Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zego

Itse pyrin liikenteessä käyttäytymään siten että autoilijat/jalankulkijat/fillaristit yms. miettivät "onpa mukava ja kohtelias mies tuo sitikkakuski", tämä mielessä ajelen.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Zego - toukokuu 24, 2014, 21:52:40
Itse pyrin liikenteessä käyttäytymään siten että autoilijat/jalankulkijat/fillaristit yms. miettivät "onpa mukava ja kohtelias mies tuo sitikkakuski", tämä mielessä ajelen.

Juu, tuolla tapaa sitä itsekkin tuli ajeltua sitten kun oppi, mutta sehän olikin hauskaa, kun sillä tavalla ajellessa ympärillä sellaiset ensin oikein ärhäkkäästi ajelleet leukapielet alaspäin kurvailleet, jopa saattoivat rauhoittua ja kättäkin nostaa kiitokseksi kun esimerkiksi helpotin vähän ohitusta, seuraavia tavoittaessaan eivät enää ajaneetkaan heti luukkuun kiinni.

Pitäisi olla sellainen kilta ja tarra, joku kohteliaat autoilijat tai vastaava, siihen tietty pääsisi vain jos kiltalainen tai useampikin suosittaa ja pitäisi olla tämä oikeanlainen asenne ajellesaan, valtio voisi tukea pudottamalla 5% ajoneuvon vuotuisista veromaksuista, siinähän olisi jo kova kannustin ajella paremmin, että pääsisi kiltaan ja nauttimaan verohelpotuksista.

Toki valtiolle hyöty tulisi takaisin moninkertaisena, kun ihmiset eläisi pisempään eivätkä kuolisi etuajassa kun se sarvi otsassa voi viedä vaakatasoon kun oikein kasvaa.

ealab

Tämän päivän satoa: 3 hätäväistöä, 3 lievempää. I, kun 80 jälkeen ( Hy- Ri) alkoi 60, perässätulija ei hiljentänytkään, ei edes 5m päästä takapuskurista. Siinä ei enää mietitä sormi suussa, vaan vetäistään penkalle. Vaimo kyydissäni hermostui. Vähän aikaa piti siinä olla paikallaan ja kiroilla kaiken maailman aivokuolleita mulkkuja..  En ajanut ollenkaan alinopeutta* missään näistä tapahtumista. En muutenkaan. Sattuuko muille näitä tilanteita, ja useinkin? Taitaa ollakin  niin, että kaikki takanatulijat ovat potentiaalisia puskurissaroikkujia. Nimittäin sen verran harvassa ovat älykkäästi ja viisaasti, ajatellen ajavat. Havaintojen mukaan niitä on vähiten mustissa citymaastureissa.....2 kertaa samasta mustasta bemarifarkusta "vaadittiin" minua väistämään. Missä lie välillä kusella käyneet. Ajoin vähemmän ylinopeutta, kuin ne.
Tai toisinpäin, mitä vikaa olisi ajossani, kun tällaisia sattuu, sekö että olen olemassa ja ajan vain tarpeen mukaan. Jos jälleen aletaan minua syytellä ja myös puolustella puskurissaroikkujia. Sitä on sattunut. *Tiedän mittarivirheen.
LP:n lakkautus puree.

Pasis

^ Ehkä kannattaisi eteenpäin ajaessa kiinnittää huomiota siihen, mitä edessä näkyy, eikä tuijottaa kokoajan taustapeiliin. Itsekin ajoin tänään n. 300 km, enkä tehnyt yhtään hätäväistöä. Eli ei satu usein.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 24, 2014, 22:16:49
Tämän päivän satoa: 3 hätäväistöä, 3 lievempää. I, kun 80 jälkeen ( Hy- Ri) alkoi 60, perässätulija ei hiljentänytkään, ei edes 5m päästä takapuskurista. Siinä ei enää mietitä sormi suussa, vaan vetäistään penkalle. Vaimo kyydissäni hermostui. Vähän aikaa piti siinä olla paikallaan ja kiroilla kaiken maailman aivokuolleita mulkkuja..  En ajanut ollenkaan alinopeutta* missään näistä tapahtumista. En muutenkaan. Sattuuko muille näitä tilanteita, ja useinkin? Taitaa ollakin  niin, että kaikki takanatulijat ovat potentiaalisia puskurissaroikkujia. Nimittäin sen verran harvassa ovat älykkäästi ja viisaasti, ajatellen ajavat. Havaintojen mukaan niitä on vähiten mustissa citymaastureissa.....2 kertaa samasta mustasta bemarifarkusta "vaadittiin" minua väistämään. Missä lie välillä kusella käyneet. Ajoin vähemmän ylinopeutta, kuin ne.
Tai toisinpäin, mitä vikaa olisi ajossani, kun tällaisia sattuu, sekö että olen olemassa ja ajan vain tarpeen mukaan. Jos jälleen aletaan minua syytellä ja myös puolustella puskurissaroikkujia. Sitä on sattunut. *Tiedän mittarivirheen.
Jaa vaikea sanoa missä vika...
Omalla kohdallani liikenne näytti olevan sujuvaa muiden osalta koko päivän. Sitä en sitten tiedä miten paljon muut kanssa-autoilijat kirosivat minun olemassaoloani.
Sellainen episodi motarilla kuitenkin oli, että edellä ajavasta putosi fillari motarilla. Eipä sekään mitään äkkitilannetta aiheuttanut. Harmitti vain sen kuskin puolesta, kun oli tuollainen kalliimman puoleinen pyörä.
Citroën 2CV AZ Berline -56

ealab

Lainaus käyttäjältä: Pasis - toukokuu 24, 2014, 22:38:12
^ Ehkä kannattaisi eteenpäin ajaessa kiinnittää huomiota siihen, mitä edessä näkyy, eikä tuijottaa kokoajan taustapeiliin. Itsekin ajoin tänään n. 300 km, enkä tehnyt yhtään hätäväistöä. Eli ei satu usein.

Niin, mikä olisi viisasta. Yhtään viisasta, hyvää neuvoa en ole nähnyt. Luultavasti, peiliin katsoen olen vielä hengissä kertomassa.....Sen verran karmeita kokemuksia on koettu. Ja kerran lähti autoni lunastukseen, siitä on hyvä repiä. On tullut mieleen, että nimenomaan musta Xantia on näkymätön perässätulijoiden silmissä?

hyper

Lainaus käyttäjältä: vibes - toukokuu 24, 2014, 17:46:35
Se oli Anjovis joka mun C5:den konttiin tuli talvella! Perhanan tojokuskit, oon aina vihannu niitä.

;)

Niin itseasiassa viikko sitten lauantaina melkein tuli Avensis kylkeen, vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä. Paitsi ettei tullut kun painoin jarrua ja annoin sen mennä keulan edestä ohi. Elettäkään ei tehnyt pysähtyäkseen tai hidastaakseen.

Ehkä tästä ja edellisistä havainnoista voidaan jo päätellä että kyseisenlaisella ajopelillä liikkuvat ovat jotenkin muulle liikenteelle vaaraksi.  ???
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

jtbo

Lainaus käyttäjältä: hyper - toukokuu 25, 2014, 17:38:26
Niin itseasiassa viikko sitten lauantaina melkein tuli Avensis kylkeen, vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä. Paitsi ettei tullut kun painoin jarrua ja annoin sen mennä keulan edestä ohi. Elettäkään ei tehnyt pysähtyäkseen tai hidastaakseen.

Ehkä tästä ja edellisistä havainnoista voidaan jo päätellä että kyseisenlaisella ajopelillä liikkuvat ovat jotenkin muulle liikenteelle vaaraksi.  ???

Voihan se toisaalta olla niinkin, että noita on vaan niin tuhottoman paljon myyty, että väkisinkin niitä toheloitakin on sitten reilummin sattunut ostajiksi?

Xari

Tämän päivän satoa: 3 hätäväistöä, 3 lievempää. I, kun 80 jälkeen ( Hy- Ri) alkoi 60, perässätulija ei hiljentänytkään, ei edes 5m päästä takapuskurista. Siinä ei enää mietitä sormi suussa, vaan vetäistään penkalle. Vaimo kyydissäni hermostui. Vähän aikaa piti siinä olla paikallaan ja kiroilla kaiken maailman aivokuolleita mulkkuja..  En ajanut ollenkaan alinopeutta* missään näistä tapahtumista. En muutenkaan. Sattuuko muille näitä tilanteita, ja useinkin?

Aika harvoin, kyllä ne yleensä ohi menee kun riittävästi hiljentää ;D

Laita kattotelineelle kuskin yläpuolelle 10mm harjaterästanko silleen että se tulee 2m takapuskurista ylitse, lipun kanssa se on laillinen, voisi jossain välissä alkaa perässä roikkujaa hirvittämään otsaluun korkeudella roikkuva pöljyyden lopetusrauta ;)

Harba

Nainen Voyagerin ratissa Kuopion Satamakadulla ei tuntunut tietävän mitä kolmio risteyksissä tarkoittaa. Pysähtyi väistämään kolmion takaa tulijoita ja ajoi tasa-arvoiset suoraan läpi  ???

Ealabin kannattaisi pyytää joku ulkopuolinen kyytiin havainnoimaan mistä johtuu se että liikenteessä tulee noin paljon vaaratilanteita. Muille kun noita tilanteita ei tunnu tapahtuvan, niin osasyyllinen saattaa löytyä peilistä.
Vikakoodien luku

ealab

Siinähän tuo syyllistäminen taas tulikin. Hienoa. Jos vielä kertoisit syyn. Asiallisesti perustellen. Siis miten voin vaikuttaa siihen, että jotkut idiootit vaan tulee takapuskuriini. Kun jo kerroin, että en aja alinopeuksia. Ehkä vain aina väärään aikaan, väärää tietä, jne. Sitäkö tarkoitat? Vai mitä peili kertoisi. Enemmät tuilut sikseen. Ja onhan niitä kyydissä ollut. Joku heistä kehotti lisäämään vauhtia niin paljon, jotta tilaa tulisi....

VTSBOY

tässä hyvä vinkki kun joku roikkuu persuksissa kiinni maantiellä. ajat pientareen puolelle vähän, niin se antaa sellaisen kiviryöpyn roikkujan päälle  :) ei ole koskaan tullut ketään toista kertaa roikkuu puskuriin kiinni tai tulihan yksi kaveri mersulla jos muistan oikein vaatimaan korvauksia naarmuisesta konepellistä ja lasista. en tarvinnut maksaa mitään :police:

Xari

Jumalaton asuntovaunu perään ilman levityspeilejä ;D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 25, 2014, 23:46:11
Siinähän tuo syyllistäminen taas tulikin. Hienoa. Jos vielä kertoisit syyn. Asiallisesti perustellen. Siis miten voin vaikuttaa siihen, että jotkut idiootit vaan tulee takapuskuriini. Kun jo kerroin, että en aja alinopeuksia. Ehkä vain aina väärään aikaan, väärää tietä, jne. Sitäkö tarkoitat? Vai mitä peili kertoisi. Enemmät tuilut sikseen. Ja onhan niitä kyydissä ollut. Joku heistä kehotti lisäämään vauhtia niin paljon, jotta tilaa tulisi....

En minä keksi oikein muuta kuin, että sellaisia magneetilla kiinnitettäviä varoitusväri'tarroja' konttiin lätkii, jos se on vaan niin, että noi on jotenkin sokeita kuskeja, joita kohtaat, kun kyllä niitä vaan on.

Kun ajoin sellaisella jenkkifarkulla, jossa 80-lätkä perässä, motarilla varsinkin joskus takana oikein rengas sauhusi, kun niin tultiin reippaasti perään, se kelta/musta lätkä ei ole kumminkaan ihan näkymätön ja tollainen jenkkifarkku autona ei ole sieltä pienimmästä päästä, siltikin osalle se jotenkin tulee yllärinä, että siellä menee sellainen edessä.

Joskus näki sellaistakin, että jollekkin se tuli yllärinä ja sitä joku ohitti toisella kaistalla, no tämä sitten alkaa toisen päälle vaihtamaan kaistaa heti äkkiä tehokkaasti katsomatta ja taas renkaat sauhuaa.

Eihän noita kai päivittäin ollut, kun en päivittäin Tampereen ohi motarilla ajanut, mutta kyllä niitä vaan oli paljon Tampereelta etelään vievällä motarilla, enemmän etelään mennessä kuin sieltä tullessa.

Mutta enimmäkseen motareilla noita oli.

Mattamustalla ZX:llä, jossa toki osa punaista, kun ajoi, niin se kyllä huomattiin, osalla niskatkin meinasi mennä sijoiltaan, kun niin kovasti huomattiin, mutta kyllä välillä senkin perään aika likelle tultiin ohituspaikkaa kärkkymään, muttei ne päälle meinanneet tulla, ilmeisesti riittävä rumuus takaa ainakin oman turvallisuuden?

Tosin moni sitten lukee kirjaa ajaessaan, pitävät kirjaa siinä ratin keskiön päällä ja ajelevat menemään, yksikin oikein kehui kuinka hyvä siinä on pitkällä matkalla lueskella, että hän oli oikein monia kirjoja lueskellut ajaessaan.
Kun tuolla tasolla se toiminta on, niin ei kai tuon pitäisi olla kellekkään yllätys, että perään meinataan ajaa, ellei kuulu siihen nopeimpaan kymmeneen prosenttiin, joihin se ainoa kirjojen lukija, jota olen haastattelemaan päässyt myös kyllä kuului ja ajoi tosi paljon, mikä tietty sitten nostaa todennäköisyyttä siihen, että meinaa käydä joskus jotain realisoituu.

Jenkkifarkulla kun ajoi, niin mua ei oikeastaan huolettanut pahemmin vaikka joku olisi perään törmännytkin, omapaino 2000kg ja yleensä kuormaa oli niin, että siellä 2500kg tienoilla se paino, jos siihen reilun 1000kg kevyempi törmääkin, niin pahempi se tahtoo sille törmääjälle olla ja kun autossa on pituutta yli 5.5 metriä, niin törmäyksessä mahtuu se lyhenemään ilman, että itsellä olisi suurempaa hätää.

Tietty matka olisi katkennut ja erinomainen reissuauto mennyt ihan pilalle, mikä olisi ollut ikävää.

Kyllä minä enemmänkin syyttäisin väärää asennoitumista niiden muiden autoilijoiden osalta, kuin mitään muuta, ei sitten sen takia tehdä riittäviä havainnointeja.

Harba

Ei tässä ole tarkoitus syyllistää. Se vaan ihmetyttää kun muille ei tuollaista satu, saman päivän aikana 3 hätä ja 3 lievempää väistöä. Onko tilanteet oikeasti olleet sellaisia, että sinun päälle olisi ajettu jos et olisi väistänyt? Vai onko sinun reaktio ollut turhan voimakas?

Itse ajan maantiellä noin 5 km/h yli rajoituksen ja hidastan vauhdin aina kun nopeusrajoitus vaihtuu. Yleensä perään liimautuu näissä tilanteissa ne, jotka ajavat samaa tasaista vauhtia rajoituksesta välittämättä. En ole kuitenkaan koskaan tuntenut että ne päälle tulisivat.

Maantiellä on myös niitä, jotka ajavat yli 5 km/h kovempaa kuin rajoitus. Yleensä ne osaavat ohittaa ja häviävät horisonttiin. Toisinaan perään eksyy joku epävarma ohittaja ja jää ajamaan taakse. En ole kokenut näitä ongelmaksi ja jos joku kärkkyy lähellä niin pyrin helpottamaan ohitusta antamalla merkin ja hölläämällä kaasun kun lähtevät ohi. Minkäänlaisiin hätäväistöihin ei ole ollut tarvetta.

Mielenkiintoista olisi kuulla mistä johtuu joidenkin järjestämä valoshow kun heidät ohitetaan. Onko se jonkinlainen hätäreaktio vai mikä  ???
Vikakoodien luku

ealab

Kuten jo kerroin, en jää Lahtisen sanoin sormi suussa odottamaan mahdollista hiljentämistä. Siihen ei voi luottaa. Ja kun 5m ja lähenee yhä....Tapahtui muutama vuosi sitten Kiikalassa, tulin hesasta, näin 80 alueella, että rekka lähenee horisontissa. Alkoi 60, johon hiljensin ja samassa tuo rekka melkein kiinni. Ei kun välitön penkalleveto Osuuspankin kohdilla ja samassa rekka oli jo ohi. Erittäin todennäköisesti minut olisi tuupattu....Näitä vastaavia on sattunut ja sattuu, en sano, että useita, vaan paljon. Poliiseillekin olen jutellut, vaan heidän pitäisi nähdä. Tietävät kyllä tällaista tapahtuvan. Itsekin ajan noin +5. Tai mittarin mukaan seuraavaan täyteen kymppiin. On myös parempi olla näyttämättä mitään "kiitoskäsimerkkejä", voi tulla turpiin. Roikkujat ovat usein myös agressiivisia.

hyper

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 26, 2014, 19:48:36
Kuten jo kerroin, en jää Lahtisen sanoin sormi suussa odottamaan mahdollista hiljentämistä. Siihen ei voi luottaa.
Pitää hyvinkin paikkansa, liikenteessä jos luottaa sokeasti siihen että kaikki noudattavat sääntöjä ja huomaavat muut tiellä olijat niin jossain vaiheessa sattuu ja pahasti. Laissahan on se ennalta-arvattavuus juttukin jolla perusteella syyllisyyttä voidaan yrittää määritellä mutta itse näkisin sen että sääntöjen ja järjen vastainen toiminta on juurikin ennalta-arvattavaa...  :-\

Olen kerran ajanut punaisia päin siksi että satuin taustapeilistä huomaamaan että takaa tulee vauhdilla auto... vaihde päälle ja pikaisesti risteysaluelle vilkaisten - etten itse aja kenenkään päälle - kaasua ja alta pois kun se ei todellakaan pysähtynyt. Tuli se punaisia päin perässä.

Tosiasiahan on että peräänajoja sattuu ja tapahtuu aika paljon, yleisimmin kai liikennevaloissa ja ruuhkissa mutta myös muualla. Miksi, kuka tietää? Kuskin huomio voi kiinnittyä pois ajamisesta vaikka puhelimeen tai takapenkillä istuvaan anoppiin... ja sitten rytisee. Rekkojen kohdalla kyse lienee usein asennevammasta, ei vaan haluta hidastaa vauhtia kun urakka kusee tms ja ajatellaan että kyllä se kiihdyttää alta pois kun ajaa tarpeeksi lähelle... mutta kun kaikki ei katso taustapeiliin...

LainaaOn myös parempi olla näyttämättä mitään "kiitoskäsimerkkejä", voi tulla turpiin. Roikkujat ovat usein myös agressiivisia.
Olen huomannut... ei ole kyllä turpiin tullut vielä mutta kerran liikennevaloissa takanani olleesta autosta hyppäsi äijä naama tulipunaisena kun käsimerkeillä hetkeä aikaisemmin (ajon aikana) havainnollistin mielipidettäni hänen käsityksestään turvavälistä... Katsoin parhaaksi lähteä siitäkin punaisia päin alta pois.

Pitäisi varmaan kiinnittää takaluukkuun semmoinen kaasupuolloista varoittava kyltti, jos se auttaisi ja perässä roikkujat pitäisi turvavälin..?
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Harba - toukokuu 26, 2014, 19:23:07
Siinähän tuo syyllistäminen taas tulikin. Hienoa. Jos vielä kertoisit syyn. Asiallisesti perustellen. Siis miten voin vaikuttaa siihen, että jotkut idiootit vaan tulee takapuskuriini. Kun jo kerroin, että en aja alinopeuksia.  vai mikä  ???
Vähän lisää syyllistämistä, mutta:
-Roikkujia on ja niitä tulee olemaan, yksittäinen autoilija ei paljon voi tehdä juuri mitään muitten asenteiden muuttamiseksi (Ehkä tehokkain olisi jos jokaiselle autokoulussa opetettaisiin vähentämään vauhtia 10 km/h, jos joku tulee perään roikkumaan -> tällöin jokainen roikkuja tietäisi että roikkuminen vain hidastaa omaa kulkua, mutta toki kai turvaväli-neuvonnalla ja tietoiskuillakin joku pieni? vaikutus on+ valvonta ja sakot)

- Hätäväistöt pientareelle on silti epänormaalia liikennekäytöstä - enpä muista yhtään havainneeni tuollaista, en ainakaan muutamaan vuoteen, ainoastaan ohittajien väistämisiä on sattunut silmiin. Roikkujan ja selkeän takaapäälleajovaaran luulisi kyllä erottavan toisistaan. Roikkuja myös ärsyttää ja provosoi delläajavaa eli voisiko olla että osa hätäväistön syystä on omaa ärsyyntymistä toisen käyttäytymisestä?

(Itse ainakin myönnän ärsyyntyvani roikkujista ja joskus tulee tehtyä vaikka yhden hengen haitariliike jos joku tulee avoimella tiellä "perää haistelemaan", monikohan niistäkään tosin tajuaa miksi tuo outo Sitikka ajaa välillä lujaa ja välillä taas hiljaa, mutta kyllä yleensä ohittaminen tapahtuu melko pian, yleensäkin tosin hidastan hieman omaa menoa jos joku oikein roikkuu ). Joku suht universaali ominaisuus tuo roikkuminen ihmisillä on eri maissakin, vaikka erojakin toki lienee maitten välillä

Basbarduu

Mielestäni tuo Harban ehdotus ei ollut mitään vittuilua vaan ihan asiallinen ehdotus. Mutta tuntuu ealabilla olevan vähän pinna kireällä kun näkee kaikkialla vaan vittuilua. Voin tulla kyytiisi istumaan ja katsomaan jos löytyisi syy näille perässäroikkujille ja vaaratilanteille. Missäpäin ealab liikuskelet? Laita vaikka YV:tä jos oot tulossa pk-seudulle.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

MartyMcFly

Tämän päivän satoa: 3 hätäväistöä, 3 lievempää....
Huimalta kuulostaa, enkä muista itsekään 23-vuotisen ajourani aikana koskaan tuollaista hätäväistöä todistaneeni, saatika tehneeni. Kerran jäisellä taajamatiellä tein tosin itse kyllä takaa tulevana hätäväistön penkkaan etten olisi ajanut edessä vasemmalle kääntymistä odottaneen perään, mutta pienestä vauhdista johtuen selvittiin ilman damagea. Opinpahan ainakin katsomaan paremmin eteeni.

Olisi kiva saada statistiikka siitä, mikä osa kaikista loukkaantumisiin tai kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista tapahtuu moottoriteillä tai ohituskaistoilla, ja johtuu nimenomaan ylinopeudesta. Veikkaan, että murto-osa. Mielestäni motarilla nopeusrajoitus voisi kesäaikaan olla ihan hyvin 140km/h, ja veikkaan myös, että suuri osa tuosta pienestä määrästä motari/ohituskaistaonnettomuuksia tapahtuu itse asiassa sellaisille kuskeille, joille on ihan sama onko nopeusrajoitus 80 vai 140km/h, tai onko motareilla ylipäänsä nopeusvalvontaa.

On mielestäni hyvä asia, että poliisien nykyään hyvinkin rajalliset resurssit eivät tuhlaannu motareiden pientareilla ylinopeuksia kyttäillessä, koska motarit ovat lähtökohtaisesti ja käsittääkseni melko turvallisia teitä, suurehkoista nopeuksista huolimatta. Jos jotakuta sitten v*tuttaa se, että joku muu ajaa motarilla tai muualla lujempaa kuin hän, niin saa syödä mun puolesta oman päänsä. Ja se ei tee asiasta sen tuomittavampaa, että tuo ohitus tehdään kalliimmalla, ns. premium autolla, joita tällaisesta toiminnasta usein parjataan. Oman kokemuksen mukaan monissa noissa on itse asiassa tehoa ja ajo-ominaisuuksia kuitenkin sen verran mukavasti, että ohituskin on melko turvallinen ja nopea toimenpide, ohitettavan v*tutuksesta huolimatta. Suomalainen liikennekulttuuri muuttuisi turvallisemmaksi heti kun kaikki kyttäisivät vähemmän muiden ajamisia ja mahdollisia pikkurikkeitä, ja keskittyisivät enemmän siihen oman auton turvalliseen hallintaan, liikenteessä joustavasti mukana pysymiseen ja toisten huomioon ottamiseen.

Motareiden valvonnan sijasta liikennevalvonnan rajalliset resurssit tulisikin mielestäni ohjata pääasiallisesti mm. taajamien ylinopeuksien ja suojateiden valvontaan (jotka ovat nimestään huolimatta todennäköisesti maailman suojattomimpia paikkoja, ainakin Suomessa), sekä puhallutusratsioihin rattijuoppojen pois karsimiseksi. Ja tietysti pikkusieluisten kyttääjäautoilijoiden pysyvään jalkauttamiseen kortin hyllyttämisen muodossa ihan vain yleisen liikenneturvallisuuden ja ihmisyyden nimissä.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Basbarduu

"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

jtbo

Noita hätäväistöjä pientareelle itselläni ehkä kerran 500 000km, eli muutamia, mutta ne kyllä ovat olleet yleensä sellaisia, että vastaan on tultu sellaisella nopeudella ja linjalla, että ihan hetikohta olisi rytissyt.

Monessa tapauksessa vastaantulija lähtenyt ohittamaan edellä-ajavaa rekkaa tms. isompaa sokkona ja sitten ollaan menty kolme rinnan.

On sellaistakin ollut, että sivutieltä on pukattu eteen, niin pahuksen lähellä, että pysähtyminen ollut täysin mahdotonta, joskus pitänyt kiittää onnea, ettei ole vastaantulijaa sattunut kohdalle.

Sitten noita pienellä tiellä kurvin oikaisijoita liukkaalla kelillä, yks kaks tiukassa ns. sokeassa mutkassa onkin auto keulan edessä, joskus piti ihan pyöriä penkasta pellolle kerien, muttei lommoakaan tullut, kun mäiskähti pyörilleen alas, viistoperäinen auto, niin kontista hylsysatsi eksyi apukuskin jalkatilaan.
Eihän se mutka-oikoja pysähtynyt edes.

Kyllä tuolla paljon sattuu ja tapahtuu, lukemattomia on ne kerrat kun jo kauempaa havainnoinut ongelmatilanteen kehittymisen ja hidastellut ennakkoon, jolloin kun tilanne on realisoitunut, on riittänyt rauhallinen siirtyminen sivuun.

Ehkä kokemuksen tai sitten tuurin myötä loppuaikoina vähemmän tarvitsi väistöjä tehdä, kun osasi arvioida muiden toimia niin pitkälle tulevaisuuteen riittävällä onnistumisprosentilla, mutta aina välillä joku mokaa niin, että sen mahdollisuutta ei osaa täysin arvata.

Toki onhan monia mahdollisuuksia miksi ealabin kohdalla näitä tapahtuu paljon, se auton väri, muoto, sijoittuminen kaistalla sivusuunnassa, ajat jolloin ajaa jne. vaikuttaa yllättävän paljon siihen mitä ympärillä tapahtuu, eli kuinka hyvin tai huonosti toiset huomaavat auton.

Sitten myös ealabin ominaisuudet toki voivat vaikuttaa. Esimerkiksi toisille ihmisille sellainen alue, joka koetaan turvalliseksi marginaaliksi on suurempi, toisille pienempi, sillä voi olla vaikutusta.

Sitten myös se kuinka ympäristöä havainnoidaan, kaksi ihmistä tekee hyvin todennäköisesti hieman toisistaan poikeavan arvion jos havaitsevat kaksi vilahdusta liikkuvasta kohteesta ja sen perusteella pitää arvioida missä kohtaa kolmas vilahdus näkyisi.

Kun vilkaistaan peiliin sitä voidaan ajatella vilahduksena, siinä nähdään vähän liikettä ja joitain asioita, osa asioista jää huomaamatta aina ja kaikilla.
Sen perusteella arvioidaan mitä tulee tapahtumaan siinä ajassa mikä menee kun seuraavan kerran vilkaistaan, täysin alitajuisesti, mutta kun seuraavan kerran vilkaistaan peilissä näkyy joko sitä mitä arveltiin tai jotain muuta.

Tuo arviointi toimii eritavalla eri ihmisillä, se on tätä kuinka eritavoin meidän aivomme toimivat, joka on rikkaus, mutta myös haaste nähdä ja ymmärtää ne erot ja vieläpä kyetä näkemään se kuinka itse toimii suhteessa muihin, mikä tuossa suhteessa on hankalaa, kun ei ole kovin paljon vertailupohjaa tietenkään, eihän me voida toistemme pään sisälle mennä katsomaan.

Kumminkin tuo on yksi mahdollisuus joka saattaa olla vaikuttavana tekijänä tässä asiassa, mutta on mahdollista myös ettei siitä ole kyse.

Asian voi arvella siten, että ottaa kiven käteen viskaa sen ilmaan suht sattumanvaraisesti vaikka nurmialueella ja laittaa silmät kiinni, kun pitää pari sekuntia silmiä kiinni kivi on laskeutnut johonkin, kuinka lähellä se silmät sulkiessa muodostunut arvio on todellista?
Vielä parempi jos avustaja heittää kiven ilmaan.

Tuossa pitää kyetä arvioimaan kiven lakipiste, suunta ja sitä kautta matka jonka kivi lentää siitä lyhyestä kivelle annetusta alkuvauhdista.

Itsessäni on lukemattomia vikoja ja puutteita, mutta tuollaisessa vähäisin tiedoin lopputuloksen arvioinnissa onnistun keskimääräistä paremmin. Siksi ehkä liikenteessä hyvin vähän sellaisia täydellisiä yllätyksiä itselleni tapahtui, kyllä se yleensä osatekijä tapahtumiin on ollut oma malttamattomuuskin, jolloin ei ole pohtinut riittävästi eteenpäin ja antanut aikaa itselle tehdä riittävästi havaintoja.

Mutta mikä sitten on totuus tässä takanasyöksyjien mysteerissä, vain huolellinen testaaminen ja tutkimus sen ehkä voisi paljastaa, lähtökohtaisesti itse kuitenkin luotan ja uskon siihen mitä ealab kertoo, toki on mahdollista, että ealab kokee jonkin asian todeksi, mutta se on kumminkin mielikuva joka ei välttämättä ole totta, silti ealabille se on silloin totta ja ilman mitään parempaa tietoa en minä näe syytä väittää muutakaan, asiaa pitäsi tutkia, kerätä dataa ja analysoida sitä tieteellisin mentelmin, jotta voisin väittää jotain muuta, vaikka kuinka mahdottomalta se ealabin kokema tuntuisikin, niin kyllä se mielestäni on mahdollisuuksien rajoissa.

Pahoittelen etten taaskaan kyennyt lyhyemmin ilmaisemaan tätä näkökulmaa, mutten keksinyt kuinka asian voisi ilmaista lyhemmin niin ettei tulisi väärinymmärystä.

Renee

Kesällä valkoinen auto ja talvella punainen.Jos ihmiset ajaa päälle niin ilmeisesti heille ei kuulu ajo-oikeutta.

Pasis

Myös oma asenne muihin tielläliikkujiin vaikuttaa. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että perässä tulijat tai ainakin heidän joukossaan on aivokuolleita (sana, jota Ealab usein on käyttänyt) voi siitä tulla itsensä toteuttava ennustus. Vähän sama, kun päättää, että jonkun merkkisen autonkuljettajat ovat kaikki mulkkuja, niin seuraa näitä autoja tavallisista tarkemmin ja todennäköisesti näkeekin ko. automerkkiä ajavia mulkkuja.

Zego

Itse kolhin C5:stani hieman kun en huomannut että tien reunakivi josta olin väliaikaiselta parkkipaikalta tulossa alas, oli niinkin korkea. Pamahdus oli melkoinen, tiedä siten mitä hydejousitus tuosta tykkäsi? Etureuna ilmeisesti otti maahan, jäljistä päätellen.