C5 III - äänentoisto

Aloittaja ksi, tammikuu 26, 2009, 15:23:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CelaVii5

Kajarien vaihdossa ilman ovien vaimennusta ei ole oikein järkeä joten eipä tuosta haittaa ole että ovipaneeli pitää irroittaa. Tuolta C5 III hifistely -ketjusta löytynee ohjeet siihen kuinka ovipaneeli lähtee irti.

Jarppa

Kannattaa kokeilla vielä 'säätöjä'. Kummoista muutosta ei välttämättä pelkällä kajarien vaihdolla saa.
Pois kaikki äänitilat, pois loudness ja sitten vähän eteen ja hiukka bassova ja trepleä. Mulla on nyt näillä keinoilla löytynyt suht miellyttävät säädöt.

Kenguru

Lainaus käyttäjältä: Jarppa - helmikuu 17, 2016, 08:59:09
Kannattaa kokeilla vielä 'säätöjä'. Kummoista muutosta ei välttämättä pelkällä kajarien vaihdolla saa.
Pois kaikki äänitilat, pois loudness ja sitten vähän eteen ja hiukka bassova ja trepleä. Mulla on nyt näillä keinoilla löytynyt suht miellyttävät säädöt.

Aivan totta. Kajareiden vaihdos summassa tuskin tuo mitään muuta kun vaihtamisen ilon.
Alkuperäinen äänilähde on orkkislaitteiden heikoin lenkki, sille nyt ei vaan voi minkään. Vahvistimen lisäyksellä saavuttaa jo vähän parannusta mutta ei sekään autuaaksi tee.
Jos ei halua rahaa laittaa kun minimaalisen määrän tuohon äänen parantamiseen niin sitten ennemmin vaimentaa ovet ja välipellin kun vaihtaa kaiuttimet. Tämä on minun mielipiteeni aika monen hifistetyn auton pohjalta.

Paljon suuremman muutoksen ääneen tekee jo mankan vaihtaminen laadukkaaseen mutta tätähän ei taas kaikki halua tehdä..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

CelaVii5

Alkuperäiset bassot on sellaiset rimpulat että vaihtamalla ne mihin tahansa ääni paranee. Tässä kuva millaiset "kaiuttimet" siellä oikein on: http://www.saunalahti.fi/jepujep/Autohifit/IMG_2129.JPG

Varmaan jo 100€ kaksitiesarjalla, sen muovikupin avartamisella basson takaa ja ovien vaimennuksella mennään pitkälle. Sitten lisätehoa käyttöön, eli vaikkapa isoamp jonka voi tökätä suoraan alkuperäissoittimen persauksiin. Ei tossa vakiosoittimessa liene muuta ongelmaa äänenlaadun suhteen kuin kunnollisten säätöjen puute. Jos haluaa lisäsäätöjä ja vahvarin niin tossa yksi vaihtoehto vakiosoittimen seuraksi: https://www.powerset.fi/match_pp_62dsp

markka1111

Kiitoksia kaikille vastauksista !  Taitaa olla aika pitkälti kiinni siitä, mille tasolle kukin musiikin kuuntelun asettaa. Minun eka sitikka oli -06 C5, ja siinä oli kyllä melkosen tunkkanen saundi. Nappasin irti suojaritilät ja vaihdoin pahvi-muovihärpäkkeen tilalle laadukkaammat kajarit ja on kyllä mulle riittänyt. 

Kenguru

Tiedän kyllä millaiset on sitikan alkuperäiset kaiuttimet ja tiedän kyllä että soundi näennäisesti "paranee" kun ne vaihdetaan johonkin toiseen.
Mutta totta, eri henkilöt hakevat ehkä vähän eri asioita näillä parannuksilla.

Sitikan orkkis ovikajareilla on kilpailtu ja jopa pärjätty SM-tasolla ihan kivasti mutta ei todellakaan orkkis soittimen kanssa koska sen kanssa ei pitkälle pötkitä ;)
Mutta tämä omalta osaltani tähän. Jokainen tyylillään.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Zego

Eri varustetasoissa eri soitinkin?

CelaVii5

Taitaa se RD4 olla hyvin pitkälti kaikissa pl nämä navisoittimet ison näytön kanssa. Ehkä ihan uusimmissa RD45 mutta en sitten tiedä onko sisuskaluissa muuta eroa kuin usb- ja bluetooth -tuki.

Tietääkseni joku on ainakin suunnitellut kisaavansa vakiosoittimella (toki eri merkkisellä autolla) asiallisen DSP:n kanssa autohifikisoissa. En nyt jotenkin usko että tuo RD4 on mitenkään erityisen huono tapaus tässä vakiosoitinten sarjassa. En ole kokeillut vakiokajareita eri soittimella ja vahvistimella, joten sikäli olen toki tietämätön asiasta. Tai no hetken verran tuli soiteltua jälkiasennussoittimella ja vakiokajareilla - enkä pitänyt kuulemastani. Mm. "bassotoisto" on hyvin aneeminen noissa vakiohifeissä ja sille ei dsp-soittimenkaan säädöillä oikein mitään voi tehdä kun se vaan kuulostaa siltä kuin hakkaisi kumppareita yhteen. Vaimennettuna ja hyvät kajarit vaihtamalla + vahvarilla C5 X7 etuovista saa bassoa siihen malliin että riittää varmasti suurimmalle osalle käyttäjistä. Tai ainakin saa taustapeilin värisemään musiikin tahdissa pelkillä etukajareilla ja saundi kuulostaa vielä siinäkin vaiheessa ihan siedettävältä. ;D

Kenguru

Meillä on yksi autoista lähdössä orkkissoittimella varustettuna kisoihin mutta niin siinä kuin parissa muussa mitä tiedän, se äänilähde on kisoissa ihan muu kun se orkkis soitin :) Eli näissä tilanteissa mitä tiedän äänilähteenä toimii iPod, iPad, puhelin tai muu vastaava jonka signaali tuupataan suoraan sinne prossulle.

Mutta jälleen, ihan eri tavoite on näissä kun yleensä kun kaiuttimia aletaan vaihtamaan :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

kessu

Lainaus käyttäjältä: Jarppa - helmikuu 17, 2016, 08:59:09
Pois kaikki äänitilat, pois loudness ja sitten vähän eteen ja hiukka bassova ja trepleä. Mulla on nyt näillä keinoilla löytynyt suht miellyttävät säädöt
Kannattaa kokeilla, itsellä ollut monta vuotta kaikenlaisia äänitiloja päällä. Ja olen kironnut äänen surkeutta !!