Talvirengas keskustelua

Aloittaja citysitikka, tammikuu 19, 2006, 13:58:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Zego

Hakka5 meni kyllä mulla liian nopeasti surkeiksi, eli pitoa ei vaan enää löytynyt.

kurtsi

Lainaus käyttäjältä: jtbo - helmikuu 15, 2014, 13:20:57
Lainaus käyttäjältä: kurtsi - helmikuu 15, 2014, 12:08:37
Jtbo jo aiemmin totesi kitkoista ja liikenneympyröistä, että saattaa liukasta olla. Tuli koettua muutasma aamu sitten, nopeutta jotain 18 km/h ja Ceeviitonen puski ihan kunnolla. Ei ollut elektronisista jäejestelmistä kuin painon muodossa haittaa.

Eli muutamissa tilanteissa kitkat onnettomat kaikesta hyvyydestä huolimatta.

Juu, mutta itse olen useasti jälkeenpäin miettinyt, olisinko jalkamiehenä kestänyt lainkaan pystyssä siinä samassa paikassa, missä luistelua tapahtui, voi olla etten. Tosi harvassa ne niin pitämättömät paikat vaan ovat, kahdesti yli 80 000km aikana tuli moinen paikka ja molemmilla kerroilla nopeus sellaista alle juoksuvauhtia, aijjuu, mutta toisella kertaahan mulla oli nastat alla, kalteva peilijäinen parkkipaikka, jossa päällä sellaista jauholunta, eli oli ollut lauhaa, pakastunut ja sitten lumi tuli päälle, nastat piirsivät uria, mutta enemmän onnella ja vähän sillä ennakoimisellakin ei tullut vahinkoa.

Sitäkin olen miettinyt miksi noin liukkaaksi ympyrät osaa toisinaan mennä, mutta ilmeisesti tuo raskas kalusto jotenkin hieroo sitä jäätä niin, että siitä tulee liukkaampaa kuin tavallisesti. Se vaatii kuitenkin tietyt olosuhteet ja tapahtumat, että moista liukkautta esiintyy, joten siksi kai niin harvinaista, esimerkiksi aamupäivällä voi olla se turkaisen liukas, iltapäivällä sitten ei mitään ongelmaa, vaikka jäinen on ja yrittämällä saakin luistoa aikaiseksi.

Se kai talviajamisesta mielenkiintoista tekikin, kun se tien pinta voi vaihdella niin paljon ja siinä joutuu jonkin verran tekemään töitä, että saa aina tolkkua mitä se mahtaisi olla, toisinaan silti arvio on metsässä, mutta kunhan on varovainen ja kokeilee pitoa, niin toivottavasti vain arvio, ettei auto :)

Fillarissa suomalainen kesärengas on melkein samaa tasoa kuin saksalainen talvirengas ja Thaimaalainen maastorengas hakkaa molemmat :D

Sitä vain meinaan ,että jos olisin edelläajavan kyytiä mennyt, huonosti olisi käynyt, eli hällä nastarenkaat alla. Nuo Continentalit Citikan alla pari vuotta vanhat ja jotain 20000 km ajetut, pitoa löytyy lumella ja röpelöisellä jäällä kyllä. Ja jalkamiehenä kenkä olisi lipsunut yhtälailla. Eli sileä peilijää akilleen kantapää kitkoille.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Zego - helmikuu 15, 2014, 18:13:11
Hakka5 meni kyllä mulla liian nopeasti surkeiksi, eli pitoa ei vaan enää löytynyt.

Noiden omien kiekkojeni pintakunnosta päätellen vasta on 2. talvi niillä menossa, paistoleimastahan tuo ehkä varmistuisi. Itsellä vain tuo pihasta lähtö + kotitie on sen verran hankalat ja surkealla pidolla että kitkoilla se on ihan yhtä >:( yrittää lipsutella, kokemusta on :-\ Ja osaksi tämän vuoksi tuo C5:n nosto-ominaisuuskin on erittäin hyvä, niin ei tartte auton pohjaakaan mahd. jääpolanteisiin enää raapia. No täksi talveksi tienpitäjä vaihtui, mutta eipä tuo ole juuri luntakaan vielä taivaalta lykännyt edellisten talvien malliin = ihmekös tuo kun tiekin on nyt niin paljon paremmassa kunnossa 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

CelaVii5

Lainaus käyttäjältä: HiTec - helmikuu 15, 2014, 16:43:22
Itsellä on Hakka5:t tuossa Sitruunasa alla ja kyllä on motarinopeuksillakin ehdottomasti hiljaisin auto millä olen tähän mennessä koskaan ajanut! :) Mitäköhän tuo sitten olisikaan kitkoilla, nukahtaisi vielä moiseen taikamaton totaaliseen hiljaisuuteen ;)

Ei nuo Continkaan nastat häiritsevästi vitosessa ulise. Sen verran vaan ovat kesärenkaita äänekkäämmät ettei automaattilootan ulina kuulu läpi 60-70 vauhdissa kuten kesärenkailla.  ;D

Reverend

Jokos on kokemuksia hakkapeliitta 8:sta? Omista tuntui kuluvan nastat todella nopeasti sillai että se keskellä nastaa oleva "piikki" tavallaan madaltui reunojen tasolle. Sellainen terävä porras puuttuu siitä välistä eli nastat ovat ikäänkuin kuperia.. uppoavat huonosti jäähän. Pinnan kuluma normaali, melkein pelkkää maantieajoa puolet kärri perässä, ajotyyli nastoja säästävä. Johtuuko vähälumisesta talvesta vai mistä?

jtbo

Joskus jouduin ajamaan suolattuja teitä enimmäkseen ja silloin huomasi kyllä hyvin kuinka nastoilla ei oikein talvea päässyt, kun kuluivat toiselta puolen niin, että alkoivat kaatuilemaan. Tosin ei Nokian rengas.

On tosi vaikea löytää reittejä, joita ei suolattaisi, mutta pyrin moisia etsimään, vaan siltikin tahtoi nastat kulua, sitten osin tuohon tympäännyttyäni vaihdoin kitkat alle ja pääsi paljon pisemmälle.

Kyllä sillä on iso merkitys onko jäätä renkaan alla vai kiveä, muttei mulla sen parempaa kokemusta ole noista 8 renkaista, tuskin kumminkaan edes niiden nastat kestää tuota kivipinnalla ajoa kovin paljoa, vaikka varmasti paremmin kuin joku muu.

Arvatkaapa tympiikö se, kun nastarenkaissa 7-8mm pintaa, mutta nastat kelvottomat?

Jäällä ja lumella jos enimmäkseen ajelee, niin kestää tosi pitkään nastarenkaat, aika mahdotonta vaan nykyaikana, kun suolaillaan niin ahkerasti.

Kuitenkin kannattaa Nokian renkaisiin lähettää viestiä, kerro kuinka monta kilometriä pääsit ja reklamoi tuosta, ehkä ne katsovat hyväksi asiakaspalveluksi tarjota jotain hyvitystä, todennäköisesti ei, mutta koskaanhan ei voi tietää. Olihan heillä joskus jotain nastojen irtoiluongelmaa ja silloin sai uudet renkaat tilalle.

C5 wannabe

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 05, 2014, 11:12:30
Joskus jouduin ajamaan suolattuja teitä enimmäkseen ja silloin huomasi kyllä hyvin kuinka nastoilla ei oikein talvea päässyt, kun kuluivat toiselta puolen niin, että alkoivat kaatuilemaan. Tosin ei Nokian rengas.

Gislavedit?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: C5 wannabe - huhtikuu 05, 2014, 18:55:42
Gislavedit?

Juu, sitä ennen oli muuten Nokian Hakkapeliitta 2 kumit ja tosi nopeasti niistäkin ne nastat meni huonoksi, valtateitä kun aika paljon joutui ajamaan, niin niillähän nyt enimmäkseen pärjää läpi vuoden kesäkumeillakin ja se sitten tarkoittaa nastansurmaa.

Välillä tuli kierreltyä roimasti yli 100km pisemmältä, että sai vältettyä valtateiden käyttämisen, mutta vaikeaa sekin, kun ainakin 2008 suolasivat jo aika ahkerasti noita pikkuteitäkin.

Välissä oli Semperit Ice gripit jotka silloinkin oli yli 10 vuoden ikäiset, niistä nastojen päät vaan katkeilivat ja nastoja irtoili. Jossain välissä oli toiset gislavedit pienemmässä koossa ja niistä ei nastoja irtoillut eikä hajonnut, kun tiet oli lumisia ja jäisiä missä niillä ajoin ja olivat ihan hyvät renkaat siihen aikaan.

Nastan pään katkeaminen se aina oli noissa vanhemmissa ongelma, Gislavedeissä se runko kului pois toiselta puolen, modernimman tekniikan nastoja ei sitten tullutkaan kun kitkoilla pääsi niin pitkästi.

CelaVii5

Mulla Gislavedeistä löystyi nastat 3-4v sitten siten että heiluivat reiässä, mutta eivät irronneet. Oli muuten hiljaisimmat nastarenkaat mitä mulla on ikinä ollu. Ainakin niiden tilalle hankitut Good Yearit jotka oli Tekniikan maailman mukaan testin hiljaisimmat, olivat huomattavasti äänekkäämmät.

C5 wannabe

Sierrassa oli Gislavedit kun sain ne vähän käytettynä edullisesti. Sierra söi takarentaita nopeammin niin taisi sitten tulla kaksi uutta Geetä jossain välissä kunnes koko sarja vaihtui Continentaleihin. Gislavedeissa nastat heilui lähes irrallaan ja oli kuluivat lähes puoliksi pystysuunnassa. lisäksi hyvin veltot ajaa. Halvalla kun piti saada  :o Jossain Continentalin sarjassakin oli irtoavia nastoja, seuraavissa taas ei. Conteissa olen pysynyt pitkään autossa kuin autossa.

Omenanraato

Onkos jollain kokemuksia Nexenin renkaista?

Winguard sport kitkoja olen ajatellut. Käsittääkseni Kumhon konsernia oleva merkki.

Monet vuodet menneet continentalin kitkoilla ja muutama vuosi sakkorajalla olleille M+S renkailla kun oli jenkkiautoja alla. Ikinä ei niilläkään ongelmia ollut, joten siksi tekisi mieli koittaa hieman edullisemman hintaluokan kitkoja. En ainakaan oikein mitään pahaakaan noista löytänyt. Saisin 325euroon alle asennettuna kierroksen.
Kulkineet:
Citroen C5 Tourer HDI 163 A -12
Citroën C3 -05

seniori-analyytikko

Uudet nokia nordman 5 ovat kyllä sairaan äänekkäät , neuvon välttämään hankintaa jos vaan pystyy , eikä ollut edes kovin halvat , viime joulun jälkeen hankin , alkuperäset gislavedit ? olivat äänettömät eikä 11 vuotiaina vielä edes huonot , tuli vaan patti kylkeen ja piti tehdä markkinamiesten ohjeitten mukaan ja vaihtaa iän takia !

Omenanraato

Itse päädyin lopulta viimeviikolla tilaamaan 225 leviät nexenit. Saas nähdä millaiset on kun alle saa.
Kulkineet:
Citroën C3 -05

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: Zego - helmikuu 15, 2014, 18:13:11

Miten nopeasti? Minulla nyt kolmatta talvea alla Hakkapeliitta 7:t, enkä ole huomannut pidossa vielä mitään heikkenemistä. Eipä noilla toisaalta ole ajettukaan edes kymppitonnia kun ajelut painottuvat kesäaikaan.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Zego

Yhden talven pitivät, sen jälkeen liukastelua vaikka kaikki nastat tallessa enkä kuulu siihen joukkoon jotka sutivat liikennevaloissa. Pääkaupunkiseudulla liikuskelen. Pakko oli vaihtaa kun auto lähti suoraan ajaessa liukuun sivusuunnassa, toki kyseinen tie viettää enemmän kuin moni muu tie mutta samana aamuna kitkoilla ei mitään ongelmia sivuttaispidon kanssa ja mielestäni jääkerros oli sellainen että olisi kuvitellut nastojen saavan otetta. Uusilla renkailla sen jälkeen taas turvallinen olo.

Esben

Nyt on alla Kumho WinterCraft ice Wi31  ja paritonnia ajettu.  Yllättäneet positiivisesti, erittäin hiljanen ja hyväntuntuinen rengas.  Hintaa tuli mulla talvirengaskoossa
205/55-16 , 420e töineen.
Pintakuviota kun katsoo, niin muistuttaa suuresti hakkapeliittaa, mutta mitä väliä.
Ei voi ensikokemusten perusteella kuin suositella.

MarieCurie

Olen jo yli 7 vuotta nähnyt tämän otsikon, ja aina vaan siinä on sama yhdyssanavirhe! Eivätkö Citikan omistajat muka osaa kirjoittaa oikein? Ja tästä ei kenenkään tarvii vetää mitään palkokasveja minnekään, kunhan ihmettelen... Näihin vastaaviin virheisiin kun törmää ihan jatkuvasti netissä.

Zego

Samalla voisi MarieCurie nimimerkkiin lisätä välilyönnin! :D

vibes

"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Rommitommi

Tuli Nexenin Winspiket tilattua..

Vähän taas arveluttaa, mutta toivottavasti turhaan tälläkin kertaa, sillä Nexenin kesärenkaat yllätti todella positiivisesti.
Ei ainakaan normikäytössä mitään eroa kalliimpiin, hiljaiset ja vesikelilläkin pito oikein mallikasta toisin kuin Marangoni Mythoksen tai Nankangien kohdalla, jotka olivat kyllä ihan pohjanoteerauksia.

En löytänyt mistään kokemuksia Winspikeistä, joten jos löytyy kokemuksia, niin saa jakaa.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Omenanraato

Noista ei ole, mutta Nexenin kitkat ovat yllättäneet täysin. Todella hiljaiset entisiin nokialaisiin nähden, lisäksi pito ollut parissa tilanteessa niin hyvä etten ollut uskoa itsekään. Ei voi kuin suositella.
Kulkineet:
Citroën C3 -05

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: Zego - joulukuu 06, 2014, 20:17:33
Samalla voisi MarieCurie nimimerkkiin lisätä välilyönnin! :D
Tyyliseikka!  :)

Esben

Lainaus käyttäjältä: MarieCurie - joulukuu 06, 2014, 20:11:38
Olen jo yli 7 vuotta nähnyt tämän otsikon, ja aina vaan siinä on sama yhdyssanavirhe! Eivätkö Citikan omistajat muka osaa kirjoittaa oikein? Ja tästä ei kenenkään tarvii vetää mitään palkokasveja minnekään, kunhan ihmettelen... Näihin vastaaviin virheisiin kun törmää ihan jatkuvasti netissä.
Ei kaikkia maailman asioita oikeasti kannata niin perusteellisesti miettiä  ::)

Xari

Satunnaisotannalla saatu perstuntuma ilman mitään todellisia testauksia tuntuisi kertovan että Nokian kitkat hävittää pitoaan kuluneena reilusti Micheliniä enemmän, uutena noissa ei juuri eroa ollut.

japa

Yhtä tieteellisellä testillä nastarenkaissa tilanne on päinvastoin eli Nokian pitää pitonsa ja Michelinit muuttuu liukkaiksi. Tosin ero on selvä uutenakin. Michelinit on halvemmat ja hiljaisemmat, mutta onko nuo sitten talvirenkaissa ne tärkeimmät kriteerit..? Tällä hetkellä toisessa autossa 3 vuotta vanhat Hakkapeliitta 7:t ja toisessa kuukauden vanhat Hakkapeliitta 8:t.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90