C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi

Aloittaja powerage, syyskuu 07, 2009, 08:27:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Calsu

No se olis edessä tämäkin remontti, ja itselle helpoin konsti olis tietty tuo viimeiseksi mainittu että laskee vaan korvakkeista ja kampeaa kynkkää alas sen verta että pääsee nuo hilut lyömään pois. Se että kuin tiukassa ne on niin onkin arvoitus? Kannattaako ryhtyä? Rahansäästömirlessä? Ja tämä käy tuohon C5 2003 farkkuun?

Kiitoksia. Niin se. Linkki https://m.motonet.fi/fi/tuote/182228/Takatukiv-laakeris-C5-alkuperaislaatu

Keinuvipu

Onko niin että tätä ei voi suorittaa poistamalla paineet ensin ohjelmallisesti, ja sen jälkeen vasta tunkata ylös?

EDIT: Ehkä hieman tarkennan kysymystäni.
Aikaisemmissa viesteissä tunkataan auto ylös pukeille, jonka jälkeen poistetaan paineet samalla tukivartta ylös nostaen. Estääkö jokin poistamasta paineet ensin ja vasta sitten auto ylös, jos tunkki mahtuu alle?
Voiko näin tehdä rikkomatta paikkoja?

Teuski

Lainaus käyttäjältä: ukonvaaja - marraskuu 08, 2021, 05:33:23
Kertaakaan ei ole tarvinnut "ilmata" ohjausta edestakas veivaamalla niin kuin kuulemma joskus katsurin tai renkaanvaihtajan jäljiltä.
No ei kyllä C5:ssä ohjauksen veivailu vaikuta mitenkään jousitukseen, toisin kuin vanhemmissa  :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

KariM

Lainaus käyttäjältä: ukonvaaja - marraskuu 09, 2021, 10:45:58
Ei vaikuta, mutta kuulemma toisinpäin, kun aika usein veivailua täällä nimenomaan C5 nostelun jälkeisiin ohjauksen "jurnutuksiin" suositellaan.

Ja siinäkin oleellista lienee etupyörien/ohjauksen kääntely ilman tehostinta, ei renkaiden roikotus.  Eli tähän takakynkkien aihepiiriin täysin liittymätöntä :)

ukonvaaja

Ahaa. Lienee syytä ylläpidon siivota hölmöilyni.

villej

Mulla tää edessä ja jo kaksi korjaamoa sanoneet että ei rupea tekemään kun menee jarruputkia ja hydeputkia ja auto on niin rapea sieltä.
Onko korjaamolle helpompi vaihtaa sitten koko akseli?

INikki

Oletko tuolta kysynyt? www.autocentre.fi
Muutama vuosi sitten tekivät minun autoon ja ihan kohtuu hinnalla.

Ves_ku

Ei kai siinä tarvii mitään putkia irrotella. Tai ainakin näin muisteken kun omaan 2006 C5 farkkuun aikanaan tein.

Muistaakseni meni jotekin niin, että tunkilla kulma vai koko perä ylös, pyörä pois haitoilta. Kynkkäpultti auki ja kallistuksenvakaajan pultit auki. Hyvällä pulttimopolla ajoi auki ihan mielikseen. Sitten taisi jo saada kynkkää sen verran liikkeelle, että laakerit mahtui siinä koputtelemaan irti ja uudet tilalle. Näissä ei niin kuin pösöissä mene rautoja ihan heti uusintaan vaan pelkillä laakereilla yleensä selviää. Eiköhän tuon joku pätevä pikkupaja tee. Ensikertalaisena meni ehkä 5-6 tuntia molemmat puolet ja tosiaan hiekkapihalla tunkin kanssa temuten. Voi olla, että aika hiukan kultaa muistot, mutta ei se mielestäni niin paha homma ollut kuin peloteltiin.

villej

Lainaus käyttäjältä: INikki - syyskuu 15, 2026, 16:58:51Oletko tuolta kysynyt? www.autocentre.fi
Muutama vuosi sitten tekivät minun autoon ja ihan kohtuu hinnalla.

Mulla valiteltu korroosiosta josta molemmat korjaamot valittaneet.
Suostuuko autocentre tekemään?

Teuski

Kaiken kaikkiaan koko akselin vaihto on helpompi homma. Itse päädyin aikanaan tuohon ratkaisuun kun ei vakaajan pultit auenneet suosiolla ja pihalla sattui olemaan vain kuukauden verran ajetuilla laakereilla oleva korjattu akseli varaosa-autossa  :laugh:
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-