kuluttajalautakunta

Aloittaja MÄ1, marraskuu 05, 2014, 18:44:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 17:32:03
Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - marraskuu 18, 2014, 17:11:46
Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 16:06:04
Itse suosisin sitä linjaa,että ennenkuin konepeltiä nostetaan tiedetään kuka maksaa korjauksen.

Maahantuojan/valmistajan mukaan moottoria piti avata/tarkastaa niiltä osin, että viat saadaan varmistettua. Tässä vaiheessahan ei vielä ollut 100% varmaa tietoa vioista eikä siten maksajasta. Kun viat varmistuivat jakoketjun venymiseen ja imupuolen likaisuuteen oli järkevämpää korjata/puhdistaa ne, kun paikkoja oli jo avattu, kuin odottaa päiviä/viikkoja maahantuojalta ->Citroenin valmistajalta ->moottorivalmistaja BMW:ltä ja takaisin päin, tietoa kuka on maksumies(vielä ei ole tullut tietoa). Korjatahan ne viat piti kuitenkin, riippumatta siitä kuka maksaa.

Joo varmaakin totta mutta mikä organisaattio jonkun BMW tehtaan kauttaa pitää kysyä kuka maksaa.Jos autossa vikaa ja takuualaien juttu tuo prosessi voi kestää helposti se 6-8 kuukauttaa kun jos ovat käynee sen vastuunpakoilu kurssin  tehtaan toimihenkilöt.Kun sama homma autollee tehdään huoltoimenpiteitä kyllä se hinta pitää tietää ennakkoon,ainakin suuntaa maksaako 1000€ vai 100€.Muttaa toivotaan parasta lopputulosta ja mihinkään paperiin et ole kirjoittanut nimeä et siihen huoltomääräykseen?

Niinkuin mainitsin, viat piti korjata. Eli allekirjoitin, muistaakseni 15,5h "vakioaika" työmääräyksen. 

Pate

Lainaus käyttäjältä: Pasis - marraskuu 18, 2014, 12:16:42
Lainaus käyttäjältä: Pate - marraskuu 18, 2014, 07:48:09
Eli artisti maksoi tuossa VW:n tapauksessa.

450 €:n laskuhan kuulostaa takuuajan päätyttyä ihan hyvältä sen jälkeen, kun ensin puhutaan 1800 €:sta. Sitikan tapauksessa on jännempää, jos ensin korjataan auto ja sitten arvotaan mihin lasku lähetetään.

Kuullostaa, kuullostaa mutta esim. uuden moottorin omakustannehinta on alle 1000€ mutta 7000€ tai 8000€ on ihan käypä hinta mootorin vaihdolle. Sitten sanotaan, että joo laitetaan Subaru Foresterin moottori takuuseen (vaikka öljy oli loppunut, ts. käyttäjän vika takuuaikana) siten että asiakas maksaa 1500€. :-o

Moottori 1000€ ja asennus 500€ eli artisti maksoi.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Renee

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - marraskuu 18, 2014, 18:02:31
Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 17:32:03
Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 16:06:04
Itse suosisin sitä linjaa,että ennenkuin konepeltiä nostetaan tiedetään kuka maksaa korjauksen.

Maahantuojan/valmistajan mukaan moottoria piti avata/tarkastaa niiltä osin, että viat saadaan varmistettua. Tässä vaiheessahan ei vielä ollut 100% varmaa tietoa vioista eikä siten maksajasta. Kun viat varmistuivat jakoketjun venymiseen ja imupuolen likaisuuteen oli järkevämpää korjata/puhdistaa ne, kun paikkoja oli jo avattu, kuin odottaa päiviä/viikkoja maahantuojalta ->Citroenin valmistajalta ->moottorivalmistaja BMW:ltä ja takaisin päin, tietoa kuka on maksumies(vielä ei ole tullut tietoa). Korjatahan ne viat piti kuitenkin, riippumatta siitä kuka maksaa.

Joo varmaakin totta mutta mikä organisaattio jonkun BMW tehtaan kauttaa pitää kysyä kuka maksaa.Jos autossa vikaa ja takuualaien juttu tuo prosessi voi kestää helposti se 6-8 kuukauttaa kun jos ovat käynee sen vastuunpakoilu kurssin  tehtaan toimihenkilöt.Kun sama homma autollee tehdään huoltoimenpiteitä kyllä se hinta pitää tietää ennakkoon,ainakin suuntaa maksaako 1000€ vai 100€.Muttaa toivotaan parasta lopputulosta ja mihinkään paperiin et ole kirjoittanut nimeä et siihen huoltomääräykseen?

Niinkuin mainitsin, viat piti korjata. Eli allekirjoitin, muistaakseni 15,5h "vakioaika" työmääräyksen.

Jos 90€ tunti sehän on melkein 1400€ edestä työtä +osat päälle aika rasvainen lasku.Kummiskin 2 vuotta vanha auto jolla ajettu jopa 60 tkm. Jos joudut riitaan ota hyvä lakimies noi kuluttajariitalautakunnan jutut on vain suosituksia.

http://www.kuluttajariita.fi/fi/

MÄ1

Väliaikatietoa.
Imupuolen puhdistus menee valmistajan piikkiin:)
Jakoketjuasia ei vielä selvä. sitä varten piti vielä lähettää kopio huoltokirjasta, että ensimmäinen 20000km huolto oli merkkihuollossa (on tehty, Auto-Sunilla).
Luultavasti ketjukin menee valmistajan piikkin. Ilmoittelen siitä sitten.
(Ensi lauantaina olen sitten "onnelinen Toyota-mies", valitettavasti).

kaselin

:-\Uudet harmit ja " kivinen tie" aika murheellista kuultavaa oli anjovis miehiltäkin.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Rommitommi

Ei varmaan ihan huono idea vaihtaa THP:stä pois.
Jo Peugeot-puolella kuuli useammalta asentajalta, että noita imusarjoja on puhdistettavana jatkuvasti ja niiden puhdistamiseen tarvitsee jopa jonottaa. Sitikka-asentaja myös sanoi, että THP pitää heidät leivässä kiinni, ja että uusimmatkin versiot on aivan yhtä susia kuin vanhemmat. Sitten noi jakoketjumurheet päälle..

Taitaa olla aika surullinen tapaus toi moottori. Vähän kuin Saabin B204 ja B234, kivoja koneita toimiessaan, mutta remontti on odottettavissa ennemmin kuin myöhemmin.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Zego

Jep, en tiedä onko ainoastaan Fiat onnistunut tekemään kunnon bensaturbokoneen vai onko siitäkin samantapaisia kirjoituksia? Kaikki muuthan valmistajat tekevät tasa-laatuista tuon THP:n kanssa tai oikeastaan vielä enemmän sutta valitettavasti. :(

Onhan Toyota edelleen rehellisen epäsuoralla suihkutuksella vai mitä tuo elektronisesti ohjattu käytännössä tarkoittaa?

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - marraskuu 20, 2014, 16:34:39
Väliaikatietoa.
Imupuolen puhdistus menee valmistajan piikkiin:)
Jakoketjuasia ei vielä selvä. sitä varten piti vielä lähettää kopio huoltokirjasta, että ensimmäinen 20000km huolto oli merkkihuollossa (on tehty, Auto-Sunilla).
Luultavasti ketjukin menee valmistajan piikkin. Ilmoittelen siitä sitten.
(Ensi lauantaina olen sitten "onnelinen Toyota-mies", valitettavasti).

Jakoketjuremontista valmistaja maksaa 35% ja mulle tuli 65% eli 711,01€.
Nyt on sitten reklamaation aika.

Pate

Yrittivät laskuttaa artistia, taas kerran.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

yason

maahantuojalta ->Citroenin valmistajalta ->moottorivalmistaja BMW:ltä ja takaisin päin

Onko sitikoissa nykyisin BMW:nkin koneita?!?! Luulin, että PSA:lla olis sopiva valikoima itselläänkin.

Ja mikä noita rikkoo, jos eivät nykyisin kestä? Onko konstruktio itsessään ongelma vaiko se, että on ahdettu? Itellä ollu vähintään ja useimmiten 2-litrainen bensavapari niin kauan kuin olen omalla autolla ajanu, kuten nytkin, eikä ikinä ongelmia moottorin kanssa. Tää nykyinen C5:n mylly on itseasiassa vanhan Saabin jälkeen eka, mihin on pitänyt lisätä edes öljyä kesken huoltovälin... Eihän nää tykkejä ole, mutta perille on päästy.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Zego

Kaikki suorasuihkutuskoneet tuppaa karstoittumaan imusarjasta (venttiilien hatut yms.) koska ei ole litkua joka niitä huuhtelisi (kuten vapareissa). Lisäksi on ollut THP-koneen kanssa ketjuongelmia (kiristin) mutta ymmärtääkseni ihan uusimmat olisivat tässä suhteen melko toimivia?

Renee

Surullinen tarina,nyyh.Kun nyt siirryt Toyöta kantaa kerron ilouutisen teillee.
Siskoni osti Toyotan osti ihan Nissan liikkeestä käytettynä.Huoltokirja ja auto muuten hyvä .Ajelli Turun motaria niin jakohihna katkesi ja kone sippasi .Hinurillaa korjaamolle.Lopputulos oli se autoon tuli uusi mooottori kun tuossa mallissa oli lyhennety sitä jakohihna vaihtoväliä ja huoltokorjaamoo merkki sellainen ei ollut huomioinut tuota hommaa.
Töyöta maksoi kaikki kulut, siskolle ei yhtää mitään kuluja ainoastaa uusi mooottori konepellin alla.
Tarinan opetus nämä takuu asiat voi tehdä niin monella tavalla.
Siksi varoitin mitään huoltotilausta ei saisi allekirjoittaa jos maksajasta ei mitään tietoa
Jos herrojen mukaan auto on kunnossa niin ei muuta kuin hanaa.

japa

Toyota osaa tosiaan tuon puolen hoitaa hyvin. Itsekin tiedän Avensiksen moottorivauriosta, joka korvattiin täysin vaikka oli yli 100tkm ajettu ja ikääkin reilusti yli 3v.

Mazdalla ei hyvitetty vastaavassa tapauksessa mitään.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Megaman

Kun alettiin Tojotaa kehumaan, vuonna 2008 silloinen naapuri osti uutena porrasperäisen Diesel-Corollan.
Ihmettelin sittemmin, että mitähän auto siellä oikein sahataan minuuttikaupalla. En vaivautunut paikalle ihmettelemään. Parin päivän päästä kysyin naapurilta corollan kohtaloa. Oli lähtenyt hinurilla, meinasi jopa palaa. Ohjausakselille uusittiin johtosarja,virtalukko, kojelaudasta mittaristo jne.  Onneksi oli takuu. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Renee

Toivottavasti eivät laita perintään tuota 711€?

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 27, 2014, 13:19:33
Toivottavasti eivät laita perintään tuota 711€?
Eivät laita perintään, koska olen laskun maksanut:)
Elien laitoin kirjallisena Auto-Bonille valituksen tavaran virheestä, koska jakoketju venyi liian aikaisin sen normaaliin kestoikään nähden.
2 vko:n kuluessa pitäisi vastaus tulla.
Jos eivät korvaa, otan yhteyttä maistraatin kuluttajaneuvontaan ja sitten katsellaan jatkoa..

Renee

Tämä asia varmaakin oli siinä.

Ps jos näitä moottoreitaa olis testattu jossain eli ajettu  maagiset 150tkm .
Monii muu tehdaas ajaa pitempiä koeajolenkkejä
Niin varmaakin noita ei olisi nostettu kenekään auton keulallee.Tässäkin se teoria ja käytäntö ei oiken kohtaa sama hommaa kuin Talvivaarassa

Zego

Mikä suorasuihkutuskone ei karstoitu imusarjasta? Fiatin MultiAirista kuullut mitään mutta kai sekin? Italialaiset perinteisesti taitavia moottorin suunnittelijoita, nostan hattua.

Pasi A S

Fordin 3 syl. ecoboost on oma suosikki näistä pikku bensa moottoreista.Kaveripiirissä kehuvat.

Zego

Mun "kaveri" piireissä kehutaan TSI moottoreita (ei ole vitsi) vaikka remppaa on kaikille tehty. Fordistakin on turboja tainnut paukkua.

Rommitommi

Lainaus käyttäjältä: Zego - marraskuu 27, 2014, 21:04:49
Mun "kaveri" piireissä kehutaan TSI moottoreita (ei ole vitsi) vaikka remppaa on kaikille tehty. Fordistakin on turboja tainnut paukkua.

Onhan se 1.4 TSI toimiessaan todella mainio kone. Vetää hyvin jo alhaisilta kierroksilta ja vääntöä piisaa kuin pienessä dieselissä ja tehoakin on enemmän kuin suurin osa kaipaa, kulutuskin on hyvin kohdillaan.

Enpä tiedä onko noi TSI:n uudet versiot enää edes mitenkään epäluotettavia..Kuitenkin 1.4 TSI tuli markkinoille jo lähes 10v sitten?
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Velmanteri

Ilmeisesti tämä uusin öljykylvyssä uiva hihnakone toimii, mutta kaikki ketjukäyttöiset ei niinkään.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

ragnarok

Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 27, 2014, 16:36:28
Tämä asia varmaakin oli siinä.

Ps jos näitä moottoreitaa olis testattu jossain eli ajettu  maagiset 150tkm .
Monii muu tehdaas ajaa pitempiä koeajolenkkejä
Niin varmaakin noita ei olisi nostettu kenekään auton keulallee.Tässäkin se teoria ja käytäntö ei oiken kohtaa sama hommaa kuin Talvivaarassa

Autobon ja Veho on näemmä edelleen yhtä luotettavia kuin pari vuotta sitten.

MÄ1

Jakoketjuremontin kustannusjako on saatettu loppuun minua tyydyttävällä tavalla. Auto-Suni Kotka / Maahantuoja vastaavat 80% kustannuksista, ja minä 20%. 20% maksan   20000km ajokilometrin hyödystä, jonka olen saanut.
Tsemppiä kaikille THPläisille.
terv. "Tojomies"

Aakku

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - tammikuu 02, 2015, 14:46:48
Jakoketjuremontin kustannusjako on saatettu loppuun minua tyydyttävällä tavalla. Auto-Suni Kotka / Maahantuoja vastaavat 80% kustannuksista, ja minä 20%. 20% maksan   20000km ajokilometrin hyödystä, jonka olen saanut.
Tsemppiä kaikille THPläisille.
terv. "Tojomies"
No nyt kuulostaa oikeudenmukaiselta.
Taisi tulla seinä vastaan, kun alkoivat kuuntelemaan järkipuhetta.
Citroën 2CV AZ Berline -56