Vaihdatteko itse renkaat autoonne?

Aloittaja CC-CAR, huhtikuu 09, 2008, 08:08:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CC-CAR

Minä muuten silloin tällöin olen juuri noin tehnyt eli kun käyttänyt pinnoitettuja talvirenkaita niin sitten ne joka toinen talvi-
muinoin laitoin kesärenkaaksi ja taas uudet talvirenkaat alle,eli sellaista kiertoa harrastelin muinoin mutta nykyään jäänyt sekin-
touhu vähemmälle,tosin jos nyt harkitseisi tuota ideaa taas... :)

Xari

Pitäisi poistaa koko talvirengaspakko,tänäkin talvena on ollut melkein pahimmat liukkaat vasta sen jälkeen tai ennen,toimisi ihan hyvin ainakin niillä jotka pystyisivät käyttämään julkisia pahimmilla keleillä.

INikki

Lainaus käyttäjältä: Xari - huhtikuu 14, 2008, 23:24:52
Pitäisi poistaa koko talvirengaspakko,tänäkin talvena on ollut melkein pahimmat liukkaat vasta sen jälkeen tai ennen,toimisi ihan hyvin ainakin niillä jotka pystyisivät käyttämään julkisia pahimmilla keleillä.

Ruotsin malli voisi sopia suomeenkin.
Siellä on talvirengaspakko kuukautta pitempi kuin suomessa, mutta se on voimassa ainoastaan talvikelillä.

Kapteeni Camembert

Itse vaihdan, omassa autokatoksessa ja ihan auton varustukseen kuuluvilla välineillä. Tunti siinä ehkä menee, ihan mukavaa puuhastelua. Xsarassa on erittäin hyvä tunkki, joten hallitunkki on tässä hommassa turha.

Emmi

Ite vaihdan ja oon aina vaihtanu... eipä toi renkaanvaihto ny mitää avaruusteknologiaa sentäs ole, jos kerta blondikin siitä selviää :)

Ja eipä ainakaa oo hätää kärsimässä tien päällä, jos rengas sattuu puhkeemaan...

jakkehdi

Juu itse vaihdetaan nyt ja jatkossakin.
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Foranamo

Itse olen vaihtanut lukuunottamatta yhtä kertaa, kun piti vanteista ottaa pois äärimmäisen huonojen aurauskulmien takia hajonneet kumit, ei riittänyt käsissä voima vääntää pois ;)

CitikkaHdi

Kyllähän sitä tuli taas tänään itse renkaat vaihdettua, yhden kerran vaihdattanut pajalla kun en saanut muttereita auki.

Kenguru

Tänään taas kirosin rengasliikkeet alimpaan hel*ettin...
Vaihdoin tuohon Xantiaan ekaa kertaa renkaita. Oletan että ovat rengasliikkeen jäljiltä.
Tämän oletuksen teen siitä syystä että autossa ei ollut tunkkia eikä rengas avaintakaan.
Kokonaisaika 3 tuntia. Yhdessä renkaassa 19mm kannalla pultit (osassa nurkat pyöreät) muissa 17mm.
Viimeisessä renkaassa oli kaksi pulttia niin tiukalla ettei osaa kuvaillakkaan. Ne aukesivat vasta näillä työkaluilla...

Kyllä, ainut vaihtoehto oli hakata ristikkoavainta lekalla koska ei löytynyt putkea mikä olisi mahtunut ristikkoavaimeen.
8 kovaa lyöntiä vaadittiin että narahti hieman. Sitten alkoi pultti aueta. Että siinä ne momentit.
Vanha kaiken kestävä ristikkoavainkin on renkaanvaihdon jäljiltä kiero...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

kahe

Tänään vaihtui kumit Rmk:ssa patonkiin ja paskattiin. Patonkissa manasin noita pölykapseleita, kun menevät pultilla kiinni. Oli hieman hankalaa saada ekaa pulttia paikalleen, kun rengas keikkui koko ajan. Pitäisi varmaan käyttää apuna paskatin muoviohjuria (10cm tappi pyörän pultin tilalle). Kuuluuko tuollanen muovitappi Xsaran varustukseen vai onko mulla vaan jotkut himmeli pölärit tuossa vaimon kulkineessa?

CC-CAR

Lainaus käyttäjältä: Kenguru - huhtikuu 18, 2008, 18:19:39
Tänään taas kirosin rengasliikkeet alimpaan hel*ettin...
Vaihdoin tuohon Xantiaan ekaa kertaa renkaita. Oletan että ovat rengasliikkeen jäljiltä.
Tämän oletuksen teen siitä syystä että autossa ei ollut tunkkia eikä rengas avaintakaan.
Kokonaisaika 3 tuntia. Yhdessä renkaassa 19mm kannalla pultit (osassa nurkat pyöreät) muissa 17mm.
Viimeisessä renkaassa oli kaksi pulttia niin tiukalla ettei osaa kuvaillakkaan. Ne aukesivat vasta näillä työkaluilla...

Kyllä, ainut vaihtoehto oli hakata ristikkoavainta lekalla koska ei löytynyt putkea mikä olisi mahtunut ristikkoavaimeen.
8 kovaa lyöntiä vaadittiin että narahti hieman. Sitten alkoi pultti aueta. Että siinä ne momentit.
Vanha kaiken kestävä ristikkoavainkin on renkaanvaihdon jäljiltä kiero...

Jo on kuorma auto momenttiin näköjään pirruuttaan pruutattu sulla renkaat... ??? ???
Ihme ettei kierteet ole menneet hituralleen?

MStr

Tänään vaihtu kesärenkaat ja ihan omin voimin käsipelillä.
Ainoastaan silloin jos pitää uusia renkaita niin vaihdatan liikkeessä..

ealab

Ja kuvassa tunkki, jonka oikea paikka olisi Kuusakoskella. Myös myymättömien. Ovat vaarallisia. Jokin saksalainen hyväksymismerkki kertonee vain maalauksen laadun. I- tunkki lakkasi nostamasta, ei paljon käytetty, II- tunkki rojautti BX:n alas, en edes ehtinyt laittaa pukkia alle. Tuotevalvontakeskusta  kiinnostaa vain kiinalaiset lelut. Pari kertaa autoa nostettu III- tunkki antoi periksi hissukseen, takaisin kauppaan ja otin rahat. Nyt ilman tunkkia ja pitänee etsiä laadukas ja hinnaltaan 3- numeroinen. Tämä III-tunkki ( ohlssonilta) ostettu ensimmäinen olikin runkokiero, kävin vaihtamassa, tuohon, joka oli tuo III. Otin rahat, kun kaikki tiskillä tarkistetut uudet vaihdokit olivat kieroja. Samoin ovat kieroja Bilteman myymät vastaavat. Näitä "halpoja" kiinalaistunkkeja varmaankin dumpataan konttikaupalla pitkin ja poikin. Kun halvalla saadaan tukkuliikkeen varastoon, niin hyvä on.

Kenguru

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 18, 2008, 23:25:29
Ja kuvassa tunkki, jonka oikea paikka olisi Kuusakoskella.

Totta totta...
Hätätapauksissa käytän tuota tunkkia ja aina pukkien kanssa.
Ja tuo 2000 kg:n nostovoima on aika kaukaa haettu. XM:n eturengasta vaihtaessa meinaa voima loppua tunkin käyttäjästä  :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

CC-CAR

Samoin nuo pukit on vähän kyseenalaiset,sillä itselläni toinen rupesi putkestaan taipumaan,kun täydessä pituudessaan oli tuota-
kesäprojektia laitettaessa,tein itse tomerammasta neliöputkesta sitten pukit ja ei taipuile enää... :)
Meinasi paniikki tulla tosian kun puolittain auton alla olin ja huomasin taipuvan pukin.... ???

erkki

En vaihda, koska ajan Nokian RSi-kitkoilla kesät ja talvet.Ovat 3 dB hiljaisemmat ,eli melu on puolet kesärenkaisiin (Conti Premium2) verrattuna.
(Testi Tuulilasi toukokuu 2006.)
On mulla Nokian kesärenkaat valmiina vanteilla  ja olen kokeillutkin,mutta ei niiden melua kestä kuunnella Citroen Break-mallissa kun hiljaisiakin löytyy.
Lisähyöty Ei rengasruljanssia keväällä ja syksyllä .
Rengasfirmat tottakai yrittävät myydä ja saada asiakkaita 2 kertaa vuodessa. 

Aakku

Lainaus käyttäjältä: erkki - huhtikuu 19, 2008, 13:14:10
En vaihda, koska ajan Nokian RSi-kitkoilla kesät ja talvet.Ovat 3 dB hiljaisemmat ,eli melu on puolet kesärenkaisiin (Conti Premium2) verrattuna.
On mulla Nokian kesärenkaat valmiina vanteilla  ja olen kokeillutkin,mutta ei niiden melua kestä kuunnella Citroen Break-mallissa kun hiljaisiakin löytyy.
Lisähyöty Ei rengasruljanssia keväällä ja syksyllä .
Rengasfirmat tottakai yrittävät myydä ja saada asiakkaita 2 kertaa vuodessa. 

Saiskos käyttökokemuksia. Olen suunnitellut samaa.

Miten paljon kilometrejä tulee vuodessa?
Jos laittaa syksyllä uudet kitkat ja ajaa kesän, niin meneekö vielä seuraavan talven turvallisesti?
Tapahtuuko ns. sulamisilmiötä kesällä? Mulla aikoinaan työautossa irtosi pinta kesällä kitkoissa.
Miten kulutusten tasaus hoidetaan? Eturenkaathan  kuluu nopeammin, kun on etuveto.

Itse käytän molemmissa käyttöautoissani kolmea rengaskertaa. Nasta- kesä- ja välikausirenkaat. Tuo välikausi tarkoittaa rengassarjaa, joka siirretään sivuun uutta rengastusta varten. Samalla voi vanteita restauroida. Vannetyöt tehdään itse. Ajoa tulee molemmilla autoilla n. 35 tuhatta vuodessa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Tepi

Ihan itse tuli vaihdettua. Jopas kyllä auto parani huomattavasti, kun vaihtoi pyöreät renkaat alle. Pintapehmeyttäkin alkoi löytyä ja alle päiväsakkovauhdeissa pystyy maantiellä kuiskimaan toiselle, jos on asiaa. Samalla tuli pistettyä uudet alumiinivanteet alle ja kyllähän ne ulkonäköturhakkeet on hienot ;)

Alla on siis Continental PremiumContact2 215/55/16, Rengas-onlinestä tilatut. Vanteina Toora T940.

PS. myynnissä Hakkapeliitta4:t ;)
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

marx

Lainaus käyttäjältä: erkki - huhtikuu 19, 2008, 13:14:10
En tosiaan suosittele, vesiliirtoon päätynet. Ei ole kitkarengas kesärenkaan veroinen!
Itse vaihdoin mennä viikolla ja sainpa palkkaakin, kun työajalla vaihdoin... Ihmettelin vain kun ei renkaassa (merkkiä en nyt muista) ollut merkintää pyörimissuunnasta (eihän niissä kaikissa toki olekaan), mutta eivät näyttäneet symmetrisiltä. Kovasti siinä pähkäilin miten vesi kulkisi urissa, mutten ymmärtänyt. No lienen vähän vajavainen tässä deskriptiivisessä hahmottamisessa...
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

peijoona

Kitkat kesällä on Huono idea. Sitten kun pitäisikin pysähtyä, pitoa ei ole, vaan renkaat "sulavat alle". Tavallisiin ajotilanteisiin toki riittävät, mutta ääritilanteissa vaaralliset. Tuosta pysähtymisen yrittämisestä on ihan omakohtaista kokemusta, kun ajattelin ajaa huonot nokialaiset loppuun kesäkäytössä. Sillä kertaa onnistuin lopulta täpärästi väistämään, joten vakavilta seuraamuksilta vältyttiin. Kävin siitä viisastuneena sitten ostamassa ihan oikeat kesärenkaat.

marx

Näin ja vielä lisäisin, että takavuosina tyhmyyksissäni otin nastat pois talvirenkaista, kun mielestäni pintaa oli paljon jäljellä (!) Ihan päätöntä touhua, ei toimi oikeasti! Paree vaan lueskella autolehtien testejä ja ostaa aina parasta alle. Siinä on kuitenkin yleensä ne elämän tärkeimmät kyydissä.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Gubben

Huomenna taitaa vaihtua kesä Contit alle. Peugeotiin jätän vielä Hakkapeliitat pyörimään, ihan varmuuden vuoksi.
Tuohon kitkoilla läpi vuoden ajamiseen- miksi yleensä tehdään edes erikseen kesärenkaita jos kitkoilla voi ajaa ympärivuotisesti turvallisesti.   ???

peijoona

Lainaus käyttäjältä: Gubben - huhtikuu 19, 2008, 21:58:02
miksi yleensä tehdään edes erikseen kesärenkaita jos kitkoilla voi ajaa ympärivuotisesti turvallisesti.   ???

Jenkithän ovat ratkaisseet ongelman, all-season-renkaat :D
Oikeasti no-season voisi olla parempi nimitys, kun tuollaiset ei taida olla hyvät missään olosuhteissa? :)

c5tomaatti

Itse olen tähän mennessä aina vaihtanut, vaikka usein olen vaihtotyötä tehdessä päättänyt, että antaa olla viimeinen kerta. Tietääkö kukaan, saako mistään oivallista "sovitusrautaa", mikä ruuvataan yhden pultin paikalle? Sellainen oli 2002 mallisen 2,2 litraisen HDI:n mukana. Oli äärimäisen mukava sovittaa rengas paikalleen. Nyt olen ratkaissut asian panemalla puukepin yhden pultin reikään, mutta tuo sovituskappale oli vaan loistava.

KariM

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - huhtikuu 20, 2008, 08:22:37
saako mistään oivallista "sovitusrautaa", mikä ruuvataan yhden pultin paikalle?

Osa nro 0000671709, "Stud 12x125-114"? Hinta merkkiliikkeessä noin parinkympin tienoilla.