Xantian hankinta

Aloittaja ikaros, marraskuu 20, 2008, 00:34:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ikaros

Moi! Olen vaihtamassa autoa pikapuoliin ja harkinnassa on myös Xantia 1.8 ja vm 93-96. Eka sitikka olisi joten kysyisin neuvoa mitä kaikkea kannattaa katsoa kys mallista ennen ostoa?? Olen kuullut kaikkea kauhukuvia esim jousituksesta,sähkövioista ym mutta toisaalta olen kuullut paljon hyvää ajettavuudesta ja korin kestävyydestä. Kiitollinen olisin jos saisin vähän vinkkejä, kiitos!! :) :)

vesku

Moi,

mulla on ollut kuvan Xanttu helmikuusta, ja pelkästään tyytyväisiä ollaan! Panosta pikkuisen enemmän ja hanki facelift-malli (98-->). Mielestäni tyylikkäämpi, mut se on vaan mun mielipide!

Kärry vaikuttaa kestävältä, 220000 mittarissa (meillä about 16.000) ja pelaa ku enkeli. Ajoltaan parempiahan saa oikeasti etsiä. Jousitus on kaikkea muuta kuin kauhukuva.

Täältä löytyy paljon tietoa Xantioista, selaile menemään (niin mieki tein).
La vie en rose

CitXsan97

Moi ikaros!
Minulla on ollut Xantia kohta viisi vuotta ja päivääkään en ole hankintaa katunut. Päinvastoin! Luulen, että Santtu on meillä ja pitkään. Auto on loistava talviauto, lämmin (jos lämppärin kenno ei ole rikki) ja hyvä ajaa. Meidän Santtu on 97 2.016v break, 260tkm ajeltu, meidän omistuksessa reilu 100tkm.
Isompia vaivoja ei ole ollut. Ainoa inhottava remontti oli tuo surullisen kuuluisa lämmityslaitteen kennon vaihto, kojelauta kun pitää purkaa aikalailla kokonaan! Aikaa ja tupakkia kuluu, rahaa, jos sen teettää toisella.
Takalokasuojan kaaret olen maalauttanut kertaalleen. Ruostetta ei ollut, maali vain lohkeili pois.
Jousitus on varmatoiminen, jos se on huollettu. Omassani sitä ei pahemmin oltu huollettu, mutta senkin saa kohtuu kustannuksin mukavaan kuntoon.

Ei muuta kuin sopivaa yksilö etsimään!

Aimo Käikäle

Hommasin Xantian vm 2000 keväällä, oli ajettuna noin 194000.

Jos huomioi sen mitä myyjä sanoi niin auto ollut liikaa pajalla, korjauksia tullut noin 800-1000€ edestä.
* Puhallin yksikkö vaihdettu
* Hammastangon suojakumit vaihdettu
* Alatukivarren takahelat vaihdettu
* Jotain puslia vaihdettiin katsastukseen
* Pohjaanlyönti kumit puuttui takaa
* Kesäkumit niin piukassa etten saanut kotikonstein auki, auton oma avainkin oli valmiiksi pilattu

Taisi olla niin että edellinen omistaja ajoi viimeiset ajat sillä mielellä että kohta menee vaihtoon. >:(

Mutta nyt auto on kunnossa ja menee mukavasti.

Itseäni arvelutti penkit, veli haukkui C5:sen penkkejä pitkällä matkalla, tottunut Obelixin "hhidenkivi" penkkehin ;)
Itselleni Xantian penkit sopii tosi hyvin, tiedä onko C5:sessa huonommat penkit ?

Kaverillani on Golf vm2003  ja oli tuossa ekaa kertaa kyydissä, kyllä kehui menoa.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen vaikken vielä puoltavuotta enempää ole ajellut.

Itse katsoisin nyt:
* Onko puhallinyksikkö vaihdettu milloin, taitaa tuossa vajaassa 200 tuhannessa mennä järjestään (?), uusi noin 250€
* Onko kytkin laitettu, menee samoissa kilometreissä (?)
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

ikaros

Kiitos vinkeistä! Eli tuo pelkäämäni jousitus ei sittenkään ole mikään paha vaikka nuo pallot joutuiskin vaihtamaan. Mites tuo Santun kulutus/suorituskyky, onko huomattavaa eroa 1.8/2.0 välillä??Mites varustelutaso, onko huomattavaa eroa ns karvalakkimallin ja paremman välillä??

Bordeaux

Lainaus käyttäjältä: export - marraskuu 20, 2008, 21:13:11Itse katsoisin nyt:
* Onko puhallinyksikkö vaihdettu milloin, taitaa tuossa vajaassa 200 tuhannessa mennä järjestään (?), uusi noin 250€

Mulla on 240 tkm ajettu eikä kumpikaan ole vielä mennyt mihinkään. Jos puslien/helojen vaihtoa pelkää niin kannattaa kyllä katsella vähemmän ajettuja.

ealab

Lainaus käyttäjältä: Bordeaux - marraskuu 21, 2008, 10:51:43
Lainaus käyttäjältä: export - marraskuu 20, 2008, 21:13:11Itse katsoisin nyt:

Mulla on 240 tkm ajettu eikä kumpikaan ole vielä mennyt mihinkään. Jos puslien/helojen vaihtoa pelkää niin kannattaa kyllä katsella vähemmän ajettuja.
Mihin ne nyt menisivät? ??? Kyllä puslien vaihtoon näyttää riittävän myös 120 tkm. Täällä riitti.

CitXsan97

LainaaKirjoittanut: ikaros
Lainaus
Kiitos vinkeistä! Eli tuo pelkäämäni jousitus ei sittenkään ole mikään paha vaikka nuo pallot joutuiskin vaihtamaan. Mites tuo Santun kulutus/suorituskyky, onko huomattavaa eroa 1.8/2.0 välillä??Mites varustelutaso, onko huomattavaa eroa ns karvalakkimallin ja paremman välillä??

Jousitus ei ole paha huoltaa, pallot maksaa orkkisosana n.50e kpl (kaikkiaan 6kpl, vuosimallista riippuen). Pallot voi myös paineistaa muutamasaa liikkeessä kautta Suomen, paineistus tais olla ekakerralla n30e, mutta sitten jatkossa halvempaa, kun venttiilit on asennettu. Sitikkapuoskari -nimimerkki vastannee tähän mielellään  ;D. Jousituksen toimivuudessa huomioitavaa on myös hydenesteen vaihto. Jotkut vaihtaa vuosittain, toiset 60000km välien, jotkut eivät koskaan, jota en suosittele. Kaikkihan tiedämme, miten käy, jos samalla tiskivedellä tiskaa pitkään.

Omani on SX -varustelutasolla, ei ilmastointia, sähkölasit joka ovessa ja kaukokeskuslukko, metalliväri (helmiäis tms.), sisustusmateriaali ei ole hinnat alkaen -mallia, vaan vähän parempaa. Ilmastointia joskus kaipaa, mutta muuten tuo varustelu on itselleni riittävä. Kone on 2ltr, keskikulutus jää alle 8ltr/100km. Täällä periferiassa tosin kaikki ajo on pitkää matkaa. Laiska, ehkä vähän, mutta ripeämpi, kuin 1.8. Veikkaan, että kulutus aikalailla sama.

Citikka99

Xantia on auto siinä missä muutkin automerkit. Vikoja esiintyy samoissa laitteissa kuin muissakin ajoneuvoissa, monesti jopa riippuen kuljettajan käytöstavoista. Itselläni on ollut noin 20 eri merkkistä (ruotsissa, saksassa, japanissa ja jenkeissä valmistettuja)  autoa ja kaikkia on täytynyt huoltaa, jokaiseen on pitänyt vaihtaa kuluvia osia: jarrupaloja, pakoputkia, niveliä jne. Nyt on menossa ensimmäinen ranskalainen, jolla vasta olen ajanut hyvät 150000 km ja kas kumma siihenkin on jo pitänyt vaihtaa jarrupalat ja eteen uudet jarrulevyt ja uusia pakoputki ja äänenvaimentaja. "Citikkamiehiä" lainatakseni taitaa olla ominaisuus. Todettakoon, että vaihdan jarrulevyt aina palojen vaihdon yhteydessä, ovat sen verran halpaa kamaa. Lisäksi olen uusinut yhden ns. koiranluun. Nokkahihnan vaihto lienee enemmän huoltoon kuuluvaa puhaa. Sekin on kerran tehty. Auto ei kilise, eikä kolise, ei vetele sinne eikä tänne, on lämmin ja turvallinen jopa kitkoilla. Meinasi unohtua: avaimesta meni kaukolukkotoiminto epäkuntoon. Kiitos Sitruunapuoskarin vinkin, hankin muutamalla kympillä merkkiliikkeestä uuden ja taas toimii mainiosti.

Se vika tässä Xantian farkussa on, että ensimmäisen kerran olen ajatellut vaihtaa auton saman merkkiseen. Ei tosin vielä, mutta parin kolmen vuoden kuluttua. Se sitten lieneekin viimeinen auton vaihto, kun on jo tuota ikää kertynyt kohtuullisen runsaasti.

En millään keksi, mitä erikoisia vikoja Xanttiassa olisi. Kaikki ovat jo tulleet muiden merkkien kanssa tutuiksi. Se poikkeus on, että iskunvaimentajien vaihdon tilalle on Xantia vaatinut vaihtamaan LHM nesteet.

Edit: Edellisessä kappaleessa unohtui mainita, että joka toinen vuosi olen paineistanut jousipallot, johon toimenpiteeseen on hukkunut euroja 15 kappaletta.

Santiainen

Mulla on Xantia -96 1.8i16v. 331000km
Pelaa loistavasti. Ei ollenkaan ruosteita.
Ainut hiukan häiritsevä vika on ABS merkkivalo jää joskus palamaan käynnistettäessä.javascript:void(0);

1.8i16v (110hv) moottoria voin suositella, todella pirteä ja tehokas.javascript:void(0);
Ja kulutus 5.5-7l/100km, nyt keskikulutus ollut 6.41l/100km ajelen hiukan raskaalla kaasujalalla.
(yleensä kyydissä 3henkeä ja kontti täynnä)

Aimo Käikäle

Laitoin kysymysmerkit noiden kilometrien / vikojen perään koska "tieto" on enempi netistä luettua (täältäkin), tiedä pitääkö paikkaansa, kuten totesin palaan kommentoimaan vikoja kun vuosi täynnä. Lähinnä odotinkin kommetteja

Omani on varusteluatasoltaan exlusive, oikeastaan ainoa mitä kaipaan on vakionopeuden säädin.
Pakkasilla automaattinen kajuutan lämpötilan säätö alkaa sammumaan/käynnistymään kun tavoite lämpötilaa ollaan saavuttamatta, hiukkasen aiheuttaa valojen "vikkumista", sen verran että itse huomaa. Lienee ominaisuus, muista merkeistä / malleista ei ole kokemusta.
Sadetunnsitin on mukava ja vieläpä toimiva.
Penkkimateriaali on muuten mielestäni erityisen mukava

MUOKS: 5.5-7 litran kulutukseen en ole mielestäni päässyt, 1.8l kone on mielestäni riittävä

Putkimies22

Mulla on putkeen jo kolmas farkkuxantia  ::) :laugh:
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

ikaros

Kovin ootte tyytyväisiä sitikkaan!! Se on ihan totta että jos autoa ei huolleta niin eihän mikään kestä!!Tällä hetkellä ajan 90 740 farkku Volvoo joka nyt seisoo pajalla hitsattavana.Tarkoitus on löytää vähän tuoreempi, taloudellisempi ja ketterämpi auto jota vaimonkin olis hyvää ajaa. Tuntuu vähän siltä että jos sitikassa on ongelmia niin pullo LHM:ään auttaa vikaa kuin vikaa :) ;) ;). Eka asia joka kiinniitti huomioni sitikkaan  oli halpa hankintahinta. Mitä mieltä olette, voiko n, 1000e saada hyvän tai kohtuukuntoisen santun?

Jeth

Lainaus käyttäjältä: ikaros - marraskuu 23, 2008, 14:23:05
Mitä mieltä olette, voiko n, 1000e saada hyvän tai kohtuukuntoisen santun?

Miksei voisi :) Toki silloin vuosimalli on 93-95 välillä, ei taida faceliftiä saada vielä tuohon hintaan.

Omasta maksoimme 300€ vaihteistovikaisena :P
2cv6 -71

Jasu

Lainaus käyttäjältä: ikaros - marraskuu 23, 2008, 14:23:05
Kovin ootte tyytyväisiä sitikkaan!!

Kai sitä olis 15:n vuoden aikana tullu muihin ajatuksiin jos merkin tuotteet ei miellyttäis..? Käytössä kuiteski "sähköhydrauliikan ihme", eli TD Xm jonka mittarissa vasta 576 tuhatta ja ruiskutekniikalle päivitetty Rättäri 557 tuhannen lukemalla... Jälkimmäinen on ollu omistuksessa vuodesta 1993, siinä rinnalla on ollu jos vaikka mitä tämän merkin edustajia. Ei muita merkkejä omina, mutta ajettu/korjattu on sen verran ettei muut houkuta ollenkaan...

Pikkuveli aloitti autoilun Bx:llä, siirtyi parin sellaisen jälkeen Xm:ään, siitä sitten reilu vuosi sitten Volvoon ja nyt haikailisi paluuta Xm:n kyytiin...

Sellainen kommentti vielä, että mitäpä muuta voisi Citroen -palstalta odottaa kuin myönteisiä kommentteja..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

KariM

Lainaus käyttäjältä: export - marraskuu 23, 2008, 12:07:19
MUOKS: 5.5-7 litran kulutukseen en ole mielestäni päässyt, 1.8l kone on mielestäni riittävä

1.8-16v automaatin (AL4) kanssa vei maantiellä noin 7,5, ja keskustaruuhkassa muistaakseni 11. Suorituskykyyn olin maantiellä tyytyväinen, sen sijaan pienissä nopeuksissa tuo yhdistelmä oli aika voimaton.

Auton myyntiin johtanut "vika" oli berlinen liian pieni takakontti.

Aimo Käikäle

Minulle tarjottiin Xantiastani (vm 2000, 1.8 exclusive, ajettu vajaa 200.000) 1080€ vaihdossa uuteen autoon, siis oikeaa rahaa eikä mitään "vaihtohyvitystä"
Eli sanoisin että 1000€ :llä saa kelpo auton kun käy kunnolla läpi ennen ostoa, siis todella tarkastaa sen, itse en sitä tehnyt ja maksoin jonkun verran enemmän kuin 1000€   :-\

ikaros

Itse olen ajanut paljonkin Nissan Sunnylla ja lähinnä hymyllyttää kun joku myyjä tosissaan pyytää j1989 mallin Sunnysta jopa 1200!! Kun ajattelee että samalla rahalla saa nuoremman,vähemmän ajetun auton jossa on jo tämänpäivän teknikkaa niin valinta on ainakin mun kohdalla aika helppo. Kun saan nää jouluhössötykset alta pois ja Volvon myytyä (jos sen ny kukaan huolii!) nii alampa varmaan sopivaa "Santeria" etsiä!!

Aimo Käikäle

Isäni vaihtoi vm. 8x Nissan (Datsun?) Bluebirdin 2003 Primeraan ja kertoi saaneensa vaihdossa 2000€ vanhasta.
Totesin vain että älä kerro kellee etteivät pidä yksinkertaisena ;)

Xari

Rinta-juipilta ja Teltasta saa yleensä se 2000€ joka vehkeestä jonka ajamalla pihaan saa vietyä ja siinä seuraavassa on sit se 2000€ ylihintaa.

Xantia on kyll sit kaukana ketterästä,hyvä peli muuten,1.8 on vähän tehoton.

Vaihtohyvitykset näistä voi olla surkeita mut ei haittaa kun miksi sitä hyvää pitäisi vaihtaa ???

ikaros

No.ketterä on niin moniselitteinen. Omasta mielestäni 740 Volvo on aika ketterä noinkin isoksi autoksi (takaveto ja etupyörät kääntyy riittävästi) Mutta vaimon mielestä sitä tulisi verrata tankkiin!! Nyt sitten pitäisi valita auto joka kävis kummankin käteen! Joskohan tuo Xantia ois semmoinen... ;)

KariM

Päällepäin näyttää kompaktilta, mutta kääntyvyys on samaa luokkaa kuin muillakin akseliväliltään samanmittaisilla (pl. ne takavetovolvot), eli varsin kankea. Esim. Xsara on paljon näppärämpi.

Aimo Käikäle

Yllättyin itsekin kääntyvyydestä, on hippasen kompelömpi kuin edellinen Toledo.

Onko muuten tuo kuskin penkilämmitin sellainen hiukan hidas malli? Kestää huomattavasti kauemmin lämmetä kuin Jumpperin.

Jumpperissa tosin ei taida olla kytkintä vaan on automaattinen/termostaattinen ;)

japa

Ei ole xantia yhtään kömpelö kun vertaa esimerkiksi samanikäiseen vectraan. Kaverille aloin kerran taskuparkkiin ajamaan moista ja olihan yllätys miten vähän pyörät kääntyy!
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

ikaros

No joo,nuoruuden hulluna aikoina tuli ajettua neljä vuotta Ladalla joten eiköhän tuo xantiakin käänny! Xsara on meille turhan ahdas, kävin testaamassa työkaverin vts Xsaraa. muuten kyl ihan mukava ja pirteä peli!Saako muuten viistoperän Xantian takaosan kuinka tasaiseksi? Tarkoitan kääntämällä takapenkit alas, ei ajamalla navetan seinään :).