Puretech jätti välille

Aloittaja Alpo Kieppi, elokuu 09, 2018, 18:28:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

Luultavasti ilmastointi sammuu sisäpuhaltimen ollessa nollilla. Ja ilmastointi puolestaan pakottaa flektin aina vähintään pikkunopeudelle. Siitä yhteys.

PSand

Lainaus käyttäjältä: ealab - heinäkuu 24, 2019, 16:28:19
Onko sisäpuhallin = kylmästöintitoiminto. Pitäisi olla 2 eri asiaa?

Koko puhallustoiminto oli nollilla. En ole kokeillut, onko ilmastoinnin päällä tai pois päältä olemisella vaikutusta.

Onkohan tuo flekti 2-nopeuksinen? Mitä nyt olen yrittänyt seurailla, se pyörii jatkuvasti samalla nopeudella.

PSand

Auto kävi maanantaina Veholla tutkittavana. Mitään vikoja ei löydetty eikä koodeja ollut muistissa. Ajoivat ECU:un uuden softapäivityksen, joka oli kuulemma julkaistu 2018 kesällä jäähdytykseen liittyviä virheellisiä ohjaustoimintoja korjaamaan. Tuosta on ollut heinäkuussa 2018 kampanja ainakin C4 Picassoon.

Googlella löytyi tietoa päivityksestä: "Kampanjakoodi GKA, Citroen C4 Picasso. Kampanjaan kuuluvissa autoissa jäähdytysstrategia ja maksimi lämpötilahälytys saattavat aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen. Koska tämä tilanne voi äärimmäisissä olosuhteissa johtaa moottorivaurioihin, toimenpide edellyttää uuden ECU-ohjeusohjelmiston lataamista jäähdytyksen hallintaparametrien muokkaamiseksi. Kampanjan aloitus pvm. 18.7.2018."
Lähde: Traficomin takaisinkutsutietokanta.

Tästä päivityksestä ei ollut Autoverkkokaupan huolto tietoinen tai ei muusta syystä sitä minun autooni ladannut. Ei siitä tosin ollut perus C4-malliin kutsuakaan. Heräsi vaan ajatus, että jos tuo päivitys olisi tehty jo viime kesänä, olisiko jääneet tämän kesän korjaamokierrokset tekemättä...

Ikävää on se, että takuu umpeutui kesäkuussa, joten tästä viimeisimmästä vianhausta ja päivityksestä jouduin maksamaan. Tämä hommahan tehtiin Veholla ja aiemmat takuukorjaukset Autoverkkokaupassa. Pitäisiköhän yrittää reklamoida Autoverkkokauppaa, jos käy selkeästi ilmi että tämä softapäivitys (jota eivät tehneet) auttoi ongelmaan?

Katsotaan nyt, oliko päivityksellä vaikutusta. Helteet ovat tältä erää ohi, mutta tässä pari päivää ajeltuani ei ole aikaisempia ongelmia vielä tullut. 

EFL605

Jos tuo päivitys on huollossa kuulunut tehtaan pyytämänä tehdä, niin ei sinun tarvitse siitä mitään maksaa vaikkei takuu olisikaan voimassa. Voit pyytää myös päivityksen tekemättä jättämisestä johtuvia kustannuksia maksettavaksi. Jos ei mene läpi, niin laita suoraan tehtaalle valitus aiheesta.

PSand

Lainaus käyttäjältä: EFL605 - elokuu 15, 2019, 15:10:32
Jos tuo päivitys on huollossa kuulunut tehtaan pyytämänä tehdä, niin ei sinun tarvitse siitä mitään maksaa vaikkei takuu olisikaan voimassa. Voit pyytää myös päivityksen tekemättä jättämisestä johtuvia kustannuksia maksettavaksi. Jos ei mene läpi, niin laita suoraan tehtaalle valitus aiheesta.

Pitää selvittää, mitä päivityksiä Autoverkkokauppa teki viime vuonna. Kun pyytämällä pyysin moottorinvaihdon jälkeen, sain Autoverkkokaupalta paperit kaikista autoon siellä tehdyistä töistä. Muistaakseni jossain paperissa oli joku pävityskoodikin. Veholla sanottiin, että järjestelmässä ei ollut tuosta päivityksestä tehtaan pyyntöä minun autoni tiedoissa. Mutta tuskin kai kuitenkaan on ajettu boxilla jo ollutta softaversiota uudelleen sisään, vaan on katsottu mikä versio boxilla oli ensin.   

pure130

Pannaanpa oma, tuore puretech-tarina.

Mulla oli C4 Puretech 130:ssa huolto. Autossa kaikki toimi aivan moitteetta, joten vuosihuoltona tilasin. Autolla oli ikää pari kuukautta päälle 4 vuotta ja kilometrejä oli n. 64t. Mutta olin kuullut kahden tuttavani kertovan, että auton moottorista kuului erikoinen ääni. En sitä itse päässyt kuulemaan, mutta en myöskään itse edes uskonut sen olevan mitenkään erikoista. Olihan 3-pyttyisen motin ääni dieselmäinen muutoinkin.  Kerroin kuitenkin muiden kertoman huomion huoltoa tilatessani.

Huoltopäivänä jätettyäni auton pajalle olin päässyt jo työpaikalleni, kun sain soiton. Minulle kerrottiin, että moottori on vaihdettava. Olin aivan äimän käkenä, sillä moottori oli toiminut aivan moitteetta: ei service-valoa eikä ongelmia minkäänlaisia (ei nykimisiä etc). Olen kuitenkin ehkä kuuro?

Koska auton takuu oli jo mennyt n. vuosi sitten, niin huoltoliike laittoi ilmeisesti valmistajalle kuvat moottorin vaurioista ja kysyi, josko se menisi vielä takuuseen.

Ei mennyt kuin puoliksi. Joten tuhansien eurojen lasku on tulossa. Kaikki huollot oli tehty merkkihuollossa huoltokirjan mukaan. Ei kovin vakuuttava esitys Puretechilta. Ei myöskään valmistajalta.

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: pure130 - lokakuu 07, 2019, 14:00:48
Pannaanpa oma, tuore puretech-tarina.

Mulla oli C4 Puretech 130:ssa huolto. Autossa kaikki toimi aivan moitteetta, joten vuosihuoltona tilasin. Autolla oli ikää pari kuukautta päälle 4 vuotta ja kilometrejä oli n. 64t. Mutta olin kuullut kahden tuttavani kertovan, että auton moottorista kuului erikoinen ääni. En sitä itse päässyt kuulemaan, mutta en myöskään itse edes uskonut sen olevan mitenkään erikoista. Olihan 3-pyttyisen motin ääni dieselmäinen muutoinkin.  Kerroin kuitenkin muiden kertoman huomion huoltoa tilatessani.

Huoltopäivänä jätettyäni auton pajalle olin päässyt jo työpaikalleni, kun sain soiton. Minulle kerrottiin, että moottori on vaihdettava. Olin aivan äimän käkenä, sillä moottori oli toiminut aivan moitteetta: ei service-valoa eikä ongelmia minkäänlaisia (ei nykimisiä etc). Olen kuitenkin ehkä kuuro?

Koska auton takuu oli jo mennyt n. vuosi sitten, niin huoltoliike laittoi ilmeisesti valmistajalle kuvat moottorin vaurioista ja kysyi, josko se menisi vielä takuuseen.

Ei mennyt kuin puoliksi. Joten tuhansien eurojen lasku on tulossa. Kaikki huollot oli tehty merkkihuollossa huoltokirjan mukaan. Ei kovin vakuuttava esitys Puretechilta. Ei myöskään valmistajalta.

Ota pikaisesti yhteyttä kuluttajaneuvojaan, kerro em. moottorin tyyppivioista ja pyydä ohjeistusta jatkotoimenpiteille. Tarkka erittely moottorissa nyt todetuista vioista (peruste vaihtoon) kannattaa vaikka ensiksi pyytää merkkihuollosta.

Kyllä moottorin tulee kestää luokkaa 200 tkm ja ainakin tuplasti tuo 4 vuotta. Tämän suuntaiset ovat muistaakseni kuluttajariitalautakunnan ratkaisut.

Ironista on, että moottorisi korjauksesta ei olisi varmaan tullut nyt mitään epäselvyyttä, jos siinä olisi ilmennyt aikaisemmin takuuaikana noita PureTechille tyypillisiä vikoja... Huhujen mukaan lähes ikuinen takuu tehtaalta noille, kun syynä suunnitteluvirheet...

e-C5 Aircross Max -26. EX: Grand C4 Picasso -17, C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

tuokiv

Ikävä kuulla kyllä, että citroenin "goodwill" näissä asioissa on tuota luokkaa. Toki tuosta remontista saattaa vähän joutua maksamaan, mutta että 64tkm ajettuun autoon uudesta moottorista puolet? Tämä kyllä pistää jatkossa erittäin vakavasti miettimään, ostaako jatkossa enää kyseisen konsernin autoa. Itselläkin on tässä juuri menossa selvittelyt THP-koneen jakopääremontista.

Käsittääksen VAG-konsernissa tuo goodwill toimii nykyään erittäin hyvin. Ehkä täytyy kuitenkin jatkossa vaihtaa sinne puolelle?

Zego

Sielläkin leirissä isoja merkkikohtaisia eroja.

tuokiv

Lainaus käyttäjältä: Zego - lokakuu 15, 2019, 20:27:42
Sielläkin leirissä isoja merkkikohtaisia eroja.

Onko tuo sitten enemmän maahantuojasta kiinni?

pure130

Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 15, 2019, 13:17:20
Ikävä kuulla kyllä, että citroenin "goodwill" näissä asioissa on tuota luokkaa. Toki tuosta remontista saattaa vähän joutua maksamaan, mutta että 64tkm ajettuun autoon uudesta moottorista puolet? Tämä kyllä pistää jatkossa erittäin vakavasti miettimään, ostaako jatkossa enää kyseisen konsernin autoa. Itselläkin on tässä juuri menossa selvittelyt THP-koneen jakopääremontista.

Käsittääksen VAG-konsernissa tuo goodwill toimii nykyään erittäin hyvin. Ehkä täytyy kuitenkin jatkossa vaihtaa sinne puolelle?

Kyllä se näin meni. Meni kyllä Puretech-moottoreihin luotto tältä osin. Yli 20 vuotta Sitikoilla ongelmitta ajanut. En taida enää ainakaan Puretecheihin sortua. Kismittää vietävästi, sillä olen ollut vannoutunut Sitikka-kuski. Nykyään huoltokirjaan lieneekin syytä lisätä, että ko. moottorin vaihto 4 vuoden välein tai 64t kilometrin välein (kumpi ensin täyttyy  :) )

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: pure130 - lokakuu 19, 2019, 22:56:33
Lainaus käyttäjältä: tuokiv - lokakuu 15, 2019, 13:17:20

Kyllä se näin meni. Meni kyllä Puretech-moottoreihin luotto tältä osin. Yli 20 vuotta Sitikoilla ongelmitta ajanut. En taida enää ainakaan Puretecheihin sortua. Kismittää vietävästi, sillä olen ollut vannoutunut Sitikka-kuski. Nykyään huoltokirjaan lieneekin syytä lisätä, että ko. moottorin vaihto 4 vuoden välein tai 64t kilometrin välein (kumpi ensin täyttyy  :) )

Oletko kysynyt apua tilanteeseen kuluttajaneuvonnasta? On ihan varma, että tuo yhtälö 64 tkm / 50 % korjauskuluista  ei mahdu nykyisin Suomessa sovellettavaan kuluttajanturvaan ja saat tuolta neuvonnasta apuja jatkoon!

Jatkoselvittely olisi nyt välttämätöntä, jottei pääse PureTechien suunnittelu/valmistusvirheiden osalta myyjän lakiin perustuva korjausvastuu käytännössä heikentymään!

e-C5 Aircross Max -26. EX: Grand C4 Picasso -17, C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Nemo

Peugeot foorumin puolella onkin Puretechin ongelmiin ollut syynä Nesteen huono 95E bensa, huollossa laitetut väärän lömpöarvon tulpat josta aiheutuu karstaa sekä tuo mureneva jakohihna josta Gates on tehnyt uudemman version.

Puretech 6.2 euro moottori on 2. sukupolven Puretech jossa uutta mm kansi, turbo, männänrenkaat ja öljysuositus 0w20.

Zego

Taitaa nykyään olla jo 6.3?

Nemo

Lainaus käyttäjältä: Zego - lokakuu 24, 2019, 13:22:55
Taitaa nykyään olla jo 6.3?

On joo. En tiedä miten 6.3 eroaa 6.2 standardista mutta tulee voimaan 1.1.2020.
6.2 Puretechissa on myös hiukkassuodatin ja karstoittumista vähennetty.

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: Nemo - lokakuu 24, 2019, 12:45:55
Peugeot foorumin puolella onkin Puretechin ongelmiin ollut syynä Nesteen huono 95E bensa, huollossa laitetut väärän lömpöarvon tulpat josta aiheutuu karstaa sekä tuo mureneva jakohihna josta Gates on tehnyt uudemman version.

Puretech 6.2 euro moottori on 2. sukupolven Puretech jossa uutta mm kansi, turbo, männänrenkaat ja öljysuositus 0w20.

Ilmeisesti PureTechin versiota 6.1 toimitettiin vielä ehkä keväälle 2018 asti ja meidän foorumeilla kerrotut vikaantumiset liittyvät lähinnä niihin.

Oman näkemyksen ongelmiin johtaneista syistä kirjoittelin tänne kesäkuussa:

- - - - -
Oma veikkaukseni on, että jotkut näistä seikoista (mahdollisten moottorin suunnitteluvirheitten lisäksi) ovat todennäköisesti osasyynä vikatilanteeseen:
- Nesteen po. moottorityyppiin todetusti sopimaton bensa käytössä ainakin viime vuonna
- vaihteiston ohjelmointi suorittamaan vaihdot älyttömän alhaisilla kierroksilla, jolloin jurrataan parhaimmillaan kierrosnopeudesta 1500 alkaen ja vaihdetaan viimeistään 2200:ssa, mikä ei varmasti tee hyvää
- taajama-ajossa Start/Stop -järjestelmä taas takaa sen, että normaaliin käyttölämpötilaan pääsy hidastuu tai lyhyessä ajossa kokonaan estyy (lisänä Suomen talviolosuhteet)
- 10 %:n viinamäärä (95 E10) joko edistää ongelmia tai sitten ei

Eli optimisti toivoo, että ongelmat olisivat nyt ohi. Sikälikin näin, koska pirteä pikkuturbo on vietävän mukava ajaa, ei haluaisi luopua vielä muutamaan vuoteen!
- - - - -

Ainakin minulla kesäkauden ulkopuoliset (1. moottorihäiriö autossani ilmeni juuri talviajojen jälkeen alkukeväästä 2019) ajot olivat paljolti lyhyttä taajama-ajoa, joka ehkä vielä edisti tuota moottorityypin karstoitumistaipumusta (moottori ei päässyt ajossa normaaliin käyntilämpötilaan) ja lisäksi auton vaatima start/stop oli tuolloin normaalisti käytössä. Bensanakin vielä oli ollut alusta (06/2017) lähtien tuo Nesteen 95 E10.

Sen verran olen nyt viimeisen korjaamokäynnin jälkeen muuttanut tapojani, että bensana 98 E5 ja aina ajoon lähtiessä kytken tuon start/stopin pois päältä. Lisäksi pyrin pitämään moottorin kierrokset ajossa yli 2000:ssa sopivan nopeuden ja/tai vaihteen valinnan avulla.

pikkuleka

Lainaus käyttäjältä: C5NSeppo - lokakuu 25, 2019, 08:15:13
Sen verran olen nyt viimeisen korjaamokäynnin jälkeen muuttanut tapojani, että bensana 98 E5 ja aina ajoon lähtiessä kytken tuon start/stopin pois päältä. Lisäksi pyrin pitämään moottorin kierrokset ajossa yli 2000:ssa sopivan nopeuden ja/tai vaihteen valinnan avulla.

Eli moottorin ongelmien takia joudut ostamaan nyt kalliimpaa polttoainetta, et voi käyttää ostamasi auton kaikkia ominaisuuksia ja kierrosluvun perusteella pa-kulutuskin lienee entistä suurempi?

Ja kun nämä ongelmat ei koske vain Suomessa myytyjä...

C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: pikkuleka - lokakuu 25, 2019, 11:36:40

Eli moottorin ongelmien takia joudut ostamaan nyt kalliimpaa polttoainetta, et voi käyttää ostamasi auton kaikkia ominaisuuksia ja kierrosluvun perusteella pa-kulutuskin lienee entistä suurempi?

Näinhän se menee,

- tämä 98 E5 -bensa antanee hieman enemmän energiaa kuin 95 E10, joten 10 sentin hinnanerosta litralta tulee minulle nyt tappiota ehkä se 5 senttiä
   - kestän kaupunkiajossa tuon s/s -ominaisuuden poissaolon, kun miellän että tilanteesta voi olla hyötyä moottorin kunnossa pysymisen kannalta. Pidemmässä ajossa valtateillä tuo ominaisuus ei ole muutenkaan käytössä, joten ei isoa haittaa.
   - tuon kierroslukualueen kanssa tilanne ei ole mitenkään yksioikoinen: ilmeisesti automaattivaihteisto pitäisi olla säädetty siten että tällä PureTech 6.1 -moottorilla ei väkisin jurrutettaisi 1500-1700 alueella mikä muutenkin on ajajan kannalta epämiellyttävää. Eli tavoitellaan vähän kyseenalaisilla keinoilla pienintä mahdollista kulutusta. Kun minä sen korjaan itse ajotavallani tuohon välille 2000-2200, niin jo oman mukavuuteni vuoksi hyväksyn pienen marginaalisen kulutuksen lisäyksen tietyissä olosuhteissa.

Tähän omaan mukavuuteeni liittyen: teen nämä temput lähinnä siksi, että haluan välttää  seuraavaa ainakin viikon kestävää korjaamokäyntiä!

Ja optimistina toivon näin toimien Picassoni kestävän vielä parisen vuotta siihen asti, arviolta vuoteen 2022-2023, kun vihdoin saamme Suomen markkinoille Citroenin ensimmäisen täyssähköisen tila-auton!

JPL

Ei tuo "jännä päällä ja kikkailu" ajamismoodi oikein innosta...

Aakku

Jos nyt hommaisi Puretech koneella varustetun käytetyn auton, niin mistä vuosimallista lähtien nämä lastentaudit on voitettu?
Vai onko niin, että murheet jatkuu?
Citroën 2CV AZ Berline -56

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: JPL - lokakuu 25, 2019, 21:16:58

Puratko hieman mihin viestiin kommenttisi liittyi ja mitä oikein tarkoitat...

JPL

Tuosta voi pureskella. Auto futuurissa on myös hieman turhaa puuhatelua, sitten kun tulee sitä ja tätä sähkömallia...niin jää nauttiminen nykyisestä autosta paitsioon.

Lainaus käyttäjältä: C5NSeppo - lokakuu 25, 2019, 12:44:38

Näinhän se menee,

- tämä 98 E5 -bensa antanee hieman enemmän energiaa kuin 95 E10, joten 10 sentin hinnanerosta litralta tulee minulle nyt tappiota ehkä se 5 senttiä
   - kestän kaupunkiajossa tuon s/s -ominaisuuden poissaolon, kun miellän että tilanteesta voi olla hyötyä moottorin kunnossa pysymisen kannalta. Pidemmässä ajossa valtateillä tuo ominaisuus ei ole muutenkaan käytössä, joten ei isoa haittaa.
   - tuon kierroslukualueen kanssa tilanne ei ole mitenkään yksioikoinen: ilmeisesti automaattivaihteisto pitäisi olla säädetty siten että tällä PureTech 6.1 -moottorilla ei väkisin jurrutettaisi 1500-1700 alueella mikä muutenkin on ajajan kannalta epämiellyttävää. Eli tavoitellaan vähän kyseenalaisilla keinoilla pienintä mahdollista kulutusta. Kun minä sen korjaan itse ajotavallani tuohon välille 2000-2200, niin jo oman mukavuuteni vuoksi hyväksyn pienen marginaalisen kulutuksen lisäyksen tietyissä olosuhteissa.

Tähän omaan mukavuuteeni liittyen: teen nämä temput lähinnä siksi, että haluan välttää  seuraavaa ainakin viikon kestävää korjaamokäyntiä!

Ja optimistina toivon näin toimien Picassoni kestävän vielä parisen vuotta siihen asti, arviolta vuoteen 2022-2023, kun vihdoin saamme Suomen markkinoille Citroenin ensimmäisen täyssähköisen tila-auton!

JPL

Lainaus käyttäjältä: C5NSeppo - lokakuu 25, 2019, 21:30:41
Lainaus käyttäjältä: JPL - lokakuu 25, 2019, 21:16:58

Puratko hieman mihin viestiin kommenttisi liittyi ja mitä oikein tarkoitat...

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: JPL - lokakuu 25, 2019, 21:55:11
Tuosta voi pureskella. Auto futuurissa on myös hieman turhaa puuhatelua, sitten kun tulee sitä ja tätä sähkömallia...niin jää nauttiminen nykyisestä autosta paitsioon.

Näinhän se menee,

Tuo viestini  tänään kello 12:44:38 oli vastaus 'pikkulekan' kysyvään pohdiskeluun.

En oikein ymmärrä miten se häiritsisi sinun mielenrauhaasi...

hyper

Onhan se 98 parempilaatuista varmastikin kun oktaaneja on enemmän ja etanolia vähemmän. Ottaen huomioon että etanoli itsessään muistaakseni on jotain 120 oktaanista niin E10 on aika kuraa. Tulee ihan ikävä niitä aikoja kun vielä sai lyijyllistä bensaa...
Viimeksi muuten tankkasin 99e5:ttä. Sattumalta huomasin teboilin mittarin josta sellaista sai, kuitissakin luki 99.  :)

Lainaa
optimistina toivon näin toimien Picassoni kestävän vielä parisen vuotta siihen asti, arviolta vuoteen 2022-2023, kun vihdoin saamme Suomen markkinoille Citroenin ensimmäisen täyssähköisen tila-auton!
Se olisikin mielenkiintoinen. En tosin tarvitse tila-autoa, joten ehkäpä Honda E riittää, niitä pitäisi saada reilun vuoden päästä Suomestakin. Tai sitten Renault Zoe, sellaisen saa vaikka heti... mutta, kun ei vielä ole omaa latauspaikkaa. Niin joutaa odottaa.  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break