Kokemuksia uudesta C5 III mallista

Aloittaja Quincy, huhtikuu 21, 2008, 13:53:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CelaVii5

Olen koittanut googlettaa HDi 136 ja 163-koneiden eroista, mutta en ole löytänyt vastausta. Kai noissa on muutakin eroa kuin pelkkä softa, ja kun on, niin mitä? Tohon 136 tarjoavat optimoijat reilun 160 hepan tehoja näköjään. Ei sillä, kyllä tolla vakionakin pysyy muun liikenteen mukana.

CelaVii5

Saako ovien automaattista lukitusta kotikonstein pois päältä?

HiTec

Tyypillisesti vähän joka autossa jossa tuo ominaisuus on, painamalla lukko-nappia pitkään, vaihtuu tila on/off ja auto kuittaa piippauksella ja/tai ajotieturin näytöllä 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

CelaVii5

Kiitos vinkistä! Ei ollut Xantiassa tämmösiä hienouksia. :D

Pasi A S

Kappas 1.6 HDi, 112 heppanen on ilmestynyt mallistoon.Ilmeisesti vain rautajousin?
http://citroen.alkali.fi/henkiloautot/c5/hinnat/?detail=Sedan&type=3144
Olisin kysynyt Vehosta,mutta en minä ainakaan pääsä Google Chromella tai Mozil,alla tekstiä tähän Vehon nettikaavakkeeseen syöttämään:
http://www.veho.fi/fi/Yhteydenottopyynt%C3%B6/Sivut/default.aspx
Soitin Vehoon, uusien autojen Citroen myyjä ei tiedä onko uusi C5 1.6 HDi Dynamique saatavana kaasunestejousituksella vai ei. Noh, nyt ei ole minulla kiire ko asian kanssa.Kuunnellaan Kyllösen laulu km korvauksista ensin, katsotaan työsuhdeautoa sitten.Silti kyrsiinnyin vehon uusien autojen myyjään.C5 poikkeaa muista kaasunestejousituksella, myyjän ammattitaito ei riitä kertomaan saako sen 1.6 HDi mpoottorin yhteydessä vai ei. Citikkaa varmaan vieläkin myydään myös sen takia että siinä kaasunestejousitus on.

seefive

Vajaa 4 vuotta riitti akulle Webaston ruokkimista Hdi136:ssa. Kapasiteetista jäljellä enää vajaa puolet. Aika aneemiselta alkoi startti kuullostaa kevätviileässä. Uusi sisään ja taas pelittää.

Muuten on Exclusive antanut nimensä mukaista kyytiä, takana alun toistasataatuhatta km ilman ongelmia sen jälkeen kun webaston savutus loppui 2:n vaihtamisen jälkeen (Evo malli ei enää savuttanut).

Kane80

Tuli se 163 automaatti ajettua, ei kyllä eroa huomannu pahemmin tuohon 136 malliin. (kierrokset ainakin 6:lla samat molemmilla pannuilla.) Ohjaus tuntui karvan verran jämäkämmältä.
Noh, tähän se valinta kumminkin vissiin päätyy, meinaan kun kokeiltiin tuo DS5 ja kevyeksi havaittiin.

PicassoHDI

seiluri

No niin...jatketaan kokemuslistaa ja samalla kysymys kaikille jousisylinterinsä jo kerran vaihtaneille.

Minun 2009 C5 tourer vasen jousisylinteri vaihdettu takuuseen vuonna 2010 vuotaa tällä hetkellä uudelleen julmetusti, ja oikea jousisylinteri joka vaihdettu 2011 keväällä hikoilee ja on märkä on ajettu vaihdon jälkeen n.50tkm.

AutoBon huoltopäällikön kanta on ettei "takuu" vaihdetun osan takuu jatka enää takuuta, vaan kaiva kuvetta.
Muissa vempeleissä kuin autoissa on olemassa valmistajan virhevastuu epäkuranteille osille ja rakenteille, en tiedä onko citroenilla kuultu siitä?

Kysymys siis kuuluu että teinkö Autobild lehdessä olleesta C5 100tkm kestotesti jutussa olleesta jousisylinteriä koskeneista kommenteista itselleni väärän johtopäätelmän? Autobildin jutussahan mainittiin että vasta keväällä 2011 hihnalta vamistuneissa C5:sista olisi noista jousisylinteri ongelmista päästy eroon.

Eli onko nuo minun autooni jo kerran vaihdetut jousisylinterit olleet sitä samaa paskaa tavaraa mitä alunperinkin autoni hihnalta 2009 tullessa olivat paikallaan?

Vai oliko sitikalla jo 2010 olemassa myös toimivia etujousisylinterejä jotka on varaosana autooni vaihdettu ja laittoivat vain loput paskat jousisylinterit tehtalla uusiin autoihin niin kauan kunnes sattuivat loppumaan 2011 keväällä.

Eli alkaako mahdollisesti monilla tälläkin foorumilla jo kerran vaihdetuille C5 omistajille toinen kierros kuten minulla nyt....nyt tällä kertaa vain saa kaivella kuvetta ja syvältä?

Pasi A S

Kaksi litrainen diesel cee viitonen,10 Keur halvempi kuin Audi A4.työsuhdeauto laskenta tuli kummastakin.audin hyvä jälleenmyyntiarvo tekee siitä minulle 1000eur vuodessa edullisemman (käteen jäävät tulot autoedun kanssa).

seiluri

edellispäivänä auto käydä kolkutteli tyhjäkäyntiä pihalla, ja yhtäkkiä sammui, avaimesta käymään...ja taas sammui, viel kerran käyntiin ja sammui...sitten käymään ja vaihda D asentoon ja menoksi...ei sammunu kuin vasta seuraavissa liikennevaloissa...taas vaihde N ja auto käymään äkkiä D päälle ja kohti korjaamoa, vielä yhdestä rampista alas ja kolmio ja sieltä tulee auto ni piti hiljentää taas sammui...konetta käymään ja vaihdetta päälle ja korjaamon piha jo 500m päässä. auto P asentoon...mutta eipä enää sammunutkaan vaikka kuinka käytettiin sitä siinä 20minuuttia, testeriin kiinni ei mitään vikakoodia.

Päättivät korjaamossa että siinä vois olla kertoman mukaan polttoaineen paineensäädin paskana joten se vaihdettiin 400€ hintaan.

mites yleinen tyyppivika tämä tälläinen on teillä ollut, vai oliko autolla vain muuten huono päivä?

Libre Esprit

C5 III Dynamique 140 hdi alla ja kolme vuotta yhteistä taivalta tulee kohta täyteen. Webasto vaihtui aikoinaan takuuseen, samoin pissapojan pumppu ja USB-boxi. Noiden takuuaikana tehtyjen juttujen lisäksi ei ole ollut muuta korjattavaa. Katsastusmies totesi auton olevan hyvässä kunnossa, ei huomautettavaa.

Olen ollut autoon kaikin puolin tyytyväinen. Erittäin mukava matkakumppani. Moottori on toiminut hienosti, ollut riittävän tehokas ja kuluttanut n.6l/100km. Kilsoja nyt 67 000. Ajaminen on suorastaan mukavaa. Kabiini on kohtuullisen hiljainen ja sopivilla säädöillä äänentoisto on ollut itseäni miellyttävä.

Nyt talvella webasto kaukosäädöllä tuntuu melkein luksukselta. Vaihdatin akun ihan varalta että varmasti teho riittää talven yli. Akku ei ollut nikotellut mutta ajattelin ottaa varman päälle. Mitäs turhaan odottelemaan että tulisi ongelmia. 

Mitään moitittavaa en ala keksimään kun aihetta ei ole.

Bordeaux

Omituinen ulina etupäästä. Ei ole rengasäänikään, vaikka niin aluksi ajattelin. Huolto ei löydä väljää mistään, laakerit tms. Voisikohan kuitenkin olla pyöränlaakeri. Mitä ne ovat teillä kestäneet? Omassa mittarissa on 123tkm.

MartyMcFly

Voisiko olla kyseessä sama "mysteeri" josta sisarmerkin palstalla on ollut puhetta? http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58540
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Bordeaux

^Ei kuulosta ihan samalta. Mulla ulina alkaa 30 km/h nopeudessa ja siitä ylöspäin. Vaihteella tai tienpinnalla ei ole merkitystä, vain nopeudella. Ääni on muutaman viikon aikana pahentunut selvästi, alkaa jo häiritsemään muuten hiljaisessa autossa. Laatikko on 6-v automaatti (japsi) jossa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, ikinä... (?)

marovius

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - helmikuu 13, 2012, 17:46:10
Automaateissa kuuluu jarrua painaa kun käynnistää. Siitähän tulee näytölle jalan/jarrupolkimen kuva + äänimerkki jos et paina jarrua.

C5 vm. 2010 farkkuautomaatistani otettiin automaattijarru pois päältä huollossa. Kilometrejä nyt takana 176 tkm, josta omaa ajettua noin 20 tkm (vanha pirssi).  En ole pahemmin käsijarrua käyttänyt. Jarruhuoltoa tarvittiin, sillä käsijarru oli jumiutunut ja jarrulevyt kuluneet, joka ilmeni vaihtelevasti jarruista lähtevänä hirvränä kärynä ajon jälkeen. Jarrusatulat joudutaan vaihtamaan, mikäli ongelma vielä jatkuu. Onko muilla ollut samaa vikaa? Tyypillisiä sähköisiä sitikkavikoja huollon mukaan.

Onko sitikoissoissanne ilmennut lämmityslaitteen puhaltimen ajoista vinkumista suunnilleen näillä kilometrimäärillä? Kuskin paikalta yhdestä puhaltimesta  ratin oikealta puolelta tämä vika ilmenee ajoittain, ilmastointihuolto on tehty 120 tkm:n kohdalla. Onko helppo antaa ensiapua moottorille+laakerille ihan itse, vai onko odotettavissa kallis huoltokeikka jossain vaiheessa? Lämmöt toimii moitteettomasti, ainoastaan tuo ajoittainen vinkuminen yhdestä kohdasta häiritsee.

Omassani on hyvin herkkä parkkitutka, joka hälyyttää herkästi erityisesti edestä huonolla kelillä (jäätyminen, tihku on pahinta). Antureita onkin joutunut puhdistamaan tänä talvena. Aikaisempi sitikka C5 vm. 2006 ei mielestäni ollut niin herkkä. Parkkitutka on mahtava ominaisuus, josta ei ihan hevillä luopuisi.  :)

MartyMcFly

Lainaus käyttäjältä: marovius - tammikuu 31, 2013, 21:18:56
Tyypillisiä sähköisiä sitikkavikoja huollon mukaan.

Jaa että näin pätevä mekaanikko. Enpä ihan heti niele tuota, ja itse asiassa olen melko varma että koska

C5 vm. 2010 farkkuautomaatistani otettiin automaattijarru pois päältä huollossa... ...En ole pahemmin käsijarrua käyttänyt.

...niin sitä seurasi sitten se että

Jarruhuoltoa tarvittiin, sillä käsijarru oli jumiutunut ja jarrulevyt kuluneet, joka ilmeni vaihtelevasti jarruista lähtevänä hirvränä kärynä ajon jälkeen. Jarrusatulat joudutaan vaihtamaan, mikäli ongelma vielä jatkuu.

Eli se käsijarru lakannee jumittamasta kun vain käytät sitä säännöllisesti. Toki tietysti 176tkm ajetussa autossa voi jarruihin jo muutenkin tulla jotain kevyttä jarruremppaa vaativaa, mutta lähtökohtaisesti tuo sähköinen käsijarru on ollut käsittääkseni hyvinkin ongelmaton näissä uudemmissa PSA:n autoissa joissa sitä on. Itsellä on 60tkm ajettu vm 2010 Peugeot 5008 jossa on tekniikka tuon käsijarrun osalta on identtinen C5:n kanssa, ja tuo sählöinen käsijarru tuntuu olevan auton idioottivarmin toiminto, eikä ole jumittanut vielä kertaakaan vaikka autoa pidetään aina ulkona.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

marovius

Lainaus käyttäjältä: MartyMcFly - tammikuu 31, 2013, 21:40:18
Tyypillisiä sähköisiä sitikkavikoja huollon mukaan.

Jaa että näin pätevä mekaanikko. Enpä ihan heti niele tuota, ja itse asiassa olen melko varma että koska

C5 vm. 2010 farkkuautomaatistani otettiin automaattijarru pois päältä huollossa... ...En ole pahemmin käsijarrua käyttänyt.

...niin sitä seurasi sitten se että

Jarruhuoltoa tarvittiin, sillä käsijarru oli jumiutunut ja jarrulevyt kuluneet, joka ilmeni vaihtelevasti jarruista lähtevänä hirvränä kärynä ajon jälkeen. Jarrusatulat joudutaan vaihtamaan, mikäli ongelma vielä jatkuu.

Eli se käsijarru lakannee jumittamasta kun vain käytät sitä säännöllisesti.

Sitikkahuollon asiantuntijaa täytynee uskoa, jolla ranskikset on tullut aina kuntoon, eikä ollut ensimmäinen joka on näin kertonut. Automaatilla tosiaan tulee vähän käytettyä käsijarrua, sillä mäkilähdöt ja parkkeeraukset pelittävät hyvin ilman sitä.   
Kiitos vaan neuvosta  :)

Huikko

Kokemuksia 20 000km alkaa olla takana, auton kokonaismetrit 178700km
+ Erittäin sopiva kulutus 1.6HDi -koneella. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on 5,2l/100km koko minun omistusajalta.
+ Ajotietokone näyttää melkolailla oikein
+ Hyvät penkit (caractere)
+ Mukava ajaa pitkää matkaa
+ Hiljainen
+ Tilava
+ Liikkeellelähtöpito hyvä etuvetoiseksi (talvella)
+ Ei rämise juuri mistään yhtään
+ Lämmityslaite on tehokas verrattuna muihin säästödieseleihin

- Ikkunat jäätyy (Ylivoimaisesti ärsyttävin piirre)
- Konepellin tuulihaan avausvaijeri jäätyy (Korjasin vanhan mersun ryyppyvaijerilla, toiminut siitä saakka moitteetta)
- Kuluttaa todella paljon lasinpesunestettä, suorastaan tuhlaa sitä
- Ajovalot ovat huonot (Halogen), Xenonit vain välttävät nekin, hyvillä polttimoillakaan ei tilanne parane koska valo suuntautuu laillisesti suunnattuna ihan vääriin paikkoihin. Korjattu nostamalla suuntausta. Lasken ruuhkassa ohjaamosta keilaa alas ettei häikäise.
- Economy mode aktivoituu turhan hanakasti vaikkei akun varauksessa olisi mitään moitetta
- Sivulasit kuraantuu herkästi
- Sivulasit likaantuvat kun niitä käyttää, oven sisuskalut huonosti suunniteltu kuten koko ikkunantiivistys nostimineen
- Tuulilasin pyyhin saattaa joskus pysähtyä puoleenväliin jos jättää ne ylös parkkeeratessa

Ostaisinko uudestaan samanlaisen auton? En.
Vastine rahalle? Hyvä/Erinomainen
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Bordeaux

Mikähän mahtaa olla konetilasta kuuluva melko "tsip"-ääni, frekvenssi vajaan sekunnin luokkaa? Melko hiljainen, mutta tyhjäkäynnillä sen kuulee ulkopuolelta. Hdi136.

Alpo Kieppi

Tässä välillä aina katselen uusikoppaisia viitosia, että josko sellaisen omaan tallin hommaisi. Aikanaan kun se tuli myyntiin ja kävin kokeilemassa, niin tuntui sopivasti entistä paremmalta vehkeeltä. Tehdas kovasti vakuutteli, jotta nyt on laatu niin viimesen päälle hyvä että!

No, täältä kun lukee - erityiseti Huikon tekstiä - niin ei tee enää paljoakaan mieli. Oma kakkoskoppainen on nimittäin ollut paras auto, jonka olen omistanut (lämppärin läppäaikapommin tikittäessä, kuuluu tuolta tallista tänne asti tikitys...). Samaan kastiin pääsevät Xsara ja Xantia myös eli ei oikeastaan mitään vikoja tai suuria ärsytyksiä niiden kanssa ollut. Erityisesti talvella ovat nämä kaikki näyttäneet kyntensä. Voiko täällä sanoa, mutta suorastaan on ollut tojotamaista tämä elo näiden kanssa. Sillä erolla että näissä ei missään ole tarvinnut palella, kuten siinä Avessa, johon tuli välillä hairahdettua.

Että sitä vaan, jotta mikähän tässä sitten pitää tilalle alkaa katsella? Jos nimittäin haluaa merkissä pysyä. Vai lopettaa näiden juttujen lukeminen?
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Tepi

Tyytyväiset omistajat eivät kirjoittele mitään, koska ei ole mitään "asiaa", josta kirjoittaa. Aika tylsää kirjoitteluahan se olisi: "Auto toimii kuten pitääkin, ei ongelmia." :)

Nyt on viimeisimmällä hankinnalla vuosi ja 23tkm takana eikä ole ollut muuta ongelmia kuin, että siinä oli väärät pyöränkulmat tehtaalta tullessa. Myöskin edellinen -08 136HDiA löytyy lähipiiristä ja siinäkään ei ole ollut mitään murheita.

Itsekin koeajoin tätä korimallia silloin heti uutena ja tykästyin välittömästi kokonaisuuteen (silloin autona oli juurikin kakkoskoppainen C5). Etenkin muutaman sadan metrin jälkeen vastaan tulleet nimismiehen kiharat ja taka-akselin äänettömyys niitä ylittäessä vahvisti käsitystä. :) Aikaisemmin en olisi voinut kuvitella hankkivani dieselkonetta tai automaattia, mutta omasta mielestäni se on nimenomaan ainoa yhdistelmä millä tämä kannattaa hankkia. Tuli tarpeeksi ajoa käyttövoimaveron kattamiseksi tahi ei... :)
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Huikko

Ja minulla on mersu/volvo/saabhistoriaa (80-90 -luvun laitteista), joten olen ronkeli koska olen tottunut siihen että auto toimii kuin sveitsiläinen kello - myös talvella.

Oli minulla uusi 2008 BMW/Minikin uutena. Se oli vielä järkyttävän paljon huonompi laite.
C5 jää taloon ja ajan sen "loppuun". Tämä uusikin on hiukan tee-se-itse-miehen auto. Asennoituminen siihen oli aluksi hankalaa. Eihän näin uuden auton pitäisi vaatia sitä että seisoo mersun ryyppyvaijeri kädessä tallilla ja miettii miten saisi autosta konepellin auki silloin kun haluaa? No kuitenkin vaatii. Nyt kun auton käypä arvo on laskenut nelinumeroisiin summiin, niin asennoituminen on jo helpompaa.

Kyyti on hyvää, mekaaninen toimivuus koneen/laatikon ja varsinkin sähköjen osalta on parantunut merkittävästi edellisiin C5:iin nähden. Tähän ei tarvitse työntää litraa öljyä viikossa lisää kuten Passattiin. Tässä on ihmisen penkki toisin kuin Skodassa. 90-luvun mersussa on paremmat valot, sitä voisi PSA hävetä, samoin 60-luvun jenkeissä toimi sähköikkunat vaikka millä kelillä - PSA:n ratkaisu on 3-4kk toimintakiellossa talviaikaan.

Mielipiteet sen mukaan mitä vaatii. Jos ei tule ärräpäitä kun ikkuna jäätyy kiinni tai konepeittoa ei saakaan auki kun pitää lisätä pissapoikaan nestettä, niin osta pois. Jos osaa säätää ja rakentaa itse korvaavia ratkaisuja PSA:n älynväläysten tilalle, niin osta pois. Auto on lämmin, siinä on hyvä istua, se on hiljainen ja omaa asiallisen etenemiskyvyn etuvetoiseksi talvella. Ajonvakautus on yksi toimivimmista, samoin vetoluistonesto. Niihin ei mene hermo koko ajan liikenteessä.

Jos haluat nykyauton, joka toimii kuten se 80-luvun mersu, niin joudut ostamaan Subarun.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Zego

Ei valitettavasti auta Subarun ostaminen, omat huolensa heilläkin.

PicassoHDI

Subarun diesel moottorit on ainakin ihan paskoja.