Vaihdatteko itse renkaat autoonne?

Aloittaja CC-CAR, huhtikuu 09, 2008, 08:08:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CC-CAR

Niin meneekö nykyään niin että nakataan 25€ hultoliikkeelle joka nakkaa renkaat auton alle vai teettekö työn itse?
ainakin kaupunki alueilla on  sellaisia ihmisiä jotka käyttää näitä palveluita ja laitattavat renkaat autoonsa mutta miksi?
Ei se tosiaankaan voimasta ole enää nykyään kiinni että saisi sen ruuvin auki jos toisenkin.
Toki jos täyden palvelun rengas ketjussa vaihdattaa renkulat autoon jossa pestään ne sekä muutenkin tarkastetaan vanteet-
ja kulutuspinnat niin mikäpäs siinä kunhan ei narise siitä että palvelu maksaa... :)

ps: mitä nyt katselee ulos niin eipä ole ainakaan täällä vielä kesärengas kausi ovella... :)

aquavitix

Juuri tänä aamuna kävin laitattamassa uudet kesärenkaat alle. Jätin vanhat vanteet säilytykseen syksyllä ja nyt sain uudet kesäkumit alle tasapainoitettuna yhteensä 305 euroa (sisälsi siis myös säilytyksen). Aikaa meni 15 minuuttia ja jätin talvikumit säilöön, kun tarvitsen uudet sitten ensi talveksi. Yleensä vaihdan itse jos on mahdollisuus. Mutta näin menee kätevästi tällä kertaa.

Kenguru

Kyllä ja ehdottomasti..
Omiin ja kaikkiin niihin minkä kanssa joutuu pelaamaan.
Äitini Xantiaan oli laitettu nyt liikkeessa talvirenkaat ja suunnilleen joka pultista lähti irroitettaessa nurkat pois. Vaati 1,5 metrin varren ristikkoavaimeen että pultit aukesi. Vaatii nyt uudet pultit sitten... Tuolla kiristyysmomentilla olisi varmaan aluvanteet menneet säpäleiksi.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

japa

Viikonloppuna tuli vaihdettua -95 Xantiaan facelift-xantian vanteet ja 195/65R15 kesärenkaat. Yhtään isommat ei kärsisi olla, sillä jo nyt ottaa hieman eturoiskeläppiin.

Tekee muuten työmatkasta paljon mielenkiintoisemman ajaa kesärenkailla talvikelillä. Ennakointi kunniaan ;)

EDIT: Tarkennetaan vielä sen verran, että kenenkään turvallisuutta vaarantamatta käytän vain alhaisia (kaupunki)nopeuksia ja talvikelillä tarkoitan tämän talven kelejä. Sen, että alla on kesärenkaat huomaa vain joistakin risteyksistä liikkeelle lähtiessä.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Joerkka

Viime viikolla alut alle, tänään jälkikiristys, eikä maksanut kun puoli litraa hikeä.....
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

CitRane

Itse nuo olen vaihdellut, ellei samalla ole ollut uusien renkaiden osto. Tulisi vain kuiva keli, niin voisi tuon renkaidenvaihdon tehdä.
EX Citroën: C4 1.6 HDi BMP -08
Ilman elämää ei ole tarinaa www.rutinoff.net
Korvikeautojen koeajot

Xari

Eipä ne rengasliikkeessä putsaa talven paskoja jarruista eikä paljoa paikkojen kuntoa katsele ::)

aquavitix

Voihan ne rengaat vaihdattaa / ostaa myös asiantuntevasta autohuollosta, jolloin yhdistyy myös tuo putsailu ja tarkistus. On sekä huollon että asiakkaan etu..

Xari

Lainaus käyttäjältä: aquavitix - huhtikuu 09, 2008, 11:40:38
Voihan ne rengaat vaihdattaa / ostaa myös asiantuntevasta autohuollosta, jolloin yhdistyy myös tuo putsailu ja tarkistus. On sekä huollon että asiakkaan etu..

On ainakin huollon etu ;D

Kerro sit meillekin paljonko tuli vaihdolle hintaa.

CC-CAR

Lainaus käyttäjältä: Xari - huhtikuu 09, 2008, 12:08:48
Lainaus käyttäjältä: aquavitix - huhtikuu 09, 2008, 11:40:38

On ainakin huollon etu ;D

Kerro sit meillekin paljonko tuli vaihdolle hintaa.

Tuo ostamani pulttipyssy joka toimii sähköllä,niin on todella näppärä laite rengas töissä sekä muissakin kohteissa mihin se nyt pääsee mahtumaan.. :)

Jasu

Itse, ehdottomasti, kun "oma työ ei maksa"...

Ja välillä ihan itse myös punnerran renkaita vanteille, ei sekään mitään rakettitiedettä ole..!

Kuten jo aiemmin mainittu on, samalla tulee sitten katseltua muutakin, jarruja, paluuletkuja jousitolpilta, vetoakseleiden suojakumeja jne...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

andre

Tottakai itse vaihdetaan ja tarkistellaan samalla jarrut ym. Tänään aamupaivällä tuli vaihdettua eikä tullut edes hiki kuten jollain aikaisemmalla kirjoittajalla.  ;D

peijoona

Renkaathan vaihtaa ilman sähkö- tai paineilmatyökalujakin lähes formulatahtiin. Renkaiden vaihdossa ainoa vaivaa vaativa asia on niiden renkaiden roudaaminen varastosta ja varastoon (kerrostaloasukki) - siinä ei rengasliikkeestä tai (merkki)huollosta ole apua, ellei sitten jätä renkaitaan niiden säilytettäväksi. Mitä sellainen säilytys muuten maksaa?

styrox

Itse vaihdan tulevana viikonloppuna. Pitää ensin raivata autotallista tilaa, renkaat jäi mukavasti kaiken remontti/muuttorojun taakse piiloon. Aluvannetta tekisi mieli, mutta taidan tyytyä niihin peltikiekkoihin kuitenkin.

jatako

Ite tulee vaihdettua molempiin autoihin. Yleensä samaan syssyyn tulee vielä pestyä vanteet ja peltivanteisiin oon sutinu öljyä pintaan varastorasvaksi estämään ruostumista. Citikka näytti tällä kertaa olevan ihan kunnossa, mutta Volkkarista oli pakopurki keskeltä äänenvaimentimen takaa irtipoikki. Siinä menikin koko sunnuntai-iltapäivää vanhan putken irrottamiseen hitsaamiseen ja kiinnittämiseen. Aika jännä ettei dieselipelin äänessä kuule oikeestaan mitään eroa vaikka putki on kokonaan katki.

Megaman

Kyllä! Ite oon aina vaihtannu,kun kaverilla on nosturin lisäksi rengaskoneet.Auto ilmaan nosturilla,pulttipistoolilla mutterit/pultit auki ja sitä rataa... Helppoa ja kevyttä. 5 € maksan aina TI-maksua,niin pääsee hallille jatkossakin... ;D

Tulee viikon reissu Vuokattiin,joten kitkoilla heitetään vielä se reissu. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Pekka L

Itse ne pitää vaihtaa, kun ei emäntäkään sitä suostu tekemään  :)
Pulttipistoolilla ja hallitunkilla homma sujuu aika ripeästi. Mutta sen verran menee aina aikaa renkaiden ja työkalujen esille kaivamiseen ja siirtelyyn, että periaatteessa halvempi olisi käydä vaihdattamassa. Varsinkin kun ei kotipihassa onnistu, vaan pitää aina ajella tuonne "maalle" toisten nurkkiin vaihtamaan.
Onneksi on kaksi niin samanlaista autoa, ettei tarvitse molempien kohdalla erikseen ihmetellä tunkkauskohtia vaan menee molemmat samalla rutiinilla.
Mutta hyvähän se on että tulee samalla katseltua mitä muuta siitä autosta paljastuu.
Pihasta ja tallista löytyvää kalustoa: Renault Laguna 2.0 dci 16v. Aut. Dynamique -09, Renault Laguna 1.5 dci -08, Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v -06, Peugeot 306 1.9 XRTD sedan -97, Renault 19 1.4 GTS HB -89, Suzuki Savage LS 650 -87, Yamaha XS 650 -77

Reverend

No tottakai vaihdetaan. En näe siinä mitään järkeä että ajetaan liikkeeseen vaihdattamaan jos vaan ite kykenee hommaan mikä nyt on aika simppeli. Tosin ainahan sitä voi vaikka tunkin kaataa mutta tekevälle sattuu ;D

Eri asia on sitten jos ei vaan ole niille renkaille säilytystilaa tai puuttuu kalustoa jottei saa kivuttomasti vaihdettua. Ite kun vaihtaa niin näkee samalla katella josko tarvitsisi huoltoa, sillä huollan auton myös itse. Voipi olla että ne jotka ei autolleen itse mitään tee niin sitten eivät vaihda renkaitakaan itse?

CitikasC4

Kyllä itse vaihdetaan, satoi tai paistoi ;D Henk.koht joudun kaikki suvun kiesit huoltamaan ja myös renkaat vaihtamaan, luonnollisesti. Joutuu käyttämään apuna hallitunkkia, pulttipyssyä ja momenttiavainta(on niin monet alupyörät jo autoissa).
Omassa kiesissä vain jäi hämäämään, kun talvirenkaissa oli rengaspainevahti ja kesäpyörissä ei ole, niin tietokone huutaa vähän väliä SERVICE ja valittaa rengaspaineista(tai lähinnä sitä, että niitä ei tarkkailla), hö :P Joutuu hakemaan varmaan sellaiset merkkiliikkeestä  €€€€  ;D ;D

Tulisipa se aurinko ja kesä jo! ^-^

Gubben

Ite vaihan vappuna tuossa pihalla sekä C5:een, että 406:een. Jotenki tuntuu erikoiselta vaihattaa jossakin putiikissa jos ei ole uusia kumeja laittamassa alle.
Onneksi nuita hiihtokelejä näyttäs jatkuvan vielä kuukauden verran. Toivottavasti.

danbomp

Itse vaihdan aina. Ei mulla ole rahaa maksaa jollekin vähintään 100 euroa vuodessa kahden auton renkaiden vaihdosta.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

KariM

Ensimmäistä kertaa vaihdoin itse renkaat, siis vanteille :) Kyllähän tuo ensikertalaiseltakin sujui, mutta nähtäväksi jää kuinka tasapainotus onnistui.

Nuo pyörät voisi heittää alle sitten joskus ensi viikolla, jos jaksaa. Vielä ei ole kiire.

Hessu

Tuo renkaiden asennus vanteille onkin ihan mukavaa hommaa, itsellänikin on pääsy erään ystävällismielisen korjaamon koneille jossa voi puuhastella asian parissa. Itse kun tekee, voi tarvittaessa käännellä rengasta vanteella että saa heitot minimiin ja harvapa urakkatahdilla painava paja tarkistaa enää painojen kiinnittämisen jälkeen että kone tosiaan näyttää tasapainoa.
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

CC-CAR

Lainaus käyttäjältä: Hessu - huhtikuu 13, 2008, 20:58:03
Tuo renkaiden asennus vanteille onkin ihan mukavaa hommaa, itsellänikin on pääsy erään ystävällismielisen korjaamon koneille jossa voi puuhastella asian parissa. Itse kun tekee, voi tarvittaessa käännellä rengasta vanteella että saa heitot minimiin ja harvapa urakkatahdilla painava paja tarkistaa enää painojen kiinnittämisen jälkeen että kone tosiaan näyttää tasapainoa.

Renkaitten asennuksestahan joutuu nykyään maksamaan noin 40e
Rupee pikku hiljaa tosiaankin tympäsemään nämä kelit täällä päin suomea,kun jonkin aikaa soratie ihan sula ja sitten seuraavana-
päivänä lumella sekä sataa vettä joka tekee pinnan ihan sileän jäätikkääksi sekä samalla aikaa päätiet on ihan sulia... ???

Jasu

Ystävälläni, joka postia jakoi omalla autollaan Lankamaan syrjäkylille, oli käytössä neljä rengaskierrosta vuotta kohden. Talveksi aina uudet, edellistalviset syksylle, näillä sitten keväälle ja kesällä mitä sitten varaosaraatojen alla sattui tulemaan. Joskus oli parikin talvea samat renkaat käytössä, ja hyvin pärjäsi tällä "neljän vaihdon taktiikalla"... Kilometrejä tuli se vaatimaton n. 200km päivässä Lankamaan pikataipaleilla, automaattivaihteisella Beksillä viimeiset toistakymmentä vuotta kunnes oli sitä mieltä että työpanos annettu on...

Eli tuollaiselle seudulle suosittelisin samaa ohjetta, kolmet tai neljät renkaat ajoon, näille rospuuttokeleille sellaiset liki talvikuntoiset mitä ei enää sääliä tarvitse. Säästää rengaskuluissa ja ihmishengissä..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01