Kirjoittaja Aihe: Päästöhuijaukset  (Luettu 19276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 099
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #100 : Maaliskuu 25, 2018, 21:25:12 »
ST1:n toimitusjohtaja Anttonen sen sanoi. Maailman polttoaineenkulutus on riippuvainen lentomatkailun määrästä. Sähköautot voivat auttaa paikallisiin päästöihin mutta lentomatkailu sanelee kuinka paljon öljyä pumpataan ja tämä öljy sitten jalostetaan kerosiiniksi, bensaksi, dieseliksi ja muoviksi. Jos sähköautoilu lisääntyy, niin samalla halpenee kerosiini ja lentomatkailu ja muovin käyttö kasvaa. Sähköautoilu ei siis pelasta mitään.
Maailma pelastuu näin:
1. Lennetään vähemmän
2. Koulutetaan kehitysmaiden tyttöjä (koulutetut saa vähemmän lapsia ja vanhempana). Maailmassa on liikaa ihmisiä sen kantokykyyn nähden.
3. Metsitetään Sahara
4. Luovutaan kivihiilestä

Kaikki muu on näpertelyä. Tosin hyvää sekin mutta kyseessä lähinnä parin korren kantamista parin tonnin heinäpaaliin.

VW:n tapauksessa on kyse moraalittomuudesta. Nämä hyvät Anttosen teesit ei kanna jos ihmiskunnan moraali ei oikene.

Mutta jos lennetään sähkölentokoneella.

Kukaan ei kumminkaan ole vaatinut lasten tekoa haittaverolle, päinvastoin, jopa vihreät vaatii lisää etuja lapsiperheille, tämähän on kaiken ympäristöajattelun vastaista.

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 379
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #101 : Maaliskuu 25, 2018, 22:16:21 »
Flightradar24 antaa hyvän käsityksen siitä, paljonko on koneita liikenteessä yhtäaikaisesti taivaalla.

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 505
  • Peukkuja: 15
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #102 : Maaliskuu 26, 2018, 00:08:41 »
Tuo Anttosen lausunto on myös vähän trolli/provosoiva tyyliin Björn Wahlroos, eihän se välttämättä vale ole että jonain vuonna Neste tuotti 4,3 % lentokerosiiniä, mutta aika idioottimaista yrittää siitä todistaa laskea ja pohtia että loput on pakko polttaa jossain (vaikka sitten ilmatteeks rai pakko lorottaa maahan, samperi!) Jalostamot voivat aika paljon optimoida mitä tuotetta ulos tulee ja jos näyttää että tulevaisuudessa tarvittaisiin lisää lentokerosiinia, sitä joko tuotetaan isompi määrä tai viritellään lentokoneiden (osan) polttoainejärjestelmiä lämmittämään parafiinia tms. huonommin pakkasia kestäviä jakeita.

Muistelisin että liikennekäytössä ilmaliikenteen osuus Suomessa on liikenteen kulutuksesta vain luokkaa 2% ja jos mietitään että Neste jalostaa muutakin kuin liikennepolttoaineita vaikka lämmitysöljyäkin, niin se Nestekin jalostaa julmetusti yli kotimaan tarpeen ja suuntaamalla tuotantoaan voisivat kohtuu helposti moninkertaistaa kerosiinin tuotannon, ja luulisin että jos hinta nousee niin kallimpiakin prosesseja otetaan käyttöön.

Nyt ei ole ollut Nesteen jalostamolla edes tarvetta tuottaa esimerkiksi 8...10 % lentokerosiinia ja esimerkkinä USA:n armeija käyttää samaa tavaraa lentokoneista panssarivaunun dieseleihin ja vaikka lämmityskamiinaan kun se on vaan helpompaa kuin  kuljetella erilaisia polttoaineita ympäri maailmaa.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 099
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #103 : Maaliskuu 26, 2018, 10:07:30 »
Neste on yks rosvo, lentobensiiniä kannatti ainakin takavuosina hakea itse ulkomailta tankkiautolla ennemmin kuin ostaa suomesta, Nestekin muuten osti sen ulkomailta eikä jalostanut itse, kallista hintaa perustelivat jakelukustannuksilla, ei se ruotsista hakeminenkaan ihan halpaa ole.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 358
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #104 : Maaliskuu 26, 2018, 12:46:09 »
Ja se että vanha auto vaihdetaan uuteen polttomoottoriautoon, ei valtavasti pienennä hiilijalanjälkeä. Isompi vaikutus saadaan vaikka sähköautolla tai hybridillä. Luin uutisista että paperiteollisuuden sivutuotteesta, ligniinistä vai oliko se mikroselluloosasta,  voi tehdä lujia rakenteita. Siitä jos tehtäisiin korit ja moottoreiksi sähkömoottorit, niin luonto voisi paremmin. Iso ongelma on ettei autoja oteta hyödykkeinä vaan "koruina" joiden pitää olla näyttäviä. En sano ettei saisi näyttää näteiltä mutta suhteellisuutta perään koska ihmiskunta ei tahdo mahtua enää harmoonisesti olemaan täällä.

Niin siis meinaatko ettei puusta saisi tehtyä näyttäviä ja jopa korumaisia autoja? Ajatteleppa vaikka Rivan ja Chris-Craftin mahonkiveneitä... ja kuvittele siten vastaavia autoja... (ostaisin heti jos vaan rahat riittäisi  8))

Uutisissa oli:

Mutta voisiko mikrokuitusellu korvata myös rakennusmateriaaleja? Kovettuessaan mikrokuitusellu on yhtä lujaa kuin alumiini.

– Kun teemme kolme millimetriä paksun levyn, en ole nähnyt yhtään ihmistä Suomessa tai ulkomailla, joka sen murtaisi.
https://yle.fi/uutiset/3-10090096

Yhtä lujaa kuin alumiini? Alumiini on aika pehmeää itseasiassa...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 746
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #105 : Maaliskuu 26, 2018, 14:12:43 »
Alumiinia ei sovikaan verrata kevytmetalliin- metalleihin. Ovat seostettuja alumiineja.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 505
  • Peukkuja: 15
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #106 : Maaliskuu 26, 2018, 15:12:54 »
Ihan puhdaskin alumiini on kevytmetallia, mutta kaikki kevytmetallit eivät sisällä alumiinia.

Mutta tuo lausunto
"Mutta voisiko mikrokuitusellu korvata myös rakennusmateriaaleja? Kovettuessaan mikrokuitusellu on yhtä lujaa kuin alumiini.
Kun teemme kolme millimetriä paksun levyn, en ole nähnyt yhtään ihmistä Suomessa tai ulkomailla, joka sen murtaisi."

on kyllä vaan vähän vekkuli heitto, ja vaikkei ole nähnytkään, voi olla monta eri syytä... Mutta jotenkin epäilen ettei tuon lauseen todenpitävyyttä ei edes kannata ihmetellä, se vaan tarkoittaa että tämä on ihmeainetta ja voittaa Chuck Norriksenkin.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 358
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #107 : Maaliskuu 30, 2018, 10:17:50 »
Nyt olisi varmaan hyvä aika ostaa käytetty diesel-volkkari ameriikasta:
https://www.is.fi/autot/art-2000005623356.html
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #108 : Maaliskuu 30, 2018, 11:10:21 »
Mitä noille käy? Todennäköisesti romutetaan koska ei tässä tyhmässä maailmassa "parempaa" ratkaisua voi keksiä?

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 379
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #109 : Maaliskuu 30, 2018, 11:16:09 »
 :o  No tosta jo saa vähän perspektiiviä siitä, kuinka isosta ongelmasta onkaan kyse... :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #110 : Maaliskuu 30, 2018, 11:54:43 »
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-storage/vw-storing-around-300000-diesels-at-37-facilities-around-u-s-idUSKBN1H50GQ
“These vehicles are being stored on an interim basis and routinely maintained in a manner to ensure their long-term operability and quality, so that they may be returned to commerce or exported once U.S. regulators approve appropriate emissions modifications,”

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #111 : Maaliskuu 30, 2018, 12:58:45 »
Noin 10% takaisin ostetuista on jo romutettu, mutta VAG tietenkin yrittää kaikin keinoin päästä ratkaisuun jossa autot voisi muuttaa rahaksi jälleen. Yhdysvaltojen hallinnolla puolestaan on intressi viivytellä päätöstä näiden kanssa, koska nämä ovat tuontitavaraa ja autiomaissa ne eivät ole kenenkään tiellä. Voisikohan noista rakentaa muurin ?  :)

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 099
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #112 : Maaliskuu 30, 2018, 16:07:47 »
Noin 10% takaisin ostetuista on jo romutettu, mutta VAG tietenkin yrittää kaikin keinoin päästä ratkaisuun jossa autot voisi muuttaa rahaksi jälleen. Yhdysvaltojen hallinnolla puolestaan on intressi viivytellä päätöstä näiden kanssa, koska nämä ovat tuontitavaraa ja autiomaissa ne eivät ole kenenkään tiellä. Voisikohan noista rakentaa muurin ?  :)

Ne vois antaa kehitysapuna vaikka Kuubaan, takuulla nykykalustoa vähäpäästöisempiä..

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 358
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #113 : Maaliskuu 30, 2018, 17:54:38 »
Noin 10% takaisin ostetuista on jo romutettu, mutta VAG tietenkin yrittää kaikin keinoin päästä ratkaisuun jossa autot voisi muuttaa rahaksi jälleen. Yhdysvaltojen hallinnolla puolestaan on intressi viivytellä päätöstä näiden kanssa, koska nämä ovat tuontitavaraa

Ei ne kaikki ole tuontitavaraa, VW:llä on tehdas Tennesseessä joka tekee ainakin Passatteja, myös dieselillä.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 379
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #114 : Huhtikuu 03, 2018, 13:28:19 »
https://www.google.com/maps/@34.5893418,-117.3979993,609m/data=!3m1!1e3?hl=fi-FI

Siinä aika iso parkkis ja alemmas on perustettu ruutuja lisää...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 358
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #115 : Huhtikuu 08, 2018, 21:56:31 »
Tiukkojen päästörajoitusten seurauksia voi jatkossa olla muutakin kuin huijauksista kiinnijäämisiä. PSA:lla ilmeisesti pelätään kiinalaisten tuloa markkinoille sähköautoilla:

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/eun-paastosakoilla-uhkaava-sivuvaikutus-kiinalaisautot-paasevat-apajille/
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 379
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 596
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #117 : Syyskuu 02, 2018, 16:20:52 »
Voidaanko medioissa viimein lopettaa harhaanjohtavat otsikoinnit "diesel skandaalista". Ensinnäkin se on VW groupissa ihan konsernitason hommaa ja oikealta rikosnimikkeeltään petos ja toiseksi se koskee myös volkkarin bensa-autoja.


VW emissions manipulation extended to gasoline cars, paper says

http://europe.autonews.com/article/20180902/ANE/180909949?template=mobile02
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 202
  • Peukkuja: 8
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #118 : Syyskuu 02, 2018, 20:43:45 »
Eipä tuosta kohusta juurikaan VAG konsernille ole harmia koitunut. Rahalla sakoista ja sanktioista selviää,yrityksellään todellakin kun on millä mällätä. Muutamia johtajia on irtisanottu ja varmaan muutama lisää irtisanotaan.Myynti vetää hyvin. Karavaani kulkee, diesel vetoisesti 🤗,  ja koirat haukkuu.


Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 197
  • Peukkuja: 10
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #120 : Syyskuu 19, 2018, 11:45:18 »
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/eu-tutkii-uutta-paastoskandaalia-saksassa-syyllistyivatko-automerkit-laittomaan-yhteistyohon/ZEeiZzts?ref=iltalehti:efaf&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.98629402.545809826.1537336607-1498515997.1485196971

Toi nyt on vain ihan järkevää bisneksen kannalta. Jos hihassa on ässiä, ei niitä kannata paljastaa ennen kuin on pakko. Lainsäätäjä kun säätää lakeja aina niin tiukaksi kuin pystyy, joten tuomalla vähäpäästöistä teknologiaa markkinoille asteittain säästyy aikaa ja rahaa investoida vielä puhtaampiin teknologioihin. Heittämällä kaikki kortit pöydälle päästörajoja kiristettäisiin kerralla niin paljon, että takki olisi tyhjä eikä vielä tiukempiin päästörajoihin saataisi välttämättä riittävän nopeasti uutta teknologiaa seuraaviin mallisarjoihin. Saastelaitteitakaan ei kuitenkaan ihan vuodessa tai parissa kehitettäne tyhjästä tuotantokuntoon.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #121 : Syyskuu 19, 2018, 12:15:41 »
Toi nyt on vain ihan järkevää bisneksen kannalta. Jos hihassa on ässiä, ei niitä kannata paljastaa ennen kuin on pakko. Lainsäätäjä kun säätää lakeja aina niin tiukaksi kuin pystyy, joten tuomalla vähäpäästöistä teknologiaa markkinoille asteittain säästyy aikaa ja rahaa investoida vielä puhtaampiin teknologioihin. Heittämällä kaikki kortit pöydälle päästörajoja kiristettäisiin kerralla niin paljon, että takki olisi tyhjä eikä vielä tiukempiin päästörajoihin saataisi välttämättä riittävän nopeasti uutta teknologiaa seuraaviin mallisarjoihin. Saastelaitteitakaan ei kuitenkaan ihan vuodessa tai parissa kehitettäne tyhjästä tuotantokuntoon.

Ja just tässä samassa on se Suomen älyttömyys lentää heti ekana kaikkiin noihin eco-pelleilyihin mukaan hinnalla millä hyvänsä, kun pitää kuulemma olla esimerkkinä muille. Ja kuitenkin kaikki kansainväliset sopimukset ovat tyyliä X% vuoden Y tasosta kun pitäisi vielä lisää niistää, niin minkäs teet kun olet jo niistänyt aikaa sitten kaiken sen mitä tuotantokelpoinen tekniikka tällä hetkellä kykenee :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 197
  • Peukkuja: 10
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #122 : Syyskuu 19, 2018, 12:35:10 »
Ja just tässä samassa on se Suomen älyttömyys lentää heti ekana kaikkiin noihin eco-pelleilyihin mukaan hinnalla millä hyvänsä, kun pitää kuulemma olla esimerkkinä muille. Ja kuitenkin kaikki kansainväliset sopimukset ovat tyyliä X% vuoden Y tasosta kun pitäisi vielä lisää niistää, niin minkäs teet kun olet jo niistänyt aikaa sitten kaiken sen mitä tuotantokelpoinen tekniikka tällä hetkellä kykenee :-\

Markkinasääntelyn kannalta paras ratkaisu olisi hinnoitella päästöt.

Automallin päästöt mitataan standardoidun instituutin toimesta ja kirjataan ylös.

Sen jälkeen valmistaja maksaa EU:lle jokaisesta myydystä autosta tyyliin 10€ per hiilidioksidigramma, typenoksideista 10€ per milligrammaa, ja niin edelleen per kilometri. Hintaesimerkit on ihan omasta hatusta, mutta ne voidaan veivata sopivalle tasolle, jonka jälkeen niihin ei puututtaisi tai korkeintaan kerrottaisiin jollain inflaatiokorotuksilla. Tärkeämpää on, että ne ovat oikein hinnoitellut suhteessa niiden keskinäiseen haitallisuuteen.

Bisneksessä, jossa on kannattavaa vaihtaa teräsruuveja muovisiksi kustannussäästöjen ja voittomarginaalien takia, tuo ohjaisi aika rankasti autonvalmistajien toimintaa. Massamalleihin ilmestyisi hyvin äkkiä parasta teknologiaa, jos autonvalmistaja säästää sillä muutaman kympin per auto. Toisaalta se ei estäisi tekemästä saastuttavia mörssäriautoja (tyyliin M540i) kunhan asiakkailta vain löytyy rahaa, mutta niitä ei kuitenkaan tehtäisi paljon, koska ne tulisivat kalliiksi myydä ja ostaa, joten eivät ne kovin suureksi ongelmaksi muodostuisi.

Ja toisaalta voisi tulla autoja, jotka optimoivat tiettyjä päästöjä toisten päästöjen kustannuksella, mikä auttaisi kehittämään yksittäisiä päästövähennysteknologioita, jos valmistaja voi hetken aikaa ratsastaa esimerkiksi dieselien alhaisilla co2-päästöillä samalla kun kehittää noki- ja pienhiukkasfilttereitä pidemälle. Silti kannattaa viime kädessä pyrkiä optimoimaan kaikkia päästöjä, koska silloin on tiedossa paremmat voitot.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 223
  • Peukkuja: 2
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #123 : Syyskuu 19, 2018, 13:00:48 »

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Päästöhuijaukset
« Vastaus #124 : Syyskuu 19, 2018, 14:56:24 »
Vai onko PSA tuonut markkinoille parempaa, kuin normit vaativat?

Itse asiassa eikös tuo uusin SCR steroideilla ole tavallaan tälläinen? Siis AdBluen sisältämä ammoniakki höyrystetään jo SCR:n ulkopuolella ja näin NOx saadaan tippumaan jo nyt pari seuraavaakin Euro-kiristyspykälää pidemmälle ???
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/breakthrough-new-bosch-diesel-technology-provides-solution-to-nox-problem-155524.html
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...