Kokemuksia uudesta C5 III mallista

Aloittaja Quincy, huhtikuu 21, 2008, 13:53:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

Ohjekirjan mukaan raitisilmaventtiili tms. lienee tuon tarkoitus ???
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

CelaVii5

Tuon isomman reiän ideana on vähentää vedon tunnetta ja jakaa kylmä ilma tasaisemmin matkustamoon kesällä. Talvella kun se laitetaan kiinni toimii kuuma suunnattu puhallus lasille paremmin pitäen sen sulana.

TeeKoo

Raitisilmaventtiili, juu. Mutta tulee sieltä lämmintäkin.

Tuo vedonpoistojuttu vaikuttaa hyvältä selitykseltä. Ohjekirjassa kesästä puhuttiinkin mutta selitys ei minulle riittänyt.

Kiitos taas kerran vastanneille.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Topi

Minäkin olen tuota venttiiliä rämpännyt auki ja kiinni eri ilmastoinnin asetuksilla ja huomannut omissa empiirisissä kokeissani seuraavaa:

On samaa kanavaa avattavien ja suljettavien kojelautasuuttimien kanssa (mittariston kahta puolen ja matkustajan edessä). Jos kojelautasuuttimet pitää kiinni, tulee tuosta keskustelussa olevasta venttiilistä enemmän ilmaa. Eli kesällä kylmä ei tule suoraan päin näköä, mutta myöskin talvella lämpö jakautuu "leppoisammin". Jos tuon yläsuuttimen sulkee ja edelleen pitää kojelautasuuttimet kiinni, tulee ilmaa etupäässä takamatkustajien suuttimista.

Homma on helppo kokeilla,  kun pistää ilmastoinnin manuaaliasetuksille, puhalluksen vähän suuremmalle ja ne suuntausnuolinappulat pelkkään keskiasentoon. Nyt kun sitten säätelee niitä suuttimien mekaanisia säätörullia auki ja kiinni, tuntee minne ilma milloinkin virtaa.

Itse pidän ilmastoinnin yleensä automaatilla ja kojelautasuuttimet kiinni ja sen yläsuuttimen auki. Näin kylmä/lämmin jakautuu tasaisesti ja lasitkin pydyvät yllättävän hyvin auki, kun kabiini on tasaisen lämmin. Jos takasivulasit pyrkivät huurtumaan, säädän keskisuutinta pienemmälle, jolloin takasuuttimista tulee enemmän ilmaa.

Toki jos koko tuon keski-ilmalinjan sulkee (kojelauta, yläsuutin, takamatkustajat), lisääntyy puhallus pakostakin tuulilasille. Mutta sen huurtuessa esim. kostealla ajoon lähdettäessä on vain helpompi säätää ilmastointia manuaalisesti yläasentoon ja palata lasien auttua taas automaatille.

Omaan makuun tuo suutin on tosi hyvä. Kojelautasuuttimet taas täysin turjat, mutta onneksi ne ovat tyylikkäät säleiköt suljettuina. Mutta tämä siis vain minun mielipiteenä.
DS4 2022 Puretech 130 Performance Line

Jarppa

Olen samaa mieltä, että kojelaudan kaksi keskimmäistä suutinta ovat ihan turhia.

Zego

Lainaus käyttäjältä: CelaVii5 - joulukuu 14, 2017, 09:11:38
Tuon isomman reiän ideana on vähentää vedon tunnetta ja jakaa kylmä ilma tasaisemmin matkustamoon kesällä. Talvella kun se laitetaan kiinni toimii kuuma suunnattu puhallus lasille paremmin pitäen sen sulana.
Tuossa tulikin vastaus. Sori kun vastasin "suoraan ohjekirjasta" enkä avannut asiaa paremmin.

Ves_ku

Mistäs muusta kuin vivun asennosta sen tietää, että kyseinen raitisilmaräppänä on kiinni? Tossa kun sitä numikkaa kääntelin niin en ainakaan viileässä autossa huomannut mitään eroa puhalluksen voimakkuudessa oli pyörä kummassa laidassa vaan. Pitäiskö sulkeutua kokonaan tai onko sisälämmöllä vaikutusta?

Topi

Viileässä autossa et todennäköisesti huomaakaan, varsinkin jos ilmastointi on autolla. Silloin puhallus suuntautuu etupäässä laseille ja jalkatilaan, ei keskilinjaan eli kojelautasuuttimiin, tuohon puheena olevaan yläsuuttimeen ja takasuuttimiin. Ainakaan minun autossa tuolla yläsuuttimella ei ole mitään yhteyttä esim. tuulilasin puhalluksen kanssa vaan se on eräällä tapaa toinen vaihtoehto kojelautasuuttimille. Vaikka se onkin saman ritilän alla tuulilasisuuttimen kanssa, niin se säätö ei ole valinta keskisuutin vai tuulilasi. Niillä rullilla voit päättää, millä kombinaatiolla ilmaa tulee yläsuuttimesta, kojelaudasta kasvoille ja takamatkustajille.

Tuulilasille tulee ilmaa, jos ilmastointi sen sinne suuntaa. Tuohon yläsuuttimeen tulee ilmaa, jos ilmastointi sen suuntaa keskikorkeudelle. Vasta auton lämmettyä ilmastointi alkaa ohjaamaan ilmaa keskilinjaan eli yläsuuttimeen, kojelautaan ja taakse. Silloin tuulilasipuhallus vähenee, mutta ei tuon keskisuuttimen sulkeminen sitä sinne lisää.

Ikisumi

Tässähän onkin hyviä ohjeita kabiinin puhalluksen säätöön, pitääkin mennä kokeilemaan noita omassakin autossa...

Sen verran vielä kysyisin, että miten tuonne hanskalokeroon saa kesällä sitä kylmää ilmaa?
Siellähän on se pyöreä reikä vasemmassa laidassa, ja siinä käsin säädettävä luukku, mutta kun kesällä kokeilin, niin kylmää ei räppänästä tullut, vaikka muista tuuletusaukoista tuli.
Pitääkö muut säädöt olla jossain tietyissä asennoissa, jotta lokeroon saa kylmää?

Asiahan ei nyt ole ajankohtainen, mutta muistin tämän kesältä, kun keskustelu sattuu nyt sivuamaan juurikin sisätilojen ilmankiertoa.
2x GS, 2x AX, 2x BX, 4x Xantia (2x Tbo Activa), 2x Xsara HDi, 1x Berlingo, 2x C5 X7, Jumper 2,8 HDi - 16. Citroên

Zego

Sitten on jossain vikaa jos ei kylmää tullut kesällä.

Topi

Muistaakseni tuo hanskalokerokin on samassa linjassa kojelautasuuttimien, takasuuttimien ja tuon yläsuuttimen kanssa. Eli taaskin riippuu siitä, minne ilmastointi puhaltaa ja miten isolla nuo manuaaliset säätörullat missäkin ovat. Olen huomannut, että jos ne kojelautasuuttimet mittariston kahta puolen ja matkustajan edessä ovat täysin auki, ei ilmaa tahdo riittää yläsuuttimeen, taskamatkustajille tai hanskalokeroon.

Jos haluaa taakse, hanskalokeroon ja etumatkustajille tasaisesti ilmaa, kannattaa ne kojelautasuuttimet pitää kiinni. Tällöin kabiini on tasaisen lämmin tai viileä vuodeajata riippuen. Ja hanskalokerokin on viileä.

Tätä yläsuutin, kojelauta, hanskalokero, takamatkustajat -puhalluslinjaa on helppo kokeilla laittamalla ilmastointi manuaalille, suuntaukset keskiasentoon ja puhallusta vähän suuremmalle. Sitten vain säätelemään noita säätörullia suuttimien yhteydessä. Helppo huomata, että nuo kojelautasuuttimet "ryöstävät" auki ollessaan puhalluksen muualta.

Rommitommi

Nyt alkaa olla autonvaihto jo ajankohtainen, nimittäin toinen lapsi syntyi ja C5:n takatilat käy kahdella turvaistuimella aika nafteiksi.

Jos vauvan istuin on kuskin (minun) takana, niin lastenistuinta ei saa pois/paikalleen, jos taas laittaa ton parivuotiaan mun taakse, niin sehän potkii mua selkään koko ajomatkan.

Nyt siis vaihtoehtona se, että otan potkuja vastaan koko ajon ajan, venkslaan istuinta jatkuvasti autoon mennessä ja autoon noustessa tai ajan ratti sylissä. Mikään vaihtoehto ei pidemmän päälle tunnu fiksulta.

Onkos joku paininut saman ongelman kanssa, ja onko tohon muuta ratkaisua kuin auton vaihto tilavampaan?
Ollappa vielä C6, jossa riittävät takatilat, onneksi Saabissa on huomattavan paljon takatilaa, niin päästään edes jollain liikkumaan, mutta siitä loppuu tavaratilat pidempiä reissuja ajatellen, ja ollaan aika liikkuvaa sorttia, joten näitä reissuja tulee.

Jos isoissa farkuissa on näin onnettomasti tilaa, niin ei tarvitse ihmetellä ihmisten siirtymistä tila-autoihin tai isoihin maastureihin.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Rommitommi - joulukuu 17, 2017, 12:25:42
Onkos joku paininut saman ongelman kanssa, ja onko tohon muuta ratkaisua kuin auton vaihto tilavampaan?
Jos isoissa farkuissa on näin onnettomasti tilaa, niin ei tarvitse ihmetellä ihmisten siirtymistä tila-autoihin tai isoihin maastureihin.

No siinähän sulla on kysymys ja vastaus samassa - siirry tila-autoon. Omasta kokemuksesta elämä helpottuu selvästi kun ei enää tartte reissuunkaan lähteissä pelata sitä ikuista tavara-tetristä, vaan kamat mahtuu heittämällä mukaan mitä sitä ikinä tartteekaan. No siinä autoilun intohimot ottaa osumaa jokusen vuoden muksujen varttuessa, mutta so what. Se on pieni hinta tuosta stressittömyydestä. Noiden ruuhkavuosien jälkeen on sitä elämää yhä jäljellä ihan riittävästi ja taas voi autonsakin valita ihan omien henk.koht. tarpeiden mukaan kun liikutte jälleen vain kaksistaan 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Zego

Olen 175 cm pitkä joten C5:ssa (X7) on takanakin ruhtinaalliset tilat.

TeeKoo

TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

tcane

Mikään farmari ei pysty kilpailemaan sen kanssa että lapsen saa laittaa tuoliin kumartumatta ja rattaat menee takaluukkuun vaikka kyljellään pyörät paikallaan jne. Maasturi saa olla oikeasti iso että pystyy kilpailemaan tiloiltaan keskikokoisen tila-auton kanssa. Onnea!

tuokiv

Nyt alkaa olla autonvaihto jo ajankohtainen, nimittäin toinen lapsi syntyi ja C5:n takatilat käy kahdella turvaistuimella aika nafteiksi.

Jos vauvan istuin on kuskin (minun) takana, niin lastenistuinta ei saa pois/paikalleen, jos taas laittaa ton parivuotiaan mun taakse, niin sehän potkii mua selkään koko ajomatkan.

Nyt siis vaihtoehtona se, että otan potkuja vastaan koko ajon ajan, venkslaan istuinta jatkuvasti autoon mennessä ja autoon noustessa tai ajan ratti sylissä. Mikään vaihtoehto ei pidemmän päälle tunnu fiksulta.

Itsellä tulossa sama "ongelma" keväällä ja vakaa aikomus on selvitä niin, että turvaistuin parivuotiaalle on apumiehen takana ja vauvan kaukalo telakoineen kuskin takana. En ymmärtänyt täysin, eli onko penkki niin takana ettei kaukaloa mahdu siihen asettelemaan hyvin? Ehkä penkin siirto edestakaisin auttaisi kun on sitten kuitenkin taas tilaa kun kaukalon saa paikalleen, toki ilman sähkösäätöä vähän työläs.

Tuossa vähän särähtää korvaan selkänojaa potkiva 2-vuotias kun suositus kuitenkin olisi kolmevuotiaaksi matkustaa selkä menosuuntaan. Toki se nyt ei tila-asiaa juurikaan auta jos kuskin takana on turvaistuin selkä menosuuntaan..

olli__o

...
...
Tila-autossa ei taida kuitenkaan jalkatilaa olla ihan hirmuisesti enempää (ei yhtään).

En ihan ymmärrä miksei lastenistuinta saa pois/paikoilleen kuin toiselle puolelle? Onko se pakko ottaa pois useinkin?

Miksei se potkiminen  haittaa toisella puolella, onko emäntä sen verran hurjempi että parivuotiaan uhmassakaan ei tee mieli sitä potkia, vai saako penkin niin eteen ettei yllä (entäs kun vähän kasvaa, oppiiko olemaan potkimatta vai tarvitaanko jo jatkettu limusiini)?

Joku sopiva ahkio/paksu kumimatto penkin taakse potkusuojaksi (vaatinee hieman kiinnitysvirityksiä)

Sitten niitä muita vaihtoehtoja: Entäs jos parivuotiaan sijoittaa etuistuimelle (selkä menosuuntaan, jos turvatyynyjen disablointi on mahdollista?) Tai rähinäremmit/Sähköpaimen? [Edit: siinähän se kirjoittaessa tulikin selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, niinkuin suositellaan]

Rommitommi

Kiitoksia vaan onnitteluista! :)

Mutta siihen itse asiaan, niin nainen on siis sen verran pienempi, että istuu edempänä, joten hänen puolelleen mahtuu kumpi vain, itseni takana puolestaan ei ole tilaa kummallekaan, jos istun normaalisti. Eikä minulla kuitenkaan ole pituutta kuin 180cm.

Meillä taaperon istuimena on Britax dualfix, jossa 9 kilosta alkaen istutaan kasvot menosuuntaan. Selkä menosuuntaan ei kaksivuotias mahdu istumaan ko. istuimessa.
http://www.britax.fi/turvaistuimet/dualfix/
Toisena istuimena Maxi-cosi pearl, jossa myös istutaan kasvot menosuuntaan.
http://www.maxi-cosi.com/ie-en/car-seats/pearl.aspx
Tämän kanssa vähän parempi tila, mutta aivan onneton tämäkin, vai miltä näyttää: https://photos.app.goo.gl/xYsKhcZEVptmYxSg2

Ja vauvan istuin puolestaan on Britax Baby Safe SHR II.
http://www.britax.fi/turvaistuimet/baby-safe-plus-shr-ii/
Liekkö sitten liian iso istuin tämäkin..

Kuitenkin uskalla  väittää noita tiloja suht ahtaiksi, meillä on vara-autona 15v vanha Saab 9-5 farkku, ja siinä ei ole mitään ongelmaa istuimien kanssa, hyvin mahtuu.

Sähkösäädöt löytyy, joten sikäli toi penkin liikuttaminen onnistuu, mutta jotenkin veikkaan ettei omat hermot kestä sitä jatkuvaa venkslaamista, mutta ehkä siihen pitää totutella, koska auto muuten sinäänsä miellyttää.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Zego

Onpa yllättävän takana tuon sun penkki (pitkät koivet?)? Itse istun melko pystyasennossa (noh, sivulta näkee että kyllä se selkänoja on kallellaan) koska se on turvallisinta ja parasta selälle pitkillä matkoilla. Takanani erinomaisesti tilaa.

Jarppa

Just noin. Kaikki on kiinni siitä, kuinka pötkälleen on ajoasentonsa totuttanut. Jos selkänojaa vaakaan siirtää, syö se paljon takatilaa...

Ves_ku

Melkein joutuu kehumaan 2.0 bluehdi:n lämpenemistä. Kolme päivää seisoi 25-30 asteen pakkasessa. Vaivoin lähti ilman lämmitystä, mutta oikeasti muutamissa minuuteissa oli matkustamossa jo mukavan puolella vaikka ulkona oli 27 pakkasta. Eihän se mikään tropiikki toki ollut, mutta suht äkkiä sitä lämpöä alkoi tulemaan. Toki vaatteitakin oli kelin mukaan.

Sit pari kysymystä.

Nyt ilmennyt, että soitin (carplay malli) lämpenee päätteistään niin, että rajoittaa äänenvoimakkuuden puoleen. Teki kolme kertaa 800 kilsan matkalla. Hetken kun jäähdyttelee niin taas saa ääntä. Juu kuuntelen suht lujaa, mutta ei kuitenkaan säröile tai rämise vaan niillä hujakoilla mennään mikä vielä kuulostaa niin hyvältä kuin se noilla vehkeillä voi olla. onko tullut muilla vastaan. Mikään ei ole sinänsä muuttunut, eli humppa on aina soinut samaan tapaan. Ainoa mikä vois olla niin päivityshän tuohon ajettiin.

Toinen kummajainen joka ilmeni on ettei soitin radiolla sammu heti kun vääntää virrat pois ja nyppää avaimen irti. Muutaman sekunnin jatkaa. Tätä ei ole aikaisemmin tapahtunut vaan on sammunut kuin saunalyhty sillä hetkellä kun virta katkes. Tämä siis ilmeni tällä pohjoisen keikalla.

Zego

Ei siis löydy webastoa? Sitten on varmaan ihan klassiset lämppärit ilmakanavissa, etenkin jos hetimiten puskee lämpöä?

Ves_ku

Juu ei ole webastoa enää näissä viimeisissä ekovehkeissä >:( En ole jaksanut vielä sen kummemmin perehtyä konehuoneen puolelle kun ei oikeastaan ennen takuun loppua nestetasojen tarkistuksia pois lukien tarvettakkaan. Saattaa olla lämmitysvastuskin. Toisaalta aika selkeän lämpöistä se alkaa suht äkkiä pukkaamaan joten jonkin verran pitäisi olla tehoakin jos sähköllä lämmittää. Toisaalta mietin voisiko euro6 ratkaisuineen tehdä sen, että veden kierto on hyvin rajoittunut alussa jotta käyntilämpö saavutetaan mahdollisimman äkkiä. Toki ei kuulosta kovin järkevältä hukata sitä lämpöä kabiiniin mikäli ajatus on tämä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että näissä on veden kierto aikalailla monimutkaisempaa kuin mihin aikaisemmin on totuttu. Pystytään venttilein ohjaamaan ja onko joissain vehkeissä jopa sähköisiä pumppuja pakkaa sotkemassa?

Topi

Tässä vain ajatus ja arvaus Ves_kun esittämään kysymykseen soittimesta. Voisiko ajoittainen tehojen tiputus johtua kuumenemisesta, kuten arvelitkin. Ja se taas johtuisi siitä, että soitin (Magneti Marelli SMEG) käy itse kuumana ja kun se on sijoitettuna vielä umpitilaan keskikonsolin sisään, joka talvella kuumenee lämmityskavien kulkiessa siitä vierestä kohti jalkatilaa. Ainakin itselläni keskikonsoli on talvella tulikuuma jo pelkästä jalkatilapuhalluksesta. Ilman, että edes luukuttaa musiikkia kovalla. Auton ranskalainen ja soittimen italialainen suunnittelija ovat varmaan ajatelleet, että ilmastoinnin viileä ilmahan tuota soitintakin jäähdyttää mukavasti. Ei sitä, että talvella lämmitysilma kuumentaa sitä hikisesti.

Sitten ajatus tuosta soittimen jäämisestä päälle hetkeksi virtojen katkaisun jälkeen. Voisi liittyä siihen, että auton sähköt eivät mene pois muutenkaan virta-avaimen kääntämisestä. Vain sytysvirta katkeaa. Voit esim. nostaa pyyhkijät huolto-asentoon, sulkea ikkunat ja puhelukin jatkuu hands freenä vielä senkin jälkeen, kun avaimen on ottanut virtalukosta. Kojelautasähköt sammuvat vasta noin minuutin kuluttua. Ehkäpä radiokin jää vielä hetkeksi viiveellä soimaan, kunnes jokin ohjelmistonpätkä käskee sen vaikenemaan.