C5 - Hydenesteet tuli pihalle

Aloittaja CitikasC4, syyskuu 14, 2009, 22:45:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sam79

Nyt olisi vihdoin aikaa perehtyä tuohon omaan vuotoon ja kysymys kuuluu että mitä työkaluja tuossa putkiston irroituksessa tarvitaan? Saan auton nosturille mikäli alakautta pitää jotain aukoa. Ja oliko jollain nyt infoa että mihin pääkaupunkiseudulla kannattaa tuo putkisto viedä korjattavaksi? Tai vaihtoehtoisesti millä nimikkeellä kulkee tarvittavat liittimet jotka itse voi juotella kiinni? Koeponnistamaan en itse pysty muuta kuin autoon kiinni laittamalla joten mielummin vien jonnekkin jossa laitellaan kuntoon.

jarmot

Lainaus käyttäjältä: Sam79 - maaliskuu 12, 2013, 08:48:01
Nyt olisi vihdoin aikaa perehtyä tuohon omaan vuotoon ja kysymys kuuluu että mitä työkaluja tuossa putkiston irroituksessa tarvitaan? Saan auton nosturille mikäli alakautta pitää jotain aukoa. Ja oliko jollain nyt infoa että mihin pääkaupunkiseudulla kannattaa tuo putkisto viedä korjattavaksi? Tai vaihtoehtoisesti millä nimikkeellä kulkee tarvittavat liittimet jotka itse voi juotella kiinni? Koeponnistamaan en itse pysty muuta kuin autoon kiinni laittamalla joten mielummin vien jonnekkin jossa laitellaan kuntoon.

Tähän kyllä mielellään kuulisi jotain kokeneempien kommentteja. Omat putket tihkuvat myös eli taitaa lähiaikoina olla edessä korjausprojekti. Kyseessä siis se kolmen letku-putken hässäkkä oikean eturenkaan takana.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

jarmot

Tuli vaihtaminen tehtyä. Laitoin pikku ohjeen tuohon vinkkipalstalle. Minulla ei ole hitsausvehkeitä käytössä joten sorruin vaihtamaan koko putkinivaskan uuteen. Kokeilin kyllä ensin helmiliitoksilla varsin epämiellyttävin seurauksin.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

Sam79

Todella hyvät kuvat ja ohjeet, hienoa että jaksoit taltioida projektin :)
Nyt uskaltaa itsekkin lähteä tuohon hommaan. Yrititkö siis itse ensin korjailla liitoksia? Mikä siinä meni pieleen?
Ajattelin suosiolla viedä johonkin alan liikkeeseen paikattavaksi jos säästäisi jonkun satasen...

jarmot

Kävin kolmessa pk-seudun hydrauliikkaliikkeessä ja kaikkialla tarjottiin vain helmiliitosten tekemistä. Kokeilin sitten helmiliitoksella mutta eipähän sitten se ohuin 3,5 mm:n putki sillä kiinni pysynyt. Onneksi testin aikana oli sulakkeet esillä niin sain nykäistyä hydepumpun sulakkeen sekunnissa liitoksen pettämisen jälkeen. Eli jos letkuja lähtee uusimaan niin ehdottomasti juottamalla laittaa nipat siihen ohkasimpaan putkeen. Paksussa putkessa helmiliitos tuntui kestävän hyvin ja siinä kolmannessa paluuputkessa ei painetta olekaan.
Perheen autot:

Kaasumies

Mulla vuotaa se hässäkkä nyt niin, että yön aikana tulee vähän auton alle, mutta jos auto seisoo vaikkapa 2-3 tuntia, niin ei ole maassa vielä mitään. Alkaakohan se vuotamaan yhtäkkiä kunnolla, vai kestääkö yleensä kuukausia tms, että vuoto on lisääntynyt niin, että jo valuttaa suoraan öljyä? Vai onko se aina yksilöllistä?  >:(

jarmot

Minulla ainakin tihkutteli pari vuotta eikä vuoto lisääntynyt merkittävästi tuona aikana. Oli vain ärsyttävää kun tukivarsi oli aina öljystä kosteana putkinipun alla ja piti pestä se painepesurilla ennen katsastusta. Tipottelu siis lisääntyi pikkuhiljaa mutta lopulta ärsyyntymiskynnys ylittyi ja vaihdoin putkihässäkän.

Minulla kun ei ole hitsausmahdollisuutta (tai siis juottaminen tuossa on kyseessä) niin kokeilin korjata putkinipun helmiliitoksilla huonolla menestyksellä. Jos on mahdollisuus nippojen juottamiseen ja intoa korjaamiseen, niin suosittelisin laittamaan alkuperäistä huomattavasti pitemmät letkut eli katkaisisin putket paljon ylempää ja paljon alempaa. Asennus olisi pitkäletkuisena paljon helpompaa.

Minulla on tallessa vanha puoliksi korjattu letkunippu. Eli jos joku suunnittelee putkien korjaamista niin minulta saa käytetyn putkihässäkän jos haluaa tehdä uudet putket valmiiksi vaihtamista varten. Lahjoituksen edellytyksenä on, että vastaanottaja tarjoaa oman vuotavan letkunippunsa seuraavan vaihtajan käyttöön jne.

Yksityiskohtainen vaihto-ohje löytyy täältä:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,20256.0.html
Perheen autot:

Kaasumies

Kiitos tarkasta selvityksestä. En tiedä kauanko toi on vuotanut, mutta ei tässä sitten ehkä olekaan hätää. Ajattelin jo mennä vaihtamaan autoa ennenkuin C5 on maassa lätäkön päällä, kun ei nyt olisi korjausrahaakaan. Katsellaan siis vielä.

Aimo Käikäle

Monesti vaan vaihdossa käy siten että saa vielä huonomman käteen, siis jos ei käytä välirahaa ;)
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

Kaasumies

Se on totta ja joutuu kuitenkin tekeen samat jutut kun on jo tehny omaan autoon. Mullakin otettu pohjan ja helmojen suojamuovit pois ja märät möhnät pois ja ruostesuojattu ja koko pohja ja takaluukun alta kaikki kolot ja hydrauliputket (mitä näky) ja "joka paikka" ruiskittu vahamaisella ruostesuojaöljyllä ja helmat ruostesuojattu peltikorjamossa. Paikkasin myös pohjan suojamuovien reiät bilteman taipusalla ja sopivan paksuisella muovisella leikkuulaudalla. Muoveissa oli muutama aika iso reikä josta hiekka/suola yms pääsi suoraan pohjaan ja hydrauliputkiin.
http://tinyurl.com/pfrrcxq  Mulla on kauniin punainen.

Myös takaluukku korjattu sen avausnapin päällä olevan muovijutun alta ja päistä. Siellä on yleensä kaikissa ruostetta kun se muovijuttu elää ja syö päistä maalin.
Ja kytkin ja jakopää vaihdettu ja kaikki jousipallot comforteiksi yms joten enköhän pidä tän vaan.  :)

peltsi

Juotin oikean puolen moottoritilaan uuden paineletkun. Aikaa paloi, mutta kustannus letkusta 26,20€. Tuntipalkoille vielä pääsi hyvinkin, joskin ilman nosturia on olemassa miellyttävämpiäkin remppoja

mAik

Hep, onko vinkkiä!

Kuskinpuolen jousipallo on takaa aivan tolokuttoman tiukassa! Sain jo yhen öljynsuodatin työkalun väännettyä paskaksi!

Millä ihmeellä sen saa väännettyä auki?

Prof. Dr. Holzauge

Isot putkipihdit näkyvät olevan ammattimiesten käytössä suosittu avaustyökalu.

Jone2

Kannattaa ensin ruiskia jotain ruosteenirrotusainetta pallon ja jousisylinterin saumaan useiden päivien aikana. Mulla lohkesi aikoinaan yksi jousisylinterin kierreosa, kun jumittunutta palloa voimalla irrottelin. Sylinterihän meni sitten vaihtoon myöskin...

Kaasumies

Vaikka tommosta. Jäähdyttää sen kohdan -40 asteeseen jolloin ruosteen pitäs lohjeta ja irrota. Ainakin muualla on toiminut mulla hyvin.

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muut/Ruosteenirrotusaine-36333/

immoT

Katsastus antoi korjauskehotuksen hydrauliletkuista, alusta märkä. Otin letkut irti ja menin näyttämään paikalliseen hydrauliikkaliikkeeseen.
Hydro-set (Varkaus) vaihtoi uudet letkut 5270RN keskimmäiseen paineputkeen. Prässäämällä kiinnitys. Työ+tarvikkeet 55e.
Ohuempi paineputki menee juotettavaksi huomenna.
Liitteenä kuva korjatusta putkesta.

immoT

Teollisuus LVI asentaja juotti pumpulta tulevaan letkuun nipat hopea-fosfori juotteella.
Hydrauliikkaliikkeessä tekivät väliputken (17e).

378e säästetty  :D

powerage

^Tuli talvella tehtyä sama remppa I-koppaseen. Remontti maksoi muutaman kympin :P ja omat työt päälle. Putkien takaisin laitossa olisi hyvä saada putket samaan asentoon muovipidikkeisiin, muuten voi tulla vaikeuksia.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

pökkelö

Ohjaustehostimen letku menossa vaihtoon. Liikkeellä ei ole testeriä (lexia), joten miten saa paineet C5 pois ja takaisin ?
Xantiassa se oli helppoa kiertämällä vain sitä yhtä mutteria auki ja kiinni. Kiitos vastauksesta etukäteen !

M.M.A

Ei ohjaustehostimen piirissä ole painetta jos kone ei käy. Vaikka jousitus ja ohjaustehostin käyttää samaa nestettä niin täysin eri järjestelmiä ne ovat. Näin siis ainakin C5 ykköskorinen. Itse vaihdoin aikoinaan femman ohjaustehostimen pumpun ilman roiskeita silmille.

pökkelö

Letku vaihtui eilen kivuitta. Kiitos neuvosta !

powerage

C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

yason

Onks noiden helmien kanssa tarkoitus käyttää jotain holkkeja vai luottaa siihen, että helmi puree 3,5 mm putkeen pitävästi?
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19