Autoon paleltuu

Aloittaja miimoi, lokakuu 02, 2019, 16:11:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miimoi

Lainaus käyttäjältä: ealab - lokakuu 06, 2019, 09:23:29
Kun läppämoottori on irti ja esim. isolla ruuvarilla kääntää läppää, mitä tapahtuu?
Mikä on läppämoottori ja missä se on...tai mistä siihen pääsee käsiksi?

miimoi

Lainaus käyttäjältä: JPL - lokakuu 06, 2019, 10:46:54
Testerillä voisi ajaa moottorit. Joko ratasvika tai läppäakseli poikki. Kuumaa nestettä pitää tulla kennolle, harvoin tukossa.
Miten tää tapahtuu? ja missä moottori sijaitsee?

miimoi

Lainaus käyttäjältä: toiras - lokakuu 06, 2019, 13:51:45
Ilmaa järjestelmässä
Olisko sinne yhtäkkiä ilmaa päässy? Lämpökameralla on tosiaan nuo kennon putket katottu ja yhtä lämpöiset ovat.

miimoi

Siis vielä haluan kysyä, että jos joku läppä on jumissa niin eikö tulevan ilman pitäs olla aina saman lämpöistä? Nythän kuitenkin ilma lämpenee kun ottaa tuon sisätilan anturin irti. Sisälämpöä säätämällä ei tapahdu mitään. Ostin vielä jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta...voi testaa senkin. Tosiaan mitä nyt oon vähän lukenu niin tuo koetaulun irrtotus on niin iso homma, että ihan huvikseen siihen ei viittis lähteä. Toki talvea tuolla autolla ei nyt pärjää, eli korjattava on oli vika sitten mikä tahansa.

toiras

Hanskalokero irti niin siinähän se on vasemmalla kotelon kyljessä lämmönsäätömoottori

toiras

Kuskin jalkatilassa on tietenkin myös lämmönsäätömoottori

ealab

Parisen vuotta sitten näistä oli paljon juttua. Koetapa hakea: C5: "läppävika", "lämmönsäätö", ym. hakusanoin.

miimoi

Lainaus käyttäjältä: toiras - lokakuu 06, 2019, 14:09:48
Hanskalokero irti niin siinähän se on vasemmalla kotelon kyljessä lämmönsäätömoottori
Enkös mä ottanu tuon lämmönsäätömoottorin irti? siis tuo kuva minkä laitoin tuonne? Ja tässä jotkut sanoin, että niitä on vaan tuo yksi kapple? Onko niitä nyt sitten toinenkin

miimoi

Lainaus käyttäjältä: ealab - lokakuu 06, 2019, 22:07:32
Parisen vuotta sitten näistä oli paljon juttua. Koetapa hakea: C5: "läppävika", "lämmönsäätö", ym. hakusanoin.
Paljon oon näitä ketjuja lukenu ja ihan samaa vikaa ei oikeen ole. Ja muutenkin vähän rönsyilee aina nää ketjut.

toiras

Ei tuo sun kuvas näytä kyllä lämmönsäätömoottorilta joka kääntelee lämmönsäätöläppiä

hyper

Lainaus käyttäjältä: miimoi - lokakuu 06, 2019, 13:59:35
Siis vielä haluan kysyä, että jos joku läppä on jumissa niin eikö tulevan ilman pitäs olla aina saman lämpöistä? Nythän kuitenkin ilma lämpenee kun ottaa tuon sisätilan anturin irti. Sisälämpöä säätämällä ei tapahdu mitään.

Siis jos siellä on yksi tai useampi läppä jumissa, niin lämmin ilma voi ohjautua jonnekin muualle kuin on tarkoitus, tai olla ohjautumatta mihinkään. Siellä on aika monimutkainen systeemi joka läppien kanssa ohjailee ja sekoittelee lämmintä ja kylmää ilmaa halutulla tavalla - jos läpät toimii. Anturin poistaminen varmaankin saa systeemin pukkaamaan niin lämmintä ilmaa kuin se vain pystyy jos kerran vaikutus on kuvaamasi kaltainen.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

toiras

Eikös tuo kuva ole sisäilman tunnistimesta joka on pienen ritilän takana kojelaudassa.

yason

Lainaus käyttäjältä: hyper - lokakuu 06, 2019, 23:22:27Siis jos siellä on yksi tai useampi läppä jumissa, niin lämmin ilma voi ohjautua jonnekin muualle kuin on tarkoitus, tai olla ohjautumatta mihinkään. Siellä on aika monimutkainen systeemi joka läppien kanssa ohjailee ja sekoittelee lämmintä ja kylmää ilmaa halutulla tavalla - jos läpät toimii. Anturin poistaminen varmaankin saa systeemin pukkaamaan niin lämmintä ilmaa kuin se vain pystyy jos kerran vaikutus on kuvaamasi kaltainen.

Mutta tässä kai ihmeteltiin, että jos läpät ei toimi, kun säätämällä lämpötilaa ei tapahdu mitään, niin miksi ne sitten kuitenkin toimii, jos nyppää anturin irti? Silloinhan niiden on pakkoa kääntyä ohjatusti johonkin, jos kerran alkaa kuumaa tulla? Joko läppäakseli on (riittävän) ehjä, että moottorilla voi ohjata läppiä tai sitten ei ole, jolloin läpät eivät liiku ainakaan moottorin pyörimisen tahdissa.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

ealab

Tämä selviänee sillä, että otat säätömoottorin irti ja katsot, toimiiko moottorin neliskanttinen kara, lämmönsäädöllä. Myös läppää voisi käännellä jollain työkalulla ja seurata lämpötilamuutoksia. Eikö? Toisinaan on moottorin sisuskalut särkyneet, rattaista hampaita hukassa. Haepa vanhoja juttuja, niistä löytyy kaikki.

sulo

Pitäsköhän nyt vaa ottaa silmä käteen katsoo sinne auton lämmönsäätöön, että liikkuukko ne säätöläpät? Ei tää voi olla niin vaikeeta.
Unohda anturit ja keskity asiaan.
Jos kerta letkut on "kuumat" eli vesi kiertää, niin sitten se lämpö ei änkee sisälle.
Syy silloin on läpissä, jotka näkee silmälläkin tai ottamalla hanskalokeron pois ja seuraamalla mitä tapahtuu kun säätää lämpöjen/suuntien arvoja.

miimoi

Lainaus käyttäjältä: sulo - lokakuu 07, 2019, 09:36:37
Pitäsköhän nyt vaa ottaa silmä käteen katsoo sinne auton lämmönsäätöön, että liikkuukko ne säätöläpät? Ei tää voi olla niin vaikeeta.
Unohda anturit ja keskity asiaan.
Jos kerta letkut on "kuumat" eli vesi kiertää, niin sitten se lämpö ei änkee sisälle.
Syy silloin on läpissä, jotka näkee silmälläkin tai ottamalla hanskalokeron pois ja seuraamalla mitä tapahtuu kun säätää lämpöjen/suuntien arvoja.
Laakerin vaihto on vielä pahasti kesken, mut voinhan mä sen hanskalokeron ottaa irti ja ottaa silmän käteen (jos vaan tänään kerkeän). Tosin mulla ei vaan ole aavistustakaan mitä siellä pitäs tai ei pitäs näkyä. Onko siellä hanskalokeron takana siis ihan silmin nähtäviä läppiä mitkä liikku tai ei liiku? Täällä nyt kun on niin montaa eri versiota. Niin kun sanoin niin ainakin apparinpuolella oleva läppä on ollu jo pitkään jumissa (kameralla katsottu), mut missä siellä on joku läppä minkä voi nähdä ilman kameraa ja mikä sen läpän tarkoitus on?

IJN

Toistan tämän ketjun viestissä nro14 olleen linkin iltalukemisiksi: https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=7276.600
Kaikki 25 sivua ja varsinkin kuvat. Ainakin hienhajun ja muovinkäryn voi helposti niistä aistia  :-\

miimoi

Lainaus käyttäjältä: IJN - lokakuu 07, 2019, 13:22:32
Toistan tämän ketjun viestissä nro14 olleen linkin iltalukemisiksi: https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=7276.600
Kaikki 25 sivua ja varsinkin kuvat. Ainakin hienhajun ja muovinkäryn voi helposti niistä aistia  :-\
Jep tuota oon jo sen kymmenkunta sivua selaillu, mut ketjun alku on vielä niin vanha, että on varmaan osittain asiat ja hinnat muuttunu. Se on varmaa, että mitään 1000e en tuosta maksa ja nyt ei ole paikkaa mihin auton voi moneks päiväks jättää. Mut kuhan kerkeen lukea tuon ketjun loppuun. Sekin hieman rönsyilee välillä.

Teme

Lainaus käyttäjältä: miimoi - lokakuu 07, 2019, 15:15:41
Jep tuota oon jo sen kymmenkunta sivua selaillu, mut ketjun alku on vielä niin vanha, että on varmaan osittain asiat ja hinnat muuttunu. Se on varmaa, että mitään 1000e en tuosta maksa ja nyt ei ole paikkaa mihin auton voi moneks päiväks jättää. Mut kuhan kerkeen lukea tuon ketjun loppuun. Sekin hieman rönsyilee välillä.

Katos nyt tuosta ketjusta sivu 20 ja sieltä mun kuvat. Näet läppäakselin pään kun otat moottorin pois. Siitä koitat kääntää ja jos pyörii tyhjää tai on pelkkä reikä niin läppä on rikki.
Vasemmalla puolella on sininen läppä ja hanttarin puolella harmaa. Hanttarin puolelta on helpompi tsekata kunhan ottaa hankalokeron pois. Ei ole rakettitiedettä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

miimoi

Lainaus käyttäjältä: Teme - lokakuu 07, 2019, 15:45:31

Katos nyt tuosta ketjusta sivu 20 ja sieltä mun kuvat. Näet läppäakselin pään kun otat moottorin pois. Siitä koitat kääntää ja jos pyörii tyhjää tai on pelkkä reikä niin läppä on rikki.
Vasemmalla puolella on sininen läppä ja hanttarin puolella harmaa. Hanttarin puolelta on helpompi tsekata kunhan ottaa hankalokeron pois. Ei ole rakettitiedettä.
Ei ole rakettitiedettä ei, mutta eka kerta on aina hankala. Mut joo täytyy lukee tuota kejua eteenpäin illasta jos kerkee.

JukkaT

Se on varmaa, että mitään 1000e en tuosta maksa ja nyt ei ole paikkaa mihin auton voi moneks päiväks jättää.
Oulun Pörhöllä läppien vaihtotyö 500€, läpät netistä muutaman kympin