Xsara - Kokemukset

Aloittaja marx, tammikuu 05, 2007, 23:29:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

3D55J

Tässä vikalistaa vuosien varrelta. Vaikka auto on ollut minulla vuodesta 2000 asti, ostin sen käytettynä kun sillä oli ajettu 5000 km. Moottori 2.0 HDI 66 kW eli DW10TD, RHYF-sarjaa, korimalli Break.

Vuosi 2002
- Webasto-lämmitin asennettu. Asentaja varoittelee polttoainesäiliön pinnankorkeusanturin ongelmista, saattaa jumittua Webaston putkiin.
- AIRBAG-valo vilkkuu, syynä kuskin pukin löystynyt sivuturvatyynypiuha.

Vuosi 2003
- Sähköhäiriöitä, hätävilkut päälle auton seisoessa vesisateessa. Keskuslukko sekaisin, hätävilkut käynnistyivät kesken ajon. Häiriöt katosivat itsestään.
- Polttaa takavalojen sulaketta. Syy: takaluukun läpivientikumi on lipsahtanut pois paikoiltaan ja pellin reuna sahannut johtimien eristeet puhki.

Vuosi 2004
- Vaihteensiirtovivusto katkesi kesken ajon, vain 3. ja 4. vaihde käytettävissä. Hinurin kyydissä Vehoon.

Vuosi 2007
- Mittaristo sekoaa kesken ajon. Kaikki mittarit näyttävät nollaa. Äänet eivät toimi. Moottorin sammutuksen jälkeen mittarivalot palavat pari minuuttia.
- Pakoputki katkesi kesken ajon. Hinurilla Vehoon

Vuosi 2008
- Sähköhäiriöt jatkuvat. Kesken ajon takalasinpyyhin alkaa hinkata oma-aloitteisesti kuivaa lasia, ensin katkonaisesti sitten jatkuvasti. Kuskin puolen etujalkatilaan tulee vettä sateella. Vesi menee myös BSI-yksikköön. Syy: nyrkkipajan lämmittimenasentajat puhkaisseet konepellin alla tuulilasin alareunan tienoilla sijaitsevan läpivientikumin omaa piuhaansa varten ja jättäneet tiivistämättä. Itse asennettu kitti lopettaa sähköhäiriöt toistaiseksi.
- Jättää etupään alle mustia läikkiä (moottoriöljyä?) parkkipaikalle.
- Moottorivalo syttyi käynnistyksessä, moottori käynnistyi vasta puutin jälkeen. Moottorivalo jää palamaan. Testeri löytää useita vikoja, mm. korkeapainepumpun mäntä ja EGR-venttiiili. Vikaa ei löydy, mutta moottorivalo on pysynyt pimeänä.
- Takajarrusylinterin ilmausruuvi katkeaa, neste jätetään vaihtamatta.
- Polttoainemittarin käytös muuttuu jotenkin, se jää toisinaan neljännestankin kohdalle pitkäksi ajaksi, ja romahtaa yhtäkkiä lähelle punaista.
- Takaluukun pinta, jossa jarruvalo on, ruostuu. Maali on lasin yläreunan lähellä appelsiinipintainen.

Vuosi 2009
- Käsijarruvaijeri katkeaa.
- Öljyn kertyminen kiihtyy, mutta väri on muuttunut keltaiseksi. Syy: vaihteiston päätylaippa ruostunut puhki.

Näiden lisäksi jarrulevyt on vaihdettu parin vuoden välein, yleensä katsastajan valitettua ruosteesta.

Käyttöohjeita (jotka ovat jääneet pois valmistajan ohjekirjasta):
- Kuivaa jarrut käytön jälkeen. Aja 10 sekuntia täydellä kuormalla pitäen nopeus vakiona jarrulla. Itse olen tavannut tehdä tämän ykkösvaihteella. Aja myös 10 sekuntia käsijarru niin tiukalla kuin mahdollista ilman että pyörät lukkiutuvat.
- Kiihdyttele silloin tällöin rajoittimeen asti mielellään täysteholla, jotta pakoputkeen kertynyt noki tulee pois tien päällä eikä katsastusaseman pihalla tarvitse ruveta polkemaan.

xzara

Onpa sinulla mennyt "ihmeellisen" heikosti.

Tässä tarinaa 1999 VTS:

Mulla oli heti oston jälkeen hupaisa/hermot vievä kokemus vzehoxta (lopussa koska muuten ei kukaan jaxa tätä lukea ;-) ja joka ei liity varsinaisesti auton vikoihin, mutta olipahan kokemus.

No...
-Moottorin varoitusvalo palaa ja yleensä ei. (fixattu, tai mistä Veoza tietää)
-Turvatyynyn valon suhteen sama juttu (fixattu kuten edellä)
-Öljynlämpömittari toimii joskus, yleensä ei
-Radioantennin kohdalta? tulee vettä sisään
-Bensamittari heittelee tyhjän ja puolen tankin välillä = varakanisteri mukana
-Kaasuvaijeri menee 1-0 katkaisijaksi (ihmeellinen viritys sekin, miksi monta mutkaa)
-Etulevyt kuluvat nopeasti (saattaa johtua ajotavasta & VTS)
-Alusta ruostuu
-Käsijarru lopettaa toimintansa
-Keskuslukitus menee pakkasella manuaaliseksi
-Nopeusmittari menee tappiin ja pysyy (fixattu)
-Pissapojan letku jää konepellin väliin (fixattu)
-Kiinnityklipsit (jäähdytin, ilmansuodatin, bensansuodatin) menevät paskaksi kun yrität irrottaa
-Ilmastoinnin putkeen syöpyy reikiä (kumi hapristuu ja sitten putki ja kiinnike saavat kemiallisen syöpymisreaktion koska ovat eri materiaalia)

=EI ole TSI auto ellet omista korjaamoa

Mutta kahta en vaihda: toinen on VTS ja toinen....

Yxi positiivinen juttu Vehosta: isäukon Xantiasta (jonka osti käytettynä) vaihdelaatikko levisi (paljon takuuajan jälkeen). Hän otti yhteyttä jonnein kai tosi ylhäälle firmaan ja totesivat
hekin ettei noissa kolmetreissä pitäisi. Korjasivat ilmaiseksi.

Ja se alkujuttu:
-Xara vm-1999 on eka jakopään hihnan vaihto 80 000 km. Ja aika tarkka on näköjään kun remmi katkes 83 000ssa. Samalla hajosi yläkerrasta (ainakin) yx venttiili. Ostin Xn käytettynä ja sillä oli ajettu 81 000. Laitoin firmalle ehdon, että tekevät sen 80-huollon ensin ja sitten haen auton. Vtut ne ollu tehny sen remmin vaihtoa.
Paikallinen liike epäili ensin tietsikkaa, mutta kun ne purki yäkerran niin sieltähän se "vika" löytyi. Sanoivat ettei toi huoltokirjan leima oo ihan ok, remmiä ei ole vaihdettu koskaan.

Sitten alkoi sotiminen myyjäliikettä vastaan. Otin yhteyden vähän ylemmäksi kuin myyjä. Taikasana "kuluttaja-asiamies" vaikutti. Vähän aikaa olin puhelinsantrana paikallisen ja niitten kanssa kunnes alko kypsyttään ja sanoin että jutelkaa keskenänne, mutta asia on niin etten maksa korjauksesta latinlatia. No ne vaihto hajonneet osat ja hioivat(kai) kannen suoraksi. Mutta jäljelle jäi selvästi pieni naputus koneesta. Vein viikon päästä Xn takaisin ja kerroin syndrooman. No ne otti auton viikoksi pihalle ja se oli "korjattu". Ainut homma vaan että naputus jatkui. Vein sinne taas ja sanoin että voisitteko ihan tosissaan korjata tän. Käämit alkoi kuumumaan kun kysyin vara-autoa. Vastaus korjaamopäälliköltä "ei mulla oo mitään autoa antaa". Mitähän se tarkoitti, omaa kärryänsä vai.
Auto tälläkertaa 2 viikkoa pihalla. Soittelin vähän väliä milloin vois tulla auton hakemaan. Tää päällikkö meni lomalle ja korjaamopäällikkö2 oli työssä ja hän otti homman asiallisesti. Todettiin yhdessä, että todellakin nakuttaa. Korjausaikaa ei osannut sanoa kuin että aika kauan saattaa mennä. Lisäksi sain siksi aikaa vara-auton tosta vaan.

No homma alkoi ihmetyttämään kun kuukauteen ei kuulunut mitään. Soitin tilanteesta. Kuulemma kaikki muut osat ovat tulleet paitsi sylinterinkansi, ei kuulemma suomesta löydy   No meni vielä 2 kuukautta ennenkuin tuli soitto että auton voisi hakea. Ilmeisesti ranskassa oli tehty mulle ihan oma.

Eli: myyjäfirma töpeksii (=hämää) niin tulos: Sain ilmaiseksi uuden yläkerran 
ja muistoksi sen remmin 

Ja lisäksi paikallisen asenne alussa oli semmoinen, etten sinne enää katsokaan.
Eli varokaa menemästä lankaan että korjaamo sanoo jees ja tulos on nou.

THE END

3D55J

Lainaus käyttäjältä: xzara - heinäkuu 31, 2009, 19:37:34
Onpa sinulla mennyt "ihmeellisen" heikosti.
Ai minullako?

-Bensamittari heittelee tyhjän ja puolen tankin välillä = varakanisteri mukana
Tankkaan aina täyteen ja nollaan trippimittarin samalla. Yhdellä tankillisella pääsee vähintään 1000 km ellei aja jarru päällä. Rauhoittaa mukavasti mieltä, kun mittari sekoilee.

-Alusta ruostuu
-Käsijarru lopettaa toimintansa
Missä autossa alusta ei ruostuisi? Xsara on kai aika hyvin suojattu tehtaalla, mutta eihän tehtaan kannata parin Suomeen ruostutettavaksi tuotavan auton takia kunnolla suojata. Miten sinulla käsijarru lopettaa toimintansa? Vaijeri katkeaa?

Esben

Itsellä myönteiset kokemukset Xsaroista,pihalla -98 1,8 16v ja -99 1,8 16v farkku.
-98 ollut kolme vuotta ja ostohetkellä ajettu 120t ja nyt 167t,ainut vika mikä on tänä kesänä ilmennyt on tuo bensamittarin temppuilu.
Muuta:kulutusosista:öljyt ja suodatin 10t välein,tulpat itse vaihdettu kerran(helppo työ),taka jarrupalat itse vaihdettu(helppo työ),
sekä takapönttö itse vaihdettu(helppo työ) sekä koiranluut eteen itse vaihdettu(helppo työ) eli tosi halvat kilsat olleet tähän asti.
-99 farkku on ollut about vuoden ja 15t (ajettu 165t) jälkeen korjattu:repsikan puolen lukko itse vaihdettu (hieman hankala) osat noin 80e
sekä nyt huomattu vika vetarin stefa kuskin puolelta,ensi viikolla vaihtoon merkkiliikkeeseen,kustantaa 120e,sisältäen uudet öljyt lootaan,
öljyt ja suodatin parikertaa,sekä tulpat (itse) kerran.
Eli ainakin minulle sattuneet hyvät yksilöt ei mitään ihmeempiä vikoja, joten itse ainakin uskallan suositella hyväksi käyttö autoksi muillekkin,
ei kuki helmat eikä pyörän kaaret eikä mikään muukaan paikka niinkuin jossain Foordeissa tai Nissaneissa.

Jupex

Ostinpa tuossa Xsaran keväällä, vaikka ei Citikkaa varsinaisesti pitänyt ostaa. Vm. 2000 oli ja hintaa 5100e ja mittarissa 98 tkm.

Seuraavaa vikaa / korjattavaa oli:

- Airbag valo paloi
- Abs merkkivalo paloi, ja ilmeni siten että ABS jarrut toimii, ei toimi, toimii.
- 100 tkm huolto edessä
- Nokkahihnan vaihto alkoi olla ajankohtainen
- Käsijarruvaijeri napsahti poikki heti oston jälkeen

Ystäväälisesti keskustelimme Kotkan Toyotan kanssa asiasta, ja sovimme, että viat korjataan ennenkuin kaupat syntyy.

Auto oli pariin otteeseen pajalla. Ensimmäisellä kertaa sain sijaisautoksi 98 farmari korollan. Aika mitäänsanomaton laatikko. En tykänny yhtään.
Toisella kerralla sain ensin  92 pikku Corollan :D kauhee hökötys sinäänsä, ja kun en suostunut lähtemään lomalle ajamaan tuolla 1000 km lenkkiä niin sain 04 farkkukorollan lainaan :) Asiallinen peli sinäänsä, mutta ah niin persoonaton kulkine.

Liikkeessä vaihtoivat Vetoakselin eteen + abs anturin niin abs:t alkoi toimimaan. Airbaginkin saivat toimimaan. En nyt muista mitä tekivät sille. Myös kaikki muut viat tuli kerralla kuntoon ja matka saattoi alkaa.

Muutenkin jäi firman toiminnasta oikeinkin ammattimainen kuva :) Parhautta myös oli , kun pääsulake paloi ja piti hinata pajalle niin sain 30e bensalahjakortin huoltoasemalle.

Ja mitenkä matka on taittunut? Ihan hyvin :) 6tkm lomamatka pohjoismaissa taittui ilman mitään ongelmia.

Mitä olen tämän vajaan vuoden aikana huomannut vikoja / joutunut korjaamaan:

- 120 tkm huolto sis. tulpat + öljyt + suodatin + raitisilmasuodatin + tunti toimimattoman ovenkahvan korjausta kustannus 230e
- Katsastus 67e
- Uusi ovenkahva jostain luin että 35e + työt
- Konehuoneessa oleva snadi öljyvuoto 500e (ei tarvii lisätä öljyä vaihtovälin aikana)

Kaikenkaikkiaan oikeinkin hyvä ostos :) Mun piti vaihtaa tää Lagunaan, mutta empäs taidakkaan vaihtaa kun ilmeisen luotettavan auton olen onnistunut löytämään.

xsvts

Meillä mennyt Xsarat aivan käsittämättömän hyvin. Isosiskon Xsaraan (1,6 8v -00  69tkm-170tkm) oon vaihtanut vetoakselin stefan (vuoto). Muut osat ns. kulutus osia. Jakopää kahdesti, etujarrut, vakaajan välitangot, pakoputki.. Millään autolla ei saa edullisempia kilometrejä. Pikkuveljen autoon (1,8 16v -98  120tkm-210tkm) ööö.. En mitään ole tehnyt perushuoltoja lukuunottamatta. Jarrut laitettu pariin kertaan, jakopää, käsijarruvaijerit, takaluukun kaasupumput kahdesti, vakaajan välitangot, raidetangonpää toiselle puolelle.. NIIIIN paljon parempia autoja mun kannalta kuin BX:t. Niitä sai harva se viikonloppu olla kynimässä. Näillä laitteilla jää vapaa-aikaa runsaasti... :)   

Jupex

Jotenki semmoin perstuntuma et Lagunalla ei pääse yhtä halvalla :)

greenhouse

Kun löydätte auton, jossa ei oo vikoja (eikä tule), niin kertokaa heti mullekin. Haen heti kaks semmosta. Ite ostin patongin tossa hetki sitte ja kyllähän noita vikoja jonkin verran näyttäis olevan. Ei silti mitään niin kriittistä. Syyläri ilmeisesti vuotaa ja jotakin muuta pientä "kivaa". Pösöjä on ollut useampikin, samalta tehtaaltahan ne tulee ja ainakin 206:ssa oli mitä ihmeellisimpiä oireita. Eniten siinä kuitenkin vitutti se, että kun jäähdyttimen tuuletin hajosi, hajoitti se syylärinkin mennessään. Kiva oli olla 200km päässä kotoa, kun tuo tapahtui.

Mutta eiköhän tämän kanssa pysty elämään ainakin niin kauan, kuin liikkuu eteenpäin. 2k tullu mittariin jo lisääkin, pitänee koputtaa puuta.

Igor

Lainaus käyttäjältä: Igor - tammikuu 08, 2007, 16:22:01
-02 Xsara Berline 2.0 Exclusivella on nyt mittarissa 111tkm (ostettaessa 96tkm). Tässä huoltohistoriaa omistusajalta, eli noin 1½ vuoden ajalta:

- moottorin ohjausyksikön softapäivitys (kutsu maahantuojalta), tämän jälkeen kaasupolkimen toiminnassa ajoittaisia häiriöitä käynnistettäessä lämpimänä (kone otti kierroksia 2000rpm kaasu pohjassa) -> polkimen kalibrointi(?) Vehossa
- takaovi ei kestänyt kolmion takaa tullutta autoa -> ovi vaihdettu vastustajan laskuun
- 100tkm huolto (mm. jakohihna)
- kuskin penkin korkeussäädön lukitus petti -> penkki aina ala-asennossa kun siihen istui -> korjaantui kun pari pulttia palautettiin lattialta oikeille paikoilleen
- tuulilasi vastaanotti isohkon kiven 80km/h vauhdissa ->  pitkä halkeama pystysuunnassa juuri kuskin naaman kohdalla -> tuulilasi vaihtoon
- auto sammui 120km/h vauhdista moottoritiellä -> hinaus Vehoon -> polttoaineletkun ja -suodattimen välinen pikakiinnitys irti (kuulemma yleinen vika) -> 19,20 euron remontti ja paljon hukattua aikaa...
- jarrupalat totaalisen loppu edestä, ja kuluneet reippaasti myös takaa -> vaihto joka nurkkaan

Tulossa:
- jokin tuntuu kolisevan töyssyissä etupäässä, todennäköisesti vakaajan pystytanko kuskin puolella
- kaasupoljin häröilee edelleen satunnaisesti (korjaantuu kun sammuttaa ja käynnistää auton), lienee jotain vikaa sähköisen polkimen asentotunnistimessa
- kuskin oven kaiutin särisee aika ajoin

Hyviä kokemuksia on sen verran paljon enemmän etten niitä ala tässä listaamaan. :)

Lisätäänpä tähän jatkoksi ne loputkin kokemukset... eli ko. auton kanssa tuli taitettua yhteistä taivalta yhteensä melkein 3 vuotta ja n. 40tkm, ja noiden jo mainittujen remonttien lisäksi piti raidetangon pää vaihtaa toiselle puolelle. Ei kovin isovikainen auto. :)

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

marx

Laitanpa nyt ketjun aloittaneena uusimmat tiedot. Ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa! Ei mitään vikaa, lamput tuntuu kestävän noin kaksi vuotta, lienee aika normaalia. Tämä oli ajatukseni; ostin auton, jonka mallivuodet jo takanapäin, näitä viimeisiä Xsaroja tehtiin vielä 2005, kun C4 ei ollut farmarina saatavana. Useinhan uusi malli sisältää ns. lastentauteja, jotka vuosien myötä korjataan.
Ei huono ostos todellakaan, ei mitään vikoja toistaiseksi. (okei; kop kop puuta vasten) ja nyt siis 60 tkm takana. Taidan ajella vielä vuosikausia, jollen jätä lapsille ja osta uutta DS -jotain. Millä nimellä nämä kauppaan tulevatkaan.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Suutari

Kannetaan nyt omakin korsi tähänkin kekoon! Itellä 03.vm farkku xsara 1.6 koneella ja sillä "pahamaineisella" AL4 automaattilaatikolla! Autoon vaihdettu vasen koiranluu, pakoputki kokonaan ja takajarrupalat. Auto oli ajettu 59tkm kun ostin ja ny 85tkm mittarissa kahen ja puolen vuoden jälkeen! Itse ainakin uskallan noita uusimpia xsaroja suositella kaikille! Varusteet ja hinta on kyllä enemmän kun kohdallaan!

Moittimistakin toki on! Pakoputken suunnittelu on EPÄONNISTUNUT! Kiinnikkeitä ei oo tarpeeksi ja putki makaa liian pitkästi, kun on kiinni vaan edestä ja takaa... Takapää "nöyrtyy" kovemmissa kuormissa, eli kantavuus on heikko! Apua siihen toki saa kuormajousilla, mutta eipähän oo tullu hommattua, kun en niin usein täydellä autolla ajele! Takapäähän on asennettu rasvanipat, joilla välttää ne taka-akselin hajoamiset! Xsaran penkit ei oo mitkään kaikista parhaat, mutta kyllä niilläkin pärjää! Ajomelu on suhteelisen kova, tai toki riippuu mihin vertaa!

Sitten kehutaan.... No se hinta! Yleensä hyvin varusteltuja, ainakin uudemmat! Lapsiperheet arvostaa ISOFIX- kiinnikkeitä takapenkin molemmilla reunapaikoilla! Tavaratila ainakin farkussa on monille riittävä ja saman kokoluokan kilpailijat se peittoaa mennen tullen! Ajettavuus on kohtalaisen hyvä, ei taaskaan sitä parasta, mutta ei varmasti huonointakaan! Mielestäni jopa taloudellinen (automaattilaatikolla siis) kaupungissa 8.5-11 ja matka-ajossa n.6l/100km Melkein epäilen, että noi vipat xsarat jota on tehty 03-05 taitaa olla ehkä? vähävikaisimpia citroenejä? Kaikin puolin siis hyvä auto!

Citronella82

08/05 rekattu X-Wagon 2.0 HDi 110 (nykyään voi heittää jo plussan 110 perään), ollu mun hallinnassa 09/08 alkaen. Nyt kilsoja mittarissa n.160 tkm, mun ajo-osuus siitä n.43tkm.

Viime talvena huomasin aika tarkalla kahden asteen pakkasalueella (en enää muista missä asteessa ilmeni) että käynnisty kolmella satunnaisesti, kyl se siitä sit paukutti ittensä tulille kunnolla. Ei jaksanu tehä asialle mitään, olis pitäny sopivalla säällä alkaa ulkona kylmänä mittailee et missä pätkii, lienee jonkun hehkun elementissä hiusmurtumaa tms. Vaihdan kun on selkeempi tai alkaa häiritsemään, eli kattoo jos talvella räksyttää taas (en todellakaa lähe pikahehkuja vaihtamaan huvikseen joka ikistä, ei mulla niin tylsää ole ;D ). Monitoiminäyttö riehaantui joskus kun olin kuukauden päivät tuolla ajellu, buuttasin sen - mä lasken sen ominaisuudex ennemmin kun viax.

Eipä siinä muuta. Jarrulevyt ja -palat, jakopään vesipumppuineen ja suodattimia puoltoista kierrosta on toki tullu vaihdettua, niitä ei vikoihin voi laskea kun ovat normaalia kulumista ajossa olevalle autolle ja huoltotoimenpiteitä :)

Mukavia kilometrejä kertynyt tuolla pelillä.

Esben

On tää varmaankin kerrottu täällä palstalla mutta lisätään tää nyt vielä.
Pakoputken kiinnitys tosiaan aika huono,kiinni vain pakosarjasta sekä takapöntöstä josta johtuen putki katkeaa aikaa myöten
katalysaattorin takaa,saa kyllä helposti korjattua hitsaamalla(Pakoputki Anttilalla Kotkassa kustansi 20e).Huonompi homma
tietysti jos vauhdissa katkeaa ja putki taittuu alle.

barfly

Kerrotaan nyt omatkin kokemukst.

Eli Xsare X-Wagon 1.6i 16 v 2004. ajettu nyt 93 000 Km.

Viat:

-Imukannen tiivistevuoto uutena (takuuseen)
-puhaltimen etuvastus (takuuseen)
-Peilinlämmitin (takuuseen)

Sitten tyyppiominaisuudet:

-Jarruille saa tehdä jotain joka vuosi / 40 000 km:n välein. (Etulevyt ja palat 80 000 km:ssä, takajarrupalat 40 000 km:ssä, takajarrulevyt ja palat 80 000 km:ssä.
-pimperomainen "kylmäkäynnistysvika", jonka kanssa voi kyllä elää, eli jos auto käynnistetään lyhyeksi aikaa noin +2 - -2 asteessa ja yritetään käynnistää seuraavana aamuna uudelleen, niin ei lähde käyntiin / pysy käynnissä ilman kaasupolkimen painamista käynnistyksen aikana. (ei riko KATtia, just katsastettu).
-pakoputki heikkoa tekoa, sai vaihtaa takapöntön vuonna 2007.
-takaluukku valuttaa paskavettä niskaan sateisella kelillä, kun luukun avaa.
-hankalasti vaihdettavat ajovalonpolttimot.

Plussat:

-maltillinen kulutus (noin 6.7 litraa / 100 km).
-tilava (paitsi takamatkustajille).
-teho riittää peräkärrynvetoon.
-melko luotettavakin tuo näemmä on (ainakin toistaiseksi).
-mukava ajaa (alusta mukavan pehmeä).

PicassoHDI

Lainaa-pimperomainen "kylmäkäynnistysvika", jonka kanssa voi kyllä elää, eli jos auto käynnistetään lyhyeksi aikaa noin +2 - -2 asteessa ja yritetään käynnistää seuraavana aamuna uudelleen, niin ei lähde käyntiin / pysy käynnissä ilman kaasupolkimen painamista käynnistyksen aikana. (ei riko KATtia, just katsastettu).

Tämä ominaisuus löytyy kyllä lähes kaikista automerkeistä. Ongelma ei koske diesel moottoreita.

Esben

No noi jarrupalat ja levyt on kuluvia osia samoin pakoputki ja ne kuluu kaikissa autoissa,ajokilometrit ja ajotyyli tietty ratkaisee kuinka nopeasti.
Ajovalopolttimot on varmaan yhtä hankalia vaihtaa kaikissa uusissa autoissa,ykköskopan Xsarassa todella helpot vaihtaa pari minuuttia per puoli.

XsaraVTR84

Täytyy kyl sanoa että tää xsara on todella lämmin auto talvella. Meinaa ihan hiki tulla tuolla kapiinissa vaikka lämpötila on säädetty noin 18 c ja puhallinkin puhaltaa ihan minimillä siis automaatti-ilmastointi kyseessä.  :o

holpe

Xsara hdi 110 vm 2001: ostin auton kun sillä oli ajettu n. 60000 km.
Vikalista: Polttoainepumppu vaihdettiin n. 120000 km, hihnapyörä, lämmityslaitteen kenno,kansitiiviste,kytkinpoljin jumitti ala-asentoon( vaijerin vaihto),kuskin puolen ikkunannostin korjattiin kaks kertaa,pari ovenkahvaa, nopeusmittari lopetti toiminnan,sisävalot pimeni lukuvaloja lukuunottamatta,abs-merkkivalo jatkuvasti temppuili.
Sinänsä auto oli hyvä ajaa ja lämmin talvella mutta meni miinuksen puolelle kokemikset.

Reverend

Lainaus käyttäjältä: holpe - joulukuu 08, 2009, 14:02:33
Vikalista: Polttoainepumppu vaihdettiin n. 120000 km, hihnapyörä, lämmityslaitteen kenno,kansitiiviste,kytkinpoljin jumitti ala-asentoon( vaijerin vaihto),kuskin puolen ikkunannostin korjattiin kaks kertaa,pari ovenkahvaa, nopeusmittari lopetti toiminnan,sisävalot pimeni lukuvaloja lukuunottamatta,abs-merkkivalo jatkuvasti temppuili.
Sinänsä auto oli hyvä ajaa ja lämmin talvella mutta meni miinuksen puolelle kokemikset.

No sullahan on ollut ohjelmaa, mutta paljos on mittarissa?

Lainaus käyttäjältä: Reverend - maaliskuu 03, 2008, 22:27:18
Omia kokemuksia
Auto on nyt ollut minulla 113 -> 134 tkm ja 8kk. Tuona aikana on tehty seuraavaa:

- Hihnapyörä+kiristin+hihna+joku muupyörä. Melkein heti kaupanteon jälkeen. Remontti meni melkein kokonaan liikkeen piikkiin että heiltä hyvää palvelua, ei voi valittaa. Välttämättä ei olisi tarvinnut vaihtaa kuin hihnapyörä, mutta varmuuden vuoksi laitettiin kaikki, sikälikin maksoin mieluusti osan laskusta. Samassa yhteydessä vaihdatin laatikkoöljyt.
- Pakoputken hitsaus. Vuoti sieltä katin vierestä.
- Polttoaineen siirtopumppu ja autohan tietty jäi tienpäälle. Onneksi ei ollut paljoa pakkasta (kelit kun on mitä on) ja kaskossa autopalvelu. Siirtopumpun vaihto oli aika kallista, 60e tunti ja 50 minuuttia meni sitä sählätessä. Tämän olin jo tavallaan ennakoinut että kohta voi mennä mutta ajoin kuitenkin loppuun asti.
- Vilkkuviiksi, sai korjattua kiitos foorumin.
+Jotain pientä fiksailua edellisen omistajan jäljiltä.

Jo liikkeessä ennen luovutusta vaihdettiin ainakin etuovien johtosarjat ja toisen puolen koneisto.

Tuntuu paljolta näihin kilometreihin nähden. Pitää muistaa että yhtäkään noista tuskin tarviaa enää koskaan tehdä(ei, en ole vaihtamassa autoa) ;D

Ajettavuuteen olen tietenkin aika tyytyväinen, onhan se paljon isompi kuin bx joka osaltaa saa aikaan vakaan menon. Jousitus ei yllättäen ollutkaan niin kova kuin mitä luulin, jos vertaa fiatin stiloon tai puntoon niin punto käy hyppykepistä stilo tiekarhusta, niin herkästi se pohjaa. Eli jousitus nielee routaletkat näihin verrattuna aika hyvin, mutta ei vedä vertoja bexille tai xantialle. Moottori on ehkä laiska ainakin silloin kun autossa on täysi lasti päällä mutta näitä tilanteita on harvemmin joten ihan hyvin on pärjännyt. Ohitukset hoituvat ripeämmin kuin entisellä 1.6 bexillä. Lastuahan on saatavilla ketä vaan janottaa... Odotan että jotain remontteja tulee jatkossakin mutta uskon että ollaan jo voiton puolella ;D

Auton oston aikaan pöydällä oli monta vaihtoehtoa, pääasiassa dieseleitä mutta myös jotain pienempiä bensoja(1.4/1.6). Diesel kuitenkin tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta taloudellisuuden ja ripeyden yhdistelmänä. Halusin farmarin koiran karvojen takia.. Loppupeleissä vaihtoehtoina oli golf ja xsara, sitten katottiin hintalappuja ja todettiin parin tonnin ero. Sitten, koska tiesin kaveripiiristä yhden hajonneen golfin mutta kellään ei vielä ollut xsaraa ei juuri ollut enää vaihtoehtoa.. Sitten kun sopiva sattui kohdalle nii ei tarvinnut enää harkita, tarkastukset vaan ja kaupat. Oon tyytyväinen hankintaan :)

Jos tätä omaa hieman päivitän niin nyt mittarissa 193tkm eli tasan 80tkm/2v5kk olen ajellut ja ihan tyytyväinen olen. Näin lattea ilmaus siksi koska olen seurannut muutamia muita autoja vierestä ja kyllä näin on että kaikissa on ollut vikoja! Omaan nyt viimeisimpänä kytkin ja sitten vielä vetarin stefa jotka menee käytön ja korjaajien piikkiin. Toisaalta kulkupuoli on nykyisin perusmukava :)

J.Toivanen

2002 Xsara break 1.6 16v ollut talossa aika tarkkaan 2 vuotta, ja ajettu on karvan alle 80TKm (mittarissa 190TKm).

Seuraavat viat olen korjannut tänä aika:

- pakoputki
- Jarrut (palat & levyt joka kulmaan)
- Molemmat raidetangonpäät ja koiranluut

Plus sitten näitä perushommia, polttimot, öljyt jne...

Ainoa remppa minkä teetin oli jakopää, jäi töineen 182€:n.

Tykännyt olen ajaa (sen minkä nyt ajan, kun eukko tuolla enimmäkseen töissään kulkee). Syksyisin tulee tuolla käytyä metsällä ja nillä teillä kylä äkkiä huomaa jos on alustassa vikaa.

Vähällä olen selvinnyt, mutta se taitaakin johtua siitä että heti kun herää epäillys viasta se tarkastetaan. 90% tällaisista tapauksista on teetättänyt remonttia (oli mikä tahansa auto alla).

Auto on lämmin, 1 pieni miinus kummiskin on. Takatilat (istujat/kontti) ei ole hyvin suuret, mutta kaipa tässä muksujen kanssa pärjätään. Jos ei pärjätä niin vaihdetaan isompaan.

Summasummarum, tämä citikka on ollut helppohoitoisin auto mitä mulla on ollut 10 vuoteen. Hyvä näin.

Harrastan myös toista automerkkiä (15 vuotta) ja niitä saa välistä räpeltää, mutta kun merkin tekniikan on oppinut niin helppo on laittaa kun sen osaa.
xsara break 1.6 16v 2002

holpe

Ajoin Xsaralla n. 240000km asti,loppumatka oli jo parempaa tekemistä..nyt sitte C5:sta kokeillaan, joten usko ei mennyt.

hursti

mulla oli xsara hdi 3viikkoa oli ensimmäinen ja viimenen sitikka. onneksi sai sentää jotain vaihdossa ku vasta hävitin!

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Reverend - joulukuu 08, 2009, 15:17:28
Lainaus käyttäjältä: holpe - joulukuu 08, 2009, 14:02:33

No sullahan on ollut ohjelmaa, mutta paljos on mittarissa?

Lainaus käyttäjältä: Reverend - maaliskuu 03, 2008, 22:27:18
Omia kokemuksia
Auto on nyt ollut minulla 113 -> 134 tkm ja 8kk. Tuona aikana on tehty seuraavaa:

- Hihnapyörä+kiristin+hihna+joku muupyörä. Melkein heti kaupanteon jälkeen. Remontti meni melkein kokonaan liikkeen piikkiin että heiltä hyvää palvelua, ei voi valittaa. Välttämättä ei olisi tarvinnut vaihtaa kuin hihnapyörä, mutta varmuuden vuoksi laitettiin kaikki, sikälikin maksoin mieluusti osan laskusta. Samassa yhteydessä vaihdatin laatikkoöljyt.
- Pakoputken hitsaus. Vuoti sieltä katin vierestä.
- Polttoaineen siirtopumppu ja autohan tietty jäi tienpäälle. Onneksi ei ollut paljoa pakkasta (kelit kun on mitä on) ja kaskossa autopalvelu. Siirtopumpun vaihto oli aika kallista, 60e tunti ja 50 minuuttia meni sitä sählätessä. Tämän olin jo tavallaan ennakoinut että kohta voi mennä mutta ajoin kuitenkin loppuun asti.
- Vilkkuviiksi, sai korjattua kiitos foorumin.
+Jotain pientä fiksailua edellisen omistajan jäljiltä.

Jo liikkeessä ennen luovutusta vaihdettiin ainakin etuovien johtosarjat ja toisen puolen koneisto.

Tuntuu paljolta näihin kilometreihin nähden. Pitää muistaa että yhtäkään noista tuskin tarviaa enää koskaan tehdä(ei, en ole vaihtamassa autoa) ;D

Ajettavuuteen olen tietenkin aika tyytyväinen, onhan se paljon isompi kuin bx joka osaltaa saa aikaan vakaan menon. Jousitus ei yllättäen ollutkaan niin kova kuin mitä luulin, jos vertaa fiatin stiloon tai puntoon niin punto käy hyppykepistä stilo tiekarhusta, niin herkästi se pohjaa. Eli jousitus nielee routaletkat näihin verrattuna aika hyvin, mutta ei vedä vertoja bexille tai xantialle. Moottori on ehkä laiska ainakin silloin kun autossa on täysi lasti päällä mutta näitä tilanteita on harvemmin joten ihan hyvin on pärjännyt. Ohitukset hoituvat ripeämmin kuin entisellä 1.6 bexillä. Lastuahan on saatavilla ketä vaan janottaa... Odotan että jotain remontteja tulee jatkossakin mutta uskon että ollaan jo voiton puolella ;D

Auton oston aikaan pöydällä oli monta vaihtoehtoa, pääasiassa dieseleitä mutta myös jotain pienempiä bensoja(1.4/1.6). Diesel kuitenkin tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta taloudellisuuden ja ripeyden yhdistelmänä. Halusin farmarin koiran karvojen takia.. Loppupeleissä vaihtoehtoina oli golf ja xsara, sitten katottiin hintalappuja ja todettiin parin tonnin ero. Sitten, koska tiesin kaveripiiristä yhden hajonneen golfin mutta kellään ei vielä ollut xsaraa ei juuri ollut enää vaihtoehtoa.. Sitten kun sopiva sattui kohdalle nii ei tarvinnut enää harkita, tarkastukset vaan ja kaupat. Oon tyytyväinen hankintaan :)

Jos tätä omaa hieman päivitän niin nyt mittarissa 193tkm eli tasan 80tkm/2v5kk olen ajellut ja ihan tyytyväinen olen. Näin lattea ilmaus siksi koska olen seurannut muutamia muita autoja vierestä ja kyllä näin on että kaikissa on ollut vikoja! Omaan nyt viimeisimpänä kytkin ja sitten vielä vetarin stefa jotka menee käytön ja korjaajien piikkiin. Toisaalta kulkupuoli on nykyisin perusmukava :)

Päivitellääs, nyt mittarissa 330tkm. Pääasiassa päässyt kuluvien osien vaihdoilla + lämmityslaitteen puhallin ja lämppärin kenno. Kaara pidetty tiptop kunnossa :-*

edit: Listataanpa tähän kaikki mitä on tuona aikana 193-330tkm vaihdettu ettei tule epäselvää mitä luen kuluviin osiin ;D

etutukivarsien puslat (x2 + 3 vannetta, meillä on vähän huonommat tiet täällä..)
ulkolämpötila-anturi
jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
akku
lämmityslaitteen puhallin
perävaunun pistoke (kolhin rikki)
jarrulevyt
jarrupalat
katalysaattori
pakoputki
Pakoputken tiiviste
käsijarruvaijerit
pissapojan pumppu
jäähdytysnesteletku term-paisari (hankautunut)
moott.suojan kiinnikkeet (väljät)
jakopää+vesipumppu+jnesteet
pyyhkijänsulat x3
tuulilasinpesijän suutin
jakopäänhihna + jäähdytinneste (eka hihna viallinen?)
Sumuvalo (jänis)
Lämppärin kenno
jäähdytinneste
Moottorin alatukikumi (varalta)
vaihteistoöljy
Iskarit
kääntölaakerit (samalla kun iskarit)
vilkkuviiksi
takajarrusatula
hanskalokeron kansi
vakaajatangon päät

Ja kaiken tämän jälkeen mitä olen vierestä seurannut kavereiden ongelmia niin ei kestäis kantti hankkia saksalaista autoa.. :-X

ExXm

-02 1.6, 6v ollut, 110-200tkm

Venttiilinnostimet, 1kpl etup laakeri, 1 takapönttö, kylmäaineputket, hihnaradan rullia, kytkin ja startti on tarvinnu normihuoltojen lisäksi laittaa. Kaikki halpoja tarvikeosia ja laitettu itse tai nyrkkipajassa. Kylmäaineputket oli avk:lta 50eur. Kuskinjakkaraa piti vähän reerata. Niin ja vilkkuviiksi uusittiin sillon ostopaikan toimesta ku oli valmiiksrikki, se olisikin ollut kallis itse kustantaa, silloin 500eur.

Millään noin halpaa ajoa ole, mitään ei maksanu uuden karheena ostaa ja arvo ei juurikaan tipu ku oli jo pohjilla valmiiks. Paras auto mitä mulla on ollu yli 30v aikana ja siihen mahtuu aika montakin niitä. No taka-akselin rasvanipat laitoin juu bonuksena uutena, ei oo kynkkäongelmia ollu. Nyt jos jotain kilahtaa niin kuusakoskelle voi hinata hyvillä mielin, kyllä se on hintansa haukkunu. No, sitä odotellessa, matka jatkuu....

maximi

Lainaus käyttäjältä: maximi - heinäkuu 08, 2013, 09:07:02
Xsara Break -02 exclusive, 2.0i bensa. Ostettu -08 aj. 117tkm, nyt 187 tkm (juu, ajan aika vähän...). Tähän asti vaihdettua/korjattua:

• Etujarrulevut + palat (+takajarrujen herkistys/puhdistus), ~125 tkm
  • Takaluukun kahvan korjaus (itse suoritettuna).  ~130 tkm
  • Ilmastoinnin täyttö 140 tkm (oli vielä kolmasosa kylmäaineesta jäljellä)
  • Kytkinpaketti (painelaakeri sanoi sopimuksen irti), 156 tkm
  • 2:n oven johtosarjan korjaus (tinasin itse), ~170 tkm
  • Laturi, ~175 tkm
  • Oikean puoleinen koiranluu, ~180 tkm
  • Takajarrulevut + palat, ~180 tkm
  • 1 kpl lomareissulla yön aikana tyhjentynyt rengas, 187 tkm (tätä ei tosin voida lukea auton viaksi  :))
  • 2 kpl sisäpuhaltimen säätöyksiköitä. Toinen ~120 tkm (myyjän piikkiin), toinen nyt ennen juhannusta (~184 tkm)
  • Syyläri, 150(?) tkm
Varsinaisia isompia vikoja ainoastaan laturi ja kytkin. Muuten pelkillä kulutusosilla ollaan päästy. Olen ihan tyytyväinen. Pari katsastushylsyä tullut, molemmat OBD-testistä (ne antipöllöt...).

Tehtävää on vielä jäänyt mm:

• Kuljettajan ja takamatkustajan toisen oven johtosarjojen korjaus
  • Hansikaslokeron vaihto, avauskahva "jäi käteen". Osa löytyy jo, en ole viitsinyt laittaa paikoilleen vielä kun haitta on ainoastaan kosmeettinen.
  • Tuulilasi pitäis varmaan jossain kohtaa vaihtaa, aika naarmuinen on ja pari kiveniskemääkin löytyy...
  • ...ja normaali 200 tkm huolto remminvaihtoineen...

Lisänä vielä vasemmanpuoleinen koiranluu 189 tkm. Aika huolettomia kilometrejä loppujen lopuksi. Pitää muistaa että auto on sentään jo yli 10v vanha...
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02