Kirjoittaja Aihe: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen  (Luettu 13909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« : Tammikuu 25, 2009, 13:24:44 »
Uudessa C5:ssa on samanlainen alapallonivel ratkaisu kuin Peugeot 407:ssa. (Alapalonivel on huonosti suojattu laakeri)  Kovin heikko kestoltaan. Renkaan heiluttamisen lisäksi, pilalle ruostuneen laakerin kuulee kuopissa kolinana.  Jos kolina tuntuu kuuluvan esim. oikealta, saataa silti olla vasen laakeri rikki.

Tarkistusohje: Ei tarvitse kuin nostaa pyörä ilmaan ja voimakkaasti heiluttaa rengasta pystysuunnassa. Välys kyllä tuntuu tuossa rakenteessa todella selvästi.

Vinkki: Rasvanipan voisi porata siihen laakeriin ja ongelmat varmasti loppuvat jos kerran pari vuodessa laittaa rasvaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2009, 13:45:54 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2009, 14:10:23 »
Tuota pelätään täälläkin- ei ole vielä ollut ongelmia- parhaalla on jo ajettu 45 tuhatta...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2009, 19:49:18 »
Mielestäni sitikan piti kohottaa laatuimagoaan? Imago ehkä kohosi, tuote ei.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2009, 21:40:41 »
Ei nyt tosiaan kannata riemastua tästä- yhtäkään ei ole vielä hajonnut.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #4 : Tammikuu 26, 2009, 04:24:02 »
Osaa on muutettu v. 2006. Ongelmia ilmeni  vm. 2004...2005 mallin 407ssa.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2009, 08:51:16 »
No eikö tää ketju ole siinä tapauksessa ihan turha  :-\
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2009, 13:26:21 »
No eikö tää ketju ole siinä tapauksessa ihan turha  :-\
Ei. On noita mennyt vieläkin väljäksi. Kestää kuitenkin enemmän kuin 30tkm.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #7 : Tammikuu 26, 2009, 14:00:34 »
No eikö tää ketju ole siinä tapauksessa ihan turha  :-\
Ei. On noita mennyt vieläkin väljäksi. Kestää kuitenkin enemmän kuin 30tkm.
Kellä on mennyt uudesta C5:stä moinen?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 169
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2009, 23:57:44 »
Onko C5 III markkinointi puheet lunastettu? Olin lukevinani ja kuulevinani myyjienkin suusta että laatu on korkealla tasolla. Päädyin perhe syist'ä PIcassoon ja olen kuolailut C5 III:sta. Mutta ei auta...

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2009, 18:29:50 »
Onko C5 III markkinointi puheet lunastettu? Olin lukevinani ja kuulevinani myyjienkin suusta että laatu on korkealla tasolla. Päädyin perhe syist'ä PIcassoon ja olen kuolailut C5 III:sta. Mutta ei auta...

Suurinpiirtein tuollainen lausahdus oli minunkin näppäimistöllä kirjoitettu jo tässä topicissa 2-3 vastauksen välissä, mutta täällähän tunnetusti on ennenkin deletoitu viestejä ei-kirjoittajan toimesta kun kirjoitus ei sovi foorumin tasoon.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 169
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2009, 19:53:56 »
Joo...mun kyssärihän on siis varsin tasokas,mutta se saattaa olla väärän otsikon alla. Kyssärini saa siirtää kyllä oikean otsikon alle.

Ranskisten laatu on ollut mediassa kovasti tapetilla. Viimoset rutinat taitaa koskea rellun katsastus hylkäyksiä, joita uutisoidesa sitten laimataan kaik ranskalaiset automerkit epäkelvollisiksi kulkineiksi jakatsastusmiesten riesoiksi.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2009, 21:03:30 »
Relluista en tiedä- enkä suoraansanoen välitäkään. Ainakin meidän merkillä on laatu kohdillaan. Ja edelleenkään ei ole yhtään C5 X7:n alapalloniveltä vaihdettu- paras on nyt ajanut päälle 60 tonnia.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

renkimikko

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2009, 21:15:35 »
 Sitikkapuoskarilta kysyn että mitstä tuo X7 tulee tuohon uuden C5 perään(luottaen siihen että ei se ole tyhmä joka kysyy).

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2009, 22:31:42 »
Sitikkapuoskarilta kysyn että mitstä tuo X7 tulee tuohon uuden C5 perään(luottaen siihen että ei se ole tyhmä joka kysyy).
No C5 III:n koodi on tehtaalla X7- ei ole tyhmiä kysymyksiä- vain kysyjiä  ;D
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2009, 20:33:04 »
Hintavertailua: Alapallonivel 3640 69 maksaa Peugeotilla 118,00 e (Citroenilla 174,00 e) ja 3640 72 117,00 e (Citroenilla 170,00 e).

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2009, 13:14:20 »
Hintavertailua: Alapallonivel 3640 69 maksaa Peugeotilla 118,00 e (Citroenilla 174,00 e) ja 3640 72 117,00 e (Citroenilla 170,00 e).
Hyvä tietää- vieläkään ei ole kellekään vaihdettu ainuttakaan..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Jeth

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Automeca
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #16 : Lokakuu 31, 2009, 18:43:35 »
Hintavertailua: Alapallonivel 3640 69 maksaa Peugeotilla 118,00 e (Citroenilla 174,00 e) ja 3640 72 117,00 e (Citroenilla 170,00 e).
Hyvä tietää- vieläkään ei ole kellekään vaihdettu ainuttakaan..

Niin ja parhaalla on nyt ajettu 140tkm :P
2cv6 -71

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #17 : Toukokuu 19, 2012, 11:17:24 »
Uusimmassa Tuulilasi-lehdessä oli Citroen C5 kestotestissä (30 tkm) ja aika rankkaa kritiikkiä pukkasi ja mielestäni myös perusteettomasti (katsastusinssiltä) eli välystähän tuossa rakenteessa kuuluukin olla. Onko sitikalle lähetetty Trafille vastaavaa ohjetta mitäs pösölle? En ole varma onko tämä se mitä pösön kohdalla on lähetetty http://faq.peugeot505.info/files/49550_407_alapallonivelen_tarkastus.pdf mutta ainakin sen tapainen? Joku teknisempi voisi myös lähettää tietoa Tuulilasi-lehdelle tapio.ketonen@a-lehdet.fi sekä kenties tiedustella maahantuojalta asiasta?

Kommentteja muilta Tuulilasi-lehden lukijoilta?

EDIT: Löysin vielä tällaisen kommentin peugeot-foorumilta, 20.09.2010:
Kuten tiedettyä 407:ssa saa olla alapallonivelessä pystysuuntaista liikettä johtuen laakerin rakenteesta. Kävin katsastuksessa ja katsastusinsinööri ei ollut asiasta tietoinen ja ilmoitti, että ei ole maahantuojalta tullut tuollaista ohjeistusta. Pyysin maahantuojalta kyseisen ohjeistuksen ja maahantuojan edustaja ilmoitti, että kyseinen dokumentti on kyllä Akelle/Trafille toimitettu, joten Ake/Trafi ei ole taaskaan ollut tehtäviensä tasalla ja toimittanut tuota ohjetta eteenpäin. Pistin nyt tuon dokumentin muillekin 407:n omistajille saataville, jos törmäätte vastaavaan ongelmaa autoa katsastettaessa.

Toivottavasti kovinkaan moni asiasta epätietoinen ei ole turhaan vaihtanut/vaihdattanut ehjää "alapalloa" tämän asian takia.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2012, 20:22:58 »
Ketoselle on lähetetty jo palautetta. Oli taas normaalia ranskalaisten autojen mollaamista tuulilasilehdeltä.

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 479
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Premium Tourer HDI 165 A 2014,
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #19 : Toukokuu 19, 2012, 23:44:01 »
Tuota pelätään täälläkin- ei ole vielä ollut ongelmia- parhaalla on jo ajettu 45 tuhatta...

Minulta meni (tai Citikasta) kilometrilukemassa 37500. Samoinkaksi palloa vuotaa ja yksi hehkutulppa pimeänä. Ei voi laatua kehua!. Citikalla olen sentään ajanut vuodesta -93 ja Cvitosilla vuodesta 2003. Kertaakaan en ole moisiin ongelmiin törmännyt.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #20 : Toukokuu 20, 2012, 09:00:13 »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 131
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #21 : Toukokuu 20, 2012, 13:35:04 »
Lainataanpa talteen:


Lainaus
Tapio Ketonen 19.5.2012 23:41:
Kyseessä ei ollut Kestotesti vaan käytetyn, kolme vuotta ja vain 30 000 km ajetun vaihtoauton testaus. Citroenin alapallonivelissä ja koko etuakseliston rakenteessa ei ole mitään "nerokasta", samanlaisia pallonivelellä toteutettuja joustintukirakenteita on muissakin merkeissä, Ne vain eivät väljisty yhtä nopeasti.Kyseessä on siis selkeästi kelvoton laatu. Vika on valmistajassa, ei katsastajassa.

Sitä paitsi myös raidetangon päissä kummallakin puolella oli selvä välys. Ei siinäkään ole "nerokkuutta", väljät raidetangon päät saavat etupyörien aurauskulman pieleen, ja se johtaa renkaiden epänormaaliin kulumiseen ja heikentää ajettavuutta.

Jos johonkin akselistorakenteeseen kuuluu luonnostaan tietynlainen väljyys kuten esimerkiksi Nissan Primerassa, maahantuoja toimittaa Trafille tiedon siitä, millainen välys ko. kohteeseen voidaan sallia. Muussa tapauksessa lähtökohta on, että ohjauksen ja pyöräntuennan nivelissä ei saa olla tuntuvaa välystä.

Autot pitää katsastaa normaalein kriteerein, vaikka ne olisivat ranskalaisia. Tiedän kyllä, että esimerkiksi päästöasioissa ranskalaisille on jouduttu myöntämään erivapauksia OBD-testistä, koska muutamissa 2001-vuosimallin ranskalaisissa testi ei autojen OBD-väylän poikkeavan toiminnan takia mennyt hyväksytysti läpi. Tämä on määrätty AKE:n (nykyisin Trafi) aikanaan antamissa ohjeissa.

Trafin sivulta löytyy tällä hetkellä käytössä olevat (katsastusasemille jaetut) maahantuojien poikkeusohjeet katsastajille. Ei näy C5/407 -akselistorakenteeseen liittyvää. http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/maahantuojien_ohjeet_ja_tiedotteet


PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #22 : Toukokuu 20, 2012, 14:17:35 »
Siinä on trafille toimitettu ohjeistus: http://faq.peugeot505.info/files/49550_407_alapallonivelen_tarkastus.pdf

maahantuojan edustaja ilmoitti, että kyseinen dokumentti on kyllä Akelle/Trafille toimitettu, joten Ake/Trafi ei ole taaskaan ollut tehtäviensä tasalla ja toimittanut tuota ohjetta eteenpäin.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 647
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #23 : Toukokuu 20, 2012, 16:42:35 »
Selittyyköhän C5 III:n huono menestys katsastustilastoissa juuri tällä tietokatkoksella? Siellä taisi olla ykkössyynä hylkäykselle nimenomaan etuakselisto ja sijoitushan on ihan häntäpäässä... Tässä olis nyt paikallaan korvata uusintakatsastuksen ja turhan korjauksen maksut kaikille joiden C5 on hylätty ton pystysuuntaisen välyksen takia, varsinkin jos kyseessä on oikeasti tietokatkos Trafin sisällä.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 III - Alapallonivelen tarkastaminen
« Vastaus #24 : Toukokuu 20, 2012, 16:54:40 »
Ei kai Peugeotin maahantuojan tiedote mitään vaikuta Citroënin katsastusmenestykseen.