Puretech jätti välille

Aloittaja Alpo Kieppi, elokuu 09, 2018, 18:28:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: C5NSeppo - lokakuu 25, 2019, 21:30:41
Lainaus käyttäjältä: JPL - lokakuu 25, 2019, 21:16:58
Ei tuo "jännä päällä ja kikkailu" ajamismoodi oikein innosta...

Puratko hieman mihin viestiin kommenttisi liittyi ja mitä oikein tarkoitat...

Onhan tuo ihan järkevä kommentti. Varsinkin kun auton nyt pitäisi toimia niin, ettei sen viattomasta toimivuudesta pitäisi joutua huolehtimaan kytkemällä ominaisuuksia pois, vaihtamalla vaihdelaatikon ohjelmia ja miettimällä mitä bensaa laittaa, jos valmistaja antaa luvan käyttää kaikki markkinoilla olevia.

On siinä sekin puoli, kun käytettyä ostaa, että suurin osa kuskeista ajaa autoa kikkailematta. Joa se tekee koneelle jollain tapaa huonoa, niin käytetyn ostamiseen tuleekin sitten jo uusi aspekti kun tarvitaan edellisen omistajan ajonäyte.. ^-^

Pasi A S

Ei suorasuihkua voi pitää puhtaana siten että ajelee pienemmällä vaihteella ja hieman korkeammalla moottorin pyörintänopeudella, ko taisi toimia kaasarikoneiden aikakautena. Puretechissä pakokaasua kierrätetään imuventtiilien kautta moottoriin, ei taida olla ko kierrossa edes egr:ää jonka voisi tulpata?

pikkuleka

Onhan tämä surullista luettavaa. Ostaja laitetaan kylmästi maksamaan valmistajan ilmiselvistä suunnitteluvirheistä.

Itse suosittelen olemaan tiukkana, ja vaikka yhdistämään voimia tämän asian kanssa muiden kohtalotoverien kanssa. Yksittäisiä asiakkaita on isompien helppo laittaa kyykkyyn.
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Nemo

Euro 6.2 Purtechissa on hiukkassuodatin heri katalysaattorin jälkeen. Ainakin mainostavat että suodatin suodattaa 95% partikkeleista. Tuo ilmeisesti pitää koneenkin puhtaanpana vai ?

Zego

Tuskin. Päästöt pienemmä mutta muuten en usko.
Ja näihin suunnitteluvirheisiin, niin ainakin EGR on ihan suunniteltu ominaisuus mutta ei se ikinä tule olemaan autoille hyvä?
Ja jos epäsuoran ruiskutuksen laittaa rinnalle, niin ei saisi tehdä kuten VW, eli niissä se ei auta pitämään sylinterihattuja puhtaana koska on aivan eri syistä toteutettu.

tuokiv

En tiedä pahentaako tuota karstoittumista täällä kylmässä pohjolassa sitten entisestään ainakin vielä THP-aikainen ominaisuus, että softassa oli erikseen valinta kylmien olosuhteiden tehostettuun lämmityksen, mikä ilmeisesti ylirikasti polttoaineseosta. Jos tuota ominaisuutta on sitten saatu myös viilattua kevyemmäksi. Itse sen aikanaan omasta autosta disabloin, ja ainakin 90tkm on menty ilman karstan aiheuttamia isompia ongelmia, joskin ajokin toki on ollut muuta kuin ihan pelkkää nurkka-ajoa.

Sinällään PSA:lle täytyy kyllä nostaa ainakin jakopään osalta hattua, kahdesti on nyt korjattu ilman asiakkaalle tulevia kustannuksia. Eli ainakin nuo ilmiselvät suunnitteluvirheet ja valmistajan goodwill on toistaiseksi olleet asiakkaan näkökulmasta hyvässä suhteessa keskenään.

pikkuleka

@tuokiv mainitsitko tietäväsi THP-moottorin tyyppiviasta? Jotenkin ikuisena pessimistinä en usko, että PSAkaan kaikkia jakopäämurheita suorilta käsin omasta pussistaan maksaa...
C4 2.0i VTR vm. 2006

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: pikkuleka - lokakuu 26, 2019, 17:51:13
@tuokiv mainitsitko tietäväsi THP-moottorin tyyppiviasta? Jotenkin ikuisena pessimistinä en usko, että PSAkaan kaikkia jakopäämurheita suorilta käsin omasta pussistaan maksaa...

En tiedä tyyppiviasta, mutta kyllä itselle on 45tkm ajossa vaihtokuntoon venyneet ketjut vaihdettu tehtaan piikkiin. Ja 115tkm kohdalla, kun ensimmäinen moottori oli kaikkine vikoineen vaihtokunnossa, uuden moottorin hinnassa tehdas tuli kolmanneksen vastaan. Eli ihan hyvää goodwillin mielestäni.

mustis

Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 26, 2019, 21:41:00
Ja 115tkm kohdalla, kun ensimmäinen moottori oli kaikkine vikoineen vaihtokunnossa, uuden moottorin hinnassa tehdas tuli kolmanneksen vastaan. Eli ihan hyvää goodwillin mielestäni.

Mun mielestä kolmannes on lähinnä .ittuilua, jos nuilla kilpailla (vittu tää puhelin vetää ihan omiaan) siis kilsoilla pitää kone vaihtaa niin pitäs se saada ilmaiseksi ja lippalakki kaupan päälle.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: mustis - lokakuu 26, 2019, 22:53:50
Ja 115tkm kohdalla, kun ensimmäinen moottori oli kaikkine vikoineen vaihtokunnossa, uuden moottorin hinnassa tehdas tuli kolmanneksen vastaan. Eli ihan hyvää goodwillin mielestäni.

Mun mielestä kolmannes on lähinnä .ittuilua, jos nuilla kilpailla pitää kone vaihtaa niin pitäs se saada ilmaiseksi ja lippalakki kaupan päälle.
Tuollaisten vastoinkäymisten ja korvausten jälkeen harkitsisin vahvasti auton pistämistä kiertoon.
Citroën 2CV AZ Berline -56

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 26, 2019, 22:59:03
Lainaus käyttäjältä: mustis - lokakuu 26, 2019, 22:53:50

Mun mielestä kolmannes on lähinnä .ittuilua, jos nuilla kilpailla pitää kone vaihtaa niin pitäs se saada ilmaiseksi ja lippalakki kaupan päälle.
Tuollaisten vastoinkäymisten ja korvausten jälkeen harkitsisin vahvasti auton pistämistä kiertoon.

Kone (ja turbo) vaihdettiin ostaessa, itselle jäi kolmannes maksettavaa kun myyjällekin meni osa. Sen jälkeen kahdesti on vaihdettu jakopää tehtaan piikkiin. Toki thp-koneen sisältävää autoa ostaessa pitää tietää mitä on hankkimassa, mutta en minä osaa tuosta niin kauhean pahoillani olla. Ja olihan tuo alunperinkin ostohinnaltaan 4000€ halvempi kun vastaavan kokoiset muun merkkiset samoilla kilometreillä, eikä ne vaikkapa vag-konsernin vastaavatkaan ilmeisesti niin ongelmattomia tuolta aikakaudelta (vm 2011) ole olleet.

pikkuleka

Vakaumuksesi on kyllä ihailtavan järkkymätön ja lajissaan vahva. :)

Ja joo, meidän työpaikalla kahdella on/oli juuri tuota ikäluokkaa tai ehkä hiukan uudempaa Passattia, joista hajosi koko ajan jotain. Välillä kalliimpaa, välillä halvempaa osaa. Toinen laittoi lopulta tatti otsassa kiertoon. Toisella vielä lienee pihassa kun kuulemma ei järkeä myydä/vaihtaa toiseen, kun laitettu korjauksiin niin jäätävä määrä omaa rahaa. Eikä tainnut olla niitä kuuluisia TSI DSG -oireita nuo hajoamiset.
C4 2.0i VTR vm. 2006

yason

Strategiani ostaa omat sitikkani vähintään 10-vuotiaina on ilmeisen kannattava. Jos muutaman tonnin sitikkaan sattuisi tulemaan parin tonnin koneremppa, niin tappiot on vielä helppo niellä korjaamatta tai korjaten...

Vuonna 2029 näkee sitten, miten nuo uudistetut puretechit/thp:t ovat kestäneet.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: pikkuleka - lokakuu 27, 2019, 05:47:43

Ei tässä vielä ole vakaumuksen puolelle tarvinnut mennä, kun omana omistusaikana on remontit menneet tehtaan piikkiin. Mutta merkki olisi kyllä seuraavassa autonvaihdossa muuttunut jos noista remonteista olisi itselle jäänyt jotain maksettavaa. Onhan tuo erinomainen auto ajaa ja varustetaso on aika ylivoimainen hintaluokassaan exclusive-mallissa.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 27, 2019, 11:50:52

Ei tässä vielä ole vakaumuksen puolelle tarvinnut mennä, kun omana omistusaikana on remontit menneet tehtaan piikkiin. Mutta merkki olisi kyllä seuraavassa autonvaihdossa muuttunut jos noista remonteista olisi itselle jäänyt jotain maksettavaa. Onhan tuo erinomainen auto ajaa ja varustetaso on aika ylivoimainen hintaluokassaan exclusive-mallissa.
Minä tulkitsin kirjoituksesi niin, että jouduit maksamaan uudesta moottorista 2/3 osan. Siis 115tkm ajetusta moottorista.
Paljonko se sitten kevensi kukkaroa?

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 27, 2019, 12:00:16
Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 27, 2019, 11:50:52

Minä tulkitsin kirjoituksesi niin, että jouduit maksamaan uudesta moottorista 2/3 osan. Siis 115tkm ajetusta moottorista.
Paljonko se sitten kevensi kukkaroa?

Juu korjasin sitä tuossa, että kun myyjäkin otti osuutensa, niin itselle jäi kolmannes moottorista ja turbosta, eli noin 1500. Laskin tuossa vaiheessa sen osaksi auton ostohintaa, kun tiedossa oli, että siihen saattaisi niillä kilometreillä jo jotain joutua tekemään.  ;D

Zego

Tuo on fiksua, tutkia tuote riittävän hyvin jotta osaa ennakoida todennäköiset korjaustarpeet. Näin ei tunnu yhtä pahalta. Tuota harrastettu vagareenalla myös hyvin menestyksekkäästi. :)
PS. Ei tarkoitus piruilla. Itselläni C5 X7 ja tiesin etukäteen kaikki mahdolliset heikkoudet mutta myös miten ennaltaehkäistä tietyt ongelmat. Paras auto ikinä ja yhtä hyvää en kyllä tule löytämään vaikka valitsisin minkä tahansa uuden auton.

hyper

Lainaus käyttäjältä: Zego - lokakuu 27, 2019, 13:26:15Paras auto ikinä ja yhtä hyvää en kyllä tule löytämään vaikka valitsisin minkä tahansa uuden auton.
Uusissa autoissa on yhä enemmän elektroniikkaa, jonka kanssa käytetyn ostajat ovat vielä ihmeissään joskus 10v+ kuluttua. Tuossa kun tosiaan autokaupassa kävin niin totesin että aika monessa on perinteiset viisarimittarit jo korvattu näyttöpaneeleilla. Ei siinä vielä mitään mutta kun ne paneelit tuppaa olemaan just omansa malliset joka autossa, niin mitä lie maksavat sitten joskus kun uutta tarvitsee... voiko niitä korvata jollain tarvikeosilla? Vaiko paaliin vaan, kertakäyttöautot...  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

pure130

Lainaus käyttäjältä: C5NSeppo - lokakuu 20, 2019, 08:21:43
Lainaus käyttäjältä: pure130 - lokakuu 19, 2019, 22:56:33
Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 15, 2019, 13:17:20
Ikävä kuulla kyllä, että citroenin "goodwill" näissä asioissa on tuota luokkaa. Toki tuosta remontista saattaa vähän joutua maksamaan, mutta että 64tkm ajettuun autoon uudesta moottorista puolet? Tämä kyllä pistää jatkossa erittäin vakavasti miettimään, ostaako jatkossa enää kyseisen konsernin autoa. Itselläkin on tässä juuri menossa selvittelyt THP-koneen jakopääremontista.

Käsittääksen VAG-konsernissa tuo goodwill toimii nykyään erittäin hyvin. Ehkä täytyy kuitenkin jatkossa vaihtaa sinne puolelle?

Kyllä se näin meni. Meni kyllä Puretech-moottoreihin luotto tältä osin. Yli 20 vuotta Sitikoilla ongelmitta ajanut. En taida enää ainakaan Puretecheihin sortua. Kismittää vietävästi, sillä olen ollut vannoutunut Sitikka-kuski. Nykyään huoltokirjaan lieneekin syytä lisätä, että ko. moottorin vaihto 4 vuoden välein tai 64t kilometrin välein (kumpi ensin täyttyy  :) )

Oletko kysynyt apua tilanteeseen kuluttajaneuvonnasta? On ihan varma, että tuo yhtälö 64 tkm / 50 % korjauskuluista  ei mahdu nykyisin Suomessa sovellettavaan kuluttajanturvaan ja saat tuolta neuvonnasta apuja jatkoon!

Jatkoselvittely olisi nyt välttämätöntä, jottei pääse PureTechien suunnittelu/valmistusvirheiden osalta myyjän lakiin perustuva korjausvastuu käytännössä heikentymään!

Omalta kohdalta ongelmani on se, että olin ostanut autoni käytettynä. Auton ikä oli minulle tullessaan kaksi vuotta ja autolla oli sitä ennen kaasuteltu alle 40t kilometriä. Kaikki huollot oli suoritettu merkkihuollossa. Kuluttajaneuvonta pyysikin kääntymään myyjäliikkeen puoleen. Mutta mitä hittoa mä alan valittaa myyjäliikkeelle kaksi vuotta aiemmin ostamastani autosta? Kyllä vika on valmistajan? Ei kait kukaan oleta autonsa moottorin kestävän vain alle 65t kilometrin ajoa - varsinkaan jos auto on normaalisti merkkihuollossa huollettu. Käytetyn auton kaupassa asia vain mennee näin.

Ai niin. Otin myös maahantuojaan yhteyttä sähköpostitse, kun peräsin Puretech-moottoreiden oletettua käyttöikää/-kilometrejä. Arvatkaapa, vastasiko maahantuoja kysymyksiini. Ei.

Ja lisä-edit: Sen ajan, mitä itse Puretechilla olen ajanut, olen tankannut lähinnä Neste Futura™ 95 E10-bensaa. Ja, kyllä, olen yrittänyt ajaa normaalisti välittämättä siitä, mitä kierroslukumittari on näyttänyt.

olli__o

Lainaus käyttäjältä: pure130 - marraskuu 03, 2019, 00:46:36...
Omalta kohdalta ongelmani on se, että olin ostanut autoni käytettynä. Auton ikä oli minulle tullessaan kaksi vuotta ja autolla oli sitä ennen kaasuteltu alle 40t kilometriä. Kaikki huollot oli suoritettu merkkihuollossa. Kuluttajaneuvonta pyysikin kääntymään myyjäliikkeen puoleen. Mutta mitä hittoa mä alan valittaa myyjäliikkeelle kaksi vuotta aiemmin ostamastani autosta? Kyllä vika on valmistajan? Ei kait kukaan oleta autonsa moottorin kestävän vain alle 65t kilometrin ajoa - varsinkaan jos auto on normaalisti merkkihuollossa huollettu. Käytetyn auton kaupassa asia vain mennee näin.
...
Kuluttajansuojalaki kohdistuu myyjän(elinkeinonharjoittaja=yritys) ja ostajan(yksityinen kuluttaja) väliseen kauppatapahtumaan eikä ole autovalmistajan tai jonkun komponentin alihankkijan/suunnittelijan vastuuta säätelevä. Vastuussa on siis aina myyjä, eikä kuluttajansuoja koske yritysten välistä kauppaa, uutena ostetun auton osalta vastuussa on maahantuoja/myyjäliike mutta vastuussa voi olla myös ylempi myyntiporras ennen jälleenmyyntiä kuluttajalle, ylimpänä autotehdas. Kun yksityinen myy/antaa vaihdossa käytetyn auton häntä ei koske kuluttajansuojalaki. Eli käytännössä valmistaja pääsee vastuusta eroon kun auto menee ensimmäisen kerran yksityisen kautta vaihdossa käytettynä liikkeeseen. Sama koskee kaikkia autovalmistajia, eli siitä syystä esimerkiksi VW 7 vaihteinen DSG ja TSI yhdistelmä oli vaihtoautokaupassa vähän kuin Musta-Pekka (ja varmaan kaikilta valmistajilta löytyy malleja, joita vältellään autokaupoissa.

Mutta moottorivauriotapauksissa vastuu on aika pitkä ja jos sattuu menemään johonkin tunnettuun kategoriaan (eli mikä oli vian perimmäinen syy), voi löytyä paljon ennakkotapauksia, tuo alle linkitetty jakoketju ei koske tätä moottorimallia, mutta on esimerkkinä siitä, että käytettynä ostettuun on suositeltu korvauksia vaikka käytetyn auton ostotapahtumasta olisi jo 5 vuottakin ja auto oli 7 vuotias:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Tietysti käytetyssä autossa kilometrit laskee korvauksia, mutta nollaan ne menee moottorin osalta vasta noin 250 000 km kohdalla (riippuu myös kauppahinnasta).

Periaatteessa kuluttaja-asiamies voisi nostaa ryhmäkanteen valmistajaa vastaan, mutta Suomessa ei ole sellaista tehty ikinä, tuskin juuri muuallakaan Euroopassa:
https://yle.fi/uutiset/3-10155371
[edit korjattu tuota uuden auton valmistajan/maahantuoja/myyjän vastuuta, eli vastuun voi siirtää ylempään portaaseen]

C5NSeppo

"Omalta kohdalta ongelmani on se, että olin ostanut autoni käytettynä. Auton ikä oli minulle tullessaan kaksi vuotta ja autolla oli sitä ennen kaasuteltu alle 40t kilometriä. Kaikki huollot oli suoritettu merkkihuollossa. Kuluttajaneuvonta pyysikin kääntymään myyjäliikkeen puoleen. Mutta mitä hittoa mä alan valittaa myyjäliikkeelle kaksi vuotta aiemmin ostamastani autosta? Kyllä vika on valmistajan? Ei kait kukaan oleta autonsa moottorin kestävän vain alle 65t kilometrin ajoa - varsinkaan jos auto on normaalisti merkkihuollossa huollettu. Käytetyn auton kaupassa asia vain mennee näin.

Ai niin. Otin myös maahantuojaan yhteyttä sähköpostitse, kun peräsin Puretech-moottoreiden oletettua käyttöikää/-kilometrejä. Arvatkaapa, vastasiko maahantuoja kysymyksiini. Ei.

Ja lisä-edit: Sen ajan, mitä itse Puretechilla olen ajanut, olen tankannut lähinnä Neste Futura™ 95 E10-bensaa. Ja, kyllä, olen yrittänyt ajaa normaalisti välittämättä siitä, mitä kierroslukumittari on näyttänyt."

- Tuosta postista maahantuojalle eli Auto-Bonille: paras taktiikka on lähettää viestit/kysymykset suoraan toimarille eli Markus Vuolteelle (markus.vuolle@auto-bon.fi) + ja tiedoksi neuvot antaneelle kuluttajaneuvojalle + viitata viestissä tuolta virastosta saatuihin ohjeisiin. Testattu ja toimii!

- Olisi tärkeää saada lisäinfoa tuon Nesteen bensan (95 E10) vaikutuksista PureTechin ongelmiin: mitä kaikkea se aiheutti moottoreihin 1. vaiheessa ja mitä on vielä odotettavissa ajan mittaan. Nyt se vajaan vuoden takainen info oli lähinnä hyssyttelyä ja tulipalon sammutusta Neste/Auto-Bon -akselilla eli ei annettu kunnon selvitystä siitä, mitä kaikkea vahinkoa on tullut / on mahdollisesti odotettavissa vielä, vaan kerrottiin vain että Citroen-huolloille on annettu tarpeelliset korjausohjeet... Yksi tapahan olisi nyt kertoa autoa myyntiliikkeen huoltoon viedessä aina, että vikaantuminen on aiheutunut käytetystä Nesteen 95 E10 -bensiinistä ja laittaa vastapuoli (eli lähinnä maahantuoja kirjallisella lausunnollaan) todistamaan jos näin muka ei ole. Ainakin takuun voimassa ollessa tai äskettäin päätyttyä tämä toimisi ja taatusti laskisi ostajalta mahdollisesti vaadittavaa omavastuuosuutta alas. Samalla kertyisi lisätietoa tuon bensiinifiaskon roolista PureTech-ongelmiin.

Näille PureTech-moottoreille on tapahtunut niin monia epätavallisia vikaantumisia (kymmenkunta erilaista vikatyyppiä moottorissa/turbossa + totaalisärkymiset päälle) hyvin vähillä kilometreillä, että jotain kunnon selvyyttä syihin ja seurauksiin pitäisi kyllä saada. Nyt meitä kohdellaan kuin herkkusieniä: pidetään pimeässä ja syötetään paskaa!

Olisiko PureTech-kärsineiden joukossamme sopivasti joku autoinsinööri, kemisti tai juristi, jonka kanssa voisi istua alas miettimään miten jotain selvyyttä tähän harakanpesään voisi saada. Maahantuojalla on varmasti tietoa perussyistä eri vikatyyppeihin ja kuluttajasuojan nimissä nykyistä nuivaa tilannetta pitäisi saada muutettua. Huonompaan suuntaanhan tilanne ei enää voi mennä: takuuajat kuluvat loppuun ja korjaamon tiskeiltä löytyy yhä varmemmin vakiovastaus: artisti on hyvä ja maksaa!

e-C5 Aircross Max -26. EX: Grand C4 Picasso -17, C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Pasi A S

Eikös auton ostaja kuluttajasuojaan ja lain mukaan asioi myyjäliikkeen kanssa? Maahantuoja voi olla kuluttajan kysymyksiin vastaamatta, yleensä kai palvelun nimissä jotain vastaavat, mutta epämääräistä tai pyytävät kääntymään myyjäliikkeen puoleen.Olen ollut huoltopäällikkönä urani alkutaipaleella maahantuojalla. En autoalalla ja kauppaa tehtiin teollisuuteen, ei yksityisille kuluttajille. Myyntä hoitavat agentuuriliikkeet ottivat minuun yhteyttä, loppuasiakas käännettiin asiakaspalvelustamme asioimaan sen myyjäliikkeen kanssa mistä oli tuotteensa ostanut. Näin se homma käsittääkseni menee kuluttaja kaupassakin.

Zego

Sitä ihmettelen, että koska noita tapahtunut takuu-aikana, niin miksei näy tilastoissa? Onko alueellinen ongelma?  ???
https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190808.html
VW konsernin ongelmat taas näkyvät todella hyvin (ovat aina olleet aivan liian huonosti rakennettuja)
https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190711.html

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - marraskuu 03, 2019, 10:24:19
Eikös auton ostaja kuluttajasuojaan ja lain mukaan asioi myyjäliikkeen kanssa? Maahantuoja voi olla kuluttajan kysymyksiin vastaamatta, yleensä kai palvelun nimissä jotain vastaavat, mutta epämääräistä tai pyytävät kääntymään myyjäliikkeen puoleen.Olen ollut huoltopäällikkönä urani alkutaipaleella maahantuojalla. En autoalalla ja kauppaa tehtiin teollisuuteen, ei yksityisille kuluttajille. Myyntä hoitavat agentuuriliikkeet ottivat minuun yhteyttä, loppuasiakas käännettiin asiakaspalvelustamme asioimaan sen myyjäliikkeen kanssa mistä oli tuotteensa ostanut. Näin se homma käsittääkseni menee kuluttaja kaupassakin.

Näinhän sen pitäisi mennä! Mutta käytännössä on sellaisia asioita/kysymyksiä, joista myyntiliikkeellä ei ole hajuakaan ja eivät taatusti ilman kunnon painetta lähde kyselemään maahantuojan taholta.

Tuo pure130:n kysely PureTech-moottorin kestoiästä tai -kilometreistä edustaa juuri tuota luokkaa: ainoa kunnon tiedonmurunen löytyy maahantuojan ekspertiltä.

Minulla oli vähän vastaava kysymys eli ostamaani C4 Picassooni kuuluva Citroen Connect Nav -toiminne, josta Veho myyjänä ei tiennyt mitään. Kuluttajaneuvojan (fantastisen hyvä Raija Marttala) ohjeistuksen mukaan sitten saatiin Vuolteelta selittelyt siitä, miksi he eivät saa sitä toimimaan Suomessa. (Löysin itse myöhemmin avun services-store.citroen.co.uk -sivustolta eli sieltä osaavat aktivoida suomalaisellekin ostajalle kuuluvan 3-vuotisen ilmaisen reaaliaikaisen navigointipalvelun Tomtom Traffic).

Eli rutiinitapauksia hankalammissa tilanteissa ei pidä tyytyä myyntiliikkeen tiedonpuutteeseen/osaamattomuuteen, vaan vaatia kunnon selvittelyä ja jos sitä ei tule, niin sitten viime kädessä pyydystettävä tieto maahantuojalta.

e-C5 Aircross Max -26. EX: Grand C4 Picasso -17, C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Aakku

Hyvä esimerkki C4 maalitakuusta.
Liike lähetti tiedustelun maahantuojalle kuvien kera. Vastaus oli, että ei korjata. Lähetin mailia suoraan maahantuojan PR-päällikölle. Kuukauden päästä tuli soitto liikkeestä. Tilanne oli muuttunut ja konepelti vaihdettiin.