Kirjoittaja Aihe: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 135198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drakomorphos

  • Vieras
C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« : Tammikuu 10, 2007, 09:39:35 »
Yritetäänpäs keräillä C4:stäkin vastavaa ketjua kuin Xsarasta eli mitä ongelmia/vikoja/kokemuksia kyseisen mallin kanssa on tullut vastaan. Jos tästä olisi vaikka jollekin joskus ihan konkreettista hyötyäkin, ja jos ei, niin keräillään sitten ihan vaan mielenkiinnosta :)    

1.6 VTR Coupe -05 (ajettu nyt n. 28tkm, ostohetkellä 8/2006 n. 24tkm)

Korjauksia:
- ulkopeilien lämmittimet vaihdettu takuuseen (joskus ennen 8/2006)
- laturinhihnan kiristin/ohjainrulla "vinkui" (oire: koneen vinkuminen kierrosten mukaisesti) -> rulla vaihdettu takuuseen n. 25tkm kohdalla
- vesipumppu hajosi (oire: epäterve ääni jakopään kopan sisältä ja ohjauksen paikoittainen kahnaus/jäykistyminen) -> vaihdettu takuuseen n. 27tkm kohdalla (jakopään korjaussarja)
- istuinverhoiluun jäi erittäin helposti kosteusläikkiä -> istuinverhoilut vaihdettu takuuseen n. 28tkm kohdalla

Muita vastaantulleita "ominaisuuksia":
- jarrut vikisevät aika usein sekä ajoittain (takaa?) kuuluva "nirskahdus" tehtäessä pakitus+jarrutus+pysähdys (jarruja yritetty korjata useaan otteeseen, mutta ilman pysyviä tuloksia -> annoin jo periksi)
- ajoittain kuuluva mystinen natina (oikeasta takakulmasta?) tehtäessä pakitus+jarrutus+pysähdys tai jos joku istahtaa apukuskin paikalle kyytiin (takaiskunvaimentimet vaihdettu mutta ei tuntunut vaikuttavan asiaan)
- joskus puhaltimen ollessa täysillä kuuluu jostain apukuskin oven tiivisteistä "ujellusta"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2010, 12:15:13 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Toni B.

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
    • http://blog.bergholm.net
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2007, 10:03:59 »
2.0 VTR Coupe -05 ajettu n. 30225km.
Ainoa vika/ominaisuus joka on löytynyt on tuo jarrujen ajoittainen vikinä. Molemmat etuvalon polttimot on vaihdettu kertaalleen n. 5000km sitten. Keskikulutus varmaan tuolla 8-9l/100km kieppeillä noin niinku kokonaisuudessaan. Kaupungissa korkein tankillisella ollut keskikulutus on 13l/100km ja matalin matka-ajossa 6.8l/100km. Hyvä auto kaikinpuolin, seuraavakin olisi C4:n jos coupea vain saisi diesel-moottorilla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2007, 10:06:26 kirjoittanut batbug »

aarnold

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2007, 16:51:12 »
C4  Berline 2,0 vtr  2006 kilometrejä nyt 15000 ei vikoja,ainut vika jos sitä nyt viaksi voi sanoa on
moottoritie nopeuksilla kuuluva suhina ovista.Hyvä auto,tehokas moottori,ym.

Vuosikerta

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2007, 17:58:52 »
C4 Berline 2.0 VTR 11/05, ajettu 32 tkm

-takajouset vaihdettu lonksumisen takia takuuna 25 tkm kohdalla
-takajarrut vaihdettu kokonaisuudessaan samoihin aikoihin taaksepäin suuntautuneesta liikkeessä ilmaantuneesta johtuvasta vinkunasta, kuulemma mallivika
-kuljettajan penkistä kuuluu ajoittain vinkuvaa ääntä asentoa vaihdettaessa, jousi tms.

Kokonaisuudessaan olen ollut todella tyytyväinen autoon, ainoastaan huollon toiminnassa täällä Kuopiossa olisi paljonkin parantamisen varaa (Autosompa).

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2007, 12:42:32 kirjoittanut Vuosikerta »

aatu

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2007, 19:51:08 »
C4 Berline 1,6 aj 33000
Istuinverhoilut vaihdettu likaantumisen vuoksi takuuseen
ovien lukot jäätymisen vuosi  takuuseen
pietä kitinää ja natinaa en ole viittinyt edes tutkituttaa

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2007, 20:47:51 »
C4 1,6 Coupe -05 50000km

- takaluukun lukko jumittui aukiasentoon ja sivuoven kahvat jumittuivat. Voideltu
- Ilmastointivuoto. Putkistossa valuvika ja osa vaihdettu
- tuulilasin alla ulkopuolella oleva levy repsahtanut ja vaihdettu uuteen
- takapuskurin asennusvirhe. Korjattu
- etuovien ikkunan alareunan kumit liimattu uudelleen
- vasen takaikkuna tiiviste pullisteli. Tiiviste ja ikkuna uusittiin
- etujarrut ravisti tietystä nopeudesta jarruttaessa. Korjattu
- istuinverhoilut uusitaan likaantumisen vuoksi lähiaikoina

Yllämainitut ovat takuukorjauksia.

Lisäksi 2 kertaa mennyt moottori vikasietotilaan ja kierrokset pois. Virrat pois ja käynnistys auttoi.
Yhden kerran tietokone sekosi piipaten voimakkaasti, kun yritti vakkaria päälle. Sammutus ja käynnistys auttoi.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2007, 18:41:07 »
C4 Berline 2.0 VTR -06, ajettu 16500km.
Alkupään taipaleella seuraavat viat:

- Takapään kolina eritoten hiekkateillä: Takaiskarit vaihdettu takuuna. Ei kolise enää.
- Takajarrujen ulvonta joskus peruutus+jarrutus tilanteissa: Jarrusatulat vaihdettu takuuna. Ei ääntele enää.

RKa

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2007, 18:37:37 »
Reilun kuukauden on pihapiiriin totutellut C4 Coupe. Yön valaistuksessa on auton maalipinta yksittäisen valolähteen alla näyttänyt melko erikoiselta. Värinä on Noir Obsidien, eli suomeksi musta. Valopisteen ympärille muodostuu hämähäkin seittiä muistuttava kehämäinen kuvio. Onko muilla havaittavissa samanlaista ilmiötä. Onko maalipinta vaurioitunut jossain, vai onko se tämän maalin ominaisuus. Jos on ominaisuus niin ei näytä kovin siistiltä tuossa valaistuksessa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2007, 09:58:25 kirjoittanut RKa »

Vuosikerta

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2007, 18:48:59 »
Omaan viestiini vielä lisäten, ei varsinainen vika, mutta C4 jarrut kyllä kirskuvat mielestäni tavallista enemmän. Tämän huomaa esim. vertaillessa ikkunan ollessa auki muiden autojen  jarruääniin parkkihalliin laskeutuessa. Ja toinen ärsyttävä "ominaisuus" on kuljettajanpuolen ikkunan alatiivisteen huono istuvuus, pyrkii aina noudemaan pois ja saa olla painelemassa takaisin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2007, 18:51:04 kirjoittanut Vuosikerta »

Seefemma

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2007, 18:53:15 »
Onko maalipinta vaurioitunut jossain, vao onko se tämän maalin ominaisuus. Jos on ominaisuus niin ei näytä kovin siistiltä tuossa valaistuksessa.

Tarkoittanet pyörrejälkiä jotka näkyvät tummissa väreissä aika selvästi. Niitä aiheuttavat mm. harjapesu, likainen pesusieni ja lumiharja.Erittäin ikäviä, mutta koneellinen vahaus auttaa yleensä asiaan. Tuossa on yksi syy, miksi nykyinen autoni ei ole enää musta. Kyllästyin siihen jatkuvaan puunaamiseen, värivahan kanssa lotraukseen ja jatkuvaan pesuun ja kuivaukseen. Musta on värinä erittäin tyylikäs, mutta työläs jos haluaa auton näyttävän aina hyvältä. Nykyinen metallibeige väri on todella huoleton, mutta ei läheskään niin tyylikäs kuin musta.  :-\

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2007, 19:32:21 »
Onko muilla havaittavissa samanlaista ilmiötä. Onko maalipinta vaurioitunut jossain, vao onko se tämän maalin ominaisuus. Jos on ominaisuus niin ei näytä kovin siistiltä tuossa valaistuksessa.

On kyllä sama ilmiö havaittavissa. Olen päätellyt sen johtuvan metalliväristä... ei siis vika vaan ominaisuus :)

EDIT: löysin pari kuvaa viime talvelta tuosta ilmiöstä. tässä niistä yksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2007, 20:15:23 kirjoittanut sevä »

RKa

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2007, 18:30:02 »
Pakkaset kiusaavat. Jäähdyttimen nesteet valuivat ulos 3200 km takana. Diagnoosi viallinen termostaatin kotelo. Ei roudi piha meillä päin. Varaosa Ranskasta.
Vika oli vuotavassa lämpötila anturin tiivisteessä.
Nyt kesän ja syksyn aikana sama vika toistui uudelleen lievempänä. Nestettä alkoi taas hiljakseen vähentyä. Sama tiiviste uudelleen vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2007, 15:21:14 kirjoittanut RKa »

SaPeKa

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2007, 20:28:23 »
Korjauksia:
- istuinverhoiluun jäi erittäin helposti kosteusläikkiä -> istuinverhoilut vaihdettu takuuseen n. 28tkm kohdalla
Istuinverhoilut vaihdettu likaantumisen vuoksi takuuseen

Siis häh, mites tuollaiset "viat" saa takuuseen? Sanoo korjaamopäällikölle, että penkit on kyllä liian likaiset, ei ole normaalia, pitää saada takuuseen puhtaammat.... vai?

No joo, hieman provosoivasti pistetty, mutta hieman ihmetyttää.  ::)

Poissa sitröön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2007, 21:20:06 »
Kyllä kaverin C4:sen penkinpäälliset vaihdettiin takuuseen viimekuussa , tahraantuivat liian helposti jopa vesi roiskeista! ja vm. oli 2005!

drakomorphos

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2007, 07:57:20 »
Siis häh, mites tuollaiset "viat" saa takuuseen? Sanoo korjaamopäällikölle, että penkit on kyllä liian likaiset, ei ole normaalia, pitää saada takuuseen puhtaammat.... vai?

No joo, hieman provosoivasti pistetty, mutta hieman ihmetyttää.  ::)

Sen vuoksi ne saa takuuseen kun kyseessä on mitä ilmeisimmin sopimaton materiaalivalinta, ja tapauksien lukumäärä puhunee sen puolesta, että tuo ei ole vain yhden auton ongelma. Uusissa C4 yksilöissähän tuota vuonna 2005 käytettyä materiaalia ei tietääkseni enää edes käytetä, mistä voitaneen myös päätellä jotain...

Ja eipä tuosta hirveästi vastaansanomistakaan syntynyt kun asiasta valitti, eli asia oli varmaankin jo tiedossa.

EDIT:
Ja jarruista sen verran, että nyt pakkasilla ne pitävät melkoista vihellyskonserttia jatkuvasti  :-\ 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2007, 08:00:40 kirjoittanut drakomorphos »

aatu

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #15 : Helmikuu 22, 2007, 17:02:07 »
Noin kuukausi sitten vaihdettin pääliset penkkeihin.
Eikä tarvinnut pahemmin kinata hullon kanssa sanoivat heti kysyttäessä että onhan noita
vaihdettu muutamia.
Uudet vaikuttavat ainakin tällä kokemuksella paljon paremmilta,
vaikka ovat aivan san näköiset.

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2007, 09:27:18 »
Ilmastointi petti!
Eilen rupesi kuskinpuolen suuttimista puhaltamaan pelkästään todella kuumaa ilmaa. Apukuskin puolella säädöt toimivat vielä jotenkin.

Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa ja uskaltaisikohan ton kanssa ajaa 300km kotiin?


sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #17 : Helmikuu 27, 2007, 20:04:59 »
Kotiin päästiin ja onneksi oli pakkanen laskenut, niin ei puhaltanut täysillä sitä lämmintä päin näköä.
Huollossa epäilivät jotain läppien säätömoottoria. Huolto on ens viikolla.

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2007, 23:01:04 »
Itse olen reissussa Tanskanmaalla, joten Faija vei nelkun puolestani huoltoon.

Ilmastoinnista on hajonnut jotain rattaita. Autosta purettiin irti kojelauta, keskikonsoli ja ratti akseleineen... ja sitten asentaja huomasi että uusikin osa (koko kennosto vipuineen jne.) on sekin rikki. Pala puuttui jostain. Eli auto jäi pajalle odottaman. Kaiken lisäksi asentaja, joka kertoi että on tehnyt vastaavia korjaukisia kymmeniä, huomasi vielä uutta osaa tilatessa että vikaan on olemassa uusi korjaustapa joka ei vaadi kaiken edellä mainitun purkamista, vaan jostain kolosta pääsee lisäämään olemassa olevien rattaiden päälle toiset...  :o

Koska auto jäi pajalle, sai Faija alleen uuden Picasson robotti vaihteilla ja tykkää kuulema kovasti...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2007, 21:59:18 kirjoittanut sevä »

Vuosikerta

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2007, 20:40:40 »
Omaan viestiini vielä lisäten, ei varsinainen vika, mutta C4 jarrut kyllä kirskuvat mielestäni tavallista enemmän. .. KLIP...

Pitääpä päivitellä tilannetta tänne.

Jarrujen vinkuminen saatiin loppumaan kun jarrut putsattiin perusteellisesti, satuloihin oli kertynyt niin paljon likaa, että eivät palautuneet kunnolla ja jäivät laahaamaan. Samalla vaihdettiin erimerkkiset jarrupalat.

Uusia vikoja, takana 55 000 km:

-kesken sumuisen ilman ilmastointi työnsi moottoritiellä ikkunan todella pahasti huuruu, aiheuttaen "läheltä piti" -tilanteen, huollon mukaan saattaa johtua jonkin anturin epätoiminnasta, kuulemma ollut ko. mallissa jonkin verran
-moottori syönyt jonkin verran öljyä 40 tkm huollon jälkeen, oljyt melkein tikun minimitasossa


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2007, 20:42:19 kirjoittanut Vuosikerta »

Poissa faradi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDI 170 Exlusive Tourer
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #20 : Lokakuu 31, 2007, 18:03:38 »
Ajellu noin 1000km C4 hdi 1,6 Bmp.llä. Hyvät kyydit antaa, varsinkin kun on nyt päässy sinuiksi robotin kanssa. Mutta nyt kun illat pimenee niin huomasin puutteen, vai onko vika? Kun ei automaatti-ilmastoinnin  eikä radion painonappuloissa ole valoa?? Piti laittaa sisävalot päälle että näki laittaa huurteenpoiston päälle..
Varma mielipiteeni on ehdoton ehkä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #21 : Lokakuu 31, 2007, 18:19:45 »
Mutta nyt kun illat pimenee niin huomasin puutteen, vai onko vika? Kun ei automaatti-ilmastoinnin  eikä radion painonappuloissa ole valoa?? Piti laittaa sisävalot päälle että näki laittaa huurteenpoiston päälle..

Voi sen viaksikin lukea. Kytke ajovalot päälle, niin jo toimii.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa faradi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDI 170 Exlusive Tourer
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2007, 18:51:34 »
Voi h....tti!   ::) Kiitti vinkistä  ;D
Varma mielipiteeni on ehdoton ehkä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2007, 19:07:25 »
Pistetään muutamia C4 vinkkejä, mitä on tullut vastaan:

- sisävalot voi ohjelmoida kytkeytymään rattinappulasta
- radion black nappulasta saa näytön värejä käänteisiksi, tai osin pimeäksi
- ratissa olevasta rullasta voi säätää näyttöjen taustavalovoimakkuutta
- ovien lukitusnappulasta kojelaudassa, voi määrittää menevätkö ovet lukkoon liikkeellelähdön jälkeen (painettava pitkään)
- takalasin pyyhinnän peruutettaessa voi poistaa ajotietokoneesta ohjelmallisesti

Jos mitä muuta on löytynyt, niin olisi kiva kuulla.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Vipère

  • Vieras
Vs: C4 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #24 : Lokakuu 31, 2007, 20:41:53 »
C4 HDi 110 Exclusive II Berline BMP:llä on nyt takana n. 500 km. Vikoja ei ole ilmennyt, mutta muutamia käyttökokemuksia on jo kertynyt.

Ajaminen on todella vaivatonta ja helppoa. Robottivaihde tuntuu rankemmissa kiihdytyksissä vähän kummalliselta, kun veto katkeaa vaihdossa "ennalta arvaamatta". Tällehän ei tämän tyyppisessä toteutuksessa voi mitään ja toimintaan kyllä tottuu. Normaalissa kiihdytyksessä vaihteet vaihtuvat mukavan pehmeästi. Kaiken kaikkiaan vaihteisto toimii erittäin hyvin, eikä lisää kulutusta niin kuin ns. oikeat automaatit.

Liikkumattomassa ratin keskiössä on myös huonoja puolia: kun ohjauspyörää kääntää vähänkin ei peukalo enää osukaan napille. Toisaalta, kun vaihdekeppiä ei tarvitse hämmentää, on aina kaksi kättä käytössä ohjaamiseen ja nappuloitten paineluun. Nappien toteutus voisi olla parempi. Ne nimittäin ovat melko jäykkiä ja tuntuma on huono. Lisäksi scrollaus esim. radion kanavan vaihdossa toimii väärin päin. Kun rullaa pyörittää alas päin, niin kursori liikkuu ylös päin valikossa.

Tuulilasin pyyhkijät eivät mene tarpeeksi lähelle lasin sivureunaa. Pyyhkimätöntä aluetta jää ylös ehkä noin 7 cm, alas hieman vähemmän. Tämän takia katvealue (A-pilari + pyyhkimätön alue) lumisateessa kasvaa vaarallisen suureksi. Lisäksi moottoritienopeuksissa vesisateella juuri pyyhitty vesimassa ikään kuin lähtee seuraamaan pyyhintä ja lasille muodostuu leveä sumea alue.

Kulutus on ollut yllättävän suuri. Päivittäinen työmatkani koostuu seuraavasti: n. 5 km 60-alueella (vain pari risteystä, aina ei tarvitse edes pysähtyä), sitten n. 20 km ajetaan 100 km/h ja lopuksi 3 km 50-alueella. Työmatkojen lisäksi on ollut pari pientä moottoritie pörähdystä ja erittäin vähän varsinaista kaupunkiajoa. Keskikulutus 500 km:n matkalla ajotietokoneen mukaan on 5,8 l/100 km, keskinopeuden ollessa 64 km/h.

Kritiikistä huolimatta auto on kokonaisuutena onnistunut. Moottori istuu passelisti tämän kokoluokan ajoneuvoon, jousitus on jämäkkä ja suhteellisen mukava, mutta ei tietenkään yhtä mukava kuin nestejousitus. Rengasmelua on jonkin verran (taitaa olla vähän kaikissa pikkuautoissa nykyään, kun muut melut on saatu niin hyvin kuriin), mutta huomattavasti vähemmän kuin esim. Seat Altea XL:ssä. Edellisessä autossa oli sadetunnistin ja sitä kyllä jäin kaipaamaan. Laitan lisää "testituloksia" kunhan talvi saapuu. Sitten nähdään miten hytissä tarkenee ja pitääkö ESP kulkupelin ojien välissä...