Ajo-opetusta

Aloittaja Esben, toukokuu 06, 2009, 19:31:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 09, 2009, 15:59:59
Minusta näihin ongelmiin ei voida vaikuttaa pelkästään ajo-opetuksella, vaan kyseessä on tosiaan asennevamma. Siis ei haluta huomioida muita missään asiassa, vaan kaikki, jopa liikenteessä muiden seassa liikkuminen, perustuu itsekkääseen ja piittaamattomaan suhtautumiseen. Tämä aikakausi vaan  sattuu olemaan itsekkäiden ja pelkästään omaa etuaa ajattelevien ihmisten aikakausi, ja tämä näkyy kaikessa muussakin kuin liikenteessä. Jos jokainen ajaisi rättärillä vaikka vain yhden kesän, saattaisi asenne muuttua  ;)

Ensiautoksi pakolliseksi rättäri, jolal ajettava ekat 50tkm, kyllä se siitä tosiaan helpottaisi, kun tajuaisivat muutakin kuin sen liisinkipelin sisäpuolen  ;D

Mielestäni tuo itsekäs käytös liikenteessä on seurausta juuri siitä, että ajetaan tuntemuksien varassa, "minä tahon" ja sitten syöksähdellään omaan ja läheisten kuolemaan, jota ihana päättäjistömme yrittää suitsia tiukentamalla nopeuskontrollia vaikka usein nämä eivät edes aja ylinopeutta.

Jos porukka ajaisi järjellä, pohtien kylmän loogisesti tilanteita, niin moista ei tapahtuisi, siksi lentoliikenteessäkin sattuu todella vähän, kun siellä on oikein säännöt ja lasketut mallit siitä miten toimimalla ihminen ei edes joudu pois kylmäpäisyyden raiteilta.

Veljeys on kyllä kadonnut kaupungistumisen myötä aika totaalisesti, liian paljon ihmisiä liian pienellä alueella saa aikaan primitiivisen puolustusreaktion, jota kutsumme itsekkyydeksi ja tästä seikasta saamme nyt sitten kärsiä.

Itse tuolla liikenteessä pyrin jeesaamaan parhaani mukaan muita, myös noita turhan kiireisiä, jotka tuntuvat kiirehtivän kuolemaansa, jos kaikki jeesaisi toisiaan, niin ehkä nuokin kiireiset saisivat ohiteltua turvallisemmin.
Ohittelijoita on varmasti aina vaikka kuinka nopeutta valvottaisiin, olisikin parasta, jos suomalaiset oppisivat ettei ole mikään häpeä tulla ohitetuksi eikä kyseessä ole mikään kilpailu, toiset tykkäävät mennä lujempaa, toiset hitaampaa ja jos ohitettava vähän löysää vauhtia ja ajaa reunempaan ohituspaikan tullen, niin ohittaja pääsee helpommin ohi ja toivottavasti jättää reilun välin kiitokseksi palattuaan omalle kaistalle.
Mutta isompien kaupunkien lähellä on kyllä niitä, jotka ohittaa ilman tilaa ja näkyvyyttä, noissakin tilanteissa riskejä vähennetään pitämällä pitkiä välejä, reikäpäitäkin tulee aina olemaan, joten kannattaa varmistaa, että heillä on tilaa perseillä, muutakaan moisille ei voi. Paitsi tietty soittaa poliisille ja kertoa jonkun ohittelevan reikä päässä.

Meikäläinen on ollut elvytettävänä autokolarin jälkeen pentuna ja se kolari johtui ihan siitä kun kuljettaja ei kiinnittänyt pätkääkään huomiota liikenteeseen, vaan katseli sivuikkunasta maisemia ja ajautui siinä sitten väärälle kaistalle juuri kun vastaan tuli auto. Opettavainen kokemus, joka kaikkien kannattaisi kokea siinä mielessä, että siinä oppii paljon, mutta sanotaan näin ettei ne kivut ja toipumiseen vietetty aika ole ehkä kokemuksen arvoisia, vaan kyllä sekin muuttaa asennetta elämään, jatkoajalla mennään.

On muuten jenkilläkin hauska ajella, sillä saa kiireen unohtaa ihan oikeasti, kun ei tuo mikään raketti ole ja toisaalta lappu perässä rajottaa vauhtia, mutta se ajamisen sietämätön helppous, napista haluttu vauhti, auto hoitaa vaihteet ja pitää vauhdin oikeana, sen kuin vähän pitelee ratista kiinni ettei se tipahda ja hämmästelee ympärillä surisevia kiiltäviä kovakuoriaisia joilla tuntuu olevan kova kiire jonnekkin ;D

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 09, 2009, 16:28:40

Meikäläinen on ollut elvytettävänä autokolarin jälkeen pentuna ja se kolari johtui ihan siitä kun kuljettaja ei kiinnittänyt pätkääkään huomiota liikenteeseen, vaan katseli sivuikkunasta maisemia ja ajautui siinä sitten väärälle kaistalle juuri kun vastaan tuli auto. Opettavainen kokemus, joka kaikkien kannattaisi kokea siinä mielessä, että siinä oppii paljon, mutta sanotaan näin ettei ne kivut ja toipumiseen vietetty aika ole ehkä kokemuksen arvoisia, vaan kyllä sekin muuttaa asennetta elämään, jatkoajalla mennään.
Surullista, jos liikennekäyttäytyminen ja muiden huomioiminen opitaan vain omakohtaisen kokemuksen kautta! Ja toisaalta ne, joilla on omakohtaista kokemusta mukaan lukien syyttömät, ovat ehkä joutuneet maksamaan liian kovan hinnan. Pelkään, että tämä asia ei vaan mene perille kaikille!

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 09, 2009, 16:40:58
Surullista, jos liikennekäyttäytyminen ja muiden huomioiminen opitaan vain omakohtaisen kokemuksen kautta! Ja toisaalta ne, joilla on omakohtaista kokemusta mukaan lukien syyttömät, ovat ehkä joutuneet maksamaan liian kovan hinnan. Pelkään, että tämä asia ei vaan mene perille kaikille!

En usko, että se suurin ongelmaryhmä tuolla liikenteessä oppii toisten kokemuksista, niin valitettavaa kuin se onkin, niin kivikovan kuoren murtamiseen tarvitaan jokin riittävän läheltä koskettava tapahtuma.

Silloin kun olin kolarissa olin 12 vuotias, paljoa sananvaltaa ei ollut mihinkään, mutta jo silloin ymmärsin jotain liikenteestä.

Juohan jotkut viinaakin niin, että taju lähtee, eivätkä rajoita vaikka tietävät riskit. Oikeasti me ihmiset olemme pahuksen tyhmiä, kun tarkastellaan tätä touhua vähänkin kauempaa, mutta emmepä muuksikaan voi muuttua, joten siinä on pyristeltävä.

Citikka99

Niinpä niin asennevamma tuntuukin olevan liikenneopettajalla, kun tohtii arvostella niitä, jotka ottavat pulttia toisten tekemisistä. Eiköhän tärkeintä ole pitää huolta omasta tekemisestä, että jokainen osaisi toimia kaikissa tilanteissa mahdollisimman turvallisesti. Siihen ainakin itse pyrin. Kuitenkin tulee joskus tehtyä virheitä, olenhan vain ihminen. Siksi en ole kovin kärkäs arvostelemaan muita.
Voi olla, että minulla on sama asennevamma kuin liikenneopettajalla. Sen vamman kanssa on kuitenkin tullut pärjätty muutaman miljoonan kilometriä (anteeksi: erittäin typerä peruste omalle erinomaisuudelle) En ole myöskään neropatti sanailija Leskisen tasoinen idoli.  Kaikki muut ammattilaiset olivat yleensä hänen sanoituksissa typeryksiä.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 09, 2009, 17:00:33
Oikeasti me ihmiset olemme pahuksen tyhmiä, kun tarkastellaan tätä touhua vähänkin kauempaa, mutta emmepä muuksikaan voi muuttua, joten siinä on pyristeltävä.
Harmillista, mutta näin on.

MarieCurie

Ohittelijoita on varmasti aina vaikka kuinka nopeutta valvottaisiin, olisikin parasta, jos suomalaiset oppisivat ettei ole mikään häpeä tulla ohitetuksi
En nyt haluaisi mennä taas näihin sukupuolirooleihin, mutta olenko väärässä jos oletan, että tämä häpeä on lähinnä urospuolisten ajatusmaailmassa?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 09, 2009, 17:31:25
En nyt haluaisi mennä taas näihin sukupuolirooleihin, mutta olenko väärässä jos oletan, että tämä häpeä on lähinnä urospuolisten ajatusmaailmassa?

En tiedä, ehkä on noin, mutta tiedän muutaman naiskuljettajankin jotka alkavat 'kisaamaan' jos joku meinaa mennä ohi, joten voipi olla ihan sukupuoletonkin juttu. Tosin uskoisin miesten ongelmaksi enimmäkseen, kun luonnostaan ollaan kilpailuhenkisempiä. Ainoat alinopeutta ajaneet, jotka ovat yrittäneet ohittamistani estää kiihdyttämällä ovat olleet miehiä, 40-50 ikähaarukassa, kai se heikko itsetunto noilla tai jotain, mutta tarpeetonta vaaraa tuollainen toiminta aiheuttaa.

Ei ole pultin ottamista toisten tekemisistä, jos analysoi toisten tekemisiä, huomioi ja keskustelee niistä, toisin kuin jotkut vaikuttavat asian näkevän.

Mutta onhan suomalaisessa kulttuurissa syvällä yhä sekin, että jos joku naapuri vaikka kaataa jäteöljyä pihalle, niin ei siitä ääneen mainita, jupistaan korkeintaan seläntakana, eikä oteta kissaa pöydälle.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 09, 2009, 18:23:24
Ei ole pultin ottamista toisten tekemisistä, jos analysoi toisten tekemisiä, huomioi ja keskustelee niistä, toisin kuin jotkut vaikuttavat asian näkevän.
Näin on, huoh, eli ei päästä tässä asiassa eteenpäin, ennen kuin tulee yleinen asennemuutos!

CelaVii5

jakkehdi

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 09, 2009, 17:31:25
Ohittelijoita on varmasti aina vaikka kuinka nopeutta valvottaisiin, olisikin parasta, jos suomalaiset oppisivat ettei ole mikään häpeä tulla ohitetuksi
Kyllähän se lähinnä miesten synti on, mutta poikkeushan vahvistaa sääntöä, joten varmasti on naisiakin jotka tähän syllistyy...
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 08, 2009, 18:41:01
Lainaus käyttäjältä: Joerkka - toukokuu 08, 2009, 13:45:19
Liikenneopettajana on suorastaan hirveetää lukea taas tätä ketjua. Asennevammaisia on näköjään aina, varsinkin ne, jotka ottavat pulttia toisten tempuista...
Yli 80% suomalaisista miehistä ajavat huomattavasti paremmin kuin keskiverto suomalainen mieskuski, minäkin ajan...mutten opeta sitä

No, suomalainen ajo-opetus nyt keskittyykin ihan vaan ajokokeen ja teoriakokeen läpäisyyn, todella harvinaista, että opetettaisiin taitoja joita liikenteessä oikeasti tarvitaan.

Yli 2 miljoonaa kilometriä kasassa 0-sakkoa, 0-huomautusta ja olen asennevammainen liikenneturvan mukaan, joka vuosi tulee yli 70 000km lisää, väkisinkin sitä näkee liikenteen vähän eri tavalla kuin alle 20tkm vuodessa ajavat, meinaan aika helkkarin monta vaarapaikkaa on tullut nähtyä ja pari kolariakin ihan livenä, joka hetki oppii jotain.

Vaan hetihän sitä on asennevammainen tai kuvittelee itsestään liikoja, jos menee arvostelemaan joidenkin muiden ajoa, kun havaitsee mielestään sen aiheuttavan riskin, ei kyllä nenä pitäisi pitää kiinni nopeusmittarissa eikä ajatella yhtään mitään mitä muut tekee, se on turvallisinta by Liikenneturva sekä sisäministeriö ja ilmeisesti tämän ajo-opettajankin mukaan?

Itse aion jatkossakin huolehtia riittävästä turvavälistä ja ennakoida kaiken mitä muut tekee, yleensä sen näkee jo ennen mitään signaalejakin, etenkin noiden reikäpäisten ohittajien tempaukset ja voin jälleen pelastaa jonkin hengen väistämällä ajoissa lähes kohdalla omalle kaistalleni syöksähtävää vastaantulijaa, vaikka se joidenkin mukaan on näköjään toisten tekemisistä pultin ottamista.

Kaikenlaisia sitä on.
Koulutamme jo kortillisille 20 ja/tai 30 tuntia ajokoulutusta/oppilas, maastoajoa, panssariajoneuvokoulutusta...EU:n ammattipätevyysdirektiivin mukaisesti, koska siviiliSuomi tarvitsee koulutettuja kuskeja...
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Gitikka

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - toukokuu 09, 2009, 22:40:17

Juuri näin, ihan kuin liikenteessä näkee, vain oma napa ratkaisee ;D

Esben

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 09, 2009, 15:59:59
Minusta näihin ongelmiin ei voida vaikuttaa pelkästään ajo-opetuksella, vaan kyseessä on tosiaan asennevamma. Siis ei haluta huomioida muita missään asiassa, vaan kaikki, jopa liikenteessä muiden seassa liikkuminen, perustuu itsekkääseen ja piittaamattomaan suhtautumiseen. Tämä aikakausi vaan  sattuu olemaan itsekkäiden ja pelkästään omaa etuaa ajattelevien ihmisten aikakausi, ja tämä näkyy kaikessa muussakin kuin liikenteessä. Jos jokainen ajaisi rättärillä vaikka vain yhden kesän, saattaisi asenne muuttua  ;)

Näin se juuri on,hyvä että kirjoitukseni herätti paljon keskustelua.
Jotkut voivat olla tietysti eri mieltä,mutta paljon on meitä ihmisiä jotka eivät tosiaan ajattele kuin itseään,oli sitten asia mikä tahansa.

Liikenteessä toisten huomioiminen on kyllä äärimmäisen tärkeää ja huomioimatta jättäminen saattaa olla kohtalokasta.
Eilen illalla viimeksi opetusajossa ollessamme,takapuskurissa kiinni roikkujia oli taas heti muutama,mutta ei kylläkään Citroen kuskeja :).

Jasu

Päivän huumoriosuus tähän keskusteluun..:

On tullut huomattua että itsellä ainakin on kummasti vaikuttanut että takapenkillä on ihmeellinen "ajonvakaus- ja luistonestojärjestelmä", ollut vähän yli vuoden... Tai oikeastaan melkein kaksi, jo sen järjestelmän odotusaikana käytös rauhoittui aikalailla...

Siis tällainen malli...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

jtbo

Jasun järjestelmä vaikuttaa varsin toimivalta  :laugh:

Eniten itseäni on hirvittänyt se, kun 9-tiellä Tampereelta Jyväskylään ajellessa ohi suihkii näitä lomalaisia paikoissa joissa ei terveellä itsesuojeluvaistolla kukaan lähtisi ohi, näissä autoissa on pienet lapset yleensä takapenkillä, isä ja äiti etupenkillä ja jos on farkkumalli, niin tavaraa on takalasia myöten peräkontissa. Olen hieman yrittänyt pohtia mitä tuollaisen kuljettajan päässä liikkuu, mutta täytyy todeta, etten kykene sitä keksimään.

Kyllä sinne hautaan aina kerkeää, se ei jätä ketään matkalle, joten kai sitä voisi edes liikenteessä lykätä huomioimalla muut ja jättämällä sen tunteella minä minä -ajamisen vaikka tietokonepeleihin, siellä kolaroiminen ei haittaa. Tuon haluaisin jonain päivänä kaikkien tielläliikkujien hoksaavan, silloin kaikilla olisi mukavempaa tuolla tienpäällä ja ehkä jossain vaiheessa, jopa päättäjämme suvaitsisivat tarkistaa kesärajoitukset 2000-luvulle.

Gitikka

Lainaatakapenkillä on ihmeellinen "ajonvakaus- ja luistonestojärjestelmä"
toi on NIIN oikein että lapsi istuu takana... liian paljon näkee näitä, varsinkin naisimmeisiä, jotka pitää sitä kullannuppuaan etupenkillä "turvassa" sitkun lapsi itkee tms herpaantuu oma keskittyminen liikenteestä tähän rakkaaseen jälkikasvuun ja avot....

toisekseen näille takaluukussa roikkujille: pitäs laittaa omaan jarruvaloon pieni tuunaus eli

Naxu

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 06, 2009, 20:51:28
Ne yrittää puskea vauhtia kaiketi  ???

Sama ilmiö, kun olen liikkeellä 80-lätkä perässä, ei varmaan satku vauhtia riittäisi siihen ettei perässä joku roikkuisi ja ohi on kammettava aivan järjettömissä paikoissa.

Saman roikkumisen olen itsekin huomannut... Kun ajan töihin paremman puoliskon picassolla, ei perässäroikkujia juuri näy. Mutta heti kun ajan chevyllä, tuo 80-lätkä kerää kyllä magneetin lailla kaikki paukapäät persiiseen roikkumaan. Mulla chevyn mittari näyttää aavistuksen liian vähän, eli kun mittarissa on tasan 80, on vauhtia jotakuinki 82 tai 83 km/h. Kun ajan 80 alueella mittarin mukaan 80-85, eli vähän sallittua enemmän, silti noita roikkujia chevyn perässä riittää enemmän kuin tarpeeksi. Picassolla ei vastaavaa ongelmaa ole.

jd69dj

Olen ajanut auton katolleen, sekä törmännyt toisen perään risteyksessä, saanut sakot kahdesti ylinopeudesta. Varmuudella minut on seisovassa ruuhkassa ohittanut ohituskaistan kohdalla joku joka pitää itseään huomattavasti minua taitavampana kuljettajana vain koska ei ole saanut sakkoja tai joutunut kolariin, vielä. Sen ruuhkankin ensimmäinen autoilija on varmasti ollut minua taitavampi autoilija, koska on niin varovainen ja pitää riittävää turvaväliä kaikkiin ohittajiin.

Minä en kuitenkaan koskaan ole ollut jonon ensimmäinen auto, eikä mieleenikään ole tullut lähteä ohittamaan seisovaa silmän kantamattomiin jatkuvaa jonoa edes ohituskaista-alueella, mutta minä en myöskään koskaan voita hedelmäpelissä, kuitenkin niitäkin on jotka aina voittavat.

Jos on miljoona kilsaa takana eikä yhtään sakkoa mistään virheestä, vau minä sanon, onpa käynyt hyvä tuuri. Ei se silti tee maailman parasta ja taitavinta autoilijaa...

Jallu

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 10, 2009, 16:16:21
Jasun järjestelmä vaikuttaa varsin toimivalta  :laugh:

Eniten itseäni on hirvittänyt se, kun 9-tiellä Tampereelta Jyväskylään ajellessa ohi suihkii näitä lomalaisia paikoissa joissa ei terveellä itsesuojeluvaistolla kukaan lähtisi ohi, näissä autoissa on pienet lapset yleensä takapenkillä, isä ja äiti etupenkillä ja jos on farkkumalli, niin tavaraa on takalasia myöten peräkontissa. Olen hieman yrittänyt pohtia mitä tuollaisen kuljettajan päässä liikkuu, mutta täytyy todeta, etten kykene sitä keksimään.

Kyllä sinne hautaan aina kerkeää, se ei jätä ketään matkalle, joten kai sitä voisi edes liikenteessä lykätä huomioimalla muut ja jättämällä sen tunteella minä minä -ajamisen vaikka tietokonepeleihin, siellä kolaroiminen ei haittaa. Tuon haluaisin jonain päivänä kaikkien tielläliikkujien hoksaavan, silloin kaikilla olisi mukavempaa tuolla tienpäällä ja ehkä jossain vaiheessa, jopa päättäjämme suvaitsisivat tarkistaa kesärajoitukset 2000-luvulle.

Aivan. Rajoituksia sopisi höllentää reilusti.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: jd69dj - toukokuu 11, 2009, 11:54:33
Olen ajanut auton katolleen, sekä törmännyt toisen perään risteyksessä, saanut sakot kahdesti ylinopeudesta. Varmuudella minut on seisovassa ruuhkassa ohittanut ohituskaistan kohdalla joku joka pitää itseään huomattavasti minua taitavampana kuljettajana vain koska ei ole saanut sakkoja tai joutunut kolariin, vielä. Sen ruuhkankin ensimmäinen autoilija on varmasti ollut minua taitavampi autoilija, koska on niin varovainen ja pitää riittävää turvaväliä kaikkiin ohittajiin.

Minä en kuitenkaan koskaan ole ollut jonon ensimmäinen auto, eikä mieleenikään ole tullut lähteä ohittamaan seisovaa silmän kantamattomiin jatkuvaa jonoa edes ohituskaista-alueella, mutta minä en myöskään koskaan voita hedelmäpelissä, kuitenkin niitäkin on jotka aina voittavat.

Jos on miljoona kilsaa takana eikä yhtään sakkoa mistään virheestä, vau minä sanon, onpa käynyt hyvä tuuri. Ei se silti tee maailman parasta ja taitavinta autoilijaa...

Joku voi ajaa miljoona kilometriä ilman sakkoa tai onnettomuutta tuurilla, joku toinen saattaa oikeasti keskittyä siihen ajamiseen koko sen miljoona kilometriä ja välttyä noilta sakoilta ja onnettomuuksilla sillä, että ajaa sitä autoa eikä vaan istu kuljettajan paikalla matkustaen pisteestä A pisteeseen B.

Itse olen kyllä pellollekkin ajanut auton, kun piti väistää pimeässä mutkassa vastaantullutta oikaisijaa, kerran meni autokin lunastukseen, kun stop-merkin takaa jäisellä kelillä tyyppi päätti kääntyä eteen niin sopivasti, ettei jäänyt aikaa jarrutella, mutta sentään henkilövahingot sai vältettyä väistämällä sen minkä keskikorokkeilta ja kaiteilta pystyi, kaikkea ei voi ennakoida, mutta sentään voi yrittää parhaansa eikä vain lillua haaleassa vedessä miellyttävyysvyöhykkeellä luottaen onneen.

Aina on parempia kuljettajia, mutta aina voi myös pyrkiä parhainpaansa.

ealab

Olisiko sovinismia kertoa, että erityinen osa puskurissaroikkujista on vaaleahiuksisia, kännykkään jaarittelevia tytönhupakoita.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 11, 2009, 18:02:02
Olisiko sovinismia kertoa, että erityinen osa puskurissaroikkujista on vaaleahiuksisia, kännykkään jaarittelevia tytönhupakoita.

Kyllä näin uskoisin, lisäksi se olisi rasistista ja ties mitä muuta  :-\

Vaan eihän se havaittua faktaa mihinkään muuta, antaa olla mitä sitten onkaan, jos näin olet havainnut, niin näin kohdallasi voi hyvinkin olla, sanokoon kuka vain sitä miksi vain.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 11, 2009, 18:02:02
Roikkuispa munkin puskurissa joku vaaleahiuksinen tytönhupakko  :)
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Aakku - toukokuu 11, 2009, 18:35:10
Roikkuispa munkin puskurissa joku vaaleahiuksinen tytönhupakko  :)

Hurjimpien huhujen mukaan niitä löytyy jonkinasteisista ravitsemusliikkeistä illan hämärryttyä, onnea vaan kokeilemaan  :D