Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: hyper - kesäkuu 16, 2014, 16:18:11
Itse en kyllä käytä tuota vakionopeussäädintä, oikeastaan ollenkaan, johtuen juuri muusta liikenteestä. Joka tasan tarkaan aina ja ilman poikkeuksia kulkee eri nopeudella kuin mille säätimen säädät. Helpompaa ja vähemmän stressaavaaa on vaan omalla kaasujalalla säädellä nopeutta tilanteen mukaan. Ihan hyödytön kapistus, jopa pikkutunneilla maantietaipaleella keskellä korpea löytyy joku hitaampi eteen junnaamaan ja vastaantulijoita sujuvaa ohitusta vaikeuttamaan.
Minulla se "kaasujalka" on siinä vakkarissa. Aivan samalla tapaa pystyy ennakoimaan turvavälin, kuin kaasupolkimellakin.
Parhaimmillaan vakkari on rajoitusten mukaan ajettaessa. Taajamassakin 40 alueella on helppo ajaa vakkarilla.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Pasi A S

Jokos sitikoissa on adaptiivinen vakkari? Huomio etäisyyden edellä ajavaan automatik.

Omenanraato

Lainaus käyttäjältä: Aakku - kesäkuu 16, 2014, 17:08:50
[Minulla se "kaasujalka" on siinä vakkarissa. Aivan samalla tapaa pystyy ennakoimaan turvavälin, kuin kaasupolkimellakin.
Parhaimmillaan vakkari on rajoitusten mukaan ajettaessa. Taajamassakin 40 alueella on helppo ajaa vakkarilla.
Nimenomaan näin. Kyllä itsekin ajan 90% ajasta vakkarilla. Niin taajamassa kuin sen ulkopuolella. Ruuhkassakin jalkaa voi pitää jarrun päällä, jolloin äkkitilanteessa jarruttaminen on jopa nopeampaa.
Kulkineet:
Citroen C5 Tourer HDI 163 A -12
Citroën C3 -05

vibes

Mulla ei ole ongelmaa säätää sitä tarvittaessa vaikka pari km/h alle rajoituksen jos edessä on humppaavia spedejä ja kyllä ohittelemaankin aina pääsee.  Jos kaikki ajaisi vakkarin kanssa niin ei olis ongelmia.

Mä en ostaisi autoa jossa ei ole vakkaria.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

KariM

Vakkari on paras ystäväni.

Tuossa eilen kolmosmotarilla ajelin vakkarissa 112km/h. Jossain kohtaa takaa tuli ja ohitti Volvo. Jonkun ajan kuluttua saavutin saman Volvon ja ajoin vakkarinopeudellani ohi. Hetken kuluttua Volvo kuittaa jälleen. Tätä jatkui muutaman kierroksen verran, ja olisin ajankulukseni mielelläni jatkanut pidempäänkin, kun matkaa oli vielä sata kilometriä jäljellä. Vaan muun liikenteen lisääntyminen alkoi haitata, ja pussittumisen pelossa lopulta hankkiuduin Volvosta ja muusta jonosta eroon lisäämällä nopeutta hetkeksi kympillä. Tien vapauduttua palasin jälleen hyväksi havaitsemaani marssvauhtiin, ja muutaman minuutin kuluttua Volvo tuli taas ohi :)

Jasu

Tuossa menneen viikonlopun aikaan ehti nähdä monenlaista liikenteessä. Dyanella kun liikkuu, niin ohittajia kyllä riittää...

Hupaisaa vaan on se, että 80 alueella ohi mennään jatkuvasti, ja sitten 100 alueella saa näitä äskeisiä ohitella. Eivät lähes koskaan tule ohi, ennenkuin on taas hitaamman nopeuden alue... Ei vaikuta edes se että välillä 80 alueella nopeutta oli vähän alle sata, silti ohi tullaan, satasen alueella todellista nopeutta nämä ei sitten sataseen asti osaa nostaa...

Ja sit puhutaan että Rättärit on tientukkoina, kun ne ei vaan kulje. Omassani on teknisesti vakiokone, vain kaasari ruiskulla korvattu, tehot on aika lähellä vakiota. Silti tuolla pystyi pitämään 82km/h keskinopeuden Mikkeliin asti, ja siitä sitten Puumalaan saapuessa keskinopeus oli pudonnut lukemaan 79km/h. Kumma kyllä, yhtään vaaratilannetta ei reissuun sattunut mukaan, ei puskurissa roikkujia eikä äkillisesti edessä jarruttavia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Zego

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - kesäkuu 16, 2014, 17:16:30
Jokos sitikoissa on adaptiivinen vakkari? Huomio etäisyyden edellä ajavaan automatik.
Nuo adaptiiviset ovat käytännössä osoittautuneet todella surkeiksi, eivät sovellu vilkkaaseen liikenteeseen lainkaan (ei ainakaan VAG:in toteutus) ja toinen ongelma on ettei saa valikoista valita että toimisi kuten normaali vakkari.

jtbo

En niin tiedä nykyautojen vakkareista, mutta vanhemmissa mitä itselläni moinen on ollut, se ei mitenkään tasaisena pidä vauhtia, helposti enemmän kuin 5km/h eroa alamäen ja ylämäen välillä, itse pidin vauhdin tasaisempana kaasujalalla, kun liikennettä oli, itsekseen kun pääsi ajelemaan niin sitten polttoainetaloudellisesti mäkiä myötäillen.

Aika moni tuolla maanteillä tuntuu ajavan sitä reilua 90 nopeutta suhteellisen tasaisesti, kameratolppien kohdalla välkkyy jarruvalot, pisemmällä matkalla kumminkin keskimäärin samaa vauhtia itse pääsin ajelemalla rennosti sitä noin todellista nopeutta minkä rajoitustaulukin sanoi.

Käytännössä keskinopeuteen ei ollut isoa vaikutusta jos jätti koko satkun ajamisen pois, tietty siihen vaikutti käytetyt reitit ja liikennöintiajankohdat, mutta tyytymällä siihen 80 vauhtiin nopeammat pääsi helpommin ohi ja polttoainetta kului paljon vähemmän, matkanteko oli paljon rentouttavampaa, kun niitä 'nutaajia' 100-alueella ei tarvinnut pahemmin katsella, joiden perässä pitkä letka vielä autoja.

En kokenut suureksi ajanhukaksi yli 600km kertaistumalla ajeluillakaan, kun perillä mieli oli kumminkin paljon virkeämpi, joten se tasoitti käytännössä sitä aika-eroa ihan samoihin.

Toi liikennevirtaa hitaammin ajaminenkin on kumminkin sellainen juttu, että senkin voi hoitaa tyylikkäästi tai ähmäpäisesti muita haitaten.

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: Jasu - kesäkuu 16, 2014, 19:03:35
Tuossa menneen viikonlopun aikaan ehti nähdä monenlaista liikenteessä. Dyanella kun liikkuu, niin ohittajia kyllä riittää...

Hupaisaa vaan on se, että 80 alueella ohi mennään jatkuvasti, ja sitten 100 alueella saa näitä äskeisiä ohitella. Eivät lähes koskaan tule ohi, ennenkuin on taas hitaamman nopeuden alue... Ei vaikuta edes se että välillä 80 alueella nopeutta oli vähän alle sata, silti ohi tullaan, satasen alueella todellista nopeutta nämä ei sitten sataseen asti osaa nostaa...

Ja sit puhutaan että Rättärit on tientukkoina, kun ne ei vaan kulje. Omassani on teknisesti vakiokone, vain kaasari ruiskulla korvattu, tehot on aika lähellä vakiota. Silti tuolla pystyi pitämään 82km/h keskinopeuden Mikkeliin asti, ja siitä sitten Puumalaan saapuessa keskinopeus oli pudonnut lukemaan 79km/h. Kumma kyllä, yhtään vaaratilannetta ei reissuun sattunut mukaan, ei puskurissa roikkujia eikä äkillisesti edessä jarruttavia...

Olet siis tavannut tasakaasumiehet...Kun se 80 km/h on liian hidasta, muttei sitten uskalleta ajaa 100:a kun se auto voi mennä rikki...Nämä tasakaasumiehet ajavat tasaista 90 km/h nopeusrajoituksista piittaamatta, oli sitten nopeusrajoitus 60,70, 80 tai 100. Kunnes joku sitten ohittaa, sitten naama kurtussa vedetään niinkuin viimeistä päivää ohi, jonka jälkeen otetaan taas se turvallinen 90 km/h.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

tarttis

Lainaus käyttäjältä: Joerkka - kesäkuu 17, 2014, 16:53:46
Olet siis tavannut tasakaasumiehet...Kun se 80 km/h on liian hidasta, muttei sitten uskalleta ajaa 100:a kun se auto voi mennä rikki...Nämä tasakaasumiehet ajavat tasaista 90 km/h nopeusrajoituksista piittaamatta, oli sitten nopeusrajoitus 60,70, 80 tai 100. Kunnes joku sitten ohittaa, sitten naama kurtussa vedetään niinkuin viimeistä päivää ohi, jonka jälkeen otetaan taas se turvallinen 90 km/h.

Mitä sitä nopeutta vaihtamaan kun kerran hyvän on löytänyt........ >:D >:D >:D
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

hyper

Hm. Ne jotka ajelee vakkari päällä pääkaupunkiseudun taajamissa ruuhka-aikaan, on kyllä aika kaupunkiajo-guruja. Eihän tuolla nopeuttakaan saa yleensä kuin hetkittäin 40kmh tai yli nostettua ja ainakin minun autossa 40kmh on se raja jossa vakkarin saa päälle ja jonka alle jos mennään niin se menee pois päältä. Ja vaikka ei olisi ruuhkaakaan, niin liikennevalot pysäyttää matkanteon tyypillisesti muutaman sadan metrin välein kaupunkialueilla.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Aakku

Lainaus käyttäjältä: hyper - kesäkuu 18, 2014, 13:17:03
Hm. Ne jotka ajelee vakkari päällä pääkaupunkiseudun taajamissa ruuhka-aikaan, on kyllä aika kaupunkiajo-guruja. Eihän tuolla nopeuttakaan saa yleensä kuin hetkittäin 40kmh tai yli nostettua ja ainakin minun autossa 40kmh on se raja jossa vakkarin saa päälle ja jonka alle jos mennään niin se menee pois päältä. Ja vaikka ei olisi ruuhkaakaan, niin liikennevalot pysäyttää matkanteon tyypillisesti muutaman sadan metrin välein kaupunkialueilla.
Kuka nyt pääkaupunkiseudun ruuhkissa vapaaehtoisesti ajelisi... :)
Maaseudun taajamissa luonnon keskellä vakkari toimii hyvin 40 rajoituksissa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

tarttis

En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Zego

Kjeh, mulla meni ajatukset hieman sekaisin, oikeasti tarkoitin autobrake järjestelmää, ihan susi-ratkaisuja nämä ensimmäiset viritykset ovat liikenteen seassa liikkuessa. :D

Talleri

Lainaus käyttäjältä: Jasu - kesäkuu 16, 2014, 19:03:35

Useimmiten 80 km/h rajoitusalueella edessä  aina joku mittarinopeutta seuraava ajelee 75-76 km/h todellista nopeutta. Minulla c4 mittari näyttää noin 4 km/h liikaa ja ajan kyllä ihan reilusti 92km/h mittarinopeutta. Tuo 92 km/h on todellisuudessa 88 km/h, jolla olen huoletta ajanut tutkaan. Ei ole huomautuksia eikä sakkoja tullut. Ohitan kyllä tilaisuuden tullen hitaampia, jos edellä ei ole jonoa. Satasen rajoituksella voi huoletta ajaa 110, ei konstaapeli siihen puutu.
C4 e-hdi 115

Greyhound

Turku-Helsinki motarilla Passat kuski ohitti oikealta kun olin menossa rekan ohi 120km/h. Kiilasi ihan eteen ja näytti keskisormea  ???

Sitten joku ohitteli Sprinterillä n. 20:n auton jonossa todella vaarallisesti ja kiilaili ahtaisiin väleihin pienemmällä kaksikaistaisella tiellä.

Mutta Ferrari F430 tuli bongattua :)

Omenanraato

Lainaus käyttäjältä: tarttis - kesäkuu 18, 2014, 13:57:17
Rajoitin on mitä mainioin keksintö.
Oon aina miettinyt et kuka ihme käyttää nopeudenrajoitinta, saati missä tilanteessa sitä edes kuuluu käyttää. Vakkari kun ajaa saman asian, muttei tarvi painella kaasua.

Pystyisitkö avaamaan lisää?
Kulkineet:
Citroën C3 -05

Zego

Itse käytän rajoitinta joka päivä 30 km/h alueella ja olen itselleni opettanut että rajoitin on parempi näissä nopeuksissa koska tällöin auto ei paina kaasua itse vaan heti kun nostat jalan kaasulta meno hidastuu -> turvallisempaa. Toinen asia on myös se ettei se päästä vauhtia kasvamaan yli määritellyn nopeuden niin helposti kuin vakkari tekee. Muilla ajatuksia asiasta?

OT: "Ketuttaa" kun ihmisten pitää ajaa 60-70 km/h vaikka rajoitus on alueella 30 km/h. Onneksi olen nähnyt jo monta kaveria jotka ovat saaneet varmaankin roimat sakot kun poliisi on ollut ko. paikalla puskissa. Tänäänkin yksi Toyota lähti ohittamaan ko. paikassa vaikka keltaista viivaa oli tien molemmilla puolilla...

Omenanraato

Eipä se vakkari sitä nopeutta nosta kuin max 2km/h ainakaan mulla. Ja toisaalta taajamissa se kaasunpainelu on niin pientä ja kun jalan voi pitää kokoajan jarrulla niin pidän itse sitä taas turvallisempana.
Kulkineet:
Citroën C3 -05

Zego

Minulla ainakin selvästi "jarruttaa" paremmin rajoittimella. Lisäsyy vielä on se että rajoitin muistaa eri nopeuden kuin vakkari jolloin minulla on aina valmiina 30 km/h alueelle sopiva nopeus.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Omenanraato - kesäkuu 18, 2014, 20:06:35
Oon aina miettinyt et kuka ihme käyttää nopeudenrajoitinta, saati missä tilanteessa sitä edes kuuluu käyttää. Vakkari kun ajaa saman asian, muttei tarvi painella kaasua.

Pystyisitkö avaamaan lisää?

Taajamassa on tuo vakkarin käyttö joskus tosiaan hankalahkoa, mutta nopeudenrajoittimen kera ei tarvitseisi ehkä seurata niin nopeusmittaria ja voisi keskittyä liikenteen seuraamiseen. Muutoinhan sitä muiden mukana saattaa ajaa liian lujaa ja sitten poimitaan tietty sivuun, jos se huono tuuri sattuu.

Muttei mulla sellaista ole koskaan ollut enkä ole käyttänyt, noin äkkiä päätellen se kuitenkin voisi olla tuo käyttökohde moiselle.

hyper

En ole nopeusrajoitinta käyttänyt kokeilua enempää, mutta tosiaan voisin kuvitella sen olevan avuksi jossain taajamassa jossa on paljon nopeusvalvontakameroita. Voisi ajaa muuten normaalisti mutta nopeus ei vahingossakaan ylittäisi rajoitusta. Samoin ehkä tulevaisuudessa kun ilmeisesti keskinopeusvalvontaa on tarkoitus ottaa laajemminkin käyttöön että kameran kohdalla jarruttaminen ei enää auta niin tuo rajoitin voisi auttaa.

Helsingin keskustan huoltotunnelissa käsittääkseni on jo ainakin kokeiltu tuota keskinopeusvalvontaa, ei ole kyllä sakkoja vielä tullut vaikka ylinopeutta on tullut siellä pari kertaa ajettuakin, ihan vahingossa, kun siellä on niin matala se rajoitus (30) ja ala- ja ylämäkiä että tasaisen nopeuden ylläpitäminen vaatii ylimääräistä huomiota.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

KariM

Yksi paikka rajoittimelle on taajaman ruuhkajonoajo jossa ei pysty vakkaria käyttämään jatkuvan nopeudenvaihtelun takia. Tällöin voi itse kaasulla säädellä nopeutta tilanteen mukaan, ja rajoitin huolehtii siitä, ettei vauhti kasva liiaksi jos jono välillä vetääkin.

jtbo

Sitten siinä se voisi olla hyvä, kun nykyautoissa on niin kovin kevyt se kaasupoljin, että jalka puutuu, kun sitä ei voi yhtään varata kaasupolkimen varaan matka-ajossa.

Nopeudenrajoittimella voi jalkaa 'lepuuttaa' kaasupolkimeen, eli pitää pedalia lattiassa, auto huolehtii että nopeus ei nouse liiaksi.

Tämä siis jos ei ole vakkaria, mutta nopeudenrajoitin löytyy.

Omenanraato

Juu itellä kun samassa on rajoitin, että vakkari. Mutta kaupunkiliikenteessä rajoitin oli ihan ok. Olen tottunut vakkariin, mutta siellä tuokin oli kätevä.
Kulkineet:
Citroën C3 -05