Testasin taloudellisuusajo-ohjetta

Aloittaja jsi, maaliskuu 20, 2009, 00:17:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - maaliskuu 30, 2009, 15:12:23
luultavasti voisin "ehkä" hankkia sitten V8 varustetun vehkeen jos amerikkalaiset saa tuon kulutuksen reilusti alle 10L/100km.  ;) 

Kyllähän tuossa yksi kehui samanlaisella ajaneensa alle 9l/100km kulutuksella maantiellä, itse tykkään vaan pitää vakkaria päällä, se taitaa lisätä kulutusta hieman :P

dieselflosse

Chevy farkku '80 meni helposti maantiellä ysillä. Aika hyvin sinäällään, kun kyseessä oli 5L V8 ja oikeasti pehmeä loota. Sekä n. 2000kg raahattavaa pelkän kuskin ollessa matkassa.

Nurkissa meni sitten vähän enemmän, joten vuoden ympäri keskikulutus oli 15L paikkeilla.
Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

jtbo

Lainaus käyttäjältä: dieselflosse - maaliskuu 31, 2009, 14:37:59
Chevy farkku '80 meni helposti maantiellä ysillä. Aika hyvin sinäällään, kun kyseessä oli 5L V8 ja oikeasti pehmeä loota. Sekä n. 2000kg raahattavaa pelkän kuskin ollessa matkassa.

Nurkissa meni sitten vähän enemmän, joten vuoden ympäri keskikulutus oli 15L paikkeilla.

Käsittämättömän pienellä nuo menee kun on vähänkin säädöissään, huomaa hyvin sen, että kyllä se hentoinen vääntö ja korkeat kierrokset on mikä sitä bensaa saa kulumaan.

Onhan moni huomannut aikoinaan kuinka 1.3 koneet veivät käytännössä enemmän kuin 1.6 koneet.

Oma kaipaa hieman rakkautta kaasarin osalta ja tulpat pitäisi saada vaihdettua, eiköhän sekin ala sitten menemään noita ysin kulutuksia, aika pienestä se on kiini tosiaan viekö vehjes parikymppiä vai kympin, monet vaan luulee että näiden kuuluisi kuluttaa aina se parikymppiä.

XsaraVTR84

Hehe, pitäisi varmaan joskus ihan käydä kokeilemassa tuommoista "aitoa" amerikan herkkua eikun siis rautaa. Mites tuo jousitus muuten noissa, itse olen kuullut että kun kuopasta ajaa tuommoisella jenkillä niin se vatkaa ja heiluu vielä 10min päästä ?   ;D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - maaliskuu 31, 2009, 23:56:48
Hehe, pitäisi varmaan joskus ihan käydä kokeilemassa tuommoista "aitoa" amerikan herkkua eikun siis rautaa. Mites tuo jousitus muuten noissa, itse olen kuullut että kun kuopasta ajaa tuommoisella jenkillä niin se vatkaa ja heiluu vielä 10min päästä ?   ;D

Hyvin sitikkamainen, töyssyjä ei huomaa, kun vehjes lipuu eleettömästi töyssyn yli :D

Ei millään muotoa voi sanoa sporttiseksi kylläkään (menee tuo oma noin 11s 0-100km/h), mutta ei mielestäni läheskään sellainen lulla millaisen kuvan puheista saa. Ohjaus on toki sellainen vähän sinneppäin, tarkasta ohjaustuntumasta voida puhua (tuulen ja tien kallistuksen mukaan saa rattia käännellä muutamia senttejä), mutta pyöriipä ratti kevyesti ja ei se sen kummempi taida noissa joissain sitikoissakaan olla tuntumaltaan.

Veto kun on vielä oikeassa päässä, niin käytös on loogista ja ennakoitavaa, itse siis takatyöntöön oppinut joten nuo edestäkiskovat tuntuu pahalta ja epäloogiselta.

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 01, 2009, 01:21:33
Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - maaliskuu 31, 2009, 23:56:48

Hyvin sitikkamainen, töyssyjä ei huomaa, kun vehjes lipuu eleettömästi töyssyn yli :D

Ei millään muotoa voi sanoa sporttiseksi kylläkään (menee tuo oma noin 11s 0-100km/h), mutta ei mielestäni läheskään sellainen lulla millaisen kuvan puheista saa. Ohjaus on toki sellainen vähän sinneppäin, tarkasta ohjaustuntumasta voida puhua (tuulen ja tien kallistuksen mukaan saa rattia käännellä muutamia senttejä), mutta pyöriipä ratti kevyesti ja ei se sen kummempi taida noissa joissain sitikoissakaan olla tuntumaltaan.

Veto kun on vielä oikeassa päässä, niin käytös on loogista ja ennakoitavaa, itse siis takatyöntöön oppinut joten nuo edestäkiskovat tuntuu pahalta ja epäloogiselta.

Juu, eihän se jousitus tietysti kaikissa ole tuommoinen hytkyvän löysä esim. nyt vaikka corvette tai muut amerikkalaiset urheiluautot jossa tuo jousitus pitää olla jäykkä niin kuin tuossa omassa raaserissakin on joka taas ei mikään urheiluauto olekkaan.   ::)  Toisaalta en kyllä ole vielä istunut C6:n kyydissä jota kehutaan lentäväksi matoksi ja se varmasti pitää paikkansa. BX GTi:n kyydissä on tullut istuttua enemmänkin ja siinähän oli vielä tuo hydraalinen jousitus joka oli mukavan jämäkkä ja auto kulki todella hyvin. Kaikinpuolin loistava auto...  Takavedosta on sen verran kokemusta mitä nyt on faijan veljen mursulla tullut ajettua, kyseessä siis -91 vuoden 200 sarjalainen jossa suora kutonen ja semmoinen 200 hevoista ja takaveto. Kyllä tolla ainakin jos rajoitusten mukaan ajoi niin hyvin pärjäsi kun muisti ettei mutkissa painanut liikaa kaasua... ainoa huono puoli tuossa oli että kun painava moottori on edessä ja takana ei juurikaan painoa sekä auton 2000kg massa niin se ei ainakaan liukkaalla ole se parhain vaihtoehto ja se kyllä tuli tutuksi muutaman kerran.   :-\

Pahoitteluni että aihe nyt menee hiukan yleiseksi jauhaamiseksi mutta kun vauhtiin päästiin niin kerrotaan nyt sitten kaikki kerralla että ei jää mikään kaivertamaan.

jtbo

No kyllähän se taloudelliseen ajamiseen liittyy tuo etenemiskykykin, jos renkaat pyörivät sadalla metrillä neljäsadanmetrin edestä, niin ei se kyllä kulutukseen hyvää lupaa  ;D

ZX:llä jäin kiinni sileään jäiseen kotipihaan, mutta tuolla takavedolla ei ole ollut samaa ongelmaa. Sen verran mäkeä tuossa pihassa, että pois ylämäkeen ei päässyt tuolla ZX:llä testivoittajakitkoilla. Tuossa jenkissäkin on kyllä kitkat, mutta kai se massa tuo pitoa, perhefarkkuhan tuo on.

ealab

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 02, 2009, 15:22:54
Entä peruuttamalla etuvetoisella.

Kiinni kumpaankin suuntaan, tasaisella, sopiva kyhmy jäässä takapyörän kohdalla ja ei lähtenyt mihinkään, ei auttanut edes kumimatto, kun vain yksi pyörä pyörii, paino sopivasti toisen puolen etusella, niin ei se muuta tehnyt kuin reikää, niin kitkarengaskin puree jäähän uria  ;D
Ei jarru, ei renkaiden pyörittely, mikään auttanut, piti sitten ottaa lapio ja santaa, pykälää vähän renkaan eteen ja taakse, kun ensin tunkkasi ylös ja sitten santaa väliin ja johan helpotti.
Kerran sitten onnistuin omaa hölmöyttäkin jäämään kiinni, vaan sitä ei lasketa, parkkeerasin siten, ettei päässyt taakseppäin ja eteenpäin ei pito riittänyt. Ainoa auto tyhjän Hiacen kanssa tuo ZX jolla olen jäänyt jumiin.

Tuossa farkussa vetää aina molemmat takaset, se saattaa vaikuttaa jotain, toki renkaatkin ovat leveämmät ja painoa enemmän, ettei voi oikein sinällään verrata :P

Muoks: Niin pian tuossa pihassa on kiinni ihan mikä tahansa, kun alkaa kelit lämpenemään, olisi pitänyt syksyllä soraa ajaa pihaan, vaan oli muka kiirettä, joten märkä hiesu varmaan vie voiton yllättäen  :-\

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 02, 2009, 15:13:27
No kyllähän se taloudelliseen ajamiseen liittyy tuo etenemiskykykin, jos renkaat pyörivät sadalla metrillä neljäsadanmetrin edestä, niin ei se kyllä kulutukseen hyvää lupaa  ;D

ZX:llä jäin kiinni sileään jäiseen kotipihaan, mutta tuolla takavedolla ei ole ollut samaa ongelmaa. Sen verran mäkeä tuossa pihassa, että pois ylämäkeen ei päässyt tuolla ZX:llä testivoittajakitkoilla. Tuossa jenkissäkin on kyllä kitkat, mutta kai se massa tuo pitoa, perhefarkkuhan tuo on.
Jeps, ei varmasti lupaa.   ::)  Eipä kyllä ole tullut tolla etuvetosella vielä jäätyä kiinni, hyvin nousee jäistä mäkeä paitsi yks kerta yhdellä loskaisella mäellä meinas loppua pito kesken... onneksi kuitenkin hiljaa jurnuttamalla päästiin ylös.  ^-^

jtbo

Nyt pääsin ajelemaan tankillisen puhtaasti matka-ajoa ja laitos on vetristynyt ilmeisesti, sillä 476km matkalla keskikulutus oli 8,8l/100km, tämä siis 2000kg:n omapainolla ja 5 litran koneella eikä ole tullut alinopeutta ajeltua, kyllä tuollakin pääsee vähällä aineella, kun ei pidä vakkaria päällä ja kerää vähän alkuvauhtia mäkiin :laugh:

Mielestäni tuo kulutus on jo naurettavan vähän tuollaiselle automaattivaihteiselle lotjalle  :o

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 04, 2009, 02:49:34
Nyt pääsin ajelemaan tankillisen puhtaasti matka-ajoa ja laitos on vetristynyt ilmeisesti, sillä 476km matkalla keskikulutus oli 8,8l/100km, tämä siis 2000kg:n omapainolla ja 5 litran koneella eikä ole tullut alinopeutta ajeltua, kyllä tuollakin pääsee vähällä aineella, kun ei pidä vakkaria päällä ja kerää vähän alkuvauhtia mäkiin :laugh:

Mielestäni tuo kulutus on jo naurettavan vähän tuollaiselle automaattivaihteiselle lotjalle  :o
Jep, no tuo ei enää kuullosta niin pahalta.   ;)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - huhtikuu 06, 2009, 00:16:01
Jep, no tuo ei enää kuullosta niin pahalta.   ;)

Uudet tulpat ja filtteri paransivat kummasti käytöstä, nyt se jopa käy kahdeksalla  ;D

Mutta ei kyllä kärsi happea paljoa tarjota koneelle, jos noin pienellä kulutuksella meinaa ajaa ;)

XsaraVTR84

No varmasti parantaa tai luulisi tuon kokoisessa moottorissa.   8)

Igor

Lainaus käyttäjältä: dieselflosse - maaliskuu 30, 2009, 08:05:33
Manuaalivaihdetta hämmenetään siten, että heitettäessä isommalle kierrosluku putoaa parhaan väännön alarajakierroksille.
Mitkä ovat parhaan väännön alarajakierrokset?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Megaman

C5 on mahtava auto rullaamaan, sitä kannattaa hyödyntää, heittää vapaalle mäen harjalla ja antaa mennä.Edellyttää tietysti, että jarrut on kunnossa, eikävätkä makaa päällä.
Joskus hyvä rullaus menee hukaan,kun edessä oleva ei ehdi alta pois ja pitää ruveta jarruttelemaan. :x
Ja kannattaa myös muistaa, että ei rullaile tien tukkona... ;D Itse kytken vedon takaisin päälle, kun nopeusmittari tavoittelee 70 km/h, silloin voi heittää vitosen päälle.

Viime kesänä pienin keskikulutukseni taisi olla 5,9 satkulle Mäntsälä-Lammi välillä, jota tuli ajettua viikottain. 6.1 oli ehkä yleisin lukema.
Liian suuria vaihteita ei mielestäni kannata leipoa sisään liian aikaisin, mieluummin yli 2000 rpm neloskoneessa, kuin alle. Momentit käy lootan päälle. Noi asiat pitäis tuntea jo ihan perstuntumalla. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

Tiedä onko C5:n kanssa, mutta noissa joissa laatikko on toisinpäin ei ainakaan suositeltu rullailemaan, kun ei kuulemma lootan voitelu pelaa. Ruiskukoneissa myös moottorijarrutuksella katkaistaan polttoaineen syöttö, joten jos vitosella alamäkeen pysyy vauhti samana, niin voi olla taloudellisempaa pitää vaihde pesässä.

Mulla on jotain vähän päälle 1000 kierrosta 80 vauhdissa, eikä tuohon voi itse juuri vaikuttaa, kun on automaatti, tosin eihän tuo kone taida paljoa yli 4000 kiertää edes.

Igor

Toi lootan voitelu - tai sen puute - rullatessa on automaattien ongelma.

Joku mulle väitti tuossa hiljattain että uudemmissa autoissa ruiskutusta ei katkaista moottorijarrutuksessa ihan kokonaan, jottei katalysaattori viilene liikaa. Esim. Xsarassa ei saanut ajotietokoneen hetkellistä kulutusta koskaan näyttämään nollaa, 0.2l/100km taisi olla alhaisin lukema minkä sain ruutuun toooodella pitkässä moottorijarrutuksessa.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Megaman

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 08, 2009, 14:50:24
Ruiskukoneissa myös moottorijarrutuksella katkaistaan polttoaineen syöttö, joten jos vitosella alamäkeen pysyy vauhti samana, niin voi olla taloudellisempaa pitää vaihde pesässä.

Kun kyseessä on rullailua vapaalla useita kilometrejä, ei toi moottorijarrutus oikein toimi... :) Tyhjäkäyntikulutus on kuitenkin luokkaa 1,2 ltr tunnissa (nyt puhutaan siis puolimoottorista), joten ei se kovin isoa osaa kulutuksessa näyttele.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Megaman - huhtikuu 08, 2009, 15:13:41
Kun kyseessä on rullailua vapaalla useita kilometrejä, ei toi moottorijarrutus oikein toimi... :) Tyhjäkäyntikulutus on kuitenkin luokkaa 1,2 ltr tunnissa (nyt puhutaan siis puolimoottorista), joten ei se kovin isoa osaa kulutuksessa näyttele.

Jaa, en ole noin pitkiä mäkiä löytänyt ja muutenkin pidän vauhdin tasaisena, niin en niin noista tiedä, sen olen kyllä huomannut, että monet alamäessä karkaa ja tasaisen/ylämäen koittaessa meinaa joutua työntämään ja oma nopeus koko ajan se sama.

Megaman

^ joo, mulla tulee ison mäen päällä aina vastustamaton tarve kytkeä cruise hetkeksi pois päältä ja hyödyntää massan tuomaa energiaa ja antaa rullata... :laugh:

Citikka99

[/quote]

Suurimmalla vaihteella eli vitonen päällä ainakin oma santtuni rullaa yhtä hyvin kuin kytkin pohjassa. Vitonen on selkeä ylivaihde, joten sen jarrutusteho on lähes olematon. Minulla on käsitys, että kytkimen tarpeetonta pohjassa pitämistä pitäisi välttää moottorin käydessä. Se rasittaa kytkimen laitteita. Joku asiantuntevampi voinee kertoa miksi.

Megaman

Minä heitän siis vaihteen vapaalle, en rullaile kytkimen kanssa. Ja ei ole puhettakaan, että vitosella pystyis rullailemaan kilometritolkulla.

Helposti muutaman kilsan rullailu tiputtaa keskikulutuksesta muutaman kymmenyksen pois. Tulee kisailtua tuota ajotietokonetta vastaan, kun ei viikonloppureissuilla ole muutakaan tekemistä... ::) Ja tiedoksi, että noilla tieosuuksilla autoja menee n. 3 kpl tunnissa, että en rullaile jono persiissä tientukkona.Ja vedon kytken takaisin vitoselle 7 kympin vauhdeissa, ellei rullata kohti taajamanopeuksia. Välillä tosin tulee myös rullattua ylinopeutta, koska jarrua ei tee mieli aina painaa kesken parhaimman alamäen. :)

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Megaman - huhtikuu 11, 2009, 10:42:36
Minä heitän siis vaihteen vapaalle, en rullaile kytkimen kanssa. Ja ei ole puhettakaan, että vitosella pystyis rullailemaan kilometritolkulla.
On teillä pitkiä mäkiä!!
Citroën 2CV AZ Berline -56

ealab

Tällainen hyvä vauhdinottopaikka (Hesan suunnasta) on alamäki ennen Hajalan risteystä.  Kun hyvä vauhti saatu, niin sitten onkin risteysalueen 80:n rajoitus.
Taloudellisuusajo- ohjetta tulee käytettyä jo vaistomaisesti. On mennyt pysyväismuistiin. Sitten edessä onkin usein "säästävä etanakiihdyttäjä", joka ei tiedä "mistään mitään". :)