Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pasi A S

Tein rusakon takia lukkojarrutuksen 110 km/h nopeudesta.Rusakko pysähtyi keskelle kaistaani,korvat selkää pitkin taaksepäin ja painautui asvalttiin kiinni. Picasso pysähtyi 10 cm päähän rusakosta ja rusakko loikki metsään.

hyper

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - kesäkuu 01, 2014, 16:40:08
Tein rusakon takia lukkojarrutuksen 110 km/h nopeudesta.Rusakko pysähtyi keskelle kaistaani,korvat selkää pitkin taaksepäin ja painautui asvalttiin kiinni. Picasso pysähtyi 10 cm päähän rusakosta ja rusakko loikki metsään.

Eikä kukaan ajanut perään? Näistähän on ollut aina välillä asiaa että ei kannata minkään pikkueläimen takia lukkojarrutuksia tehdä, joku takana ajava ei ole kuitenkaan valppaana ja ajaa päälle, tai jos ehtii jarruttaa niin sitten sen perään ajaa joku. Tai tekee hätäväistön ja ajaa ojaan...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Pasi A S

Olin onneksi hetkeä aiemmin vilkaissut peiliin ennenkuin  rusakko loikkasi.Vastaan tuli autoja joten jarrutin.Väittäisi että rusakkoa väistäin taikka jarruttaisin vaistomaisesti jos tie ei ole liukas.

Paanaz

Kannattaa kuitenkin muistaa tämä uutinen jos silminnäkijöitä on:
http://yle.fi/uutiset/karajaoikeus_siilin_yliajosta_taksikuskille_400_euron_sakko/7182700
Eli ei saa minkä tahansa eläimen takia tehdä äkkijarrutusta, mutta jos joku piiperö päättää soittaa poliisille kun ajat elukan yli, voi tulla sakot...
Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

jtbo

Mun mielestä se on ihan peräänajajan hölmöyttä, jos perään ajaa, voisi pitää vähän sitä väliä ja olla hereillä, mutta toki se harmittaa jos oma kärry on hyvä ja menee sitten piloille moisen törtön takia.

Elukoita pyrin aina parhaani mukaan väistelemään, mutta valitettavasti aina se ei onnistunut.

Nykyään tietty fillarilla toi elukoiden väistely on jokseenkin helpompaa, tosin joskus saattaa käydä niin, että nalle tulee yllätetyksi alamäessä, mutta toistaiseksi ei ole käynyt niin ja vinkuvat levyjarrut auttaa paljon, jos niitä viitsii alamäessä huudattaa.

Seevitska

Lämmin sää on ilmeisesti sekoittanut kanssaliikkujien päät.  :P

Ensin joku pyörä-pirjo suhkaisi aivan yllättäen pyörätieltä autotien reunaan, lainkaan ympärilleen katsomatta. Onneksi refleksit pelasi ja nopeuttakin oli karvan alle 40km/h.

Sitten joku "anoreksian päihittänyt" hemmo tunkee skootterilla suoraan kolmion takaa eteen. Äänimerkkiä ja vihaista katsetta tarjosin.

Ekstrabonus: Olin liikennevaloissa vasemmalle kääntyvien jonossa kolmantena. Valo vaihtui, ja ensimmäinen auto lähti. Toisena ollut Scenic-kuski oli ilmeisesti muissa maailmoissa, havahtui ja lähti vasta kun piippasin vinkkinä.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

ealab

Lainaus käyttäjältä: Paanaz - kesäkuu 02, 2014, 09:09:54
Kannattaa kuitenkin muistaa tämä uutinen jos silminnäkijöitä on:
http://yle.fi/uutiset/karajaoikeus_siilin_yliajosta_taksikuskille_400_euron_sakko/7182700
Eli ei saa minkä tahansa eläimen takia tehdä äkkijarrutusta, mutta jos joku piiperö päättää soittaa poliisille kun ajat elukan yli, voi tulla sakot...

Ei ainakaan silloin, kun on perseessäroikkuja....Siis estää jarrutuksesi....on joskus ollut juttua, miten jäniksenkin luut saattavat rikkoa alustan putkistoa?

kurtsi

Tänään Kolmostieltä poistuttaessa edessä autokoulu auto, takana prätkä ja sen takana pikkuinen räppänä. Pikkukiikun kuski ilmeisen kiireinen ,kun ei malttanut odottaa vuoroaan vaan piti väkisin runnoa kolmen kulkuvälineen ohi yksikaistaisessa paikassa.

Toivottavasti ko. naiskuski nyt sitten kerkesi sinne ajoissa ,mihin oli menossa.

Vai oliko sitten niin julmetun paljon tärkeämpi kuin kukaan toinen tielläliikkuja, omasta mielestään.

Tällä forumilla on usein ymmärretty kuljettajien toilailuja , itse myös kun ilmiselvä vahinko tai muu rehellinen syy. Tässä tapauksessa ainoastaan itsekkyys ajaa moiseen ajotapaan.

Toiseksi, millaisen käsityksen aloitteleva autokoulun oppilas saa muista autoilijoista moisesti käyttäytyvän henkilön johdosta ?
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

aaltosa

Lainaus käyttäjältä: kurtsi - kesäkuu 05, 2014, 16:37:10Toiseksi, millaisen käsityksen aloitteleva autokoulun oppilas saa muista autoilijoista moisesti käyttäytyvän henkilön johdosta ?
Realistisen?

kurtsi

ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

jtbo

Toisaalta, ehkä se autokoulun oppilas kokee moisen niin älyttömäksi touhuksi, ettei ainakaan itse sellaiseksi tahdo?

No niin, toiveajatteluahan se, todennäköisimmin vain matkii moista ajotapaa, kun dynaamisesti pitää ehtiä äkkiä ja sitten tulee mieleen, että sitenhän muutkin ajaa, joten hän kanssa.

Laitoin suuntamerkin vasempaan (siis räpylä sivulle, kun fillarilla kulkee), vastaantulijakin sitten tavanomaista kauempaa laittoi vilkun vasempaan, hyödynsin tilaisuuden ja oikaisin kiertämättä risteyksen keskipisteen kautta, jolloin autoilijankaan ei tarvinnut sen kummemmin hidastella, eikä kierrellä. Idiootti olin siinä, kun en uudestaan katsonut tuleeko joku takaa, tokihan muutama sekunti aiemmin olin kurkannut, ennen kuin näytin suuntamerkkiä, mutta siinähän olisi joku jo kerennyt aika liki.

Toisaalta minähän olin se kääntyvä ajonevo ajoradalla, joten kuka tahansa olisi takaa tullut, olisi ollut velvoitettu jäämään taakse tai kiertämään oikealta ohi, samoin myös kun oli risteysalue, niin ei siinä ajoneuvosta olisi ohi muutoinkaan pitänyt pyrkiä, kun ei ollut piennarta niin en sitä käyttänyt, joten mua kosketti samat säädökset kuin autoilijoita ja samoin muita tienkäyttäjiä mun suhteen olisi samat säädökset koskettaneet, mutta sitä kaikki ei hoksaa ajoradalla pyöräilevän pyörän suhteen.

Aakku

^
Ei risteyksen keskipistettä mun käsittääkseni tarvitse kiertää, vai mitä sillä mahdetaan tarkoittaa?
Citroën 2CV AZ Berline -56

hyper

Lainaus käyttäjältä: Aakku - kesäkuu 05, 2014, 20:13:13
^
Ei risteyksen keskipistettä mun käsittääkseni tarvitse kiertää, vai mitä sillä mahdetaan tarkoittaa?

Tätähän aihetta on käsitelty jossain lehdissä (tm?). Käsittääkseni on niin että jos ajolinja menee risteyksen keskipisteen väärältä puolelta (eli käytännössä johonkin toiseen suuntaan menevän kaistan kautta)  ja tulee kolari niin se joka ei kiertänyt sitä keskipistettä katsotaan helposti syylliseksi tai moinen käytös ainakin katsotaan arvaamattomaksi joka siten vähentää toisen osapuolen syyllisyyttä.
Mutta jos ei tule kolaria niin aja mistä vaan...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

jtbo

^

Nykyisin tosiaan reunaviivojen leikkauspiste, jos yksikaistaisia, tai keskiviivojen leikkauspiste, jos molemmat kaksikaistaisia. Ei saa oikoa ei, vaikka laiskajaakot sitä tekeekin, kun ajoissa vilkutetaan, niin silloin voi kääntää vähän aiemmin, että mahdutaan menemään.

tarttis

^

http://www.movia.fi/turvallistamatkaa/content/?c=2_5

Tuon kun lukee niin pitäisi osata ajaa risteys oikein. Samalla kun pitää peukkuja että muutkin ajaisivat edes suurinpiirtein noin.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Xari

Seevitska

kurtsi

Lainaus käyttäjältä: Pasis - kesäkuu 15, 2014, 15:06:17
Sakkojakin luvassa ? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061518409091_uu.shtml

Nuhteilla selvinnee, ollut aikaa keksiä järkevä ja liikuttava selitys moiselle käytökselle. Samantyylinen tapaus eilen kehäkolmosella Vantaalla, tietty kanssa Skoda, ei sama kuin videossa. Näpräsi vissiin viestiä puhelimella.

Seevitska

Itse tuli tänään todistettua lievempää, mutta silti typerää m--kkuilua. Ajoin 80 km/h alueella ensimmäisenä, n. 82 km/h, jono veti ihan mukavasti. No tämäpä ei jossain takapäässä ajaneelle volkkarille riittänyt, vaan päätti ajaa kaikista ohi ja paahtaa 90-100 km/h nopeudella.

Keskiviikkona jok'ikinen kullinnuppi veti vasemmalta ohi kun ajoin n. 83km/h kasikympin alueella. Ei vain mene kalloon nämä hautaan halajavat. ???

ealab

Skoda, yleensä musta,  on yksi niistä automerkeistä, joita yleisesti tapaa puskurissa roikkujina. Muut, tässä mielessä yleisimmät automerkit  ovat "citymaasturimersubemareja, tai vastaava skoda". Näissä lienee "kiireisimmät" kuskit, joita toki auttaa, kun edelläajava väistää pientareelle. Vauhdilla ei ole väliä, 140 ei aina ole riittänyt.

vibes

Itsellä ohitushalut herää, jos joku ajaa edessä ilman vakionopeudensäädintä, vaikka keskinopeus olisikin ihan kohdallaan. Aina kyllä katson että ohitus sujuu turvallisesti, tosin käytän kyllä V6:n ominaisuuksia hyödyksi. Sitä voi joku joskus katsoa pahalla silmällä, mutta aika sama mulle.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

lukkis

Lainaus käyttäjältä: vibes - kesäkuu 15, 2014, 18:53:18
Itsellä ohitushalut herää, jos joku ajaa edessä ilman vakionopeudensäädintä, vaikka keskinopeus olisikin ihan kohdallaan. Aina kyllä katson että ohitus sujuu turvallisesti, tosin käytän kyllä V6:n ominaisuuksia hyödyksi. Sitä voi joku joskus katsoa pahalla silmällä, mutta aika sama mulle.
Ja monesti kun vakkarilla lähestyy alinopeutta ajavaa niin yllättävästi lähes aina ohitettavalle löytyy lisää vauhtia. Viimeistään siinä vaiheessa kun on rinnalla. Aika ärsyttävää ja vaarallista touhua.

hyper

Itse en kyllä käytä tuota vakionopeussäädintä, oikeastaan ollenkaan, johtuen juuri muusta liikenteestä. Joka tasan tarkaan aina ja ilman poikkeuksia kulkee eri nopeudella kuin mille säätimen säädät. Helpompaa ja vähemmän stressaavaaa on vaan omalla kaasujalalla säädellä nopeutta tilanteen mukaan. Ihan hyödytön kapistus, jopa pikkutunneilla maantietaipaleella keskellä korpea löytyy joku hitaampi eteen junnaamaan ja vastaantulijoita sujuvaa ohitusta vaikeuttamaan.