Xantun takalaakerit kuivat.

Aloittaja Bitbam, maaliskuu 31, 2006, 21:59:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

Etkö osaa lukea, kirjoitin, että SITIKOISSA on luovuttu kartiorullalaakereista 20 v. sitten, en puhunut mitään muista merkeistä enkä myöskään ko.laakereiden yleisyydestä. Amerikkalaiset ja japanilaiset ovatkin aina olleet jälkijunassa autotekniikassa, japanilaiset jopa muotoilussa aina yhden sukupolven jäljessä.
Kaikissa sitikan ja pösön uusissa automalleissa on käytetty ko.laakereita vuodesta 1983 alkaen. Syynä mm.kokoonpanon nopeus ja yksinkertaisuus ja sitä myöten edullisuus autoa koottaessa.
Enempää en jaksa yksinkertaisesta asiasta kinata, jos huvittaa riidellä, riitele jonkun muun kanssa.

nickroen

Saksalaisissa on osassa vielä tänäkin päivänä kartiorullalaakerit, Saabissa ja ranskalaisissa on ollut "uudet" laakerit jostain 80-luvulta asti. Riippuu suuresti brändistä, kuka käyttää mitäkin. Yleisestyneet nuo kiinteäkooliset laakerit ovat tuossa 93- vuoden tienoilla. Pyörännapa ja laakeri samassa, helppo asentaa tehtaalla.

Kaapelimies

Mä kyllä luotan yli 20:n vuoden Citikka-asentajauran omaavaan jamppaan hiukan enemmän kuin johonkin vasta koulusta valmistuneeseen teoriainsinööriin jossain autopalstalla, ja täytän sen laakeripesän vaseliinilla. Itselläkin on pari takalaakeria tullut vaihtokuntoon, molempien pesät kuivat. Nytkin toisen takalaakerin pesä oli kuiva, ja laakeri ääntää pyöritettäessä. Koemielessä täytin pesän rasvalla kun välystä ei ollut, katsotaan kestääkö miten pitkään/lyhyeen. Kyseessä tosin BX.

ealab

Ei muuta ongelmaa, kuin miten saada lisävaseliini kulkeutumaan tyvipuolen laakerikehälle. Voisi olla paras irrottaa napa, puhdistaa, uusia stefa, jos uusittavissa, voidella ja koota uudella mutterilla.

Jasse

Lainaus käyttäjältä: ealab - kesäkuu 10, 2006, 18:24:56
Ei muuta ongelmaa, kuin miten saada lisävaseliini kulkeutumaan tyvipuolen laakerikehälle. Voisi olla paras irrottaa napa, puhdistaa, uusia stefa, jos uusittavissa, voidella ja koota uudella mutterilla.

Juuri näin se kannattaa tehdä jos sinne lisää rasvaa haluaa, paketti vaan auki, pesu ja uudet rojut ränniin. Ei se sieltä pölysuoja kupista itsekseen sinne kulkeudu. Tästähän tässä alkujaan olikin kyse eikä mistään ydifysiikasta.

Vanhus

Mulla oli aiemmin Xanttu 1,8 sx -94 ja se rupesi tärisemään yli 100.sen nopeuksissa tolkuttomasti. Kun avasin takalaakerien kupit, niin ne oli kuivat, joten lisäsin niihin vaseliinia (Mobil Mp). Lisäysmäärä oli sellainen, jotta kuppi meni hyvin paikalleen ja jonkin ajan kuluttua tärinät katosivat autosta. Kun laakeri oli kuiva, niin lämpenemisen johdosta alkoi tulla tilanne, että laakerit leikkaavat kiinni ja siitä tärinä. Kun laakerikuppi pysyy paikoillaan, niin ajossa laakeri ja pyöräkeskiö lämpiää,  siitä seuraa että paine nousee laakerikupissa ja lämmöstä notkistunut vaseliini siirtyy laakeriin. Laakeritehtaat käyttävät laakerissa vain ns. varastorasvaa, ettei tapahdu ruostumista kun laakeri toimitetaan tehtaalta autokorjaamolle. Aina on rasva lisättävä, jos ei ole molemmin puolin pölysuojattu laakeri.
Nyt mulla on xsara 1,6 -00 ja pyörän navoissa on lyöntikupit, joiden poisotto vioittaa ne samantien. Joten sinne jos haluaa rasvaa laittaa, täytyy uuden lyöntikannet olla valmiina.

Jasse

Lainaus käyttäjältä: Vanhus - syyskuu 17, 2006, 15:56:29
Mulla oli aiemmin Xanttu 1,8 sx -94 ja se rupesi tärisemään yli 100.sen nopeuksissa tolkuttomasti. Kun avasin takalaakerien kupit, niin ne oli kuivat, joten lisäsin niihin vaseliinia (Mobil Mp). Lisäysmäärä oli sellainen, jotta kuppi meni hyvin paikalleen ja jonkin ajan kuluttua tärinät katosivat autosta. Kun laakeri oli kuiva, niin lämpenemisen johdosta alkoi tulla tilanne, että laakerit leikkaavat kiinni ja siitä tärinä. Kun laakerikuppi pysyy paikoillaan, niin ajossa laakeri ja pyöräkeskiö lämpiää,  siitä seuraa että paine nousee laakerikupissa ja lämmöstä notkistunut vaseliini siirtyy laakeriin. Laakeritehtaat käyttävät laakerissa vain ns. varastorasvaa, ettei tapahdu ruostumista kun laakeri toimitetaan tehtaalta autokorjaamolle. Aina on rasva lisättävä, jos ei ole molemmin puolin pölysuojattu laakeri.
Nyt mulla on xsara 1,6 -00 ja pyörän navoissa on lyöntikupit, joiden poisotto vioittaa ne samantien. Joten sinne jos haluaa rasvaa laittaa, täytyy uuden lyöntikannet olla valmiina.

Ettet vaan olis tasapainottanu renkaita ton "jonkun ajan kuluessa", sen verran voi sanoa että jos sulla tärinää aiheuttaa joku laakeri niin et kyllä siitä eroon pääse kuin vaihtamalla sen.

Kyllä täällä ****** kuulee semmosia ESSO:n baarin tarinoita että sukat pois, onnea vaan valitsemallenne tielle.

Edit.

Vanhus

En tasapainottanut renkaita, enkä uusinut renkaita, vaan ainoastaan täytin kuivat kupit vaseliinilla. On autokokemuksia omaa ajettua vuodesta 1974 asti ja seurannut muiden ajoja ja korjauksia vielä enemmän, joten en ole aloittelija. Joten aiheettomat huomautukset sikseen. Xantia on ensimmäinen auto, jonka laakereita en ole itse vaihdellut, mutta on ollut pari etuvetoista mazdaa, pari ladaa, kupla volvo, viva ja sitä ennen kaappari neckar jagst. Ne Esso- baari keskustelut eivät kuulu valikoimiini, joten asiattomat huomautukset kuuluvat Suomi24- palstalle, ei toivottavasti tänne.

Jasse

Juu ja tärinät hävis kun heiti pölysuoja kuppiin vaseliinia? Ei ******* ei teille mitään voi sanoa kun ette te näköjään mitään usko, tää ei ole edes todellista. Itse olen käyttänyt vain NORMAX:in rasvoja joita käytetään voimalaitoksilla, eikä nekään edes ole tuollaiseen ihmeeseen pystyneet. Ja pölynsuojakuppi on pölynsuojakuppi, sen verran olen jo itsekin oppinut noiden laakereiden ja autojen kanssa pelatessa. Ja tämän voin sanoa useita tonneja rasvaa käyttäneenä sekä lukuisia laakereita vaihtaneena.

Ja jos vielä saatte kiksejä noiden miinuksien annosta, niin antaa palaa vaan. Minä sentään tiedän mistä puhun ja asiasta josta en tiedä v... osaan myös pitää turpani kiinni tai ainakin ilmoittaa etten ole varma asiasta!!! Mutta tätähän tämä nykyajan nettikansa näyttää olevan.

ealab

Palataan asiaan. Jaettu sisäkehä lienee laakerin kokoamista varten. Miten muuten. Ja Bx/Xa takalaakerin akselitiiviste on tukivarren puolella. Pölykupin puolella laakeri on avoin. Jälkivoitelussa voi olla hankalaa saada vaseliini tukivarren puoleiselle kehälle. Ilman navan irroitusta. Kun laittaa navan/pölykupin täyteen, niin siitä saattaa osa kulkeutua tuolle kehälle. Mikä taas on suojauksen kulumisen vuoksi pahin paikka. Ja lienee yleisin syy laakerin uusimiselle. Ja jos laakeri on hyväkuntinen irroitettaessa, niin takaisinlaitossa kannattaa käyttää uutta tiivistettä. Niitä myydään ainakin merkkivaraosapalvelupaikoissa. Ps. On olemassa 2- rivisiä myös kiinteällä sisäkehällä. Niiden kuulatäyttö suoritetaan: Ensin sisäkehä ulkona ja siihen kuulat pitimineen. Nuo paikalleen ja sitten toisen puolen kuulat lykätään sisäkehän kolosta pitimiinsä. Tällaista laakeria irroitettaessa akselilta saattaa pitkän sisäkehän kitka akselilla olla vain kovin suuri.

Cituning

Itse olen aina lisätäyttänyt takapyöränlaakereita, kuiviahan ne järjestään ovat olleet. Pieni räkäklimpillinen jotain töhnää näkynyt jossain kolosessa. Laakerivaseliinia pesä täyteen, "rasvakuppi" painaen/hakaten kiinni (koska rasvaa on sen verran reilusti että se painaa sitä edellä karkuun, myös sinne sisempään laakeriin), tuo operaatio mahdollisesti pariin kertaan toistaen että rasva vähän tirskahtaa stefan välistä pihalle. Hyvin toiminut, ratakäytössäkin.
Beksissähän usein menee se peltirengas uusittavaksi johon stefa vastaa, pelkällä rasvaamisella tai stefan (tai takalaakerin) vaihdolla ei pitkälle pötki kun pelti on ruostunut olemattomiin ja kaikki pasha menee sisälle.
C5 Aircross Hybrid + C6 3.0 Exclusive + Jumper 1.9TD + BX 16Valve

exät - C5 204 Exclusive Break, DSuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi