Lumihiutalenappi

Aloittaja karilauri, marraskuu 07, 2012, 10:59:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

Ilmastoinnissa omansa (jos on) ja vaihteistossa omansa. Eivät liity toisiinsa.

esak

Kysyjä saattoi tarkoittaa tuota luistamista siellä turbiinissa. Se voi kyllä  olla pidemmän päälle vahingollista, koska se kuumentaa vaihteistoöljyä "tarpeettomasti". Talvella onneksi on vähän viileämpää..

Lainaus käyttäjältä: Jasu - marraskuu 30, 2012, 14:29:27
Lainaus käyttäjältä: vibes - marraskuu 30, 2012, 14:13:07
Kuulemma luistattaa kytkintä tai jotain, joku paremmin tietävä oli näin kertonut, ei itse muistanut tarkkaan.
Automaattivaihteistossa kytkimet luistaa hetken, ja senkin pelkästään vaihteen vaihtotilanteessa...

Se luisto mitä voisi manuaalilaatikon kytkimen luistattamiseen verrata, tapahtuu automaattivaihteistossa turbiinissa. Eikä se ole millään tavalla vastaavaa luistoa, mikään ei hankaa toisiaan vasten, vaan nesteen virtaus ei saa välitettyä voimaa siten että turbiinin ulostulossa olisi sisäänmenoa vastaava kierrosluku, ja kun se kierrosluku putoaa niin samalla saadaan lisättyä vääntömomenttia. Tästä taas tulee se nimitys, momentinmuunnin, jota myös yleisesti turbiinista käytetään...

Ihan oikeasti, ei se mitään riko... :)

KariM

Eilen huomasin ensimmäistä kertaa että vaihteiston lumihiutaleella on vaikutusta myös manuaalipuolella ajellessa, vaikkei sitä silloin mittaristossa näykään. Normaalisti jos manuaalilla pysähdyn, vaihtuu vaihde kakkoselta ykköselle 100% varmuudella. Mutta nyt kun heitin lumihiutale päällä manuaalille, valitsemani kakkonen pysyi päällä myös pysähtyessä ja uudelleen liikkeellelähtiessä. Hyvä, olenkin toisinaan ruuhkanytkyttelyssä kaivannut juuri tuota että kakkonen pysyisi päällä koko ajan.

AL4 vuodelta 2002 tässä tapauksessa.

Alpo Kieppi

Minulle tämä lumihiutalenappula on kyllä arvoitus yhä edelleen. Melkein turha myös. En saa omassani mitenkään sen avulla kakkosta pesään liikkeelle lähtöihin. En manuaalina enkä automaattina. Aina laittaa ykköselle, kun vaan vauhti hidastuu riittäväsi.

Ainoa ero on, että vaihtaa kakkoselta kolmoselle vasta kun kierrokset on yli 3000, samaten nelonen menee vasta huudatuksen jälkeen päälle. Ainoa hyöty on minusta se, että kaupunkiajossa kun ajelee alamäkeä ja nostaa jalan kaasulta, niin ei heti vaihda pienempää vaihdetta ja tapa vauhtia. Minusta tämä on hyvä!

Mutta mitä ihmeen hyötyä talviajoon tuo se, että vaihto isommalle tapahtuu korkeammilla kierroksilla? Edes teoriasssa?

AL4-vaihteistoon täytyy kuitenkin suhtautua sillä tavoin ymmärtäväisesti, että se toimii kuitenkin nelivaihteiseksi kohtalaisesti ja on jo vähän eilispäivän masiina. Ihmetellä täytyy silti, että kuinka pitkään laitetta oikein valmistettiin. Vai tehdäänkö peräti vieläkin?!

Niin ja tässä tapauksessa kone siis kaksilitrainen bentsiini, 103-kilowattinen musta suojamuovikannnellinen.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

karilauri

Näin se suurinpiirtein minullakin toimii, kuten Alpolla. Aivan tarkkoja eroja kuitenkaan ilman lumihiutaletta en kykene hiutale päälläajoon listaamaan. On se niin arvailujen varassa.

Zego

Meillä 307 pösössä tuo lumihiutalenappi toimi siten että lähti ilmeisesti kakkosella liikkeelle ja tämän jälkeen vaihtoi aikaisemmin suuremmalle.

Teuski

Xantiassa ainakin huomaa tuon ykkösen poisjättämisen jo siitä, kun paikallaan painaa lumihiutalenappia niin menee kakkonen päälle.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

tttt

Mulla kanssa lähtee nappi pohjassa ykkösellä. 2l bensa C5 vm -05. Jonkunnäkösen eron tuo talviasento kuitenkin tekee lootan toimintaan. En tarkemmin osaa sanoa, kun niin harvoin tullut käytettyä.
Voisiko toiminnassa olla eroa dieselin ja bensan välillä? Dieselissä vääntöä enemmän lähtee kakkosella ja bensassa ei vääntö tuohon laatikon softan mukaan riitä.

avbx

Voisitteko ystävällisesti olla painelematta niitä lumihiutalenappeja. Ei viittis enää lapioida.  :)

tttt

Joo toki :)
Pahoittelut painalluksista.

Hopo

Kielloista huolimatta painelen. Paljo mukavampi ku loota nakkaa nelosta pesään heti 70 km/h vauhdissa. Vääntää silti ihan kivasti ku on lastutettu. (orig. 110 hp/300Nm, nyt 145 hp/345Nm.)
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

KariM

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - joulukuu 14, 2012, 09:44:01
nelonen menee vasta huudatuksen jälkeen päälle. Ainoa hyöty on minusta se, että kaupunkiajossa kun ajelee alamäkeä ja nostaa jalan kaasulta, niin ei heti vaihda pienempää vaihdetta ja tapa vauhtia. Minusta tämä on hyvä!

Mutta mitä ihmeen hyötyä talviajoon tuo se, että vaihto isommalle tapahtuu korkeammilla kierroksilla? Edes teoriasssa?

Samat havainnot omastani. Jännä miten eri tavoilla tuo toimii eri autoissa.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: tttt - joulukuu 14, 2012, 19:49:10
Voisiko toiminnassa olla eroa dieselin ja bensan välillä? Dieselissä vääntöä enemmän lähtee kakkosella ja bensassa ei vääntö tuohon laatikon softan mukaan riitä.
Helposti voisin taipua uskomaan tällaiseen, ja siihen että noissa laatikoissa on varmasti erilaisia ohjelmia, siis siten ettei varmasti kaikki toimi just samalla tavalla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Zego

Se että pitää korkeita kierroksia kuulostaa melkein S-napilta, eli sport-moodilta?

Janne L

En kovin tarkasti ole miettinyt miten omassa hiutale vaikuttaa, mutta tänään kylmällä koneella huudatti ilmeisesti kakkosta 50km/h nopeudessa. Muuten 60-70km/h:n nopeudessa taasen pitä kiekkoja niin alhaalla (4. vaihde), että alkaa nykimään kun kierrokset siinä 1400-1500 k/min. Ilmeisesti Hdi-koneen ominaisuus on ettei jaksa vääntää 1500 kierroksilla tasaisesti? 1.9td taas jaksaa hyvin.
Audi A4 tdi Q

j-mies

Lainaus käyttäjältä: kimmoa - joulukuu 01, 2012, 22:06:55
Ainakaan noissa ZF:n askeissa en ole huomannut lumihiutalenapilla yhtään mitään vaikutusta paitsi että ...

C5 facelift vm 2005, 2.2 HDI, ZF:n 4 pykäläinen automaatti. Ja samaa ihmetellyt. Että mitä sen lumihiutalenapin pitäisi tehdä?

Kun muutenkin tuolla askilla auto toimii siten että lähtee ykkösellä liikkeelle, ja heti kun auto liikkuu, on jo kakkonen. Kaikki hitaat risteykset sun muut mennään kakkosella, jos vain auto liikkuu vähänkään eikä *pysähdy*.

Sporttinappi nähtävästi toimii ja vaikuttaa; silloin kierrättää pidemmälle ennen vaihtoa isommalle, mutta tuo lumihiutalenapin perimmäinen tarkoitus on edelleen arvoitus.

En tiedä, pitää vissiin käydä kokeilemassa oikeasti liukkaalla ja raapia luistoneston valo tauluun(*), hiutalenapilla ja ilman?

(*) Vaikkakaan em. kaltainen rääpiminen ja eteneminen taikka sen yrittäminen ei mielestäni millään muotoa sovi C5:lla suoritetun mukavan ja leppoisan matkan taittamisen tyyliin, ja tuntuu jo ajatuksena äärimmäisen pahalta.

TeeKoo

Pitihän tänään oikein kokeilla. Auto pysäyksiin, hiutalenappi pois, liikkeelle ja heti vaihteisto manuaalille. Kyllä sinne näyttöön numero 3 syttyi kuten aina ennenkin. AL4 siis laatikkona.

Ette te kai nyt vaan sitä ilmastoinnin lumihiutalenappia painele?
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

vibes

Enää ei tuu painettua mitään nappia ku oon oppinut olemaan tuon auton kanssa. Aisinin lootalla eron kyllä huomaa lumihiutaleella ja ilman.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

karilauri

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - joulukuu 29, 2012, 21:08:16
Pitihän tänään oikein kokeilla. Auto pysäyksiin, hiutalenappi pois, liikkeelle ja heti vaihteisto manuaalille. Kyllä sinne näyttöön numero 3 syttyi kuten aina ennenkin. AL4 siis laatikkona.

Onko se sitten mulla ilmastoinnin hiutalenappi kun mitään eroa ei synny ajoon, oli päällä tai ei. Nappi on siinä vaihdekepin juuressa oikealla(S-nappi vasemmalla), kepin edessä(ei kojetaulun puolella, vaan lähempänä kyynärnojia).

TeeKoo

Lainaus käyttäjältä: karilauri - tammikuu 11, 2013, 10:39:24

Onko se sitten mulla ilmastoinnin hiutalenappi kun mitään eroa ei synny ajoon, oli päällä tai ei. Nappi on siinä vaihdekepin juuressa oikealla(S-nappi vasemmalla), kepin edessä(ei kojetaulun puolella, vaan lähempänä kyynärnojia).

Ei. Kyllä tuo on just oikea nappi. Jos mitään eroa et huomaa, on jossain vikaa.

Ei sitä eroa tosin paljon ajossa huomaakaan, liikkeellelähdössä vain. Koititko samoin kuin minä?

viikka-07

En huomannut mitään eroa uutena enkä nytkään. En myöskään ole kaivannut muutosta, hyvin olen pärjännyt kelissä,kuin kelissä normaalitoiminnolla.

karilauri

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - joulukuu 29, 2012, 21:08:16

"hiutelenappi pois", no, eihän sitten voi puhua hiutalenapin käytöstä jos se on pois? Tai sitten en ymmärrä logiikkaasi. No, joka tapauksessa, huomasin viikonloppuna, että onhan sillä napilla oikeestikin käyttöä: ensin hiutale päälle automaattiasennossa, sitten auto seis, vaihde manuaalille, tökitään kolmonen päälle(neloselle ei enää suostu menemään) ja jää kolmoselle pysyvästi, vaikka pysähtyisikin välillä. Hiutalevalo on nyt sammuksissa ja kierrokset pysyy ajossa välillä 1000-2200 kierrosta aina 60km:iin saakka. Pehmeä lähtö ja pehmeä kulku. Kaupungissa hieno ajella ja kulutuskin näyttää olevan 7L/100 molemmin puolin. Kolme päivää olen nyt Stadissa pyörinyt sillä tavalla ja nautinto on ajella.

TeeKoo

Mitähän minä olin aatellut tuon kirjoittaessani? En mitään (kuten tavallista).

Piti tietty kirjoittaa "hiutalenappi päälle".

Tuota sinun kuvailemaasi käyttötapaa en sitten minä vuorostani tajua.

karilauri

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - tammikuu 14, 2013, 19:01:29
Mitähän minä olin aatellut tuon kirjoittaessani? En mitään (kuten tavallista).

Piti tietty kirjoittaa "hiutalenappi päälle".

Tuota sinun kuvailemaasi käyttötapaa en sitten minä vuorostani tajua.

Auto C5 II 2.0 autom. -07

1. Käynnistä auto, pysy paikalla.
2. Paina "Lumihiutale" , hiutale-valo syttyy.
3. Vaihdekeppi manuaaliasentoon, töki vaihde 3 päälle. (edelleen pysähdyksissä)
4. Lähde liikkeelle, nyt pitäisi 3.:n pysyä päällä jatkuvasti.

Aja rauhallisesti(niinkuin C5:n arvokkuuteen kuuluukin). Jos polkaiset voimakkaasti kaasua niin "kick down" astuu kuvioihin ja vaihtelee pienemmälle, ja joudut käymään proseduurin alusta. Jos nopeus ylittää n. 50km/h, niin voit vaihtaa 4.:lle. Jos puhti loppuu niin vaihtaa automaattisesti taas 3.:lle ja pysyy sillä. Kokeilemalla löytyy se omalle ajotavalle sopiva toiminne. Varmaankin "oppivalla laatikolla" on jotain merkitystä kuinka homma käytännössä skulaa. Minä olen opettanut laatikon vaihtamaan isommalle heti kun on mahdollista, ei mulla ole kiire mihinkään.

TeeKoo

Lainaus käyttäjältä: karilauri - tammikuu 15, 2013, 09:15:43

3. Vaihdekeppi manuaaliasentoon, töki vaihde 3 päälle. (edelleen pysähdyksissä)
4. Lähde liikkeelle, nyt pitäisi 3.:n pysyä päällä jatkuvasti.

Tuossa nyt vaan on semmonen juttu, että kun painan hiutalenapin pohjaan auto lähtee tuolla kolmosella liikkeelle ilman vaihdekepin tökkimistä.

Siksi en ymmärtänyt sinun operaatioittesi merkitystä.