyötä tehdä siinä ajaessaan, eikä vain mennä niin kuin itsestä tuntuu kivalta, sitä varten on suljetut alueet.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: jtbo - elokuu 28, 2010, 15:18:10
Matkustin tuossa viikolla yhden harmaaseen massaan sulautuvan perusjapsin kyydissä, sain aitiopaikalta seurata kuinka nopeus nousi, kun joku ohitti, nopeus oli vähän mitä sattuun, esim. 120 alueella 90, 60, alueella 90, 100-alueella 75, 40-alueella sattoi olla liki 70 alamäessä, hyvin keskitiellä ja mutkat hyvin kulmikkaita.

Jos tienvieressä näkyi joku pienikin elukka, niin tiukka jarrutus.

Kuljettajalla ei aavistustakaan useimmassa tapauksessa oman toiminnan vaikutuksesta ympäröivään liikenteeseen, motarille liittymisessä, melkein pysähdyttiin rampilla, sitten liittyminen liikenteen sekaan taajamanopeudella, sekoilua vaihteiden kanssa ja takana tulijat jarrutteli reippaasti.
Kuljettaja kuvitteli ajavansa tasaista nopeutta, 90-70 välillä aika pitkästi nopeus seilasi, 60 alueita jäi täysin huomaamatta jne.

Kuljettaja on ajanut yli 40 vuotta, ajaa todella paljon enemmän kuin keskiarvo.

Muutama provosoitu aika reilustikkin ja veti aika hullun riskiohituksen täysin pimeässä mutkassa, tuplakeltaisilla, tuli siinä mieleen, että kuinkahan moni kolari oikein johtuu kuljettajasta, joka välinpitämättömällä asenteellaan provosoi tietämättään muita kuljettajia, joista taas heikkohermoisimmat menettävän täysin järjen ohjauksen toiminnastaan?

Ei ole niin, että kuljettajan toiminta olisi vain hänen oma asiansa, tuolla ollaan kaikki yhdessä tienpäällä, on pakko miettiä omaa toimintaa muiden näkökulmasta, jotta voi ymmärtää oman toimintansa vaikutukset, se ei vaadi kovin paljoa, mutta vähän pitää ajattelutyötä tehdä siinä ajaessaan, eikä vain mennä niin kuin itsestä tuntuu kivalta, sitä varten on suljetut alueet.

Miten sait pidettyä suusi kiinni matkalla, vai saitko?  :)
Citroën 2CV AZ Berline -56