Kirjoittaja Aihe: Puretech jätti välille  (Luettu 29616 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Puretech jätti välille
« : Elokuu 09, 2018, 18:28:19 »
Täällä on ollut kovin vähän tarinaa Puretech-moottoreista. Laitan tähän nyt lähipiiristä tapahtuman.

Sukulaismies soitti iltapäivällä, että vuoden -15 C4 Puretech 130 automaatti (30 tkm ajettu) keskeytti mökkimatkan Mikkelin ja Lappeenrannan välille. Veto vaan loppui kesken ajon ja kone kävi huonosti. Vikavalot syttyivät. Hinausauto toi tilalle Kian (manuaali) ja Citikka lähti hinurin lavalla Lappeenrantaan Auto-Sunille hoitoon.

Takuu loppuu Citikasta kahden päivän päästä! Kuulostellaan, mitä tapahtui. Laitan jatkoa, kun tulee tietoa.

C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 632
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2018, 18:45:17 »
Pöso-foorumissa on sivukaupalla puretech-pohdintaa... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 264
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2018, 19:07:58 »
Tulppia hajoaa karstan takia, löysin tuon  googlettelemalla puretech -ongelmia. Suoraruisku karstoittaa, karstan takia hajoaa tulppa ja karstan poisto maksaa tonnin.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2018, 17:16:57 »
Niinhän se epidemia levisi sitten tähänkin yksilöön eli tosiaan tuo Pösö-puolelta tuttu vaiva eli yksi sytytystulppa oli viallinen. Tulpat vaihdettiin ja vikakoodit nollattiin. Omistajalle ei kustannuksia, mutta homman hinta olisi ollut noin 200 euroa.

Omistajan kysyessä, että onko vastaavia tapauksia ollut muita, oli vastaus että ei ole ollut.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa danbomp

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 693
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
    • You tube sivuni
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2018, 17:22:44 »
Nyt rupes kiinnostamaan. Emännälle hankittiin tommonen 1,2 puretech C3 Picasso kevät talvella ja onko näissä sitä samaa ongelmaa myös ?
XM V6 Exclusive Berline & Xantia V6 Exclusive 1999

Poissa CJ

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2018, 19:31:38 »
Pöso-foorumissa on sivukaupalla puretech-pohdintaa... :)
Pösöfoorumi on ollut huoltotilassa/suljettu ainakin eilisestä lähtien, joten sieltä ei pääse nyt selailemaan kokemuksia.
Itsellä on 2016 Pösö 308 sw puretech automaatista mennyt tulppa kahdesti vuoden välein (heinäkuu 2017 ja 2018) ja parhaillaan pajalla (kohta 2vkoa) moottorin vikavalon takia. Tänään kyselin perään, eikä vikaa ole löydetty...?
Niin ja kälyn 2015 mallin Pösö 308 sw manuaalina myös pajalla nyt viikon verran Jämsässä/Jyväskylässä. Moottorin vikavalon takia ja kuulemma puhti katosi kesken matkan.
E: pösöfoorumi toimii taas.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2018, 21:10:46 kirjoittanut CJ »
Hyundai Ioniq Hybrid Comfort -19
Triumph Thunderbird -03
Ex-Peugeot 308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-C3 VTi 68 Confort -14
Ex-Xsara Picasso Exclusive 2,0 Automaatti -03

Poissa J00ppis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • C4
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2018, 19:53:06 »
höpönlöpö. meillä jäi kanssa tielle. Ensi vaihdettiin tulpat ja öljyt ja kaikki vikakoodit nollattiin, oli kuulema karstoittunut myös. Meni hetki ( kuukaus ) sama toistui, uudelleen vikakoodit pamahti sitten vaihdettiin jakohihna että on muhjua öljynseassa...

nää puheet että onko muualla ollu on höpöhöpö, vaikenee minkä kerkeää

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 1
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2018, 21:08:11 »
Kuulostaa tyyppivialle.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 874
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2018, 08:50:02 »
Itsellä on 2016 Pösö 308 sw puretech automaatista mennyt tulppa kahdesti vuoden välein (heinäkuu 2017 ja 2018) ja parhaillaan pajalla (kohta 2vkoa) moottorin vikavalon takia.

Sulta puuttuu vielä yksi; PureTech jo kolmatta kertaa VUODEN moottori ;D

http://www.citroen.fi/psa-groupen-12-litrainen-3-sylinterinen-puretech-turbomoottori-jo-kolmannen-kerran-vuoden-moottoriksi/
Lainaus
Järjestyksessään 18. kansainvälisessä Engine of the Year Awards -tilaisuudessa Stuttgartissa palkittiin PSA Groupen 1,2 litrainen 3-sylinterinen PureTech-moottori jo kolmannen kerran peräkkäin Vuoden Moottori -arvonimellä 1,0 – 1,4 litraisten luokassa. Arvovaltainen 31 eri maata edustava 58 moottoritoimittajasta koostuva valitsijaraati korostaa palkinnon olevan osoitus siitä, että moottorin tekniset ominaisuudet ja suorituskyky ovat markkinoiden huippua omassa luokassaan.
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 264
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2018, 09:01:01 »
Pösö palstaa lainatakseni, pidetäänpäs keskustelu vain tekniikassa, ylläpito poistaa turhat viestit. 😀

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Peukkuja: 1
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2018, 10:01:08 »
Lainaus ulkomaan Cactusfoorumilta

Lainaus
A new campaign - TSB to change spark plugs

Citroen has issued a silent campaign to change spark plugs of Puretech engines.
Cacti scheduled for annual service are getting new spark plugs for free, courtesy of the manufacturer.
I guess that Citroen has accumulated enough complaints worldwide concerning engine rattling,
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015
C5 HDi 136 Exclusive tourer autom. 2008
C5 2.2 HDi 133 SX Berline autom. 2005
*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 874
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2018, 10:25:04 »
Lainaus ulkomaan Cactusfoorumilta

Tarkottaisiko tuo nyt kertakierrosta vaiko ihan vuosihuolto-ohjelmaan otettavaa säännöllistä tulppien vuosittaista vaihtoa = ongelmaa itsessään ei siis korjattaisi, vaan lähinnä vain sen oireita paikkailtaisiin ??? Ja jos näin, niin turha kuvitellakaan että kovin montaa kierrosta uusia tulppia sinne ilmaiseksi tulee, vaan se leivotaan tietty sisään heti seuraavaan huoltohintojen korotukseen = asiakas siis yhä maksaa tehtaan töppäilyt jatkossakin :-\

Tietty yksi mahis voisi olla sarjahybridi, jossa tuo polttis ei edes osalistuisi auton liikuttamiseen mekaanisesti enää lainkaan ja tällöin sen käyntikin olisi täysin auton oman älyn varasaa, milloin käy ja millä kierroksilla. Näin myös tuo karstottuminenkin voitaisiin jo saada hallintaan kun prosessi voitaisiin optimoida, ei olisi rajuja kiihdytyksiä tms. Vaan milloin tuollaista sähköistä voimalinjaa PSA:lta ulos pukkaa, tuleeko koskaan ??? Tuollainen sähkölinja esim. Berlingo / Rifteriin yhdistettynä meinaan voisi olla jo aika namu monellekin 8)
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 375
  • Peukkuja: 10
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2018, 10:28:03 »
Sulta puuttuu vielä yksi; PureTech jo kolmatta kertaa VUODEN moottori ;D

Ehkä se onkin suunniteltu kolmen vuoden moottoriksi? :)

Jos tulpissa on jotain ongelmaa, niin ne kai nyt on vielä helppo vaihtaa. Ellei siis tulpat vaan ole oire jostain isommasta.

Mites se Puretechin jakopää? Tuohan ei ole samaa moottoriperhettä Princen kanssa, joten kone toimitettaneen ilman saksalaisten suunnittelemia turauksia ja on näin ollen ehtaa PSA-laatua?

Imusarja nyt varmaan karstoittuu kaikissa suoraruiskuissa, paitsi niissä joissa on myös port injection lisäksi.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 874
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2018, 10:42:14 »
Jos tulpissa on jotain ongelmaa, niin ne kai nyt on vielä helppo vaihtaa. Ellei siis tulpat vaan ole oire jostain isommasta.
Ymärtääkseni nuo tulpat ei ole ihan halpaa vaki-tavaraa ja muutenkaan ei ihan suoraan moottorin päällä heti tyrkyllä, vaihtoa odottamassa ???

Mites se Puretechin jakopää? Tuohan ei ole samaa moottoriperhettä Princen kanssa, joten kone toimitettaneen ilman saksalaisten suunnittelemia turauksia ja on näin ollen ehtaa PSA-laatua?
Tuo jakopäähän on ihan uusi konstruktio, palattu hihnaan joka vieläpä ui öljysumussa. Sillekin ensin lupailtiin olikos se peräti 300tkm huoltoväliä, joka sittemmin on jo puolitettu kun noissa hihnoissa havaittiin ongelmia maailmalla. Muutenkin tuo hihnan sijainti moottorin "sisällä" on hieman poikkeuksellinen ja näin sen vaihtokin on hieman työläämpi kuin aikaisemmin noiden perinteisten "sukkanauhojen" oli moottorien päädyissä, muovikotelon alla :-\
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 375
  • Peukkuja: 10
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2018, 11:00:36 »
ei ihan suoraan moottorin päällä heti tyrkyllä, vaihtoa odottamassa ???

hihnan sijainti moottorin "sisällä" on hieman poikkeuksellinen ja näin sen vaihtokin on hieman työläämpi

Mitähän bonuksia insinöörit saavat, kun laittavat vaihdettavia osia hankalasti vaihdettaviin paikkoihin?

Ajovalojen polttimon takia pitää purkaa puoli puskuria. Pyöränlaakerin sijaan pitää vaihtaa koko napa-asetelma. Jakohihnat ja tulpat vaatii osittaista moottorin purkua vaihdettaessa. Kohta varmaan öljyjenvaihtoa varten pitää purkaa apurunko irti valutusta varten ja ottaa venttiilinkannet irti öljynsuodatinta varten, ja bensaa ei voi tankata ilman, että puretaan takapyöränkotelon alta jokin huoltoluukku esille.

"Ikuiset bensat, ei ole tarkoitus vaihtaa eikä lisätä, niitä vaan kierrätetään."
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 874
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2018, 11:03:29 »
ja bensaa ei voi tankata ilman, että puretaan takapyöränkotelon alta jokin huoltoluukku esille.

Eikös tuo AdBlue ensivaiheessaan about jotain tuollasta ollutkin, kontin pohjassa "varapyöräkuopassa" säiliön täyttökorkki ;D
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 365
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #16 : Elokuu 20, 2018, 11:09:07 »
ja bensaa ei voi tankata ilman, että puretaan takapyöränkotelon alta jokin huoltoluukku esille.

Eikös tuo AdBlue ensivaiheessaan about jotain tuollasta ollutkin, kontin pohjassa "varapyöräkuopassa" säiliön täyttökorkki ;D
No tuohan olis helppoa, muhkussa on pohjassa jemmassa pikaliittimellä oleva letkun pää säiliön täyttämistä varten :)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa CJ

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2018, 13:12:48 »
Jos tulpissa on jotain ongelmaa, niin ne kai nyt on vielä helppo vaihtaa. Ellei siis tulpat vaan ole oire jostain isommasta.
Ymärtääkseni nuo tulpat ei ole ihan halpaa vaki-tavaraa ja muutenkaan ei ihan suoraan moottorin päällä heti tyrkyllä, vaihtoa odottamassa ???

Mites se Puretechin jakopää? Tuohan ei ole samaa moottoriperhettä Princen kanssa, joten kone toimitettaneen ilman saksalaisten suunnittelemia turauksia ja on näin ollen ehtaa PSA-laatua?
Tuo jakopäähän on ihan uusi konstruktio, palattu hihnaan joka vieläpä ui öljysumussa. Sillekin ensin lupailtiin olikos se peräti 300tkm huoltoväliä, joka sittemmin on jo puolitettu kun noissa hihnoissa havaittiin ongelmia maailmalla. Muutenkin tuo hihnan sijainti moottorin "sisällä" on hieman poikkeuksellinen ja näin sen vaihtokin on hieman työläämpi kuin aikaisemmin noiden perinteisten "sukkanauhojen" oli moottorien päädyissä, muovikotelon alla :-\
Mulle vaihdettiin jakohihna ja vesipumppu, tulppien, öljyjen ja suodattimen lisäksi.
Kuulemma öljyssä ei ollut mitään jakohihnan rikkoutumiseen viittaavaa, mutta vaihtoivat kuitenkin.
Uusi ohjelmisto ajettiin sisään. Kysyin erikseen imupuolen karstoittumisesta ja sitä kuulemma ei ollut.
Reilu 2 vkoa oli auto pajalla, sijaisautoina Skodan Rapid ja Opel Astra. Nyt pösö takaisin ja kyyti kaivatunlaista. Toivottavasti enempää ongelmia ei enää ilmene...
Hyundai Ioniq Hybrid Comfort -19
Triumph Thunderbird -03
Ex-Peugeot 308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Ex-C3 VTi 68 Confort -14
Ex-Xsara Picasso Exclusive 2,0 Automaatti -03

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 365
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #18 : Elokuu 20, 2018, 13:55:27 »
Reilut 2 viikkoa pajalle tollasten rutiinihuoltojen takia?

Tulee vaan mieleen, kun välillä kuulee huhuja, että selkeitä suunnitteluvirheitä korjataan merkkihuollossa kaikessa hiljaisuudessa  ;D
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 382
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #19 : Elokuu 20, 2018, 14:17:35 »
Ei mikään houkuttava systeemi.
Vaihdellaan tulppia takuun ajan ja sitte ku takuu (ja goodwill) loppuu, niin tehdas sanoo voi voi.
Vaikka ongelma on ollu olemassa koko ajan.

Lainaus ulkomaan Cactusfoorumilta

Lainaus
A new campaign - TSB to change spark plugs

Citroen has issued a silent campaign to change spark plugs of Puretech engines.
Cacti scheduled for annual service are getting new spark plugs for free, courtesy of the manufacturer.
I guess that Citroen has accumulated enough complaints worldwide concerning engine rattling,
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 375
  • Peukkuja: 10
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #20 : Elokuu 20, 2018, 14:42:53 »
Ei mikään houkuttava systeemi.
Vaihdellaan tulppia takuun ajan ja sitte ku takuu (ja goodwill) loppuu, niin tehdas sanoo voi voi.
Vaikka ongelma on ollu olemassa koko ajan.

Kun goodwill loppuu, niin alkaa badwill :)

Vuoden moottoriksihan ei omasta mielestäni pitäisi pystyä valitsemaan kuin niitä, joilla on jo yksilöitä, joilla on rullattu puoli miljoonaa. Uusista pötpöttimistähän ei tiedä mittään, ties vaikka hajoaisivat seuraavana vuonna, vaikka teho-/vääntökäyrät olisivatkin ihan suotuisat.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #21 : Elokuu 20, 2018, 17:39:36 »
Sulta puuttuu vielä yksi; PureTech jo kolmatta kertaa VUODEN moottori ;D

Ehkä se onkin suunniteltu kolmen vuoden moottoriksi? :)

Jos tulpissa on jotain ongelmaa, niin ne kai nyt on vielä helppo vaihtaa. Ellei siis tulpat vaan ole oire jostain isommasta.

Mites se Puretechin jakopää? Tuohan ei ole samaa moottoriperhettä Princen kanssa, joten kone toimitettaneen ilman saksalaisten suunnittelemia turauksia ja on näin ollen ehtaa PSA-laatua?

Imusarja nyt varmaan karstoittuu kaikissa suoraruiskuissa, paitsi niissä joissa on myös port injection lisäksi.


Keväästä lähtien päivitetty määräaikaishuolloissa PureTech-moottorien ohjelmistoja (mm. oma GC4P -17 Autoverkkokaupassa), eli PSA pyrkii isompaa melua pitämättä korjaamaan tilannetta.

Onko täällä kirjoittelevilla huollon asiantuntijoilla tarkempaa tietoa, mitä kaikkea tuo päivitys pitää sisällään?
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #22 : Elokuu 20, 2018, 22:21:19 »
En kuulu näihin Puretech huollon asiantuntijoihin, mutta voin kertoa mitä minulle merkkihuollossa kerrottiin.

Meidän autoon ajettiin tuo päivitys, samalla kun oli merkkarilla parkkipaikka-kolhujen korjauksessa.
GHF- koodilla merkattu kuittiin tuo päivitys ja kysyessä minulle luettiin maahantuojan lapusta, että siinä ohjelmassa on muutettu ruiskutuksen ja sytytyksen ajoituksia.
4000 km ajanut autolla tuon jälkeen eikä ainakaan suorituskyvyssä ole mitään havaittavaa eroa entiseen ja ehkä pieni pudotus kulutuksessa tuon jälkeen.

Ekä ne tulpat sen vaikeammassa paikassa ole kun muissakaan moottoreissa, kuten kuvasta näkyy. Enemmän joudun purkamaan, jos vaihdan C2 tulpat.

Ja tuosta videosta näkee jakohihnan vaihdon, kylläkin vapari Puretech, mutta sama periaate.


Eikös se Pösö-foorumikin ollut juuri näiden perättömien haukkumis- ja tietäjä puheiden takia muutaman päivän kiinni ja ymmärsin aiheenkin olleen sama (Puretech).




Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 375
  • Peukkuja: 10
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #23 : Elokuu 20, 2018, 22:42:40 »
Ja tuosta videosta näkee jakohihnan vaihdon, kylläkin vapari Puretech, mutta sama periaate.

Ihastuttavan kätevä toimenpide, kun moottori on autossa paikoillaan ja tilaa sivulla arvatenkin muutama sentti. Jos moottori olis pitkittäisasennettu, niin sitten...
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 756
  • Peukkuja: 17
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #24 : Elokuu 21, 2018, 01:01:38 »
Youtubesta löytyy video vielä pienemmästäkin autosta eli C3:sta ja pösön 208:sta. Niissä ainakin näyttäisi olevan tilaa vaikka kuinka, kännykälläkin mahtuu kuvaamaan hyvin siltä puolelta - eikä sitä tilaa ihan hirvittävästi ole kaikissa nelipyttyisissä tai V6:ssa, vaikka olisi ulkopuolinen kotelo. Monessa joutuu purkamaan paljon moottorinkannakkeita, johtosarjoja...  Hinnasta tuo varmaan parhaiten selviäisi, montako tuntia se oikeasti vaatii töitä.

Minusta näyttää että tuossa on suunniteltu hihnalle kohtuullinen vaihdettavuus, vaikka sille ensin ajateltiin oikein  pitkiä vaihtovälejä. Ihan eri lailla vaihdettavissa kuin vaikka monissa jakoketjukoneissa. Ilmeisesti salaisuutena on hyvä pääsy pyöräkotelon puolelta, eli joku muovi täytynee ottaa pois sieltä?

Itse en oikein ole ikinä tykännyt noista tavoista ajoittaa, joissa nokat lukitaan jollain muotokappaleilla. Kai se hyvä ja yleinenkin on ja säästää jonkun pennin valmistuksessa kun ei tarvitse koneistaa erillistä lukituspaikkaa - mutta ei se oikein sovi tee-se-itse/äkilliseen tarpeeseen, no on se ehkä kivempi kuin kulmamittarin käyttö (vaikka sellainenkin löytyy useimmista kännyköistä)