Lumihiutalenappi

Aloittaja karilauri, marraskuu 07, 2012, 10:59:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karilauri

Paljon on tästäkin napista täällä keskusteltu, mutta tuntuu siltä, että kasityksiäkin sen toiminnasta on paljon. Omassa se ei ainakaan toimi niin, että jättäisi 1. ja 2.-vaihteet väliin ja lähtisi luistamaan heti 3.:lla., testattua tuli taas moneen kertaan kun liukkaat kelit nyt alkoi. Näkeehän sen kierrosluvuistakin, että vauhtiin mennään kaikkien vaihteiden kautta. Tietenkin mulla ominaisuus voi olla "rikki", mutta en oikein siihen usko.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: karilauri - marraskuu 07, 2012, 10:59:11
Paljon on tästäkin napista täällä keskusteltu, mutta tuntuu siltä, että kasityksiäkin sen toiminnasta on paljon. Omassa se ei ainakaan toimi niin, että jättäisi 1. ja 2.-vaihteet väliin ja lähtisi luistamaan heti 3.:lla., testattua tuli taas moneen kertaan kun liukkaat kelit nyt alkoi. Näkeehän sen kierrosluvuistakin, että vauhtiin mennään kaikkien vaihteiden kautta. Tietenkin mulla ominaisuus voi olla "rikki", mutta en oikein siihen usko.
AL4 ilmeisesti kyseessä?

Ei sen ainakaan kolmosella kuulu liikkeelle lähteä, laatikko vikatilassa huomaat kyllä kuinka tuskaisen hidasta touhua se on :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

karilauri

Vaihteisto AL4 on kyseessä. Alla poiminta eräästä Foorumin kommentista:

KariM
Käyttöautoharrastelija
Administrator
"C8"

Vs: C5 - Automaattilaatikon ongelma
« Vastaus #22 : Tammikuu 16, 2011, 21:46:15 »

AL4-xantiassani olin käytöksen perusteella varma, että lumihiutaleella lähtö tapahtuu kakkosella, ja nykyisessä C5:ssa olen aivan yhtä varma, että kolmosella lähtee. Molempiin vaihtoehtoihin olen itsekin törmännyt valmistajan dokumentaatiossa.

Että mitenkäs nyt tuo asia oikeesti on?

KariM

Mä olen mielipiteestäni edelleen varma :)

Kokeile itse: Kun auto liikkuu (noin 20km/h) lumihiutaleella, heitä keppi manuaalille. Mittariston vaihdenäyttö näyttää että millä vaihteella ollaan. Minulla näyttää kolmosta.

karilauri

Lainaus käyttäjältä: KariM - marraskuu 09, 2012, 12:14:03
Mä olen mielipiteestäni edelleen varma :)

Kokeile itse: Kun auto liikkuu (noin 20km/h) lumihiutaleella, heitä keppi manuaalille. Mittariston vaihdenäyttö näyttää että millä vaihteella ollaan. Minulla näyttää kolmosta.

Juuri näin olenkin testaillut ja minulla se näyttää 2, hiljaisemmassa vauhdissa 1, siis kun hiutale on päällä. Muutenkin aivan identtinen kierrosluku ja vaihdot samalla tavalla, oli hiutale päällä tai ei. Edelleen epäilen, että hiutale ei toimi.

KariM

Kumma juttu. Liekö sitten samanlainen kaikissa uudemmissa AL4:ssa, vai onko tämä käytös vain sinun autossasi, tiedä häntä.

raikka66

Mulla näkyy näytössä nappi päällä 2 vaihde ja kun painaa hiutaleen pois päältä vaihtaa 1 vaihteen,siis esim. liikenne valoissa parkissa ollessa,eli kakkosella lähtee nappi päällä.En tiedä johtuuko omasta päästä vai mistä mutta tuntuu kuin olisi myös laiskemman oloinen nappi päällä ajettaessa,esim. 60 kmh kun lähtee kiihdyttämään. Vaikuttaakohan tuo nappi myös tehoihin ym.,
auto on -03 2,0 hdi.
Ex;Citroen C4 Grand Picasso 2.0hdi
Ex:Citroen C5 X7 tourer 1.6 hdi

PH

Minun mielestä lumihiutalenappia ei käytetä kuin liukkaalla, paikalta lähtiessä... siis se ei ole mikään vaihteiston talviasento...

raikka66

Piti ihan katsoa käsikirjasta tuo, siellä lukee näin,:Pehmeä ja varovainen liukkaankelin ajo,vaihteiston toiminta sopeutettu liukkaille tienpinnoille.
Ex;Citroen C4 Grand Picasso 2.0hdi
Ex:Citroen C5 X7 tourer 1.6 hdi

olli__o

AL4 laatikosta taitaa olla kyse?
Citroen Technical Training väittäisi että 1 tai 1/2 jätettäisiin D asennossa kokonaan pois ja muutenkin ainakin alaspäin vaihteenvaihtoja muutetaan/harvennetaan. Manuaalipuolellakin lumiasento muuttaa jotain rajoja, ehkä sitä missä vauhdissa suostuu laittamaan pienempää päälle?
Lainaa"Snow" (* button pressed):
this program is suited to driving on low adherence ground. In drive, this means that either first gear or first and second gears are no longer available and gears are changed down less frequently using a specific set of changing laws.
Furthermore, in the imposed positions 1, 2, 3, the "Snow" set of laws are used  which take into account the restrictions relating to the chosen imposed position.

karilauri

Tuo Lumihiutalenappi-ominaisuus näyttäisi olevan hieman, mitennytsanoisi, mystiikkaan vivahtava arvoitus :-\

läjjeejä

hdi koneella lumihiutaleella liukkaalla lähtee nätimmin liikennevaloista ja kun vaihtaa varovammin niin kulutus pienempi

vibes

Onkos tuosta lumihiutaleen käytöstä jotain haittaa? Kaveri väittää että laatikko hajoaa jos se päällä ajelee...
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

excecutive

Tänään kokeilin paikoiltaan liikennevaloista lähteä tuo hiutalenappi pohjassa ja totesin, että ainakin kitkarenkailla ja näin liukkaalla kelillä tuolla ominaisuudella ei ole mitään käyttöä. Varovasti yritin kaasuttaa, mutta alkoi lyödä tyhjää ja sehän sitten sutiikin oikein urakalla, kun paikaltaan alkaa kolmosella jauhaa. Kiillottuneessa risteyksessä ei vaan pysty annostelemaan kaasua tarpeeksi vähän, jotta kitka säilyisi.

Laatikko on aisin ja auto C5 II hdi break.

Tuota hiutalenappia tulee joskus käytettyä sulalla kelillä ihan vaan siksi, kun se hyödyntää mukavasti tuota koneen vääntöä. En tiedä sitten onko viisasta käyttää tuossa tarkoituksessa vai onko loota pian valmis.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: vibes - marraskuu 30, 2012, 11:28:46
Onkos tuosta lumihiutaleen käytöstä jotain haittaa? Kaveri väittää että laatikko hajoaa jos se päällä ajelee...
Jos mahdollista, niin viitsitkö kysäistä kaveriltasi perusteluja tuolle väitteelle...

Millähän tavalla se enemmän laatikkoa kuormittaisi..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

vibes

Kuulemma luistattaa kytkintä tai jotain, joku paremmin tietävä oli näin kertonut, ei itse muistanut tarkkaan.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: vibes - marraskuu 30, 2012, 14:13:07
Kuulemma luistattaa kytkintä tai jotain, joku paremmin tietävä oli näin kertonut, ei itse muistanut tarkkaan.
Automaattivaihteistossa kytkimet luistaa hetken, ja senkin pelkästään vaihteen vaihtotilanteessa...

Se luisto mitä voisi manuaalilaatikon kytkimen luistattamiseen verrata, tapahtuu automaattivaihteistossa turbiinissa. Eikä se ole millään tavalla vastaavaa luistoa, mikään ei hankaa toisiaan vasten, vaan nesteen virtaus ei saa välitettyä voimaa siten että turbiinin ulostulossa olisi sisäänmenoa vastaava kierrosluku, ja kun se kierrosluku putoaa niin samalla saadaan lisättyä vääntömomenttia. Tästä taas tulee se nimitys, momentinmuunnin, jota myös yleisesti turbiinista käytetään...

Ihan oikeasti, ei se mitään riko... :)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

vibes

Joo tätä mieltä mäkin olen, oli vaan kuulemma joku ihan vaihdelaatikkospesialisti näin sanonut.

kimmoa

Kaikkia "spesialisteja" ei välttämättä aina kannata uskoa.

Ainakaan noissa ZF:n askeissa en ole huomannut lumihiutalenapilla yhtään mitään vaikutusta paitsi että ei meinaa vaihtaa neloselle millään ja sitten alaspäin vastaavasti vaihtaa ihan sairaan herkästi jos vähänkään hipaisee jarrua taikka nostaa jalkaa kaasulla. Kaikenkaikkiaan täysin tarpeeton ja toiminnaltaan kelvoton nappi.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Strombi

Omassa laatikossa AL4 lumihiutalenappi kytkee kolmosen päälle ja sillä lähdetään liikkeelle. Kohtuu hyvin lähtee kiihtymään. Joskus liukkaalla tulee käytettyä. Sen hyöty taas on enemmänkin sellaista "mutu" tuntumaa  :).

vibes

Joo enpä mäkään sitä nyt pariin päivään ole käyttänyt kun olen päässyt sinuiksi tuon auton talvikäytöksen kanssa. Alkuun meinasi olla vähän ongelmia kaasun annostelun kanssa mutta nyt sujuu.

minä

Lainaus käyttäjältä: vibes - joulukuu 02, 2012, 12:20:45
Joo enpä mäkään sitä nyt pariin päivään ole käyttänyt kun olen päässyt sinuiksi tuon auton talvikäytöksen kanssa. Alkuun meinasi olla vähän ongelmia kaasun annostelun kanssa mutta nyt sujuu.
juu, en määkään ole hiutale nappia käyttäny elokuun jäläkeen  ???mulla kun käyttää hiutale nappia, niin se tietää kabiiniin vitun kylymää keliä 8)

voyager

käytän nappia aina liukkailla , tosi hyvä, uskomaton varsinkin liikennevaloista lähdettäessä kitkarenkailla.

santos

Lainaus käyttäjältä: voyager - joulukuu 02, 2012, 18:20:44
käytän nappia aina liukkailla , tosi hyvä, uskomaton varsinkin liikennevaloista lähdettäessä kitkarenkailla.
+1  :)

karilauri

Lainaus käyttäjältä: minä - joulukuu 02, 2012, 12:37:35
juu, en määkään ole hiutale nappia käyttäny elokuun jäläkeen  ???mulla kun käyttää hiutale nappia, niin se tietää kabiiniin vitun kylymää keliä 8)

Sillä napilla näköjään on jokin muukin merkitys, joissakin C5:ssa, kuin tuo vaihtamishomma. Luin juuri muita sellaisia viestejä jotka liittyisivät ilmastointiin?