C5 II - Kuinka kauan turbon tulisi kestää?

Aloittaja purkka, maaliskuu 28, 2009, 07:47:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

purkka

Paljonko Carrettin turbon tulisi kestää sillä 80 tkm ajettu vuotanee öljyä pakokaasun takaisin kierrätysletkuihin sekä turbon paluuletkuun (vai mikä se oli)? Vai voiko vuoto olla jossain muualta? Kertoivat korjaamolla, jotta vaarana on, että turbo alkaa käyttämään öljyä polttoaineena ja ryntäyttää koneen hallitsemattomaan kiitoon rikkoen paikat. Onko kokemuksia?

PicassoHDI

Turbon kestoon vaikuttaa auton käyttäjä itse. Joillakin turbot kestää 30tkm... joillakin yli 300tkm.

- Ajon jälkeen käytä hetki tyhjäkäyntiä. Esim. 10sek - 1min. Pahin virhe on sammuttaa auto heti ajosta.
- Seuraa öljyn määrä koneessa. Ei saa lisääntyä yli puolta litraa (Hiukkasloukku autot).
- Jos ajat paljon matka-ajoa voi ajaa vaihtovälisuosituksen mukaan esim. 1v/20tkm.
- Jos ajat kaupunkiajoa tai muuten lyhyttä ajoa, niin lyhennä öljynvaihtoväliä.

Pasi A S

Mulla kesti 85 tkm.Vian analysointia en ole antanut aloittaa ennen kuin on selvää kuka maksaa viulut. Nyt keskustellaan kuluttajasuojan kanssa kuuluuko vian selvityskin virhe vastuulain mukaisesti myyjälle 2/3 osaa ja 1/3 osaa kuluista mulle. Mulla on takuu ohi. Syyynä tähän kaikkeen on 20 tkm huoltoväli ja FAP
xxx
Eniten kuitenkin riepoo ajatus että korjauksen jälkeen tarvii vissiin FAP jättää toimintakuntoiseksi? Kaselin FAP:n toiminta periaatteen citikan sivuilta, ilmeisesti muutamaa anturia kusettamalla FAP saadaan huijattua toiminta kyvyttömäksi ja "katalysaattori" poistettua.

purkka

Kiitos Pasi. Pidähän meidät ajantasalla kuinka asiasi edistyy. Itse olen samalla linjalla, että ei kaikkea voi pistää auton käyttäjän syyksi.

patukka

LainaaPaljonko Carrettin turbon tulisi kestää sillä 80 tkm ajettu vuotanee öljyä pakokaasun takaisin kierrätysletkuihin sekä turbon paluuletkuun

Kestohan riippuu monista tekijöistä kuten käyttäjän toimista, huollosta, ajetaako pääasiassa kaupungissa vai maantiellä jne. Yleisesti ottaen ahtimen pitäsi kestää vähintään 300 tkm käytännössä huomattavasti enemmän. Raskaan kaluston puolella olen tavannut ahtimia joilla on ajettu 1,4 miljoonaa km ( Scania DS 14 ). Itsellä on kestotestissä HDI jolla on tähän mennessä ajettu 270 tkm eikä ahtimen suhteen ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Tuollainen 80 tkm vikaantumismatka ei ole normaali, joko ahtimessa on valmistevika tai käyttäjä on tehnyt virheen sammuttamalla moottorin ilman kuuman ahtimen jäähdytyskäyttöä. Mahdollista on myös että on käytetty väärää oljylaatua, huonolaatuista suodatinta tai näiden vaihtoväli ajo-olosuhteisiin nähden on ollut liian pitkä.

purkka

Patukan vastauksesta päätellen ei kuluttajalla ole mitään mahdollisuutta osoittaa tuotevikaa vaan aina voi vastapeluri vedota Patukan esilletuomiin seikkoihin. :/

PicassoHDI

Siskon VW:ssä 1.9 TDI 105hv ei mennyt turbo "ns. takuuseen" vaikka autolla oli ajettu vain 35tkm ja ikää 2v 3kk.

Pasi A S

Turbo itsessään sai ehjän paperit. Turbon putkiston sisukaluissa taikka imuilmapuolella "löysiä liitoksia" ja jotain muuta harmia josta aiheutui sitä räminää.Kuulin vain väsyneenä että turbo ok.Kai mulla oli väsynyt ja onnellinen hymy sen jälkeen lärvissäni. Maksoin itse turbon tsekkauksen, mutta työstä tuli alea. Tuli vähän hätä käteen kun ei voinut autolla ajaa ja toisaalta työssä tarvin lähes päivittäin autoa. Tälläinhän siinä maksumieheksi sortuu, tosin sain vedottua siihen että olen viasta jo 60 tkm kohdalla huollossa maininnut ja silloinkin "korjauksesta"on veloitettu lisätyönä, räminää on kuitenkin ollut ko huollon jälkeenkin.Autolla on siis nyt liki 87 tkm lasissa.

Vielä veetututtaa öljyn lisääntyminen, tarvii tsekata onko kyseessä talvinen ilmiö, lopuuko nyt kelien lämmetessä.Veholla hienostelevat öljyjen kanssa, tarvi kuulemma olle Mobil "EST" tai jotain sinne päin. Muista että Mobil ES* ja * =  joku kirjain oli se Vehon uusi suositus.Muistaakseni mulla on ollut "vaan" mobil 3000 aiemmin. Ei tässä ole keksitty muuta syytä öljyn lisääntymiselle kuin se että kylmillä keleillä katti ei pala puhtaaksi ja FAP sijasta polttoaine päätyisi moottoriöljyn sekaan.Tämä on kuulemma liian jyrkkä tuomio.Voihan se olla joku männänrengas ongelma. Jaa-a. Kone auki ja männät käteen,visa vinkumaan kassalla, en tiedä.Ei tiedä korjaamon tj :kään.

Muuta hupia on teipattu tuulilasi. Tuli ilmeisesti nasta työmatkalla, suoraan näkökenttään, lasi 3 cm säröllä.Vakuutuyhtiön ohjeen mukaan lätkäisin huoltisikalla teipin palan säröön, ikään kuin laastariksi.Kuulemma särön korjaus on mulle kuluton jos onnistuu, teippi pitää särön puhtaana. Onneksi on lasivakuutus, jos korjaus ei onnistukkaan. Kuskin puoleinen pyöränlaakeri ulisee jo sen verta, ettei kärsi puhelimessa ajona ikana puhua, langan toisessa päässä ei saa kuulemma mitään selvää jurninan seasta, tarvis varmaan laakeri korjauttaa...

Pyöränlaakeri vian ja tuulilasin korjauksen jälkeen ois sopiva hetki hukata picasso. Kaikkissa C4 picassoissa on FAP, eli se niistä.

58Make

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - huhtikuu 06, 2009, 22:49:48
Vielä veetututtaa öljyn lisääntyminen, tarvii tsekata onko kyseessä talvinen ilmiö, lopuuko nyt kelien lämmetessä.Veholla hienostelevat öljyjen kanssa, tarvi kuulemma olle Mobil "EST" tai jotain sinne päin. Muista että Mobil ES* ja * =  joku kirjain oli se Vehon uusi suositus.Muistaakseni mulla on ollut "vaan" mobil 3000 aiemmin. Ei tässä ole keksitty muuta syytä öljyn lisääntymiselle kuin se että kylmillä keleillä katti ei pala puhtaaksi ja FAP sijasta polttoaine päätyisi moottoriöljyn sekaan.Tämä on kuulemma liian jyrkkä tuomio.Voihan se olla joku männänrengas ongelma. Jaa-a. Kone auki ja männät

Minulla kun oli tuo C5 2.2 Hdi niin siinä öljy myöskin lisääntyi ja syytä siihen ei tiedetty, ajoin sillä 100000km ja
muuta keinoa en keksinyt kuin öljynvaihdon 5000km välein sillä lisää sinne oli tullut noin litra.

Autossa oli mittarissa 280000 km kun se kelpuutettiin lopulta vaihtoautoksi,  moottorissa ei mitään yli-
määräistä ääntä eikä muuta vika oirerrta ollut huolimati tuosta jatkuvasta sisäpuolen pesusta,  positiivista
myöskin se ettei huohottimet jäädy kun kone on puhdas.

PicassoHDI

"Polttoaineen jälkiruiskutuksella pyritään korottamaan pakokaasujen lämpötilaa, polttoaine ruiskutetaan lähes alakuolokohdassa joten liian viileässä moottorissa se ei syty lainkaan vaan saattaa päätyä moottori öljyjen sekaan."

- Puskuriaukon suoja talvella keulalle
- Termostaatti kunnossa
- Hehkutulpat kunnossa
- Kunnolla kenkää koneelle, että lämpenee. Varsinkin hiukkaspolton yhteydessä happea koneelle oikein urakalla.
- Olen sitä mieltä, että hiukkasloukku autoissa pitäisi tulla ilmoitus näytölle kun poltto alkamassa/käynnissä. Autoa ei saisi sammuttaa kun poltto käynnissä.

Lisää hiukkaspoltosta juttua täällä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,7737.0.html

purkka

Mun kiesi saa tiistaina uuden turbon: 1300 ekee vaihtotöineen. Vanha jää mulle korjautettavaksi. Turbon  vaihdon jälkeen onkin palanut viimeisen puolen vuoden ajan 3500 ekee korjauksiin ja huoltoihin. Kilometrejä siinä ajassa 13 tuhatta.