kuluttajalautakunta

Aloittaja MÄ1, marraskuu 05, 2014, 18:44:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - tammikuu 02, 2015, 14:46:48
Jakoketjuremontin kustannusjako on saatettu loppuun minua tyydyttävällä tavalla. Auto-Suni Kotka / Maahantuoja vastaavat 80% kustannuksista, ja minä 20%. 20% maksan   20000km ajokilometrin hyödystä, jonka olen saanut.
Tsemppiä kaikille THPläisille.
terv. "Tojomies"

Kun ostatte uuden auton, niin ottakaa siihen huolenpitosopimus. Sen saa pisimmällään kuudeksi vuodeksi ja vähän se maksaa, mutta mielenrauha on valtaisa. Tällaiset keskustelut ja mielipahat menevät automaattisesti Auto-Bonin piikkiin.

Zego

Halvempi maksaa mahdolliset korjaukset kun pitää huoltosopparia?

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: Zego - helmikuu 02, 2015, 08:55:26

Raha on niin suhteellinen käsite. Ja niin on mielenrauhakin. Tuli mitä tuli, eikä maksa kuin sopparihinnan. ei tarvitse tällä palstalla kysellä, mitä huollot maksavat, millaista öljyä pannaan moottoriin, onko kädet verillä polttimoiden vaihdon jälkeen, mitä tehdä, kun kuuluu kummaa kolinaa, pauketta jne. Marmoritiski hoitaa homman ja minä kuittaan, vaan en maksa laskua.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - helmikuu 03, 2015, 20:39:13
Lainaus käyttäjältä: Zego - helmikuu 02, 2015, 08:55:26

Raha on niin suhteellinen käsite. Ja niin on mielenrauhakin. Tuli mitä tuli, eikä maksa kuin sopparihinnan. ei tarvitse tällä palstalla kysellä, mitä huollot maksavat, millaista öljyä pannaan moottoriin, onko kädet verillä polttimoiden vaihdon jälkeen, mitä tehdä, kun kuuluu kummaa kolinaa, pauketta jne. Marmoritiski hoitaa homman ja minä kuittaan, vaan en maksa laskua.
Mulle ei vieläkään ole auennut, miksi pitää olla 3 vuoden huolenpitosopimus autolle, jossa on kolmen vuoden takuu. Niiden pyyhkijän sulkien takiako?
Citroën 2CV AZ Berline -56

yason

Lainaus käyttäjältä: Aakku - helmikuu 03, 2015, 21:08:51
Mulle ei vieläkään ole auennut, miksi pitää olla 3 vuoden huolenpitosopimus autolle, jossa on kolmen vuoden takuu. Niiden pyyhkijän sulkien takiako?

Katoinpa Citroenin sivulta, että ei oo paha hinta C5:lle. Taisi olla 40-60 euroa kuussa, kun parit eri kilometrimäärät katsoin. Jos ajaa 25tkm, niin tuo isompi eli 700€ vuodessa.

Normihuollot maksanee muutaman satasen, ehkä puolet tuosta. Ekan kolmen vuoden ajalta maksaa siis noin tonnin "ylimääräistä", jos pelkkää rahaa ajatellaan. Mutta jos ja kun jotain erikoisempaa sattuu hajoamaan, niin sehän menee helpolla jo tasoihin tuon huolenpitosopimuksen kanssa ja maksajasta ei ole epäselvyyttä: sinä toki maksat tiettyyn rajaan asti, mutta maahantuoja maksaa siitä rajasta ylöspäin, vaikka kaikki tyyppiviat sattuisivat laukeamaan kohdalle. Tokihan tuossa on takuuaika leivottuna sisään, siksi se jatkoaika on kalliimpi.

Jos mulla olis varaa laittaa 30-40 tonnia uuteen autoon, niin ei tollanen touhutonni ekalta kolmelta vuodelta tuntuis yhtään missään. Muutenkin olis ihan sama, että montako sataa ne määräaikaishuollot maksaa. Vanhojen kanssa kun ajelee, niin ne normi määräaikaishuollotkin on halpoja verrattuna siihen, että käy sen lisäksi vaihdattamassa aina joka vuosi jotain osaa pajalla. Harmi, kun ei taida myydä huolenpitosoppareita tämän ikäisiin, vois toki kuukausimaksutkin olla kymppien sijaan satasia :-)
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Matilda

Vähän samanlaisissa tunnelmissa täällä mennään kuin ketjun aloittaja...

Mitenkäs, ymmärsinkö mä rivien välistä oikein, että aloittaja oli ostanut auton uutena? Jos autolla useampia omistajia niin silloin maahantuojalla ei ole enää niin selkeää korvausvelvollisuutta, vai kuinka?

MÄ1

Ostin auton käytettynä n.1v. ikäisenä, ajettu 19000km.
Ja muistakaa takuun alaisissa ja epäselvissä tapauksissa, että otatte aina ensin kirjallisesti yhteyden auton myyneen liikeeseen. Ihan sama vaikka auto on ostettu eri kaupungista kuin missä asutte ja merkkihuollatte autoanne ja vaikka valmistajan takuukin olisi voimassa, aina ensin yhteys auton myyneen liikkeeseen. Tämän olen nyt oppinut.

ragnarok

Lainaus käyttäjältä: Matilda - helmikuu 10, 2015, 17:22:23
Vähän samanlaisissa tunnelmissa täällä mennään kuin ketjun aloittaja...

Mitenkäs, ymmärsinkö mä rivien välistä oikein, että aloittaja oli ostanut auton uutena? Jos autolla useampia omistajia niin silloin maahantuojalla ei ole enää niin selkeää korvausvelvollisuutta, vai kuinka?

Liikkeeltä voit saada kädenojennuksena jotain korjauskustannuksista. Maahantuojalta et tule saamaan kuin v*ttuilua.

Matilda

Ei.

Liike on velvollinen korjaamaan (toki usein asiakas maksaa usein osan auton saattamisesta parempaan kuntoon).

Maahantuojalta VOI saada kädenojennusta. Ei välttämättä kyllä saa.

jarmot

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - helmikuu 03, 2015, 20:39:13

Huolenpitosoppari korvaa normaalista kulumisesta ja valmistusvirheistä johtuvia korjauskustannuksia mutta esimerkiksi ruostumisesta johtuvat korjauskukulut napsahtavat auton omistajalle. Tai jos keväällä huomaa, että autosta on pohjamuovit kadonneet talven aikana, niin melko turha lienee kysellä huolenpitosopimuksen perään.

Uuden auton kohdalla normaali virhevastuu kattaa mahdolliset valmistusvirheistä johtuvat hajoamiset muutaman ensimmäisen vuoden. Eipä sitä ensimmäiseen kolmeen vuoteen tarvitse määräaikaishuoltojen lisäksi uuteen autoon vaihtaa kuin pyykijän sulat.

Tosin itse kun ajelen enempi ehtoopuolen peleillä niin en tiedä uuden auton omistamisesta mitään.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

Rommitommi

Lainaus käyttäjältä: jarmot - helmikuu 12, 2015, 12:20:09
Eipä sitä ensimmäiseen kolmeen vuoteen tarvitse määräaikaishuoltojen lisäksi uuteen autoon vaihtaa kuin pyykijän sulat.

Mistä noin huolettomia autoja saa?

Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Pate

No, vaikka Peugeot RCZ HDI. PSA Peugeot-Citroenin luotettava 2.0HDI ja muutenkin kestävä auto. Sama pätee C4 Picassoon ja Peugeot 3008, Peugeot 508, Citroen C3, Citroen Berlingo, Peugeot 5008:iin ja Citroen C4 Cactukseen. Nämä kaikki on varsinkin dieselversiona kestäviä autoja.

Tuolta voi katsella mitä vakuutusyhtiöt ovat todenneet autojen luotettavuudesta Englannissa.

www.reliabilityindex.com
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

kaselin

Eikös noita saa uutena Veholta?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

ATomiH

Lueskelinkin tämän ketjun läpi tuossa työpäivän aikana (lounastauolla toki...).
Oma C4 150 THP 2010 jätti tielle viime viikolla. Men vikatilaan, ja sai ajettua läheiselle parkkipaikalle. Kuskattiin lähimmälle merkkikorjaamolle. Tsekkasivat vikakoodit, epäilivät viaksi jakoketjua ja tukkeutunutta imusarjaa. Annoin luvan tarkistaa, ja ilmoittivat että juuripa ne ovat ns. huollon tarpeessa.

Korjausarvio kaikkineensa 1900e... hiukan hirvittää, mutta minkäs teet  :-\
Ilmeisesti kaikki osat vaihtoon johon ketju edes koskee? ja sitten karstojen poisto mekaanisesti. Tälläinen it-alan duunari ei ihan autojen sielun elämässä ole mukana.

Olen auton toinen omistaja, huollot tehty ajallaan merkkiliikkeessä... mutta epäili huollon kaveri ettei tule valmistaja vastaan korjauskuluissa, koska en ole ensimmäinen omistaja.
Toyota Auris Touring Sports Hybrid -14
Ex: C4 Grand Picasso THP 150 -10

ragnarok

Se riskihän on kun jako tilttaa että venttiilit hakkaa mäntiin... muutoin ei se nyt ole kuin ketjun ja ohjaimien vaihto (+oheistiivisteet ja muut kertakäyttöosat purun yhteydessä).

Sitikkapuoskari

En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

ATomiH

Mikäs tälläiseen sitten olisi sopivampi hinta? Jos tosiaan jakoketjun ja liittyvien osien vaihto, ja sitten tuo karstojen putsaus imusarjasta.

Jossain joku mainitsi että tee-se-itse -mies pääsisi reilulla satasella osien suhteen... parhaassa tapauksessa varmaankin.

Sitikkapuoskari

Onhan korjaamosi merkkiliike? Voivat tehdä kyselyn tehtaalle korvaussummasta.

yason

Lainaus käyttäjältä: ATomiH - helmikuu 23, 2015, 19:28:41
Olen auton toinen omistaja, huollot tehty ajallaan merkkiliikkeessä... mutta epäili huollon kaveri ettei tule valmistaja vastaan korjauskuluissa, koska en ole ensimmäinen omistaja.

Mihinkä tuo toisen omistajan takuuttomuus muuten perustuu?

Jos ostan vuoden vanhan telkkarin huutonetistä ja mukana tulee ostokuitti, jossa on kahden vuoden takuu ja se telkkari sattuu oston jälkeen laukeamaan, niin sen kuin kiikutan telkkarin liikkeeseen tai maahantuojalle ostokuitin kera ja sanon, että se on kaputt, niin ei niillä ole siihen paljon sanottavaa. Takuu kuin takuu. Vaan jos ostan 40 kertaa kalliimman auton ensimmäiseltä omistajalta, niin siitä jotenkin tulee kasa romumetallia sillä samalla viivanpiirrolla, minkä allekirjoituksekseni kauppakirjaan raapustan?
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

olli__o

Takuu toiminee vaikka myytäisiin moneen kertaan tai annettaisiin lahjaksi (näin kai aina Suomessa), mutta myyjän virhevastuu ei ulotu toisen myyjän kaupan jälkeiseen aikaan "Virheestä voi valittaa, vaikka takuuaika olisi päättynyt".

Jos viimeinen myyjä on yritys, on yksityisellä ostajalla kuluttajansuojalain mukaan virhevastuun mukainen suoja (mutta ei siis ostajan ja maahantuojan välinen homma vaan myyjän ja ostajan) .
Jos viimeinen myyjä on yksityinen, sovelletaan kauppalakia ja ainoa tapa saada muuta kuin vapaaehtoista hyvitystä on hakea käjäoikeudesta (ja siellä taas voi hävitä rahaa paljonkinkin vastapuolen kuluineen)

[Edit]
Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - helmikuu 23, 2015, 20:51:49
Onhan korjaamosi merkkiliike? Voivat tehdä kyselyn tehtaalle korvaussummasta.
Kertovatko ennen remonttia vai vasta jälkeen tiedon paljonko korvaavat? Nekin hyvittävät yleensä helpommin jos kunnolla huollettu merkkiliikkeissä ja eka omistaja lienee tuossakin etuna.

Sitikkapuoskari

^riippuu pajasta.. meikä ainakin pyrkii etsimään sen parhaan vaihtoehdon..

ATomiH

Lainaus käyttäjältä: olli__o - helmikuu 23, 2015, 23:36:20

Kertovatko ennen remonttia vai vasta jälkeen tiedon paljonko korvaavat? Nekin hyvittävät yleensä helpommin jos kunnolla huollettu merkkiliikkeissä ja eka omistaja lienee tuossakin etuna.
Tässä tapauksessa ainakin korjataan ensin, ja maksetaan. Sitten kysellään hyvitysten perään tehtaalta.

Ja on ostettu yritykseltä käytettynä, aika tasan puoli vuotta sitten. Vajaa 10 tuhatta kilometriä ehditty itse ajamaan. Pitää ehkä kääntyä heidänkin puoleen.. ovat varmasti innoissaan.

Pasi A S

Tuo THP merkinnällä varustettu auto on 2010,ei liene takuun piirissä.Onko virhevastuulain piirissä,se vaatinee kuluttajaneuvoja apuun.Auton moottorille ja esim puykinpesukoneelle on Suomen kuluttajalainsäädäntö asettanut ns kestorajat, jos siis särkyvät on kuluttajalainsäädännössämme määritelty ikä ja km asioita.

Sitikkapuoskari

Nää on aina katsottava jokainen tapaus omanaan. Etukäteiskyselyn voi tehdä. Ja toki auton myyneellä liikkeelläkin vastuunsa on.

Matilda

Mun tapauksessa myyjä sanoo että ketju on kuluva osa ja että niitä nyt vaan vaihdetaan kun ongelmia tulee, eikä ole halukas korvaamaan ketjun vaihdosta mitään. Eikä autolla ole ajettu siis edes normi hihnanvaihtoväliäkään...