Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: Zego - toukokuu 27, 2014, 17:05:00
Itse kolhin C5:stani hieman kun en huomannut että tien reunakivi josta olin väliaikaiselta parkkipaikalta tulossa alas, oli niinkin korkea. Pamahdus oli melkoinen, tiedä siten mitä hydejousitus tuosta tykkäsi? Etureuna ilmeisesti otti maahan, jäljistä päätellen.
Itsekin olen tänä keväänä saanut renkaat jo pari kertaa kivetyksen päälle. Onneksi ei ole sentään pohjaa raapinut. Viisastuneena säätelin hieman vänkärin puolen peiliä näyttämään alemmaksi, katsotaan onko tuosta mitään apua. :)
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

MartyMcFly

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 27, 2014, 15:51:23
Noita hätäväistöjä pientareelle itselläni ehkä kerran 500 000km, eli muutamia, mutta ne kyllä ovat olleet yleensä sellaisia, että vastaan on tultu sellaisella nopeudella ja linjalla, että ihan hetikohta olisi rytissyt.
No joo, mutta tässä yhteydessä taisi olla lähinnä kysymys hätäväistöstä sen vuoksi, että takaa tuleva ei ajaisi päälle. Kyllähän muunlaisia väistöjä tulee joskus varmasti kaikille, esim. taajamissa risteyksissä joku auto tai pyörä on ajamassa eteen, tai vastaavasti itse huomaa viime tipassa että on itse väistämisevelvollisena ajamassa jonkun toisen eteen. Eihän kukaan meistä ole kuitenkaan täydellinen, mikä on oikein hyvä tiedostaa liikenteessä, ja miksei muussakin elämässä. Ja sinunkin tapauksissasi jtbo nuo läheltä piti -tilanteet eivät kaikesta päätellen ole sattuneet aikaisemmin mainituilla motareilla tai ohituskaistoilla.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

ealab

Lainaus käyttäjältä: Pasis - toukokuu 27, 2014, 16:24:58
Myös oma asenne muihin tielläliikkujiin vaikuttaa. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että perässä tulijat tai ainakin heidän joukossaan on aivokuolleita (sana, jota Ealab usein on käyttänyt) voi siitä tulla itsensä toteuttava ennustus. Vähän sama, kun päättää, että jonkun merkkisen autonkuljettajat ovat kaikki mulkkuja, niin seuraa näitä autoja tavallisista tarkemmin ja todennäköisesti näkeekin ko. automerkkiä ajavia mulkkuja.

Ei ihan noin. Vaan kuten kerroin, esim. näiden automerkkien kuskien toimia, oli mku, tai ei. Toki on aina odotettavissa näitä. Koska niitä on. Eikä minun asenne ole mitenkään luettavissa takaatulevien taholta. Kuin vasta akuutissa tapauksessa. Muuten ja siihen asti ajan aivan rauhallisesti omaa ajoani. Ei siinä mitään kummallista. Vaikka olisi hyvä näkyvyys, pitkä suora, eikä näy vastaantulijoita, niin vilkkua ei saada päälle,eikä ohitusta aikaiseksi järkevissä rajoissa. Tullaan vaan sekunnin, parin päähän takapuskurista vauhdin alenematta,  ohitusaikeitta. Aivan, kuin vaatimaan penkalleväistöä. Ja tuo aika riittää hallittuun penkalle/pientareellevetoon.
Tämmöttis. Joko alkaa perusteet riittää? Aivan kognitiivisesti.

MartyMcFly

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 27, 2014, 18:41:09
...Tullaan vaan sekunnin, parin päähän takapuskurista vauhdin alenematta,  ohitusaikeitta. Aivan, kuin vaatimaan penkalleväistöä. Ja tuo aika riittää hallittuun penkalle/pientareellevetoon...
Tuollainen tilanne on toki tuttu, mutta ei kukaan ole koskaan vielä päälle tullut. Jos ajat suurinta sallittua kuten aikaisemmin sanoit, niin tuskin se nopeuserokaan takana tulevaan on ns. tappava. Kyllä ne siihen puskurin taakse sitten jarruttaa ja menee sitten ohi kun menee, mitä siitä stressaamaan. Olen itsekin joskus syyllistynyt tuohon, tosin heitän kyllä sitten saman tien - jos mahdollista - vauhdilla ohi enkä jää väistöä odottelemaan. Jos joku kuitenkin tekisi edestä viime tipassa tuollaisen "hallitun hätäväistön", niin saisin varmaan slaagin ja ajaisin säikähdyksissäni itsekin pöpelikköön, sen verran ennakoimaton tuollainen liike mielestäni on.

EDIT: Niin, ja "parin sekunnin päähän" on esim 100km/h nopeudessa noin 30 metriä, joten ei ne nyt ihan takapuskurissa silloin ole... Toki turhan lähellä jos meinaa itse tehdä äkkipysäyksen esim. sähkötolppaan.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

hyper

Lainaus käyttäjältä: MartyMcFly - toukokuu 27, 2014, 19:07:33
EDIT: Niin, ja "parin sekunnin päähän" on esim 100km/h nopeudessa noin 30 metriä, joten ei ne nyt ihan takapuskurissa silloin ole... Toki turhan lähellä jos meinaa itse tehdä äkkipysäyksen esim. sähkötolppaan.

Itseasiassa 2 sekuntia välimatkaa on noin 33 metriä 60km/h nopeudessa. 100km/h vaudissa se olisi noin 55m.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

jtbo

Lainaus käyttäjältä: MartyMcFly - toukokuu 27, 2014, 18:22:57
No joo, mutta tässä yhteydessä taisi olla lähinnä kysymys hätäväistöstä sen vuoksi, että takaa tuleva ei ajaisi päälle. Kyllähän muunlaisia väistöjä tulee joskus varmasti kaikille, esim. taajamissa risteyksissä joku auto tai pyörä on ajamassa eteen, tai vastaavasti itse huomaa viime tipassa että on itse väistämisevelvollisena ajamassa jonkun toisen eteen. Eihän kukaan meistä ole kuitenkaan täydellinen, mikä on oikein hyvä tiedostaa liikenteessä, ja miksei muussakin elämässä. Ja sinunkin tapauksissasi jtbo nuo läheltä piti -tilanteet eivät kaikesta päätellen ole sattuneet aikaisemmin mainituilla motareilla tai ohituskaistoilla.

Kyllä siellä silloin tällöin joku on katsomatta ja vilkuttamatta keskeltä letkaa lähtenyt tulemaan keulaan/kylkeen, juuri kun kohdalla olen ollut sitä suurinta sallittua ohittamassa sitä selvästi alle rajoituksen matkannutta letkaa.

On joitain tietty ollut sellaisiakin, että liittymästä ovat krouvisti pukanneet kaistalle jota olen ollut ajamassa, sillä mentaliteetillä, että motarilla ajava väistää, emme vain sattuneet olemaan ruotsissa sillä hetkellä, eli vähän sellainen kolmion takaa päälle yritelmähän siitä tulee.

Sitten monia vastaavia näkynyt parinsadan metrin päässä edessä, joskus takana, välillä muiden toimesta pientareet pölisseet reilustikkin.

Ei sitä kaikkea varmasti edes muistakkaan, mutta tosiaan vähemmän sellaisia että olisi takaa tultu niin perään ettei olisi jarrutettu, motarilla sellaisia enimmäkseen on näkynyt ja nekin yleensä kun ajanut hitaampaa kuin tavanomainen liikenne, esimerkiksi juurikin se lätkällä varustettu jenkkifarkku, tosin kyllä ne toisten renkaat oli mitkä savusi ja ne toiset niitä äkkiliikkeitä tekivät suhteellisen holtittomasti ja kuin olisi tullut tyhjästä eteen se auto kulkemaan 80km/h kun itse ajelivat varmaan jotain 130-140km/h.

En minä oikein sitä ymmärtänyt, enkä vieläkään ymmärrä, että suht tyhjälläkin motarilla ajetaan tuota vauhtia, sitten jarrutetaan niin, että auton nokka laskee huomattavasti, kesken jarrutuksen sitten koukataan ihan perää hipoen toiselle kaistalle, jos siellä onkin jo joku niin äkkiä koukataan takaisin, mutta sellaista oli paljon.
En minä silti mihinkään koukkinut, kun ei se osumakaan nyt niin äkkikuolema ole, vähän aiheuttanee vaan käsien viuhumista ja matkan keskeytymisen, mikä on tietty ikävää.

Nopeuserot on kuitenkin suht pieniä moisessa törmäyksessä ja luistoja voi aina jollain tasolla hallita, niin että ei kovin hurjalla nopeudella mihinkään törmäile.

Eipä se taida olla oikein mitään muuta kuin sellaista kyvyttömyyttä niiltä perään turhan agressiivisesti tulevilta, ei vaan ole kiinnitetty mitään huomioita liikenteeseen, ei tehty etukäteen mitään pohdintaa mitä tehdään seuraavaksi, sitten ollaan kuin kuuma puuro tyhjästä olisi syliin tipahtanut, sen sijaan että ajoissa vaihdettaisiin vaan kaistaa ja mentäisiin ohi hidastamatta, kuten normaalit kuljettajat tekisi, mutta noita poikkeavia mahtuu aika paljon sinne sekaan.

Jostain tilastostahan voisi laskea sen, kuinka suuri prosentti autoilijoista kolaroi ja kuinka suuri prosentti ei kolaroi koskaan, luulen, että on olemassa vähemmistö, joka kolaroi enimmän osan kolareista, ellen ihan väärin muista, niin jokin vakuutusyhtiö olisi joskus siitä tehnyt jopa jonkinlaisen tilastojulkistuksenkin.

Noista taas suurimman osan kolarointiin taitaisi se perimmäinen syy löytyä asennoitumisesta, joko ei edes yritetä tai sitten otetaan turhia riskejä yms.

Sekin pitää muistaa, että liikenteessä on nykyään paljon myös ihan huumepäissään ajavia, mutta myös perinteisiä rattijuoppoja on paljon, hyvä se on siis varautua ja olla valppaana, parempi katsoa kuin katua, vaikka ehkä tässä tapauksessa se pitäisi olla väistää kuin katua.

Niistä mitä motarilla tuli perään jarrut sauhuten ja nokka maata viistäen, niin kyllähän siitä pisteestä kun aloittivat jarrutuksen, siihen että olisi kopsahtanut takapuskuriin, oli ehkä juuri tuo sekunnin parin luokkaa ja osan kohdalla jos eivät olisikaan jarruttaneet, niin noinkohan sitä olisi kerennyt enää itse paljoa tekemään, tolla 60km/h nopeuserolla kun se parin sekunnin väli jarrutuksen kanssa olisi mennyt varmaankin vajaassa sekunnissa, niin likelle ne ajoivat täyttä laukkaa ennen jarrutusta, mutta huomattavaa on, että nopeuteni oli 80km/h todellista kun vankkuri oli veroteknisistä syistä siihen rajattu.

Ehkä tuolta pohjalta se on ealabin osalta sitä, että on varovaisempi ja tulkitsee tilanteen herkemmin uhkaavaksi? Eihän se sinällään huono piirre ole, eikä mun mielestä autoilijoiden pitäisi niin agressiivisesti ajaa, mutta mitä tuossakin sitten tekisi, joko odottaa kiltisti sitä, että joku oikeasti tulee kontista sisään tai välttää vaaraa väistämällä?

Tunnettekos muuten sen yhden hypnoosin kaltaisen tilan, joka tulee, kun tuijottaa vaikka keskiviivan välkkymistä tarpeeksi pitkään?

Tuossa on lontooksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Highway_hypnosis

Joskus olen miettinyt, että olisiko tuota siinä ilmiössä takana, kun sehän on tunnettua, että moni tuijottelee ihan liian lähelle auton nokan eteen ja sehän kai tuolle altistaa?

Noi motarithan on vähän monotonisia ajettavia ja voisi siksi olla, että miksi ihmisillä tapahtuu tuo kuuman puuron syliin tipahtaminen niin usein tuollaisilla teillä?

Sitä ei kai ole kovin hyvin/laajasti tutkittukaan meidän motareilla tai valtateillä, jotka mielestäni ovat aika helposti tuollaiselle altistavia.

Itse tykkäsin enemmän pienistä mutkaisista teistä, joilla sai ajaakkin ja vähemmän ongelmallisia kuljettajiakin varottavana.

Polkupyöräilyssäkin kyllä suosin pikkuteitä, tai siis kärrypolkuja, metsäpolkuja ja vastaavia, liikaa turverekkoja ja tukkirekkoja pientareettomilla maaseututeillä, että niilläkään kokisin ajelun mielekkäänä.

Jankos

Jos todellakin on kyse siitä että välimatka on sekunnin tai kaksi ja tuolla välimatkalla ei ole vielä merkkejä ohittamisesta niin ei ole mikään ihme... 30-50 metrin etäisyys on vielä niin suuri ettei sieltä voi yleensä ohitusta aloitaa, jos tie on täysin tyhjä niin sitten on mahdollista. Mutta kukaan ei noin aikaisin edes ilmaise ohitusaiettaan. Mitä taas tulee hätäväistöön niin mikäli väli ei olisi tuota muutamaa kymmentä metriä niin yli olisi ajettu monta kertaa. Mutta silti se paniikin omainen pysäytysliike tekee varmasti enemmän  vaaratilanteita, varsinkin jos tuon tekee ison auton edessä. Tai ihan minkä tahansa kun se takana tuleva ei voi tietää mitä oikein tapahtuu ja joutuu myös jarruttamaan kovasti ja sen jälkeen jos siellä on muita perässä niin riskit vaan kasvaa.

Ja nyt kun tässä mietin niin olen tainnut ealabin pari kertaa ohittaa joskus aikanaan ja mieleen on jäänyt että molemmilla kerroilla vauhtisi tippui yllättäen. Eli otin vauhtia ohitukseen ja kun ohituksen aika vastaantulevien jälkeen tuli, niin tulitkin perä edellä vastaan nopeammin kuin olin arvioinut. Siinä onkin sitten kiva tilanne kun on reilummin vauhtia, etäisyys muuttuukin eri tahtia kuin on arvioinut. Eli pahimmillaan jarrutusta paniikissa perään ja ohitus jää jopa tekemättä. Näin ei silloin käynyt mutta ainekset tähän oli. Näistä siis vuosia aikaa ja vieläkin tämä tuli mieleen ja vasta nyt tajusin mitä silloin tapahtui.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

ealab

No, korjaan aikaa paljon lyhemmäksi, sanonkin etäisyyksien olevan siihen nähden lyhyitä 5-15m, alan tehdä jotain. Ottaen huomioon taustapeilin kuvan/etäisyyden vääristymisen. Ja kyllä mainitut sekunnit "riittää", jos joutuu jotain elukkaa väistämään, hiljentämään vähän enemmän. Kyllä silloinkin aika on kortilla. Takanatulija ei jätä itselleen ollenkaan kortteja, pelinvaraa. Kerroinkin ja "Kiikalan tapauksen" Se ei ole läheskään ainoa. Näistä vastaavista on kyse. Mainittiin myös etukäteisajattelu, se tuntuu olevan katoava luontoilmiö. Syitä siihen?

Basbarduu

Volvon tutkalla varustetulla vakionopeudensäätimellä ajaessa huomaa helposti miten pitkiä matkoja nuo muutaman sekunnin välit on tai toisinpäin, kuinka lyhyitä aikoja pitkät matkat on. Itse ajelen suurimmaksi osaksi rhd autolla ja etenkin sen kanssa pidän sitä turvaväliä että näkee paremmin edessä olevan ohi(vaikka monesti kun muut ryhmittyvät keskiviivan tuntumaan minulla on hyvä näkyvyys pientareen puolelta). Sitikalla ajaessa pidempi turvaväli on pakollinen auton hitaan kiihtyvyyden takia. Kunnon turvavälin avulla nopeuseron saa kasvatettua turvalliseksi ennen kuin tarvitsee siirtyä vastaantulijoiden kaistalle ja ohituksen voi suorittaa nopeasti ilman että tarvitsee ajella pitkään vastaantulijoiden kaistalla.

ealabille voisin antaa vinkiksi että anna sen takana tulevan kolahtaa jos ei osaa ajaa. Siinä sun auton korjauksia maksellessa se kyllä varmaan rupeaa miettimään. Mutta älä tee mitään yllättäviä jarrutuksia tms. manöövereitä.

Täytyy myöntää, että aamulla otti päähän kun joku ajo 120km/h alueella mersun katumaasturilla puhelin korvalla mun auton persiissä kiinni. Jotenkin muisti terästäytyy nuitten auton rekkarien kohdalla ja mikäli tulen joskus kohtaamaan tuon henkilön vaikka marketin parkkipaikalla aion käydä keskustelun tästä aiheesta hänen kanssaan.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

ealab

Ei pidä paikkaansa. Tosin vahinkojakin voi sattua. Muistatko "Jankos" automerkin, -tyypin, ajan, mikä tie?  Jos hiljennän, vedän myös vähän oikealle helpottaaksen ohitusta. Siitähän on jo ollut juttua, ohituksen helpottamisesta. Varsinkin jos alkaa näkyä kaarretta, vastaantulevia, tjms. 30-50m on lyhyt matka, riippuen nopeuksista. Toinen juttu on, että en voi olla takanatulijan kuskin paikalla, hoidan oman leiviskäni. Kolmas juttu, etäisyyden valinta nopeuden mukaan. Jos se ei onnistu, pitää jättää aikaa hallittuun väistöön. Aina se ei onnistu (riskien välttäminen, kuten jo kerrottukin). Mikä olisi hyvä konsti ilmaista takanatulijalle liiasta likeisyydestä, kenen mielipide ratkaisee...Aivan, kuin edelläajavalla ei sopisi olla mitään sanomista asiasta. Tuttua tuo katumaasturi.....kerran motarilla nostin vauhtini  >140 ja edelleen tuollanen kiinni...kun olin hitaampia ohittamassa. Siinä ei mikään ilmaisu auttanut. Joten aina ei ole kyse edelläajavan nopeudesta.

Basbarduu

Hyvä konsti voisi olla vilkauttaa vaikka jarruvaloja nopeasti pari kertaa. Tokihan joku voi provosoitua siitäkin mutta entäs sitten? Heti kun tulee turvallinen paikka ohittaa sinut näytä se vilkulla ja vasta siinä vaiheessa väistä lähemmäs piennarta.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Jankos

Molemmat ohitukset oli viiskakkosella ja xantiallasi olit liikenteessä. Näistä siis jo vuosia aikaa, kun en ole sitä tietä hinkannut enää neljään vuoteen... Nyt muuten muistinkin että toinen näistä saattoikin olla kimppakyydin ohjastamana ja itse siis vieressä.

Mutta aivan satavarma en tietenkään ole olitko se sinä.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Xari

Yllättävien tilanteiden aiheuttamista kannattaa välttää viimeiseen asti, ylivarovainen ajo on vähintään yhtä vaarallista kuin ylinopeus, ja tuo nopeuden lisääminen kun joku tulee roikkumaan, itse ainakin hiljennän ihan kohteliaisuussyistä, sittenhän sen on helpompi ohittaa >:D

Joskus aikaa sitten autoilin pari päivää vuokra-autolla Ateenassa, oli aika mielenkiintoinen kokemus, esim kaupungin tavara-autokanta koostui mersun pakuista joissa ensimmäisessäkään ei ollut ehjiä takavaloja, eikä siten vilkkujakaan, eikä niitä tarvinnut kun kukaan ei moisia käyttänyt, tilaa sai silti aina tarvittaessa, norminopeus keskustan 4+4 kaistaisella liikennevalo-ohjatulla pääkadulla oli 120 ;D

jtbo

Mua jäi vaivaamaan tuo ohittaminen, että kuinka siinä 'on pakko' ajaa lähelle toista.

Nykyaikaiset tehokkaat autot tuskin tarvitsevat sitä imua edellä olevasta, että pääsee ohi, jolloin on kai ihan se ja sama kiihdyttääkö vastaantulevien kaistalla vai omalla, sinne omallehan voi palata aivan hyvin ja jos tuo ei onnistu, eikö ohituspaikka ole silloin jo hieman kehno?

Vilkullahan ilmaistaa aie muuttaa suuntaa, ei siis ilmaista että muutan suuntaa, vaan aikomus siitä.

Tämän vuoksi ainakin itselläni on tapana ollut laittaa vilkku päälle jo heti kun vaihdan vaihteen ja aika hetimiten siirryin toiselle kaistallekkin. Näin ei takaa kukaan hökää niskaan laittomasti, vilkkua kun ei moni osaa kunnioittaa jostain syystä.

Esimerkiksi tuollaisella maaseututiellä useimmiten vilkku syttyi kun olin vielä edellisessä mutkassa, mutta suora alkoi aukeamaan ja suoran alkupäässä jo olin rinnalla, mutta tietty vain jos näkyvyyttä ja tilaa oli.

Motarilla mulla taisi olla helposti se parikin sekuntia edellämenevään kun olin jo viereisellä kaistalla, yleensäkkin motarilla tahtoi olla niin, että tuli pidettyä tosi reiluja välejä, enkä todellakaan toisen nokan eteen palannut ohituksen jälkeen vaan ajoin luokkaa yli 100m edelle ennen kuin palasin kaistalle jos palasin, siellä kun niitä hitaampia isoja autoja ja rajoitetulla nopeudella olevia riitti yleensä.

Ohituksen helpottaminen sitten, hidastaminen tapahtui vasta kun ohittaja oli vaihtanut kaistaa ja olin antanut merkin että menee vaan, ihan vain vähän kaasua himmaten, eikä nopeasti nopeutta muuttaen, eikä kovin paljoa.

Tietty mun takana ei yleensä ollut kuin yksi auto, paitsi jos tuli sellainen joka ei uskaltanut ohittaa, sitten tuli äkkiä useampi perään ja himmailin bussipysäkille,  tämä siis kun ajoin ajoneuvoa joka oli liikennevirtaa hitaampi.

Mitään äkkinäisiä tai nopeita ylläreitä tuolla ei kannata tehdä, vaan hyvin hidastettuja liikkeitä aikaisin aikeensa selkeästi osoittaen.

Oma ajotyyli taas on sellainen, että ajelen siinä urien oikealla puolella tien oikeassa laidassa osapuilleen jatkuvasti, niin on helppo muiden ohittaa, tietty eivät tule ihan peräänkään, jos hiekkaa ja muuta kivimujua tiellä, niin näkevät sen ohituspaikankin paremmin ja on tilaa toimia.

50m on vähän reilu yksi katuvalotolpan väli muistaakseni, maantiellä mulla on ollut tapana pitää 2-3 tolpanväliä edellämenevään, ei lasi paskaannu eikä keula hakkaannu kivistä, varsinkin ZX:ssä on niin pieni lasinpesunestesäiliö, että sitä saa täytellä ahkerasti ihan jo vastaantulevien suolasuihkun ansiosta.

Koskaan mulla ei ohitus ole jäänyt kiinni siitä, että olisin ollut liian kaukana edellämenijästä, joskus alkuaikoina tuli ajettua liian likellä ja silloin meni ohituspaikkoja sivusuun kylläkin.

Säästää ihan hurjan paljon tuulilasia, kun ei siihen toisen perään aja likelle, samoin pienhiukkaset ja muut saasteet ei tule niin vahvana kabiiniin.

Joskus ajelin vähän laiskemmalla autolla ja tuolla Jämsän lähellä on sellaista 60 aluetta ja sitten mäessä vai mäen päälläköhän alkaa 80 tai 100 kun Jyväskylään ajaa, joskus joku Skoda sitten tuli ihan niin kiinni konttiin, ettei konepellin etureunaakaan näkynyt peileistä, mäkeen piti sitten tietty painaa kaasua ja ko. kulkine tykkäsi lykätä hieman savua, sitten alkoi näkymään välillä Skodan toinen ja toinen etulamppu puolelta ja toiselta, kun yritti savua karkuun.

Viimein ymmärsi jättää vähän väliä ja huomasin että maskissas oli kaksi pientä sellaista vaaleaa soikiota, jonkinlaisia pikkulamppuja, kun meni ohi, niin havaitsin että näillähän oli miekkasymboleita liiveissään, eikös noilla pitäisi olla hyväkin ajo-opetus, että tietävät miten ja missä sitä ohi kannattaa lähteä ja ettei siihen perään liimautumalla se ohitus sen kummemmin helpotu?

No toi on yksi niiden taktiikoista, kun huomaavat auton joka ajaa lähelle puuttumiskynnysrajaa, niin yrittävät 'savustaa' sen autoilijapolon nostamaan nopeutta, tässä tapauksessa tulivat tosin itse kirjaimellisesti savustetuksi.

Että kyllä siellä tiellä on kaikenlaista, mitä enemmän ymmärtää ja avoimesti ottaa oppia, niin sitä paremmin se touhu sujuu, ainakin omalta osalta, ehkä myös niiden joita ympärillä on.

Ohittamista pitäisi kyllä opettaa enemmän, niin paljon on siinä sellaista mikä pitää tietää ja ymmärtää, mitä ei voi ihan noin vain fiiliksellä hoitaa, kun oikeastaan se fiilis sanoo juurikin päinvastaista, kuin mikä on optimaalinen toimintatapa.

En ole mikään taiteilija, mutta jotain tälläistä monesti miettinyt, tuo ukko yrittää olla haiseva sipuli.

ealab

Lainaus käyttäjältä: Jankos - toukokuu 28, 2014, 09:26:00
Molemmat ohitukset oli viiskakkosella ja xantiallasi olit liikenteessä. Näistä siis jo vuosia aikaa, kun en ole sitä tietä hinkannut enää neljään vuoteen... Nyt muuten muistinkin että toinen näistä saattoikin olla kimppakyydin ohjastamana ja itse siis vieressä.

Mutta aivan satavarma en tietenkään ole olitko se sinä.

Niinpä! 52, Somerontie?, en itsekään muista ajelleeni sielläpäin. Ei kuulu läheskään ajorutiineihini. :)
Käytän itsekin jarruvalojen vilkautuksia, JOS ei vilkulla annettu "ohituslupa/kehotus laittaa vilkku ja sitten ohi" ei vaikuta. Usein ei vaikuta mikään vaan perään tullaan. Näistä ne hallitut sivuunvedot. Xantiassa onkin helppoa jarruvilkautukset, kosketin kun on poljintyynyssä. Mutta usein fiksuihin kuskeihin vaikuttaa jo peiliin tuijotus, silloin, kun sen voi tehdä. Nämä kuskit lienee vain vähän "nukkuneet".

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 28, 2014, 08:34:43
No, korjaan aikaa paljon lyhemmäksi, sanonkin etäisyyksien olevan siihen nähden lyhyitä 5-15m, alan tehdä jotain. Ottaen huomioon taustapeilin kuvan/etäisyyden vääristymisen. Ja kyllä mainitut sekunnit "riittää", jos joutuu jotain elukkaa väistämään, hiljentämään vähän enemmän. Kyllä silloinkin aika on kortilla. Takanatulija ei jätä itselleen ollenkaan kortteja, pelinvaraa. Kerroinkin ja "Kiikalan tapauksen" Se ei ole läheskään ainoa. Näistä vastaavista on kyse. Mainittiin myös etukäteisajattelu, se tuntuu olevan katoava luontoilmiö. Syitä siihen?

Eiköhän säännöstö edelleenki painota sitä, että ohittajan on tarkoin varmistuttava siitä, että ohitus tapahtuu turvallisesti ketään vaarantamatta. Ohitettavan ainoa velvollituus on: ei saa lisätä nopeutta ja ajettava mahdollsimman reunassa. Päävastuu on kiistatta ohittajalla.
Siihen tarkkaan seurantaa kuuluu myös varautua ohitettavan vauhdin hiljentämiseen. Siihen voi olla monta syytä ja usein se tapahtuu vain nostamalla jalan pois kaasupolkimelta.

Xari

Ajaa etummaisen imussa niin säästää polttoainetta, esim puolalaisilla rahtareilla ihan normitapa.

kurtsi

Harvassa ovat nuo ohitse menevät , jotka osaavat pidättää ohitetun eteentuloa tarpeeksi kauan. Ehkä kaksi sadasta.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

olli__o

Toisaalta tässä otsikkokin on jo kuvaa että avaudutaan muiden käytöksestä liikenteessä - ei kai tästä oikeaa ratkaisua ja loppupäätelmiä tulekaan ikinä vaan aina liikenteessä sattuu ja tapahtuu (ja kun myös hyvät ja turvalliset kuskit tekee virheitä monta kertaa päivässä niin avauduttavaa riittää, siellä kun on myös ne Suomen huonoimmat kuskit ja kaikki siltä väliltä ja asioitakin voi Katsella monelta eri kannalta)

jtbo

Minä luulen myös, että aina on oppimista, kumminkin aina avautumisista liikenteessäkin on jotain opittavaakin, jo vähintään se, että millaista kaikkea siellä voikaan sattua, mutta myös toisinaan omien arvojenkin tarkistamisenpaikkaa, sekä kaikkea siltä väliltä.

Kun elämän tarkoitushan on tuottaa oppia, eli oppia ja jakaa oppia, niin eikö tältä osin avautuminen liikenteessä ole sitten loppuviimein elämän syvintä olemusta?

No sille nostan tuopin (appelsiinimehua) ;)

ealab

Vai vielä trolli. Tuohan on melkein loukkaus. Kukaan ei laske luikuria näistä asioista. En itse kirjoittele enää näistä, jos on vaikeata lukea. T: Nimim. "Jo Yrjämäeksikin kutsuttu". Tuon aiheuttaneen viestin jo poistin, juuri tuon "savvuttoman" asiassa. Liika on näköjään liikaa auttamishalussakin.

Seevitska

Alkaa olla taas noita elukoita liikenteessä. Torstaina ajoin jäniksen päälle, kuoli onneksi saman tien kun nopeuttakin oli 80km/h. Takana tullut autoliiton Audi-mies otti paistin talteen.  :-\
Autosta meni alasäleiköstä yksi säle paskaksi. Yllättävän kova tömähdys oli, vaikka pupu aika pieni olikin.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - kesäkuu 01, 2014, 13:40:22Yllättävän kova tömähdys oli, vaikka pupu aika pieni olikin.
Ja yllättävän paljon saavat tuhoa aikaan, kahdesta Xm:stä on tullut pupu puskurista läpi, jälkimmäinen "vain" n. 80km/h nopeudesta, mutta läpimenoa saattoi auttaa aiemmat kolhut kun muovihitsauksen kohdilta repesi uudelleen...

Ekan kanssa olikin sitten noppeutta vähän enempi, tuhoina vilkku-sumari, puskuri, flekti yms pientä, pupu oli palasina ympäri puskurin ja jäähdyttimen välistä aluetta...

Tällä nykyisellä ei olekaan vielä pupua poimittu, vieläköhän ehtii ennen seuraavan haltuun tuloa..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

jtbo

240 Volvo puskuriinkin joskus tuollainen jänis loikkasi puskista, muovikuoreen tuli kaksi naarmua, ZX eteenkin moinen hyppäsi, puskurin pääty särkyi entisestään lisää.

Ovat kyllä sellaisia loikkijoita, että välillä vesakon seasta ampuvat niin sopivasti, ettei vauhtia saa pois ja yleensä noilla pikkuteillä joilla ovat alle rynnänneet ei sitä väistötilaakaan ole niin paljoa ollut.

Jotain 60 luokkaa tainnut yleisimmin olla vauhtia.