Kirjoittaja Aihe: Päästöhuijaukset  (Luettu 16143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • Xsara HDi
Päästöhuijaukset
« : Maaliskuu 04, 2016, 15:52:38 »
Koetin haulla etsiä, mutta tuloksetta.. Eli aikookohan viranomainen langettaa näitä tehtaillelle merkeille mitä seuraamuksia? Mielestäni ainakin päästöjen oikaisu todellisiksi ja maksamattomien verojen keruu + joku sopiva sakkoluontoinen maksu sopisi hyvin, valmistajalta suoraan siis.. Tulisi kuitenkin rahaa suoraan valtion kassaan. Ihmettelen vaan kun ei ole mitään juttua asiasta sattunut mediassa silmään. Luulisi että joku näinkin tärkeä asia kuin autoiluun liittyvä saisi suomalaisia liikekannalle ;)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2016, 16:45:52 »
Ei kukaan muu kuin VW ole huijannut, sitäkö tarkoitat? EU-kulutustestit eivät tietenkään ole vertailukelpoisia todellisen ajon kanssa mutta sen luulisi jo kaikkien ymmärtävä, eli ei ole mistään huijauksesta kyse (paitsi VW joka oikeasti kusetti)?

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2016, 16:46:57 »
VW on huijannut mutta tuskin Suomella on munaa vaatia niiltä mitään.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2016, 19:09:30 »
Koetin haulla etsiä, mutta tuloksetta.. Eli aikookohan viranomainen langettaa näitä tehtaillelle merkeille mitä seuraamuksia? Mielestäni ainakin päästöjen oikaisu todellisiksi ja maksamattomien verojen keruu + joku sopiva sakkoluontoinen maksu sopisi hyvin, valmistajalta suoraan siis.. Tulisi kuitenkin rahaa suoraan valtion kassaan. Ihmettelen vaan kun ei ole mitään juttua asiasta sattunut mediassa silmään. Luulisi että joku näinkin tärkeä asia kuin autoiluun liittyvä saisi suomalaisia liikekannalle ;)

Niin kun tuo nykyinen hallitus tuntuu muutenkin mielellään kartuttavan valtion kassaa sakottamalla kansalaisia (rike- ja päiväsakkojen korotukset) niin miksei ne nyt käytä tilaisuutta hyväkseen ja sakota noita huijarifirmoja... rahan tuloa ei voisi estää..
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2016, 19:21:37 »
Kokoomus ei tee yrityksille mitään, ei nyt, eikä koskaan. Saavat vapaasti mellestää. PS. Itselläni idea korvata Kokoomuksen edustajat halvemmilla roboteilla jotka toitottaisivat "ilosanomaa" uutterasti.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • Xsara HDi
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2016, 21:26:49 »
Ei kukaan muu kuin VW ole huijannut, sitäkö tarkoitat? EU-kulutustestit eivät tietenkään ole vertailukelpoisia todellisen ajon kanssa mutta sen luulisi jo kaikkien ymmärtävä, eli ei ole mistään huijauksesta kyse (paitsi VW joka oikeasti kusetti)?

Kulutustestihän ei todellista ajoa kuvaa ja on siten paitsi harhaanjohtava kuluttajan kannalta, voi myös ohjata valmistajia väärille raiteille tuotekehityksessä. Tuohon en uskalla sanoa mitään että ketkä huijasi ja ketkä ei.. vw jäi kiinni sen tekemisestä tavalla joka törkeydellään ei jätä tilaa selittelylle. Tässä on nyt kaksi asiaa, kulutukset ja päästöt. Kulutuksille ei ole asetettu mitään raja-arvoja jotka pitäisi alittaa, suuresta kulutuksesta vaan rankaistaan verotuksella. Yhtä kaikki ei niissäkään huijaaminen ole sen hyväksyttävämpää, siinähän firma tavallaan hyötyy valtion kustannuksella. Päästöissä huijaaminen taas osaltaan nakertaa valtion kirstua sekä sillä on muitakin vaikutuksia, jos tutkimuksiin niiden haitallisista terveysvaikutuksista on uskominen... jos pelkkää rahaa ajatellaan loppupeleissä maksumiehenä on jälleen valtio. Laskun todellinen kokoluokka on tässä vaiheessa ehkä vielä arvailua, en tiedä onko tutkittua tietoa vielä tarjolla? Taloudellisiin vaikutuksiin voinee myös laskea myynnin takkuamisen esim. jenkeissä. Sitä vaan ihmettelen että ei kai tässä yritetä tuudittautua siihen uskoon, että isku on tarpeeksi kova vw-konsernille kasvojen menetyksenä ym, ja paitsi että he ottavat siitä opikseen se toimisi myös varoittavana esimerkkinä muille ettei sama toistuisi?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2016, 22:26:03 »
En nyt ymmärrä? Autojen päästöluvut perustuvat EU-kulutukseen joten ei sillä ole tällä hetkellä mitään väliä vaikka todellinen kulutus olisi monta kertaa suurempi. Luvut ovat mitattu miten on sovittu. Typerää? Todellakin, mutta näillä mennään koska Saksa toimii jarruna tässä(kin) asiassa, eli harrastaa protektionismia.

Kulutus = CO2.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 397
  • Peukkuja: 14
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2016, 04:02:56 »
Ilmeisesti päähuijaus kohdistui päästöissä typen oksideihin, NOx, joka ei ole sidoksissa kulutukseen tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan suoraan, dieselissä ainakin ruiskutusaika ja kaikenlainen muukin säätö vaikuttaa ja yleensä (ainakin muilla valmistajilla) isompi pudotus vaatii urean syöttöä pakoputkistoon ja SCR-katalysaattorin.

Tuo huijaus ei nosta siis suoraan hiilidioksidipäästöjä ja kulutusta tai hiukkaspäästöjä, mutta en usko kuitenkaan että yhtä päästöä voi ohjelmallisesti täysin muokata etteikö vaikutusta tulisi noihin muihinkin tai meluun, tehooon... Jos se olisi ollut mahdollista, niin eiköhän sellainen ohjelma olisi jo alkujaan sisällä, eikä sellainen joka tunnistaa mittaussyklin ja vain  sen aikana optimoi NOx päästöt rajan alle sallittujen rajojen. Sama koskee savutusta eli pienhiukkaspästöjä, ruiskutusaika joka vähentää hiukkasia, lisää NOx päästöjä, Saksassa se voisi periaatteessa vaihtaa ympäristöluokitusta (päästötarran väri umweltsplakette) joka taas estäisi ettei ko. autoilla voisi ajaa monessa kaupungissa keskustoissa ollenkaan. Ja jos hiukankin vaikuttaa kulutukseen tuo säätö, niin verotusvaikutukset voi olla isoja jos laskee kaikki autot ja koko auton elin-iän?

Ja sen lisäksi että se on "moraalitonta" tehdä ohjelma joka noin tekee, niin se on suoraan päästömittauksen säännöissä vielä kielletty, eli se on ihan sääntöjenkin vastainen huijaus.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2016, 10:30:59 »
Älkää unohtako, että Noxwagenilla oli kahdenlaista huijausta:
Diesel-koneiden NOx.
Bensiinimoottoreiden CO2.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2016, 10:47:46 »
Katselin tuossa TM:ssä olevaa tilastoa tammikuun ensirekisteröinneistä Suomessa.
Huijauksista riippumatta eniten myyty automerkki on VW, selvällä marginaalilla seuraavaan. Kun vielä huomataan että kaiken kaikkiaan autoja myytiin 2016 tammikuussa enemmän kuin vuotta aikaisemmin niin on selvää ettei tämä päästöhuijausskandaali ole vaikuttanut myyntiin mitenkään.

Tilasto on muutenkin mielenkiintoinen jos verrataan merkkien ja mallien tilastoja kärjen osalta:

Top 4 merkit (top 30 listalta):
1. VW     1426
2. Toyota    1219
3. Skoda    1214
4. Ford     972
17. Citroen   154

Top 4 mallit (top 30 listalta):
1. Skoda Octavia   552
2. Nissan Qashqai  450
3. Ford Focus  389
4. VW Golf   387
- Citroen ei sijoitusta

VW:n huonompi sijoitus mallilistalla kertoo tietenkin siitä että tyrkyllä on enemmän malleja joiden kesken merkin myynti on jakautunut. Toisaalta Nissanin sijoitus tilastoissa lepää melkein kokonaan yhden mallin varassa... automerkkilistalla Nissanin sija on 8 ja myyntimäärä 655.

Pakettiautolistallakin VW on johdossa, Ford tiukasti kakkosena selvällä erolla muihin. Pakettiautoissa muuten Citroen on sijalla 6.


Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2016, 15:23:01 »
Huijauksista riippumatta eniten myyty automerkki on VW, selvällä marginaalilla seuraavaan. Kun vielä huomataan että kaiken kaikkiaan autoja myytiin 2016 tammikuussa enemmän kuin vuotta aikaisemmin niin on selvää ettei tämä päästöhuijausskandaali ole vaikuttanut myyntiin mitenkään.

Niin, ei Suomessa. Täällä kun ei välitetä vaikka miten saastuttaisi tai huijaisi. Milloin Suomessa on jotain yritystä rangaistu rikoksesta? Nehän luovat työpaikkoja. Ne ovat ihania.
Ranskassa VW:n myynti romahti -21% vaikka markkinat kasvoivat +4%.
Saksassa romahti, Englannissa romahti... Molemmissa myytiin autoja enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan mutta VW:a vähemmän.
Lisäksi noissa maissa myydään enemmän autoja päivässä kuin Suomessa kuukaudessa.

Tuulilasihan jo ennätti otsikoimaan: "Mikä päästöskandaali? Volkswagen tammikuun myydyin". <- Osoittaa melkoista piittaamattomuutta petoksesta/rikoksesta kun melkein hurraa asialle. No, pääsponsoria on nuoleskeltava yt-neuvottelujen keskellä.

Eikä se ole mikään SKANDAALI, se on RIKOS.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 410
  • Peukkuja: 4
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2016, 16:03:15 »
Vastaavasti voidaan luottaa TM:n vertailuissa VAG:n ylivoiman jatkuvan tulevaisuudessakin. Poikkeuksellisen silmiinpistävää ollut jo vuosikausia.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #12 : Maaliskuu 06, 2016, 16:16:56 »
Oliko niin, että TM:llä ja Volkswagenin omalla asiakaslehdellä on sama lehtikustantaja? Vai oliko se Tuulilasilla ja VW:n asiakaslehdellä?
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #13 : Maaliskuu 06, 2016, 21:57:11 »
Kuukausittaisissa myyntitilastoissa aina tiettynä ajankohtana "vääristymä" joka pitää ymmärtää, tehtailla seisokkia jne.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #14 : Maaliskuu 07, 2016, 08:36:24 »
Helmikuussa autojen myynti Ranskassa kasvoi +13%.
VW myynti putosi -1,9%.

Saksassa  helmikuussa automarkkinat kasvoivat +12%.
Volkswagen, joka on normaalisti ollut vähintään tasoissa Saksan automarkkinoiden nousun tai laskun kanssa, jäi +4%. Eli menetti markkinaosuuttaan Saksassa vaikka siellä siis helmikuussa absoluuttinen VW myyntimäärä oli enemmän kuin vuotta aiemmin.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #15 : Maaliskuu 08, 2016, 09:53:49 »
VTT on testaillut volkkareita, päätöt eivät ehkä muutu korjauksilla mihinkään (eikä ole tarvettakaan) mutta lisää testejä pitää vielä tehdä:

http://yle.fi/uutiset/suurin_osa_vwn_paastoskandaaliautoista_korjataan_ehka_turhaan_vtt_tulokset_ovat_hammentavia/8725559
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #16 : Maaliskuu 08, 2016, 17:45:43 »
Niin, eivät kerro päästöarvoja mutta saihan vaginistit jo puolisen vuotta sitten kutsun softapäivitykseen josta ei herunut tietoa mitä sisälsi. En olisi yllättynyt jos poisti vain sen huijausmoodin...
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/08/14/1-747-passatia-sai-huoltokutsun-kyse-ei-ole-viasta/201510381/304

Vagareenalla yhden heitto:
"Taisi tämä "moottoriohjauksen optimointi" olla USA:ssa todetun "huijausalgoritmin" poisto moottorinohjauksesta... mitään käytännön vaikutusta tällä ei ole, kun se algoritmi aktivoituu vain jenkkiläisessä päästömittauksessa."

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #17 : Maaliskuu 08, 2016, 22:24:22 »
VTT on testaillut volkkareita, päätöt eivät ehkä muutu korjauksilla mihinkään (eikä ole tarvettakaan) mutta lisää testejä pitää vielä tehdä:

http://yle.fi/uutiset/suurin_osa_vwn_paastoskandaaliautoista_korjataan_ehka_turhaan_vtt_tulokset_ovat_hammentavia/8725559

Rupesin miettimään, kukahan on toimeksiantajana, että VTT alkaa tätä vielä tutkimaan...vaiko ihan vaan uteliaisuuttaan, tuskimpa kuitenkaan omaan piikkiin näinä aikoina.

"Suomessa Tekniikan Maailma on tilannut VTT:ltä kattavan tutkimuksen Volkswagenin EA 189 -tyyppisen moottorin suoritus- ja päästöarvoista ennen ja jälkeen merkkihuollossa tehtävää huijausohjelman poistoa ohjelmistopäivityksellä"

Tästä voi tulla vielä ihan hauskaa viihdettä...

Valmistaja ei noita pilanpäiden rupea "downgradeamaan", jos muutoksen tarvetta ei oikeasti ole. Kyse ei ole mistään omistajien mielenrauhan palauttamisesta ja heille varatusta valohoito ajasta korjaamolla. Kyllä VW aikoo selvitä tästä mahdollisimman halvalla, joka tapauksessa.

edit: Tuli vielä mieleen... Meinaako TM puhdistaa tässä VW:n maineen, vai mikä on motiivina? :P
Meneepä sekin tutkimus hukkaan...suomalaiset on tunnetusti huonomuistista porukkaa, eikä vaikuta myyntitilastoihin. Sama homma kuin politiikassa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2016, 11:11:42 kirjoittanut Megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #18 : Maaliskuu 09, 2016, 17:09:35 »
Englannissa automarkkinat kasvoivat helmikuussa +5%.
VW:lla Englanissa pudotusta -13%.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • Xsara HDi
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #19 : Maaliskuu 13, 2016, 14:23:23 »
Huijauksista riippumatta eniten myyty automerkki on VW, selvällä marginaalilla seuraavaan. Kun vielä huomataan että kaiken kaikkiaan autoja myytiin 2016 tammikuussa enemmän kuin vuotta aikaisemmin niin on selvää ettei tämä päästöhuijausskandaali ole vaikuttanut myyntiin mitenkään.

Niin, ei Suomessa. Täällä kun ei välitetä vaikka miten saastuttaisi tai huijaisi. Milloin Suomessa on jotain yritystä rangaistu rikoksesta? Nehän luovat työpaikkoja. Ne ovat ihania.
Ranskassa VW:n myynti romahti -21% vaikka markkinat kasvoivat +4%.
Saksassa romahti, Englannissa romahti... Molemmissa myytiin autoja enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan mutta VW:a vähemmän.
Lisäksi noissa maissa myydään enemmän autoja päivässä kuin Suomessa kuukaudessa.

Tuulilasihan jo ennätti otsikoimaan: "Mikä päästöskandaali? Volkswagen tammikuun myydyin". <- Osoittaa melkoista piittaamattomuutta petoksesta/rikoksesta kun melkein hurraa asialle. No, pääsponsoria on nuoleskeltava yt-neuvottelujen keskellä.

Eikä se ole mikään SKANDAALI, se on RIKOS.


Samaa mieltä :-\ Se on jännä homma mistä kaikesta pääsee kuin koira veräjästä kun taustalla on rahaa. Jos hommaa ei oikaista markkinoille reilulla tavalla, syö se pohjaa koko autoteollisuuden valvontajärjestelmän uskottavuudelta..

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #20 : Helmikuu 10, 2017, 16:14:07 »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 397
  • Peukkuja: 14
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #21 : Helmikuu 10, 2017, 16:58:51 »
Toisaalta en ihmettele miksei noita ole ilmennyt enemmän, kun tuo on aika riskaabelia autotehtaalta. Toisaalta olen odottanut koska niitä paljastuu. Tuo osuu vielä aika likelle, eli ranskalaisiin, Nissan-Rellu ja samaa perusmoottoria löytyy kai monesta muustakin erityisesti siis relluistakin.

Mitenkäs tuo nyt oikein menee, kuka ne lisäohjelmistot tekee moottorinohjauslaitteisiin, moottorinohjaimen valmistaja vai eutotehdas?

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 160
  • Peukkuja: 8
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #22 : Helmikuu 10, 2017, 17:05:01 »
Jaa-a, vastuunkantajana lie kuitenkin autotehdas.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #23 : Helmikuu 10, 2017, 17:27:53 »
Kuluttaja sen kuitenkin loppupelissä maksaa >:(

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #24 : Helmikuu 10, 2017, 17:39:55 »
Tuo taitaa tarkoittaa että Nissan nousee maailman toiseksi myydyksi jos vertaa mitä tuollainen teki VW-konsernille?  ;D
PS. Mikään ei vielä ole varmaa tuossakaan.