Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: olli__o - heinäkuu 13, 2015, 12:43:46
[Edit:] moottoritiellä asetuksen sanamuoto on toinen, eli siellä oikealla, poislukien jonot ja opasteet johonkin suuntaan)
LainaaMoottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Toi mun ois pitäny linkittää. Kiitos kuitenkin kun kaivoit sen puolestani.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

olli__o

Mutta tuonkin voi tulkita monella tavalla, mainittu nelikaistainen keskiviheriöllä varustettu tie, jossa 80 km/h rajoitus, ei ehkä ole moottoritie, ei välttämättä edes moottoriliikennetie (jossa myös "aja oikealla kaistalla" sääntö pätee).

Mutta eihän tuo sääntö silti päde oikein moottoriteilläkään kunnon ruuhka-aikaan, jos oikealla kaistalla on jatkuva jono joka etenee 95 km/h (ei ole siis vapaa kaista), niin samalla vasemmalla kaistalla on yleensä myös jono (voi olla ehkä hieman harvempi ja voi edetä vähän nopeammin vaikkapa 105 km/h). (Mutta usein myös toisin päin kaikki ovat vasemmalla kaistalla, kun oikealla on harvemmassa autoja, mutta paljon hitaita (kuorma-autoja tms.). Sinne oikealle ei siis oikein haluta, koska oikealta ei kuitenkaan saisi ohittaa, joten kai ainoa aikaansaannos olisi vaikeutunut paluu omalla paikalle ohituskaistalle)

Jos tilanne on se että moottoritie on lähellä maksimi välityskykyään ja liikenne ruuhkan takia jo hidastunut, niin voihan siinä kiroilla ja sätkiä, vilkutella valoja ja tehdä kaikenlaista, mutta ei minusta mitään yleisvelvoitetta voi keksiä että kaikkien muiden pitää väistää (minne?) jos joku haluaa ajaa kovempaa. Jos Saksankin moottoritiellä on Stau, ei se auta vaikka olisi paljon kaistoja ja vapaat nopeudet.

On toki Suomessa usein pahemmissakin ruukissa hieman isompiakin välejä, mutta ehkä se on silloinkin enmmänkin itse mietittävä haluaako päästää kohteliaasti toisen edellensä kiilaamaan vai ajetaanko vaan kiltisti jonossa. Ihan sama  vaikka kaupunkien kaduilla: jatkuvasti näkee "dynaamisia" pujottelijoita, mutta kohteliaasti sivuun väistäviä ei kai ikinä - eihän siinä jonossa ajettaessa ole mitään järkeä.

Basbarduu

Asia on mielestäni aika yksinkertainen. Jono syntyy hitaasti ajavan ajoneuvon taakse.
Tässä lienee syynä kuitenkin ihan normaali kateus eli joku pääsee aiemmin johonkin kuin minä itse. Vaikka en itse voittaisi juuri mitään niin jollain liittymillä selitellään sitä että aiheutetaan jonoa ohituskaistalle. Taitaa muuten olla ihan jokaisella moottoritien rampilla semmoinen kolmion muotoinen merkki, joka kertoo kenen kuuluu väistää eli sitä oikeaa kaistaa voi ajaa ihan hyvin ja ne jotka liittyvät liikenteeseen saavat huolehtia että auto kulkee muun liikenteen tahtiin jne. En voi oikein käsittää muuten kuin kiusantekona, laiskuutena, säännöistä piittaamattomuutena, kateutena tai tyhmyytenä tuon moottoritiellä ohituskaistalla ajamisen vaikka oikeallakin kaistalla mahtuisi ajamaan.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

olli__o

Jos monimutkaistetaan vähän, niin yhdelle kaistalle mahtuu ihanteellisissa olosuhteissa ehkä noin 2000 autoa/h sen jälkeen se on täysin jatkuvaa jonoa vaikka kaikki ajaisi kovaakin. (kovaa ajettaessa toki välit pitenee metreissä, muttei sekunneissa, joka tuolla välityskyvyllä on 1,8 s autojen välissä, tämä ihannetilanne siten että kaikilla on tasan sama väli) ruuhka-aikaan nuo ihanne jopa ylitetään, eli Helsingissä oli kai kaksikaistaisia (suuntansa) liittymäteitä joissa ruuhka-aikoina kulki noin 5000 autoa/h (täytyy myöntää etten nyt tiedä koskiko luvut molempiin suuntiin eli neljää kaistaa?)

No mitä tästä voi päätellä - ei kai mitään muuta kuin että monasti on tömatka ruuhka-aikaan molemmat kaksi kaistaa tehokkaasti käytössä, eivätkä ne kaikki toiset tumpelot mahdu millään alta pois. Jos on kiire, kannattaa ajella ruuhkien ulkopuolella, myös koska: Jos olet ihan keke tai kimi ja ohitat aamuruuhkassa yhdellä matkalla uskomattomat sata autoa, säästät ajassa siis 100*1,8 s = 3 minuuttia?

Toisaalta myös jos joku bemari torkeästi kiilaa jonossa, voi rauhoitella itseään sillä että se ei keskimäärin ruuhkassa hidasta kuin tuon pienen hetken (1,8 s) ja hymyillen samalla muistella tarinoita hiiristä, norsuista ja bemareista...

Syitä voi olla siis monia, itseä olisi kiinnostanut tietää oliko joskus iltapimeällä aivan täysin tyhjää moottoritietä vasenta kaistaa ajava (kohtuu hitaasti, reilusti alle satasta) syynä hulluus vai huumeet?

Xari

Keväällä joskus ajelin Heinolaan ja huvitti kun takana tuli tyhjällä motarilla joku Mersu joka ajoi jatkuvasti vasemmalla, ajelin sitten piruuttani pari sataa metriä sen edellä myös vasemmalla koko loppumatkan, pari kertaa se lisäsi vauhtia ja tein saman, jotenkin vaan tuntui että sitä ahisti kun muutkin tekee samaa ;D

Mut jos lähtis Puolaan pariksi viikoksi katsomaan sujuvaa ja joustavaa liikennettä 8)

Samone

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 13, 2015, 19:56:06
Keväällä joskus ajelin Heinolaan ja huvitti kun takana tuli tyhjällä motarilla joku Mersu joka ajoi jatkuvasti vasemmalla, ajelin sitten piruuttani pari sataa metriä sen edellä myös vasemmalla koko loppumatkan, pari kertaa se lisäsi vauhtia ja tein saman, jotenkin vaan tuntui että sitä ahisti kun muutkin tekee samaa ;D

Mut jos lähtis Puolaan pariksi viikoksi katsomaan sujuvaa ja joustavaa liikennettä 8)
Minä joku aika sitten pohjoiseen mentäessä ennen Lahtea ohitin yhden mersuilijan oikealta, kun ajoi vaan vasenta kaistaa, vaikka tie oli käytännössä tyhjä. Molemmilla oli nopeutta vähän reilu rajoitus ja melkein sama vauhti. Tuota sankaria näkyi peileissä vasemmalla kaistalla liki Lusiin asti, siihen sitten loppuikin havainnot. En jaksanut enkä halunnut provosoida yrittämällä valoshow:lla tai puskurituntumalla vasemmalta ohi.

vibes

Jokuhan saattaa ajatella myös että se vasen kaista on paremmassa kunnossa kuin oikea, selittäisi ehkä tuota mersukuskin touhua.

En itse muista miten asian laita on tolla Lahden motarilla kun taisin sen viimeksikin ajella melkein kokonaan vasemmalla kun koko ajan tuli autoa hanuri edellä vastaan.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Pasi A S

Niin, se pollari Focus ampaisi sen oikealta ohittajan perään. Eikä koukkaaja kerinnyt kuin hetkellisen piikin ajamaan suurta ylinopeutta, mutta tempaisi takaani siten oikealle kaistalle että luulin että pelti rytisee.Vasen vetää 10 km/h joutuisammin ruuhkassa, tämä ei riittänyt koukkijalle.Se on ohitusta koko matka pikkukylässä kaupunkiin koska liittymät aiheuttaa oikealle jonoa.Eikä kyse siis ole motarista, nopeus polveilee välillä 80 km/h:sta 70 km/h.Vasen on "ohituskaista". Liikennevirta on kahdessa kymmenessä vuodessa äkkiseltään arvaten kaksinkertaistunut, kun pikkukylä kasvaa kaupunkiin kiinni.Hetkittäin oikean ja vasemman kaistan nopeus tapa toisensa, mutta oikealla vauhti soutaa.Poliisi oli ajanut pitkään vasentakaistaa ajavien perässä, huomioni kiinnittyi räyhäkkääseen valkoisen focuksen keulaan ja kun mietin onko se ST mallia.Hattuhyllyn sinivalon näinkin sitten toiminnassa.Tyylikkäitä sliippereitä nykyisin poliiseilla käytössään..

vibes

Turussa on poliisilla hopeanharmaa ST, kelpais mullekin työsuhdeautoksi, vaikka onkin manuaali :)
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

ealab

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 12, 2015, 17:52:49
Muistui tuota edellistä lukiessa että perjantaina ihmettelin yhtä rekkaan kehä-III:lla... siinä kun on se liittymätyömaa Jumbon lähellä ja siinä rajoitus 60kmh varmaan kilometrin verran, niin tämä rekka tuli siinä iltapäiväruuhkassa varmaankin täyttä höyryä rajoitinta vasten ohituskaistaa pitkin, vähääkään hidastamatta. Itse olin siinä oikealla kaistalla jonossa kuutta kymppiä köröttelemässä, mutta näin kun yksikin auto väisti sen rekan alta pois viime hetkellä, noin metri oli väliä rekan ja se henkilöauton välissä kun se vaihtoi kaistaa. Kai sillä rekalla oli kiire... mutta jarruvalot ei vilahtaneetkaan missään kohtaa, muut vaan kurvasi alta pois.

Ai niin, se rekka oli suomen kilvissä. En vaan ehtinyt painamaan rekkaria muistiin kun se viuhahti ohi.

Näitä samoja vastaavia kokemuksia ja useita! Vikaa ei vaan tunnu löytyvän näistä änkeäjistä, vaan omasta ..mistä??? On pikemminkin katsottu oikeutetuksi nuo rekkojen käytökset. Juttuja löytyy vanhemmista viesteistä.

ealab

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - heinäkuu 13, 2015, 15:31:03
Asia on mielestäni aika yksinkertainen. Jono syntyy hitaasti ajavan ajoneuvon taakse.
Tässä lienee syynä kuitenkin ihan normaali kateus eli joku pääsee aiemmin johonkin kuin minä itse. Vaikka en itse voittaisi juuri mitään niin jollain liittymillä selitellään sitä että aiheutetaan jonoa ohituskaistalle. Taitaa muuten olla ihan jokaisella moottoritien rampilla semmoinen kolmion muotoinen merkki, joka kertoo kenen kuuluu väistää eli sitä oikeaa kaistaa voi ajaa ihan hyvin ja ne jotka liittyvät liikenteeseen saavat huolehtia että auto kulkee muun liikenteen tahtiin jne. En voi oikein käsittää muuten kuin kiusantekona, laiskuutena, säännöistä piittaamattomuutena, kateutena tai tyhmyytenä tuon moottoritiellä ohituskaistalla ajamisen vaikka oikeallakin kaistalla mahtuisi ajamaan.

Eikä välttämättä hitain aja alinopeutta, vaan saattaa ajaa vähemmän ylinopeutta...

CiXan

Lauantaina oli Xsara Picasson kuljettajalla kiire kun piti lähteä ohittamaan semmoisessa paikassa missä näkyvyys on huono. Siinä oli mukava yllätys kun mäen jälkeen omalla kaistalla auto tulossa kovaa vauhtia kohti ja välimatkaa todella vähän. Jarrua ja niin paljon oikealle kun pääsin, ohitettavakin pudotti paljon nopeuttaan jotta tuo kiireellisempi kuski ehtisi takaisin omalle kaistalleen. Säikähdyksellä selvittiin tällä kertaa ja hyvä niin vaikka paljosta ei ollut keulakosketus kiinni.

ealab

Siinä kuitenkin tuli "voitto kotiin". Oltiin nopeampia. Voitto näissä hommissa on kuin "Pyrrhoksen voitto", suuri tai pieni, mutta täysin turha. Saaristotielläkään ei oikeastaan kannata paljon ohitella, pääset vielä samaan lauttajonoon yhtä, kahta autoa aikaisemmin, ja ohitetut tulevat samaan jonoon 10s. sisällä perääsi. Tietysti ottaa pattiin, kun 80 alueella edellä edetään 60-70km/h. Taitavat olla vakituisia kulkijoita, kutka tietävät lautan olevan juuri sopivasti tulossa.....

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: ealab - heinäkuu 14, 2015, 08:57:38

Eikä välttämättä hitain aja alinopeutta, vaan saattaa ajaa vähemmän ylinopeutta...
Jono syntyy hitaasti ajavan ajoneuvon taakse.
Olipa se nopeus mikä tahansa niin jos joku liikkuu muuta liikennettä hitaammin sen taakse muodostuu jono.

fakkfeis

Tässä ilmiössä itseäni ihmetyttää se, että kun edessä on joku hitaampi ajoneuvo (Ja tarkoitan nyt hitaalla 100km/h alueella 80-90km/h ajavaa), niin takana tulijat jäävät ajamaan tämän taakse vaikka hyviä ohituspaikkojakin olisi ollut ja olisi kokoajan.

Ja ajetaan sitten sillä tavalla, ettei sinne väliin pääse, vaan pitäisi ohittaa kerralla koko 5 auton jono.
Tai sitten kaikki hitaan ajoneuvon perässä ajavat alkavat poukkoilemaan villisti kun huomaavat, että joku toinen on selvästi tulossa ohi, joten pakkohan tässä on itse mennä ensin.

Mielestäni tällainen "turha" liikenteen puuroutuminen aiheuttaa myös niitä turhia vaaratilanteita.
Citroen C8, 2.0, 2004, EX: Grand Scenic -05, Baleno -98, Elantra -94, 306 -95, Civic -90, 323 -90, 323F -89

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: fakkfeis - heinäkuu 15, 2015, 10:15:57
Tässä ilmiössä itseäni ihmetyttää se, että kun edessä on joku hitaampi ajoneuvo (Ja tarkoitan nyt hitaalla 100km/h alueella 80-90km/h ajavaa), niin takana tulijat jäävät ajamaan tämän taakse vaikka hyviä ohituspaikkojakin olisi ollut ja olisi kokoajan.

Ja ajetaan sitten sillä tavalla, ettei sinne väliin pääse, vaan pitäisi ohittaa kerralla koko 5 auton jono.
Tai sitten kaikki hitaan ajoneuvon perässä ajavat alkavat poukkoilemaan villisti kun huomaavat, että joku toinen on selvästi tulossa ohi, joten pakkohan tässä on itse mennä ensin.

Mielestäni tällainen "turha" liikenteen puuroutuminen aiheuttaa myös niitä turhia vaaratilanteita.

Jep. Nuinhan se menee ja sit monet tuntuu kuvittelevan että ohittaminen onnistuu parhaiten kun on valmiiksi sen edessä olevan puskurissa kiinni vaikka asiahan on täysin päinvastoin. Kunnollisella turvavälillä ohittaminen on turvallisempaa koska silloin ehtii kiihdyttää paremmin, eikä vauhtia tarvitse rueta keräämään vasta vastaantulijoiden kaistalla, näkyvyys on selkeästi parempi ja mikäli vastaan tulee auto voit perua ohituksesi ja palata takaisin omalle paikallesi.

ealab

Lainaus käyttäjältä: fakkfeis - heinäkuu 15, 2015, 10:15:57

Tässäkin huomataan, että hyvin useilta kuskeilta puuttuu ajatusmalli siitä, että pitäisi ajatella selvästi, mieluiten vähän etukäteen, ikäänkuin jo valmiiksi mahdollisia vaihtoehtoisia, viisaita liikennekäytöksiä......mitä jos....Kuten tänään, valkea farmari ilmestyy takalähettyville, pikkuhiljaa, ilmoitan vilkulla, että nyt sopisi mennä ohi,  mutta ei, etäisyys lisääntyy ja vielä vähän lisää, kun alkaa ohituskaista. Sen jälkeen tullaan liki kiinni...Oma sivuunveto seurauksena*. Mutta seuraavassa ohituskaistassa jo mennään. Tämmöistä, arkipäivää liikenteessä. Usein on auttanut jarruvalojen, tai suuntavilkun vilkautus, etäisyys lisääntyykin, hetkeksi, sitten tullaan entistä likemmäs, kuin painajainen....Ja taas*.. On siis aivan helvettiä ajella. Ajan tasanopeuksia, kyllä nilkkavakkari toimii, eikä ajonopeuteni ole alle rajoitusten. Ainakaan 100, tai alle -rajoituksilla. Mutta se ei ole mikään peruste vähä-älyiselle ajotavalle.
Kolmeen, bussi/rekka/jätehuoltofirmaan olen lähettänyt hiukan kommenttia, että ovatko kenties ohjeistaneet kuskejansa painostamaan edelläajavia saaden väistelemään, pääsisi nopeammin....

Etereter

Itse ajan töihin tietä jonka rajoitus 100 km/h. Samaa tietä pitkin menee myös runsaasti raskasta liikennettä. Monesti näkyy vielä, että seuraava rekka on siellä vähän kauempana. Olen ilmeisesti sitten jonon aiheuttaja, koska harvoin lähden rekasta ohi. En hyödy ajallisesti mitään siinä 35 minuutin matkalla, vaikka ohittaisin kaikki rekat.
Jätän rekkaan yleensä reilun turvavälin. Hätäisimmät saa mennä ohi ja niitä hätäisiä kyllä riittää. Välillä tuntuu, että oma henki ei ole minkään arvoista.

hyper

Alinopeuskeskusteluun vielä lisää asiaa: Tänään kun ajelin Lahden moottoritielle niin jouduin siinä liittymärampissa jumittamaan jokin Mazdan takana kun sen kuski oli päättänyt suorittaa liittymisen moottoritien liikennevirtaan 100kmh alueella noin 70kmh nopeudella. 80kmh alueelta vieläpä oltiin siinä tulossa, että alinopeutta siihenkin verrattuna... No, kun siitä motarille lopulta päästiin niin luonnollisesti painoin pedaalin pohjaan ja samantien ohituskaistalle ja ohi. Sinne jäi köröttelemään.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

ealab

Lainaus käyttäjältä: Etereter - heinäkuu 16, 2015, 08:25:37
Itse ajan töihin tietä jonka rajoitus 100 km/h. Samaa tietä pitkin menee myös runsaasti raskasta liikennettä. Monesti näkyy vielä, että seuraava rekka on siellä vähän kauempana. Olen ilmeisesti sitten jonon aiheuttaja, koska harvoin lähden rekasta ohi. En hyödy ajallisesti mitään siinä 35 minuutin matkalla, vaikka ohittaisin kaikki rekat.
Jätän rekkaan yleensä reilun turvavälin. Hätäisimmät saa mennä ohi ja niitä hätäisiä kyllä riittää. Välillä tuntuu, että oma henki ei ole minkään arvoista.

Niinpä! Lyhyellä matkalla rauhallisemmin ajaen ei ole varsinaista säästöä ajassa, mutta polttoaineen kulutuksessa kyllä. Kyse järkevästä liikenteestä on myös sopeutumisesta. Ei kaikki tarvitsisi mennä, kuin juuri itse tahtoo. Siltä kyllä näyttää. Kun alla on musta citymaasturi, tai joku muuten bemari, niin se ikäänkuin "oikeuttaa"ajamaan aivottomammin. Oma paremmuus pitää näkyä.

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: Etereter - heinäkuu 16, 2015, 08:25:37

Jos pidät kunnollisen turvavälin niin mielestäni tossa ei oo moittimista.
Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 16, 2015, 18:47:46
Alinopeuskeskusteluun vielä lisää asiaa: Tänään kun ajelin Lahden moottoritielle niin jouduin siinä liittymärampissa jumittamaan jokin Mazdan takana kun sen kuski oli päättänyt suorittaa liittymisen moottoritien liikennevirtaan 100kmh alueella noin 70kmh nopeudella. 80kmh alueelta vieläpä oltiin siinä tulossa, että alinopeutta siihenkin verrattuna... No, kun siitä motarille lopulta päästiin niin luonnollisesti painoin pedaalin pohjaan ja samantien ohituskaistalle ja ohi. Sinne jäi köröttelemään.
Tuommoisesta alinopeudella liittymisestä pitäisi ottaa kortti pois.

Tilaihme

Eilen kävi niin että itäväylällä joku toyota kuski ajoi 40km kun nopeus alue oli 60km. Kun tultiin siihen kohtaan että tie muuttuu kaksikaistaseksi niin ohitin sen niin sen jälkeen se rupesi ajamaan ihan puskurissa kiinni vaikka nopeuteni oli mittarin mukaan 65km. En tajua näitä tyyppejä. Olisi tehnyt mieli painaa vähän jarrua...

Megaman

Kirjoitetaas tänne asiantuntija-ketjuun, kun oli kesälomalla pari läheltäpiti tilannetta. Normisti noita ei satu kohdalleni juurikaan, kun kilsoja tulee vain kymppitonni vuodessa tätä nykyä.

Eka sattui hanko-porvoo välisellä tiellä, tuli joukko autoja vastaan, täysperävaunullinen rekka samassa letkassa. Rekkaa lähti auto ohittamaan ja näytti ihan hyvältä, kunnen rekan takaa n. 50 metriä ekan ohittajan perässä tulee vielä toinen auto ohi, ja heti näytti, että nyt on kaasupoljin hakusessa. Nyt piti nostaa omaa jalkaa kaasulta ja viedä auto valkoisen reunaviivan päälle ja tehdä kiltisti tilaa. Ei tarvinnu vielä jarruttaa, hieman ehkä. Tarkkailin samalla rekkakuskin reaktioita. Ei ilmettäkään, luuri korvalla jatkoi kuin ei mitään. Ilmeisesti ihan normi tilanteita heille ja ovat ikään kuin turtuneet noihin. Omat reaktiot Boxerin hytissä oli valtavasti huitomista ja ärrä-päitä... >:(

Toinen samankaltainen tilanne oli jossain Vesivehmaan suunnalla. Iso jono vastaan, rekka jne. Yhtäkkiä transiitti lähtee rekan ohi, vaikka meikäläinen tulee vastaan...oliskohan tosta edes mp:llä kunnialla kerinnyt  ???
Vanha ukko transiitin puikoissa. Nyt piti jo jarruttaa voimakkaasti ja siirtyä niin syrjään sen mitä mahtui. Venetarilerin kanssa tilanne tuntui aika hurjalta. Nyt vähän jopa kerkisi pelästyä. Taas vilkaisin rekan hyttiin, luuri korvalla ja kuskin katse kesäniityille.

Ilmeisesti noi vastaavat tilanteet on ammattilaisille jokapäiväistä kauraa, eikä aiheuta heissä enää mitään tunne-reaktioita, kun ovat tottuneet näkemään kaikenlaista spedeilyä tienpäällä... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Xari

Perin tylsää, ja minä kun vanhasta muistista odotin vauhtia ja vaarallisia tilanteita, enää oli tarjolla vain vauhtia  ;D S8 kohden Wroclawìa, tienrakennusvauhti on huimaa, 2014 kartassa tietä oli valmiina ~50km, 185km tuota ajettiin ja alkupää ties missä, ja jossain tehdään motaria Turkuun 30 vuotta ::)

Xari

Pienemmiltä pätkiltä sit löytyy onneksi vaihtelua, kuopat löytyy nykypäivänä suomesta >:(