Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pasi A S

Kesä ja fillarit. Mullekin joku autoilija huuteli että mikä on? Autoilija ajoi kohdalleni ja avasi repsikan ikkkunan ja tiesusteli "mikä on ?". Ajoin nätisti maantiellä valkoista piennaviivaa pitkin, kun ei ollu pyörätietä. Se on muuten taitolaji sekin,ajaa sitä valkoista viivaa ptkin. Piennarta kun ei ollut nimeksikään ja liikennevirta suuri. Huusin takaisin autoilijalle että kesä on :) Kaasutti pois. Sellainen lyhytsanainen kohtaaminen.Keskutelu yhteys avattiin ja samantien lopetettiin :)

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - heinäkuu 09, 2015, 08:49:23
Lainaus käyttäjältä: olli__o - heinäkuu 07, 2015, 00:49:04
Raskaalle kalustolle joka ei osaa välejä pitää vastaasti moni "kiittää" hidastamalla enen mäkeä, mutta tätäkään ei varmaan tajuta vaan kirotaan hölmöä pikkuautokuskia, mitä se nyt noin hidastelee, vaikka juuri yritin kiihdyttää mäkeen vauhtia ja siksi ajan ihan perässä kiinni.
Menee vähän ristiin noi sun jutut.

Ristiriitaa näkee riippuen miten lukee ja tulkitsee, suvussa ja lähipiirissä on erilaisia kuljetusliikkeitä, rekkayrittäjiä ja -kuskeja (bussikuskejakin  tunnen), eräitäkin tarinoita on tullut kuultua ja yksi peräänajokin (ei kovin kauan sitten) kun pikkuauto jarrutti yllättäen edessä (syyksi kertoi että kuorma-auto ajoi liian lähellä, poliisille sitten kertoi ihan jotain muuta) (molemmat tuomittiin sakkoihin).

Sana "moni" ei tuossa tarkoita minua tai kaikkia, mutta minä luulisin että suuri osa suomalaisista provosoituu kun (isolla) autolla roikkuu puskurissa, nuo bussitarinatkin muistan koska kuskin käytös ketutti, taitaa olla vielä kolmella eri autolla eikä yhtään nykyisellä, eli voisi hyvin olla kymmenen vuoden ajalta, samalta ajalta löytyy kymmeniä tuhansia...miljoonia bussikuskeja jotka on ajaneet hyvin ja kohteliaasti tai ainakin normaalisti.

Roikkujat on eräs ihmistyyppi jota en arvosta liikenteessä. Mutta eipä ne samalla tavalla huoleta kuin joskus "törmätyt" tapaukset joita epäilee hulluiksi tai huumehörhöiksi.

Yhtään roikkuvaa rekkaa en ainakaan äkkiä muista, melko pakosta niitäkin on kuten muitakin kuskeja. Pyrin välttämään mitään muiden "opettamista" liikenteessä, mutta totta sekin että roikkumalla perässä ei minuun saa yhtään lisää nopeutta tai erikoishelpotusta ohitukseen vaan pikemminkin päinvastoin, eipä toisaalta minua nakkikioskijonossakaan tönimällä ohitella :)

Leppoisia aurinkoisia ajokelejä :)

Samone

Eilen näkyi hirvi tien reunalla pitkästä aikaa. Seisoi ja katseli ihan rauhassa eikä ottanut askeltakaan - onneksi. Vauhtia noin satanen iltasella valtatiellä, jossa ei juurikaan liikennettä ollut.

kaselin

Helpompi päästää se roikkuja ohi kun tehdä itse kiusaa ja sit saa ajaa rauhassa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: olli__o - heinäkuu 09, 2015, 23:58:03
Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - heinäkuu 09, 2015, 08:49:23
Lainaus käyttäjältä: olli__o - heinäkuu 07, 2015, 00:49:04
Raskaalle kalustolle joka ei osaa välejä pitää vastaasti moni "kiittää" hidastamalla enen mäkeä, mutta tätäkään ei varmaan tajuta vaan kirotaan hölmöä pikkuautokuskia, mitä se nyt noin hidastelee, vaikka juuri yritin kiihdyttää mäkeen vauhtia ja siksi ajan ihan perässä kiinni.
Menee vähän ristiin noi sun jutut.

Ristiriitaa näkee riippuen miten lukee ja tulkitsee, suvussa ja lähipiirissä on erilaisia kuljetusliikkeitä, rekkayrittäjiä ja -kuskeja (bussikuskejakin  tunnen), eräitäkin tarinoita on tullut kuultua ja yksi peräänajokin (ei kovin kauan sitten) kun pikkuauto jarrutti yllättäen edessä (syyksi kertoi että kuorma-auto ajoi liian lähellä, poliisille sitten kertoi ihan jotain muuta) (molemmat tuomittiin sakkoihin).

Sana "moni" ei tuossa tarkoita minua tai kaikkia, mutta minä luulisin että suuri osa suomalaisista provosoituu kun (isolla) autolla roikkuu puskurissa, nuo bussitarinatkin muistan koska kuskin käytös ketutti, taitaa olla vielä kolmella eri autolla eikä yhtään nykyisellä, eli voisi hyvin olla kymmenen vuoden ajalta, samalta ajalta löytyy kymmeniä tuhansia...miljoonia bussikuskeja jotka on ajaneet hyvin ja kohteliaasti tai ainakin normaalisti.

Roikkujat on eräs ihmistyyppi jota en arvosta liikenteessä. Mutta eipä ne samalla tavalla huoleta kuin joskus "törmätyt" tapaukset joita epäilee hulluiksi tai huumehörhöiksi.

Yhtään roikkuvaa rekkaa en ainakaan äkkiä muista, melko pakosta niitäkin on kuten muitakin kuskeja. Pyrin välttämään mitään muiden "opettamista" liikenteessä, mutta totta sekin että roikkumalla perässä ei minuun saa yhtään lisää nopeutta tai erikoishelpotusta ohitukseen vaan pikemminkin päinvastoin, eipä toisaalta minua nakkikioskijonossakaan tönimällä ohitella :)

Leppoisia aurinkoisia ajokelejä :)
Ilmeisesti et siis tarkoittanut että itse "kiität" tuolla tavoin, hyvä niin. No toivottavasti kukaan ei ota vaikutteita tuommoisesta kirjoituksesta. Tilanne jossa on luminen ylämäki ja hidastaminen johtaa vauhdin loppumiseen kesken mäen ja mahdolliseen "persmäen" laskuun ajoneuvoyhdistelmän kanssa on erittäin vaarallinen myös kaikelle muulle liikenteelle. Siinä voi itse kukin sit miettiä millaiseen ratkaisuun päätyy, eli työntääkö hidastetta vai koittaako pysähtyä hallitusti, pakittaa alas ja hakea uusi vauhti. Siinä ei käy hyvin jos kärri lähtee vetämään autoa ja menee linkkuun.

Minäkään en arvosta minkäänlaista liian lähellä tapahtuvaa ajamista ja pyrin lukemaan liikennettä mahdollisimman pitkältä matkalta. Eikä se tien päällä tapahtuva kouluttaminen auta. Jos satutaan pysähtymään niin sitten voi keskustella asioista.

Lainaus käyttäjältä: Samone - heinäkuu 10, 2015, 07:46:29
Eilen näkyi hirvi tien reunalla pitkästä aikaa. Seisoi ja katseli ihan rauhassa eikä ottanut askeltakaan - onneksi. Vauhtia noin satanen iltasella valtatiellä, jossa ei juurikaan liikennettä ollut.
Muutama viikko sitten ajaessani iltasella Loimaalta Ypäjän suuntaan lisävaloilla varustettu Volvo vilkautti vastaantullessaan pitkiä. Hidastin ja hyvä niin sillä vähän matkan päässä oli peuroja tien vieressä. Pysäytin seuraavan vastaan tulevan auton ja kerroin avoimesta ikkunasta peuroista. Tuo Volvo kuskin pieni toimenpide saattoi ehkäistä minun tai sen minua vastaan ajaneen naisen kolarin.

Lainaus käyttäjältä: kaselin - heinäkuu 10, 2015, 09:32:05
Helpompi päästää se roikkuja ohi kun tehdä itse kiusaa ja sit saa ajaa rauhassa.

Jep.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

hyper

Lainaus käyttäjältä: kaselin - heinäkuu 10, 2015, 09:32:05

Mutta miten se ohipäästäminen sitten tapahtuu? Jos se vaan roikkuu siellä takana? Mikään penkalleväistö ei tule kysymykseen, oma matkanteko ei saa siitä häiriintyä.

Talvella näin kerran töistä kotiin ajellessa motarilla sellaisen sankarin, että tuli hirveetä vauhtia takaa satasen alueella (kiinnitin huomiota siihen taustapeilistä, että jollain on kiire) ja kun sattumoisin siitä itse kurvasin juuri liittymästä pois niin se sitten ajoi edelläni olleen auton takapuskuriin, noin metrin päähän, vasta loppumetreillä jarruttaen. Ja jäi siihen jumittamaan, ei mennyt ohi vaikka ohituskaistalla ei ollut ketään.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

hyper

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - heinäkuu 10, 2015, 09:42:24Pysäytin seuraavan vastaan tulevan auton ja kerroin avoimesta ikkunasta peuroista.

Mites sä tuon onnistuit tekemään? Siis vastaantulijan pysäyttämisen. Kurvasit poikittain eteen?  ???
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 10, 2015, 09:55:35
Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - heinäkuu 10, 2015, 09:42:24Pysäytin seuraavan vastaan tulevan auton ja kerroin avoimesta ikkunasta peuroista.

Mites sä tuon onnistuit tekemään? Siis vastaantulijan pysäyttämisen. Kurvasit poikittain eteen?  ???

Laitoin hätärit päälle ja pysähdyin omalle kaistalle. Kohdalla oli suora ja hyvä näkyvyys klo noin 22:00 eikä muuta liikennettä ollut.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

ealab

Samoja kujeita ollut, kuin olli__o:lla. Mm. Bussin ja pysäkkien kanssa, aivan vastaavissa olosuhteissa. Ja olen myös tuostakin ilmoitellut bussifirmaan. Joten olen "vastuuntuntoisesti leiviskääni" hoidellut. Eikös joku viisas liikenneasiantuntija olekin sanonut, että ajoneuvojen etäisyys riippuu myös nopeuksista, tarkoittaen vauhdin hidastamista turvalliselle tasolle. Sitten olisi vaan "todistustaakka" siitä, kumpi teki ensin ja mitä.

Tilaihme

Mielenkiintoinen keskustelu täällä. Itse en tykkää näistä jotka vauhdin päälle ohituskaistan kohdalla eli ensin ajetaan alinopeutta ja sitten kun tulee ohituskaista niin sitten kaasu pohjaan ja toinen asia on nämä pellet jotka menee ohi ja sen jälkeen joko jarrut lukkoon tai ruvetaan ajelemaan alinopeutta sen jälkeen kun on ohitettu, Noh onneksi on valotehoa keulalla jos ollaan pakulla liikkeellä niin etenkin pimeällä itse välillä avaan koko valopatterin näillä pelleille.... eli sitä saa mitä tilaa kun minäkin kumminkin ajan jos mahdollista + 5km ylinopeutta aina niin miksi ohi sitten alinopeutta en tajua näitä.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Tilaihme - heinäkuu 10, 2015, 16:32:10
Mielenkiintoinen keskustelu täällä. Itse en tykkää näistä jotka vauhdin päälle ohituskaistan kohdalla eli ensin ajetaan alinopeutta ja sitten kun tulee ohituskaista niin sitten kaasu pohjaan ja toinen asia on nämä pellet jotka menee ohi ja sen jälkeen joko jarrut lukkoon tai ruvetaan ajelemaan alinopeutta sen jälkeen kun on ohitettu, Noh onneksi on valotehoa keulalla jos ollaan pakulla liikkeellä niin etenkin pimeällä itse välillä avaan koko valopatterin näillä pelleille.... eli sitä saa mitä tilaa kun minäkin kumminkin ajan jos mahdollista + 5km ylinopeutta aina niin miksi ohi sitten alinopeutta en tajua näitä.
Kuulostaa kahdelta pelleltä...
Liikenteessä pärjää paremmin, jos toinen joustaa, kun toinen pelleilee. Roolit vain välillä vaihtuu.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Tilaihme

Niinpä myönnän että kiusaan eli vilautan valoja mutta en jätä niitä päälle. Tämänkin tapaus tapahtui viime talvena kun ajoin yöllä turusta hesaan päin motaria pitkin, nopeus navin mukaan oli 105 km ja tämä volkkari kuski tuli ohi ja rupesi ajamaan 80-90 km edessäni. Kun lähdin ohittamaan sitä sitten löytyi se kaasujalka. Noh paras tässä jutussa oli se että autoa ei ajanut auton omistaja vaan joku muu, kun soitin rekisteri tietojen mukaan auton omistajalle niin herätin sen ja kysyin että omistaako se tämän auton ja kerroin mitä täällä tapahtuu niin sen jälkeen loppui leikkiminen.

Pasi A S

Mulla on pinttynyt tapa kuten muillakin jotka matkaavat lähikuntaan isommasta kaupungista. Suomessa lie monta kaupunkia josta vie ja tuo nelikaistainen tie lähikuntaan. Siis kaksi kaistaa meno- ja tulosuuntaan ja välissä viheriö. Avot, ei muuta kuin isosta kaupungista työstä auton rattiin ja 30 km kaksikaistaisen tien vasentakaistaa nopeusrajoitusta noudattaen kotiin.Aamulla taas vasentakaistaa toiseen suuntaan töihin.syy vasurikaistan käyttöön on se että oikealta kaistalta napsuu vähän väliä liittymiä ja sen myötä oikealle kertyy aina jonoa.25v takana ko autoilua ja viikottain joku provosoituu perässä ajamiseen, tahtoisi ajaa ohi mutta liikenne oikealla estää koukkaamisen. Ai että kun tänään vahingonilo hyväili. Ajoin vasentakaistaa vakkarilla mittarinopeutta ~85 km/h.Alueella 80 km/h rajoitus. Minulle vilkutetaan valoja ja ajetaan puskuriin kiinni. Sitten kun oikealla tulee rako vedetään oikealta Seatilla isoa kovaa ohi ja kas kas siviili poliisi välittömästi perään,ihaillen katson kun kireän Focuksen takahyllyllä vilkkuu lain sininenvalo  ;) ai jai jai jai !

Samone

Ai saakeli että olen tyytyväinen, kun työmatkaa on alle viisi kilsaa - liukumilla.

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - heinäkuu 10, 2015, 22:39:02
Mulla on pinttynyt tapa kuten muillakin jotka matkaavat lähikuntaan isommasta kaupungista. Suomessa lie monta kaupunkia josta vie ja tuo nelikaistainen tie lähikuntaan. Siis kaksi kaistaa meno- ja tulosuuntaan ja välissä viheriö. Avot, ei muuta kuin isosta kaupungista työstä auton rattiin ja 30 km kaksikaistaisen tien vasentakaistaa nopeusrajoitusta noudattaen kotiin.Aamulla taas vasentakaistaa toiseen suuntaan töihin.syy vasurikaistan käyttöön on se että oikealta kaistalta napsuu vähän väliä liittymiä ja sen myötä oikealle kertyy aina jonoa.25v takana ko autoilua ja viikottain joku provosoituu perässä ajamiseen, tahtoisi ajaa ohi mutta liikenne oikealla estää koukkaamisen. Ai että kun tänään vahingonilo hyväili. Ajoin vasentakaistaa vakkarilla mittarinopeutta ~85 km/h.Alueella 80 km/h rajoitus. Minulle vilkutetaan valoja ja ajetaan puskuriin kiinni. Sitten kun oikealla tulee rako vedetään oikealta Seatilla isoa kovaa ohi ja kas kas siviili poliisi välittömästi perään,ihaillen katson kun kireän Focuksen takahyllyllä vilkkuu lain sininenvalo  ;) ai jai jai jai !

Mistä teitä pellejä oikein löytyy? Sitten ihmetellään jos joku ohituskolarissa kuolee ja sätitään ylinopeudesta, syyllinen kun onkin ihan muualla. Kastraatio jos olisi rikesakon jälkeen seuraava..

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: Samone - heinäkuu 10, 2015, 23:52:37
Ai saakeli että olen tyytyväinen, kun työmatkaa on alle viisi kilsaa - liukumilla.

Mulla oli vielä viime vuonna työmatkaan. 1,7 km. Se oli kerrassaan hienoa! Tammikuun puolivälistä lähtien matkaa on ollut 20 km suuntaansa, maailmani muuttui tämän johdosta, eikä parempaan suuntaan... :( Toisaalta vielä ihan siedettävä matka tämän päivän kaupunkikeskeisyyteen tähtäävässä Suomessa, ny vaan jonkun autoista on oltava ajokunnossa jatkuvasti... Ai niin onneksi on ne liukumat. :D

Samone

Lainaus käyttäjältä: MarieCurie - heinäkuu 11, 2015, 22:33:16
Mulla oli vielä viime vuonna työmatkaan. 1,7 km. Se oli kerrassaan hienoa! Tammikuun puolivälistä lähtien matkaa on ollut 20 km suuntaansa, maailmani muuttui tämän johdosta, eikä parempaan suuntaan... :( Toisaalta vielä ihan siedettävä matka tämän päivän kaupunkikeskeisyyteen tähtäävässä Suomessa, ny vaan jonkun autoista on oltava ajokunnossa jatkuvasti... Ai niin onneksi on ne liukumat. :D
Jäi kehumatta myös tarvittaessa etätyömahdollisuus. Tosin nykyään tuo on surkeaa, kun tein puhtaasti etätöitä nelisen vuotta - nyt ehkä päivän pari kuukaudessa.

Pasi A S

Lainaus käyttäjältä: Reverend - heinäkuu 11, 2015, 20:58:43

Mistä teitä pellejä oikein löytyy? Sitten ihmetellään jos joku ohituskolarissa kuolee ja sätitään ylinopeudesta, syyllinen kun onkin ihan muualla. Kastraatio jos olisi rikesakon jälkeen seuraava..
Jaa. Ei ole motarista kyse ja tapa on ajaa vasenta jos suoraan naapuri kaupunkiin mennään.Taksi tekee saman tempun, ajelee vasenta kun baarista tai lentokentältä tulen. Oikealtakaistalta on useita liittymiä jonotuksen kera teollisuusalueille, kauppakeskukseen ja asuinalueille.

Reverend

Ok, nuo liittymät tuossa tekee poikkeuksen. Tai pikemminkin onhan se hyvä "sääntö" antaa tilaa muille. Tämä taitaakin mennä kastiin "ohittaa ei saa mutta ohi saa ajaa" :)

Teuski

Ajan yleensä vähän yli rajoituksen todellista nopeutta ja puskurissa roikkujille on tapana vilkuttaa jarruvaloja. Jos ei ala turvaväliä syntymään, nopeus putoaa sinne mittarikasikymppiin...

Eniten ärsyttää kuudenkympin alueella ohittajat, jotka ovat saman tien 80 alueella jaloissa...
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Jankos

Eilen tuli poikettua Tampereella ja kyllä taas kerran aiheutti ihmetystä tuo kesäliikenne. Keli oli ihan ok mutta silti suurin osa vetelee satkun alueella 80-90 välissä vaikka ei ole juurikaan rekkoja eikä muitakaan 80-vauhtiin pakotettuja. Ja sitten kun tulee se kamalan pelottava kameratolppa niin vauhti tiputetaan ihan varmuudeksi 75 ja jopa allekin, vaikka olisi satasen rajoituskin.

No onneksi ei ollut mitään isompaa liikennettä että ohi pääsi kun vaan polkasi kaasua, eihän tuossa ohittamisessa mullekaan mitään hyötyä ajallisesti ollut, kun ei ollut kiirekään.

Aikanaan kun tuli ykköstietä ajettua varsinaissuomen päässä ennen kuin motari kokonaan valmistui, niin siellä näki kaikenlaista tapahtumaa.
Kerran meikäläinenkin hermostui yhteen yhdistelmään, mikä suivaantui kun tuli se ohitettua ohituskaistalla Turkuun päin matkatessa ja aika pian sen jälkeen sain kiinni jonon mikä meni noin 70 km/h tunnissa.
Ja melko pian tuo yhdistelmäkin sitten sai jonon kiinni ja tottahan se sitten mulle vilkutteli valoja, soitti torvea ja ajoi ihan riittävän lähellä. Mutta minkäs minä sille voin että saa jonon kiinni... No siitä paimiosta siirryttiin vanhalle tielle ja siitä jatkoin sitä 88-90 vauhtia.
Tyhjäkin yhdistelmä tietty jäi siinä motellin kohdalla mutta siitähän alkaa se pirun pitkä alamäki ja tämä sankari sitten keksikin että meidät pitää saada kiinni, eli päästeli vapaalla (tai rajoitin ei pelannut) mäen alas ja tuli varmasti pitkälle toista sataa puskuriin kiinni ja samat valot vilkkuen ja käsimerkkiäkin löytyi. ,
Mäen alla on sitten se Kemiön risteys ja 60 rajoitus, siinä paloi jo lopullisesti hermo touhuun ja kun siinä on niin näppärästi risteyksen jälkeen kapea kaista ja korkeat korokkeet niin hiljensin sitten vauhdin kokonaan pois.
Hypättiin kimppakyydin kanssa ulos autosta ja koitettiin kysellä että onko jotain asiaa. Ei auennut ikkuna eikä ovi ja kovin oli vaikeen oloinen kuski.
No tästä jatkettiin matkaa ihan normi nopeuksilla Kaarinaan asti ja kummasti oli ihan normaalit turvavälitkin.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

hyper

Muistui tuota edellistä lukiessa että perjantaina ihmettelin yhtä rekkaan kehä-III:lla... siinä kun on se liittymätyömaa Jumbon lähellä ja siinä rajoitus 60kmh varmaan kilometrin verran, niin tämä rekka tuli siinä iltapäiväruuhkassa varmaankin täyttä höyryä rajoitinta vasten ohituskaistaa pitkin, vähääkään hidastamatta. Itse olin siinä oikealla kaistalla jonossa kuutta kymppiä köröttelemässä, mutta näin kun yksikin auto väisti sen rekan alta pois viime hetkellä, noin metri oli väliä rekan ja se henkilöauton välissä kun se vaihtoi kaistaa. Kai sillä rekalla oli kiire... mutta jarruvalot ei vilahtaneetkaan missään kohtaa, muut vaan kurvasi alta pois.

Ai niin, se rekka oli suomen kilvissä. En vaan ehtinyt painamaan rekkaria muistiin kun se viuhahti ohi.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 12, 2015, 17:52:49
Ai niin, se rekka oli suomen kilvissä. En vaan ehtinyt painamaan rekkaria muistiin kun se viuhahti ohi.
Rekkakuskeja on moneen lähtöön ja kaikki eivät ole ammattitaitoisia.

Noista rekkareista ei enää pysty päättelemään kuljettajan kansalaisuutta. Suomalaisissa rekoissa on monesti ulkolaisia kuljettajia.
Kovaan ääneen rahtiyrittäjät puhuvat suomalaisten rahtareiden puolesta, mutta silti palkkaavat halpatyövoimaa itse.

Tässä kun kabotaasikuljetukset pikkuhiljaa vapautetaan, niin saamme tottua hyvin joustavaan rekkaralliin.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Basbarduu

Onko tässä jotain epäselvää? Vai etkö vain välitä?

LainaaAjoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Ite ajan tolla Xsaralla rajoitusten mukaan mutta silti monia muita hitaammin. Käytän tuota vasenta kaistaa vain siihen mihin se on tarkoitettu, eli ohittamiseen vaikka minunkin käyttämillä teillä on LIITTYMIÄ ja onhan se kauhean vaivalloista kun pitää seurata muuta liikennettä kun vaihtaa kaistoja... Ei helvetti Pasi A S, pidin sinua fiksumpana kuin tuossa ylempänä kirjoitat.

olli__o

Muistelisin että autokouluaikaan tuo oikealla kaistalla ajo (muillakin teillä kuin moottoritie) oli pakollista, mutta muuttui sitten enemmänkin suositukseksi.

Eikös se ollut tuo sana "yleensä" joka vesitti koko lain lauseen, eli on hyvien tapojen mukaista ja suositeltavaa ettei jää jumittamaan vasemmalle kaistalle, mutta ei siitä rangaista (ainakaan yksinomaan siitä). Eikös sama "yleensä"-sana ole vaikka laissa kun puhutaan jalankulkijan heijastimen käytössä ja pyöräilijän kypärän käytössä? "alankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta."

Muistelisin että joskus oikeudessa yrittivät tuohon saada jonkun päätöksen että voidaanko sakottaa vasemmalla kaistalla ajosta, viimeisin mitä muistelin että joku alempi oikeusaste tulkitsi jotenkin että ei saisi ajaa turhaan, mutta ei silti sakkojakaan, onko jotenkin sittemmin muuttunut? Näemmä tosin oikeusministeriökin on toivonut että käytettäisiin selkeämpää sanamuotoa kun laissa annetaan suosituksia, joiden rikkomisesta ei anneta rangaistusta...

Mutta eipä minullakaan ole antaa parempaa lakia/suositusta miten työmatkaruuhkan aikaan kaistoja pitäisi käyttää, jotenkin suomalaisittain kannatan mieluummin saapumisjärjestyksessä mukaisesti jonossa, mieluummin kuin etuilua ja pujottelua. Ulkopuolelta on mahdoton sanoa kenellä on enemmän kiire ja parempi syy miksi pitäisi päästä nopeammin perille. Itsellä on usein kova kiire, mutta syynä se perinteisin, eli liian myöhään lähteminen, eikä perillepääsyn viivästyminenkään aiheuta ihmishenkien vaarantumisia tai huikeita rahallisia tappioita.

[Edit:] moottoritiellä asetuksen sanamuoto on toinen, eli siellä oikealla, poislukien jonot ja opasteet johonkin suuntaan)
LainaaMoottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.