Kirjoittaja Aihe: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"  (Luettu 3234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #25 : Joulukuu 30, 2018, 19:08:29 »
Puolat on niin sekottuneet ja vikakoodi pysyy kakkospytyssä, että puolavian voi sulkea pois.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #26 : Joulukuu 30, 2018, 20:34:49 »
Imukanavat karstaiset.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #27 : Joulukuu 31, 2018, 11:35:59 »
Mm. sytytyskatkoksia oli muistaakseni yksi virhekoodi jota omalla kohdalla aikanaan löytyi. Yksi suutinkin vaihdettiin mutta syyllinenhän oli korkeapainepumppu. Käsittääkseni THP:ssä onkin kolme satavarmaa vikakohtaa; jakopää, karstoittuminen ja korkeapainepumppu. Ennemmin tai myöhemmin joku näistä osuu kohdalle.
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #28 : Joulukuu 31, 2018, 14:20:38 »
Mm. sytytyskatkoksia oli muistaakseni yksi virhekoodi jota omalla kohdalla aikanaan löytyi. Yksi suutinkin vaihdettiin mutta syyllinenhän oli korkeapainepumppu. Käsittääkseni THP:ssä onkin kolme satavarmaa vikakohtaa; jakopää, karstoittuminen ja korkeapainepumppu. Ennemmin tai myöhemmin joku näistä osuu kohdalle.

Oliko vikakoodi aina samassa sylinterissä? Ja tuliko se vielä siihen sylinteriin mihin suutin oli vaihdettu?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #29 : Joulukuu 31, 2018, 14:54:35 »
Tässä tapauksessa ei ole polttoainepumpusta kyse. Putsauta Tunap-puhalluksella imukanavat korjausohjeen mukaan. Ohjainlaitteen päivitys ja sopeutus.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #30 : Tammikuu 01, 2019, 16:32:51 »
Yritin purkaa imusarjaa pois edestä että olisin suuttimia vaihdellu päikseen, mutta eipä sitä altapäin pääse kotipihalla viimeseen pulttiin käsiksi niin jäi tekemättä.
Mutta sittepä ei ilmanputsarikotelon sun muiden ahtoputkien takasi laiton jälkeen ollutkaan enää kakkospytyllä pysyvää misfire vikakoodia, vaan ajoittainen. Pysyviä vikoja oli: "palokatkoksia määrittämätön sylinteri", "palokatkoksia 1. sylinteri" ja "kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, yhteneväisyys". Että eipä sille suutinten rämpläämisellä varmaan olis ollutkaan mitään merkitystä.
Ketjuvikako se sittenki lienee, perhana. THP taitaa olla yhtä paska ku TSI ja TDI. Pitänee pysyä näistä kaikista kolmekirjaimisista autonvalmistajista erossa, PSA, VAG, BMW..

Käytin autoa niin kauan kierroksilla, että veden ja öljyn lämpömittareihin alkoi tulla palkkeja. Pakokaasu haisee normaalilta, eli ei se öljyä polta eikä pakkasnestettä. Auto käy tutisevaa tyhjäkäyntiä ja tosi alhaisilla kierroksilla. Ottaa kierroksia laiskasti mutta käynti tasoittuu kun kierrokset on siinä noin kolmessa tonnissa. Parin tonnin kieppeillä vielä aistii tutinaa.

Öljykorkissa on vielä alipainetta, mutta paaljon vähemmän kuin ennen huohottimen putsausta. Aikasemmin imu oli niin voimakas, että kun auton sammutti, korkissa suhisi vielä. Nyt käydessä on ainoastaan pieni alipaine. Käytin myös oman autoni öljykorkkia auki auton käydessä, ei ime yhtään eikä tietenkää puhallakaan, mutta sain kuitenkin öljyroiskeita päälle kun nokka-akseli pyörii :) Noh mun auto on diesel, että ei ihan voi verrata yks yhteen.

Laitoin kuluttajaneuvontaan viestillä kysymyksen että mitä meidän kannattee tehdä. Auto on ollut meillä jotain puolitoista kuukautta vasta. Muistan että itsenäisyyspäivän tienoilla jo pissapoikaa lisätessä konehuoneen suhina kiinnitti huomion, mutta kun auto toimi normaalisti en alkanut sitä tutkia, ennenkä vasta nyt jouluaattona kun se piippasi öljyn vähyyttä.

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 135
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #31 : Tammikuu 01, 2019, 21:15:09 »
Ei sitten käynyt mielessä ennen ostoa googlettaa tai muulla tavalla selvittää ko. moottorityypin ongelmia? Tietysti se enään mitään auta mutta kun se on nykypäivänä niin helppoa.
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 673
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #32 : Tammikuu 02, 2019, 06:50:31 »
Yritin purkaa imusarjaa pois edestä että olisin suuttimia vaihdellu päikseen, mutta eipä sitä altapäin pääse kotipihalla viimeseen pulttiin käsiksi niin jäi tekemättä.
Mutta sittepä ei ilmanputsarikotelon sun muiden ahtoputkien takasi laiton jälkeen ollutkaan enää kakkospytyllä pysyvää misfire vikakoodia, vaan ajoittainen. Pysyviä vikoja oli: "palokatkoksia määrittämätön sylinteri", "palokatkoksia 1. sylinteri" ja "kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, yhteneväisyys". Että eipä sille suutinten rämpläämisellä varmaan olis ollutkaan mitään merkitystä.
Ketjuvikako se sittenki lienee, perhana. THP taitaa olla yhtä paska ku TSI ja TDI. Pitänee pysyä näistä kaikista kolmekirjaimisista autonvalmistajista erossa, PSA, VAG, BMW..

Käytin autoa niin kauan kierroksilla, että veden ja öljyn lämpömittareihin alkoi tulla palkkeja. Pakokaasu haisee normaalilta, eli ei se öljyä polta eikä pakkasnestettä. Auto käy tutisevaa tyhjäkäyntiä ja tosi alhaisilla kierroksilla. Ottaa kierroksia laiskasti mutta käynti tasoittuu kun kierrokset on siinä noin kolmessa tonnissa. Parin tonnin kieppeillä vielä aistii tutinaa.

Öljykorkissa on vielä alipainetta, mutta paaljon vähemmän kuin ennen huohottimen putsausta. Aikasemmin imu oli niin voimakas, että kun auton sammutti, korkissa suhisi vielä. Nyt käydessä on ainoastaan pieni alipaine. Käytin myös oman autoni öljykorkkia auki auton käydessä, ei ime yhtään eikä tietenkää puhallakaan, mutta sain kuitenkin öljyroiskeita päälle kun nokka-akseli pyörii :) Noh mun auto on diesel, että ei ihan voi verrata yks yhteen.

Laitoin kuluttajaneuvontaan viestillä kysymyksen että mitä meidän kannattee tehdä. Auto on ollut meillä jotain puolitoista kuukautta vasta. Muistan että itsenäisyyspäivän tienoilla jo pissapoikaa lisätessä konehuoneen suhina kiinnitti huomion, mutta kun auto toimi normaalisti en alkanut sitä tutkia, ennenkä vasta nyt jouluaattona kun se piippasi öljyn vähyyttä.

Suosittelen ennen muuta tekmistä, että luet vaikka useampaan kertaan mitä sitikkapuoskari mainitsee toimenpiteeksi. Putsauksen jälkeen taitaisi thp toimia ongelmitta. Asiaa ja hintoja voit tiedustella vaikka PSA:n laitteisiin erikoistuneelta X-partilta tai joltakin merkkikorjaamolta. Arvailut on arvailuja, tieto on aivan muuta.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #33 : Tammikuu 02, 2019, 07:50:04 »
"taisi toimia", niimpä niin :)

Kyllähän mä hain automallun tyyppivikoja, mutta ei mitään ihmeellistä tullu vastaan. Takaisinkutsujakaan ei pensa-C5:teen ole, ainakaan trafin ja autoliiton sivuilla tiedossa.
Kun auto on uudesta käytetty ihan oikein merkkiliikkeessä huollossa, vois olettaa että siihen on laitettu aina saatavilla olleet päivitykset.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 217
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #34 : Tammikuu 02, 2019, 09:43:16 »
Takaisinkutsujakaan ei pensa-C5:teen ole, ainakaan trafin ja autoliiton sivuilla tiedossa.

Sama ongelma kuin muilla merkeillä tunnettujen moottoriongelmien kanssa; Moottoriviat eivät suoraan vaikutta turvallisuuteen, joten niistä ei Suomessa julkisia viranomaisen pakottamia takaisinkutsuja järjestetä.

Tarkistaisin tuon karstoittumisvaihtoehdon. Tukkeutunut yksi imukanava voisi tehdä juuri mainittuja ongelmia. Bensa ei haise, koska moottorinohjaus osaa katkaista bensansyötön siltä pytyltä joka ei ilman puutteen vuoksi sytytä kunnolla.

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #35 : Tammikuu 02, 2019, 11:21:32 »
Mulla oli aikanaan takuu voimassa kun noita vaivoja oli niin en niiden selvittelyssä omia käsiä liannut mutta se tuli selväksi että vikakoodit karsta- tai korkeapainepumppuongelmissa voi olla hämääviä. Sytytys- tai palokatkot voi johtua juurikin KariM:n mainitsemasta ohjaimen reagoinnista huonoon seokseen. T.s. kun ei siellä pytyssä tunnu kunnolla palavan niin ei sinne kakkuakaan anneta tai mökötetään ainakin vikatilassa.

Jos puoskari on vakuuttunut oireiden perusteella että ei ole pumppu niin uskon toki ammattilaista. Itse asennoituisin niin että se karstan poisto on joka tapauksessa tehtävä jos autoa meinaa pitää.

THP:n ongelmat ei saisi olla yllätys enää. Itse odottelen DS3 THP cabrioiden hinnan putoamista harrasteen tasolle, sellainen voisi sopia kalustoon parin vuoden päästä. Jonkinlainen puhalluslaite on ja juuri ostin isomman kompressorin eli valmistautuminen on käynnissä..
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #36 : Tammikuu 02, 2019, 14:00:31 »
Karstaisuuson helppo todeta kun irroittaa imusarjan. Ei tarvitse summanmutikassa vaihtaa osia.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #37 : Tammikuu 02, 2019, 17:12:11 »
Karstaisuuson helppo todeta kun irroittaa imusarjan. Ei tarvitse summanmutikassa vaihtaa osia.

Sitä irrottamistahan tässä yritin, mutta ei kertakaikkiaan pääse alimpaan pulttiin käsiksi ei ylä eikä alakautta. Jonka pitäs olla kaasuläpän tienoilla jossain alapuolella piilossa. Eikä jaksa pakkasessa nyt ähertää.

Pitääkin sitten jatkossa, jos auton saa kuntoon, ajaa S -asennossa, että vaihteisto päästää moottorin normaalimmalle kierrosalueelle, eikä vaihda kolmoselle jo 20-30 nopeudessa kuten normaaliasennossa tekee. Siitähän se karstasuus varmasti osittain johtuu kun moottori ei koskaan kierrä yli 2500, vaan ekoilun nimessä pitää muka vedättää liian isolla vaihteella. Mulla ei ole koskaan missään dieselissäkään ollut egr-ongelmia, kun käyttää normaaleja kierroksia: 1800-3500 ja bensavehkeissä 2000-5500.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #38 : Tammikuu 02, 2019, 17:21:29 »
EIpä siihen ajotapa tai muutkaan kuljettajan toimet vaikuta. Kun ei bensa huuhtele imuventtiilejä ja egr tehdään imuventtiilien avautumisella on tulos tässä. https://www.dropbox.com/s/sgdx7on1cqvowcj/ennen1.png?dl=0

Ja puhalluksen jälkeen. https://www.dropbox.com/s/ef3go233e97oi2i/puhdas.png?dl=0
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #39 : Tammikuu 02, 2019, 18:47:43 »
EIpä siihen ajotapa tai muutkaan kuljettajan toimet vaikuta. Kun ei bensa huuhtele imuventtiilejä ja egr tehdään imuventtiilien avautumisella on tulos tässä. https://www.dropbox.com/s/sgdx7on1cqvowcj/ennen1.png?dl=0

Ja puhalluksen jälkeen. https://www.dropbox.com/s/ef3go233e97oi2i/puhdas.png?dl=0

Onko sinulla kikkaa sen vaikean pultin avaamiseen?

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #40 : Tammikuu 02, 2019, 19:33:45 »
Sivuhuomautuksena tuohon ajotapaan; ajoin yli 90tkm kahdessa vuodessa ympäri maata bensaa säästelemättä, kolme kertaa kävin Saksassa samalla tyylillä. Kyllä huollossa jo tuohon aikaan sanottiin ettei ajotavalla voi vaikuttaa suorasuihkun karstoittumiseen.
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #41 : Tammikuu 02, 2019, 21:18:52 »

Onko sinulla kikkaa sen vaikean pultin avaamiseen?


Ei. Jos teet kotopihassa ja saat sen imusarjan irti, miten siitä jatkat? Vie korjaamon lämpöön jotta se voidaan puhaltaa puhtaaksi samalla kertaa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 502
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #42 : Tammikuu 02, 2019, 23:33:10 »
Juutuubista löytyy myös paljon videoita missä minejä (osassa on sama kone) puhdistetaan pähkinänkuorirouheella puhaltamalla.

Esimerkiksi:
(en tiedä onko Minissä sama imusarja, mutta noin8 minuutin kohdalla on "helppo ruuvi irroittaa, vaikea nähdä" peili ja hyvä valo on varmaan muutenkin arvossaan ja endoskooppikamerakin olisi kiva?)

 Mutta siinä puhdistuksessakin voi tehdä monta virhettä ja vaikka puhaltaa sylinterit täyteen purua tai muuten roskastaa/tukkia joka paikkaa, eli kannattaa olla tarkkana että venttiilit on kiinni siinä sylinterissä jota puhaltaa ja muutenkin kaikki reiät tukittuna (myös pultinreijät) ja suojattuna (pähkinänkuorirouhe on perinteinen tapa puhdistaa noki... jäämiä imusarjoista ja venttiileistä, käytössä tänäkin  päivänä monessa paikassa (lentokonemoottoreissakin) ja rouhetta saa monesta paikasta, on tuhraavaisempaa ja pölyävämpää ja voi tukkia jossain paikoissa pieniä reikiä, PSA:lla on suosituksena teknisempi "rouhe" esimerkiksi tuo https://onlineshop.tunap.com/werkstatt-produkte-kaufen/abgassystem-ansaugsystem/ventilreinigung/microflex-933-ventilreinigungs-granulat.html)

Jos itse kokeilee, niin varmaan kanattaa ostaa tuohon paremmin sopiva puhalluspistooli ja kunnon imuri ja mieluusti vaikka väkästellä siihen päähän sopivampi imurisuutin ja tietysti ottaa paljon kuvia ja videoita, tuossakin saa kuitenkin purkaa aika paljon osia edestä. Muovista imusarjaa ei kannattane puhaltaa vaan puhdistaa muilla keinoin, jos tarvetta edes.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2019, 23:56:11 kirjoittanut olli__o »

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 34
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #43 : Tammikuu 03, 2019, 05:02:51 »
85000 km:n kohdalla avattiin kansi ja putsattiin/työstettiin venttiilit ja vaihdettiin ohjurikumit. Auton kulku palautui ennalleen ja öljynkulutus loppui. 3000 km:n matkalla en ole lisännyt tippaakaan. Loppuaikana ennen huoltoa/remonttia täytyi lisätä öljyä ajotavasta riippuen 1000 - 1500 km:n välein. Niin ja jakoketju kilkkeineen vaihdettiin.
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #44 : Tammikuu 03, 2019, 11:12:46 »
Täytyy vaan ihmetellä, miksi iso autotehdas pilaa maineensa. Olihan tiedossa jo Mitsubishin moottoreista ettei tule toimimaan. Renault'in pikku 900cc tce moottorit taitaa olla imusarjaruiskutuksella, onko niiden jakopää kanssa tehty kestämään?

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 34
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #45 : Tammikuu 03, 2019, 15:39:35 »
Kulutus ja päästörajat ovat pakottaneet siirtymään polttoaineensuoraruiskutukseen. Imuventtiilien tukkeutuminen on ongelma kaikilla autonvalmistajilla, varsinkin Turbon kanssa. Nyt alkaa tulemaan "tuplaruiskutus"-moottoreita, eli syötetään osa polttoaineesta vanhaan malliin imusarjaan ennen venttiiliä. Ratkaisu on kalliimpi ja tietenkin monimutkaisempi.
Alati kiristyvät kulutus- ja päästömääräykset aiheuttavat harmia jatkossakin.
Vertaa dieselhuijaukset. Euro 6 oli vaikea/mahdoton saavuttaa niin tehtiin uudet ohjelmat joilla "onnistui".
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 200
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #46 : Tammikuu 03, 2019, 20:34:57 »
Täytyy vaan ihmetellä, miksi iso autotehdas pilaa maineensa. Olihan tiedossa jo Mitsubishin moottoreista ettei tule toimimaan. Renault'in pikku 900cc tce moottorit taitaa olla imusarjaruiskutuksella, onko niiden jakopää kanssa tehty kestämään?
2013, 0.9 TCe, 60 tkm se on kestänyt meillä. Ei voi sanoa vielä jakopäästä mitään.Googlettelin ja löysin että 0.9 TCe koneen bensan kulutusta jotkut parjasivat, vioista ei löytynyt juuri mitään mainintaa. Itse pidän ko pörisijästä.  1.2 TCe koneissa on joissakin malleissa kylmänä nypytystä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2019, 20:58:50 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #47 : Tammikuu 03, 2019, 21:14:00 »
Clion omamassa on 1150kg ja kulkee alle 5l keskikulutuksella, ei paha. Imusarjaruiskutus ainakin pitää venttiilit puhtaina.

Öljyä varmaan kuluu THP:ssä jos käy ylirikkaalla, sehän pesee sylinterin seinämiltä öljyä ja polttaa pois.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #48 : Tammikuu 06, 2019, 12:54:40 »
Aika on varattuna merkkikorjaamolle. Jatkotoimenpiteet selviää sitten. Ja maksaja.
Ainakin se huohotin on vaihdettava ja epäilivät ketjuvikaa.

Poissa Juha Elomaa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 1,6 THP ja "Oil level incorrect"
« Vastaus #49 : Tammikuu 06, 2019, 16:19:58 »
Myöhemmin vv-kumit, vai samalla kertaa?