kuluttajalautakunta

Aloittaja MÄ1, marraskuu 05, 2014, 18:44:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ATomiH

Muistan miten myyjä mainitsi erikseen, että autossahan on sitten ketju, niin ei tarvitse välittää sen vaihdosta. :)
Oli kyllä muutenkin ihan hukassa auton kanssa.. Emännälle selitti automaattivaihteiston eduista, "Laittaa vain D:n silmään ja kaasua", emäntä istuu ratin taakse ja ihmettelee kun ei löydä mistään mitään D:tä.

Mukava auto kaikinpuolin, silloin kun toimii. Ja jos tämän remontin jäljiltä olisi luvassa edes lähes varmoja kilometrejä reilusti, niin varmaan hiukan paremmin mielin maksaisi remontin.
Toyota Auris Touring Sports Hybrid -14
Ex: C4 Grand Picasso THP 150 -10

Sitikkapuoskari

En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Matilda

Ai niinku tehdasta vai  :)

Ei kun ihan vakavasti ottaen, onhan sekin käynyt mielessä, mutta katsellaan nyt tämä ensin loppuun. Tosin kyllä mun mielestä on aiheellista alkaa miettiä firman vaihtoa siinä vaiheessa kun ilman kuluttajaneuvojaa ei selvitä. Ihan selvässä asiassa siis. Onhan se yleensä jonkinlainen merkki palvelualttiudesta, vastuun ottamisesta ja asiakaspalvelusta.

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Matilda - helmikuu 24, 2015, 17:53:16
Mun tapauksessa myyjä sanoo että ketju on kuluva osa ja että niitä nyt vaan vaihdetaan kun ongelmia tulee, eikä ole halukas korvaamaan ketjun vaihdosta mitään. Eikä autolla ole ajettu siis edes normi hihnanvaihtoväliäkään...

Vaikka tuo ei sitikasssa ole ihan perinteinen pelkkä jakoketju, uskon että kuluttajariitalautakunta käyttää samaa normistoa kuin on määritellyt jakoketjuille - Se ei ole kuluva osa, ellei sille ole tehdas määritellyt ennalta jotain huolto/vaihtoväliä. Melko vanhoista ja paljon ajetuistakin on saanut jotain hyvitystä:

Tuo kannattaa ottaa keskusteluissa esiin:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Lainaaakoketjuista yleensä

Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.

Matilda

^ Kyllä nämä asiat on hyvin tiedossa. Ja kyllä, on otettu keskustelussa esille.

Itekin olen ollut aikoinani autoliikkeessä töissä, mutta kyllä se jaksaa silti hämmästyttää miten tässä asiassa toimitaan. Ja kyllä, huvittaa myös. Tämä on ensimmäinen kerta kun mun annetaan ymmärtää, että joo, sen ketjun kuuluukin kestää vähemmän kuin hihna  :) 

ATomiH

Eilen tuli auto kuntoon. Itse sain käydä maksamassa kulut, ja emäntä otti auton alle. Myöhemmin kun kyselin, että oliko jotain eroa, niin kommentit olivat jotain tämän suuntaista, "Kulkee kuin rasvattu" tai "Liukuu vain eteenpäin".
Voisi siis olettaa, että jotain on ollut ehkä vialla koko omistusaikamme.
Nyt jäädään odottamaan tehtaan vastausta.

ATomiH

Mahdoton laite. Viikon verran ollut auto ajossa jakoketjuremontin ja puhdistuksen jälkeen, tänään paukahti oranssi valo kojetauluun taas. Vikakoodina P0299, eli turbon paineet hukassa.
Saako tämän palauttaa...  :-\

yason

Taitaa olla aika vempele toi THP-sarja...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: Matilda - helmikuu 25, 2015, 21:29:46
^ Kyllä nämä asiat on hyvin tiedossa. Ja kyllä, on otettu keskustelussa esille.

Itekin olen ollut aikoinani autoliikkeessä töissä, mutta kyllä se jaksaa silti hämmästyttää miten tässä asiassa toimitaan. Ja kyllä, huvittaa myös. Tämä on ensimmäinen kerta kun mun annetaan ymmärtää, että joo, sen ketjun kuuluukin kestää vähemmän kuin hihna  :)

Lopputulos?

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: ATomiH - helmikuu 24, 2015, 08:51:27
Lainaus käyttäjältä: olli__o - helmikuu 23, 2015, 23:36:20

Kertovatko ennen remonttia vai vasta jälkeen tiedon paljonko korvaavat? Nekin hyvittävät yleensä helpommin jos kunnolla huollettu merkkiliikkeissä ja eka omistaja lienee tuossakin etuna.
Tässä tapauksessa ainakin korjataan ensin, ja maksetaan. Sitten kysellään hyvitysten perään tehtaalta.

Ja on ostettu yritykseltä käytettynä, aika tasan puoli vuotta sitten. Vajaa 10 tuhatta kilometriä ehditty itse ajamaan. Pitää ehkä kääntyä heidänkin puoleen.. ovat varmasti innoissaan.

lopputulos?

Yhverö

1. omistaja. Autossa oli kahden vuoden takuu. Takuuajan päättymisen jälkeen puhdistettiin imukanavat. Ei tullut asiakkaalle maksettavaa. Sitten noin 3 c 4 kk ikäisenä reilu 50.000 km ajettuna jakoketjuremontti, joka kustansi hieman yli tonnin Lasku lähti maahantuojalle eikä ole mitään perästä kuulunut.

Varsin hyvin on ainakin ensimmäisen omistajan osalta tyyppiviat korjattu ja korvattu. Mutta miten lienee, kun samat viat toistuu 50 tkm jälkeen. Ei kai se imusarjan karstoittuminen mihinkään lakkaa. Ja tuskin jakoketjukaan eri värkeistä on tehty kuin se venyvä malli.

olli__o

Onko tuo sellainen missä on sekä jakohihna että jakoketju, jakoketjun osalta Suomessa on linjattu että sen pitäisi kestää koneen elinikä (ellei sille ole määrätty huolto/tarkistusväliä, sama koskee sen ohjureita, kiristimiä tms.)

En tiedä onko kukaan vienyt noita sitikan yhdistelmävehkeitä kuluttajariitalautakuntaan (vai mikä se nykyään on), mutta ehkä kannattaa, jos ei muuten selvyyttä tule, linjaus on ollut heillä aika selkeä, esim:
Lainaa...Jakopään ketjulle ei ollut ilmoitettu vaihtoväliä. Näin ollen kuluttajalla oli perusteltu syy olettaa, että ketju kestäisi pitempään kuin vajaat 7 vuotta ja 144 000 kilometriä.

päätöksiä jakoketjuista:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Täysiä korvauksia ei kuitenkaan saa vanhoista, vaan virhevastuun mukaisesti kuluttajan osuudeksi jää se osa, jonka verran auto paranee verrattuna vastaavan verran ajettuun oletettuun kuntoon (kun vaihetaan ihan uusia osia). Normaalitapauksessa vaikka yli 250 tkm ajetusta ei mitään hyvitetä.

Sitä en ole tutkinut, onko jotain päätöksiä suoraruiskutuskoneiden imusarjan karstoittumisesta, voisi niitäkin olla, on tuokin ollut useillakin valmistajilla ongelmana...

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Yhverö - syyskuu 20, 2015, 14:12:57
... joka kustansi hieman yli tonnin Lasku lähti maahantuojalle eikä ole mitään perästä kuulunut.
...
Taisin lukea tuota hieman väärin, eli taisi ollakin sinulle täysin ilmainen jakoketjuremontti? Ei siitä ehkä kannata valittaa...

Kyllä ne noita ovat myös usein parannelleet kun kentältä kuuluu reklamaatiota, joko osien muutoksia tai jotain muutoksia asennuksissa/ohjeissa.