Ensimmäiset talvikokemukset Citroënillä

Aloittaja jtbo, marraskuu 20, 2008, 11:49:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 08, 2009, 18:45:48
Luettuani jtbo:n kirjoituksia alan olla sitä mieltä, että  mun tseksi on todella hyvä, jopa talvella!  :)

Pakko niitä parempia on olla, luulisin  ;D

Joko löysit sitä suihkuteltavaa lukkosulaa? Luulenpa, että oman oven toiminnan parantuminen johtuu juurikin siitä, kun olen niin huolella sitä tavaraa kylvänyt lukkopesään ja siihen lukon kielen ympäristöön, kun ei ole enää ollut ongelmaa oven kanssa, -13C ja -23C välillä olevissa lämpötiloissa.

Jami

Mullakin on näköjään hyvä zexi...  :laugh:

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - tammikuu 08, 2009, 18:52:26
Joko löysit sitä suihkuteltavaa lukkosulaa?

Mulla on jotain lukkosepän mukaan tehoainetta, mutta olen kai ollut liian säästeliäs sen kanssa koska tänään aamulla lukko temppuili, tosin vain hetken, vaikka zx oli ollut johdon jatkona runsaan tunnin, pakkasta n. 14 astetta. Kun hetken annoin käydä niin lukkokin naksahti kiinni. Kotiin lähtiessä kaikki toimi hienosti, vaikka mulla ei ole sähköpaikkaa.  Onneksi vanhan citikan uskaltaa jättää lukitsematta työpaikan pihaan, ei sitä kukaan halua kuitenkaan, ei ainakaan lukko jäädy kiinni.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 08, 2009, 21:25:15
Mulla on jotain lukkosepän mukaan tehoainetta, mutta olen kai ollut liian säästeliäs sen kanssa koska tänään aamulla lukko temppuili, tosin vain hetken, vaikka zx oli ollut johdon jatkona runsaan tunnin, pakkasta n. 14 astetta. Kun hetken annoin käydä niin lukkokin naksahti kiinni. Kotiin lähtiessä kaikki toimi hienosti, vaikka mulla ei ole sähköpaikkaa.  Onneksi vanhan citikan uskaltaa jättää lukitsematta työpaikan pihaan, ei sitä kukaan halua kuitenkaan, ei ainakaan lukko jäädy kiinni.

Haha, toi on kyllä niin totta, omaakaan tuskin tarvitseisi pitää koskaan lukossa, on se niin karun näköinen, edelliset omistajat sen verran saaneet lommoja tehtyä ja puskurissakin on kengän mentävä reikä, ei voi olla niin epätoivoista rosmoa että tuollainen kelpaisi  :laugh:

Viimeksi sumutin tuota Korrek merkkistä noin 5 sekuntia sinne lukonkielen seudulle, itse lukkopesään en olekkaan kovin ahkerasti tuota työntänyt, kun kyllä se tuntuu pelaavan enimmäkseen, tuossa lukonkielisysteemissä se ongelma omassa tuntuu olevan.

Foranamo

Sulla taitaa jtbo jotenkin kiertää lämpö sinne kennolle huonosti. Vaikka omani lämpeää vain seitsemäänkymmeneen kun täällä on ollut näitä -20°C pakkasia, tulee sisälle ihan kuumaa ilmaa.

Jonkun aikaa tossa oli kyllä hauskaa, kun jostain vuosi jäähdytysnestettä ja glykoli muodosti sellaista höyryä sisälle, kauhea haju eikä nähnyt mitään. Laitettiin pullo jotain ainetta, jonka pitäisi paikata vuotoja jäähdyttimessä. Lakkas lämpömittari toimimasta, nollaa näytti kauan ja pelkkää kylmää ilmaa tunki. Nelisenkymmentä kilometriä ehdin ajaa, sen aikana kaksi kertaa kävi niin, että lämpömittari kohosi vähän vajaaseen sataan asteeseen ja laski sitten pikkuhiljaa takas sinne 'nollatasoon'. Sitten, kuin ihmeen kaupalla, alkoi tulla lämmintä ja kaikki toimi taas :) Oli vissiin koittanut vähän korjata vuotoja väärissä paikoissa, mutta aukesi sitten kuitenkin.

Ainoat talviongelmat ovat nyt olleet jäiset mutkat ja liikenneympyrät. Niin pientä vauhtia ei ole keksittykään, etteikö ZX Breakin perse irtoa mutkassa, jos jäätä on.

jtbo

No jopas, itselläni ei ole edes nastoja ja siltikään ei oma break perää tarjoa sivulle ellei oikein kovasti sitä pyydä. On nämä aika persoonallisuuksia  :o

Veikkaan tuota sisäilmankiertoa vähän osalliseksi ongelmiin, jos viikonloppuna olisi inspiraatiota sitä tonkimaan, vähän heikkoahan tuo puhallus tuossa on uudellakin flektillä, vaikka sen raitisilmasuotimen heitin mäkeen.

Noita paikkaustököttejä en itse mieluusti käytä, niillä kun on tosiaan tapana tukkia vähän vääriä paikkoja. Ihmemiehessä taisivat kerran kananmunalla paikata syylärin, aika epeleitä  ^-^

Sellaista kädenlämpöistä oma puhaltelee -15C lämpötilassa, kylmemmässä kylmemmän käden lämpöistä tietty  :-\

Juska

Unohdin eilen aamulla laittaa Eberin päälle ja töihin lähtiessä pihalla odotti kylmä Berlingo (-18C). AGM akulla pyöri kuitenkin kuin kesäkelillä ja lähti käyntiinkin ihan hyvin, kuulosti tosin aika dieseliltä, vissiin jää HDissä esiruiskutukset kylmällä pois?

Pirun kylmä oli lähteä ajelemaan ja lasikin meinasi jäätyä sisältä, ihan uusi kokemus kun koko pakkaskauden ajellut Eberillä. :)
Citroën Berlingo 1.2 2017
Citroën C3 1.0 2015

Sitikkapuoskari

Mulla oli tänään oikein talvilähtö....
Emäntä laittoi XM:n illalla roikkaan muttei varmistanut että sisälämppäri on päällä. No ei ollut.. pihalla -15c ja autossa nahkapenkit... Ajattelin notta onneksi on ollut edes moottori lämmityksessä. No hyvin lähti käyntiin- mitä per.. lämppärin puhallin mykkä ja lasit jäässä sisältä/päältä- eikun rapaamaan senverran notta näki läpi. Onneksi n. 5 km kuluttua puhallinkin heräsi.. Olikohan tämä syy miksen ostanut vaimolle tänään synttärikukkia?  :-\
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

MarieCurie

... ja sitten vielä on ihmisiä, jotka intoilee miten hieno talvi on. Ei minusta ainakaan talvessa ole mitään hyvää!

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 09, 2009, 10:59:50
... ja sitten vielä on ihmisiä, jotka intoilee miten hieno talvi on. Ei minusta ainakaan talvessa ole mitään hyvää!

Starttimoottorin tehoisella mottorilla varustettujen autojen kuljettajatkin saavat kuvitella että heidän autossaan on voimaa, kun sutii  ;D

Tähdistä voi ottaa kuvia:

Puutkin on nättejä:

Kyllä talven hyödyt voittaa kesän, etenkin kun ei ole niitä lentäviä ja purevia ötököitä ;D

Sitikka tosin ei ole ilmeisesti samaa mieltä, niin eri auto se on talvella kuin kesällä.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - tammikuu 09, 2009, 11:29:53
Puutkin on nättejä:
Kyllä talven hyödyt voittaa kesän, etenkin kun ei ole niitä lentäviä ja purevia ötököitä ;D
Tappavaa kauneutta...

marx

Korjaillut noita harrastelijoiden sinisiä kuvia lehtikäyttöön, eihän se ole kuin pari klikkausta Photoshopissa, mutta parempaakin tekemistä olisi...
Lumihan on siis oikeasti valkoista.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

MarieCurie

marx ammatti-ihmisenä tiedät, että riippuu valaistuksesta. Tietyssä valossa lumi näyttää siniseltä

marx

Ihmisen silmässä ei näytä! Se kun korjaa aivojen kautta moiset, kamera vaan on niin tyhmä, että tekee sinistä, ilman korjailua. (Ammattikuvaaja toki korjaa virheen jo kuvaustilanteessa) Ja siksipä korjaamme nämä amatöörien virheet, ennen lehden painoon menoa. Oletko nähnyt jossain lehdessä sinistä lunta?

MarieCurie

Olen, sekä myös kalenterikuvissa!
Lisäys: hämärässä valaistuksessa lumi näyttää siniseltä! Ja tiedät varmaan myös, että väriä korostamalla tai muuttamalla voi luoda kuvaan halutun tunnelman. Ja missä julkaisussa käytetään amatöörien kuvia, jotka pitää käsitellä ennen painamista? Myös ammattikuvaaja korjaa väri- ym virheitä myöhemmin Photoshopilla!

jtbo

Kyllä se omaan silmään sinistä kuvaushetkellä oli, ei oikein niin valoisaa ole täällä tähän aikaan vuodesta, että varjoisassa kohdassa koko päivänä näkisi valkoista lunta.

Tokihan kuvia lehteen korjaillaan, parhaat korjailut löytyvätkin sivulta http://photoshopdisasters.blogspot.com/  ;)

Megaman

Eikös täällä ollut jo yksi valokuvaus-ketju... ::)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: Megaman - tammikuu 10, 2009, 00:52:47
Eikös täällä ollut jo yksi valokuvaus-ketju... ::)
Joo sorry, olet kyllä ihan oikeassa...

jtbo

Niin, tuo ZX tosiaan jäi taas kiinni suhteellisen tasaiselle pihamaalle, ihan vähän siinä on nousua, mutta sehän se riitti, kun alle sattui moottorin lämmön muodostama jää, ei mihinkään. Puolituntia siinä temutessa meni, että sai laitteen taas liikkeelle, ei se ilman pitävämmän materiaalin tarjoamista lähtenyt, paljon santaa ja sitten vielä pakkaslunta päälle, niin johan se lähti.

Kai se johtuu siitä kun ei ole piikkejä renkaissa, ei yhtään minkäänlaista pitoa ollut renkaan alla, ihan sama vaikka kolmosen laittoi pesään ja kytkimen ylös, niin siinä se nätisti kävi rengas pyörien.

Eipä ole näin tuskaista ollut koskaan ennen, tosin renkaat tuohon kai enemmänkin vaikuttaa, kunnon piikeillä ei olisi varmaankaan tuota ongelmaa.

Oli kyllä päivällä muutenkin liukkaan oloista, kolmosella ei meinannut pitoa kiihdytyksessä löytyä oikein mitenkään.

CitXsan97

Itselläni ei ZXstä ole talvi- eikä kyllä kesäkokemuksiakaan, mutta Xantia on kyllä loistava talviauto. Lämmin ja kulkee hyvin. Ovien tiivisteet on joskus olleet vähän jäässä, mutta sekin on vain omaa laiskuutta.
Liukkaalla on liukasta ja pakkasella kylmää, mutta vähän on ollut niitä kelejä, etteikö Santulla olisi päässyt. Lopen ei taida olla yhtään...

marx

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 09, 2009, 23:53:46
Olen, sekä myös kalenterikuvissa!
Lisäys: hämärässä valaistuksessa lumi näyttää siniseltä! Ja tiedät varmaan myös, että väriä korostamalla tai muuttamalla voi luoda kuvaan halutun tunnelman. Ja missä julkaisussa käytetään amatöörien kuvia, jotka pitää käsitellä ennen painamista? Myös ammattikuvaaja korjaa väri- ym virheitä myöhemmin Photoshopilla!
Vastaan nyt vielä tähän. Lumi on valkoista. Hämärässä (tuo kuva päivällä otettu) harmaata. Tunnelmia voi tehdä vaikka värjäämällä oransiksi. Suurimmassa osassa ammatti- , järjestö- seura- , yhtiö-  jne lehtiä. Kyllä korjaa(n), ennen julkaisua.

JoneTolppa

Eipä ole ollut mitään ongelmia Xantian kanssa, päinvastoin. Mukavan lämmin talviauto. Huohotinputkienkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ne kun on tullut putsattua joka syksy ja onhan niissä nuo lämmittimet. Eristyksiä olen vain vähän parantanut.
Veljellä sen sijaan menee huonommin. Hän omistaa tuommoisen 405:n 2 litrasella 8v. koneella ja soitteli tuossa pari päivää sitten. Ihmetteli miksi auto sammuili risteyksiin ja konehuoneessa oli öljyä siellä sun täällä. Myöskin öljyn mittatikku oli kummallisesti pompannut ylöspäin :) Tänään sitten lupasin putsata senkin huohotinputket ja vaihtaa siihen öljyt.

PicassoHDI

Lainaus käyttäjältä: JoneTolppa - tammikuu 11, 2009, 09:19:40
Eipä ole ollut mitään ongelmia Xantian kanssa, päinvastoin. Mukavan lämmin talviauto. Huohotinputkienkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ne kun on tullut putsattua joka syksy ja onhan niissä nuo lämmittimet. Eristyksiä olen vain vähän parantanut.
Veljellä sen sijaan menee huonommin. Hän omistaa tuommoisen 405:n 2 litrasella 8v. koneella ja soitteli tuossa pari päivää sitten. Ihmetteli miksi auto sammuili risteyksiin ja konehuoneessa oli öljyä siellä sun täällä. Myöskin öljyn mittatikku oli kummallisesti pompannut ylöspäin :) Tänään sitten lupasin putsata senkin huohotinputket ja vaihtaa siihen öljyt.
Tuo 2.0 8v kone vaatii lämmitysvastukset huohottimeen. Öljyä ei saa laittaa max. merkkiin asti näissä 1.8 ja 2.0 8v koneissa. Mielellään n. 5mm alle max. merkin, niin ei kerää kylmälimaa putkiin eikä tule ongelmia huohottimen kanssa. Öljyn mittatikun putkea kannattaisi lyhentää sieltä öljypohjan puolelta, niin ei ruiki öljyjä pois, vaan jäätymisen yhteydessä alkaa huohottaa tikun kautta, eikä ruiki öljyä.

jtbo

Pakkaset loppui ja niin kaikki oireet ZX:n kanssa myöskin, ahtopaineitakin innoissaan nosti maksimiin jo puolella kaasulla ja menohaluja tuntui olevan normaalia enemmän  :o

Oli vettä jään päällä sitten ja kitkakumi ei lipsunut taaskaan, yllättävää.

MarieCurie

Kevät on onni ZX:n omistajalle! Ovenkin uskalsi taas lukita. :)